Ministr zahraničních
věcí ČR Josef Zieleniec: Vážený
pane předsedo, dovoluji si předložit Poslanecké
sněmovně Parlamentu České republiky
materiál týkající se ukončení
sukcese České republiky do smluv uzavřených
mezi bývalým Československem a Maďarskem.
Výsledkem sukcesních
jednání s maďarskou stranou byl podpis Protokolu,
který byl uskutečněn 21. září
1995 v rámci mé oficiální návštěvy
v Maďarsku.
Česká republika
se přijetím Deklarace České národní
rady ze dne 17. 12. 1992 přihlásila ke všem
mezinárodně právním závazkům
po bývalé čs. federaci.
Zásady postupu při
jednání o sukcesi České republiky
do mezinárodních smluv sjednaných čs.
federací byly stanoveny příslušným
usnesením vlády České republiky. Na
tomto základě bylo jednáno o sukcesi a inventarizaci
smluvní základny rovněž s Maďarskou
republikou.
V souladu se stanovenými
zásadami vycházela česká strana při
jednání z principu automatické sukcese České
republiky do závazků a práv bývalé
federace. Maďarská strana naopak od počátku
jednání prosazovala vlastní přístup
opírající se o tzv. teorii čistého
stolu.
Smlouvy platné ve vztazích
mezi čs. federací a Maďarskou republikou ke
dni 31. prosince 1992 považovala proto maďarská
strana za zaniklé okamžikem rozdělení
čs. federace a vznikem České republiky s
tím, že jsou nadále pouze pragmaticky prováděny.
Uvedená principiální
různost stanovisek se odrazila i v délce a komplikovanosti
jednání o problematice sukcese, které vyústilo
v přijetí kompromisního textu Protokolu,
kterým bude proces sukcese a inventarizace smluvní
základny s Maďarskou republikou uzavřen.
Jeho dikce české
straně umožňuje podržet si vlastní
právní pozici automatického sukcesora a nezpochybňuje
tak jí prosazovanou teorii právní
kontinuity.
V rámci jednání
o revizi smluvní základny byly smlouvy rozděleny
do dvou kategorií v závislosti na tom, zda má
být platnost Smlouvy ukončena. tj. příloha
II Protokolu, nebo bude potvrzena,
tj. příloha I Protokolu.
Při těchto jednáních
vycházelo Ministerstvo zahraničních věcí
ze stanovisek ostatních ministerstev a ostatních
ústředních orgánů státní
správy, které jsou k provádění
příslušných smluv příslušné.
Potvrzovaná je platnost
29 smluvních dokumentů, mezi jinými též
dohod upravujících poválečné
uspořádání finančních
a hospodářských vztahů, dohod o letecké
a silniční dopravě, konzulární
úmluvy, smluv o právní pomoci a dalších
smluv, jejichž převzetí
je vzájemně výhodné.
Pokud jde o smlouvy, jejichž
platnost má být ukončena; jedná se
o 16 smluv upravujících převážně
hospodářskou a vědeckotechnickou oblast,
které nelze v nových podmínkách provádět.
Mezi těmito smlouvami jsou pro ilustraci také dvě
smlouvy tzv. prezidentské kategorie, a to Úmluva
mezi Československou socialistickou
republikou a Maďarskou lidovou republikou o úpravě
některých otázek státního občanství
z roku 1960 či Smlouva o přátelství,
spolupráci a vzájemné pomoci mezi Československou
socialistickou republikou a Maďarskou lidovou republikou
z března 1968.
První smluvní dokument
upravuje možnost volby státního občanství
pro nezletilé děti a je v zásadě vývojem
překonán. Druhý lze označit jako mrtvou
literu práva, tj. dokument, který není žádnou
ze smluvních stran dlouhodobě plněn; je zastaralý
a z hlediska své podstaty fakticky zaniklý.
Nicméně z formálně
právních důvodů je třeba ukončit
jejich platnost.
Podobného charakteru jsou
i zbývající smlouvy, které vycházejí
ze začlenění obou zemí ve struktuře
RVHP, a některé další smlouvy poplatné
době, ve které byly sjednávány.
