Místopředseda PSP Jiří Vlach: Pan
poslanec Kavan, připraví se paní kolegyně
Röschová.
Poslanec Petr Kavan: Pane předsedající,
dámy a pánové, jen několik poznámek.
Poslanec tohoto Parlamentu telefonuje do Sabotů, informuje
sněmovnu, že státní úředníci
vyvíjejí nátlak na občany. Pan ministr
informuje, že neví, jak jednají v tuto chvíli
jeho úředníci. Aspoň tak jsem tomu
rozuměl. Tato věc je podle mého názoru
velmi závažná. Buďto jednají úředníci
podle pokynů pana ministra, anebo jednají svévolně.
Pokud jednají svévolně, pak by z toho měl
pan ministr vyvodit důsledky. Doufám, že bude
sněmovnu o těchto důsledcích informovat.
Není to tak dlouho, co jsem zde vystupoval ohledně
vnitřních hranic Moravy a Slezska při obnovení
okresu Jeseník.
Tehdy mě pan ministr vnitra ubezpečoval, že
vlastně o žádné porušení
moravsko-slezských hranic nejde, že je zachována.
Samozřejmě jsem mu nevěřil, poněvadž
když se posune státní správa, posouvá
se tím i hranice. Ale to bylo uvnitř České
republiky. Ovšem, byl to pouze problém moravsko-slezský,
nikoliv česko-moravsko-slovenský.
Dnes jsme opět u problému Moravské země,
a to její hranice moravsko-slovenské. Já
se vůbec nedivím Slovenské republice, že
ratifikuje takovouto mezinárodní dohodu. Je pro
ni velmi výhodná. Ovšem, druhá stránka
věci je, jak se tento krok projeví na našich
lidech, na našich občanech.
Dlouhou dobu, co jsem zde v této Sněmovně,
slýchávám o tom, jak je užitečné
a potřebné rozvíjet politiku euroregionů,
vzájemného soužití s našimi sousedy,
a proto mě velmi překvapuje, že před
takovýmto velmi vážným a významným
návrhem, jako je návrh tohoto ústavního
zákona, nepřišla naše vláda s iniciativou
k vytvoření moravsko-slovenského euroregionu.
Jsem si jist, že kdyby tento krok předcházel
tomuto návrhu zákona, spousta problémů
by byla vyřešena.
Na závěr bych chtěl dodat, že předkladatelem
tohoto návrhu zákona je ministerstvo vnitra (Výkřiky
v sále: vláda!) - je vláda, kterou zde zastupuje
ministr vnitra. Zpravodajem je člen zahraničního
výboru. Já jsem osobně přesvědčen
o tom, že tento návrh zákona se bezprostředně
dotýká činnosti výboru pro veřejnou
správu, regionální rozvoj a životní
prostředí, poněvadž zasahuje do života
našich občanů. (Výkřik ze sálu:
To je argument!) Argumentace je asi taková, že jsem
zde mluvil o euroregionech a regionálním rozvoji.
Vzhledem k tomu, že dodnes není zpracována
v našem státě politika regionálního
rozvoje, jsou i tyto zmatky, které teď vznikají,
důsledkem tohoto nedostatku.
Chtěl bych dodat závěrem, že moravský
národ a slovenský národ se vzájemně
uznávají a ctí a bylo by velkou chybou takovýmto
neuváženým krokem vytvořit napětí
mezi těmito národy. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Paní
kolegyně Röschová má slovo. Dámy
a pánové, prosím o klid.
Poslankyně Anna Röschová: Pane předsedo,
páni místopředsedové, pane ministře,
dámy a pánové, já celou dobu tady
sedím při této rozpravě, velmi pozorně
sleduji a vnímám vystoupení všech svých
kolegů jak z řad opozičních poslanců,
tak z řad koaličních poslanců. Dovolte
mi, abych vám sdělila, jakým způsobem
tato rozprava na mne působí. Přirovnala bych
rozpravu speciálně z řady opozičních
poslanců k pohádce o chytré horákyni.
Jistě dobře víte, že ta měla
za úkol přijet ke králi ani oblečená
ani nahá, ani pěšky ani na voze. Rozprava ze
strany opozičních poslanců mi takto připadá.
Vláda a její úředníci neměli
jednat, protože by předjímali ústavní
zákon a schválení mezinárodní
smlouvy. Zároveň je jim vyčítáno,
že jednali. A tak bych mohla pokračovat dále.
