Poslanec Josef Hájek: Vážený
pane místopředsedo, dámy a pánové,
dovolte i mně několik poznámek k návrhu
změny rozpočtových pravidel, tedy k návrhu
zákona, podle kterého by měly být
sestavovány rozpočty na příští
rok.
Začnu asi tak, že ne vždy každé dítě,
jak tady řekl kolega Ježek, které se rodí
dlouho, pomalu a těžce, musí být zrovna
to dítě, které je příliš
vítané, dítě, které vyřeší
problémy, které v dané rodině nebo
v dané problematice jsou. A to podle mého názoru
platí plně i v tomto zákoně.
Tady se vlastně seběhly tři takové
faktory, které bylo třeba ošetřit a
dokonce i faktory, které působí trochu motivačně
protichůdně. První jen stručně
zrekapituluji, řekl ho pan předkladatel Fejfar:
aby obec měla něco z toho, že na jejím
území je podnikatelský subjekt. Já
považuji tuto myšlenku za zcela legitimní a dokonce
od starosty obce za zcela legitimní, ale chci říci,
že jediná cesta k naplnění tohoto vznosného
cíle a ke stejnému tepu podnikatele se zastupitelstvem
není jen otázka daňových příjmů.
Víme, že celá řada obcí se může
majetkově podílet, že může vlastnit
majetkový podíl na firmě, která je
v místě, že může společně
vydávat obligace, může vlastně společně
podnikat se subjekty, které jsou v místě,
v regionu, že může vnášet část
svých aktivit - to jsou pozemky, to jsou budovy - do podnikatelských
záměrů, že může pronajímat
svůj majetek k těmto účelům
za úplatu. To vše se může promítnout
v příjmech obce a nemusí to být jen
jakýsi podíl na daňovém výnosu.
Mám dokonce pocit, že zvolená cesta daně
ze závislé činnosti je tím faktorem,
který nejméně koresponduje s tím,
jak to místo zatěžuje.
Druhý faktor je faktor rozpočtově fiskální.
Ano, je to legitimní námitka. Jsou tady daně,
jejichž výnos se trvale překračuje,
jsou tady daně, které jsou v příjmech
rizikovější a je legitimní diskutovat
o tom, jak tato rizika v rámci balíku veřejných
rozpočtů budou rozdělena.
Třetí faktor, který je také legitimní,
je faktor, že rozpočtová pravidla skutečně
jakoby působí na bohatství jedněch
okresů a zvyšující se chudobu druhých
okresů. Kdybychom dnes měli v dohledu - řeknu
kacířskou myšlenku - vyšší
územní samosprávné celky, tak myslím,
že všechny tři faktory, které tady byly
vzneseny, umíme elegantně vyřešit a
nemusíme se pouštět do podobných provizorií,
protože myslím, že je to provizorium, které
- když bude schváleno - příliš
dlouho nevydrží.
Nemám žádný pozměňovací
návrh, protože nedokážu přijít
s pozměňovacím návrhem, který
by dokázal daný návrh nějak vylepšit
nebo změnit. Chci jen říci, že právě
oním desetiprocentním podílem na výnosu
daně z příjmu ze závislé činnosti
podle sídla plátce pokladny zvyšujeme zbytečně
evidenční a redistribuční náklady.
Z dikce zákona, tak jak je navržena, mi není
jasné, jestli 20% z celookresního výnosu
daně ze závislé činnosti podle §
23 písm. e) vzniká nebo je počítáno
ze 100% už po odpočtu těch 10%, které
zůstávají přímo v obci nebo
jsou redistribuovány přímo obcí, anebo
že to tak není. Prostě chci říci,
že za dikce není přesná a může
vyvolat i dvojí výklad.
Nevím, jakým způsobem budou obecní
zastupitelstva komunikovat s berními úřady
a zjišťovat, jakou výši příjmu
mohou rozpočtovat z již zmíněných
10 % z výnosu daně z příjmu ze závislé
činnosti. Zde bych mohl uvést celou řadu
konkrétních příkladů obtížné
komunikace a tedy i kontroly u daně, kde je tato komunikace
vyžadována, tj. u daně z nemovitostí.