Předkládaný
smluvní dokument o sukcesi a revizi smluvní základny
s Maďarskou republikou je v souladu s českými
zahraničními politickými zájmy a českým
právním řádem, s obecně uznávanými
zásadami mezinárodního práva, se závazky
převzatými v rámci jiných platných
smluv.
V souladu s dosavadní smluvní
praxí v této oblasti byla pro Protokol zvolena forma
mezivládní smlouvy s tím, že vnitrostátně
spadá do kategorie smlouvy prezidentské a vyžaduje
souhlas Parlamentu České republiky a ratifikaci
prezidentem České republiky. Výměna
ratifikačních listin se nepředpokládá.
Po ratifikaci Protokolu bude druhé
smluvní straně v souladu s jeho čl. IV oznámeno
splnění vnitrostátních předpokladů
pro jeho vstup v platnost.
Ze sjednání předpokládaného
smluvního dokumentu nevzniknou žádné
nároky na státní rozpočet.
Věřím, že
přijetí předpokládaného Protokolu
Poslaneckou sněmovnou umožní další
významný krok ve vzájemných vztazích
mezi Českou republikou a Maďarskou republikou a bude
tvořit dobry výchozí bod pro rozšiřování
smluvní základny obou našich států.
Děkuji vám za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
ministru zahraničí Josefu Zielencovi. Zvu k řečništi
pana poslance Otakara Vychodila,
jehož určil organizační výbor
za zpravodaje pro první čtení. Pane poslanče.
Prosím.
Poslanec Otakar Vychodil: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, v podstatě
k tomu velmi podrobnému,
detailnímu zdůvodnění pana ministra,
nemám co dodat. Snad jenom tolik, že je to jistá,
z mého hlediska, anomálie, protože problém
sukcese do mezinárodních smluv po rozdělení
státu byl víceméně řešen
automatickým způsobem, který zde pan ministr
popsal.
V případě
Maďarska bylo z důvodů, které zde byly
přesně vysvětleny, přistoupeno v rámci
kompromisu k jiné variantě; k variantě Protokolu
mezi vládou České republiky a vládou
Maďarské republiky o československo-maďarských
mezinárodních a mezirezortních smlouvách
platných k 31. 12. 1992.
Osobně si myslím,
že to, že se podařilo nalézt jakýsi
kompromis, je velice dobře, protože víme, že
snad jenom Maďarsko mělo, řekl bych, jakýsi
nestandardní přístup k sukcesi.
Nemohu, než doporučit
sněmovně, aby projednání této
Smlouvy přikázala zahraničnímu výboru.
To je z mé strany všechno. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
zpravodaji poslanci Otakaru Vychodilovi. Otevírám
obecnou rozpravu. Vidím, že se do ní nikdo
nehlásí. Proto ji uzavírám.
Předložím vám
tento návrh usnesení:
Poslanecká sněmovna
přikazuje předložený návrh k
projednání zahraničnímu výboru.
Odhlásil jsem vás. Prosím, znovu
se zaregistrujte svými identifikačními kartami.
Ve 145. hlasování
se vyjádřete, kdo s předloženým
návrhem usnesení souhlasíte. Hlasování
začalo, stiskněte prosím tlačítko
a zvedněte ruku, kdo podporujete navržené usnesení.
Kdo je proti tomuto návrhu? 145. hlasování
skončilo.
Ze 177 přítomných
bylo 76 pro, nikdo proti. Návrh usnesení byl přijat.
Panu poslanci Otakaru Vychodilovi
poděkuji a pana ministra Zielence poprosím,
aby setrval na místě,
kde sedávají předkladatelé, neboť
se chystám předložit sněmovně
k projednání další bod. Je to
Jde o projednání
v prvém čtení. Vládní návrh
jsme obdrželi jako sněmovní tisk 2016 a z pověření
vlády jej uvede opět ministr zahraničních
věcí pan Josef Zieleniec. Prosím, pane ministře,
ujměte se slova.
