Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu místopředsedovi
vlády. Zvu k řečništi pana poslance
Karla Macha, jehož určil organizační
výbor za zpravodaje pro prvé čtení.
Prosím, pane zpravodaji.
Poslanec Karel Mach: Vážený pane předsedo,
vážený pane ministře, vážení
členové vlády, kolegyně a kolegové,
protože jsem pověřen, či zmocněn
organizačním výborem, přednesením
zpravodajské zprávy k vládnímu návrhu
zákona o lihu a změně a doplnění
některých dalších zákonů,
tisk 2090. Dovolím si takovou zpravodajskou zprávu
přednést.
Jak zmínil už pan ministr, jedná se o normu,
která jednoznačně provádí přesnou
a zákonnou kontrolu výroby, stáčení
a další distribuce lihu, tzn. lihu pro konzumní
účely. Přesnou normou, která vychází
z kontrolních míst, plomb a stanovišť,
které finanční úřady v těchto
výrobnách lihu budou provádět a používat,
myslím, že to je technická norma vysoce, která
nahrazuje i ten problém československých
státních norem, bývalých, přesným
zákonem, vede přesnou evidenci, protože se
jedná o líh a to je komodita, která vždy
a v každém státě civilizovaném
prostě je nějak speciálně sledována.
Jedná se o normu, kterou se pečlivě zabýval
zemědělský výbor parlamentu, byla
podrobena poměrně značné rozpravě
z hlediska těch technikálií a převádí
ji do režimu, který je potřebný a standardní
v evropských zemích. Proto, abych vás nezdržoval,
navrhuji, aby byl vládní návrh zákona
o lihu, tisk Poslanecké sněmovny 2090, přikázán
v rámci druhého čtení výborům
Poslanecké sněmovny Parlamentu České
republiky k projednání.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu zpravodaji
Karlu Machovi a otevírám obecnou rozpravu. Nikdo
se zatím do ní písemně nepřihlásil,
a jak vidím, nehlásí se nikdo ani z místa.
Proto obecnou rozpravu uzavírám. A jelikož
nezazněl návrh na vrácení předlohy
navrhovateli, ani na zamítnutí předloženého
návrhu, budeme se zabývat návrhem na přikázání
výborům k projednání. Pan zpravodaj
v souladu s organizačním výborem navrhl,
aby Poslanecká sněmovna přijala toto usnesení:
Poslanecká sněmovna přikazuje předložený
návrh k projednání zemědělskému
výboru. Má někdo nějaký dodatečný
návrh? Nemá.
Budeme hlasovat v hlasování č. 24 o tomto
návrhu usnesení.
Kdo jej podporujete, stiskněte prosím tlačítko
a zvedněte ruku.
Kdo je proti tomuto návrhu?
24. hlasování skončilo, ze 135 přítomných
bylo 111 pro, nikdo proti, návrh byl přijat a byl
přikázán zemědělskému
výboru.
Ukončili jsme projednávání dalšího
bodu, a protože je to poslední bod, který zatím
předkládal sněmovně pan místopředseda
vlády a ministr zemědělství Josef
Lux, děkuji mu a budeme se nyní zabývat
Vládní návrh jsme obdrželi jako sněmovní
tisk 2017 a z pověření vlády jej uvede
ministr hospodářství pan Karel Dyba. Prosím,
pane ministře, ujměte se slova.
Ministr hospodářství ČR Karel Dyba:
Děkuji. Pane předsedo, vážená
sněmovno, předkládaná novela zákona
o patentových zástupcích patří
do souboru předpisů, které upravují
vstup do určitého povolání, případně
výkonu určité profese. Tato novela se týká
relativně malého počtu občanů,
nicméně má tato novela mnoho společného
s problematikou ostatních profesních komor, které
jsou početnější a upřímně
řečeno i významnější.
To ale není to podstatné. Vláda se domnívá,
že pro společnost a pro všechny občany
a spotřebitele u nás je důležité,
aby pojetí všech těchto profesních sdružení
odpovídalo základním myšlenkám
liberálního státu, který vstup do
určitého povolání nechce nijak administrativně
pokud možno omezovat, případně jej chce
omezovat jen v nejnutnější míře.
To je v zájmu zdokonalování soutěžního
prostředí obecně a v dané oblasti,
oblasti patentových zástupců, zvláště.
