Poslanec Michal Kraus: Vážený pane ministře,
naši občané právem vyžadují,
aby poslanci veřejně poukazovali na porušování
společenských norem. Na druhé straně
část veřejnosti, pod záminkou politické
kultury, žádá, aby poslanecká kritika
byla doložena důkazy, které lze získat
jen policejním vyšetřováním.
Jak mám, pane ministře, naložit s obdrženou
informací, že jistá osoba blízká
jednomu ústavnímu činiteli v přímé
souvislosti se zveřejněním jejích
zaměstnaneckých aktivit, vybrala v hotovosti zřejmě
ne nevýznamnou částku ze svého účtu
u banky, kde předsedou představenstva je jistě
jen náhodou člen dozorčí rady SPT
TELECOM. Jak mám zjistit, že se jedná o záměrně
nepravdivou informaci, která má zneužít
jednoho ústavního činitele k diskreditaci
druhého? Jak mám, pane ministře, zjistit,
že informace je pravdivá a že citovaná
osoba má zřejmě zájem zabránit
zjištění původu peněz na svém
účtu, a může vzniknout podezření,
že tyto prostředky pocházejí z nekalé
činnosti? Jak mám postupovat, pane ministře,
když neexistuje zákon o praní špinavých
peněz a banka nemá povinnost poskytovat informaci
v případě, že nebylo zahájeno
trestní stíhání? To ovšem může
být zahájeno pouze při vznesení obvinění
na základě důvodného podezření
ze spáchání trestného činu.
Protože však neexistuje ani zákon o prokazování
způsobu nabytí peněz ani zákon o majetkovém
přiznání, není ona osoba povinna prokázat
výši svých kont ve srovnání s
daňovým přiznáním, ani důvod
manipulace s nimi, takže má informace zcela jistě
nebude podnětem ani k zahájení vyšetřování,
ani ke sdělení důvodného podezření.
Poraďte mi, pane ministře, jak mám postupovat,
chci-li poukazovat na nepravosti a nepoctivosti, ať už
je páchá kdokoliv.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Slovo má pan ministr vnitra Jan Ruml.
Ministr vnitra ČR Jan Ruml: Vážená
sněmovno, vážený pane poslanče,
trochu se divím, že v situaci, kdy máte ve
své straně takové renomované právníky
jakým je např. pan dr. Vyvadil, že si nemůžete
zjistit odpověď na tuto otázku méně
dramatickým způsobem, než přednášet
dotaz ve vzácném čase uděleném
Poslaneckou sněmovnou zákonem o jednacím
řádu k dotazům na ministry.
Pokud na to stačí moje odpověď, tak
pokud máte důvodné podezření
ze spáchání trestného činu,
můžete podat trestní oznámení
na kterýkoli úřad státního
zastupitelství a nebo Úřad pro vyšetřování
Policie České republiky, nebo je můžete
podat policejnímu orgánu. Tyto orgány, jako
orgány činné v trestním řízení,
jsou povinny se tímto podnětem zabývat. Pokud
shledají důvodným vaše podezření,
činit další procesní úkony ve
zcela jasné podřízenosti pouze a toliko trestnímu
řádu, nikoli institucím, ve kterých
jsou umístěny. To je jediná možná
legitimní a legální cesta, podle mého
názoru, kterou lze při důvodném podezření
z trestné činnosti postupovat. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu ministrovi. Pan poslanec Kraus s doplňující
otázkou.
Poslanec Michal Kraus: Pane ministře, to co jste
mi sdělil, je sice hezké, ale můj problém
to neřeší. Víte sám nejlépe,
že podle současné legislativy je zahájení
trestního stíhání v zásadě
možné po získání informací
pohybu na účtě. Tyto informace však
nelze získat bez zahájení trestního
stíhání. Tedy začarovaný kruh
aneb vynikající kruhová obrana nejenom těch,
kteří praním špinavých peněz
pomohli, jak řekl pan ministr Zieleniec, urychlit ekonomickou
transformaci v České republice.
