Předseda PSP Milan Uhde: 217. hlasování
rozhodne o osudu tohoto návrhu usnesení. Zahájil
jsem hlasování.
Kdo podporujete předložený návrh usnesení,
stiskněte tlačítko a zvedněte ruku.
Kdo je proti tomuto návrhu? 217. hlasování
skončilo.
Z 89 přítomných bylo 55 pro, 30 proti. Návrh
usnesení byl přijat.
Děkuji panu ministru Jiřímu Skalickému,
děkuji panu poslanci Richardu Mandelíkovi. Nyní
je na čase, abychom dali slovo předsedovi volební
komise poslanci Robertu Kolářovi. Má pro
sněmovnu zprávu o výsledku dvojí volby,
kterou jsme podstoupili před nějakou chvílí.
Prosím, pane předsedo volební komise, ujměte
se slova.
Poslanec Robert Kolář: Vážený
pane předsedo, vážený pane ministře,
vážené kolegyně, vážení
kolegové, dovolte, abych vás seznámil s výsledky
dvojí volby, kterou jsme absolvovali. Nejprve zpráva
o volbě předsedy stálé komise Poslanecké
sněmovny pro přípravu návrhů
na propůjčení nebo udělení
státních vyznamenání. Jedná
se o první volbu, první kolo.
K této volbě bylo vydáno 86 hlasovacích
lístků, odevzdáno bylo 75 platných
i neplatných hlasovacích lístků. 11
hlasovacích lístků nebylo odevzdáno.
Pro poslance Marka Bendu bylo odevzdáno 44 platných
hlasů a pan poslanec Marek Benda byl zvolen v tomto kole
předsedou stálé komise Poslanecké
sněmovny pro přípravu návrhů
na propůjčení nebo udělení
státních vyznamenání.
Druhá volba byla volbou člena prezídia Fondu
národního majetku České republiky.
K této volbě bylo vydáno 85 hlasovacích
lístků, odevzdáno bylo 85 platných
a neplatných hlasovacích lístků a
pro pana Miroslava Havla bylo odevzdáno 62 platných
hlasů. Čili v prvním kole byl zvolen členem
prezídia Fondu národního majetku pan Miroslav
Havel.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji předsedovi
volební komise poslanci Robertu Kolářovi
za dvojí zprávu, kterou nám podal, a přistupuji
k bodu 113. Je to
Zprávu uvede a návrh usnesení Poslanecké
sněmovny přednese předseda výboru
petičního, pro lidská práva a národnosti
pan poslanec Josef Pavela. Prosím ho, aby se ujal slova.
Poslanec Josef Pavela: Vážený pane předsedo,
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, zpráva o peticích za 2. pololetí
1995 je první, která je podle nového jednacího
řádu předkládána jako sněmovní
tisk, a to číslo 2104. Jsem proto ušetřen
vypočítávání věcných
témat nebo oblastí, jichž se petice týkaly.
Proto jen několik poznámek.
Poměrné malý počet petic proti prezentaci
násilí ve sdělovacích prostředcích
v tomto období je způsoben prostě tím,
že tyto petice docházely ve velkém rozsahu
v předchozím období, zvláště
v roce 1994 a v 1. pololetí 1995, kdy vzbudily velkou pozornost
a řadu jednání a aktivit.
Pokud se týká vlastního vyřizování
petic, chtěl bych poznamenat, že samozřejmě
není možno většinu požadavků
či návrhů petentů splnit. Někdy
mívají petice zcela protichůdné požadavky,
např. zrušení trestu smrti a naopak nezrušení
trestu smrti. Nebo - což se stává velmi často
- žádají petice různé legislativní
změny, které není možné z pochopitelných
důvodů splnit v zákonné lhůtě
30 dnů. Proto za vyřízení petice je
považováno i sdělení petentům,
že se poslanci věcně příslušného
výboru seznámili s obsahem petice a využijí
jej ve své práci. Přesto se však někdy
stává, že některé petice nejsou
ani takto ve stanovené lhůtě vyřízeny.