A tak je podle názoru vlády nejlépe chráněn
i zájem spotřebitele, ať už je jím
občan, či firma. Dosavadní zákon o
patentových zástupcích z počátku
90. let těmto požadavkům nevyhovuje.
Členství v Komoře patentových zástupců
je dosud povinným předpokladem pro výkon
činnosti patentového zástupce. O tom, zda
někdo smí takovou činnost vykonávat,
rozhodují potenciální konkurenti toho, kdo
se v profesi patentového zástupce chce uplatnit.
Navrhovaná novela nedostatky odstraňuje. Ruší
povinné členství v Komoře patentových
zástupců. Umožňuje přístup
k odbornému zastupování v patentových
a známkových věcech všem osobám,
které pro tuto činnost prokáží
dostatečnou odbornou způsobilost. Na zápis
do rejstříku patentových zástupců
vedeného Úřadem průmyslového
vlastnictví bude mít každý takový
uchazeč právní nárok.
Odbornou způsobilost, vedle předepsaného
vzdělání a profese, prokáže uchazeč
dokladem o úspěšném vykonání
odborné zkoušky před komisí sestávající
z pracovníků Úřadu průmyslového
vlastnictví a odborníků z teorie i praxe.
Úroveň a rozsah požadovaných znalostí
bude záviset na věcném rozsahu činnosti,
kterou hodlá dotyčný, jako patentový
zástupce, vykonávat. Bude to stanoveno jako minimálně
nutný rozsah.
Komora patentových zástupců, která
nadále bude fungovat, bude mít charakter stavovské
organizace, sdružující patentové zástupce
na principu dobrovolnosti, přičemž každý
patentový zástupce bude mít právo,
ale nikoliv povinnost, být členem této Komory.
Členství v Komoře tak bude jistou dodatečnou
visačkou, nepovinným odznakem kvality. Každý
zákazník, který chce patentového zástupce
najmout, bude mít možnost zvolit si za patentového
zástupce buď člena Komory či nečlena
Komory.
Doporučuji Poslanecké sněmovně, aby
návrh předkládané novely přijala
k projednání. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu ministru
hospodářství Karlu Dybovi.
Organizační výbor určil zpravodajem
pro první čtení pana poslance Pavla Koláře.
Prosím ho, aby se ujal slova.
Poslanec Pavel Kolář: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, dovolte
mi navrhnout, aby vládní návrh novely zákona
byl schválen v prvním čtení a přikázán
k projednání výboru hospodářskému.
Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu zpravodaji
poslanci Pavlu Kolářovi. Otevírám
obecnou rozpravu. Nemám do ní žádnou
písemnou přihlášku. Nevidím,
že by se někdo hlásil z místa. Proto
obecnou rozpravu uzavírám.
Protože nezazněl návrh na vrácení
předlohy k dopracování navrhovateli ani na
zamítnutí, jsme před jedinou možností
ze zákona, totiž projednat usnesení o přikázání
tohoto zákona výboru k projednání.
Zazněl tento návrh usnesení:
"Poslanecká sněmovna přikazuje předložený
návrh k projednání hospodářskému
výboru."
Nyní vás odhlašuji. Prosím, abyste se
nově přihlásili svými registračními
kartami.
Budeme hlasovat v 25. hlasování o návrhu
usnesení, jež jsem právě přečetl.
Kdo podporujete tento návrh usnesení, stiskněte
tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto
návrhu? Hlasování skončilo.
Z 85 přítomných bylo 71 pro, 6 proti. Návrh
byl přijat.
Děkuji panu zpravodajovi. Pana ministra poprosím,
aby ještě zůstal na místě, protože
budeme projednávat
Předlohu jsme obdrželi jako sněmovní
tisk 2019. Pan ministr hospodářství Karel
Dyba ji uvede z pověření vlády. Prosím,
pane ministře.
Ministr hospodářství ČR Karel Dyba:
Vážený pane předsedo, vážená
sněmovno, zjednodušeně řečeno,
stavební zákon je předpisem, podle kterého
se staví.
Stavební zákon pro řízení o
stavbách stanoví procesní pravidla odchylná
od obecně platného správního řádu.
Zjednodušuje tím povolovací procesy staveb.
Aplikace stávajícího zákona v praxi
přinesla řadu poznatků, které jsme
zobecnili a po důkladné diskusi a projednání
s různými zájmovými organizacemi jsme
dospěli k předložené novele stavebního
zákona.