Ministr zahraničních
věcí ČR Josef Zieleniec: Vážený
pane předsedo, vážené paní poslankyně,
vážení páni poslanci, předstupuji
před vás se žádostí o vyslovení
vašeho souhlasu s návrhem prohlášení,
jímž se odvolává výhrada podle
čl. 28 a uznává příslušnost
Výboru proti mučení přijímat
podání podle čl. 21 a 22 Úmluvy proti
mučení a jinému krutému,
nelidskému či ponižujícímu zacházení
nebo trestáni. Zákaz mučení je prostředkem
ochrany jednoho ze základních lidských
práv. Práva na lidskou
důstojnost a úctu k člověku. Je upraven
celou řadou mezinárodních smluv o lidských
právech, ať
už univerzální nebo regionální
povahy, vždy doprovázen
snahou o vytvoření mechanismu, bránícího
jeho používání. Úmluva samotná
vytváří za tímto účelem
výbor s pravomocemi kontroly a sledování
plnění závazků z ní plynoucích
a přijímání doporučení
v případech porušení tohoto zákazu.
Československo se stalo
smluvní stranou Úmluvy v roce 1988. Tehdejší
vláda však na sebe nebyla ochotna
přijmout závazek podřídit se příslušnosti
Výboru. Hlavním důvodem byl tehdy velmi často
používaný argument nebezpečí
zneužití pravomoci Výboru, zasahování
do vnitřních záležitostí země
s tím, že ani ostatní země tzv. socialistického
bloku příslušnost
Výboru neuznaly. Jedním ze závazků
pro smluvní strany Úmluvy je i předložení
úvodní zprávy a následné předkládání
periodických zpráv o plnění závazků
z Úmluvy plynoucích. Při obhajobě
úvodní zprávy v listopadu 1994 doporučil
Výbor příslušným orgánům
České republiky
odvolat výhradu, učiněnou na základě
čl. 28 Úmluvy Československem v roce 1988.
Česká republika však již dříve,
ihned poté, co subsedovala do mezinárodních
závazků bývalého Československa,
zahájila mimo jiné i práce na odvolávání
výhrad k těm smlouvám
OSN o lidských právech, jichž se to týkalo
a mezi něž Úmluva patří. Vstřícnost
k mezinárodní kontrole nejen demonstruje vůli
státu plnit přijaté mezinárodní
závazky, ale je i rozhodujícím prostředkem
ke sjednání nápravy tam, kde došlo k
pochybení. Česká
republika přijala v roce 1991 obdobné existující
mechanismy, vytvořené na základě opčního
protokolu k mezinárodnímu paktu o občanských
a politických právech.
Nyní se dostáváme
do téměř konečné fáze
této práce ve vztahu k předmětné
Úmluvě. V dohledné době bude následovat
poslední z uvedených kroků, a sice učinění
prohlášení o uznání příslušnosti
Výboru OSN proti rasové diskriminaci, zřízeného
stejnojmennou Úmluvou OSN.
Dámy a pánové,
na tomto místě bych rád upozornil na skutečnost,
že Česká republika dne 7. září
1995 ratifikovala Evropskou Úmluvu pro předcházení
mučení a protokoly č. 1 a 2 k ní.
Tato Úmluva obsahuje kontrolní mechanismus, ukládající
státu rozsáhlejší povinnosti, než
je tomu u Úmluvy OSN. Ani okamžikem odvolání
výhrady a učinění prohlášení
ve smyslu uznání příslušnosti
k Výboru se tato situace nezmění. Procedura
kontroly upravená články Úmluvy,
jejichž plné znění tvoří
část tři mnou předkládaného
materiálu, se uplatňuje pouze vůči
smluvním stranám,
které vysloveně uznaly pravomoc Výboru smluvního
orgánu kontroly. Uznání výše
zmíněného mechanismu kontroly ze strany České
republiky odvoláním výhrady a učiněním
prohlášení si nevyžádá změny
v českém právním řádu.
S výše uvedeným krokem vyslovila také
souhlas vláda České republiky dne 22. listopadu
1995.