Já se domnívám, že právně
zde bylo shrnuto vše. Jak pan poslanec Payne, tak pan ministr
i pan poslanec Dobal shrnuli právní stav celé
věci. Proto mi dovolte, abych vám sdělila
- a myslím, že je třeba to říci
nahlas - můj dojem, který se čím dále
tím více mění v jistotu. Opoziční
poslanci vlastně nevystupují proti mezinárodní
smlouvě, protože ke schválení této
mezinárodní smlouvy, ke které se vyjadřujeme
(a všichni víme buď ano nebo ne) stačí
nadpoloviční většina přítomných
poslanců. Zpochybňují ústavní
zákon, protože k tomuto zákonu je potřebná
kvalifikovaná většina, to je 120 hlasů.
Ostatně, pan poslanec Vyvadil to zde naprosto jasně
naznačil. To znamená, že oddálením
tohoto si chtějí vytvořit svůj prostor
a čas pro jakési své předvolební
hrátky a nezlobte se na mne - k tomu já se nemohu
přiklonit, ať bych byla na kterékoliv straně
politického spektra. (Potlesk.)
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
paní poslankyni Röschové. Slovo má pan
poslanec Koháček. Promiňte, pane kolego.
Přihlásil se předseda poslaneckého
klubu. Má ze zákona přednost.
Poslanec Stanislav Gross: Já se omlouvám.
Nehodlám se vyjadřovat k meritu problému,
ale chtěl bych naprosto kategoricky odmítnout tón,
který tady nastolila v tuto chvíli kolegyně
Röschová.
Za prvé chci zdůraznit, že my se vyjadřujeme
přesně k meritu bodu, který projednáváme.
Sám pan předsedající nás upozornil
na to, že se projednává návrh zákona
o státní hranici mezi Českou republikou a
Slovenskou republikou. Pokud mě paměť neklame,
tak se jedná o ústavní zákon, který
bude v určitém okamžiku potřebovat ústavní
kvórum. To za prvé.
Za druhé bych chtěl vyjádřit svůj
podiv nad tím, jak koalice přistupuje k projednávání
ústavního zákona. Nezlobte se na mě,
my jsme dosud vystupovali nesmírně seriózně,
neřekli jsme informace, které dosud nezazněly,
ale já považuji za nutné je v tuto chvíli
říci před veřejností. Koalice
přistupuje k projednávání ústavního
zákona tak, že zatím veškerá jednání
- pokud vím - jsou vedena uvnitř koalice, přestože
víte, že potřebujete k tomu, aby tento zákon
byl schválen, i určitou část opozice.
Do této chvíle s námi nikdo o této
věci nejednal. Já si myslím, pane kolego,
že ústavní zákon je ústavním
zákonem od toho, aby se schvaloval pokud možno co
nejširším konsensem. A jestli se mýlím,
tak mě prosím opravte, ale pak asi nerozumím
tomu, co ústavní zákon je.
Pokud říkáte, že opozice neví,
co říká, tak chci říci jedinou
věc. My nekritizujeme to, že situace dnes potřebuje
nějaké řešení. My kritizujeme
postup státních úředníků,
kteří jednali v případě dojednávání
této smlouvy, a myslím si, že vy sami moc dobře
cítíte - nyní hovořím ke koalici
jako takové - že se zde zanedbaly vyjednávací
mechanismy a že tento konflikt, který tu v tuto chvíli
je, vůbec nemusel být.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Pan poslanec Koháček má slovo.
Poslanec Petr Koháček: Vážený
pane předsedající, vážený
pane předsedo, dámy a pánové, jsem
rád, že jsem musel uvolnit místo svému
předřečníkovi a mohl jsem vyslechnout
jeho argumentaci, kde shrnul (nebo to alespoň tvrdil) stanovisko
své strany, popřípadě opozice. Já
se přiznám, že jsem nyní velmi zmaten.
Já jsem myslel, že zde jednáme o velice významné
záležitosti, která se týká České
republiky, která je v zájmu České
republiky, protože standardní, jasně a jednoznačně
vytyčená státní hranice patří
mezi nejvýznamnější věci, které
každý stát potřebuje mít se všemi
svými sousedy. Najednou zjišťuji, že zájem
na jasné a přesně vytyčené
státní hranici je zájem jenom koalice a že
o tom s opozicí nikdo nejednal.