Cílem takto předložené novely stavebního
zákona je zjednodušení procesu územního
plánování a stavebního řádu
tak, aby se stavělo rychleji, levněji a s menšími
konflikty a náklady pro všechny účastníky
v tomto procesu, zejména tedy pro občana, obec i
podnikatele.
Dovolte mi velmi stručně charakterizovat, o jaké
změny v novele jde.
Novelou navrhovaná zjednodušení stavebního
zákona spočívají zejména ve
snížení dosavadního počtu devíti
druhů územně plánovacích dokumentů
na pouhé tři, a to plán územních
vazeb, územní plán a regulační
plán.
Dále ve stanovení jasných pravidel a termínů
projednávání jednotlivých etap územně
plánovací dokumentace, čímž se
tento nezbytný proces urychlí.
Dále v posílení pravomocí a odpovědnosti
obcí při pořizování územních
plánů a regulačních plánů.
Dále v rozšíření případů,
kdy se nevyžaduje vydání rozhodnutí
o umístění stavby. Oproti stávající
úpravě se dále nebude vyžadovat územní
rozhodnutí pro stavby a opatření řešené
regulačním plánem nebo schválenými
pozemkovými úpravami.
Dále v úpravě povinných projednání
navrhované stavby s orgány státní
správy. Jednoduše řečeno, novela stanoví,
že orgán státní správy se stavbou,
která je předmětem stavebního řízení
souhlasí, jestliže ve stanovené lhůtě
nesdělí stavebnímu úřadu své
stanovisko. Podle stávající úpravy
mohou orgány státní správy prakticky
kdykoliv v průběhu řízení doplňovat
a upravovat svá stanoviska, neboť nejsou striktně
vázány lhůtou pro vyjádření.
Je evidentní, že tento proces prodlužuje a zdražuje
proces stavění včetně, a to chci zejména
zdůraznit, výstavby bytů.
Konečně ještě další tři
věci, které navrhovaná novela řeší.
Jsou následující:
Zjednodušuje se postup u staveb podléhajících
posouzení vlivu na životní prostředí;
tj. nebudou se vyžadovat stanoviska předepsaná
zvláštními předpisy, jestliže jimi
sledované zájmy již byly předmětem
posouzení vlivu na životní prostředí
a příslušný správní orgán
pro další řízení od svého
stanoviska upustil.
Dále se liberalizují požadavky na oprávnění
projektovat a provádět stavby. Jednoduše řečeno
- stávající úprava vyžaduje autorizaci
na projektování a provádění
každé stavby. Podle předkládané
novely se autorizace nebude vyžadovat pro projektování
a provádění jasně definovaných
jednoduchých staveb a jejich změn.
Poslední poznámka: Provedení reklamních,
informačních a propagačních zařízení
bude podléhat pouze ohlášení. Stavebnímu
úřadu však zůstane pravomoc v konkrétním
případě určit, že zařízení
vyžaduje povolení. Proces povolování
pro tato zařízení se navrhuje po formální
stránce zjednodušit, ale současně jsou
dopracována a zpřísněna opatření,
jestliže stavebník tento jednodušší
režim nedodrží. Opět zdůrazňuji,
že stávající úprava byla složitější
a nepamatovala na případy jejího nedodržení.
Mimo tato racionalizační opatření
jsou navrženy úpravy, které si vyžádaly
zásadní změny společenských
a právních podmínek, ke kterým došlo
v posledních letech. Např. jsou tady stanoveny povinnosti
projektanta a zhotovitele stavby při navrhování
a použití výrobků určených
k trvalému zabudování do stavby: tato úprava
navazuje na sbližování právních
předpisů s technickým obsahem a právem
Evropského společenství.
Považuji předloženou novelu stavebního
zákona za důležitou především
v zájmu urychlení a zlevnění výstavby
obecně a bytové výstavby zvláště.
Stejně smýšlí i podnikatelské
kruhy a úřady činné v oblasti, které
pochopitelně při tvorbě novely byly konzultovány.
Doporučuji proto, aby sněmovna přijala zákon
k dalšímu projednávání. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu ministru
hospodářství Karlu Dybovi. Organizační
výbor určil zpravodajem pro první čtení
pana poslance Josefa Ullmanna. Prosím, pane zpravodaji,
ujměte se slova.