Vzhledem k tomu, že Úmluva
má charakter mezinárodní smlouvy o lidských
právech, je třeba, aby v souladu s čl. 49
odst. 2 Ústavy České republiky byl návrh
na odvolání výhrady a učinění
prohlášení přijat kvalifikovanou většinou
Poslanecké sněmovny Parlamentu České
republiky. Dále pak vzhledem k tomu,
že činění a odvolávání
výhrad a prohlášení k mezinárodním
smlouvám je součástí sjednávání
těchto smluv, bude prohlášení na základě
čl. 63 odst. 1 b) Ústavy České republiky
předloženo prezidentu republiky k ratifikaci.
Vážený pane
předsedo, vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci. Děkuji
vám za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
ministru zahraničních věcí Josefu
Zielencovi a zvu k řečništi pana poslance Jaroslava
Ortmana, jehož určil
organizační výbor za zpravodaje pro prvé
čtení. Prosím,
pane poslanče, ujměte se slova.
Poslanec Jaroslav Ortman: Vážený
pane předsedo, vážení páni ministři,
dámy a pánové, Organizace spojených
národů má svůj mechanismus, jehož
prostřednictvím kontroluje, zda a jak členské
státy dodržují a plní své závazky
v oblasti lidských práv a základních
svobod. Jedním z těchto kontrolních orgánů
je Výbor proti mučení,
do jehož kompetence náleží přijímat
stížnosti jednotlivců, že se stali obětí
mučení nebo jiného nelidského či
ponižujícího zacházení nebo trestání,
dále činí důvěrné dotazy
na smluvní státy a vysílá mise odborníků
na jejich území k provedení důvěrného
šetření.
Jak zde uvedl pan ministr, Česká
republika je sice smluvní stranou Úmluvy proti mučení
a jinému krutému,
nelidskému či ponižujícímu zacházení
nebo trestání, která byla uveřejněna
pod č. 143/1988 Sb., avšak dosud neuznala příslušnost
Výboru proti mučení. Na základě
doporučení Komise OSN pro lidská práva
ze dne 8. března 1995 proto také vláda České
republiky předkládá Poslanecké sněmovně
návrh, aby vyslovila souhlas s odvoláním
výhrady proti příslušnosti Výboru
proti mučení podle čl. 28 odst. 2 citované
Úmluvy. V této Úmluvě se definuje
mučení jako jednání, v němž
veřejný činitel nebo jiná osoba
jednající z úředního
pověření někomu úmyslně
působí silnou bolest nebo tělesné
či duševní utrpení s cílem získat
od něho či od třetí osoby informace
nebo přiznání, a nebo jej potrestat za jednání,
jehož se dopustil on či třetí osoba,
nebo z něhož jsou podezřelí.
Členský stát je povinen všechny akty
mučení uzákonit jako trestné činy
a stíhat jejich pachatele.
Chci říci, že
z právního hlediska je vše zřejmě
v pořádku. Zákaz mučení a kruté,
nelidské či ponižující zacházení
nebo trest je obsaženo v čl. 7 odst. 2 Listiny základních
práv a svobod, která je součástí
ústavního pořádku v České
republice. Mezinárodní mechanismus lidských
práv je zaměřen na ochranu jednotlivců
proti zásahům do jejich práv ze strany státu
a jeho orgánů, zejména represivních.
Jsem přesvědčen,
že demokratický právní stát se
této kontrole nebrání, protože mu pomáhá
plnit převzaté závazky. Připomínám
v této souvislosti,
že Poslanecká sněmovna svým usnesením
ze dne 23. června 1995 č. 708 vyslovila souhlas
s přístupem k Evropské Úmluvě
o zabránění mučení a nelidskému
či ponižujícímu zacházení
nebo trestání a protokolům č. 1 a
2 k této Úmluvě. O tom hovořil i pan
ministr. Jsem přesvědčen, že i z tohoto
důvodu je třeba,
aby Česká republika odvolala svoji výhradu
k příslušnosti Výboru OSN proti mučení
se sídlem v Ženevě.
Jako zpravodaj potvrzuji slova
pana ministra, že ke konečnému hlasování
pro Úmluvu proti mučení se vztahuje ústavní
režim podle článku 10 ústavy.
