Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu zpravodaji
poslanci Pavlu Peškovi a otevírám obecnou rozpravu.
Oznamuji, že do ní nemám žádnou
písemnou přihlášku. Ptám se,
kdo se do rozpravy hlásí z místa. Nevidím,
že by tak někdo chtěl učinit, proto
rozpravu uzavírám.
Protože v rozpravě nezazněl návrh na
vrácení nebo zamítnutí předlohy,
budeme se zabývat návrhem na přikázání
výborům k projednání.
Slyšeli jsme návrh tohoto znění: "Poslanecká
sněmovna přikazuje předložený
návrh k projednání zemědělskému
výboru." Dám o něm hlasovat ve 22. hlasování.
Kdo podporuje tento návrh, stiskněte tlačítko
a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? 22.
hlasování skončilo.
Ze 113 přítomných bylo 95 pro, nikdo proti.
Návrh usnesení byl přijat.
Děkuji panu společnému zpravodaji, a protože
jsem tady zahlédl pana poslance Vlastimila Tlustého,
doufám, že neopustí jednací sál,
než dočtu název tohoto zákona. Byl přečten
už jednou, ale abych se nedopustil nějaké procedurální
chyby, přečtu ho znovu:
Sněmovní tisk 2048 jsme obdrželi a z pověření
vlády jej uvede místopředseda vlády
a ministr zemědělství pan Josef Lux. Pane
místopředsedo, prosím ujměte se slova.
Místopředseda vlády a ministr zemědělství
ČR Josef Lux: Vážený pane předsedo,
dámy a pánové, předkládám
vládní návrh uvedeného zákona
a změn zákonů tak, jak jste je citoval, s
jediným cílem, a to umožnit prodej státní
půdy. Vláda velmi diskutovala o této věci
a shodla se, že chce započít onen dlouhodobý
proces prodeje státní půdy, kdy si uvědomujeme,
že je to proces skutečně na mnoho let, nicméně
proces restitucí, vypořádání
majetku už dnes umožňuje, abychom začali
prodávat státní půdu.
Vláda diskutovala, jakou formu zvolit, jakou zákonnou
formu, jaký legislativní rámec a shodla se,
že chce uskutečnit tento záměr standardním
řešením, to znamená tzv. výjimek,
kdy skrze zmocnění § 45 zákona 92/91
je možné standardním způsobem, to znamená
souhlasem vlády, tento státní majetek prodávat.
Ostatní technické podrobnosti způsobu prodeje,
ceny atd. předpokládám, že budou předmětem
diskusí jednotlivých parlamentních orgánů.
Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu místopředsedovi
vlády a ministru zemědělství Josefu
Luxovi. Protože organizační výbor určil
za zpravodaje pro první čtení poslance Vlastimila
Tlustého, žádám ho, aby se ujal slova.
Poslanec Vlastimil Tlustý: Vážený
pane předsedo, vážený pane místopředsedo
vlády, dámy a pánové, tímto
tématem se začal již zemědělský
výbor zabývat jakoby v předstihu, ještě
než příslušný text návrhu
novely zákona č. 92 byl předložen sněmovně.
Zemědělský výbor proto již přijal
usnesení, ve kterém zaujal stanovisko k záměru
zahájit privatizaci státní půdy a
tímto svým stanoviskem tento záměr
vlády podpořil.
Nicméně v tomtéž usnesení zemědělského
výboru je výslovně uvedeno, že zemědělský
výbor si většinou hlasů svých
členů uvědomuje závažnost privatizace
státní půdy a vyzval místopředsedu
vlády a ministra zemědělství, aby
proces a principy privatizace státní půdy,
tj. akce, do které vstoupí dle očekávání
několik set tisíc hektarů státní
půdy, byl vzhledem k závažnosti této
transakce upraven zákonem, to znamená aby nebyl
zvolen postup, který zde právě pan ministr
zemědělství naznačil.
