Místopředseda
PSP Jiří Vlach:
Dámy a pánové, přerušili jsme
projednávání bodu Vládní návrh
zákona o mírovém využívání
jaderné energie a ionizujícího záření
a o změně a doplnění některých
dalších zákonů. Byla ukončena
obecná rozprava při prvním čtení
a zazněly návrhy na přikázání.
Chystám se vám je předložit k hlasování.
Nejprve návrh organizačního výboru
přikázat tuto novelu k projednání
hospodářskému výboru, pak doplňovací
návrh poslance Holuba rozšířit o přikázání
rozpočtovému výboru, výboru pro veřejnou
správu, regionální rozvoj a životní
prostředí, pak zde zazněl ještě
návrh na přikázání zahraničnímu
výboru. Takto by bylo asi korektní ve třech
hlasováních tento problém pojednat. Prosím,
abyste se zaregistrovali.
Dámy a pánové,
kdo je pro, aby tato norma byla přikázána
hospodářskému výboru, ať zvedne
ruku a stiskne tlačítko v hlasování
č. 90. Kdo je proti?
Návrh byl přijat
poměrem hlasů 83 pro, 6 proti.
Nyní se ptám, kdo
je pro, aby tato norma byla dále přikázána
rozpočtovému výboru a výboru pro veřejnou
správu, regionální rozvoj a životní
prostředí, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko.
Hlasování č.
91 skončilo. Tento návrh byl schválen poměrem
hlasů 77 pro, 9 proti.
Nyní rozhodneme o rozšíření
přikázání ještě o zahraniční
výbor. Kdo souhlasí s tímto návrhem,
ať zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování
č. 92. Kdo je proti?
I tento návrh byl schválen
poměrem hlasů 63 pro, 26 proti.
Děkuji panu poslanci Holubovi
a panu ministru Dlouhému. Projednali jsme bod 32.
Dalším bodem našeho
programu je
Vládní návrh
jsme obdrželi jako sněmovní tisk 2094 a vládou
byl opět jeho uvedením pověřen pan
ministr průmyslu a obchodu Vladimír Dlouhý,
kterého prosím, aby se ujal slova.
Ministr průmyslu
a obchodu ČR Vladimír Dlouhý: Vážený
pane předsedající, pane předsedo,
paní poslankyně, páni poslanci, dámy
a pánové, z pověření vlády
před vás předstupuji s odůvodněním
návrhu zákona o kontrole vývozu a dovozu
zboží a technologií podléhajících
mezinárodním kontrolním režimům.
Jde o zboží a technologie tzv. dvojího užití
v průmyslové, jaderné, chemické a
biologické oblasti, jehož by bylo možno vzhledem
k užitným vlastnostem zneužít ve vojenské
oblasti nebo při výrobě zbraní hromadného
ničení. Proto jeho vývoz je vyspělými
zeměmi pečlivě kontrolován z hlediska
konečného užití. Je známo, že
za působení koordinačního výboru
pro multilaterální kontrolu exportu známého
pod zkratkou COCOM byly nejvyspělejší technologie
po řadu let pro náš stát zcela nedostupné.
Po změně mezinárodního politického
klimatu na počátku devadesátých let
se náš stát postupně začleňuje
do mezinárodních kontrolních uskupení,
což zejména otevírá možnosti dovozu
potřebných technologií. Tato mezinárodní
nesmluvní seskupení prosazují a koordinují
efektivní národní mechanismy, avšak
též kontroly vývozu a fakticky ovlivňují
mezinárodní obchod s kontrolovaným zbožím
s cílem zabránit dodávkám do oblastí
politické nestability.
Legislativa v dané oblasti
je spolu s normami upravujícími obchod s vojenským
materiálem považována za základní
pilíř k vytvoření účinných
licenčních procedur k naplnění programu
nešíření zbraní hromadného
ničení a kontroly vývozu konvenčních
zbraní.
Předkládaný
vládní návrh zákona by měl
zcela nahradit dosavadní zákon 547/90 Sb., o nakládání
s některými druhy zboží a technologií
a o jejich kontrole, jenž je v současné době
i s ohledem na změnu mezinárodních priorit
v této oblasti překonaný a poplatný
době, kdy vznikl jako podmínka pro postupné
uvolňování nejvyspělejších
technologií do bývalého Československa.
Přijetí vládního
návrhu umožní zefektivnit stávající
kontrolní mechanismy a zdůrazní se prvotní
spoluzodpovědnost vývozce za řádné
prověření konečného užití
vyváženého zboží a spolehlivosti
zahraničního obchodního partnera.