Jako zpravodaj určený
pro první čtení sněmovně doporučuji,
aby tento tisk byl postoupen ke druhému čtení
a přikázán podle návrhu organizačního
výboru výboru petičnímu, pro lidská
práva a národnosti,
jak v návrhu bylo obsaženo. Věřím,
že tento návrh podpoří snad všichni
poslanci.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
poslanci Jaroslavu Ortmanovi a otevírám obecnou
rozpravu. Nevidím, že by se do ní někdo
hlásil, a proto rozpravu uzavírám. Musím
se znovu omluvit, že považuji za nutné vás
odhlásit a požádat vás o další
registraci, neboť se chystám o této důležité
Úmluvě dát hlasovat.
Předložím vám
toto usnesení:
Poslanecká sněmovna
přikazuje předložený návrh k
projednání výboru petičnímu,
pro lidská práva a národnosti.
146. hlasování na
této schůzi. Kdo návrh usnesení podporujete,
stiskněte tlačítko a zvedněte ruku.
Kdo je proti tomuto návrhu?
146. hlasování skončilo.
Sněmovna podle očekávání pana
zpravodaje, poslance Jaroslava Ortmana, jednomyslně 80
hlasy všech přítomných vyslovila souhlas
s tímto návrhem usnesení.
Děkuji panu poslanci Jaroslavu
Ortmanovi. Pana ministra zahraničí znovu prosím,
aby do třetice setrval na svém místě
a uvedl Poslanecké sněmovně
Jde o první čtení.
Vládní návrh jsme obdrželi jako sněmovní
tisk 2099 a uvede jej z pověření vlády
ministr zahraničních věcí pan Josef
Zieleniec. Než se ujme slova, chci sněmovně
připomenout, že projednávání
této Úmluvy musíme procedurálně
spojit s projednáváním příštího
bodu podle sněmovního tisku 2100, to je Vládní
návrh, kterým se předkládá
Poslanecké sněmovně Parlamentu České
republiky k vyslovení souhlasu Dohoda o provádění
části XI Úmluvy OSN o mořském
právu z 10. prosince 1982, která byla přijata
28. července 1994.
Jde o první čtení.
Návrh je připraven odůvodnit pan ministr
Karel Dyba. Je přítomen. Nyní bych prosil
pana ministra zahraničních věcí, aby
uvedl sněmovní tisk 2099.
Ministr zahraničních
věcí ČR Josef Zieleniec: Vážený
pane předsedo, vážené paní poslankyně,
vážení páni poslanci, dovoluji si předložit
Poslanecké sněmovně Parlamentu České
republiky Úmluvu OSN o mořském právu,
která byla sjednána v roce 1982 v Montego Bay na
Jamajce a která představuje ucelenou a podrobnou
kodifikaci mořského práva,
čili vyjádření zvykových pravidel
ve formě jakéhosi mezinárodního psaného
zákona.
Pravidla mořského
práva se podařilo kodifikovat a rozvinout až
koncem padesátých let čtyřmi ženevskými
úmluvami, které
přijala I. první
konference OSN o mořském právu. I
poté však zůstaly
neupraveny některé důležité otázky,
především šíře pobřežního
moře, a to až
do III. konference OSN o mořském právu. Výsledkem
této III. konference je Úmluva, předložená
nyní Poslanecké sněmovně.
Úmluva se však záhy projevila jako neakceptovatelná
pro vyspělé země,
USA a Spojené království ji odmítly
podepsat. Ostatní rozvinuté státy sice svůj
podpis připojily,
ovšem s vědomím, že nepřistoupí
k ratifikaci.
Tento přístup platil
bez rozdílu pro západní Evropu, stejně
jako pro tzv. socialistický blok, včetně
tehdejšího Československa. Důvodem byla
ustanovení části XI Úmluvy, která
upravuje právní režim těžby a využívání
zdrojů mořského a oceánského
dna za hranicemi jurisdikcí jednotlivých pobřežních
států. Úprava části XI dovedla
zásadu, podle které volné moře
i jeho podzemí jsou společným dědictvím
lidstva, až do zcela
absurdních rozměrů,
jež by vedly k rozsáhlému globálnímu
přerozdělování zdrojů vytěžených
z mořského dna ve prospěch rozvojových
a v neprospěch rozvinutých států,
a to v hlubokém rozporu s tržními principy.