Ptám se tedy, proč, pane ministře, zákony
této země proti vůli opoziční
části Poslanecké sněmovny více
chrání ty, kteří mají svá
tučná bankovní konta, bez ohledu na to, jak
je získali, než práva těch, kteří
platí ze svých mezd poctivě daně.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Pan
ministr Ruml.
Ministr vnitra ČR Jan Ruml: Pane poslanče,
máte pravdu v tom, že orgány činné
v trestním řízení mohou vyžadovat
informace z bankovních systémů až po
zahájení trestního řízení,
nikoli v tzv. operativní fázi objasňování
trestného činu.
Nicméně již ve chvíli, kdy se vede přípravné
trestní řízení a vykonávají
se neodkladné, neopakovatelné úkony, může
orgán činný v trestním řízení
se souhlasem státního zástupce žádat
poskytnutí těchto informací.
Pane poslanče, před několika měsíci,
myslím v červnu t. r., byl novelizován trestní
řád, trestní zákon a zákon
o Policii České republiky. Nepamatuji se, že
by kterýkoli z poslanců vaší strany,
nebo vy sám osobně, jste se snažil prolomit
institut mlčenlivosti v bankovních systémech
tím, že byste navrhl pozměňovací
návrh, který by umožňoval orgánům
ještě v operativním šetření
při objasňování trestných činů
získávat informace z bankovních systémů.
Mohl jste se o to pokusit. Možná, že část
sněmovny by vám byla příznivě
nakloněna.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu ministru Rumlovi. Prosím pana poslance Vrchu, aby
se ujal slova a přednesl interpelaci na pana ministra Karla
Dybu. Připraví se pan poslanec Kuchař.
Poslanec Oldřich Vrcha: Dámy a pánové,
pane ministře, obracím se na vás ve věci
nezákonného a protiústavního porušování
základních lidských práv, a to ohledně
odposlechu organizace SPT Telecom. Dřívější
Spoje, které byly nápomocny Státní
bezpečnosti k zjišťování informací
odposlechem, jste rozdělením Spojů na SPT
Telecom, a. s., a Českou poštu neučinil žádná
opatření. Nebylo určeno, kde se soustředí
odposlouchávací zařízení na
jeho likvidaci. Rovněž jste neučinil žádná
opatření k odvolání pracovníků
Spojů, kteří spolupracovali se Státní
bezpečností a jsou nyní na nejvyšších
postech organizace SPT Telecom ve funkcích náměstků
a ředitelů.
Vy sám jste v období totalitního režimu
v Československu byl vyslán na studium do Saint
Galen ve Švýcarsku a dále do Edmondtonu v Kanadě.
Jistě takovýto tehdy občan musel mít
vřelé doporučení KSČ, která
potřebovala vyškolit své velmi spolehlivé
pro tajné služby, neboť jinak nebylo možné
tyto tajné služby a další udržovat.
Proto jste nyní ministrem toho, kde se dají lehce
získávat informace nelegálním způsobem.
Já sám jsem nechtěl vystoupit, proto jsem
vám zaslal dopisy včetně obálek, avšak
vy jste toto popřel. Tedy jste lhal. Nyní vám
předkládám další obálky,
jejichž listovní tajemství bylo porušeno.
Na obálkách jsou razítka pošty, že
došlo poškozeno. Nejen to, že vaši podřízení
odposlouchávají telefony, zejména členů
a příznivců SPRRSČ, což můžete
také popřít, ale důkazem toho jsou
obálky, které jsou velmi poškozeny, a to proto
- jako u telefonů - že se zjišťuje, co si
republikáni doktora Sládka sdělují.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Pane
poslanče, dovoluji si vás volat k pořádku
ve smyslu § 59 odst. 4.
Poslanec Oldřich Vrcha: Jsem přesvědčen
o tom, že za tuto nezákonnost se budete ze zákona
zodpovídat vy, ale i také vaši podřízení.