Poslanec Josef Ullmann: Vážený pane
předsedo, vážení páni ministři,
vážené kolegyně a kolegové, nebudu
již opakovat to, co přednesl pan ministr. Plně
sdílím jeho stanovisko a potvrzuji, že tak
jak to sdělil, zamýšlená novela toto
obsahuje. Dovolím si však ještě několik
poznámek.
Stavební zákon z roku 1976 je již velmi letitou
normou a předpokládal jistý stav společnosti
a jistý stav výroby, který v té době
existoval, na tuto míru byl ušit. Dnes již tomu
je zcela jinak. Dnes už prakticky není plně
účinný, protože obsahuje i věci,
které již není možno splnit. Jsou tam
stále ještě uvedeny organizace typu FMTIR,
které mají jisté pravomoci, nebo např.
federální ministerstvo spojů, které
má rovněž jisté pravomoci dané
tímto zákonem, a tyto pravomoci již nelze uplatnit.
Kromě toho - což jsou takové řekněme
drobné, ale podle mne nikoliv nevýznamné
věci - je tam ještě jedna dosti zásadní
záležitost.
V případě, kdy dojde k ohrožení
života či zdraví a je nutno příslušnou
stavbu, která takto život či zdraví
ohrožuje buď jistými úpravami zajistit,
případně asanovat, tak - budu to volně
citovat - režim, který předpokládá
tento zákon (a o němž tvrdím, že
už použitelný není a že bychom se
octli v mimoprávním stavu), je tento (volně
cituji): Ohrožuje-li stavba svým stavem život
nebo zdraví... nařídí národní
výbor stavební organizaci jím řízené
okamžité provedení neodkladných prací.
- V dané chvíli není komu toto nařídit.
Může být namítáno, že další
odstavec téhož paragrafu poněkud pamatuje i
na jiné organizace, avšak tvrdím, že ani
toto zcela nelze zajistit. Je to však zároveň
nesmírně důležitá a doslova životní
záležitost, protože nám není nic
tak vzácnějšího, než právě
zdraví či život občanů a mohli
bychom se dostat do situace, že v ohrožení tohoto
vpravdě veřejného zájmu nebudeme moci
jednat z moci zákona. Tento institut je potřeba
rovněž upravit, abychom se neoctli v neřešitelných
situacích. Mimo jiné i z těch důvodů
stejně jako z důvodů, které uvedl
pan ministr - považuji za zcela zásadní, abychom
propustili tento zákon do druhého čtení
a prosím vás o to.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu zpravodaji
poslanci Josefu Ullmannovi a otevírám obecnou rozpravu.
Jako první se do ní písemně přihlásil
pan poslanec Radim Špaček. Má slovo.
Poslanec Radim Špaček: Děkuji, pane
předsedo.
Dámy a pánové, já nepochybně
souhlasím s tím, co řekl pan zpravodaj Ullmann
o tom, že celá řada ustanovení zákona
50/1976 je v podstatě bezživotná, protože
se nehodí do současných podmínek.
Také je pravda, že předkládaná
rozsáhlá novela stavebního zákona,
která byla avizována vlastně už před
několika lety, vzbuzovala mnohé naděje, a
to jak ze strany stavebníků, tak i ze strany těch,
kteří se zabývají výkonem státní
správy v této oblasti. V tom smyslu, že se
očekávalo, že zpřesní celou řadu
ustanovení tohoto zákona tak, aby stát jednak
přestal zbytečně obtěžovat stavebníky
nesmyslnými požadavky, jednak aby omezil prostor pro
- dovolte mi to slovo - svévolné zatěžování
stavebníků ze strany úředníků,
ale na druhé straně také, aby těm,
kteří vykonávají státní
správu v této oblasti, dal do ruky opravdu efektivní
nástroje proti těm, kteří stavební
zákon zcela jednoznačně porušují.
Obávám se, že přes poměrně
dlouhou dobu, po kterou tato novela - rozsáhlá novela
- vznikala, tyto naděje v podstatě nebyly splněny.
A to z několika důvodů, z nichž některé
jsou vážnější a některé
méně vážné, některé
naprosto zásadní.