Během osmdesátých
a počátkem devadesátých let Úmluvu
ratifikovaly stále další rozvojové státy.
Tak se stalo v roce 1993 zřejmé, že po uložení
60. ratifikační listiny vstoupí Úmluva
v platnost 16. listopadu 1994, a to bez ohledu na stanovisko
rozvinutých zemí. Tak by došlo ke globálnímu
roztříštění mořského
práva, jehož důsledkem by byl prudký
vzrůst mezinárodních sporů v této
oblasti. To si uvědomovaly jak státy Severu, tak
státy Jihu, a proto byla pod záštitou generálního
tajemníka OSN sjednána
rezolucí Valného shromáždění
OSN ze dne 28. července 1994 a přijata Dohoda o
provádění části XI Úmluvy
OSN o mořském právu. Tato Dohoda, která
podstatně liberalizuje ustanovení části
XI Úmluvy, je mnoha státy předběžně
prováděna, a to počínaje 16.
listopadem 1994, tedy dnem, kdy vstoupila v platnost Úmluva.
Rovněž Česká
republika, která Dohodu s výhradou ratifikace podepsala
právě 16. listopadu 1994, ji začala předběžně
provádět.
S tímto postupem vyslovila souhlas jak vláda, tak
prezident republiky, čímž
byly splněny podmínky zákona č. 66/1949
Sb., o předběžném provádění
mezinárodních hospodářských
smluv obecné povahy. Dohoda byla parlamentu předložena
současně s Úmluvou.
Ačkoliv jsou z technických
důvodů projednávány sněmovnou
odděleně, tvoří Úmluva a Dohoda
fakticky jediný celek a jedině tak je možno
k nim přistupovat.
Pro Českou republiku vůbec
nejvýznamnější ustanovení jsou
obsažena v části X Úmluvy, která
potvrzuje a rozvádí právo vnitrozemských
států na přístup k moři a od
něho a na svobodu tranzitu územím států,
které leží mezi ním a mořským
pobřežím. Vláda Spolkové republiky
Německo, které je pro Českou republiku nejvýznamnějším
tranzitním státem, prohlásila při
ratifikaci Úmluvy mimo jiné, že přesný
obsah svobody tranzitu má být v každém
jednotlivém případě
dohodnut mezi tranzitním státem a příslušným
vnitrozemským státem a není-li takové
dohody, potom přístup osob a zboží k
tranzitu územím Spolkové republiky Německo
je upraven jedině německým vnitrostátním
právem pokud jde o způsoby a trasy
přepravy a o využívání dopravních
infrastruktur.
Vláda České
republiky proto zároveň s uložením ratifikačních
listin učiní prohlášení, že
zmíněné prohlášení německé
vlády nemůže být vůči
České republice vykládáno v rozporu
s ustanoveními části X Úmluvy. Pokud
bychom nyní bez dalšího přistoupili
na aplikaci německého práva, zbavili bychom
se tak výhodné pozice při sjednávání
případné budoucí bilaterální
úpravy podmínek tranzitu se Spolkovou republikou
Německo.
Úmluva stanoví právní
režim a pravidla pro vymezení vnitřního
pobřežního moře, výlučné
ekonomické zóny, kontinentálního šelfu,
volného moře a tzv. oblasti, kterou se rozumí
mořské dno, které není pod jurisdikcí
žádného státu.
Pobřežní moře
se v zásadě vymezuje jako 12mílový
pás od pobřeží daného státu.
Následuje maximálně 200mílový
pás výlučně ekonomické zóny.
Toto vymezení je posledním sporným bodem
a důvodem, proč některé státy
odmítají úmluvu podepsat. V prvé řadě
jde o Turecko, které se obává rozšíření
řeckého pobřežního moře
ze 6 na 12 mil, dále
pak Kolumbie, Ekvádor a Venezuela, které naopak
za své pobřežní moře považují
pás šířky 200 mil.
Jako zcela nový orgán
mezinárodního soudnictví úmluva ustavuje
Mezinárodní tribunál pro mořské
právo. Volba soudců tribunálu proběhne
na Valném shromáždění OSN již
1. srpna t. r. a jeho sídlem se stane Hamburk. Své
kandidáty do 21členného tribunálu
již navrhla celá řada států.