Já se přiznám, že tato argumentace je
pro mne velmi zajímavá. Já si to vykládám
jedině tak, že opozice si tím pádem
nepřeje standardní hranici a že pro jeden kousek
území je ochotna vlastně vytvořit
to, co naštěstí po rozdělení
Československé republiky zatím nebylo, neklid
na hranici mezi Českou republikou a Slovenskem.
Obávám se, že k tomu dojde, pokud budeme postupovat
dále tímto způsobem v projednávání.
Zaznělo zde také, že Národní
rada Slovenské republiky schválila tuto smlouvu
a případný zákon proto, že je
pro ni výhodná. Já tvrdím, že
tato smlouva je výhodná i pro Českou republiku.
Každá smlouva potřebuje k tomu, aby mohla být
uzavřena, dva partnery. Pokud to budeme zpochybňovat
a tvrdit, že něco odložíme, že budeme
v nějakých širokých diskusích
pokračovat, tak všichni víme, že je to
jen velmi obtížně možné a že
na několik let vytváříme předpoklad
neklidu na hranicích mezi Českou republikou a Slovenskou
republikou.
Doufám, že si ti, kteří říkají,
že jejich hlasy v potřebných 120 možná
nebudou, protože s nimi nikdo nejedná, tuto skutečnost
uvědomují a uvědomují si také
to, kdo za vzniklou situaci ponese před tímto národem
odpovědnost. Děkuji vám.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Pan kolega Hofhanzl má slovo.
Poslanec Čestmír Hofhanzl: Vážený
pane předsedající, vážený
pane předsedo, ctěné dámy a pánové,
doufám, že mi nikdo z tohoto shromáždění
nemůže vyčítat, že bych ke své
vládě, jejímž jsem koaličním
poslancem, nebyl kritický. Já jsem k ní kritický
vždy byl. Myslím, že i v tomto případě
potřebovala jistým způsobem prostě
vyprat. Jenže bych na vás chtěl apelovat. My
zase nastavujeme normy toho, jak bude fungovat toto shromáždění,
které se nazývá českým parlamentem.
Jestliže my nebudeme postupovat korektně a nedáme
své výkonné moci najevo, že stojíme
na právu a na spravedlnosti a na rovných podmínkách,
tak výsledek bude, že výkonná moc, ať
už to bude výkonná moc této strany sněmovny
nebo ať už to bude výkonná moc této
strany sněmovny, bude manipulovat, bude to centralistický
stát a bude to stát, ve kterém shromáždění
poslanci, kteří zastupují lid této
země, budou mít malé slovo.
Já vám to připomínám proto,
že minulý týden, když jsme schválili
stav legislativní nouze, většina této
sněmovny se fakticky postavila proti usnesení Ústavního
soudu. V podstatě se postavila proti ústavě,
kterou schválilo 173 poslanců tohoto shromáždění
a postavila se jistým způsobem i proti listině
práv. Myslím, že tuto smlouvu máme schválit
a máme ji schválit teď do druhého čtení
a měli bychom svým jednáním dát
najevo, že jsme nad věcí, že ať už
bude vláda pravicová nebo levicová, bude
muset dodržovat zákony této země. Děkuji
vám.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Přihlásil se předseda klubu pan poslanec
Ortman. Připraví se pan poslanec Navrátil.
Poslanec Jaroslav Ortman: Vážený pane
předsedo, pane místopředsedo, pane ministře,
dámy a pánové, chtěl bych vyjádřit
zklamání nad tím, jak se rozprava rozvíjí.
Místo věcné argumentace a debaty o smlouvě
jsme svědky spíše emotivních vystoupení
a bohužel i vzájemného obviňování.
Nesdílím ani názor kolegy předsedy
klubu ČSSD o tom, že je zapotřebí 120
hlasů a tady se nejedná o tom, jak je získat.
Chci říci, že prvotní v rozhodování
by vždycky měly být zájmy České
republiky a národní zájmy. Toť vše.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Pan poslanec Navrátil má slovo, připraví
se poslanec Kužílek.
Poslanec Jan Navrátil: Vážený
pane předsedající, zaznělo tu již
mnohé, dokonce i několik příměrů
a i několik pohádek. Také bych mohl použít
jeden příměr pohádkovým příběhem
o císařových nových šatech, a
to u koaličních poslanců, kteří
až na výjimky říkají: podívejte
se, jak je to spravedlivé, jak jsou ty "šaty"
pěkné. Ale i malé dítě ví,
že císař je nahý.