V takových případech jsou předsedové
věcně příslušných výborů
upozorňováni písemně nebo ústně
předsedou výboru petičního, pro lidská
práva a národnosti na nedodržení zákonné
lhůty pro odpověď. Není těchto
případů mnoho, ale domnívám
se, že by ani k nim nemuselo docházet. Pisatelé
petic mají nesporně právo na to, aby byli
uvědoměni, že někdo jejich petici vzal
vážně, přečetl ji a snad ji i
využije.
Nakonec si dovolím jedno upozornění. V poslední
době se stalo několikrát, že v této
sněmovně byl vysloven údiv nad tím,
že petice podepisují i občané, jichž
se předmětný problém vůbec
netýká. Například podpisy důchodců
proti vysokoškolskému zákonu nebo podpisy babiček
s amputovanými nohami ve věci ortopedie apod. Tato
skutečnost svědčí o neznalosti zákona
č. 85/1990 Sb., o právu petičním,
kde se v § 1 odst. 1 říká: Každý
má právo sám nebo společně
s jiným obracet se na státní orgány
se žádostmi, návrhy a stížnostmi
ve věcech veřejného nebo jiného společného
zájmu, které patří do působnosti
těchto orgánů.
V § 2 se říká, že ve výkonu
petičního práva nesmí být nikomu
bráněno. Výkon tohoto práva nesmí
být nikomu na újmu. Vyplývá z toho,
že petici prakticky nemůže občan podávat
v takové záležitosti, která se dotýká
pouze jeho samého.
Závěrem navrhuji, aby sněmovna přijala
toto usnesení: "Poslanecká sněmovna
Parlamentu České republiky bere na vědomí
zprávu o peticích došlých Parlamentu
České republiky za období od 1. 7. 1995 do
31. 12. 1995." Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Josefu Pavelovi za zprávu, kterou sněmovně
podal, a otvírám k ní rozpravu. Nejdříve
její všeobecnou část. Nemám před
sebou žádnou písemnou přihlášku
a zdá se mi, že se nikdo z poslanců a poslankyň
nehlásí do všeobecné rozpravy. Proto
všeobecnou část rozpravy uzavírám
a otvírám část podrobnou. Ani do ní
však nemám žádné písemné
přihlášky, nevidím, že by se někdo
hlásil ze svého místa. Proto podrobnou rozpravu
uzavírám.
Jsem toho názoru, že znění návrhu
usnesení je dostatečně v paměti poslankyň
a poslanců, že je pan poslanec Pavela nemusí
opakovat, pouze vás odhlásím a poprosím
o novou registraci, aby hlasování byla po této
stránce regulérní. Jakmile se přesvědčím,
že jsme schopni usnášení, zahájím
218. hlasování, jehož předmětem
bude návrh usnesení předložený
panem poslancem Josefem Pavelou. Do konečného počtu
nám chybí přesně tucet poslankyň
a poslanců.
218. hlasování začíná.
Kdo podporujete předložený návrh usnesení,
stiskněte tlačítko a zvedněte ruku.
Kdo je proti tomuto návrhu? 218. hlasování
skončilo.
Ze 69 přítomných bylo 66 pro, nikdo proti.
Usnesení bylo přijato.
Děkuji předsedovi výboru petičního,
pro lidská práva a národnosti panu poslanci
Josefu Pavelovi.
Oznamuji sněmovně, že se na ni chci obrátit
s problémem, který jsem svou nepozorností
větším dílem zavinil sám. Když
jsme na začátku naší schůze projednávali
bod č. 2 - Vládní návrh zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon
ČNR č. 20/1987 Sb., o státní památkové
péči, ve znění pozdějších
předpisů, sněmovní tisk 1896 - 1.
čtení, navrhla zpravodajka paní poslankyně
Jiřina Pavlíková (cituji ze stenozáznamu),
"aby byl tento návrh přikázán
k dalšímu projednání výboru pro
vědu, vzdělání, kulturu, mládež
a tělovýchovu, tzv. výboru školskému
a kulturnímu, a dále výboru ústavně
právnímu".
