Úterý 6. února 1996

Poslanec Vladimír Šuman: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, přednesu jeden jediný pozměňovací návrh.

Týká se § 2 v hlavě druhé, a to odst. 1 i 2. Je zde uvedena podmínka, kdy je povinnost identifikovat účastníky obchodu; je stanovena částkou 500 tisíc Kč, tedy půl milionu.

Když jsem se ptal předkladatelů na to, jakým způsobem dospěli k této částce, bylo mně řečeno, že je to odvozeno od doporučení Rady Evropy, která v tomto směru vydala tak velkou částku ECU, která přepočtena činila asi 460 tisíc, a zaokrouhlená částka byla dána sem, do zákona.

Vzhledem k tomu, že vím, že např. ve Spojených státech je ta částka 10 tisíc dolarů (vztáhněme to k průměrným mzdám atd.), takže já doporučuji, aby se tato částka výrazně snížila, protože mám dojem, že cenové hladiny našeho obchodu se ještě neuzavírají v těch hodnotách, které se uzavírají v rámci Evropské unie.

Proto doporučuji, aby v odst. 1 i v odst. 2, § 2, v bodech b), d) a e), byla částka 500 tisíc nahrazena částkou 200 tisíc.

Při konzultaci s bankovními odborníky jsem se dověděl, že oni sami toto přivítají. Nemají dojem, že půjde o nárůst toho charakteru, který by zahltil informace. Navíc se samozřejmě předpokládá, že od počátku budou všechny tyto věci evidovány počítačovou formou. Děkuji za pozornost.

Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci Vladimíru Šumanovi. Zvu k řečništi pana poslance Oldřicha Kužílka.

Poslanec Oldřich Kužílek: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, dovoluji si přednést jeden drobný pozměňovací návrh v podstatě technického charakteru, k § 1, odst. 7, kde navrhuji text "deviza - střed" nahradit textem "devizového trhu".

Znamená to, že ve výsledku místo textu "se rozumí hodnota stanovená kurzem deviza - střed" bude text "se rozumí hodnota stanovená kurzem devizového trhu".

Vysvětlení je takové, že dosavadní navržený text vychází z praxe České národní banky, která doposud vyhlašuje kurzy deviz, valut, a valut s rozlišením na nákup, prodej a střed, kdežto od blízké budoucnosti bude již vyhlašovat pouze kurz devizového trhu. Děkuji.

Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci Oldřichu Kužílkovi. Ptám se po dalších hlasech do podrobné rozpravy. Pan poslanec Vladimír Řezáč se přihlásil a má slovo.

Poslanec Vladimír Řezáč: Vážený pane předsedo, vážené kolegyně a kolegové, připojuji se k návrhu kolegy, poslance Šumana.

Navrhuji konkrétně změnit částku 500 tisíc na 300 tisíc Kč.

Druhý můj pozměňující návrh se týká § 6, neboť lhůta - 24 hodin k prověření neobvyklého obchodu - je velmi krátká.

Proto navrhuji prodloužit tuto lhůtu alespoň na 48 hodin. Děkuji vám.

Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci Vladimíru Řezáčovi. Další hlasy do rozpravy? Pan poslanec Vrzal se přihlásil. Máte slovo, pane poslanče.

Poslanec Ivan Vrzal: Děkuji. Pane předsedo, omlouvám se, že jsem se přihlásil těsně před uzavřením rozpravy, ale ještě jsem potřeboval něco zkonzultovat se zpravodajem.

Předkládám malý pozměňovací návrh. V § 44 a) zákona o bankách nový text: "Za závazky Konsolidační banky Prahy, státního peněžního ústavu, ručí stát."

Jedná se pouze o technický pozměňovací návrh. Původní znění bylo: "Za závazky Konsolidační banky" (a myslelo se tím Konsolidační banky bývalého federálního Československa). Tato banka v obchodním rejstříku už v podstatě neexistuje, proto je potřeba, aby tam bylo jméno existujícího peněžního ústavu. Děkuji.

Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci Ivanu Vrzalovi. Protože se už opravdu nikdo do rozpravy nehlásí, uzavírám podrobnou rozpravu.

V podrobné rozpravě nebyl vznesen ani návrh na nové projednání ve výboru, jemuž by byl tento návrh zákona vrácen, ani na zamítnutí návrhu zákona. Pan ministr se chce vyjádřit k rozpravě? (Ne.) Ptám se pana zpravodaje, zda byl v rozpravě vznesen nějaký procedurální návrh, o kterém bychom měli dát hlasovat. (Ne.)

