Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
poslanci Martinu Chudobovi a otevírám obecnou rozpravu.
Nemám do ní žádnou písemnou přihlášku
a nevidím, že by se hlásil někdo ze
svého místa. Proto obecnou rozpravu uzavírám.
Konstatuji, že nebyl vznesen
ani návrh na to, aby byla předloha vrácena
předkladateli k dopracování, ani aby byla
zamítnuta, tzn.,
že podle jednacího řádu mohu sněmovně
předložit usnesení, jehož znění
je v soulad u s návrhem organizačního výboru
a v souladu s návrhem pana poslance Martina Chudoby,
zpravodaje. Návrh usnesení zní:
Poslanecká sněmovna
přikazuje návrh k projednání výboru
pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež
a tělovýchovu.
Nyní vás na všeobecné
přání odhlašuji a prosím, abyste
se nově zaregistrovali. Přikročíme
k hlasování 134., jež rozhodne o osudu předloženého
návrhu usnesení.
Kdo návrh podporujete,
stiskněte tlačítko a zvedněte ruku.
Kdo je proti tomuto návrhu? 134. hlasování
skončilo.
Ze 107 přítomných
bylo 105 pro, nikdo proti. Návrh byl přijat.
Vyrovnali jsme se s úkolem projednat
bod 54. Táži se, zda už je přítomen
pan poslanec Soural. Není tomu tak, nemůžeme
tedy projednat bod 56.
Poslanec Jiří
Karas: Mohu říci
pouze? - Děkuji, dámy a pánové.
Předseda PSP Milan Uhde:
Pan zpravodaj se ještě
krátce vyjádřil.
Přistoupíme k bodu
57., jestli tu není žádná překážka.
Nevidím takovou překážku. Jde o
Návrh jsme obdrželi
a stanovisko k němu je obsaženo ve sněmovním
tisku 2020/1. Žádám, aby se slova ujal zástupce
navrhovatelů pan poslanec Jan Jegla a uvedl předložený
návrh. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Jan Jegla: Vážený
pane předsedo, vážené kolegyně
a kolegové, dovolte mi, abych z pověření
skupiny poslanců předložil sněmovně
návrh zákona o ochraně zemědělství.
Účelem tohoto zákona je vymezit úlohu
a postavení zemědělství v naší
ekonomice a vytvořit právní rámec
pro prosazování záměrů zemědělské
politiky a taktéž přispět k ochraně
venkovského prostoru,
udržovat kulturní a rekreační poslání
krajiny. Návrh vychází ze zvláštností
zemědělství a respektuje jeho reprodukční
specifika v rámci působnosti obecných principů
tržní ekonomiky.
Předseda PSP Milan Uhde:
Paní poslankyně,
páni poslanci, prosím,
uklidněte se. Já bych prosil pana poslance Jeglu,
aby si lépe nasměroval mikrofon, tím dosáhne
větší slyšitelnosti, ale stejně
tím není odstraněn hluk v sále. Prosím,
abyste se ztišili. Děkuji pěkně. Pane
poslanče, pokračujte a promiňte, že
jsem vás přerušil.
Poslanec Jan Jegla: V tomto
zákoně je zvýrazněna krajinotvorná
funkce zemědělství a ochrana krajiny. Specifika
reprodukčního procesu zemědělství,
jeho výrobní a odbytové propojenosti, jsou
objektivní realitou a zdůvodňují nutnost
zemědělského zákona.
Vedle uvedených zvláštností
zemědělství je nutno brát v úvahu
ještě další, jako např. nižší
výnosnost kapitálu, skutečnost, že skladování
zemědělských a potravinářských
výrobků je nákladnější
než skladování výrobků průmyslových.
Návrh zákona taktéž
vychází z cílů obecné zemědělské
politiky, které jsou zakotveny v Římské
smlouvě z r. 1957. Dalšími podklady při
zpracování návrhu tohoto zákona byly
agrární zákony Rakouska a SRN.
Vážené kolegyně
a kolegové, navrhovatelé si nekladli za cíl
vypracovat ideální a bezchybný zemědělský
zákon, ale návrh zákona, o kterém
povede zemědělská veřejnost a poslanci
zemědělského výboru parlamentu diskusi,
která by umožnila zlepšení odborného
obsahu a jeho legislativní čistoty.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
poslanci Janu Jeglovi a zvu k řečništi pana
poslance Jana Černého, jehož úkolem
je být zpravodajem na základě určení,
jež mu adresoval organizační výbor.