Chtěl bych připomenout, že v novele - a to
je pro mě naprosto nepochopitelné - přímo
v textu novely se vyskytují stále pojmy "národní
výbor" apod., tam ani nedošlo k novelizaci směrem
k okresním úřadům nebo obecním
úřadům. Předkládaný
zákon stále operuje s pojmy "veřejný
zájem", ale také "zájem společnosti",
aniž by rozlišil mezi nimi rozdíl, případně
aby je sjednotil do jednoho. Nedošlo k tomu, co se očekávalo
od rozsáhlé novely tohoto zákona, totiž
že by podal přesnější definici
toho, co je veřejný zájem, jakým způsobem
je možno ho vyhlásit, kdo bude mít legitimaci
k vyhlášení veřejného zájmu
a za jaké procedury.
Zároveň navrhovaná novela v podstatě
vrací v určitém ohledu stav legislativy zhruba
do začátku 60. let, a to zejména ve vztahu
k majitelům nemovitostí, specificky k majitelům
nájemních domů, kteří jsou
podrobeni - nebo by mohli byt podrobeni - navrhovanou novelou
poměrně značným zásahům
ze strany státní moci, a to vše v prostředí,
kdy stát omezuje těmto majitelům jak smluvní
volnost, tak ekonomickou volnost z hlediska toho, co nemovitost
jimi vlastněná může vynášet.
Mohlo by tedy dojít k tomu, k čemu docházelo
hromadně v 60. letech, kdy ti vlastníci nájemních
domů, kteří ještě si je udrželi
přes panství komunistického režimu,
byli v podstatě donuceni k tomu, že tyto nemovitosti
darovali dobrovolně státu, protože neměli
jinou možnost. Chtěl bych připomenout, že
tato situace byla uznána i restitučními zákony
za situaci nemravnou a tento způsob "darování"
se stal titulem pro navrácení majetku z titulu darování
v tísni. Obávám se, že předkládaná
novela by mohla vést k podobným případům
skrytého vyvlastnění, ke kterým docházelo
počátkem 60. let, ale samozřejmě i
později.
Nejvážnější téma z celé
věci je ale vyvlastnění jako takové,
nikoliv skryté. Vyvlastnění, které
se tak opravdu nazývá, opravdu se tak jmenuje. Nepochybně
jde o velmi zásadní téma, které se
dotýká jednoho z nejpodstatnějších
práv člověka, tak jak je definuje naše
vnitrostátní Listina lidských práv,
ale i mezinárodní úmluvy na toto téma.
Ústava samozřejmě umožňuje vyvlastnění
majetku, umožňuje vyvlastnění ve veřejném
zájmu na základě zákona a za náhradu,
ale dalo by se očekávat, že slušný
stát, který ctí soukromé vlastnictví
- a já doufám, že takovým státem
naše země je nebo aspoň chce být - se
v takovémto případě postaví
jednoznačně na stranu právě ochrany
vlastnických práv.
To znamená, že popíše proceduru vyvlastnění
podstatně podrobněji, než jak tomu je doposud,
že bude možnost vyvlastnění směrovat
především do dohody mezi majitelem nemovitostí
a tím, kdo vyvlastnění požaduje, a že
náhrady, které bude zákon předepisovat
za vyvlastňovaný majetek, budou jiné než
náhrady, které zcela zřetelně nedosahují
hodnoty vyvlastňovaného majetku.
Chtěl bych připomenout, že současný
zákon - a novela v tomto bohužel nic nenapravuje -
upravuje vyvlastnění velmi obecně, velmi
vágně a odkazuje se na prováděcí
předpisy, které jsme naštěstí
v tomto případě dostali, kde je ustanovení,
že navrhovatel vyvlastnění se musí snažit
s vlastníkem domluvit. Prováděcí předpis,
který se vztahuje k tomuto tématu, však říká
velmi zajímavou věc: Za důkaz o tom, že
se vyvlastňovatel snažil domluvit s vlastníkem,
je považováno to, pokud vlastníku oznámí
doporučeným dopisem, že má být
majetek vyvlastněn a pokud vlastník neodpoví
do 15 dnů, má se zato, že s dohodou nesouhlasí.
Takto pojatý způsob považuji za naprosto nemožný
a jsem přesvědčen, že právě
toto ustanovení navrhovaného prováděcího
předpisu jednoznačně mluví pro to,
že celá vyvlastňovací kauza musí
být podstatně podrobněji upravena přímo
v zákoně a nesmí být svěřena
prováděcím předpisům, protože
bychom se pak mohli dočkat takových věcí,
které jsem právě citoval.