Tím tedy skončilo druhé čtení tohoto návrhu zákona. Děkuji panu ministrovi a děkuji společnému zpravodajovi. Přistoupíme k bodu druhému. Je to

II.

Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk 1899) - prvé čtení

Vládní návrh jsme obdrželi jako sněmovní tisk 1899. Z pověření vlády jej uvede ministr kultury pan Pavel Tigrid. Prosím, pane ministře, abyste se ujal slova.

Ministr kultury ČR Pavel Tigrid: Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, cílem předloženého návrhu novely zákona, kterou se mění a doplňuje zákon ČNR č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči ve znění pozdějších předpisů, je překlenout období do zpracování nového zákona o kulturních památkách. Aby takovýto nový zákon mohl být předložen - to víte stejně dobře jako já - může to být jedině v návaznosti na připravované právní předpisy zcela zásadního charakteru. Tedy na zákon o majetku ve vlastnictví České republiky, zákon o územním uspořádání státu a v neposlední řadě na zodpovězení otázek spojených s vyššími samosprávnými celky a jejich majetkem, s reformou veřejné správy atd.

Z těchto důvodů, dámy a pánové, by bylo zbytečné předkládat dnes zákon komplexní a zbrusu nový.

Jde tedy o to právně zabezpečit - opakuji: na přechodnou dobu - ochranu kulturních památek jako významné části kulturního dědictví naší země a zároveň respektovat jiné společensky důležité zájmy, především ochranu vlastnictví. Návrh se soustřeďuje na lepší vyvážení veřejného zájmu na ochraně kulturního dědictví se zájmy dotčených vlastníků.

Dosavadní právní úprava totiž řeší ochranu kulturních památek zejména omezením vlastnických práv majetníků kulturních památek, navíc napojených - jak víte - na silnou ingerenci státu v soukromoprávní sféře. Ani jedno, ani druhé není v souladu s polistopadovými společenskými změnami a se změnami právního řádu České republiky.

Lepšího vyvážení má být dosaženo zejména odstraněním některých povinností, kterých již není třeba k naplnění zákona, např. právo státu na přednostní koupi kulturních památek, které se v novele zachovává jen pro národní kulturní památky a movité kulturní památky. Na druhé straně se naopak rozšiřují ta práva vlastníků, která mohou mít nesporný finanční efekt, např. právo na bezplatné poskytnutí informačních a poradenských služeb.

Vyvážení dále napomáhají i osvědčené subvenční programy podporující vlastníky kulturních památek. Ty - díky také vaší podpoře - dále pokračují a břemeno jejich povinností stále více ulehčují.

Nově se upravuje účel zákona ve vazbě na Ústavu České republiky a zpřesňuje se pojem kulturní památka.

Návrh ale také ukládá některé povinnosti státu, z nichž nejdůležitější je obligatorní stanovení rozsahu a způsobu spoluúčasti státu na rozvoji a ochraně území prohlášených za památkové rezervace a památkové zóny. K určitým změnám dochází i v organizačním uspořádání státní památkové péče ve vymezení působnosti a vzájemných vztahů mezi jednotlivými orgány a odbornými organizacemi. Mezi orgány státní památkové péče se nově zařazuje Kancelář prezidenta republiky a naopak s ohledem na nové postavení Akademie věd České republiky se v převážné míře ruší působnost Archeologického ústavu.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, této dílčí novelizace bylo rovněž využito k nahrazení dnes již nepoužívaných a překonaných pojmů, které se v nově utvářeném právním řádu již nevyskytují, jakož i k vyjádření nové úpravy názvů a kompetencí některých orgánů.

A konečně návrhem nevznikají nové nároky na státní rozpočet. Předkládaný návrh zákona je plně v souladu s mezinárodními dohodami, kterými je v této oblasti Česká republika vázána, či ke kterým se navrhuje přistoupit.

Já vám děkuji za pozornost.

Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu ministru kultury Pavlu Tigridovi a prosím, aby se slova ujala paní poslankyně Jiřina Pavlíková, kterou určil organizační výbor za zpravodajku pro prvé čtení. Prosím, paní poslankyně.

Poslankyně Jiřina Pavlíková: Děkuji, pane předsedo.