Poslanec Jan Černý:
Pane předsedo,
dámy a pánové, zemědělské
zákony tak jak je známe ze západní
Evropy byly ve většině případů
vydávány v období těsně po
druhé světové válce a jejich cílem
bylo stanovit určitá pravidla pro chování
se v zemědělské výrobě, proto,
aby v období, kdy existovaly dva světy, kdy existovala
studená válka, byla v západní Evropě,
nebo v demokratické
části Evropy, zabezpečena dostatečná
výroba potravin, zabezpečen proces, který
by dostatečně saturoval tento trh.
Zemědělské
zákony stanovují některé povinnosti,
které ze zprávy, kterou předkládá
ministr zemědělství, vyplývají
pro některé instituce či pro vládu.
Pokud bychom tedy přijímali zemědělsky
zákon jako deklaraci toho,
že zemědělství má určité
vlivy, které se velmi špatně předvídají,
že je závislé na biologickém rytmu,
že je závislé na počasí, že
je závislé prostě na faktorech, které
se velmi špatné předvídají,
že bychom stanovili povinnost panu ministru zemědělství,
že má každoročně vydat zelenou
zprávu, tak se vlastně
dostáváme do současného režimu.
Pan ministr již třetí čtvrtý
rok zelenou zprávu skutečně vydává,
zelená zpráva se projednává ve vládě,
je podkladem pro jednání zemědělského
výboru, je samozřejmě podkladem pro orientaci
celé zemědělské veřejnosti.
Nicméně si myslím,
že období,
kdy byl zemědělský zákon natolik potřebný,
aby musel být součástí našeho
právní řádu, už dávno
uplynulo. Myslím, že máme demokraticky zvolený
Parlament, který svými usneseními může
požádat vládu o různé zprávy,
různá opatření. Myslím si,
že tento Parlament má dostatečně erudovaný
zemědělský výbor, který dokáže
prosadit svoji autoritu při kontrole
ministerstva zemědělství a dokáže
prosadit svoji autoritu při připomínkách,
které má ke konkrétní zemědělské
politice státu.
Nedomnívám se tedy,
že je nezbytné nutné, aby v českém
právním řádu zemědělský
zákon existoval. Myslím si, že však je
možné vést o celém zemědělství
diskusi, že je možné diskutovat o tom, jestli
ten či onen nástroj zemědělské
politiky je používán skutečně
tak efektivně, jak je mu umožňováno.
Přestože jsem velkým
příznivcem zemědělství v České
republice, nebo možná právě proto, navrhuji
jako zpravodaj zamítnout tento zákon jako nadbytečný
a podle mého názoru dnes i trochu zastaralý
než abychom ho přijímali do českého
právního řádu.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
zpravodaji poslanci Janu Černému. Konstatuji, že
hluk v sále v určitých okamžicích
vzrůstá nad únosnou míru. Prosím
vás, vezměte to v úvahu a ztište se.
Otevírám obecnou
rozpravu a zvu do ní prvního přihlášeného,
pana poslance Josefa Křížka a prosím,
aby se ujal slova. Mezitím oznamuji, že pan poslanec
Miroslav Čapek má náhradní kartu č.
21.
Poslanec Josef Křížek:
Vážený
pane předsedo, vážení páni ministři,
vážené kolegyně a kolegové, jako
spoluautor předlohy zákona na ochranu zemědělství,
zkráceně zemědělského zákona,
a především jako zemědělec cítím
potřebu vyjádřit se k námitkám
vlády k této legislativní normě. Podle
mého názoru jde o hluboké nedorozumění.
Autoři zákona vycházeli z poznatků
získaných z legislativy Evropské unie, zejména
ze zemědělských zákonů Spolkové
republiky Německo, Rakousko a Švýcarsko. V
žádném
případě nelze v předloze hledat obhajobu
partikulárních zájmů zemědělců,
ale jde o snahu kodifikovat a dosáhnout společenského
konsenzu v respektování postavení, úlohy,
významu a nezastupitelnosti produkčních a
mimoprodukčních funkcí zajišťovaných
zemědělstvím
pro celou společnost.