V rozporu s tímto jejím návrhem jsem dal
hlasovat pouze o prvním z nich, tj. o tom, aby byl předložený
návrh přikázán k projednání
výboru pro vědu, vzdělání,
kulturu, mládež a tělovýchovu. Dal jsem
si tuto svou verzi potvrdit. Nikdo proti tomu neprotestoval, ale
pan poslanec Dobal byl tak laskav, že dodatečně
upozornil na tento nedostatek.
Je možné to řešit tak, že bych navrhl
sněmovně zařazení nového bodu
a hlasování, ale je možné hlasovat zkrácenou
cestou, protože tento bod už na pořadu byl a
došlo k vyslovené chybě.
Kolegyně a kolegové, já se skloním
samozřejmě k jednoduššímu řešení,
ale má-li proti němu někdo námitku,
ať ji vznese, a můžeme samozřejmě
postupovat cestou dvojího hlasování.
Jestli nikdo nemá námitku proti tomuto postupu,
požádám sněmovnu, aby doplnila hlasování
k druhému bodu - k Vládnímu návrhu
zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon ČNR č. 20/1987 Sb., o státní
památkové péči, ve znění
pozdějších předpisů, sněmovní
tisk 1899 - prvé čtení, a to tak, že
kromě již schváleného přikázání
tohoto návrhu výboru pro vědu, vzdělání,
kulturu, mládež a tělovýchovu bude nyní
sněmovna hlasovat také o druhém návrhu
paní zpravodajky, aby byl tento návrh zákona
přikázán také výboru ústavně
právnímu. O této věci nyní
dávám hlasovat v 219. hlasování.
Pokud souhlasíte s takovým přikázáním,
vyjádřete to stisknutím tlačítka
a zvednutím ruky. Kdo je proti tomuto návrhu? 219.
hlasování skončilo.
Ze 76 přítomných bylo 55 pro, 11 proti. Návrh
byl přijat. Usnesení tím bylo doplněno
a já vám děkuji za pochopení, které
jste projevili pro toto moje nepříjemné opomenutí.
Vycházím z toho, že jsme projednali všechno,
co jsme projednat mohli. Návrh zákona o sídle
Parlamentu České republiky nemůže být
v této chvíli projednáván ve třetím
čtení, protože by nebyla splněna 24hodinová
lhůta od okamžiku rozdání písemného
vyhotovení pozměňovacích návrhů.
Nemohou být projednávány tři návrhy,
které sněmovně předloží
pan ministr Vladimír Dlouhý, protože pan ministr
není přítomen, je mimo Prahu. Proto přerušuji
schůzi do 16.00 hodin, kdy začnou ústní
interpelace poslanců na předsedu vlády pana
Václava Klause. Z technických i jiných důvodů
prosím o dochvilnost všechny, kdo se míní
tohoto pokračování účastnit.
Děkuji vám, pokračujeme v 16.00 hodin.
(Schůze přerušena v 15.45 hodin.)
(Schůze opět zahájena v 16.00 hodin.)
Předseda PSP Milan Uhde: Vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, je tu 16. hodina a dalším bodem podle programu
a jednacího řádu jsou ústní
interpelace poslanců na členy vlády.
Po zahájení 39. schůze sněmovny jsme
za účasti ověřovatelů vylosovali
pořadí poslanců, v němž budou
vystupovat a klást ústní interpelace nejprve
předsedovi vlády České republiky panu
Václavu Klausovi a vládě České
republiky, a to v čase od 16.00 do 17.00 hodin, poté
ostatním členům vlády České
republiky od 17.00 do 18.30 hodin.
Ústní interpelace na předsedu vlády
byly minulý čtvrtek předneseny až do
pořadí č. 8, na ostatní členy
vlády až do č. 9. vylosovaného pořadí.
Připomínám, že úplné seznamy
interpelujících poslanců ve vylosovaném
pořadí vám byly rozdány minulý
čtvrtek.
Pan poslanec Jiří Šoler však stáhl
svoji interpelaci na pana předsedu vlády ve věci
volebního práva českých exulantů
s občanstvím Spojených států
amerických, a proto si prosím upravte vylosovaný
seznam ústních interpelací tak, že po
interpelaci na 14. místě bude následovat
interpelace vylosovaná na místě 16. Po ní
dále interpelace vylosované na dalších
místech.