Obec má jinou představu o výnosnosti této
daně, dostane nějaké peníze a obtížně
se dostává k údajům, aby si mohla
provést kontrolu podle svých znalostí pozemků
a nemovitostí, které v katastru má, kdo platí
a neplatí, protože berní úřad
zcela opodstatněně není povinen obcím
tyto informace poskytovat.
Tolik k zamyšlení před celkovým hlasováním.
Já tento návrh podpořit nemohu.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Hájkovi. Jako další se přihlásil
pan poslanec Wagner, chystá se promluvit na téma
Fejfar.
Poslanec Jozef Wagner: Vážený pane předsedo,
pane předsedající, vážení
členové vlády, dámy a pánové,
návrh, který je zde předložen, má
řešit problém, který bychom neměli,
kdybychom postupovali konsekventně v jiných záležitostech.
Řešíme problém, který je důsledkem
řekl bych záměrné politiky některých
stran účastněných v této sněmovně,
politiky vedoucí k tomu, aby v tomto volebním období
nebyly vytvořeny vyšší územní
samosprávné celky. Řešení, které
se nám takto navrhuje, vychází proto jen
z jakési spekulace, která, připouštím
může být oprávněná, ale
ve své podstatě neřeší hlavní
problém.
Je jenom pokusem nahradit dosavadní špatné
řešení jiným, méně špatným
řešením. A to jenom proto, aby se možná,
mimo problému, který se hlavně má
řešit touto novelou, pomoci obcím, se současně
vyřešila jakási vada na kráse politiky
některých stran této sněmovny, které
brání ustavení vyšších územněsprávních
celků.
Kdyby totiž existovaly tyto celky a byla rozpočtová
pravidla, která by rozdělovala nejen zdroje, ale
která by jednoznačně určovala v souladu
s kompetencemi, které by celkům byly přiřknuty,
i odpovědnost za výdaje, tento problém bychom
samozřejmě neměli, protože, mimo jiné,
druhý stupen samosprávy by mohl korigovat mnohé,
co tato sněmovna korigovat nemůže a neumí
a nemůže se naučit umět a neexistuje
náhrada tohoto řešení v této
sněmovně. A to je celý problém.
Proto považuji toto řešení za účelové,
které má napravit onu vadu na kráse, o které
jsem mluvil, a je to navíc řešení, které
ve své podstatě negarantuje výsledek, který
předpokládá, protože ho garantovat nemůže.
Vychází z jistých možností daňových
příjmů, ale nevychází z jistot.
Jistotou je jen druhý stupeň samosprávy,
který může podle patřičných
rozpočtových pravidel rozhodovat. Náhradní
řešení, která mohou udělat okresní
shromáždění, jsou špatná
a tedy zcela chápu úmysl kolegy Fejfara, i když
v něm nevidím ani tak jeho úmysl, jako v
něm vidím věrnou službu svému
Ministerstvu financí, tedy koaličnímu ministrovi
financí, který zřejmě dlouho přemýšlel
o tomto řešení se svým velkým
aparátem, a nenašel způsob, jak předložit
tento návrh jako návrh vládní, a tedy
se nám předkládá poslanecká
iniciativa.
Mám zato, že takováto náhradní
řešení v rozpočtových věcech
jsou špatná a spíše bych rád slyšel
od pana ministra financí, kdy už konečně
bude splněn ten velký slib, že se nám
dostane nových rozpočtových pravidel, která
by mnohé jiné vážné rozpočtové
problémy vyřešila s dlouhodobější
účinností a s větším efektem
než takovýto pokus, jímž ale současně
nedochází jen k tomu, že některé
obce, připouštím, že většina
malých obcí, budou mít prospěch, ale
bude docházet i k tomu, že jiní budou mít
problémy. To řešení nelze udělat
tak, aby bylo vyrovnané.
Domnívám se proto, že bychom se neměli
zabývat věcmi, které vlastně jen zdržují,
a že by bylo účelnější hledat
dlouhodobější řešení a očekávám
proto od Ministerstva financí, že s takovýmto
řešením vystoupí co nejdříve
tady, s předložením rozpočtových
pravidel.
Pokud se hovoří o přerozdělení
daní, tak bych rád připomněl, že
na místě pana ministra financí by každý
toto řešení, které pan Fejfar navrhuje,
přijal, protože pan ministr financí tím
získává pro rozpočet větší
jistotu, než měl doposud, a rozpočty, za které
neodpovídá, tu jistotu ztrácejí. Mám
tedy zato, že bylo předloženo něco, co
bylo, dámy a pánové, jen pokusem. (Hlas ze
sálu: "To už jste říkal.")