Lhal jste také, když jste prohlásil, že
zvýšením cen za poštovné České
pošty a služeb SPT Telecom se zkvalitní tyto
služby, ba naopak. Proto byste měl neprodleně
rezignovat na svoji funkci.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Čas
uplynul, pane kolego, já budu respektovat zákon
v tomto případě na rozdíl od vás
a musím vám odejmout slovo. Prosím, abyste
zaujal své místo v lavici.
Dámy a pánové, jako další vystoupí
pan poslanec Vlastislav Kuchař.
Poslanec Vlastislav Kuchař: Pane předsedající,
kolegyně a kolegové, chci se věnovat problematice
přeložky železniční tratě
číslo 120 v úseku Březno u Chomutova
- Chomutov. V závěru svého vystoupení
položím otázky dvěma ministrům
ministru Budinskému, který je přítomen,
a pro stenozáznam také ministru Dlouhému,
který sice přítomen není, ale doufám,
že mi na ně odpoví podle jednacího řádu
písemně.
Nyní k věci. Dne 30. října 1991 schválila
vláda České republiky usnesením č.
444/1991 územní ekologické limity těžby
v severočeském regionu. Postupující
těžba bude mít za následek přerušení
železniční trati číslo 120 v
úseku Březno u Chomutova - Chomutov. Zpracováním
technického řešení pověřily
Severočeské doly, a. s., Chomutov Státní
ústav dopravních projektů Praha. Ten stejně
jako jiní řešitelé zpracoval několik
variant, z nichž dnes upřednostňuje tzv. tunelovou,
jež však nesplňuje v několika ohledech
původní kriteria Českých drah pro
řešení přeložky. Je delší
proti likvidovanému úseku, je navrhována
v geologicky nestabilním prostředí bývalého
dolu Sýrius, její provoz a údržba bude
pravděpodobně dražší než u
původní trati.
K problematice přeložky, jež by zachovala funkčnost
železniční sítě v tomto regionu
při přepravě osob i nákladů,
proběhla řada jednání za účasti
obcí, okresního úřadu, dolu a projektanta,
ovšem výstupy z nich navozují spíše
řadu otázek a neklid, který je pak projevován
veřejností i členy obecních samospráv.
K doložení důvodnosti obav občanů
a zastupitelů uvedu následující příklady:
a) po schválení tunelové varianty se Severočeské
doly, a. s., snaží dostat do povědomí
veřejnosti myšlenku, že k realizaci přeložky
vlastně nemusí dojít,
b) v lednu 1995 schvalovaný územní plán
obce Březno u Chomutova pro část Březno
- Střežov nepředpokládal přeložení
železniční trati před rokem 2010; v
současné době již vyvíjí
okresní úřad na Obecní úřad
Březno tlak, aby obec schválila obecní plán
bez vymezení blokace záboru půdy pro přeložku
trati;
c) v červnu 1995 byli občané chomutovska
seznamováni i s výhledem důlní činnosti.
V katalogu uhlí a doprovodné suroviny však
již chyběla na mapce trať Březno - Chomutov.
Na kritiku zastupitelstva obce Březno Severočeské
doly, a. s., nereagovaly vůbec.
Smyslem této interpelace není - jak je zřejmo
z předchozího textu - upřednostnit některou
z variant řešení přeložky trati
číslo 120. Chci pouze upozornit na potřebu
přijmout jedno z řešení a v dohodnutém
termínu - nejpozději však do roku 2004 - je
realizovat v souběhu s pokračující
těžbou. Proto kladu následující
otázky, nejprve pro ministra Budinského.
1. Jaké stanovisko zaujímají k problematice
přeložky trati číslo 120 Ministerstvo
dopravy ČR, resp. České dráhy?
2. Jsou si členové managementu, správní
rada a Ministerstva dopravy vědomi rizik, která
mohou vzniknout v případě vyhnutí
problému, kdyby nedošlo k včasné realizaci
výstavby přeložky trati a poté byl vyvíjen
nátlak na přerušení stávající
železniční trati bez náhrady.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Pane
kolego, váš čas již dávno vypršel.
Poslanec Vlastislav Kuchař: Vzhledem k tomu, že
jsem se snažil gentlemansky vyjít vstříc
kolegům a uvolnit prostor v bodě 27, dovolil bych
si předat zbylé otázky písemnou formou
pro pana ministra Dlouhého.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Prosím
další vylosované kolegy a kolegyně,
aby mě neuváděli do situace, kdy se zdráhám
jim odejmout slovo, než položí otázku.
Přitom, když je nechám mluvit, porušuji
zákon.
Pan ministr Budinský se hlásí o slovo. Prosím
klid.
Ministr dopravy ČR Vladimír Budinský:
Vážený pane místopředsedo,
vážená Poslanecká sněmovno, domnívám
se, že ctí ministra je zjistit si při losování,
jaké otázky poslanci pokládají, a
potom na ně být připraven. Nicméně
se domnívám, že tento institut by měl
skutečně sloužit obecným a závažným
problémům a parciální problémy
by bylo vhodné řešit pracovním pořádkem,
v denním styku, který bych chtěl ve své
práci s poslanci Poslanecké sněmovny navázat,
neboť se domnívám, že doprava je dlouhodobou
záležitostí. Sám pan poslanec Kuchař
zde zmiňoval lhůty, které přesahují
rok 2000. Čas za rokem 2000 nejen přesahuje mé
volební období, ale dokonce volební období
mého nástupce.
K připomínce pana poslance bych chtěl říci
toto. Tratě v oblasti Chomutova jsou ve správě
Správy dopravních cest Most. V roce 1995 nebyly
ve zmíněné oblasti realizované žádné
stavby hrazené ze státních prostředků,
pouze z vlastních zdrojů Českých drah
byly realizovány v letošním roce v obvodu Správy
dopravní cesty stavby za zhruba 18 milionů korun.
Přeložka tratě Praha - Chomutov v úseku
Březno u Chomutova - Chomutov je vyvolána potřebami
důlní činnosti Severočeských
dolů, a. s., se sídlem v Chomutově. Po zdlouhavém
jednání byla trasa přeložky polohově
stabilizována, sledovaná tunelová trasa je
7,1 km dlouhá a představuje nejkratší
náhradu za rušený úsek při zachování
stávající stanice Březno u Chomutova.
Předpokládaný harmonogram realizace s podrobným
geologickým průzkumem do konce roku 1995 a s realizací
stavby v roce 1999 - 2003. Samozřejmě rizika, jako
každá stavba, která je realizována v
oblasti důlní činnosti, tato záležitost
má.
Pokud má pan poslanec Kuchař nějaké
další otázky, nebo další podrobné
záležitosti, velice rád mu kdykoli odpovím,
stejně jako každému poslanci Poslanecké
sněmovny nebo i občanům České
republiky. Na tyto praktické a technické dotazy
bych mohl odpovídat písemně. Chtěl
bych co nejdříve mít v Poslanecké
sněmovně jednu z našich pracovnic, která
by mohla v denním styku vaše připomínky
přebírat a operativně vyřizovat. Děkuji
vám.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu ministru Budinskému. Přeje si pan kolega Kuchař
doplňující otázku? Prosím.
Poslanec Vlastislav Kuchař: Chci poděkovat
v prvé řadě za ohleduplnost při překročení
limitu, jehož jsem se dopustit nechtěl, a poděkovat
panu ministru Budinskému, že přes předem
avizovanou skromnost a důraz na to, aby byly kladeny otázky
obecné, byl schopen reagovat zcela konkrétně.
Šlo však pouze o to, ověřit si, zda je
provázanost technického řešení
s tím, zda budou vytvořeny včas dostatečné
investiční prostředky. Proto také
ty tři otázky pro pana ministra Dlouhého.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji,
pan ministr Budinský s reakcí.
Ministr dopravy ČR Vladimír Budinský:
Jen krátkou reakci. Stavba bude financována
Severočeskými doly a investorem bude za České
dráhy divize Dopravní cesty, stavební správa
Plzeň. Tzn., ty finanční prostředky
vytváří těžařská
společnost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Dalším interpelujícím bude pan poslanec
Loukota, připraví se pan poslanec Vik. Pan poslanec
Loukota bude interpelovat pana ministra Jana Rumla.
Dovolte mi, abych doplnil ještě informaci, kterou
jsem do nedávna neměl: Pan ministr Zieleniec není
přítomen, ani nebude, je v nemocničním
ošetření.
Poslanec Milan Loukota: Vážený pane
ministře, interpeluji vás ve věci postupu
Policie České republiky vůči SPR-RSČ,
resp. vůči jejímu představiteli panu
Janu Vikovi. Jelikož zde v dopoledních hodinách
Poslanecká sněmovna vyslovila souhlas s vašimi
dvěma odpověďmi na mé předchozí
interpelace týkající se téhož
problému, nezbývá mi než vás
interpelovat znovu a své otázky ještě
rozšířit.
Za prvé: Kolik policistů celkem se zabývalo
případem Jana Vika a letáků "Informace
spolkové vlády pro vedení sudetoněmeckého
landsmanšaftu".
Za druhé: Které technické prostředky
a v jakém množství byly na tento případ
vyčleněny.
Za třetí: Kteří policisté se
podíleli na zranění poslance Oldřicha
Vrchy a pana Jaroslava Boudného, bytem v Brně na
ul. Antonína Macha, během policejního zásahu
ve Znojmě dne 19. 9. 1995.
Za čtvrté: Proč byl poslanec Jan Vik eskortován
ze Znojma po svém zajištění ve vozidle
se čtyřmi po zuby ozbrojenými policisty a
proč byli v koloně eskortující pana
Vika přítomni i členové jakési
protiteroristické jednotky z Brna v neprůstřelných
vestách.
Za páté: Kolik stála do dnešního
dne tato dosud neuzavřená akce finančních
prostředků. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji,
pan ministr Jan Ruml.
Ministr vnitra ČR Jan Ruml: Vážená
sněmovno, vážený pane poslanče,
nevidím nejmenšího důvodu, proč
bych vám opět odpovídal na vaše dotazy,
na které jsem vám dal naprosto vyčerpávající
odpověď, když jsem odpovídal na vaši
interpelaci. Už jinou odpověď nemám.
Chtěl jsem se ale zmínit o jedné věci.
V seznamu poslanců, kteří budou vznášet
dotazy na členy vlády, je krátká charakteristika
vašeho vystoupení - postup Policie ČR proti
SPR-RSČ. Chtěl bych vás ujistit o tom, že
Policie ČR nepostupuje proti SPR-RSČ. Také
jsem to vycítil z tónu vašeho dotazu, že
si toto myslíte, ale Policie ze zákona smí
postupovat pouze proti pachatelům trestných činů
při jejich objasňování. Není
zaměřena proti politické straně, ale
proti konkrétním osobám, které se
dopouštějí protiprávního jednání.
Byl bych rád, kdyby toto mé zcela jasné prohlášení
vzala sněmovna na vědomí. Děkuji.
(Potlesk.)
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu ministru Rumlovi, pan poslanec si nepřeje položit
doplňující dotaz. Slovo má pan poslanec
Vik. Připraví se pan poslanec Jaroslav Novák.
Poslanec Jan Vik: Vážený pane ministře,
dovoluji si obrátit se na vás ve věci postupu
státních zástupců, a to v této
chvíli s ohledem pouze na jeden případ, který,
jak doufám, je výjimkou v práci státních
zástupců.
V souvislosti s vykonstruovaným obviněním
vůči předsedovi SPR-RSČ dr. Miroslavu
Sládkovi, který je souzen za to, že si loňského
28. října dovolil, stejně jako letos, položit
kytici květů k soše sv. Václava, došlo
k doslova nezákonnému postupu státní
zástupkyně, která dne 10. 10. 1995 při
jednání soudu v Praze 1 navrhla soudci Janu Karešovi
vzetí dr. Sládka do vazby. Jako důvod uvedla
záměrně nepravdivé skutečnosti,
které se týkají trvalého pobytu dr.
Miroslava Sládka. pan předseda Sládek je
totiž již delší dobu hlášen
k trvalému pobytu a bydlí na adrese v Praze 5. Proto
prohlašování státní zástupkyně,
že bydlí na Praze 6, je nejen nepravdivé, ale
záměrně zkreslující za účelem
vyvolání podezření, že se pan
dr. Sládek snaží vyhnout trestnímu stíhání.
Státní zastupitelství navíc uvádí
chybnou adresu jak na obžalobě, tak na všech
dalších dokumentech. V případě,
že stejnou nepravdivou informaci argumentuje státní
zastupitelství před soudem a uvádí
ji jako důvod k návrhu vzetí do vazby, považuji
tento postup za záměr, který směřuje
k likvidaci politické opozice v zemi.
Vzhledem k výše uvedeným závažným
skutečnostem se ptám, jak je možné,
že v údajně právním a demokratickém
státě dochází k tak zásadním
nebezpečným a evidentně záměrným
pochybením státního zastupitelství.
Žádám zároveň o prošetření
postupu státního zastupitelství ve zmíněném
případě a o provedení takových
kroků, které by zamezily opakování
nepravostí. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Slova se ujímá pan ministr Jiří Novák.
Ministr spravedlnosti ČR Jiří Novák:
Vážený pane místopředsedo,
vážení páni poslanci, nebyl jsem přítomen
jednání v této věci, ale vím,
že v této věci bude rozhodovat nestranný
a nezávislý soud. To je podstatné. Pokud
shledá, že jsou zde dány důvody vazby,
rozhodne tak, že vazbu udělí. Pokud shledá,
že ne, návrh na vzetí do vazby zamítne.
Ale v této chvíli bych chtěl říci
jednu věc. Cítím, že je hrozně
moc dobře, že ta paní, která symbolizuje
spravedlnost, a která má v jedné ruce váhy,
že je dobře, že má zavázané
oči. A ona je má zavázané proto, že
nechce vidět, kdo před ní stojí, ne
proto, že by byla jako spravedlnost slepá. Ona nechce
vidět, jestli před ní stojí člověk
mocný nebo člověk naprosto obyčejný,
jestli před ní stojí boháč,
nebo chuďas, jestli před ní stojí předseda
politické strany, nebo nestraník. A to si myslím,
že je hrozně moc dobře. Věřím,
že jsme v právním státě, kde
jsou si všichni občané před zákonem
rovni a že v této zemi platí ono známé:
padni komu padni. (Potlesk.)
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu ministru Novákovi. Pan poslanec Vik s doplňující
otázkou.
Poslanec Jan Vik: Pane ministře, já proti
tomu, co jste řekl, nemohu samozřejmě nic
namítat, ale bylo by dobré, aby ta paní s
těma zavázanýma očima byla schopna
rozlišit, na které adrese pan předseda Sládek
bydlí. (Potlesk.)
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Slovo má pan poslanec Jaroslav Novák, který
se chystá interpelovat pana místopředsedu
vlády pana Ivana Kočárníka, připraví
se pan poslanec Jaroslav Štrait.