Nová právní
úprava umožní státním orgánům
důsledně plnit závazky vyplývající
z mezinárodních dohod v této oblasti, na
druhé straně posílí záruky
pro podnikatelské subjekty, že za přesně
vymezených podmínek nebude bráněno
legálnímu rozvoji obchodu s těmito citlivými
položkami při garantování právní
ochrany, jejich oprávněných zájmů,
včetně ochrany soudní.
Vážené paní
poslankyně, vážení páni poslanci,
doporučuji vám přikázat vládní
návrh zákona o kontrole vývozu a dovozu zboží
a technologií podléhajících mezinárodním
kontrolním režimům výborům k
projednání. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach:
Děkuji panu ministrovi a prosím pana kolegu Michala
Lobkowicze, aby se ujal slova, neboť byl určen organizačním
výborem jako zpravodaj pro první čtení.
Poslanec Michal Lobkowicz:
Vážený pane předsedající,
vážený pane předsedo, dámy a
pánové, účelem zákona o kontrole
vývozu a dovozu zboží a technologií
podléhajících mezinárodním
kontrolním režimům je upravit podmínky,
za kterých lze vyvážet z České
republiky nebo dovážet do České republiky
zboží a technologie podléhající
mezinárodním kontrolním režimům
a činnost státní správy v této
oblasti. Kontrolovaným zbožím jsou zejména
zařízení a látky biologického,
chemického, jaderného, elektronického a strojírenského
charakteru, citlivé z hlediska rizika možného
civilního a vojenského použití. Jde
zejména o zboží, které by mohlo být
použito k výrobě nebo šíření
zbraní hromadného ničení.
Nutnost úpravy této
oblasti, která je v současné době
upravena zákonem 547/90 Sb., ve znění pozdějších
předpisů, je dána jednak obecným zájmem
České republiky spolupodílet se na kontrole
materiálů, které by mohly být použity
na výrobu zbraní hromadného ničení,
jednak vyplývá z mezinárodních smluv
a úmluv, kterými je Česká republika
vázána, ke kterým přistoupila, a jednak
členstvím v kontrolních režimech, jejichž
cílem je kontrola nakládání s některými
druhy zboží a technologií.
Přijetí České
republiky do těchto režimů, ke kterému
došlo po změně geopolitické situace
v roce 1989, bylo jednak oceněním národní
legislativy v této oblasti a také vyjádřením
celkové politické orientace České
republiky
Záměrem předkládaného
zákona je zefektivnit stávající mechanismy
v této oblasti, které umožní jednak
zjednodušit
licenční postupy
v odůvodněných případech, jednak
efektivně garantovat, že vyvážené
zboží nebude použito pro vojenské účely.
Zpřísnění nebo změna mechanismu
nebude překážkou obchodu tam, kde je jednoznačné
využití pro civilní účely a do
teritorií, kde není předpoklad jejich zneužití.
Z uvedených důvodů
doporučuji, aby byl v prvním čtení
navržený zákon přikázán
zahraničnímu výboru k projednání.
Děkuji.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach:
Děkuji panu zpravodaji a otvírám obecnou
rozpravu, kterou končím, protože se do ní
nikdo nepřihlásil a rozhodneme o návrhu na
přikázání tak, jak byl přednesen
zpravodajem.
Kdo je pro tento návrh,
ať zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování č. 93 této schůze.
Kdo je proti?
Tento návrh byl schválen
poměrem hlasů 89 pro, nikdo proti. Děkuji
panu ministru Dlouhému a panu zpravodajovi.
Dámy a pánové,
rozhodli jsme o drobném přesunu v našem programu
a přistoupíme tedy nyní k projednávání
bodu označeném původně ve schváleném
pořadu jako bod 82. Na žádost o něco
více ztuhlého zpravodaje, než je běžné,
jsme rozhodli o výše citované změně.
Budeme se tedy zabývat
Podkladový materiál
k opraveným pojistným plánům jsme
obdrželi jako tisk 2103. K tomuto tisku bylo poslancům
také rozdáno stanovisko vlády obsažené
v dopise ministra zdravotnictví pana Jana Stráského
ze dne 25. ledna 1996. Ještě chci připomenout,
že zdravotními pojistnými plány jsme
se zabývali na 38. schůzi Poslanecké sněmovny.