Pane kolego, je nezvyklé v takovouto noční
hodinu, od 9.00 hodin od rána, trávit čas
v této sněmovně a trávit ho tím,
že pozorně sledujeme. Už jsem skutečně
unaven, ve svém věku si to mohu dovolit. Myslíte-li
si, dámy a pánové, že je třeba,
abychom měli noční zasedání,
pak je nutno vzít v úvahu i to, že naše
vyjadřovací schopnosti budou slabší,
že holt budete muset mít trpělivost, že
to bude trvat déle, možná, že dokonce
budeme potřebovat i čas se ještě poradit
o této věci. Naše schopnost myslet je lepší
ráno, jsme na to připraveni. Líbí-li
se vám noční zasedání, které
jste si vynutili, tak se vám omlouvám, ale musíte
mít se starším člověkem trochu
trpělivosti. (Smích v sále.)
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Vy
jste, pane kolego, tolerance sama, ale jestli dovolíte,
na druhé straně nezazněl ani jeden pozměňovací
návrh, resp. procedurální návrh na
odložení dalšího průběhu
jednání na zítřek. Pokusil jsem se
relativně korektně informovat o výsledku
politického grémia. Ani předseda vašeho
klubu nevyužil možnosti přednést procedurální
návrh, o kterém jsme uvažovali. Jinak v jednacím
řádu, který vy znáte velmi dobře,
je i § 21. Prosím, pokračujte ve svém
projevu.
Poslanec Jozef Wagner: Děkuji pane předsedající,
domnívám se, že smyslem té debaty není
dokazovat vady toho, co bylo předloženo, smyslem té
debaty je osvětlit, že ten problém je složitý
a složitým zůstane i poté, co byste
případně novelu, kterou pan Fejfar za své
Ministerstvo financí předložil, schválili.
Takže, pokud tak učiníte, učiníte
tak sami. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
poslanci Wagnerovi, prosím pana ministra financí
a místopředsedu vlády Ivana Kočárníka,
aby se ujal slova, připraví se pan poslanec Gross.
Místopředseda vlády a ministr financí
ČR Ivan Kočárník: Vážený
pane předsedo, paní poslankyně, páni
poslanci, dovolte mi, abych i já řekl k tomuto návrhu
několik slov.
Již delší dobu jsme se zabývali tím,
jakým způsobem je třeba změnit toky
peněz mezi centrálním rozpočtem a
rozpočty měst a obcí, protože se ukazovalo,
a ukazovalo se to již v loňském roce, že
takto ponechat rozdělení příjmů
prostě není možné. O co šlo? Šlo
hlavně o to, že docházelo k rozbíhání
temp růstu mezi centrálním rozpočtem,
a to bez změny kompetencí, a rozpočty měst
a obcí, kdy mezi lety 1993 a 1995 nárůst
příjmů v rozpočtech měst a
obcí byl 70,3 %, zatímco v centrálním
rozpočtu, a znovu opakuji, bez přesunu kompetencí
a veřejných statků, které se měly
financovat, byl tento nárůst podstatně menší.
Bylo tedy jasné, že toto je třeba změnit.
A já vám chci říci, že úpravy
toků mezi jednotlivé druhy rozpočtů,
ať už jde o rozpočty obcí, v zahraničí
zemí, a centrálního rozpočtu, jsou
poměrně velmi běžné, protože
se nedá udělat, řekl bych, systém,
který vydrží třeba 20 let a který
by rovnoměrně rozděloval jednotlivé
daňové výnosy mezi jednotlivé typy
rozpočtů.
Hledali jsme spolu s panem poslancem Fejfarem řešení,
které by za prvé umožnilo, aby ten tok rozpočtů
centrálního a místních se zrovnoměrnil,
aby byl zhruba přibližně stejný. To
vyžadovalo, aby do systému pro místní
rozpočty se zapojila i nějaká daň,
která má relativně nižší
dynamiku. To je daň z příjmů právnických
osob. Za druhé jsme hledali řešení,
které by mírně zmírnilo rostoucí
meziokresovou diferenciaci, která se začala projevovat.