Otázkami týkajícími se využívání
zdrojů mořského dna a s tím související
ochranou mořského prostředí se již
zabývá nově ustavený Mezinárodní
úřad pro mořské dno, který
má charakter mezinárodní vládní
organizace a sídlo v Kingstonu na Jamajce.
Význam Úmluvy pro
Českou republiku spočívá především
v ustanoveních, která se týkají volného
přístupu k moři a nelze přehlédnout
ani význam Úmluvy pro českou námořní
plavbu.
Právní režim
moře, který Úmluva a Dohoda společně
vytvářejí, obecně i v jednotlivých
aspektech odpovídá zájmům České
republiky. Ke dni 1. prosince 1995 vyjádřilo definitivní
souhlas - byť vázanou Úmluvou - 82 států
a Dohodou 42 států. Dalších 82 států
Dohodu předběžně provádí.
Úmluva spolu s dohodou
je nejen v souladu s obecnými zásadami mezinárodního
práva, ale sama tyto zásady dotváří
a vytváří. Úmluva spolu s Dohodou
představuje rozumný kompromis mezi rozvinutými
a rozvojovými státy a při podpoře,
které se nyní těší ze strany
celého mezinárodního společenství
včetně velmocí, lze předpokládat,
že se zařadí mezi první desítku
mezinárodních smluv, na kterých stoji současné
mezinárodní právo.
Vážený pane
předsedo, vážené paní poslankyně
a páni poslanci, děkuji vám za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
ministru zahraničních věcí Josefu
Zielencovi, a protože organizační výbor
určil zpravodajem pro první čtení
pana poslance Jiřího Payna, žádám
ho, aby se ujal slova.
Poslanec Jiří
Payne: Pane předsedo,
vážené kolegyně a kolegové, pánové
ministři, dovolte mi jen několik slov, protože
zpráva pana ministra byla po mém soudu velmi podrobná.
Připomněl bych to, že české země
v dobách Rakousko-Uherska měly přístup
k moři, a sice Středozemnímu. V současné
době je pro nás Hamburk přístavem,
který je daleko praktičtější
a celá významná část našeho
zahraničního obchodu právě prochází
lodní dopravou přes Hamburk.
Česká republika
ovšem uvažuje o vstupu do Evropské unie a staneme-li
se členem Evropské unie, budeme regulérní
přímořskou zemí, budeme součástí
jednotky, která má přímý přistup
k moři. Já se domnívám, že i
s ohledem na toto je významné, že přijímáme
mezinárodní regulaci, která umožňuje
jak mezinárodní obchodní provoz, tak
i mezinárodní těžbu, na které
nepochybně - věřím - se najdou naši
podnikatelé, kteří se na ní budou
podílet. Takže z tohoto hlediska se domnívám,
že tento krok, ač zdánlivě vypadá,
že je odtažitý pro kontinentální
zemi, tento krok, schválení a ratifikace
těchto předložených
dokumentů, je pro Českou republiku významný,
a protože neshledávám zde nějaké
právní problémy, myslím, že posouzení
z hlediska právního nebude komplikované.
Hlavně se bude jednat o problematiku zahraničně
politickou. Proto se přikláním k
názoru, aby tato norma byla přikázána
zahraničnímu výboru. Děkuji vám,
pane předsedo.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
zpravodaji poslanci Jiřímu Paynovi. Otvírám
obecnou rozpravu. Přihlášky do ní nemám,
ani písemné, ani nevidím přihlášku
z místa. Proto rozpravu uzavírám. Musím
se znovu přesvědčit, zda je nás tu
potřebný počet, neboť při posledním
hlasování nás bylo pouze 70. Prosím,
zaregistrujte se, neboť jsem vás odhlásil.
147. hlasování posoudí
návrh usnesení, který vám znovu připomenu:
"Poslanecká sněmovna přikazuje předložený
návrh k projednání zahraničnímu
výboru." Ve 147. hlasování projevte
svůj názor.
Kdo podporujete usnesení,
stiskněte tlačítko a zvedněte ruku.