Vážený pane předsedo, kolegyně a kolegové, předkladatel tohoto zákona, pan ministr Tigrid, vyčerpávajícím a zcela obsažným způsobem charakterizoval novelu a připomněl všechny novinky či úpravy, které vnáší do dosud platného zákona č. 20/1987. Chci pouze připomenout, co uvedl i pan ministr. Tato sněmovna již delší dobu očekávala přijetí celého nového zákona, který by problematiku památkové péče řešil nově a zřejmě i obsažněji. Přesto ale připomínám, že jakákoliv změna, je-li změnou k lepšímu, je změnou vítanou. Proto vítám i tuto novelu, která zřejmě mohla být obsáhlejší. Ve svých důsledcích ale změní všechno to, co od ní očekáváme, i v takovém rozsahu, v jakém se dostává na poslanecké lavice.

Navrhuji proto ze své pozice společného zpravodaje, aby předloha novely zákona byla postoupena do druhého čtení a byla přikázána k dalšímu projednání výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu, tzv. výboru školskému a kulturnímu a dále výboru ústavněprávnímu. Děkuji a prosím, aby byla otevřena rozprava.

Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji paní zpravodajce poslankyni Jiřině Pavlíkové a otevírám obecnou rozpravu. Nemám do ní žádnou písemnou přihlášku a prosím, aby se přihlásil z místa, kdo si přeje v rozpravě promluvit. Nevidím žádnou zdviženou ruku, nikdo se do rozpravy nehlásí. Proto ji uzavírám. Protože v obecné rozpravě nezazněl návrh na vrácení nebo zamítnutí, budeme se zabývat návrhem na přikázání výboru k projednávání. Organizační výbor navrhuje přikázat předložený návrh k projednání výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu. Táži se, zda má někdo nějaký jiný návrh? (Nikdo se nehlásí.) Pan poslanec Kačenka zřejmě navrhuje, abych vás všechny odhlásil. To bych samozřejmě před hlasováním udělal, ale jsem vděčný za upozornění. Prosím, abyste se znovu zaregistrovali. A protože jsem nezachytil žádný jiný návrh než ten, který v duchu usnesení organizačního výboru předložila paní zpravodajka, dám o něm nyní hlasovat.

Návrh usnesení zní: Poslanecká sněmovna přikazuje předložený návrh k projednání výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu.

Jde o 19. hlasování na této schůzi.

Kdo podporujete tento návrh, stiskněte tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

19. hlasování skončilo. Z 96 přítomných bylo 80 pro, 6 proti. Návrh byl přijat.

Vyrovnali jsme se s povinností projednat druhý bod schváleného pořadu 39. schůze.

Jako další bod máme

III.

Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, sněmovní tisk 2009 - první čtení

Vládní návrh jsme obdrželi jako sněmovní tisk 2009 a z pověření vlády jej uvede ministr pro hospodářskou soutěž pan Stanislav Bělehrádek. Prosím, pane ministře, ujměte se slova.

Ministr pro hospodářskou soutěž ČR Stanislav Bělehrádek: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, předkládaný návrh zákona novelizuje zákon č. 199/1994, o zadávání veřejných zakázek, přijatý parlamentem dne 28. září 1994, který je v platnosti od 1. 1. 1995.

V průběhu účinnosti zákona se v praktické oblasti aplikace objevily některé podstatné nedostatky. Zejména se ukázalo, že je třeba výrazně zvýšit limity, při kterých je konkrétní postup zadání veřejných zakázek závazný. Dosavadní stav vedl ke snaze obejít zákon prokazováním, že na danou zakázku se zákon nevztahuje. Nejasnosti se projevily v uplatňování kvalifikačních předpokladů, ve stanovení výše peněžitých závazků a v oprávnění orgánů dohledu přezkoumávat námitky.

Za současného stavu se mohl uchazeč v případě zadání jiným způsobem než soutěží domoci nápravy pouze soudní cestou. Filosofie novely stanoví, že vše, co je hrazeno z veřejných prostředků, je veřejná zakázka. Vládní návrh určuje různé postupy zadávání podle výše finančního závazku. Zadavatel by měl vždy vědět, jak má postupovat a co musí dodržet. Proto byly stanoveny nové kategorie zadání zakázek. Jsou to veřejné zakázky malého rozsahu. zjednodušené zadání, výzva více zájemcům, veřejná obchodní soutěž a výzva jednomu zájemci.

Současně bylo nutné provést v zákoně takové systémové úpravy včetně přesunu některých ustanovení, které by zajistily jeho přehlednost a tím i jednodušší užívání převážně neprávnickou veřejností.