Konečně za třetí jsme hledali řešení,
které by umožnilo, aby putovalo více peněz
pro obce a města, kde jsou sídla podniků
nebo sídla provozoven. Konečně za čtvrté,
a to chci říci panu poslanci Wagnerovi, jsme hledali
řešení, které by se pro obce nemuselo
měnit v případě, že budou zřízeny
vyšší územně samosprávné
celky, aby toto řešení bylo plus minus pro
obce definitivní, aby se odehrála změna,
pokud budou vyšší územně samosprávné
celky pouze mezi centrálním rozpočtem a rozpočty
těch vyšších územně samosprávných
celků.
Chci říci s plnou odpovědností, že
toto řešení, které je sněmovně
předkládáno, splňuje ta čtyři
zadání, která jsem řekl. A chci říci,
že je to současně i můj návrh,
pokud by nebyl panem poslancem prezentován, já bych
je dával stejně vládě jako vládní
návrh. To, že to trvalo tak dlouho, bylo dáno
složitostí výpočtů, protože
ten problém je velmi citlivý a my jsme hledali nejlepší
řešení a to vyžadovalo v každém
kroku prací rebalanci mezi jednotlivými obcemi.
jednotlivými městy. Nicméně chci vám
říci, pokud to z těch údajů
není zřejmé, že pokud jde o obor, daňové
příjmy podle toho nového návrhu by
se v příštím roce měly zvýšit
tempem asi 19%. Čili není pravda to, co jsem tady
v kuloárech někde slyšel, že na to obce
doplatí. Snižuje se proti současnému
stavu výrazněji podíl okresních úřadů
na daňových výnosech, to jsou orgány
státní správy. Čili pro orgány
samosprávy bude zajištěn těmito rozpočtovými
pravidly nárůst prostředků.
Konečně chci znovu zdůraznit to, co už
říkal pan předseda rozpočtového
výboru, pokud nebude tento návrh schválen,
tak se nacházíme v situaci, kdy platí rozpočtová
pravidla, platná pro rok 1993, tzn., že pro okresní
úřady putuje 60% výnosů daně
ze závislé činnosti a pro obce 40 %. To je
i též jeden z důvodů, pro který
já za tímto návrhem stojím. Děkuji
vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu místopředsedovi vlády a prosím,
aby se slova ujal pan poslanec Gross.
Poslanec Stanislav Gross: Vážený pane
předsedo, pane předsedající, vážení
členové vlády, dámy a pánové.
Já bych nejprve reagoval na tu poznámku, kterou
měl pan místopředseda Vlach vůči
mému kolegovi Wagnerovi. Já doufám, že
to nebylo míněno tak, ta poznámka o ustanovení
jednacího řádu, tuším k §
21, že pan kolega Wagner nemluvil k věci. Doufám,
že to bylo jen obecné upozornění, protože
si myslím, že kolega Wagner hovořil ve většině
svého vystoupení přesně k té
materii, kterou nyní projednáváme.
Dále bych chtěl reagovat na to, co zde bylo řečeno,
že ani já jsem nepřednesl návrh, procedurální
návrh, na přerušení schůze. Já
jsem se snažil, aspoň tak, jak jsem pochopil dohody
politického grémia nechat proběhnout rozpravu
k tomuto návrhu. A pokud jsem tuto dohodu vnímal
správně, tak z toho mělo vzejít to,
že v této fázi předložím
procedurální návrh, aby po ukončení
rozpravy k tomuto bodu programu byla schůze přerušena
a v jednání se pokračovalo zítra tím,
že se začne hlasováním o obou důchodových
zákonech.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Ano,
pane kolego, já mám dojem, že nejsme v rozporu.
Já jsem jenom ve chvíli, kdy pan kolega Wagner konstatoval,
že jsme si vynutili noční jednání,
upozornil na to, že zde nepadl jiný návrh.
Dovolte mi, abych uzavřel rozpravu vzhledem k tomu, že
se do ní už dál nikdo nepřihlásil.
Dámy a pánové, máváte na mne
žlutými kartičkami, respektuji to, odhlašuji
vás. Prosím, abyste se znovu zaregistrovali. Rozhodneme
o procedurálním návrhu, prosím pana
kolegu Grosse, aby mě sledoval, zda zrekapituluji jeho
návrh správně. Navrhuje, aby v tomto okamžiku,
kdy byla ukončena rozprava k tomuto bodu, bylo ukončeno
dnešní jednání. A myslím, že
mohu pokračovat i v tom, že jsme se vlastně
dohodli na politickém grémiu, že bychom začínali
zítra v 10.00 hodin - v případě, že
by návrh byl přijat tak, aby byl prostor pro jednání
klubů. Ale to už je spíš můj dodatek
a avizuji, co bych asi ohlásil v případě,
že by váš procedurální návrh
prošel.
Dámy a pánové, jsme zaregistrováni,
já si dovolím dát hlasovat o návrhu
pana kolegy Grosse na přerušení jednání
naší schůze do zítřka. Kdo je
pro přijetí tohoto návrhu, ať zvedne
ruku a stiskne tlačítko v hlasování
č. 422. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Tento návrh nebyl přijat poměrem hlasů
63 pro, 69 proti, 25 se zdrželo.
Dámy a pánové, v tomto okamžiku jsem
povinen se zeptat pana poslance - pan poslanec Gross se hlásí
o slovo. Jako předseda klubu má právo na
to, aby vystoupil.
Poslanec Stanislav Gross: Dámy a pánové,
já se omlouvám, já se domnívám,
pokud nyní pan předsedající by chtěl
po závěrečném slovu navrhovatele nechat
hlasovat o konečném znění tohoto zákona,
tak bych požádal o půlhodinovou pauzu na poradu
klubu, protože naše stanovisko k tomuto zákonu
není ještě v této fázi definitivní.
Čili je to jedna varianta, a nebo druhá - udělat
řekněme dvouhodinovou přestávku, aby
se daly projednat ty pozměňovací návrhy
k důchodovým zákonům. Nechávám
na předsedajícím, aby se rozhodl, kterou
z těchto variant navrhne jako první.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Ano,
děkuji. Já jsem se chystal zeptat zástupců
navrhovatelů nebo přímo navrhovatele pana
poslance Oty Fejfara, (dámy a pánové zvažte,
jestli mi nebudete věnovat pozornost), zda si přeje
přednést závěrečné slovo
v tomto okamžiku. Já si myslím, že to
není v rozporu s vaším návrhem. Pan
kolega si přeje vystoupit. Já o vašem procedurálním
návrhu rozhodnu potom. Pane kolego, prosím.
Poslanec Ota Fejfar: Pane předsedající,
pane předsedo, kolegyně a kolegové, já
nebudu dlouze hovořit, co se týče pozměňovacího
návrhu pana kolegy Uřičáře.
Myslím si, že to bude vhodné skutečně
ještě zkonzultovat.
Co se týče námitek pana poslance Hájka,
domnívám se, že z té dikce to vyplývá
celkem přesně a že tam nebude zřejmě
rozporu, co se týče té dikce 20% celookresního
výnosu daně ze závislé činnosti.
Skutečně mě velice mrzí, že pan
poslanec Wagner hledá politiku tam, kde není, protože
jestli si dobře pamatujete, poslanecký návrh
zákona zde leží prakticky od září
minulého roku a vlastně celou tu dobu se hledal
jakýsi konsenzus mezi tímto poslaneckým návrhem
a Ministerstvem financí tak, aby byla splněna ta
zadání, která jsme si dali vlastně
tím zákonem. Mohu skutečně ještě
jednou potvrdit slova pana ministra Kočárníka,
že jedním ze zásadních požadavků
bylo, aby se financování podle nově schválených
rozpočtových pravidel obcí nemuselo měnit
s přijetím vyšších územněsprávních
celků.
Obviňovat zde předkladatele ze snahy odsunout vyšší
územně samosprávné celky je naprosto
falešné. Ještě jednou ale děkuji
za to, že jste všichni přistoupili takto konstruktivně
k předloženým návrhům a věřím,
že v konečném hlasování tento
zákon podpoříte. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Fejfarovi. Hlásí se pan kolega Honajzer.
Jako předseda klubu má právo vystoupit.
Poslanec Jiří Honajzer: Pane předsedající,
kolegyně a kolegové, možná jsem vzal
teď hlas panu místopředsedovi Vlachovi, ale
domnívám se, že by požadavku na to, aby
jednaly kluby o všem, o čem dnes ještě
chceme hlasovat, mohlo být vyhověno, ale nemyslím
si, že je bezprostředně nutné jednat
dvě hodiny. Poprosil bych, abychom teď udělali
hodinovou přestávku, ve které můžeme
jednat jak o rozpočtových pravidlech, tak o důchodových
zákonech. Pak můžeme přistoupit k závěrečnému
hlasování o těchto zákonech. Většinová
vůle sněmovny k tomu, že chce jednat ještě
dnes, byla vyjádřena hlasováním před
chvílí. Myslím, že hodina splňuje
při pauzách, které jsme už dnes měli
a ve kterých jsme mohli jednat, potřebu, aby všechny
kluby se mohly ještě dohodnout. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Hlas jste mi nesebral, slovo možná ano. Chtěl
jsem vás jenom upozornit na to, že jsem se chtěl
ještě zeptat pana společného zpravodaje,
zda si nepřeje vystoupit k tomuto bodu, protože si
myslím, že to není v rozporu s návrhy,
které tady znějí.
Paní kolegyně Buzková se hlásí
o slovo. Prosím.
Poslankyně Petra Buzková: Pane předsedající,
dámy a pánové, ráda bych poprosila
pana předsedajícího, až bude rozhodovat
o délce přestávky, kterou vyhlásí
na poradu klubů, aby skutečně zvážil,
že pozměňovacích návrhů
k zákonům o důchodech je více než
60. Poslaneckému klubu sociální demokracie
velice záleží na tomto zákonu a pokud
máme být skutečně připraveni
na jednotlivé pozměňovací návrhy,
je pro nás - bohužel - navržená doba příliš
krátká.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Nezeptám se. Udělím slovo k faktické
poznámce panu předsedovi sociálního
a zdravotního výboru Sykovi.
Poslanec Martin Syka: Pane předsedající,
v souvislosti s tím, co zde pravila moje předřečnice,
chtěl bych vás poprosit, abyste též
ve svém rozhodování zvážil to,
že většina návrhů, které
zde zazněly, byla již projednávána na
příslušných výborech, hlavně
na gesčním výboru. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Pan poslanec Wagner se hlásí zřejmě
s faktickou poznámkou.
Poslanec Jozef Wagner: Vážený pane předsedo,
pane předsedající, vážení
členové vlády, dámy a pánové,
jen bych chtěl...
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Dámy
a pánové, promiňte, pane kolego, alespoň
trochu klidu v sále. Neslyším, co navrhuje
pan kolega Wagner. Děkuji.
Poslanec Jozef Wagner: Já nic nenavrhuji a nic se
nechystám navrhovat, pane předsedající.
Pouze chci odpovědět panu kolegovi Sykovi, který
nám dal najevo, že je zcela zbytečné,
co se zde vykládá, protože nikdo zde nemůže
nikoho přesvědčit, protože ve výborech
to už všechno bylo řečeno a nic nového
zde nepadlo. Nevím, ale některé argumenty,
vážený pane kolego, mne přesvědčily
z debaty víc než ve výborech, a pro některé
věci, které ve výborech byly navrženy,
stenoprotoijsem tam nehlasoval a zde pro ně hlasovat budu,
protože zde padly pádné argumenty. Já
se, pane Syko, domnívám, že sněmovna
zasedá také proto, aby zde argumenty padly a nejen
proto, aby se podaly návrhy. To bychom mohli učinit
písemně a možná hlasovat nějakým
dálkovým technickým zařízením.
Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Dámy
a pánové, já se v tomto okamžiku přece
jen zeptám pana kolegy Ježka, zda si přeje
vystoupit. Nepřeje. Tím jsme se dostali do fáze
v rámci bodu, který projednáváme a
o kterém nikdo z vás nemluvil, do fáze před
hlasováním o pozměňovacích
návrzích a před závěrečné
hlasování.
Pan kolega Gross navrhl přestávku na projednávání
toho, k čemu budeme hlasovat. Pan kolega Honajzer měl
trochu jiný názor. Vy jste na mne apelovali, abych
kdeco vzal v úvahu. Vemte prosím i vy v úvahu
to, že je pro mne nejvýhodnější
a ne tak úplně alibistické, když vás
nechám rozhodnout.
Dámy a pánové, chystám se dát
hlasovat o tom, kdo je pro to, abychom v tomto okamžiku přerušili
naše jednání na 60 minut.
Kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko
a dá svůj hlas tomuto návrhu v hlasování
číslo 423. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Tento návrh byl přijat poměrem hlasů
88 pro, 35 proti, 36 se zdrželo. Dámy a pánové,
je 20.35 hodin. Vyhlašuji přestávku pro jednání
klubů do 21.35 hodin.
(Schůze přerušena ve 20.35 hodin.)
(Schůze opět zahájena ve 21.38 hodin.)
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Dámy
a pánové, před přestávkou jsme
přerušili naše jednání ve chvíli,
kdy jsme projednávali bod "Návrh poslance Oty
Fejfara na vydání zákona, kterým se
mění a doplňuje zákon o pravidlech
hospodaření s rozpočtovými prostředky
České republiky". Byla dokončena rozprava,
ve které zazněl jeden jediný pozměňovací
návrh. Pan navrhovatel se k rozpravě vyjádřil.
Společný zpravodaj se vzdal svého práva
vystoupit.
Chystám se požádat pana společného
zpravodaje, aby zaujal své místo u mikrofonu, abychom
mohli rozhodnout o jednom pozměňovacím návrhu
a následně i o zákonu jako o celku.
Omlouvám se těm, kteří jsou "čerstvě
přihlášeni". Myslím, že je
rozumné, vzhledem k pohybu ve sněmovně, abych
vás odhlásil a požádal o novu registraci.
Než požádám společného zpravodaje,
chtěl bych požádat zástupce Kanceláře,
aby nám doručili zprávu o tom, jak probíhá
jednání v klubu ODA, dále v klubu KDU-ČSL,
případně Republikánů tak, abychom
se chovali maximálně korektně. Čas
určený pro přestávku, jak už
jsem říkal, před nějakým časem
uplynul.
Sděluji, že pan poslance Křížek
má náhradní kartu č. 19. Vítám
v jednací síni další kluby. Myslím,
že v tomto okamžiku už takřka nic nebrání
tomu, abych předal slovo společnému zpravodaji.
Ještě předtím, než tak učiním,
hlásí se o slovo předseda klubu KDU-ČSL,
pan poslanec Výborný.
Poslanec Miloslav Výborný: Pane předsedající,
chtěl bych se sněmovně za pětiminutové
zpoždění našeho klubu omluvit. (Potlesk.)
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Výbornému. Pan poslanec Vyvadil, kterého
srdečně vítám, nám naznačuje,
že má náhradní kartu č. 20. Děkuji.
Ještě nějaké technické sdělení?
Není tomu tak.
Prosím tedy pana společného zpravodaje Tomáše
Ježka, aby se ujal slova.
Poslanec Tomáš Ježek: Vážený
pane předsedající, vážené
kolegyně, vážení kolegové, v
rozpravě nad novelou zákona o rozpočtových
pravidlech (takto ho stručně nazývám)
vystoupili 4 poslanci, z nichž pouze ten první, a
to je pan poslanec Uřičář, přednesl
návrh.
Jeho návrh, to je jenom upozornění, se netýká
textu společné zprávy, nýbrž
samotného zákona. Směřuje do §
5 odst. 3), kde navrhuje zařadit nové písm.
g), které praví, že ze státního
rozpočtu republiky se mohou poskytovat dotace (a teď
je tam výčet různých dotací).
Pan poslanec navrhuje nový typ dotací pod písm.
g) takto:
"Dotace fyzickým osobám, které nevyvíjejí
podnikatelskou činnost a zabývají se chovem
včel, drzí plemeníky za účelem
zajištění přirozené plemenitby
hospodářských zvířat, jsou
vlastníky nebo nájemci lesa." Pan ministr financí
tento návrh nepodporuje, já také ne.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Je to pozměňovací návrh předložený
nám k rozhodnutí.
Kdo s tímto návrhem souhlasí, ať zvedne
ruku a stiskne tlačítko v hlasování
č. 424. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Tento návrh byl přijat poměrem hlasů
89 pro, 34 proti, 35 se zdrželo. Má někdo nějaký
procedurální návrh?
Poslanec Tomáš Ježek: Pane místopředsedo,
tím jsme vyčerpali všechny pozměňovací
návrhy a je možné dát hlasovat o celé
novele, jak je obsažena ve společné zprávě.