Kdo je proti tomuto návrhu? 147. hlasování
skončilo.
Všech 71 přítomných
se vyslovilo pro návrh usnesení.
Teď mám příležitost
poděkovat panu ministru zahraničních věcí
Josefu Zielencovi za trojici vládních návrhů,
které sněmovně předložil a před
sněmovnou obhájil. Pana poslance Jiřího
Payna poprosím, aby zůstal v pohotovosti, neboť
na něm bude funkce zpravodaje u dalšího bodu.
Je to
Vládní návrh,
který jsme obdrželi jako sněmovní tisk
2100, uvede z pověření vlády ministr
hospodářství pan Karel Dyba. Prosím,
pane ministře, ujměte se slova.
Ministr hospodářství
ČR Karel Dyba: Vážená
sněmovno, v r. 1992 byla přijata Úmluva OSN
o mořském právu, která komplexně
upravuje právní režim moří a
velmi podrobně o tom zde před chvílí
hovořil pan ministr Zieleniec. Já se tedy mohu omezit
jen na několik dokreslujících poznámek
týkajících se převážně
části XI úmluvy,
která řeší problematiku těžby
nerostných surovin z mořského dna.
Jak už řekl pan ministr
Zieleniec, úmluva nebyla původně ratifikována
vyspělými státy, které v původním
znění části XI úmluvy viděly
nepřijatelný zásah do svobody podnikání
a nevýhodný režim pro průzkum a těžbu
nerostů z mořského dna. Proto generální
tajemník OSN zahájil sérii konzultací
- bylo to před šesti lety - s cílem upravit
pravidla průzkumu a především těžby
tak, aby byla přijatelná pro všechny státy.
Výsledkem pak bylo přijetí kompromisního
dokumentu, který se nazývá "Dohoda o
provádění části XI Úmluvy
OSN o mořském právu" v červenci
1994 a tato Dohoda upravila část XI Úmluvy
tak, aby to bylo přijatelné pro vyspělé
státy. Na to následovala série ratifikací.
Pan ministr Zieleniec to podrobně
popsal a já to nechci zde opakovat.
Chtěl bych ale zdůraznit,
že pro Českou republiku je potřebný
a zároveň výhodný souhlas s prováděním
dohody, protože nám to umožní přístup
k rozsáhlému nerostnému bohatství
mořského dna. Chtěl bych připomenout,
že k využití těchto nerostných
zdrojů byla již dříve založena
mezinárodní organizace Interoceanmetal, jejímž
jsme členem.
Tato organizace získala
statut tzv. průkopnického investora v srpnu 1991
přidělením claimu v Tichém oceánu
o rozloze 150 tis. km2. To
je základní předpoklad spolu s přistoupením
k úmluvě pro event. činnost českých
podnikatelů při průzkumu a těžbě
surovin z mořského dna. Budou moci samozřejmě
podnikat samostatně nebo v rámci Interoceanmetalu
odkoupením části podílu státu
po schválení nově
připravovaného statutu této organizace, který
privatizaci národních podílů umožní.
Myslím, že to je hlavní přínos,
který nám může plynout z přistoupení
k dohodě, kromě toho, co zde už zaznělo
v příspěvcích předtím.
Doporučuji tedy poslanecké
sněmovně, aby předložený návrh
na vyslovení souhlasu s dohodou o provádění
části XI Úmluvy OSN o mořském
právu přijala k dalšímu projednávání.
Pane předsedo, vážená
sněmovno, děkuji za pozornost.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Organizační
výbor určil zpravodajem pro prvé čtení
poslance Jiřího Payna, kterého žádám,
aby se ujal slova.
Poslanec Jiří
Payne: Pane předsedající,
pánové ministři, vážená
sněmovno, nebudu zdržovat dlouhou řečí,
protože vše podstatné bylo řečeno.
Neshledávám žádné důvody
pro to, abychom nepřikázali tento tisk také
zahraničnímu výboru, který bude oba
související tisky, obě předlohy projednávat
zároveň. Myslím si, že posoudí
politický dopad tohoto kroku pro Českou republiku.
Doporučuji přikázání také
zahraničnímu výboru.