Autoři se vypořádali
i se standardním požadavkem na obecné pojetí
zákona s minimem detailů. Je to právě
obecnější pojetí, které usnadní
dosažení celospolečenského konsenzu
a vyloučí potřebu časté novelizace
zákona.
Jestliže se v předmluvě
k zákonu hovoří o významných
zvláštnostech zemědělství, pak
se nejedná o nic jiného než o uznání
objektivně existujících specifik reprodukčního
procesu zemědělství a zvláštností
agrárního trhu.
Budeme opravdu asi jediní
ze zemědělsky vyspělých zemí
Evropy, kteří
tuto objektivní realitu popřou. Své tvrzení
doložím citací z českého překladu
zemědělského zákona Rakouska z r.
1992. Tím reaguji na to, co řekl předkladatel,
že tyto zákony byly zpracovány v poválečné
době. Rakouský zákon je z r. 1992 a zemědělský
zákon SRN je z r. 1966 a platí dodnes.
Budu citovat z rakouského
spolkového zákona: "§ 1 odst. 6. Cílem
agrární politiky a tohoto zákona je podporovat
zemědělství se zřetelem k celému
národnímu hospodářství a zejména
spotřebitelům, aby bylo
s to (a nyní, prosím, poslouchejte) vyrovnat přírodou
podmíněné nevýhody ve srovnání
s ostatními odvětvími národního
hospodářství."
Ze zemědělského
zákona Spolkové republiky Německo: "§
1. S cílem zajistit pro zemědělství
účast na pokračujícím rozvoji
národního hospodářství a pro
obyvatelstvo co nejlepší zásobování
potravinami je nutné, aby zemědělství
bylo pomocí nástrojů všeobecné
hospodářské politiky a agrární
politiky, zejména obchodní, daňové,
úvěrové a cenové, uvedeno do takového
stavu, kdy se jeho nevýhody
(a opět podtrhuji) dané přírodními
a hospodářskými podmínkami v porovnání
s ostatními hospodářskými sférami
vyrovnávají a jeho produktivita se zvýší.
Takovým způsobem by se mělo současně
vyrovnat sociální postavení lidí činných
v zemědělství se srovnatelnými
skupinami ostatních pracujících." Konec
citátu…
Které jsou tyto tak diskutované
zvláštnosti a specifiky reprodukčního
procesu v zemědělství? Je jich celkem 21.
Nebojte se, já vás nechci unavovat jejich výčtem.
Čtyři nejdůležitější
jsou uvedeny v předloze zemědělského
zákona. Nikdo z vás nemusí být zemědělský
odborník k tomu, aby uznal, že zemědělství
má charakter biologické výroby. Žádný
jiný resort národního hospodářství
není závislý na půdních, hydrologických,
klimatických, biosférických a
povětrnostních podmínkách. Právě
uvedené vlivy způsobují zásobovací,
produkční a odbytové výkyvy a narušují
významně vyrovnaný průběh reprodukčního
procesu.
Nezávisle na zemědělcích
probíhají biologické procesy spojené
s fotosyntézou rostlin a metabolismem živočišných
organismů, které rozhodují o výsledku
reprodukčního procesu, podmiňují i
kvalitativní parametry rostlinné a živočišné
výroby a do značné míry i produkčně
ekonomický efekt zemědělské výroby.
A nyní několik slov
k dalším zvláštnostem. Je fakt, že
výrobní proces v zemědělství
se nekryje s procesem pracovním. Rostlinná výroba
má charakter sezónní výroby zvýrazněný
pracovními špičkami v době žní
a podzimních prací. S tím je spojeno samozřejmě
využívání pracovníků,
mobilní, stacionární i ostatní zemědělské
techniky. Existuje - u nás se to dosud popírá,
i když objektivně existuje - pozemková a zejména
pak diferenciální renta, která spočívá
v rozdílné přirozené úrodnosti
půdy, v polohové dislokaci pozemků, v nestejné
účinnosti dodatečných vkladů
do půdy (jako jsou
hnojiva, pesticidy, osiva atd.), a ta vede právě
k výrazné diferenciaci hospodářsko-finančních
výsledků zemědělských podniků.