Nejde přece o to, jestli se vytvoří materiální
podmínky nebo nejde o ně v první řadě.
A už nejde o to, abychom tady licitovali, jestli správní
úředník nebo úředník
vlády má mít takový či onaký
postup. On má prostě chránit zájmy
lidu České republiky. A pokud tady již jasně
bylo několikrát řečeno - a nechť
je to i dokázáno - že úředník
tyto povinnosti nesplnil, pak je z toho třeba vyvodit důsledky.
Přirozeným důsledkem je i tato velice rozporuplná
diskuse.
Nejsem prosebník, který přichází
se svojí poníženou suplikou ke své vrchnosti,
aby o něco prosil. Já jsem poslancem, který
byl do Poslanecké sněmovny zvolen jako poslanec
České národní rady a poslancem Poslanecké
sněmovny se stal jen díky tomu, že došlo
k rozdělení společného státu.
Veškeré argumenty, které snad podsouvají,
že v případě neschválení
ústavního zákona či v případě,
že nedojde ke schválení dohody mezi Českou
republikou a Slovenskou republikou o úpravě hranic,
že by mohlo dojít k nějakým srážkám
nebo neklidu, jsou mylné. Moravané a Slováci,
ať už na Moravském Slovácku nebo na Záhoří,
měli pravda trochu bujnou krev. Jak už to tak bývá,
někdy si názory vyměňujeme i jinak
než pouze zvýšeným hlasem. Ano, já
jsem z Moravského Slovácka a manželku mám
ze Záhoří, ovšem to, co tady podsouval
jeden z mých předřečníků,
proti tomu se ohrazuji a ohrazuji se proti tomu, že by někdo
chtěl vytvářet atmosféru strachu z
jedné či druhé strany. To, co se tady děje,
je především důsledek velmi špatné
práce úředníků, kteří
na tom úkolu měli pracovat. Řešení
musí být spravedlivé, musí být
spravedlivé i pro toho posledního z posledních
občanů České republiky. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Pan poslanec Kužílek má slovo. Připraví
se pan kolega Decker.
Poslanec Oldřich Kužílek: Vážený
pane předsedající, pane předsedo,
dámy a pánové, myslím, že mnozí
z nás si povšimli, že toto jednání
má v určité míře charakter
dramatičnosti, jakoby se tu odehrávalo určité
drama, proto si dovolím učinit několik stručných
poznámek z oblasti dramatického umění
a žánrového vymezení.
Princip tragický spočívá v tom, že
některý z pozemšťanů je drcen jakousi
vyšší osudovou mocí, se kterou nemůže
nic udělat. Myslím, že to je věc, která
se trochu týká obyvatel jmenované osady a
k tomu bychom všichni měli mít určitý
ohled a uctivost a snahu s tím něco udělat.
Princip komický naopak spočívá v tom,
že některý z pozemšťanů se
domnívá, jak vysoko dosahuje, jaký má
vysoký nadhled a co všechno může a pak
mu realita tvrdě ukáže, že to tak není
a on spadne s tím pověstným žuchnutím
zpět na tu část svého těla,
která je k tomu nejlépe uzpůsobena. To je
princip komický.
Obávám se, že obě strany sněmovny
zde z toho druhého principu teď ukusují svého
dílu. Strana koaliční poněkud v té
věci, kterou naznačil kolega Gross, že prostě
nakonec bude potřebovat vyšší počet
hlasů a tudíž, ať zde hřímá
jak chce, bude jí to nakonec pouze v tom hřímání
málo platné.
Na straně opoziční se obávám,
že by mohlo jít o přecenění možností
na této věci urvat nějaké body nebo
ji přehnat a zveličit. Ve skutečnosti nakonec
nejde o nic jiného než o úpravu stavu, kdy
jeden stát se rozdělil a nějak se to upravit
musí. Jde o to najít rozumnou míru. Pokud
by se to přehánělo, zase by zde byl ve výsledku
komický efekt, který by veřejnost - myslím
- také spočítala i této části
sněmovny.
Závěrem toho, co říkám, bych
chtěl podotknout, aby byla slyšena slova kolegy Grosse.
Myslím si, že řekl věc velmi jednoduše
- bude potřeba získat více hlasů,
měla by probíhat nějaká jednání.
Pakliže je zde stížnost ze strany opozice, že
neprobíhala jednání, měla by být
snaha ze strany koalice to nějakým způsobem
překonat - už ve vlastním zájmu.
Skončím s výzvou panu předsedovi -
také zběhlému v dramatickém umění
- aby uvážil možnost svolání porady
předsedy, místopředsedů a předsedů
klubů, aby tato výhrada ze strany opozice mohla
být nějakým konstruktivním způsobem
překonána. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Pan poslanec Decker.
Poslanec Jan Decker: Pane předsedající,
pane předsedo, dámy a pánové, vždy,
když mám možnost setkat se s některými
zahraničními politiky nebo poslanci, tak první
co hodnotí na naší republice, je klidné
rozdělení se Slovenskem.
Nedávno zahraniční výbor jednal s
náměstkem ministra zahraničí panem
Vondrou o Slovensku a vyslechl si, jak jsme daleko ve vztahu se
Slovenskou republikou. On nás informoval o tom, že
z 95% máme vyřešeny veškeré náležitosti,
které bylo potřeba vyřešit. Ujistil
nás v tom smyslu, že vyřešením
hranice se velice těsně přiblížíme
k té kýžené stovce. Já jsem o
tom přesvědčen také.
Myslím si, že při tomto rozhodováním
bychom měli mít především na
mysli, že zde zastupujeme více než 10 mil. občanů
České republiky, kterým jde o to, abychom
měli dobré a vyrovnané bezkonfliktní
vztahy se Slovenskem. Myslím si, že toto měli
na mysli i poslanci Národní rady Slovenské
republiky, když přijímali tento zákon
u nich. Jak jsem se mohl v tisku dočíst, ještě
nikdy v historii Národní rady Slovenské republiky
nebyl žádný zákon přijat takovým
způsobem jako tento ústavní zákon
a následná smlouva. Myslím si, že bychom
se měli oprostit určitých žabomyších
sporů, oprostit se určité uražené
ješitnosti, jestli někdo s někým jednal
nebo nejednal.
Myslím, že každý bychom se měli
zamyslet nad tím, že jsme zástupci desetimiliónového
národa, který chce mít dobré vztahy
se sousedy, se kterými jsme byli dost dlouho spojeni. Myslím,
že bychom měli přistupovat k této problematice
a podpořit tento zákon. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Deckerovi, prosím pana poslance Krámka,
aby se ujal slova. Připraví se pan poslanec Stodůlka.
Poslanec Jan Krámek: Vážený pane
předsedající, pane předsedo, dámy
a pánové, bylo již k této projednávané
zákonné normě řečeno mnohé.
Velice často zde ve sněmovně zaznívají
slova s odvoláváním se na dodržování
ústavy, na plnění Ústavy České
republiky, a to někdy velice účelově.
Já se domnívám, že zákon, který
zde nyní projednáváme pro první čtení,
je zákon o základním atributu státu,
o atributu, jímž je definování hranic
suverénního státu.
Nedávno zde ve sněmovně zaznívala
slova o suverenitě a byl zde návrh, aby se zde projednávalo
cosi ve vztahu k jinému sousedovi. Byl bych rád,
kdyby si celá sněmovna uvědomila, že
se nejedná o zákon, který bude mít
dopad krátkodobý. Jedná se mimo jiné
o definování České republiky v Evropě.
Chci věřit, že to bude na dobu velice dlouhou.
Proto se domnívám, že z tohoto hlediska by
mělo být k projednávání přistupováno.
Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Krámkovi. Prosím pana kolegu Stodůlku,
aby se ujal slova.
Poslanec Zbyšek Stodůlka: Pane předsedající,
kolegyně, kolegové, padala zde slova o právním
řádu, padaly zde více či méně
emotivní projevy. Já se pokusím vrátit
to na věcnou rovinu k otázce právního
řádu. Mám za to, že současný
zákon o územním členění
státu nezná pojem osada. Právně tato
část je označována jako místní
část obce. Mám za to, že i v přípravě
mezinárodních smluv, popř. i dalších
zákonů, by současné znění
- pokud nejde o novelizaci - mělo být respektováno.
Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Stodůlkovi. Nyní bychom měli
rozhodnout o procedurálním návrhu, který
přednesl pan poslanec Vyvadil. Dovolím si vás
odhlásit a požádat vás o novou registraci.
Předložím k hlasování návrh
na přerušení projednávání
tohoto bodu s tím, že bychom pokračovali na
březnové schůzi. Myslím, že takto
předloženo k hlasování je to poměrně
korektní, nemusíme se zabývat tím,
v které kategorii návrh vlastně je. Pan navrhovatel,
autor tohoto návrhu, souhlasí.
Kdo je pro přijetí tohoto procedurálního
návrhu, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko
v jubilejním 150. hlasování této schůze.
Kdo je proti?
Tento návrh nebyl přijat poměrem hlasů
59 pro, 77 proti.
V tomto okamžiku je správné uzavřít
obecnou rozpravu, což činím. Prosím
autory dalších návrhů, aby mě
sledovali, abych něco neposunul významově.
Pan kolega Grulich navrhoval odsunout další projednávání
tohoto bodu do chvíle, dokud vláda nepředloží
důkazy, že se všemi občany jsou uzavřeny
písemné dohody.
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať
zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování
č. 151. Kdo je proti?
Tento návrh nebyl přijat poměrem hlasů
45 pro, 86 proti.
Dále pan poslanec Navrátil navrhoval vrátit
tento návrh zákona vládě k přepracování
a zároveň navrhoval zamítnutí tohoto
návrhu.
Poslanec Jan Navrátil: (Hovořeno z místa.):
Navrhoval jsem, aby byl návrh zamítnut a posléze
byl tento návrh vrácen.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Pan
kolega upřesňuje, že nejprve navrhoval zamítnout
a potom teprve případně vrátit k přepracování.
Stejně tak zamítnout navrhoval pan kolega Drápela.
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať
zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování
č. 152. Kdo je proti?
Tento návrh nebyl přijat poměrem hlasů
19 pro, 106 proti.
Další návrh je vrátit vládě
k dopracování.
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať
zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování
č. 153. Kdo je proti?
Tento návrh nebyl přijat poměrem hlasů
26 pro, 104 proti.
Dámy a pánové, budeme se tedy zabývat
návrhem na přikázání. Organizační
výbor navrhuje přikázat předložený
návrh k projednání zahraničnímu
výboru. Pan zpravodaj zrekapituloval tento návrh.
K přikázání se někteří
další vyjadřovali, ale žádný
konkrétní návrh nepadl ani z úst pana
kolegy Kavana, který pouze říkal, že
se tato záležitost také týká
výboru pro veřejnou správu, regionální
rozvoj a životní prostředí, protože
se týká všech občanů. Jestli
chcete precizovat svůj návrh v tom smyslu, že
navrhujete rozšíření přikázání
i na výbor, o kterém jste mluvil, já to budu
ne respektovat, ale tuto úpravu navrhnu za vás.
Vy jste tak skutečně neučinil. Podívejte
se do stenozáznamu.
Nejprve návrh na přikázání
zahraničnímu výboru.
Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko
v hlasování č. 154. Kdo je proti?
Tento návrh byl přijat poměrem hlasů
108 pro, 31 proti.
Nyní návrh na přikázání
také výboru pro veřejnou správu, regionální
rozvoj a životní prostředí.
Kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko
v hlasování č. 155 naší schůze.
Kdo je proti?
Tento návrh nebyl přijat poměrem hlasů
55 pro, 63 proti.
Dámy a pánové, tím jsme projednali
tento bod.
Je 12.43 hodin.
Chci se zeptat předsedů klubů, zda hodlají
svolat kluby, abychom to zohlednili. Není tomu tak.
Přestávka do 14 hodin, kdy budeme projednávat
příslušnou smlouvu a potom zákon o soukromých
bezpečnostních službách a dále
návrhy poslanců Hájka a Maška.
(Schůze přerušena ve 12.45 hodin.)
(Schůze opět zahájena ve 14.14 hodin)
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Dámy
a pánové, budeme pokračovat v přerušené
39. schůzi. Prosím, abyste se zaregistrovali.
Budeme hlasovat o procedurálních návrzích
pana kolegy Vlacha a posléze o návrhu pana kolegy
Opatřila. Jedná se o procedurální
návrhy, budeme hlasovat bez rozpravy.
Prvním procedurálním návrhem je panem
kolegou Vlachem navrženo, abychom poslední bod zahájili
nejpozději ve 21.00 hodin.
Zahájil jsem 156. hlasování.
Kdo návrh podporujete? Kdo je proti? Návrh byl přijat.
Pro hlasovalo 62 poslanců, proti 10 poslanců.
Druhý návrh pana kolegy Vlacha byl v podstatě,
velice to zjednoduším, o tom, aby řídící
schůze měl dnešní odpoledne a zítřejší
den možnost zařadit pohyblivě body jednotlivých
druhů voleb, které navrhne pan kolega Kolář,
předseda volební komise.
Zahájil jsem 157. hlasování.
Kdo tento návrh podporuje? Kdo je proti? Návrh byl
přijat.
Pro hlasovalo 77 poslanců, 5 bylo proti.
Třetí procedurální návrh pana
kolegy Vlacha byl následující: pan kolega
Vlach požádal, abychom bod 103 zařadili na
dnešní odpoledne, jakmile bude k dispozici předkladatel,
vzhledem k tomu, že má jiný program a má
omezený čas, a to zhruba v 16 hodin.
Zahájil jsem 158. hlasování.
Kdo tento návrh podporuje? Kdo je proti? Návrh byl
přijat.
Pro hlasovalo 68, proti 14 poslanců.
Poslední procedurální návrh kolegy
Vlacha byl, aby se dnes v čase, který určí
předsedající, zařadil bod 83, a to
druhé čtení návrhu zákona o
sídle parlamentu.
Jedná se o 159. hlasování.
Kdo návrh podporuje? Kdo je proti? Tento návrh byl
přijat.
Pro hlasovalo 61 poslanců, proti 27.
Pan kolega Vlach má upřesňující
poznámku.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Dovolte
mi upřesňující poznámku. My
nejsme vůbec v rozporu s panem kolegou Grossem. Dával
jsem tam schválně takovou až absurdně
dlouhou rezervu na ten čas, ale možná, že
ve smyslu jednacího řádu bychom si mohli
říci, že tomu rozumíme tak, že
sněmovna rozhodla o tom, že můžeme hlasovat
a budeme hlasovat i o tom bodu, který zahájíme
nejpozději ve 21 hodin, protože v jednacím
řádu se přesně mluví o hlasování,
nikoli o projednání. Já to jen upřesňuji.
Budeme schopni a budeme ochotni plnohodnotně projednat
bod, který začne nejpozději těsně
před 21. hodinou? Nebo je v tomto rozpor?
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: K tomu
pan kolega Ortman.
Poslanec Jaroslav Ortman: Já jen, pane místopředsedo,
když jsem dával mandát za náš klub
panu předsedovi klubu panu Grossovi, aby se vyjádřil,
tak by to mělo být tak, že by schůze
měla být ukončena k 21. hodině, protože
se obáváme, že začneme-li projednávat
bod ve 21 hodin, pak skutečně, po zkušenostech
ze smlouvy, kterou jsme zde projednávali dvě hodiny,
můžeme hlasovat těsně před půlnocí
a dokonce o takové věci, jako je sídlo senátu
- to nepovažuji za vhodné ani důstojné
parlamentu. Proto jsem žádal kolegu Grosse, aby náš
výklad byl takový, že jsme ochotni nebo doporučujeme,
aby poslední hlasování skončilo do
21. hodiny. Pokud ne, úderem 21. hodiny předsedající
přeruší schůzi a bude se hlasovat druhý
den ráno, protože jsme poučeni z nočních
schůzí parlamentu tak, že to nikdy důstojné
nebylo. Doporučovali bychom, zda by schůze mohla
být ve 21 hodin pro jistotu poslanců přerušena
a pokračovala zítra.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Rozumíme
tomu tak, že hlasování nebude moci být
déle než ve 21 hodin.
Pak je zde návrh kolegy Opatřila a já se
ptám, kdo podporuje tento návrh, který znamená
vypuštění bodu 104 z jednání
39. schůze sněmovny.
Jedná se o 160. hlasování.
Kdo návrh podporuje? Kdo je proti? Návrh byl přijat.
Pro hlasovalo 85 poslanců, 5 bylo proti.
Nyní se budeme věnovat již bodům, které
jsme si schválili v programu.
Dalším bodem je
Vládní návrh, který jsme obdrželi
jako sněmovní tisk 2049, uvede z pověření
vlády ministr vnitra pan Jan Ruml, kterého prosím,
aby se ujal slova.