Nyní udílím slovo panu poslanci Janu Kryčerovi,
který byl vylosován na 9. místě, aby
přednesl ústní interpelaci na předsedu
vlády pana Václava Klause. Připraví
se pan poslanec Jan Navrátil. Mluví pan poslanec
Kryčer.
Poslanec Jan Kryčer: Pane předsedo, pane
předsedo vlády, dámy a pánové,
je mi velkou ctí, že mohu zahájit tradiční
maraton interpelací na předsedu vlády. Tentokrát
se budu snažit vydržet v jednominutovém intervalu,
abych zde nabídl několik čísel panu
předsedovi vlády k vyjádření.
Jedná se mi o regionální rozvoj.
Jak je možná o mně známo, již více
než 5 let se zabývám jednotlivým rozvojem
regionů a v poslední době se mi dostala do
rukou čísla, která považuji ze svého
hlediska za více než zajímavá a aktuální.
Jedná se jednak o daňovou výtěžnost,
kde na rok 1996 jsem získal informaci, že na jednoho
produktivního obyvatele Praha dává 25 057,-
Kč, Čechy 12 237,- Kč a Morava 8 725,- Kč.
Z dalších čísel, pokud jsem posuzoval
regionální rozvoj, jsem zjistil, že průměrně
nezaměstnanost, i když je nízká, což
chválím, je každopádně zhruba
2x vyšší na Moravě než v Čechách.
Snažil jsem se získat nějaké informace,
abych dokumentoval, jak je to s vývojem malého a
středního podnikání, které
- jak známo - je páteří naší
ekonomiky a dostala se mi do rukou čísla, že
počet živnostníků na sto ekonomicky
aktivních obyvatel mimo oblast velkých měst,
je v Čechách 18 a na Moravě a ve Slezsku
pouze 10. Z těchto čísel dovozuji, že
je skutečně důvodné se domnívat,
že v České republice nedochází
k rovnoměrnému vývoji jednotlivých
regionů a chci dokumentovat tato čísla ještě
jednou skutečností, že pokud má rozvoj
obchodu a podnikání být skutečně
všude stejný, tak je nutno dbát o infrastrukturu.
Tady, když porovnám čísla dejme tomu
na výstavbu dálnic a čtyřproudých
komunikací za poslední 3 roky, tak vidím,
že zatímco v Čechách bylo postaveno
52 km, tak na Moravě a ve Slezsku pouze 3,5 km.
Tato čísla mě vedou k otázce na pana
předsedu vlády, zdali se vláda bude v dohledné
době zabývat regionální politikou,
rozvojem regionální politiky a zdali je jí
známo to, že podle mého mínění
existuje nerovnoměrný rozvoj jednotlivých
regionů.
Předseda PSP Milan Uhde: Váš čas,
pane poslanče, uplynul. Odpoví pan předseda
vlády Václav Klaus.
Předseda vlády ČR Václav Klaus:
Vážený pane poslanče, vážená
sněmovno, nevím, jak jednoduše panu poslanci
Kryčerovi odpovědět. O tom, že není
identičnost všech regionů České
republiky, o tom sporu nikdy nebylo, o tom také nikdo nepolemizuje.
Musím trvat na tom, že relativní vyrovnanost
regionů v České republice je v evropském
kontextu zcela mimořádná a zcela nadprůměrná.
Rozdíly, které známe z mnoha evropských
zemí, a to nejenom zemí střední a
východní Evropy, ale i Evropy západní
nebo jižní, v žádném případě
nemáme a rozdíly mezi severem a jihem Itálie
je něco, co by bylo v našich podmínkách
naprosto nepředstavitelné. Rozdíl mezi městem
a venkovem, mezi velkými městy a malými,
i ty jsou u nás mimořádně až
neskutečně malé a je to nepochybně
důsledek nebo přežitek minulého období,
které zglajchšaltovávalo zcela všechno
a projevuje se to až dodnes.