Za normálních okolností to, co by bylo potřeba
navrhnout, by bylo vrátit tento návrh vládě
k přepracování zhruba v tom duchu, o kterém
jsem mluvil. Samozřejmě si uvědomuji, že
v současné situaci na začátku února,
necelé čtyři měsíce před
volbami, znamená vrácení návrhu vládě
totéž, co jeho neprojednání do konce
volebního období. Přesto ale tento návrh
vznáším a tvrdím, že není
chybou parlamentu, že mu byla tato novela předložena
v takto šibeniční lhůtě.
Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Radimu Špačkovi.
Táži se po dalších hlasech do rozpravy.
V případě, že nejsou, rozpravu uzavírám.
Pan ministr Dyba se hlásí o slovo na závěr,
má je mít.
Ministr hospodářství ČR Karel Dyba:
Děkuji, pane předsedo.
Vážená sněmovno, vážený
pane poslanče, vy jste vznesl několik velmi závažných
připomínek a já jsem si samozřejmě
pečlivě poznamenal, co vás trápí.
Jak jste říkal, resp. jak jsem pochopil, vaše
pečlivé prostudování, které
za nimi má být, spočívá v tom,
že v zákoně jsou zachovány pojmy jako
je národní výbor atd., to tak není.
V tom, co vám bylo předloženo, se pečlivě
mění všechny tyto pojmy. Na straně 35
je uvedeno cituji: V tomto zákoně se nahrazuje -
a teď všechny pojmy, o kterých jste hovořil.
A pod bodem 3e) je uvedeno pojem okresní národní
výbor pojmem okresní úřad, pojem místní
národní výbor a městský národní
výbor pojmem obec atd. Takže takovéto chyby
určitě jsme se nedopustili a tím více
jsme dávali pozor, abychom se nedopustili věcí
koncepčně mnohem závažnějších,
o kterých jste hovořil a které mě
trápily stejně jako vás. Jsem přesvědčen,
že v této normě nesmí být žádné
skryté vyvlastnění, resp. možnost skrytého
vyvlastnění, a tím spíš nesmí
být i v prováděcích předpisech
nic takového, co by mohlo vést k nějakému
neoprávněnému vyvlastňování.
Stejně jako vám, a věřím, že
i všem poslancům tady, mi tato otázka leží
na srdci.
Myslím, že teď není čas ani chvíle
jít do detailů, které v tomto zákoně
jsou uvedeny, kterých je samozřejmě celá
řada, nicméně stále si myslím
a jsem naopak přesvědčen, že diskuse
nad tímto návrhem zákona v Parlamentě
v klíčových bodech, o kterých jste
hovořil, ukáže, že máme společný
zájem na tom, aby tato úprava byla skutečně
dobrá a odpovídala novým právním
poměrům, nové ekonomické situaci v
tomto státě.
Znovu apeluji na sněmovnu, aby při hlasování
vycházela především z toho, co jsem
říkal. Navrhované změny v této
novele, tato novela povede opravdu k tomu, aby celý proces
výstavby se urychlil a zjednodušil a tím zlevnil
jak pro stavitele průmyslových staveb, ale zejména
pro stavitele bytů, bytových domů. Tato novela
je naprosto klíčová pro to, abychom se v
této oblasti pohnuli kupředu a dosáhli relativního
snížení cen bytové výstavby.
Prosím tedy, aby při svém hlasování
sněmovna toto velmi dobře zvažovala. Děkuji
pěkně.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu ministru
Karlu Dybovi. Obecná rozprava byla skončena.
Konstatuji, že zazněl návrh na to, aby byl
návrh zákona vrácen navrhovateli k přepracování.
Je tomu tak, nebo se mýlím? Je tomu tak. Proto jsem
povinen na základě zákona dát o tomto
návrhu hlasovat.
Odhlašuji vás a prosím, abyste se nově
přihlásili. Budeme hlasovat o návrhu usnesení:
Poslanecká sněmovna vrací předložený
návrh navrhovateli k dopracování.
Jde o 26. hlasování na této schůzi.
Kdo tento návrh podporujete, stiskněte tlačítko
a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? 26.
hlasování skončilo.
Ze 119 přítomných bylo 34 pro, 77 proti.
Návrh nebyl přijat.