Ředitelům pojišťoven, u kterých
nebyl schválen zdravotně pojistný plán,
jsme doporučili, aby předložili opravené
plány. Pojistné plány byly přikázány
k projednání výboru pro sociální
politiku a zdravotnictví a rozpočtovému výboru.
Oba tyto výbory projednaly předložené
opravené plány. Usnesení obou výborů
byla rozdána. Nyní žádám pana
kolegu Petra Čermáka, aby se ujal slova jako společný
zpravodaj.
Poslanec Petr Čermák:
Dámy a pánové, dovolte mi nejprve, abych
vám poděkoval, že jste mi umožnili vystoupit
dříve, protože asi bych až do toho původně
uvedeného pořadí zde nevydržel.
Novými pojistnými
plány se zabývala vláda České
republiky, zabýval se jimi zdravotní a sociální
výbor a také výbor rozpočtový.
Dovolte, abych vám navrhl proceduru projednání.
Navrhl bych, abychom o jednotlivých pojišťovnách
hlasovali podle jejich kódového čísla
vzestupně, tzn. od čísla 202 až po čísla
další, abychom u každé pojišťovny
vyslechli stanoviska, jak o nich rozhodla vláda, jak jednotlivé
výbory, doporučení zpravodaje a tak jako
v prvním kole těchto jednání abychom
hlasovali vždy o stejném, to znamená o schválení
zdravotního plánu. V případě,
že nebude pojistný plán schválen, abychom
nehlasovali o tom, že ho neschvalujeme, ale jen o tom, že
ho schvalujeme. Myslím, že to bude stejná procedura,
kterou jsme si vyzkoušeli, že to půjde rychle
a že nebudeme s tímto bodem ztrácet více
času, než je nezbytně nutné.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach:
Předpokládal jsem, že navrhnete tento způsob
projednávání. Je nějaká námitka,
abychom postupovali jako při minulé schůzi?
Není tomu tak. Pane zpravodaji, máte opět
slovo.
Poslanec Petr Čermák:
Děkuji. První pojišťovnou, kterou se budeme
zabývat, je Hornická zaměstnanecká
zdravotní pojišťovna. Vláda projednala
nový pojistný plán a nedoporučila
ke schválení, rozpočtový výbor
nedoporučil ke schválení, zdravotní
a sociální výbor nedoporučil, zpravodaj
také nedoporučuje. Čili všichni společně
doporučujeme neschválit ani opravený zdravotně
pojistný plán této pojišťovny.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach:
Děkuji. Dámy a pánové, před
tímto blokem hlasování si vás dovoluji
odhlásit. Požádám vás o novou
registraci. Dámy a pánové, budeme tedy hlasovat
o prvním pojistném plánu.
Kdo je pro jeho schválení,
ať zvedne ruku a stiskne tlačítko.... (Poslanec
Štrait vznáší námitku z místa.)
Ne, pane kolego, omluvit se musím já a poté,
co pan kolega navrhl způsob projednávání,
samozřejmě je nutno otevřít rozpravu.
Velmi se omlouvám a máte slovo. Pan kolega Štrait
se přihlásil jako první do rozpravy k tomuto
bodu.
Poslanec Jaroslav Štrait:
Já se tedy, dámy a pánové, omlouvám,
je mi to poněkud žinantní, ale byl by porušen
běžný úzus. Chtěl jsem jen v
této souvislosti poznamenat, že je doslova potřeba
dát absolutorium Nejvyššímu kontrolnímu
úřadu, který před časem provedl
kontrolu zdravotních pojišťoven. Dostali jsme
to také a navíc to bylo publikováno i ve
Věstníku. Zajímala mě nejvíce
naše regionální pojišťovna Salvus
se sídlem v Litomyšli. Údaje - já je
citovat nebudu, máte je jsou varující, ale
ve své době byly i signalizující.
A to tady chci podtrhnout. Je zarážející,
že podobná zjištění včas
v té výdajové a přerozdělovací
stránce nezjistilo Ministerstvo financí s patřičnými
důsledky. Manko, které v systému pojistného
mizí v řetězu inkaso a přerozdělování
je kvantifikováno částkou 12 mld. Kč
v našem pojišťováckém systému
a číslo se také podezřele kryje s
částkou - i když vím, že tam jsou
určité větší tolerance - která
by mohla náš zdravotní systém svým
způsobem sanovat.
Nechci být tedy falešným
prorokem, ale dříve nebo později budeme stát
před stejnou věcí v trochu jiném odvětví
při hospodaření penzijních fondů,
na penzijní připojištění.