Ostatní zvláštnosti
vyjmenuji aspoň telegraficky. Především
jde o nižší využívání
fixního kapitálu, jinými slovy investiční
kapitál vykazuje nižší produkčně-ekonomický
efekt vyjádřený mírou zisku či
nákladovou rentabilitou. V zemědělsky vyspělých
zemích Evropské unie, v USA a v Kanadě se
právě nákladová rentabilita pohybuje
kolem 5%. Ve srovnání s průmyslovými
odvětvími je to velmi málo.
Dále jde o vysoký
podíl stavebních investic a skutečnost, že
mobilní technika je vystavena působení povětrnostních
podmínek. Nelze rovněž libovolně zaměňovat
sled výrobních operací. Přerušování
nebo narušení kontinuity výrobního procesu
má negativní dopad na výsledky hospodaření.
Toto třeba v průmyslu je možné. Zemědělství
rovněž musí vynakládat zvýšené
náklady na udržení kvality i kvantity zemědělských
produktů, jako je sušení, klimatizace, konzervace
silážováním apod. Objektivní
je i skutečnost
nižší elasticity nabídky a poptávky
na agrárních trzích. Zemědělství
se také musí potýkat s negativními
vlivy industrializačního procesu, jako jsou exhalace
a těžká technika. Vy všichni dobře
více, že na naše pole a lesy padá ročně
1,5 mil. tun kysličníku
síry, 1000 tun kadmia apod. To všechno má vliv
nejen na úrodnost půdy, ale i na intenzitu a efektivnost
zemědělské výroby. Existence a vliv
externalitních, tržně nepostihnutelných
a nezohlednitelných negativních faktorů limituje
rovněž intenzitu
a efektivnost zemědělské výroby. Musíme
si uvědomit, že jedna třetina půdy leží
v pásmech hygienické ochrany půdy, dále
pak v chráněných krajinných oblastech,
národních parcích apod. Zemědělství
se také musí potýkat s odtržením
cen zemědělských výrobků od
cen vstupů do zemědělství, jež
jsou příčinou důchodové disparity
a již pětiletého ztrátového hospodaření.
Chtěl bych jen říci
údaje z roku 1994, kdy ceny vstupů do zemědělství
ve srovnání s rokem 1989 vzrostly o 169%, zatímco
prodejní ceny zemědělských produktů
pouze o 26%, a to je také příčina
důchodové disparity. Já nemohu souhlasit
v této souvislosti s tvrzením zpravodaje, že
zelená zpráva se zpracovává, to je
pravda, ale bez jakýchkoli praktických dopadů
do reprodukčního procesu v zemědělství.
Čili jestliže v celé
Evropské unii platí zemědělské
zákony, bylo by nerozumné, - a tak nám to
ukládá i "bílá kniha" - abychom
odmítali přijetí zemědělského
zákona, který samozřejmě ochraňuje
i obyvatelstvo žijící ve venkovském
prostoru, a to je jedna třetina našich
spoluobčanů.
Vážení kolegové
a kolegyně, nebudu vás již dále unavovat
dalšími argumenty. Věřím, že
dobře uvážíte svůj postoj k této
legislativní normě. Děkuji vám.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
poslanci Josefu Křížkovi. Nemám další
přihlášky do rozpravy a nevidím, že
by se někdo hlásil z místa. Proto obecnou
rozpravu uzavírám.
Konstatuji, že v rozpravě
byl vznesen návrh na to, aby byla předloha vrácena
předkladateli, a proto dám o tomto návrhu
hlasovat jako o prvním, ale ještě před
tím vás odhlašuji a žádám,
abyste se znovu zaregistrovali.
Poslanec Jan Černý:
Pane předsedo,
omlouvám se, já jsem jako zpravodaj vznášel
návrh na zamítnutí.
Předseda PSP Milan Uhde:
Já ho samozřejmě
sněmovně připomínám a předložím
ho, jestli dovolíte. Před chvílí jsem
to říkal, aspoň doufám. 135. hlasování
bylo zahájeno. Jde o návrh poslance Jana Černého
na zamítnutí této předlohy.
Kdo podporujete tento návrh,
stiskněte tlačítko a zvedněte ruku.
Kdo je proti tomuto návrhu? 135. hlasování
skončilo.
Z 99 přítomných
bylo 13 pro, 58 proti. Návrh nebyl přijat.
Proto sněmovně předložím
další návrh, který vychází
z mínění organizačního výboru
a z toho, co v rozpravě řekl pan poslanec Josef
Křížek. Návrh usnesení zní:
"Poslanecká sněmovna přikazuje předložený
návrh k projednání zemědělskému
výboru." 136. hlasování na této
schůzi.
Kdo podporujete tento návrh,
stiskněte tlačítko a zvedněte ruku.
Kdo je proti tomuto návrhu? 136. hlasování
skončilo.
Ze 102 přítomných
bylo 100 pro, nikdo proti. Návrh byl přijat.
Děkuji panu poslanci Jeglovi
i panu poslanci Černému. Ukončili jsme bod
57.
Konstatuji, že se stále
ještě nedostavil pan poslanec Soural. Na dotazy všech,
kdo upomínají projednání bodu 56,
odpovídám, že zpravodaj pan poslanec Jaroslav
Soural se dočasně omluvil, není nikým
zastupitelný, a proto přistoupíme
k bodu 58.
Je to
Návrh jsme obdrželi
jako sněmovní tisk 2022 a stanovisko k němu
jako sněmovní tisk 2022/1. Slova se ujme zástupce
navrhovatelů pan poslanec Ludvík Motyčka.
Prosím, pane poslanče.
Poslanec Ludvík Motyčka:
Vážený
pane předsedo, kolegyně a kolegové. Předkládám
vám k projednání návrh zákona
o dokončení nápravy některých
majetkových křivd. Dovolte mi ale, než se zmíním
o obsahu a důvodech předkládané právní
úpravy, abych vyslovil politování nad tím,
že ne pro všechny, na nichž byly spáchány
v období komunistické totality majetkové
křivdy, dokázali v zákonech přijatých
po roce 1989 nalézt
alespoň trochu přijatelné řešení.
Petice, které došly do českého parlamentu,
i řada dopisů, které jsem v posledních
dnech obdržel a které popisují tento stav,
jsou bolestnou žalobou. Plně chápu zklamání
a hořkost pisatelů.
Hranice rozsahu nápravy
křivd vytyčená zákony přijatými
bývalým Federálním shromážděním
je málo vnímavá k některým
křivdám spáchaným v období
třídního boje. Žel, nebylo ve Federálním
shromáždění dostatek těch - na
české straně ano - kteří tuto
hranici chtěli posunout do přijatelnější
polohy. A tak některé křivdy zůstaly
a dnes prakticky nemají řešení.
Návrh zákona, který
vám předkládám, je odůvodněn
potřebou dořešit problematiku blokovaného
majetku v zákoně č. 92/1991 Sb. a zákoně
č. 229/1991 Sb. Jedná se o zákon o podmínkách
převodu majetku státu na jiné osoby a zákon
o půdě. Blokovaný majetek je majetek církví
a náboženských společností. Zmíněné
zákony předpokládají přijetí
speciálního zákona na vyřešení
majetkových křivd spáchaných na těchto
subjektech.
Jedním z hlavních důvodů
pro zakotvení blokačních paragrafů
ve zmíněných normách byla skutečnost,
že církve a náboženské společnosti
neztratily po celou dobu totality právní subjektivitu,
a proto nikdo jim nemohl odebrat vlastnická práva
bez jejich souhlasu. Bylo-li ale toto
hledisko právní kontinuity určující,
pak je nezbytné, aby u každého subjektu, u
něhož právní kontinuita existuje, bylo
postupováno stejně. To je promítnuto v návrhu.
Dalším důvodem
pro přijeti této normy je potřeba stabilizace
vlastnických poměrů u blokovaného
majetku. Je přece nesporné, že o majetek se
nejlépe stará vlastník. Navrhuje se tedy
v tomto zákoně, aby současná držba
u tohoto majetku byla pokládaná za držbu oprávněnou
a vlastnické právo k těmto věcem vzniklo
u oprávněného držitele uplynutím
jednoho roku od účinnosti
zákona.
Vlastníku v této
době se dává možnost, aby uplatnil své
vlastnické právo výzvou k vydání
věci. Tak by v poměrně krátké
době byla vyřešena problematika blokovaného
majetku a také by byla odstraněna závažná
překážka při dokončování
privatizace.
Návrh zákona vylučuje
vydávání věci fyzickými osobami
a některými dalšími subjekty. Pamatuje
na řešení sporných případů
před soudem i na ochranu práva třetích
osoby procesu vydávání. Návrh nepřekračuje
časovou hranici stanovenou datem 25. února
1948.
Vážené kolegyně
a kolegové, žádám vás, abyste
s návrhem zákona o dokončení nápravy
některých majetkových křivd v prvním
čtení vyslovili souhlas.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
poslanci Ludvíku Motyčkovi. Zvu k řečništi
pana poslance Josefa Holuba. Organizační výbor
ho určil zpravodajem pro první čtení.
Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Josef Holub: Vážený
pane předsedo, vážení přítomní,
návrh zákona - tisk 2022 - jednoznačně
překračuje rámec § 3 zákona č.
92/1991 Sb. a § 29 zákona č. 229/1992 Sb.,
ve znění pozdějších předpisů,
neboť předpokládá vydání
majetku i spolkům, nadacím a jiným právnickým
osobám. Ve svých důsledcích nastoluje
filozofii nápravy téměř všech
majetkových křivd, tedy něco, co v době
vzniku výše zmíněných
zákonů neměli zákonodárci ani
exekutiva na mysli. Přijetí tohoto návrhu
zákona by znamenalo destabilizaci současných
vlastnických vztahů.
Z uvedených důvodů
doporučuji vrátit předlohu zákona
navrhovatelům k dopracování. Děkuji
za pozornost.
Předseda PSP
Milan Uhde: Děkuji
panu poslanci Josefu Holubovi. Otevírám k tomuto
bodu rozpravu. Jako prvního do ní zvu pana poslance
Jaroslava Ortmana, který se přihlásil písemně.
Další písemné přihlášky
do rozpravy nemám. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Jaroslav Ortman: Vážený
pane předsedo, vážení kolegové,
dovolte, abych z pověření poslaneckého
klubu Levého bloku zde vystoupil s následujícím
postojem a stanoviskem.
Jsme přesvědčeni,
že návrh pana poslance Motyčky a dalších
na vydání zákona o dokončení
nápravy některých majetkových křivd
by neměl postoupit do dalšího kola, to znamená
do druhého čtení. Za nejčistší
způsob bychom považovali to, aby bylo rozhodnuto sněmovnou
po obecné rozpravě, že sněmovna zamítá
návrh zákona. Řeknu proč.
Návrh zákona, kromě
toho, co řekl pan zpravodaj, vytváří
právní fikce ve vztahu k vlastníkovi a držiteli
a doslova vytváří systém, který
podle našeho názoru odporuje nejen našemu právu,
ale přímo i ústavnímu právu.
Navrhovatelé ani nedodrželi ustanovení §
86, když přesně v tomto paragrafu
se říkají náležitosti, které
jsou spojeny s podáváním návrhů
zákonů. Uvádí se zde přesně,
že důvodová zpráva obsahuje též
předpokládaný hospodářský
a finanční dopad a dosah navrhované úpravy,
zejména nároky na státní rozpočet,
dále pak další náležitosti. Bohužel
v návrhu pana poslance Motyčky nic takového
není. Pouze pan poslanec Motyčka a jeho kolegové
se domnívají, že žádné další
náležitosti s touto otázkou nevzniknou a že
nemohou kvantifikovat a říci přesnou kvantifikaci
dopadů na státní rozpočet.
Jsme přesvědčeni,
že návrh - tisk 2022 - není, jak bylo avizováno,
restituční tečkou, ale spíše
restitučním kolotočem. Přijetí
tohoto návrhu by v podstatě znamenalo, že by
se restituční spory přenesly až přes
rok 2000. Pokud mínili navrhovatelé tento návrh
jako tečku, tak já spíše dodávám,
že vypadá jako varovný vykřičník,
jak by to vypadat nemělo. Z těchto důvodů
navrhujeme, aby sněmovna nedopustila,
aby tento návrh zákona prošel do druhého
čtení.
Předseda PSP Milan Uhde:
Podal jste návrh na zamítnutí,
pane poslanče, pokud jsem správně poslouchal.
(Ano.) Děkuji vám. Táži se, kdo se dále
hlásí do rozpravy. Pan poslanec Vlastimil Tlustý.
Má slovo.
Poslanec Vlastimil Tlustý: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, nechci
přednášet návrh na usnesení.
Chtěl bych se vyjádřit k tomu, co tu zčásti
bylo uvedeno předkladatelem tohoto textu zákona
ve vztahu k bývalému Federálnímu shromáždění.
Já se domnívám, že to bylo nejen nepravdivé,
ale dokonce to bylo pokrytecké a považuji za povinnost
zastat se bývalých poslanců
Federálního shromáždění,
kteří velice zodpovědně a kvalifikovaně
projednávali všechny restituční zákony
v letech 1990 a 1991 a kteří na rozdíl od
nás projevili mnohem více vůle vytvořit
pro provedení restitucí a zmírnění
křivd skutečně co nejširší
prostor.
Vyjádření
ve vztahu k bývalému Federálnímu shromáždění
jsem označil za pokrytecké proto, že právě
tento týden hlasovala tato sněmovna o návrhu
novely zákona o půdě a prokázala,
že má výrazně méně ochoty
projevit takovouto velkorysost, neboť odmítla přijmout
pozměňovací návrh, jehož cílem
bylo vypustit z předlohy předložené
ministrem zemědělství větičku,
která dodatečně po 4 letech zužuje okruh
oprávněných osob podle zákona č.
243. Tento parlament prokázal, že nemá dostatek
vůle hledět velkoryse na restituce
a je pro mne velkým zklamáním, že proti
tomuto pozměňovacímu návrhu hlasovala
i část koalice, a to dokonce z řad současných
předkladatelů. Domnívám se proto,
že bychom neměli napadat své předchůdce.
Měli bychom podobnou kritiku spíš směřovat
do vlastních řad
a dost dobře nechápu, jak v atmosféře,
ve které titíž poslanci jeden týden
redukují okruh oprávněných osob, žádají,
aby do okruhu oprávněných osob byly zařazeny
právnické osoby, které navíc mají
jeden velký principiální a nepolitický
problém. U právnické
osoby je totiž problém nalézt jejího
právního nástupce, nalézt tu osobu,
která je skutečně legitimním nástupcem
té právnické osoby, která vlastnila
majetek v době, kdy přešel na stát.
Předkladatelé tohoto
textu řeší tento problém pro mne zcela
udivujícím způsobem, neb jako kritérium
legitimity takovéto právnické osoby považují
to, že její existence nebyla přerušena
od okamžiku odnětí majetku do okamžiku
dnešního, jinak řečeno, říkají,
že jedinou právnickou osobou, která se může
ucházet o takovouto
restituci, je ta, která nikdy v historii nepřestala
právně existovat.
Dovolil bych se zeptat předkladatelů,
jestli by odpověděli na jednu otázku. Ti,
kteří přežili 40 let komunismu, ty právnické
osoby, které by
dnes mohly žádat, jsou to spíše ty, které
byly více postihovány minulým režimem
nebo spíš ty, které byly postihovány
méně. Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde:
Táži se,
kdo chce dále vystoupit v rozpravě. Nemám
žádnou písemnou přihlášku.
Nevidím žádnou přihlášku
z místa, proto obecnou rozpravu uzavírám
a konstatuji, že v ní zazněl jak návrh
na vrácení předlohy k dopracování
navrhovateli, tak i návrh na zamítnutí předlohy.
V tomto pořadí, jak je uzuální, jak
jsme si vyložili jednací řád, dám
také o těchto návrzích postupně
hlasovat.
Odhlásím vás,
protože se změnil počet přítomných.
Prosím, abyste se zaregistrovali, a ve 137. hlasování
budeme hlasovat o usnesení, které zní:
Poslanecká sněmovna
vrací předložený návrh navrhovateli
k dopracování.
137. hlasování.
Kdo podporujete tento návrh,
stiskněte tlačítko a zvedněte ruku.
Kdo je proti tomuto návrhu? 137. hlasování
skončilo.
Ze 108 přítomných
bylo 69 pro, 31 proti. Návrh byl přijat.
Vykládám si výsledek
hlasování tak, že už nebudeme hlasovat
o návrhu na zamítnutí,
protože bylo schváleno vrácení předkladateli
k přepracování.
Vyrovnali jsme se bodem 58. Znovu
konstatuji, že pan zpravodaj k bodu 56 tu ještě
není. Přistupujeme k bodu 59. Jde o
Stanovisko vlády k tomuto
návrhu jsme obdrželi jako sněmovní tisk
2023/1. Svěřuji slovo zástupci navrhovatelů
panu poslanci Viktoru Dobalovi a žádám, aby
předložený návrh uvedl. Prosím,
pane poslanče.