Protože tedy byl tento návrh zamítnut, mám
právo předložit sněmovně spolu
se zpravodajem tento návrh usnesení:
Poslanecká sněmovna přikazuje předložený
návrh k projednání výboru pro veřejnou
správu, regionální rozvoj a životní
prostředí.
Jde o 27. hlasování na této schůzi.
Kdo tento návrh podporujete, stiskněte tlačítko
a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? 27.
hlasování skončilo.
Ze 125 přítomných bylo 105 pro, 12 proti.
Návrh byl přijat.
Děkuji panu zpravodaji Josefu Ullmannovi. Prosím
pana ministra Dybu, aby setrval na místě předkladatele,
neboť se bude projednávat
Z pověření vlády uvede tento vládní
návrh pan ministr hospodářství Karel
Dyba. Prosím, aby se ujal slova.
Ministr hospodářství ČR Karel Dyba:
Pane předsedo, vážená sněmovno,
uvádění výrobků na trh je dnes
spojeno s administrativními povinnostmi výrobců
a dovozců. Vymezení těchto povinností
je dosud obsaženo v právních předpisech
převážně s původem v centrálně
řízené ekonomice. Tehdy tyto předpisy
spolu se závaznými technickými normami a
působením státního zkušebnictví
tvořily součást centralizovaného systému,
kterým se stát snažil určovat i jakost
výrobků. Všichni víme dobře,
že marně.
Přes výrazný pokrok, kterého bylo
dosaženo v posledních letech při liberalizaci
a odstraňování zbytečných předpisů,
beze změny celého pojetí systému již
dále nelze pokročit. Přitom další
liberalizace v této oblasti je nezbytná jak z hlediska
vytvoření náležitého klimatu
pro podnikání, z hlediska zlepšení postavení
spotřebitelů, tak i z hlediska usnadnění
zahraničního obchodu.
Proto vláda předkládá návrh
zákona o technických požadavcích na
výrobky, který má zejména nahradit
dosavadní zákony o českých technických
normách a o státním zkušebnictví.
Návrh vychází ze zásady, že stát
musí především určovat podstatné,
rámcově definované technické požadavky
na výrobky, omezené na ochranu veřejného
zájmu na zdraví a bezpečnosti osob a ochranu
majetku.
Bude to činit formou nařízení vlády,
jimiž bude regulace vlastností výrobků
provedena způsobem, který odpovídá
praxi evropských států, Evropské unie,
a zabezpečovat potřebné prostředky
pro jejich prosazování.
Návrhem se rovněž zavádí pojetí,
že především ten, kdo chce vyrábět
nebo dovážet čili uvádět výrobky
na trh, musí znát stav soudobých technických
poznatků vyjádřených zejména
v českých technických normách, nadále
nepovinných, a znát i rizika spojená s užíváním
výrobků a principy ochrany před těmito
riziky. Proto je v návrhu (a to zdůrazňuji)
jednoznačně stanovena povinnost výrobců
a dovozců uvádět na trh jen bezpečné
výrobky s vymezením kritéria bezpečnosti
výrobků. Na to navazuje povinnost distributorů
prodávat jen takové výrobky, o kterých
mají prokazatelné ujištění o
shodě vlastností výrobků s technickými
předpisy.
Návrh tedy stanoví přehledné a obecně
srozumitelné povinnosti všem článkům
dodavatelského řetězce a stanoví i
velmi citelné sankce při porušení těchto
povinností. Je tady navržen velmi účinný
způsob ochrany občanů - spotřebitelů
před nebezpečnými výrobky. Dozor nad
plněním těchto povinností se navrhuje
svěřit již existujícímu orgánu,
České obchodní inspekci, kterou návrh
vybavuje potřebnými pravomocemi. Důslednější
dozor nad trhem, a tím i důslednější
ochrana občanů, bude zabezpečen bez dalších
nároků na posílení státní
správy. To zdůrazňuji - bez jakýchkoliv
dalších nároků na posílení
státní správy.
Realizací návrhu se také dosáhne výchozího
stavu, který je plně srovnatelný s obecně
uznávanými podmínkami liberální
ekonomiky a budou vytvořeny nezbytné právní
podmínky pro plnění Evropské dohody,
a tím pro zapojení České republiky
do jednotného trhu Evropské unie. V tomto smyslu
jde o výrazné proexportní opatření.
Na závěr chci říci, že navržený
zákon má jednoznačně deregulační
charakter, snižuje náklady spojené se zaváděním
výrobků na trh pro podnikatele, zejména tedy
je výhodný pro menší podnikatele, a
zlepšuje i situaci pro spotřebitele, včetně
ochrany spotřebitele. Jde i o výrazné proexportní
a tím i prorůstové opatření.
Doporučuji proto poslanecké sněmovně
přijmout předložený návrh zákona
o technických požadavcích na výrobky
k dalšímu projednávání.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu ministru
hospodářství Karlu Dybovi. Organizační
výbor určil zpravodajem pro první čtení
pana poslance Vlastimila Vlčka. Prosím, pane zpravodaji,
ujměte se slova.
Poslanec Vlastimil Vlček: Vážený
pane předsedo, pane ministře, dámy a pánové,
návrh zákona o technických požadavcích
na výrobky je mimořádně významnou
legislativní iniciativou, vytvářející
mechanismus pro rychlé odstranění výše
uvedeného a naprosto neuspokojivého současného
stavu. Cílem zákona, který byl připravován
mimo jiné ve spolupráci s experty Evropské
unie i domácí podnikatelské sféry,
je odbourat dosavadní nadměrnou, zdlouhavou a neefektivní
regulaci schvalovacího procesu a zavést moderní
pojetí přímé a prokazatelné
odpovědnosti výrobce za každý jeden
výrobek.
V praxi přinese tento zákon následující
nejdůležitější pozitivní
výsledky. Jak řekl pan ministr, posílí
příznivé klima pro podnikání
v České republice, zvýší praktické
možnosti ochrany spotřebitele a eliminuje netarifní
překážky vzájemného obchodu mezi
Českou republikou a Evropskou unií a Evropským
sdružením volného obchodu.
Na základě výše uvedeného jednoznačně
podporuji přijetí návrhu zákona o
technických požadavcích na výrobky a
jsem přesvědčen, že ve znění,
jak je předkládán poslanecké sněmovně
Parlamentu České republiky k závěrečnému
projednání, znamená tento zákon mimořádně
důležitou a nutnou právní úpravu,
která potvrzuje příslušnost České
republiky k vyspělým světovým ekonomikám.
Na závěr mého vystoupení jako zpravodaje
pro první čtení doporučuji sněmovně
přijmout usnesení, kterým bude vládní
návrh zákona, tisk 2081, přikázán
k projednání výboru hospodářskému.
Dámy a pánové. děkuji za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu zpravodaji
poslanci Vlastimilu Vlčkovi a otevírám obecnou
rozpravu. Nemám před sebou žádnou písemnou
přihlášku a nevidím, že by se někdo
hlásil ze svého místa. Proto obecnou rozpravu
uzavírám. Konstatuji, že nebyl podán
ani návrh na vrácení předloženého
návrhu navrhovateli k dopracování ani návrh
na zamítnutí, a proto předkládám
Poslanecké sněmovně tento návrh usnesení:
Poslanecká sněmovna přikazuje předložený
návrh k projednání hospodářskému
výboru.
Je to v souladu s návrhem organizačního výboru
i s návrhem zpravodaje.
Já vás nejdříve odhlásím,
aby byla jistota, že jde o regulérní hlasování.
Prosím, abyste se nově zaregistrovali. Jsem přesvědčen,
že to bude dnešní den naposled, protože
se po projednání tohoto bodu chystám schůzi
přerušit. 28. hlasování, budeme hlasovat
o předloženém návrhu usnesení.
Kdo jej podporujete, stiskněte tlačítko a
zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? 28. hlasování
skončilo.
Ze 101 přítomných bylo 87 pro, 4 proti. Návrh
byl přijat.
Děkuji panu ministru Karlu Dybovi i panu zpravodaji poslanci
Vlastimilu Vlčkovi.
Přerušuji 39. schůzi do zítřka.
Začneme jednat v 9.00 hodin a prosím o dochvilnost.
Začneme podle schváleného pořadu bodem
11, tj. vládní návrh zákona o zpřístupnění
svazků vzniklých činností Státní
bezpečnosti (tisk 2027), dále bod 12., 13., 14.,
15. - v normálním pořadí, jak jste
je dostali v upraveném schváleném návrhu
pořadu.
Přeji vám všem dobrý večer.