V zákoně byly používány některé pojmy, které právní řád neznal a nepoužíval, přestože šlo o pojmy v praxi běžné. Z těchto důvodů se doplňuje například definice pojmu soubor strojů a zařízení a specializované veřejné zakázky. V souladu s obchodním zákoníkem byl v celém textu změněn pojem nejvýhodnější na nejvhodnější, dále bylo zavedeno používání pojmu oprávnění k podnikání a rozlišeno zadávání jako proces od zadání jako jednorázového aktu. Upřesněny, případně odstraněny byly některé nepřesnosti, například zapečetěná obálka, anonymní soutěž apod.

Navržené úpravy přispívají k větší srozumitelnosti, přehlednosti a zjednodušení, ne však na úkor snížení náročnosti na zadavatele veřejných zakázek. Vzhledem ke zvýšení limitů pro povinnou veřejnou obchodní soutěž je navrženo rozšíření pravomoci orgánu dohledu i na zadání výzvou více zájemců. Je navržena i změna způsobu podávání námitek. Za zakázku je odpovědný statutární orgán zadavatele, který může v některých případech zjednat nápravu přímo, což mu dosavadní znění neumožnilo. V mnoha případech se stěžovatel uspokojí s vysvětlením, proč není možné námitce vyhovět, a pokud ne, bude informován o možnosti požádat o zahájení správního řízení orgánem dohledu.

Chceme zjednodušit administrativu tím, že na základě kopie žádosti zadavatel ve stanoveném termínu dodá příslušnou dokumentaci k přezkumnému řízení. Změna je i u ustanovení výše peněžitého závazku. Zakázky zadávané armádou nebudou jako dosud posuzovány centrálně. Ale zadavateli budou jednotlivé útvary a zařízení Armády České republiky.

V návrhu zákona jsou zapracovány jak připomínky řady subjektů, které zakázky zadávají, tak i těch, kteří se o ně ucházejí. Zapracovány jsou rovněž některé připomínky obcí a měst. Při úpravě výše peněžitých limitů se vycházelo z poznatků zadavatelů, zejména v oblasti stravování a služeb sociálního charakteru, a dále z výše peněžitých limitů stanovených v právu Evropské unie. Zákon po zapracování novely bude kompatibilní s předpisy Evropské unie, obsaženými v první etapě Bílé knihy. Navrhované úpravy nemají přímý dopad na státní rozpočet.

Doporučuji sněmovně návrh novely zákona o zadávání veřejných zakázek v prvním čtení ke schválení.

Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu ministru Stanislavu Bělehrádkovi a zvu k řečništi pana poslance Ivana Vrzala, jehož určil organizační výbor za zpravodaje v prvním čtení. Prosím, pane poslanče, ujměte se slova.

Poslanec Ivan Vrzal: Děkuji. Pane předsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, tento zákon tak, jak byl předložen, byl předložen formálně v pořádku. Myslím si, že jeho projednání je potřebné, protože na něj čeká celá řada ať už podnikatelské veřejnosti, tak i řada obcí a řada státních institucí.

Navrhuji sněmovně, aby přijala následující usnesení:

Poslanecká sněmovna schvaluje zákon v prvním čtení a přikazuje ho výborům k projednání.

Děkuji.

Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu zpravodaji Ivanu Vrzalovi a otevírám obecnou rozpravu. Jako první se do ní písemně přihlásil pan poslanec Viktor Dobal. Zvu ho k řečništi. Prosím, pane poslanče.

Poslanec Viktor Dobal: Vážený pane předsedo, vážené dámy a pánové, budu velmi stručný. Pokusím se poukázat na určité problémy, které v zákoně jsou. Nebudu nic navrhovat v prvním čtení, protože se domnívám, že bude prostor při projednávání ve výborech, aby se některé kritiky, které zde vznesu, uplatnily.

Zákon o zadávání veřejných zakázek by podle mne měl splňovat tyto cíle:

- šetřit finanční prostředky ze státního rozpočtu anebo z veřejných rozpočtů,

- dát šanci více uchazečům, především těm poctivým a začínajícím,

- zprůhlednit proces zadávání veřejných zakázek a tím omezit korupci a

- vytvořit systém více srovnatelný se zeměmi Evropské unie.

Domnívám se, že předložená novela není krokem vpřed, jak říkal pan ministr, ale spíše krokem zpátky, a to v tom, že se snižuje množství informací o veřejných zakázkách, a to proto, že se snižuje limit pro veřejné zakázky. Umožňuje se neomezený přístup méně solidním firmám tím, že se nekontrolují jejich případné pohledávky, které na ně mají finanční úřady nebo správa sociálního zabezpečení, zdravotní pojišťovny apod., což dosavadní zákon vyžadoval. Mnoho ustanovení tohoto zákona je hodně nejasných a dává velký prostor pro subjektivní výklad.