Ty začínají
hospodařit tak jako před časem zdravotní
pojišťovny, to znamená mají takovou režii,
o které se nám ani nezdá. Dříve
nebo později musí skončit fiaskem, jako k
tomu došlo u zdravotních pojišťoven. To
jsem chtěl jen poznamenat, pane místopředsedo.
Omlouvám se.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach:
Děkuji panu kolegovi Štraitovi. Pan poslanec Čermák.
Poslanec Petr Čermák:
Chtěl bych jenom poznamenat, že pan kolega Štrait
nezpochybnil stanoviska, která jsme řekli. Myslím
si, že můžeme hlasovat o první pojišťovně,
to znamená o Hornické pojišťovně.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach:
Před tím se musím zeptat, jestli se ještě
někdo hlásí do rozpravy. Protože tomu
tak není, uzavírám ji a otevírám
rozpravu podrobnou. Protože se do ní nikdo nepřihlásil,
v tomto okamžiku můžeme podrobit prvnímu
hlasování návrh, který byl přednesen.
Budeme hlasovat o souhlasu s pojistným plánem Hornické
pojišťovny.
Kdo je pro, ať zvedne ruku
a stiskne tlačítko v hlasování č. 95. Kdo je proti?
Tento návrh nebyl schválen
poměrem hlasů 6 pro, 72 proti. Prosím další
návrh.
Poslanec Petr Čermák:
Další pojišťovnou je Zaměstnanecká
zdravotní pojišťovna Atlas. Tato pojišťovna
předložila opravený pojistný plán.
Vláda při svém jednání se rozhodla
navrhnout schválení této pojišťovny.
Oba výbory při projednávání
také doporučují schválit pojistný
plán tento pojišťovny. Zpravodaj také
doporučuje sněmovně schválit tuto
pojišťovnu.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach:
Děkuji. Kdo je pro schválení tohoto pojistného
plánu, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko
v hlasování č. 96. Kdo je proti?
Tento návrh byl schválen
poměrem hlasů 83 pro, 5 proti, prosím další
návrh.
Poslanec Petr Čermák:
Další pojišťovnou je pojišťovna,
která se nazývá Zdravotní pokladna
Škodováků. Vláda ve svém usnesení
doporučuje neschválit, zdravotní i rozpočtový
výbor doporučují neschválit. Já
doporučuji sněmovně také neschválit
tento pojistný plán.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach:
Kdo je pro schválení tohoto pojistného plánu,
ať zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování
č. 97. Kdo je proti?
Tento návrh nebyl schválen
poměrem hlasů 13 pro, 63 proti. Prosím další
návrh.
Poslanec Petr Čermák:
Další pojišťovnou je Zdravotní pojišťovna
Ministerstva vnitra České republiky. Vláda
se rozhodla doporučit schválení, oba výbory
doporučují schválení, zpravodaj doporučuje
sněmovně schválit tento pojistný plán.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach:
Kdo je pro schválení tohoto pojistného plánu,
ať zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování
č. 98? Kdo je proti?
Tento plán byl schválen
poměrem hlasů 93 pro, nikdo proti. Prosím
další návrh.
Poslanec Petr Čermák:
Další pojišťovnou, u které nebyl
schválen pojistný plán, je Moravsko-slezská
zdravotní pojišťovna Impuls. Tato pojišťovna
nedodala opravený zdravotně pojistný plán,
proto doporučuji, abychom ještě jednou neschválili
tento zdravotní plán tak, abychom učinili
zadost liteře zákona, která hovoří
o opakovaném neschválení zdravotně
pojistného plánu. Doporučuji neschválit
opět pojistný plán Moravsko-slezské
pojišťovny Impuls.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach:
Kdo je pro schválení, ať zvedne ruku a stiskne
tlačítko v 99. hlasování této
schůze. Kdo je proti?
Tento plán nebyl schválen
poměrem hlasů 5 pro, 68 proti.
Poslanec Petr Čermák:
Další pojišťovnou je Sdružená
dopravní a zemědělsko-podnikatelská
zdravotní pojišťovna Salvus. Vláda doporučuje
neschválit, oba výbory doporučují
neschválit, zpravodaj doporučuje neschválit
pojistný plán této pojišťovny.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach:
Ve 100. hlasování se ptám Poslanecké
sněmovny, kdo je pro schválení tohoto plánu,
ať zvedne ruku. Kdo je proti?