Sama o sobě nerovnoměrnost není totálním
prohřeškem, není fatálním prohřeškem,
sama o sobě nevadí, nepřeroste-li nějakou
mez. Víte dobře, že jsme před dvěma
lety velmi zpozorněli při uvědomění
si toho, že několik okresů se dostává
do výrazně horšího postavení,
měřeno nejsevernějším ukazatelem,
kterým pro nás v této chvíli je míra
nezaměstnanosti. Pokusili jsme se napnout naši pozornost
právě do těchto regionů a jestliže
jsem zrovna mohl říci, že jsem toto pondělí
byl na Bruntálsku a Krnovsku, je naprosto evidentní,
že tento region se právě díky zásahu
vlády před dvěma lety posunul někam
úplně jinam. Sledujete-li proměnlivost těchto
regionálních ukazatelů, tak víte,
že se např. nezaměstnanost výrazně
stěhuje a jestli před dvěma lety vypadala
nejhůře oblast několika severomoravských
okresů, dnes se nám nejvyšší míra
nezaměstnanosti přesunula do severních Čech.
Je to vývoj přirozený a je potřeba,
abychom na něho byli schopni citlivě zareagovat.
Jsem ochoten o odlišnosti regionů někde seriozně
diskutovat. Trošku mě překvapuje vaše
karta, kterou jste tady dnes vytáhl. Myslím, že
nejde o to, abychom se teď přetahovali, jestli známe
stejná čísla nazpaměť nebo ne.
Já je samozřejmě neznám nazpaměť,
ale ze stran moravských, pokud se nemýlím,
karta, která byla hrána, byla dosud opačná.
Tam se vždycky říkalo, Morava nejvíce
produkuje, a proto by měla také nejvíce dostávat.
My jsme vždycky říkali, toto ani toto není
pravda. Vy jste teď přišel s gardem úplně
opačným, že všechny ukazatele reálných
ekonomických aktivit jsou na Moravě nižší.
Myslím, že by bylo fér, abychom o tom diskutovali
někde klidněji, abychom si všechna data dali
vedle sebe a myslím, že bychom dospěli k jednomu
závěru, že je poměrně velmi vysoká
homogenita, a proto si myslím, že není potřeba
přikročit k nějaké radikální
politice státní a vládní v tomto směru,
že dosavadní projekty, jako je pravidelný a
běžně fungující projekt region
- Ministerstvo hospodářství - pro podporu
drobného a středního podnikání,
tak takové ad hoc akce jako byla vůči nejvíce
nezaměstnaností postižených okresů,
zatím v této fázi stačí.
Předseda PSP Milan Uhde: Pan poslanec Jan Kryčer
má příležitost k jednominutovému
doplnění své otázky, prosím.
Poslanec Jan Kryčer: Nabídku pana předsedy
vlády na diskusi na toto téma pochopitelně
vítám, jenom k tomu opačnému garde,
chci říci, že to, co byla pravda v roce 1990,
není pravda v roce 1996, natolik se situace změnila.
Čili není to otázka toho, že bychom
posunuli své politické mantinely.
Předseda PSP Milan Uhde: Pan předseda vlády
si už nepřeje promluvit k této věci.
Slovo má pan poslanec Jan Navrátil, připraví
se ke své další interpelaci pan poslanec Jan
Kryčer.
Poslanec Jan Navrátil: Vážený
pane předsedo vlády České republiky,
ve své interpelaci vám pokládám tyto
otázky:
Můžete mi sdělit, zda bylo ukončeno
šetření mimořádné události,
kdy po útoku chorvatských ozbrojených sil
na území Republiky Srbská Krajina v srpnu
loňského roku byli usmrceni na stanovišti vojsk
OSN UNPROFOR 2 vojáci České armády?
A pokud ano, tak s jakým výsledkem? Jaké
byly vyvozeny důsledky z nesplnění úkolu
jednotky České armády, jako jednotky zajišťující
zejména ochranu místního obyvatelstva před
vojenským napadením? Můžete potvrdit,
že byla ze strany vlády ČR učiněna
opatření k minimalizaci nebezpečí,
vyplývajících z nasazení placených
příslušníků České
armády na cizím území, tedy žoldnéřů,
která v místě jejich nasazení na území
bývalé Jugoslávie hrozí jim samotným,
místním obyvatelům, případně
dalším osobám? Je vedle vojenských aktivit,
tedy účasti příslušníků
armády České republiky, začleněných
do sestavy armád NATO v rámci dalšího
vojenského dobrodružství na území
bývalé Jugoslávie, vyvíjena ze strany
vlády ČR i další činnost, zejména
k obnovení hospodářské spolupráce
a byla již zahájena jednání k obnovení
provozu a využití ropovodu Adria?
Předseda PSP Milan Uhde: Pan předseda vlády
Václav Klaus odpoví panu poslanci.
Předseda vlády ČR Václav Klaus:
K té první otázce musím panu poslanci
sdělit, že nějaké detailní informace
o tom, jak pokračuje, či jak bylo ukončeno
šetření té mimořádné
události, zpaměti nevím, ale mohu odpovědět
panu poslanci písemně. Pokud vím, k žádné
nové informaci od té původní nedošlo.
Je to věc velmi sporná, kdy došlo k několikanásobnému
přesunu vojsk přes toto území. Dobrat
se přesně toho, odkud přiletěl ten
či onen granát, je velmi obtížné.
Nejsem si vědom, že by došlo k nějaké
nové informaci, aspoň v žádném
případě nová informace mně
nebyla předkládána, ani vládě
ČR nebylo nic takového předloženo.
Úvaha o tom, jestli jsme udělali všechna opatření
k minimalizaci nebezpečí vyplývajících
z nasazení příslušníků
České armády - nevím, proč
zdůrazňujete slovo placených nebo neplacených.
Myslím, že to nebezpečí by bylo pro
placené i pro neplacené příslušníky
České armády, tak nevím, jaký
je v tom rozdíl a nevím, jestli chcete větší
nebezpečí pro placené nebo neplacené.
Tomu přesně nerozumím. Mohu pouze říci
to, že jde o standardní aktivity a míra nebezpečí
samozřejmě je nenulová. Mám pocit,
že míra nebezpečí byla zvážena,
byla zvážena vládou, byla zvážena
i tímto Parlamentem.
Považuji za nejpozitivnější, říci
něco k tomu, jestli máme nebo nemáme zájem
o obnovení hospodářské spolupráce
s oblastí bývalé Jugoslávie. Zde mohu
odpovědět zcela jednoznačné ano, dochází
přece jenom k velké intenzifikaci kontaktů
jak ve sféře hospodářské, tak
ve sféře politické a mohu říci,
že jednání v této fázi na úrovni
náměstků ministrů jednotlivých
ministerstev již opakovaně probíhají.
Mohu říci i to, že se připravuje do
této oblasti i návštěva ministra zahraničí
ČR a že se do této oblasti připravuje
též návštěva moje. Samozřejmě,
pod textem těchto návštěv na politické
úrovni je otevření prostoru pro vzájemnou
hospodářskou aktivitu, protože jsme přesvědčeni
o tom, že prostor pro naši aktivitu na tomto území
existuje. Takže já jsem v posledních dnech
definitivního dolaďování a příprav
mé cesty na toto území. To je maximum toho,
co mohu říci a o tom, co bude možné
tam dále dohodnout, o tom mohu říkat něco
spíše po mé návštěvě
než před ní. Není vyloučeno,
to bych chtěl říci, že by k této
návštěvě mohlo dojít dříve,
než dojde k dalším interpelacím v této
čtvrteční odpolední hodince.
Předseda PSP Milan Uhde: Pan poslanec Jan Navrátil
využije příležitosti k tomu, aby položil
doplňující jednominutovou otázku?
Ano. Prosím, máte příležitost.
Poslanec Jan Navrátil: Děkuji. Pane předsedo
vlády, vy sám jste mi v odpověď na mou
interpelaci ze srpna loňského roku důsledné
vyšetření tohoto incidentu přislíbil.
Já se tedy k tomu vracím. A vítám
to, že dostanu i písemnou odpověď na tuto
část.
Pokud jde o problém příslušníků
České armády, kteří jsou nasazeni
na území bývalé Jugoslávie,
stejně tak jako u těch nových, stejně
u těch starých, byl problém v minulosti s
jejich výcvikem, platem, výzbrojí. Jde mi
tedy o to, aby se neopakovaly stejné chyby, které
byly v minulosti. Znamenaly totiž také i národní
ostudu.
A v té třetí části, kdybyste
mohl se jednoznačně vyjádřit, jak
to bude podle vašeho názoru s ropovodem Adria?
Předseda PSP Milan Uhde: Pan předseda vlády
odpoví.
Předseda vlády ČR Václav Klaus:
Pane poslanče, kdybych se uměl vyjádřit,
jak to bude s ropovodem Adria, kdybych se uměl vyjádřit
o tom, kdy bude tento ropovod zprovozněn, tak bych vám
to samozřejmě rád řekl. Přece
není sporu o tom, že pro nás diverzifikace
dodávek ropy z různých světových
stran je prvořadým zájmem, a je naprosto
evidentní, že nám tento ropovod v několika
posledních letech viditelně chyběl. Prostě
- nemám pro vás zprávu a nepochybně
i toto bude jedním z témat jednání
na území bývalé Jugoslávie.
Ale obdivuji vaši jistotu a suverenitu v úvaze o výzbroji
a vycvičenosti našich vojáků v minulém
období na území bývalé Jugoslávie.
Nemám takové pocity, nemám takové
zprávy jako vy, že tato výkonnost, připravenost
našich vojáků byla nedostatečná.
Nikdy jsem to neslyšel.
Předseda PSP Milan Uhde: Pan poslanec Jan Kryčer
interpeluje předsedu vlády Václava Klause
ve věci postavení malých bank. Prosím,
pane poslanče.
Poslanec Jan Kryčer: Pane předsedo, pane
předsedo vlády, z časových důvodů
se vynasnažím být maximálně stručný,
nicméně vrátím se do počátku
90. let, kdy Česká národní banka vydala
zhruba 50 licencí bankám a tím se měla
zajistit konkurenceschopnost na bankovním trhu a také
byla snaha získat možnost zajímavých
úvěrů pro naši podnikatelskou sféru.
Musím konstatovat, že ten záměr se povedl,
nebýt toho, že některé banky, zvláště
pak malé, si pletly postavení svých bank
s postavením svého soukromého prasátka
a svým akcionářům v podstatě
vyplácely z majetku bank zajímavé, velice
zajímavé, nikoliv však návratné
úvěry. Tak se stalo, že v současné
době ještě stále je zhruba 6 - 8 malých
bank ve velice pochybném postavení, naposledy to
byla Ekoagrobanka. Jak všichni víme, díky zásahu
Konsolidační banky se podařilo ji zachránit.
Nicméně myslím si, že nejenom mne, ale
i daňové poplatníky a občany zajímá,
jaká bude situace nadále, tj. zdali vláda,
respektive Česká národní banka tedy
a vláda dá k tomu pokyn, aby byly vydávány
další licence, tj. jestli bude umožněno
zahraničnímu kapitálu volně nebo volněji
plynout na náš kapitálový trh, vytvořit
tím konkurenční prostředí a
zlevnit možnost poskytování zajímavých
půjček se zajímavými úroky,
anebo zdali si počká, až tady dojde k tomu,
po čem volá Česká národní
banka, t. j. po slučování bank, tak jak se
to povedlo u Investiční a poštovní banky
a jak se to ale nepovedlo u jiných peněžních
ústavů.
Zdali tedy půjdeme cestou, zda Česká spořitelna
ještě ozdraví malé banky, o nichž
jsem náznakově mluvil, nebo pustíme zahraniční
kapitál plnohodnotně na náš trh.
Předseda PSP Milan Uhde: Pan předseda vlády
odpoví.
Další v pořadí interpelujících
je pan poslanec Miroslav Raška.
Předseda vlády ČR Václav Klaus:
Pane poslanče, vy myslíte na interpelaci, ale
to je na rozsáhlou a fundamentální ekonomickou
úvahu. Váhal jsem nad tím, že bych si
dnes vybral jednu otázku, přinesl sem tabuli a znemožnil
bych všechny ostatní interpelační otázky
tím, že bych k jedné otázce pronesl
tříhodinovou přednášku. Asi byste
se na mne velmi zlobili. Koketoval jsem ale s touto myšlenkou.
Přemýšlel jsem, kterou z otázek si mám
pro tento cíl zvolit a přiznám se, že
jsem koketoval s myšlenkou - i když jsem nevěděl
- co chcete vědět o malých bankách,
ale trošku jsem to tušil. Jsem na rozpacích v
16.21 hodin, zda to mám takto pojmout nebo ne. Nevím,
zda bych vás s tím potěšil nebo nepotěšil.
Za prvé bych chtěl říci toto: Nezdá
se mi, že je dobré diskutovat o bankách velkých
a malých. Vždycky bych diskutoval o bankách
dobrých a špatných. Toto kritérium je
neskonale významnější a není
identické s kritériem velké a malé.
Centrální banka dala 57 licencí. Tím
vznikla celá řada bankovních subjektů,
z nichž ne všechny byly vynikající. To
víme všichni. Banka na dva až tři roky
pozastavila vydávání dalších
licencí a teprve v poslední době zase pootevřela
své okénko a je připravena udělit
několik licencí. Myslím, že licencí
by mohlo být více, ale je to jen proto, že
je neúnosné uměle toto zabrzdit, když
je evidentní, že se tím přichází
o banku kvalitní a banku dobrou. Nevidím rozpor
- buď se počká - až se banky skvastrují,
shluknou do větších celků, a pak se
budou teprve dávat licence, nebo se budou dávat
licence hned. Ne, je to současný paralelní
proces. Nevěřím, že další
zvětšování počtu bankovních
subjektů bude samo o sobě tlačit na úrokovou
míru. To se neprokázalo ani v případě
dnešním, že by 57 bylo lepší než
47, 37, 27, 17. Takto ta kauzalita nejde. V tom, že bychom
pustili o kousek více bank do našeho světa,
bych velké očekávání úrokové
míry v žádném případě
neměl.
Považuji za podstatnější to, abychom neudělali
v této věci žádný radikální
řez, který by zneklidnil všechny vkladatele,
spořitele a investory domácí a zahraniční.
Vím, že musíme postupovat dále tak,
jak postupujeme. Daňový poplatník musí
také sám přemýšlet, pro kterou
z bank se rozhodne. Sami jste schválili zákon o
fondu pojištění vkladů, který
jste přijali vědomě a který znamená
garanci pro drobnější vkladatele. Nedomnívám
se, že je potřeba, aby došlo k nějaké
zásadní změně. Nepochybně i
bankovní dohled se vyvíjí. Bankovní
dohled se všichni učíme a učí
se ho i centrální banka.
Považuji několik bank, které mají o
kousek problémů více než jiné
za téměř přirozený proces.
Jsem si jist, že nenastanou výraznější
komplikace, než tomu bylo kdykoli v minulosti.
Předseda PSP Milan Uhde: Pan poslanec Kryčer
si nepřeje využít své jednominutové
příležitosti.
Proto má slovo pan poslanec Miroslav Raška, připraví
se pan poslanec Josef Hurta.
Poslanec Miroslav Raška: Vážený
pane předsedo vlády, ekonomická reforma v
naší zemi probíhá již šestý
rok. V jejím průběhu, zejména v počátečním
období, bylo samozřejmě možné
omluvit určité nedostatky v kontrole státního
majetku, a to i přesto, že máme ministerstvo,
které má za úkol nejen majetek privatizovat,
ale také jej spravovat.
Na straně druhé se však ptám, zda již
nenastal čas, aby došlo k přísnější
kontrole a aby se na této kontrole podílel také
Parlament České republiky. Vnímám
totiž, že při předkládání
státního rozpočtu rozhodujeme o několika
procentech, zatímco větší část
tohoto státního rozpočtu je dána jakýmsi
rozpočtovým automatismem.
V těchto souvislostech se ptám, jaký je dosud
zůstávající objem majetku ve vlastnictví
státu a jak s ním vláda hospodaří.
Ptám se, zda vláda hodlá předložit
Parlamentu České republiky zprávu o výkonu
vlastnických práv majetku ve státním
vlastnictví, nebo zda budou poslanci rozhodovat dále
pouze o sumě, která je mnohem menší
než suma, kterou disponují leckteré banky jako
bilanční sumou. Děkuji.