Poslanec Jaroslav Novák: Vážený
pane ministře, z pověření poslaneckého
klubu SPR-RSČ na vás vznáším
tuto interpelaci:
Na předminulé schůzi sněmovny jsme
odhlasovali zákon o směnitelnosti české
koruny. Domnívám se proto, že česká
koruna je směnitelná v úředním
kurzu v kterékoli zemi na světě, ale dle
mého zjištění je opak pravdou. Podle
mého zjištění např. v SRN o směnitelnosti
vůbec nic nevědí, ve směnárně
ve městě Cham v Bavorsku směnit korunu prostě
nelze. Podobnou zkušenost mám z Itálie, kde
lze směnit českou korunu, ovšem v kurzu 40
Kč za 1000 lir, přičemž úřední
kurz je 17,24 za 1000 lir. podotýkám, že tento
italský kurz 40 Kč za 1000 lir tam platí
už i v loňském a předloňském
roce, kdy směnitelnost české koruny nebyla
ještě uzákoněna. Podobně ve Španělsku
letos v říjnu o zákonné směnitelnosti
nejsou banky informovány, ale platí tam také
již od loňska kurz 50 Kč za 100 peset, přičemž
úřední kurz je 22,50 Kč.
Stejně v Rakousku, kde se mění již několik
let pět korun za jeden rakouský šilink a o
nějakém zákoně z letošního
roku nemají tamější banky a směnárny
informaci. Podotýkám, že úřední
kurs šilinku je 2,70 Kč. Informace z dalších
zemí nemám, ale předpokládám,
že budou obdobné.
Ptám se tedy, vážený pane ministře,
kdy budou české koruny v cizině opravdu směnitelné
dle našeho zákona a hlavně dle úředního
kursu jako třeba britské libry nebo americké
dolary u nás. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Novákovi. Slovo má místopředseda
vlády a ministr financí pan Ivan Kočárník.
Místopředseda vlády a ministr financí
ČR Ivan Kočárník: Vážený
pane poslanče, žádný zákon jednoho
státu nemůže zavázat subjekty druhého
státu k tomu, aby cosi činili. To je jedna věc.
A zákon, který deklaruje směnitelnost české
koruny, deklaruje ve vztahu ke světu to, že Česká
republika je s to tyto koruny, které vznikly z běžných
operací a jsou na území druhého státu,
schopna odkoupit za konvertibilní měnu a zavazuje
se k tomu. To je stručně řečeno obsah
zákona o směnitelnosti, kdy tento stát tento
závazek vyhlašuje a je s to jej dodržet. To dává
šanci, nikoli však povinnost, aby se s korunou na zahraničních
trzích, pokud to bude v komerčním zájmu
jednotlivých institucí, také obchodovalo.
Nevím, pane poslanče, kde vy v Itálii, v
Rakousku atd. chodíte, ale zkušenosti, které
má naše Česká národní
banka jsou takové, že koruna je v některých
bankách v Rakousku a v Německu, což je přirozené,
protože jsou to sousední země a transakční
náklady na získání koruny jsou pro
ně malé, protože je velký turistický
ruch, to znamená, že naši tam dovážejí
koruny, Němci a Rakušani, kteří jedou
sem, si zase za šilinky doma mohou nakoupit koruny, kótují
tento kurs české koruny a také mění
koruny, prodávají koruny.
Kursové odchylky u bank, které jsou prvotřídními
bankami a které se zabývají těmito
obchody, se pohybují u deviz, prakticky ve stejné
výši jako je kurs vyhlašovaný Českou
národní bankou. Pokud jde o valuty, je rozdíl
zhruba 1%, což vyjadřuje právě rozdíl
v transakčních nákladech na získání
naší měny. Pochopitelně čím
dále od hranic České republiky půjdete,
tím ten kurs koruny bude horší, protože
transakční náklady budou vyšší.
Turisté z Nového Zélandu samozřejmě
nejezdí každý den do České republiky
a naši nejezdí každý den na Nový
Zéland, aby tam směnili české koruny
za novozélandské dolary. To je asi podstata mé
odpovědi.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu ministru financí a místopředsedovi vlády.
Pan poslanec Novák s doplňujícím dotazem.
Poslanec Jaroslav Novák: Děkuji panu ministrovi
a místopředsedovi vlády za to, že to
tady vysvětlil, protože spousta lidí nepochopila,
že ta koruna je směnitelná pouze u nás.
Teď už vědí, že když pojedou
do ciziny, musejí si peníze vyměnit u nás.
Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Pan
ministr financí s reakcí na toto doplnění
dotazu.
Místopředseda vlády a ministr
financí ČR Ivan Kočárník:
Pane poslanče, nevím, jestli vy se řadíte
ke spoustě lidí nebo ne, ale myslím, že
spousta lidí chápe, že nový devizový
zákon, kterým se deklaruje směnitelnost,
je zákon, který vyjadřuje závazek
České republiky ve vztahu k ostatnímu světu
a nikoli závazek ostatních zemí vůči
České republice.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Pan poslanec Štrait si přeje vystoupit s interpelací
na nepřítomného pana ministra Tigrida. Takže,
prosím, máte slovo.
Poslanec Jaroslav Štrait: Pane předsedající,
pane předsedo, dámy a pánové, využiji
této možnosti, i když vím, že pan
ministr Tigrid je nemocen. Pan ministr ví zcela jistě
lépe než já, že už ve středověku
byla vydavatelská a knihkupecká činnost vázána
na cechovní odborné zkoušky. Později
to byly jiné druhy vzdělání.
Po půlročním sledování vydavatelské
a knihkupecké činnosti se každý týden
dostává na trh zhruba 42% z celkové produkce
neperiodických publikací, těch, které
nedodržují zákon o vydávání.
Jedná se, řekněme to stručně,
o černé tisky, které přinášejí
daňové úniky, úniky v oblasti autorského
práva a dochází k porušování
mezinárodních dohod. Velká část
této produkce je na nízké jazykové
úrovni, o odborné nemluvě. Jak je možné,
že knihy, které mají doporučenou cenu
vydavatelem, se objevují na stáncích, po
nádražích a po ulicích za 10 - 20% ceny.
Panu ministru, gratuluji za udělení medaile, jsem
však přesvědčen, že mu určitě
nebyla dána za řízení ministerstva
kultury.
Ptám se tedy, jaké má jeho ministerstvo záměry
v oblasti knižní kultury, v oblasti ochrany autorů
i vydavatelů ve vztahu k tuzemsku i k zahraničí.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Jako další byla vylosována paní poslankyně
Hana Orgoníková. Připraví se opět
pan poslanec Oldřich Vrcha.
Poslankyně Hana Orgoníková: Vážený
pane ministře, obracím se na vás s opětovnou
žádostí, aby došlo k okamžitému
zrušení rozhodnutí Okresního pozemkového
úřadu v Semilech PÚ-R806/93, čj. 1244/92
ze dne 10. března 1993, kterým byla potvrzena smlouva
ze dne 24. listopadu 1992 o vydání části
majetku panu Karl Des Fours Walderode, a aby byly neprodleně
zamítnuty všechny jeho další restituční
požadavky.
Po dlouhodobém šetření došel váš
kontrolní odbor a zvláštní komise, kterou
jste k tomu účelu ustavil, k závěru,
že rozhodnutí Okresního pozemkového
úřadu v Semilech nebylo v souladu se zákonem,
neboť restituent nesplňuje podmínky zákona
č. 243/1992 Sb., a že fakticky celý restituční
požadavek je neoprávněny. Není už
možné řešení celé záležitosti
prodlužovat, a to i z toho důvodu, že nelze vyloučit
účelové využití tříleté
promlčecí lhůty ve smyslu občanského
zákoníku, a to ke smlouvě uzavřené
dne 24. listopadu 1992.
Vážený pane ministře, já vás
žádám o pomoc v této záležitosti
a její uzavření tak, jak jsem už hovořila.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Pan ministr zemědělství a místopředseda
vlády Josef Lux se ujme slova.