Tento návrh nebyl schválen
poměrem hlasů 2 pro, 75 proti. Děkuji. Prosím
další návrh.
Poslanec Petr Čermák:
Další pojišťovnou, která nepředložila
opravený zdravotně pojistný plán,
je Prostějovská zdravotní pojišťovna.
Z těchto důvodů doporučuje vláda,
oba výbory i zpravodaj neschválit zdravotně
pojistný plán této pojišťovny.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach:
Děkuji. Kdo je pro schválení tohoto plánu,
ať zvedne ruku a stiskne tlačítko ve 101. hlasování
této schůze. Kdo je proti?
Ani tento plán nebyl schválen
- poměrem hlasů nikdo pro, 73 proti. Prosím
další návrh.
Poslanec Petr Čermák:
Další pojišťovnou je Zaměstnanecká
zdravotní pojišťovna Prima. Upozorňuji
sněmovnu na to, že to je jediná pojišťovna,
u které nedospěly jednotlivé instituty, které
se zabývaly pojistným plánem, ke shodnému
názoru. Vláda doporučuje schválit,
zdravotní a sociální výbor doporučuje
neschválit, rozpočtový výbor doporučuje
schválit. Zpravodaj si dovoluje doporučit neschválit.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach:
Kdo je pro schválení tohoto plánu, ať
zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování
č. 102. Kdo je proti?
Tento plán nebyl schválen
poměrem hlasů 35 pro, 46 proti.
Poslanec Petr Čermák:
Další pojišťovnou je Mendlova zdravotní
pojišťovna. Vláda, oba výbory i zpravodaj
doporučují schválit zdravotně pojistný
plán této pojišťovny.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach:
Všechna stanoviska kladná. Kdo je pro schválení
tohoto plánu, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko
ve 103. hlasování této schůze. Kdo
je proti?
Tento plán byl schválen poměrem hlasů 81 pro, 3 proti. Prosím
další návrh.
Poslanec Petr Čermák: Další pojišťovnou je
Zemědělskopotravinářská
zdravotní pojišťovna, která nepředložila
opravený zdravotně pojistný plán.
Proto vláda, oba výbory i zpravodaj doporučují
neschválit.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach:
Kdo je pro schválení tohoto plánu, ať
zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování
č. 104. Kdo je proti?
Tento plán nebyl schválen
poměrem hlasů 5 pro, 67 proti.
Poslanec Petr Čermák: Další pojišťovnou je Zdravotní
pojišťovna Radix, která
nepředložila opravený zdravotně pojistný
plán. Proto vláda, oba výbory i zpravodaj
doporučují neschválit tuto pojišťovnu.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach:
Kdo je pro schválení tohoto plánu, ať
zvedne ruku a stiskne tlačítko ve 105. hlasování.
Kdo je proti?
Tento plán nebyl schválen
poměrem hlasů 1 pro, 71 proti. Prosím další
návrh.
Poslanec Petr Čermák:
Další pojišťovnou je Zdravotní pojišťovna
Sport. Vláda projednala opravený zdravotně
pojistný plán, doporučila neschválit.
Oba výbory doporučují neschválit,
zpravodaj doporučuje totéž, to znamená
neschválit.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach:
Kdo je pro schválení tohoto pojistného plánu,
ať zvedne ruku a stiskne tlačítko ve 106. hlasování.
Kdo je proti?
Tento plán nebyl schválen
poměrem hlasů 11 pro, 64 proti. Prosím další
návrh.
Poslanec Petr Čermák:
Poslední pojišťovnou je Zdravotní pojišťovna
chemie, zdravotnictví a farmacie, která podle stavu
k 1. lednu 1996 neměla ani jednoho pojištěnce,
čili vláda, oba výbory i zpravodaj doporučují
neschválit zdravotně pojistný plán
této pojišťovny.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach:
Kdo je pro schválení tohoto plánu, ať
zvedne ruku a stiskne tlačítko ve 107. hlasování.
Kdo je proti?
3 pro, 76 proti. Tento plán
nebyl schválen.
Domnívám se, že
to bylo poslední hlasování k tomuto bodu.
Mohu poděkovat panu zpravodaji i panu ministrovi, který
se hlásí o slovo - ještě předtím
k poznámce dávám slovo panu zpravodaji Čermákovi.
Poslanec Petr Čermák:
Chtěl bych vám poděkovat za velmi konstruktivní
projednání tohoto bodu. Děkuji.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach:
Děkuji, hovoří pan ministr zdravotnictví
Stráský.
Ministr zdravotnictví
ČR Jan Stráský:
Pane předsedo, pane předsedající,
vážená sněmovno! Velice děkuji
za přístup k projednávání tohoto
bodu a chci vyjádřit své přesvědčení,
že tímto sněmovna přispěla v
jedné oblasti k ozdravení zdravotního systému
v České republice. Konstatuji, že budu okamžitě
jednat podle rozhodnutí této sněmovny. Děkuji.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach:
Děkuji panu ministrovi.
My můžeme přistoupit
k dalšímu bodu označenému v našem
programu jako bod 41, a to je
Vládní návrh
jsme obdrželi jako tisk 2058 a uvede nám ho z
pověření
vlády pan ministr Vladimír Budinský, kterého
prosím, aby se ujal slova.
Ministr dopravy ČR Vladimír
Budinský: Vážený
pane místopředsedo, vážená Poslanecká
sněmovno! Z pověření vlády
vám předkládám návrh zákona
o civilním letectví.
Dosud platná právní
úprava civilního letectví je z roku 1956
a i přes řadu dílčích změn
je zastaralá, nevyhovující současným
potřebám civilního letectví. Je proto
nezbytné nahradit ji novou právní úpravou,
která bude reagovat na potřeby rozvoje civilního
letectví v novém konkurenčním prostředí
a která vytvoří podmínky pro rozvoj
civilního letectví.
Chtěl bych jen stručně
upozornit na hlavní aspekty nové právní
úpravy.
Za nejvýznamnější
považuji to, že se odstraňuje monopol státu
v provozování letecké dopravy a vytvářejí
se podmínky pro podnikání a konkurenční
prostředí v civilním letectví. Monopol
je nahrazen státní regulací letecké
dopravy, která klade důraz na bezpečnost
tohoto druhu dopravy. Státní regulace je diferencovaná
s ohledem na jednotlivé druhy leteckých činností.
Velkou obchodní leteckou
dopravu lze provozovat podle tohoto návrhu zákona
pouze na základě udělené licence a
osvědčení leteckého dopravce. V licenčním
řízení se prověřuje způsobilost
budoucího leteckého dopravce k provozování
letecké dopravy, a to jak způsobilost profesní,
tak způsobilost unést všechny finanční
závazky vyplývající z tohoto druhu
dopravy. Vydání licence podmiňuje zákon
tím, že budoucí dopravce bude právnickou
osobou se sídlem v České republice, ve které
rozhodující, majoritní podíl a účinnou
kontrolu budou mít české osoby nebo stát.
Tato podmínka vychází z mezinárodních
závazků České republiky.
K provozování malé
obchodní dopravy, doprava a aerotaxi s letadly s omezenou
vzletovou hmotností a s omezeným počtem sedadel,
postačí povolení Úřadu pro
civilní letectví.
Provozování leteckých
prací, rekreačního a sportovního létání
lze provádět s minimálními zásahy
státu. Samozřejmě s pouze technicky způsobilými
letadly, která jsou řízena osobou, která
má platný průkaz k výkonu této
činnosti.
Za další významný
moment nové právní úpravy považuji
to, že zákon řeší vztah civilního
a vojenského letectví, a to tím způsobem,
že odlišné chování pro lety státních
letadel, tedy vojenských, policejních a celních,
připouští pouze v případech,
kdy se jedná o zajištění obrany a bezpečnosti
vzdušného prostoru České republiky a
v ostatních případech podléhají
i tato letadla režimu platnému pro civilní
letectví.
Zcela novým prvkem navrhované
právní úpravy je úprava podmínek
létání na zařízeních
jednoduché konstrukce, tzv. sportovních létajících
zařízení.
Návrh zákona upravuje
řadu dalších oblastí civilního
letectví, jako je oblast výstavby a provozování
letišť, podmínek užívání
vzdušného prostoru, podmínek výroby
a využívání letadel a výrobků
letecké techniky, jakož i věcí týkajících
se leteckého personálu.
Zákon přináší
rovněž nové vymezení pravomocí
a působností státní správy
v oblasti civilního letectví.
Tento zákon je skutečně
komplexní úpravou. Obsahuje přes 100 paragrafů
a v závěru bych chtěl uvést, že
byl velice důkladně připravován od
zásad, byl projednáván leteckou komisí
hospodářského výboru a chtěl
bych všem, kteří se podíleli na této
práci, poděkovat. Děkuji vám za pozornost.