Domnívám se, že jako člen zemědělského
výboru jsem nucen respektovat toto stanovisko zemědělského
výboru a požádat pana ministra zemědělství
o vyjádření, zda předložením
novely zákona č. 92 je zcela uzavřena cesta
k přijetí takovéhoto speciálního
zákona, neboť souhlasím s tím, že
samotná novela zákona č. 92 nemůže
být na škodu a procesu privatizace státní
půdy může pomoci a může jej ulehčit,
nicméně chtěl bych vědět, jestli
toto řešení znamená ukončení
snahy o přípravu speciálního zákona
upravujícího tento proces.
Tento nezvyklý postup volím proto, že pokud
by předložení novely tohoto zákona mělo
vyloučit další jednání o zákoně
upravujícím privatizaci státní půdy,
nemohl bych vzhledem k usnesení zemědělského
výboru podpořit projednávání
této novely zákona. V opačném případě
by samozřejmě stanovisko bylo opačné,
to znamená doporučující.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu zpravodaji
poslanci Vlastimilu Tlustému. Prosím ho, aby zaujal
místo zpravodaje, a otvírám obecnou rozpravu.
Nemám do ní žádné přihlášky,
ale hlásí se pan místopředseda vlády
a ministr zemědělství Josef Lux. Udílím
mu slovo.
Místopředseda vlády a ministr zemědělství
ČR Josef Lux: Vážený pane předsedo,
dámy a pánové, byl jsem dotázán.
Ministerstvo zemědělství předložilo
vládě variantu postupu buď formou speciálního
zákona, anebo formou novely zákona 92/91 §
45. Vláda po diskusi zvolila variantu druhou, tzn. variantu,
kterou předkládám. Argumentem je standardní
postup při prodeji státního majetku, který
již dnes je používán z pohledu vlády
a samozřejmě k tomu musím dodat, že
předpokládám, že jednotlivá pravidla,
tzn. způsob prodeje, ocenění atd., budou
diskutována na parlamentní půdě.
Abych odpověděl jasně, domnívám
se, že přijetí této novely nezablokuje
nebo nevetuje možnost přijetí speciálního
zákona o prodeji půdy, bude-li k tomu politická
vůle.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu místopředsedovi
vlády a ministru zemědělství Josefu
Luxovi. Rozprava je stále otevřena, hlásí
se do ní pan poslanec Jan Černý. Má
slovo.
Poslanec Jan Černý: Pane předsedo,
dámy a pánové, je zjevné, že
novela zákona 92/91, která se teď projednává,
vytváří pouze určité předmostí
k prodeji pozemků zemědělského půdního
fondu a dostává tyto pozemky do standardního
režimu privatizačních projektů podle
tohoto zákona. Je potřeba možná zmínit
v této fázi, že mimo privatizace státní
půdy touto metodou, tzn. prodejem, probíhá
i nadále proces restituce a náhrada pozemků
podle zákona 229. Je potřeba též upozornit,
že nelze připustit, aby proces prodeje státního
majetku předběhl restituční nároky,
aby ti, kteří mají nárok ze zákona
229, se necítili poškozeni tím, že se
prodává státní majetek.
Je potřeba také říci, že část
možností prodeje zemědělského
půdního fondu upravuje část textu
zákona 229/91, a to zejména § 17 odst. 3, který
specifikuje, v jakých případech bude možno
prodávat půdu, tzn. bude to i nadále proces
výjimek, proces výjimečných převodů
státního majetku. Je otázka, jestli prodej
500 000 ha státní půdy má v budoucnu
probíhat pouze formou výjimek a neměl by
skutečně probíhat formou zvláštního
zákona s podmínkami, které diskutoval a ve
svém usnesení přijal zemědělský
výbor. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Janu Černému. Jsou další hlasy do rozpravy?
Nejsou, proto rozpravu uzavírám.
Sledoval jsem rozpravu, ale pro jistotu se táži pana
zpravodaje, zda zazněl v rozpravě návrh,
který by nás nutil hlasovat o tom, zda předlohu
vrátit k dopracování, nebo ji zamítnout.
Podle mého názoru takový návrh nezazněl,
ale rád bych měl tuto skutečnost potvrzenu.
Poslanec Vlastimil Tlustý: Vážený
pane předsedo, já jsem ve svém vystoupení
vlastně zcela zvláštní formou navrhl
variantně dvě možnosti dalšího
postupu v závislosti na stanovisku místopředsedy
vlády. Pokud jsem jeho diplomatickému stanovisku
rozuměl správně, znamená, že
sice novela tohoto zákona teoretický prostor pro
přípravu jiného speciálního
zákona upravujícího postup privatizace státní
půdy neuzavírá, nicméně taková
norma ze strany vlády a ministerstva zemědělství
připravována není.
Z toho odvozuji, že z těch dvou variant, které
jsem navrhl, je spíše situaci bližší
ta první, to znamená ta, ve které usnesení
zemědělského výboru žádá
podrobnější úpravu, než jakou je
postup podle § 45 zákona 92, to znamená udělování
výjimek z privatizace - záměrně používám
tento přesný termín. Domnívám
se, že privatizace 500 tis. ha státní půdy
nelze svým rozsahem a charakterem v žádném
případě zařadit do kategorie výjimky
z privatizace. Proto se domnívám, že nezbývá
nic jiného než zdůraznit z těch dvou
stanovisek to prvé, to znamená zamítavé.
Předseda PSP Milan Uhde: Zamítnout, nebo
vrátit k přepracování?
Poslanec Vlastimil Tlustý: Zákon 92 kromě
postupu podle § 45 vytváří prostor pro
standardní metody privatizace, to znamená pro využití
klasického postupu známého z ostatního
majetku. Domnívám se tedy, že zákon
92 lze novelizovat tak, aby se vztahoval i na zemědělskou
půdu, nicméně jiným postupem, než
je postup podle § 45. Čili opravil bych své
stanovisko a doporučil vrátit k přepracování.
Předseda PSP Milan Uhde: Vrátit k přepracování.
Takový návrh byl podán. Hlásí
se pan poslanec Mach, ale protože je rozprava uzavřena,
dávám vám slovo k faktické poznámce.
Poslanec Karel Mach: Pane předsedo, jelikož
jste uzavřel rozpravu, tak je mou chybou, že jsem
se nepřihlásil včas a nemohu vystoupit. Nevím,
co bych sdělil ve faktické poznámce.
Předseda PSP Milan Uhde: Pan místopředseda
vlády a ministr zemědělství má
samozřejmě právo vystoupit kdykoli.
Místopředseda vlády a ministr zemědělství
ČR Josef Lux: Vážený pane předsedo,
jsem trochu překvapen vystoupením pana poslance
Tlustého. My jsme původně preferovali zákonnou
normu, nicméně po diskusi ve vládě
jsme přijali většinový názor
vlády, který říkal, abychom použili
standardních postupů. Proto bych ještě
dal ke zvážení pánům poslancům,
aby své názory sjednotili.
Chtěl bych jasně říci, že konkrétní
věcný postup řešení samozřejmě
bude ještě předmětem řízení,
předmětem jednání parlamentních
klubů či parlamentních výborů.
Zde se pouze otevírá prostor pro to, aby se tak
mohlo stát.
Ještě chci říci, co by znamenalo zamítnutí
tohoto zákona. Znamenalo by to, že tento parlament
by již o prodeji státní půdy nerozhodl.
Znamená to výrazné zpoždění
tohoto - jak jsem přesvědčen - pozitivního
kroku.
Předseda PSP Milan Uhde: Slovo má pan poslanec
Jaroslav Sýkora. Rozprava byla otevřena.
Poslanec Jaroslav Sýkora: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, dovolte
mi, abych jako předseda poslaneckého klubu si vyžádal
15 minut přestávku na poradu klubu.
Předseda PSP Milan Uhde: Je tradičním
obyčejem, který dodržujeme, že se takové
žádosti vyhovuje.
V této chvíli je 16.36 hodin. Budeme pokračovat
v 16.55 hodin.
(Schůze přerušena v 16.36 hodin.)
(Schůze opět zahájena v 17.01 hodin.)
Předseda PSP Milan Uhde: Vážené
paní poslankyně, vážení poslanci,
porada klubů skončila, jak jsem byl informován,
budeme pokračovat. Kluby se poradily. Pan poslanec Tlustý
vznesl návrh na to, aby byla předloha vrácena
k přepracování, a pan místopředseda
vlády a ministr zemědělství Josef
Lux vystoupil a otevřel rozpravu. Jestli o tom někdo
pochybuje, prosím, podívejte se na § 66, který
to vysloveně říká:
Po závěrečném slově vystoupení
člena vlády znamená otevření
rozpravy.
Nemohu popřít, že rozprava je otevřena,
a prosím, aby se do ní přihlásil,
kdo chce ještě vystoupit, jinak ji uzavřu.
Pan poslanec Mach.
Poslanec Karel Mach: Vážený pane předsedo,
vážený pane ministře, kolegyně
a kolegové, nyní mohu vyslovit to, co jsem chtěl
vyslovit a pro svou liknavost jsem se k tomu nedostal v původně
otevřené rozpravě. Myslím, že
lze souhlasit s názorem kolegy pana poslance Tlustého,
který uváděl situaci, která vznikla
usnesením zemědělského výboru
k této otázce. Skutečně výbor
se tím zabýval poměrně detailně
a navrhoval vládě řešení, které
je ve smyslu tohoto usnesení, tj. nějaký
speciální zákon, který by se jmenoval
o prodeji státní půdy nebo nějak podobně
a řešil by věc v rámci jakýchsi
priorit či postupů, které výbor naznačil
na svém jednání. K tomuto tématu bylo
vedeno dokonce několik jednání, na kterých
byl přítomen i kolega Tlustý na ministerstvu
zemědělství. Byla skutečné
věcná a vedla k jakémusi cíli. Protože
jsem předsedou výkonného výboru Pozemkového
fondu České republiky nebo v této funkci
působím, měl jsem jakousi účast
na přípravě obou předloh nebo obou
variant, které zmínil pan ministr a které
šly do české vlády, kdy varianta A byla
zvláštní zákon, jak jsem o něm
hovořil a hovořil o něm i kolega Tlustý
v návaznosti na usnesení zemědělského
výboru a druhá varianta byla jednodušší,
standardní, která využívala krátké
novely u § 45 zákona 92, čili o velké
privatizaci, kdy tímto postupem na výjimku vlády
je možno převést majetek bez mechanismů
privatizačního projektu a postupů, které
zná zákon 92.
K tomuto tématu proběhla diskuse i na poradě
ekonomických ministrů, kde se věcně
věci projednávaly a měly nějaké
vyústění. Ze dvou variant vláda vybrala
variantu tuto, která je předložena a připouštím,
že neodpovídá zcela přesně usnesení
nebo žádosti, kterou usnesení zemědělského
výboru obsahuje směrem k vládě. Nicméně
v tuto chvíli, kdy se jedná o to, zda zákon
vrátit k přepracování nebo postoupit
mechanismu projednávání nového jednacího
řádu k druhému čtení, si myslím,
....
Předseda PSP Milan Uhde: Paní poslankyně
a páni poslanci, prosím uklidněte se. Já
tady dobře pana poslance Macha neslyším. Musím
poslouchat tady z toho bídného přenášecího
zařízení. Prosím, usnadněte
lepší průběh. Pane poslanče,
prosím pokračujte.
Poslanec Karel Mach: Děkuji vám, pane předsedo
i všem, kteří mne chtějí poslouchat.
Chtěl jsem říci, že z variant byla vybrána
tato. Výhodu toho, aby tato předloha postoupila
do druhého čtení spatřuji v jedné
věci, která se mi zdá zásadní
tak, jak zákon 92 právě v sobě vtěloval
§ 45, čili výjimku, která v procesu
privatizace byla občas potřeba. To znamená
byl nějaký majetek nebo nějaká situace,
kdy z různých důvodů bylo potřebné
nebo důležité ji převést nějak
jinak než standardním mechanismem privatizačních
projektů a postupů privatizačních.
Přimlouval bych se za to, aby zákon postoupil do
druhého čtení, a to z jednoho důvodu.
Myslím, že klidně může být
nový speciální zákon tak, jak požadoval
výbor na prodej gro z půl miliónu hektaru
zhruba, tj. číslo, které odhadujeme, to nikdo
přesně nezná. Pod tím je skryt prodej
zemědělské půdy, polí, luk
k hospodaření. Je však řada majetkových
problémů, které mají jak obce, tak
fyzické i právnické osoby v České
republice, které se vinou z bývalých předpisů,
které neumožňovaly převést půdu
nebo pozemky na nějaký nestátní subjekt
kromě dědického řízení
a zřízení práva osobního užívání.
Ze své praxe mohu potvrdit snad tisíce žádostí
a apelací na Pozemkový fond ČR v tom smyslu,
že někdo vlastní nějakou nemovitost,
stavbu a pod ní pozemky jsou státu patřící.
To, jak zmínil pan předseda Černý,
jedině § 17 písm. c) umožňuje prodat
státní půdu pozemkového fondu, ale
to pouze za účelem stavebníka, jenž
má uskutečnit výstavbu, což přeloženo
v praxi znamená podle stavebního zákona a
dalších předpisů, že ten, kdo získá
územní rozhodnutí, to vždy neplatí.
Kdo v této sféře pracuje, může
potvrdit, že bude potřeba i v tomto čase tuto
výjimku použít. Zdá se mi to vhodné
proto, a to nepléduji proti usnesení výboru,
pro které jsem hlasoval, ale proto, že pokud dnes
zákon bude vrácen, tak díky jednacímu
řádu a mechanismu parlamentnímu tento parlament
už nemá šanci o tomto prodeji státní
půdy či nějaké výjimce na převod
pozemků z majetku státu vůbec promluvit.
Ještě jednu věc považuji za klíčovou.
Podařilo se dohodnout koncenzus, a to i s opozičními
stranami o tom, že prodej se bude uskutečňovat
výhradně českým subjektům,
tj. fyzickým českým či právnickým
osobám atd.
Ještě bych chtěl připomenout to, že
tato věc je v režii Prezídia pozemkového
fondu, což je orgán volený parlamentem, to
není nějaká bianco smlouva nebo bianco důvod
pro vládu, aby prodávala nějaké pozemky
bez nějakých přesných mechanismů,
což chápu jako námitku třeba z opozičních
stran. Chtěl jsem toto jen připomenout, že
to v podstatě nebrání ještě přijetí
speciálního zákona a i to umožňuje
některé modifikace v druhém čtení
i nějaké podmínky vtělení atd.
To je můj důvod a tím se snažím
podpořit to, aby zákon byl propuštěn
do druhého čtení.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Machovi. Vidím zdviženou ruku pana poslance Vlastimila
Tlustého, zpravodaje. Udílím mu slovo.
Poslanec Vlastimil Tlustý: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, pan
kolega Mach z velké části podrobněji
zdůvodnil to, proč jsem ve zprávě
zpravodaje v úvodu předložil sněmovně
k uvážení dvě možné varianty
možného postupu a výslovně jsem se zeptal
pana místopředsedy vlády a ministra zemědělství,
zda projednávání a případné
přijetí zákona č. 92 a postup podle
§ 45, tj. udělování výjimek neuzavírá
cestu k dalšímu následnému projednání
jiného zákona, který by pro to, co pan kolega
Mach nazval gro zemědělské půdy, přesněji
upravil postup.
§ 45 zákona 92 totiž postup upravuje jen velmi
vágně a všichni si jistě pamatujete
naše dramatická jednání na téma
privatizace nemocnice Homolka, která nakonec dopadla tak,
jak dopadla právě proto, že byl zvolen postup
podle § 45 zákona 92, tj. cesta výjimkou, která
není koncipována na větší privatizační
kauzy a myslím, že nemůže být pochyb
o tom, že 500 tisíc ha státní půdy
je nejen větší, ale přímo jednou
z největších privatizačních kauz.
Z toho, co tady řekl pan ministr zemědělství,
by mohl vzniknout dojem, že já svým návrhem
na vrácení této předlohy k přepracování
vlastně oddaluji možnost zahájení nebo
navrhuji oddálit možnost zahájení privatizace.
Chci zcela důrazně říci, že to
není pravda a že zemědělský výbor
a poslanci tohoto parlamentu udělali maximum pro to, aby
privatizace státní půdy začala dříve,
a jen mimochodem cituji z onoho usnesení, že ministr
zemědělství byl žádán
zemědělským výborem, aby do konce
minulého roku přinesl návrh takového
textu, který by se mohl stát základem novely
zákona upravujícího privatizaci půdy.
Nic takového se nestalo a pokud se tak nestalo, nejsme
to my, kdo cokoliv zpomalujeme.
Nyní jsou nám předkládány k
rozhodnutí vlastně dvě varianty: buď
otevřít zadní vrátka paragrafu 45
pro prodej státní půdy a pak, bohužel,
není mechanismus, který by oddělil méně
významnou zemědělskou půdu od té
více významné nebo od toho gró zemědělské
půdy, anebo vyčkáme na přepracování
zákona 92 nebo jiného zákona, který
to upraví podrobněji, s tím ovšem, že
samozřejmě proces zahájení privatizace
podle takovéto normy se nutně oddálí,
ale to je naprosto logické.
Z toho důvodu opakuji svůj návrh na vrácení
této normy k přepracování, protože
si neumím představit, jakým způsobem
se budeme ve výborech snažit přepracovávat
paragraf, který je v principu určen k úplně
něčemu jinému než k privatizaci takovéhoto
majetku. A vydá-li se parlament cestou novely jiných
ustanovení zákona 92, což mu samozřejmě
není ničím omezováno, musí
si uvědomit, že bude zasahovat do obecné procedury,
podle které probíhala privatizace veškerého
majetku v této zemi, a že v tuto chvíli k tomu
nemáme žádný podkladový materiál,
mimochodem proto, že místopředseda vlády
a ministr zemědělství bohužel nenaplnil
usnesení zemědělského výboru
z podzimu, a to zdůrazňuji, z podzimu minulého
roku.
Předseda PSP Milan Uhde: Oznamuji, že pan poslanec
Tomáš Svoboda má náhradní kartu
č. 9. Hlásí se paní poslankyně
Eva Fischerová s faktickou poznámkou.
Poslankyně Eva Fischerová: Pane předsedo,
dámy a pánové, jen několik slov k
panu poslanci Tlustému.
Ono se říká, že každé přirovnání
může někdy kulhat a některé chodí
dokonce po pahýlech. A já si myslím, že
toto je ten případ. Skutečně jen v
mezích faktické poznámky.
Homolka nedopadla tak, jak dopadla, kvůli výjimce
podle § 45. Homolka dopadla tak proto, že šlo o
privatizaci neprůhlednou, která byla jednoznačně
demaskovaná šetřením Nejvyššího
kontrolního úřadu a bude mít ještě
soudní dohru. Dopadla tak, jak dopadla proto, že nešlo
o prospěch společnosti, ale především
o prospěch jednotlivců. A já si myslím,
že ten problém, který projednáváme
právě teď, že je nesmírně
závažný a že staré přísloví
říká: "Spěchej pomalu, dvakrát
měř a jednou řež a buď opatrný".
Já bych nerada, a myslím si, že každý
poctivý poslanec, abychom přišli skutečně
o gró českého majetku. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Další hlasy
do rozpravy nejsou. Ano, vidím pana poslance Čestmíra
Hofhanzla. Má slovo.
Poslanec Čestmír Hofhanzl: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, chci
jen potvrdit to, co zde řekl poslanec Tlustý. Jde
o velice závažnou věc. Rozhodujeme o 500.000
hektarech. Zemědělský výbor důsledně
žádal, že to bude zákon a že to bude
proces, který by měl trvat třeba 10 nebo
15 let se zpětnými vazbami. Dělali jsme zákony
na daleko větší maličkosti. Tato věc
musí být zvláštním zákonem.
Předseda PSP Milan Uhde: Další hlasy
do rozpravy? Pan poslanec Výborný. Přes stojící
kolegy jsem neviděl vaši ruku. Prosím.
Poslanec Miloslav Výborný: Pane předsedo,
dámy a pánové, myslím, že je
velmi parlamentní, když jednotliví poslanci
útočí na přítomného
ministra a vyčítají mu, že se choval
tak nebo nechoval tak a že se měl chovat jinak než
se choval. Ale buďme trochu spravedliví. Byl to tento
parlament, který schválil ústavu, a v této
ústavě nedal možnost jednotlivým ministrům
předkládat parlamentu ke schválení
zákony. Tuto možnost dal vládě. Já
jsem vyslechl v předcházející debatě,
že Ministerstvo zemědělství připravilo
do vlády variantní návrh. A je zbytečné
vyčítat ministrovi zemědělství,
že ve vládě s tou variantou, kterou vy si přejete,
neuspěl a předkládal návrh jiný.
Je zbytečné mu vyčítat, že nesplnil
usnesení zemědělského výboru,
které splnit nesměl, protože by se choval protiústavně.
Předseda PSP Milan Uhde: Je ještě někdo,
kdo si přeje vystoupit v rozpravě? Já bych
ji nerad uzavíral nadvakrát, proto se důkladně
ptám, ale skutečně nevidím žádnou
přihlášku, a proto rozpravu uzavírám.
Byl vznesen návrh na to, aby tento zákon, tato předloha
byla vrácena předkladateli k dopracování.
Nemohu tedy dát hlasovat o jiném návrhu než
o tomto, a podle toho, jak dopadne, potom rozhodneme o dalším
postupu, bude-li to možné. Samozřejmě,
že vás všechny odhlásím, poprosím
vás, abyste se nově zaregistrovali.
Budeme hlasovat o návrhu pana poslance Vlastimila Tlustého,
aby byl vládní návrh novely zákona
č. 92 z roku 1991 Sb., vrácen navrhovateli k dopracování.
Jde o 23. hlasování na této schůzi.
Kdo tento návrh podporujete, stiskněte prosím
tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto
návrhu? 23. hlasování skončilo.
Ze 130 přítomných bylo 91 pro, 30 proti.
Návrh byl přijat.
Pan místopředseda vlády a ministr zemědělství
Josef Lux požádal o slovo. Já mu je udílím.
Místopředseda vlády a ministr zemědělství
ČR Josef Lux: Vážený pane předsedo,
dámy a pánové, vláda rozhodla o tom,
že chce prodávat státní půdu,
jako o důležitém proreformním kroku.
Vláda je rozhodnuta, že stát je špatný
hospodář a že je důležité,
aby za každým hektarem byl konkrétní
vlastník.
Vláda dostala ode mne dva návrhy: návrh speciálního
zákona a návrh novely, kterou jsem předložil.
Vláda svou většinou rozhodla pro návrh,
který jsem předložil a který tady obhajuji.
Já rozumím opozici, že nechce prodávat
státní půdu, rozumím opozici, že
chce odložit její odklad, nerozumím poslancům
ODS. Děkuji vám.
Předseda PSP Milan Uhde: Pan poslanec Černý
se hlásil. Trvá na své přihlášce?
Ne. Pan poslanec Tlustý ale se hlásil, já
mu dám příležitost.
Poslanec Vlastimil Tlustý: Vážený
pane předsedo, vážený pane místopředsedo
vlády, já chci zásadně odmítnout
za poslance ODS a zejména za sebe to, co jste tady teď
naznačil. My nechceme zpomalovat proces privatizace, a
proto jsme iniciovali v zemědělském výboru
již na podzim minulého roku, v době, kdy pojem
privatizace státní půdy ještě
neměl žádný obsah, řadu jednání
zemědělského výboru, která
vyústila v usnesení, které jsem tu citoval.
Já doufám, že z tohoto samotného faktu
vyplývá, že náš vztah k privatizaci
státní půdy...
Předseda PSP Milan Uhde: Pane poslanče, je
to faktická poznámka, rozprava není, takže
ukončete ji laskavě. Rozumíme vám.
Já doporučuji, abychom přistoupili k dalšímu
bodu. Pan poslanec Trnka se hlásí? Prosím
vás, ale mohu připustit jen krátkou faktickou
poznámku, rozprava není k tomuto bodu, bod byl ukončen.
Poslanec František Trnka: Já jsem chtěl
jenom poznamenat jménem svým, možná
i jménem některých opozičních
poslanců, že pan ministr Lux se hluboce mýlí.
Já osobně jsem pro to, aby půda státní
byla co nejdříve prodána, protože chátrá
a devastuje. Věřím, že většina
opozičních poslanců ale bohužel musí
souhlasit s panem poslancem Tlustým, aby to bylo provedeno
řádně. Prvá pozemková reforma
se dělala 20 let.
Předseda PSP Milan Uhde: Pánové, prosím,
abyste od dalších faktických poznámek
upustili, bod byl projednán, a pokud nechce něco
prohlásit předseda klubu, přikročíme
k dalšímu bodu, není-li námitka.
Dalším bodem je
Návrh uvede místopředseda vlády a
ministr zemědělství pan Josef Lux. Prosím
pane místopředsedo, ujměte se slova.
Místopředseda vlády a ministr zemědělství
ČR Josef Lux: Vážený pane předsedo,
dámy a pánové, dovolím si předložit
vládní návrh zákona o lihu a o změně
a doplnění zákona č. 455/1991 Sb.
Tento zákon je zcela novou legislativní normou,
protože povinnosti, které byly a jsou zakotveny ve
vztahu k této komoditě, jsou zakotveny ve vyhláškách
a nemají tedy oporu v Ústavě ani v zákonné
normě.
Tento zákon řeší dva okruhy problémů.
Za prvé se snaží zpřesnit a zpřísnit
daňový pořádek do hospodaření
s lihem a za druhé se snaží víc ochránit
spotřebitele. Pro informaci poslanců z pohledu spotřební
daně lihu hovoříme o kategorii asi 8 - 10
mld. Kč ročně a tento zákon ukládá
každému podnikateli, výrobci, aby musel ze
zákona používat jeden ze dvou povolených
způsobů měření lihu a veškeré
plomby v lihovaru musí být pouze v režii ministerstva
financí, čili státní. Doposud některé
plomby v rámci výrobního cyklu mohou mít
- bych řekl - podnikatelský dozor. Tento zákon
nově chce, aby veškeré uvádění
lihu do oběhu bylo pod kontrolou ministerstva financí.
Doposud tomu tak není, protože z pohledu syntetického
lihu je to ministerstvo průmyslu a obchodu a z pohledu
kvasného lihu ministerstvo zemědělství.
A nově se také zavádí sankce 100 mil.
Kč, sankce doposud nebyly žádné, pouze
se vztahovaly normy trestního zákona.
Druhý okruh problémů, které řeší
tento zákon, je zdravotní nezávadnost. Tento
zákon jasně říká, že pro
konzumní a lékařské účely
může být použit pouze kvasný líh,
ostatní musí být denaturován, znehodnocen.
A myslím, že je to velmi důležité
a touto normou je vedena snaha zamezit používání
průmyslového lihu pro konzumní účely.
Jenom pro pořádek říkám, že
tento zákon respektuje tzv. pěstitelské pálení,
které říká 30 (litrů) stoprocentního
lihu na jednu domácnost, vyrobeného z vlastního
ovoce za podmínek, že se nesmí dále
prodávat.
Děkuji a doporučuji poslancům tuto vládní
předlohu k projednání.