Domnívám se, že sněmovna by se měla zamyslet nad tím, aby opravdu zákon splňoval kritéria, o kterých jsem na začátku mluvil. Myslím si, že není řešení jenom v tom, že snížíme limit, ale bylo by dobré, aby veřejné zakázky, jak to mají ve svém názvu, byly opravdu veřejné, tudíž měly by být pod kontrolou veřejnosti. Mnoho těchto věcí včetně třeba špatné informovanosti, dokonce řekněme špatné propagace, jak zákon má vypadat, osvěty o tomto zákonu, protože jeho praxe je zatím velmi krátká a dá se říci, že důvody, které zde uváděl pan ministr, jsou spíš důvody na straně zadavatelů, nikoli na straně druhé.

Proto se domnívám a žádám sněmovnu, aby věnovala tomuto zákonu patřičnou pozornost, jelikož se jedná o nastavení pravidel hry, která mohou opravdu dobře nastavená omezovat korupci, dělat věci, které mají být veřejné, opravdu veřejnými a přispět ke zprůhlednění vůbec soutěží, které mají býti rovné.

Děkuji za pozornost.

Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci Dobalovi. Nemám žádnou písemnou přihlášku do obecné rozpravy. Nevidím ani žádnou přihlášku z místa.

Proto rozpravu uzavírám a konstatuji, že Poslanecká sněmovna neslyšela návrh na vrácení nebo zamítnutí tohoto vládního návrhu zákona, a proto se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Pan zpravodaj již uvedl návrh usnesení, opakuji jej:

Poslanecká sněmovna přikazuje předložený návrh k projednání hospodářskému výboru.

Odhlašuji vás a prosím, abyste se nově přihlásili jako přítomní. Budeme hlasovat o návrhu usnesení, jež jsem právě přečetl.

Jde o 20. hlasování na této schůzi. Kdo podporujete tento návrh usnesení, stiskněte prosím tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

20. hlasování skončilo. Z 99 přítomných bylo 96 pro, nikdo proti. Návrh usnesení byl přijat.

Vyrovnali jsme se s prvním čtením tohoto návrhu zákona a přistupujeme k dalšímu bodu. Je to

IV.

Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 359/1992 Sb., o zeměměřických a katastrálních orgánech, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk 2012) - první čtení

Předloženy návrh jsme obdrželi jako sněmovní tisk 2012 a na pokyn vlády jej uvede místopředseda vlády a ministr zemědělství pan Josef Lux. Prosím, aby se ujal slova.

Místopředseda vlády a ministr zemědělství ČR Josef Lux: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, tento návrh zákona má jeden důvod, který je zcela prozaický. Je to vznik okresu Jeseník. Omlouvám se poslancům, že není možné jinak zřídit orgán zeměměřický a katastrální v tomto úřadě než novelou zákona. Děkuji.

Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu místopředsedovi vlády a ministru zemědělství Josefu Luxovi a žádám, aby se ujal slova pan poslanec Antonín Hrazdíra, neboť ho organizační výbor určil zpravodajem pro první čtení.

Poslanec Antonín Hrazdíra: Vážený pane předsedo, vážení páni ministři, dámy a pánové, vláda předkládá sněmovně návrh zákona, jímž se mění a doplňuje zákon ČNR č. 359/1992 Sb., o zeměměřických a katastrálních orgánech, ve znění pozdějších předpisů. Jde o velmi jednoduchou novelu, která za prvé, jak konstatoval pan ministr, reaguje na námi přijatý zákon č. 108/1995 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon č. 36/1960 Sb., o územním členění státu, ve znění pozdějších předpisů, kdy s účinností od 1. 1. 1996 byl zřízen nový okres Jeseník. Z toho důvodu je nutné zřídit katastrální úřad v Jeseníku a současně stanovit působnost zeměměřického a katastrálního inspektorátu v Opavě pro okres Jeseník a za druhé - v návaznosti na tyto skutečnosti zrušit vyhlášku Českého úřadu zeměměřického a katastrálního č. 78/1993, kterou se stanoví sídla a územní působnost zeměměřických a katastrálních inspektorátů a katastrálních úřadů, jelikož budou stanoveny právě navrhovaným zákonem.

Z těchto důvodů doporučuji sněmovně, aby návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 359/1992 Sb., o zeměměřických a katastrálních orgánech, ve znění pozdějších předpisů, byl doporučen do druhého čtení a přikázán výborům k projednání.

Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu zpravodaji poslanci Antonínu Hrazdírovi a otevírám obecnou rozpravu. Nemám do ní žádnou písemnou přihlášku. Vyzývám vás, abyste se přihlásili z místa, pokud chcete v rozpravě vystoupit. Nevidím ani z místa žádnou přihlášku. Proto rozpravu uzavírám.

Konstatuji, že Poslanecká sněmovna nevyslechla návrh ani na vrácení ani na zamítnutí tohoto návrhu, a je tedy důvod zabývat se návrhem na přikázání výborům k projednání. Jak jste již slyšeli, organizační výbor a ve shodě s ním i zpravodaj navrhují přijmout toto usnesení:

Poslanecká sněmovna přikazuje předložený návrh k projednání ústavně právnímu výboru.

Jde o 21. hlasování na této schůzi. Já vás odhlásím a prosím, abyste se nově přihlásili, protože je zcela zjevné, že se počet přítomných mění každou chvíli.

Budeme v 21. hlasování rozhodovat o předloženém usnesení. Kdo toto usnesení podporujete, stiskněte tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

21. hlasování skončilo. Z 99 přítomných bylo 93 pro, nikdo proti. Návrh usnesení byl přijat.

Děkuji panu zpravodaji. Přikročíme k dalšímu bodu. Je jím vládní návrh zákona, kterým se doplňuje zákon ČNR č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby, ve znění zákona č. 92/1992 Sb., zákona č. 264/1992 Sb., Ústavního zákona č. 541/1992 Sb., zákona č. 544/1992 Sb., zákona č. 210/1993 Sb., zákona č. 306/1993 Sb. a zákona č. 224/1994 Sb. (sněmovní tisk 2048) - první čtení.

Dozvídám se, že není přítomen pan poslanec Vlastimil Tlustý, který byl určen zpravodajem. To mě mrzí zejména proto, že číst tento název zákona nebylo právě jednoduché. Kdybych to byl věděl, nebyl bych ho četl.

Pan poslanec Pavel Pešek je přítomen. Já doporučuji sněmovně přijmout návrh, abychom přikročili k dalšímu bodu a nezdržovali se. Jestli dovolíte, vyřeším to tak, že se vás zeptám, zda někdo má námitky proti tomuto postupu. Nemá.

Přikročíme k dalšímu bodu. Jeho výhodou je, že má kratší název. Je to

V.

Vládní návrh zákona o rostlinolékařské péči a změnách některých souvisejících zákonů (sněmovní tisk 2085) - první čtení

Návrh jsme obdrželi jako sněmovní tisk 2085 a uvede jej místopředseda vlády a ministr zemědělství pan Josef Lux. Prosím, aby se ujal slova.

Místopředseda vlády a ministr zemědělství ČR Josef Lux: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, dovolím si jménem vlády předložit návrh zákona o rostlinolékařské péči. Tento zákon podstatně liberalizuje stávající stav v ochraně rostlin a v nakládání s rostlinnými produkty. V současné době na všech úrovních je založena povinnost soustavné evidence všech škůdců a vývozci či dovozci musí žádat stát o povolení dovozu či vývozu.

Podmínky, které se stanoví nově, vymezují odpovědnost především podnikatelů z pohledu povinnosti vyrábět zdravotně nezávadné potraviny a podtrhují zodpovědnost státu za vnější karanténu z pohledu škůdců a dalších. Pro zemědělce je tedy zárukou používání kvalitních pesticidů a ochrany proti karanténním škůdcům. Důležité je, že je zakotven princip, že zemědělec je povinen nezpůsobit škodu jinému. Na státu zůstává základní garance, to je ochrana území a ochrana sousedních států před zavlečením škůdců. Tento zákon vláda pečlivě diskutovala a já si dovoluji jej doporučit vašemu projednávání.

Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu místopředsedovi vlády a ministru zemědělství Josefu Luxovi a prosím, aby se slova ujal pan poslanec Pavel Pešek, jehož určil organizační výbor za zpravodaje pro první čtení.

Poslanec Pavel Pešek: Pane předsedající, páni ministři, dámy a pánové, normu uvedl jednoznačně pan ministr. Já se s jeho slovy ztotožňuji. Norma je bezkonfliktní. Doporučuji přijmout ji v prvním čtení a přikázat ji zemědělskému výboru k projednání.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP