Místopředseda PSP Pavel Tollner: Ptám
se pana poslance Špačka, zda s takovýmto technickým
upřesněním souhlasí. (Ano.)
Budeme tedy hlasovat.
V hlasování číslo 412 se ptám,
kdo je pro? Děkuji. Kdo je proti? Děkuji. Kdo se
zdržel hlasování? Děkuji.
Návrh byl přijat poměrem hlasů 153
pro, nikdo proti, 4 se hlasování zdrželi.
Prosím další návrh.
Poslanec Robert Kolář: Na závěr
rozpravy vystoupil společný zpravodaj s pěti
pozměňovacími návrhy. Všech pět
pozměňovacích návrhů se týká
zdaňovacího období roku 1995, čili
vztahují se k čl. V, čl. 1. Zpravodaj se
všemi souhlasí, pan ministr také souhlasí,
takže můžeme hlasovat - přátelé
mně ukazují en bloc. Tento návrh zvedám
a navrhuji, abychom o nich hlasovali en bloc.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Pokud nejsou
námitky, abychom hlasovali o těchto pozměňovacích
návrzích jako o celku, můžeme hlasovat.
Prosím, pane společný zpravodaji. Hlásí
se pan poslanec Výborný.
Poslanec Miloslav Výborný: (Hovořeno
z místa - nebylo rozumět.)
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Dobře.
Dám tedy hlasovat o prvním z návrhů
v hlasování číslo 413.
Kdo je pro? Děkuji. Kdo je proti? Děkuji. Kdo se
zdržel hlasování? Děkuji.
Návrh byl přijat poměrem hlasů 150
pro, 1 proti, 11 se hlasování zdrželo.
Budeme pokračovat druhým návrhem.
Poslanec Robert Kolář: Druhý pozměňovací
návrh. Stanoviska byla řečena, jsou kladná
pro všechny pozměňující návrhy.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Dávám
tedy hlasovat o druhém pozměňovacím
návrhu v hlasování číslo 414.
Kdo je pro? Děkuji. Kdo je proti? Děkuji. Kdo se
zdržel hlasování? Děkuji.
I druhý návrh byl přijat poměrem hlasů
155 pro, nikdo proti, 6 se hlasování zdrželo.
Dávám hlasovat o třetím pozměňovacím
návrhu v hlasování číslo 415.
Ptám se, kdo je pro? Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.
Kdo se zdržel hlasování? Děkuji.
Návrh byl přijat poměrem hlasů 153
pro, nikdo proti, 4 se hlasování zdrželi.
Dám hlasovat o dalším pozměňovacím
návrhu. To je návrh čtvrtý v hlasování
číslo 416.
Ptám se, kdo je pro? Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.
Kdo se zdržel hlasování? Děkuji.
Čtvrtý návrh byl přijat poměrem
hlasů 154 pro, nikdo proti, 5 se hlasování
zdrželo.
Nezbývá než hlasovat o posledním pátém
pozměňovacím návrhu pana poslance
Roberta Koláře.
Ptám se, kdo je pro tento pozměňovací
návrh. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Děkuji.
I tento návrh byl přijat poměrem hlasů
150 pro, nikdo proti, 9 se zdrželo hlasování.
Poslanec Robert Kolář: To jsou všechny
pozměňovací návrhy, které zazněly
v první části rozpravy. Ještě
musíme hlasovat o dalších pozměňovacích
návrzích, které zazněly v dnešní
rozpravě.
První, který jsem přednesl já, a který
v podstatě váže na předchozích
schválených pět pozměňovacích
návrhů, které my lidé z neprávního
světa považujeme za jeden celek, čili byl to
jeden uzavřený systém. Protože jsme
je schválili, i když po částech, je
nezbytné, aby se hlasovalo i o mém prvním
pozměňovacím návrhu z dnešní
rozpravy, protože jinak bychom měli v zákonu
dva režimy a byl by to v podstatě nesmysl.
Stanovisko předkladatele je kladné, společného
zpravodaje taktéž kladné.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Dávám
tedy hlasovat. Pan poslanec Exner žádá, aby
se tento pozměňovací návrh zopakoval.
Poslanec Robert Kolář: Tento pozměňovací
návrh zní: z bodu 60 společné zprávy
vypustit slova na konci "a technické zhodnocení
nemovité kulturní památky a nemovité
národní památky; odvolávka 28 d)"
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji.
Všichni vědí, o čem budeme hlasovat.
Dávám tedy hlasovat v hlasování č.
418.
Ptám se, kdo je pro tento pozměňující
návrh. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Děkuji.
Konstatuji, že tento nový pozměňující
návrh pana poslance Roberta Koláře byl přijat
poměrem hlasů 156 pro, nikdo proti, 7 poslanců
se zdrželo hlasování.
Poslanec Robert Kolář: Nyní je sada
pozměňovacích návrhů, které
v podstatě všechny reagují na účinnost
těchto pozměňovacích návrhů,
neboť ve společné zprávě nebyla
uvedena účinnost.
Domnívám se, že pokud by sněmovna souhlasila
s účinností, že bychom o ní mohli
hlasovat jako o souboru pozměňovacích návrhů
naráz. Jestli bude zájem, já bych je zopakoval.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Myslím,
že vzhledem k tomu, že to nemáme napsáno,
je dobré to zopakovat.
Poslanec Robert Kolář: Čili byl to
druhý pozměňovací návrh, který
zněl: pozměňující návrh
uvedený ve společné zprávě
pod bodem 71, upravit takto; za částku 20 000 Kč
se vkládají slova - počínaje zdaňovacím
obdobím 1996 - částku 40 000 Kč. Dále
ve společné zprávě pod bodem 95 upravit
takto: za částku 26 500 Kč vložit slova
- a počínaje zdaňovacím obdobím
1996 - částku 32 000 Kč. Potom doplnit v
čl. V vládního návrhu, bod 1, doplnit
o body 53 a), 55 a), 107 a). Bod 2, doplnit o body 51 a), 91 a),
94 a), 95 b). Pan ministr souhlasí, zpravodaj souhlasí.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Vyjádření
bylo řečeno. Dávám tedy hlasovat.
Ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Děkuji.
Návrhy byly přijaty poměrem hlasů
140 pro, 1 proti, 20 poslanců se hlasování
zdrželo.
Poslanec Robert Kolář: Jako další
vystoupil v dnešní rozpravě pan kolega Vrzal,
který navrhl legislativní promítnutí
schváleného návrhu, který byl ve společné
zprávě, nicméně jeho další
aplikace do zákona nebyly promítnuty. Jde v podstatě
o legislativně-technické zpřesnění.
Text máte všichni na lavicích, tak jak bude
znění zákona ve Sbírce zákonů.
Domnívám se, že můžeme hlasovat.
Pan ministr souhlasí, zpravodaj souhlasí.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Budeme hlasovat
o pozměňovacím návrhu pana poslance
Vrzala.
Ptám se, kdo je pro tyto pozměňovací
návrhy. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Děkuji.
Návrh byl přijat poměrem hlasů 124
pro, 12 proti, 27 se hlasování zdrželo, 7 nehlasovalo.
Poslanec Robert Kolář: Jako další
vystoupili v rozpravě kolegové Křížek,
Brožík, Recman, Štrait a Čundrle. Mám
zato, že pouze zpřesnili předcházející
návrhy a že jsme o těchto návrzích
již hlasovali. Domnívám se, že jsme vyčerpali
všechny pozměňující návrhy.
Můžeme hlasovat o návrhu zákona jako
o celku.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Souhlasím.
Děkuji vám, pane společný zpravodaji.
Budeme tedy hlasovat o celém vládním návrhu
zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon ČNR č. 586/1992 Sb., o daních
z příjmů, ve znění pozdějších
předpisů, a doplňuje zákon ČNR
č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální
zabezpečení a příspěvku na
státní politiku zaměstnanosti, ve znění
pozdějších předpisů, podle sněmovních
tisků 1712, ve znění společné
zprávy výborů Poslanecké sněmovny,
podle sněmovního tisku 1796 a schválených
pozměňujících návrhů.
Kdo podpoří tento návrh zákona, ať
to dá najevo v hlasování č. 421.
Ptám se tedy, kdo je pro. Kdo je proti? Kdo se zdržel
hlasování? Děkuji.
Konstatuji, že návrh zákona byl přijat
poměrem hlasů 117 pro, 16 proti, 34 se zdrželo
hlasování a 5 poslanců nehlasovalo. (Potlesk.)
Děkuji panu společnému zpravodaji. Především
děkuji panu místopředsedovi vlády
Ivanu Kočárníkovi. Prosím, pane ministře,
máte slovo.
Místopředseda vlády a ministr financí
ČR Ivan Kočárník: Chtěl
bych ještě jednou všem opravdu poděkovat.
Přiznám se, že mi spadnul kámen ze srdce,
když těch 34 miliard dodatečných návrhů
na snížení koneckonců vyšlo asi
na dalších dvě a půl. Děkuji
vám.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
panu místopředsedovi vlády. Děkuji
celé sněmovně.
Konstatuji, že budeme pokračovat dalším
bodem, "vládním návrhem zákona
o důchodovém pojištění",
který jsme přerušili. Konstatuji, že jsme
tento bod přerušili v momentu, tím, že
se uzavřela rozprava. Je tedy čas na závěrečné
slovo.
Hlásí se pan poslanec Gross, jako předseda
klubu. Uděluji mu slovo. Prosím.
Poslanec Stanislav Gross: Dámy a pánové,
jménem tří opozičních klubů
bych požádal v této chvíli o svolání
politického grémia, protože se domnívám,
že by bylo mnohem vhodnější, kdyby kluby
měly více času na poradu k těmto pozměňovacím
návrhům, a hlasovalo se o důchodových
zákonech až zítra. Myslím si, že
je korektní svolat politické grémium v tuto
chvíli, protože je v této sněmovně
uzus, že se jedná do 18.30 hodin. Vždy, když
se tento termín překročil, předtím
o tom jednalo politické grémium.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: O slovo
požádal předseda Poslanecké sněmovny.
Předseda PSP Milan Uhde: Svolávám
politické grémium.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Opakuji
znovu, že se sejde ihned politické grémium
na obvyklém místě. Budeme pokračovat
v 19.30 hodin.
(Schůze přerušena v 18.51 hodin.)
(Schůze opět zahájena v 19.42 hodin.)
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Dámy
a pánové, žádám vás, abyste
zaujali svá místa. Dovolím si zrekapitulovat
stručně výsledky z grémia. Nejdřív
si vás dovolím odhlásit a prosím,
abyste se zaregistrovali.
Politické grémium Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky nedospělo k jednoznačnému
závěru o dalším průběhu
naší schůze. Jsou zde hlasy pro dokončení
programu ještě v průběhu dnešního
večera. Jsou zde i názory opačné,
které hovoří o nutnosti vytvořit větší
prostor pro jednání jednotlivých klubů
o sumě pozměňovacích návrhů,
která zde je.
Domnívám se, že bychom měli na začátku
našeho jednání rozhodnout o tom, jak budeme
dále postupovat. Žádný procedurální
návrh nezní. Myslím, že by bylo možné
rozjednat další bod našeho pořadu, a to
je návrh poslance Oty Fejfara na vydání zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon
o pravidlech hospodaření s rozpočtovými
prostředky. Potom až uvidíme, jak se vyvinul
průběh rozpravy, kolik zaznělo pozměňovacích
návrhů, myslím, že by bylo rozumné
rozhodnout o dalším pokračování.
Není-li námitek, budeme tedy pokračovat naznačeným
způsobem.
Dámy a pánové, vím, že je poměrně
pozdě, ale dovolte mi, abych řídil schůzi
v prostředí, kdy uslyším alespoň
to, co sám říkám. Děkuji vám
za pochopení.
Dalším bodem je
Předložený návrh zákona, který
jsme obdrželi jako sněmovní tisk 1206, nám
odůvodní pan poslanec Ota Fejfar, který je
již delší dobu připraven. Prosím
ho, aby se ujal slova.
Poslanec Ota Fejfar: Děkuji za slovo. Pane předsedající,
pane předsedo, páni ministři, kolegyně
a kolegové. Dovolte mi, abych přednesl předkladatelskou
zprávu k návrhu novely zákona o rozpočtových
pravidlech republiky - tisk 1206, ve znění společné
zprávy - tisk 1342.
Současná rozpočtová pravidla vytvářejí
stav, že není rozdíl mezi daňovými
příjmy obce, kde je sídlo podnikatelského
subjektu, který platí daň z příjmů
právnických osob, a obce, na jejímž
území takový subjekt není. Dan z příjmů
právnických osob odchází celá
do státního rozpočtu. Dokonce není
rozdíl mezi příjmy z daně z příjmů
fyzických osob ze závislé činnosti
obce, kde jsou desítky či stovky pracovních
míst a sídla plátcových pokladen,
a příjmy obce, kde tato pracovní místa
a plátcovy pokladny nejsou.
Tato daň se rozděluje v rámci okresu podle
počtu obyvatel. Tato skutečnost pak vede k tomu,
že obce nejsou motivovány k podpoře podnikání
a vytváření nových pracovních
míst v obci, protože negativní vlivy typu hluk,
prašnost, zvýšený pohyb lidí i
dopravních prostředků nejsou vyváženy
také zvýšenými daňovými
příjmy takové obce. Proto oblíbená
předvolební prohlášení starostů
či členů zastupitelstev, že chtějí
podporovat podnikání v obci, zůstává
většinou v kategorii proklamací, protože
každý velice rychle zjistí, že tato podpora
v konečné fázi přináší
pouze negativní dopady na obec bez ekonomického
efektu pro obecní pokladnu.
Druhým důvodem pro podání návrhu
bylo zjištění, že se dramaticky každoročně
zvětšují rozdíly v daňových
výnosech mezi jednotlivými okresy, které
však nevyplývají z rozdílného
ekonomického vývoje v těchto okresech. Vyplývají
ale právě ze současného daňového
určení, neboli rozpočtových pravidel.
K financování obcí jsou určeny prakticky
výhradně výnosy daně z příjmů
fyzických osob, které mají velmi progresivní
charakter ve vztahu k příjmům obyvatelstva.
Tak se děje, že bohaté okresy - chápejme
bohaté na daňové výnosy - se stávají
ještě bohatšími, a chudí ještě
chudšími, což dopadá zejména na
tzv. venkovské okresy.
Oba tyto důvody pak vedly k návrhu podle tisku 1206,
aby obce vedle přímého podílu na dani
z příjmů fyzických osob z podnikání
získaly podíl na dani z příjmů
fyzických osob ze závislé činnosti
a na dani z příjmů právnických
osob podle sídla plátcových pokladen. Tím
by se zajistila motivace obcí a přímé
propojení ekonomiky obcí na všech druzích
podnikání. Zároveň zapojením
daně z příjmů právnických
osob do financování v obci, která se ve vztahu
k příjmům nechová progresívně,
dojde k omezení progresívního chování
daňových výnosů a tím ke zploštění
rozdílů mezi jednotlivými okresy.
Následné projednávání tohoto
návrhu však narazilo na dva zásadní
protiargumenty.
Za prvé, že dělení daně z příjmů
právnických osob podle pokladen přinese velké
administrativní problémy jak pro správce
daně, tak i pro podnikatelskou sféru.
Za druhé, že nejsou k dispozici údaje, které
by umožnily provést analýzu rozložení
výnosů daně z příjmů
právnických osob podle jednotlivých pokladen
do jednotlivých okresů a obcí.
Výsledkem pak byly pozměňovací návrhy
vypracované ve spolupráci s Ministerstvem financí
a přijaté při projednávání
v rozpočtovém výboru a v hospodářském
výboru, které vyústily do společné
zprávy, tisk 1342. Ty znamenají, že obcím
bude ponecháno 100% daně z příjmů
fyzických osob z podnikání (v návrhu
1206 bylo 10%). Obce dále dostanou 10 % daně z příjmu
fyzických osob ze závislé činnosti
podle sídla pokladny. Toto zůstává
stejné jako v tisku 1206. Dostanou 20% podíl na
celookresním výnosu daně z příjmů
fyzických osob ze závislé činnosti,
přerozdělen celookresní výnos (v tisku
1202 bylo uvedeno 16%) a 20% podíl na celostátním
výnosu daně z příjmů právnických
osob podle počtu obyvatel.
Obcím samozřejmě zůstává
zachován výnos daně z nemovitostí.
Okresy pak zůstanou financovány podílem na
daních fyzických osob ze závislé činnosti.
Uvedené přijaté změny vedou k dosažení
právě těch cílů, které
si kladl původní tisk 1206 s tím, že
přijetím nových rozpočtových
pravidel nebude vůbec dotčena podnikatelská
sféra a výrazně se nezvýší
ani administrativa správců. Nebude totiž nutné
novelizovat zákon č. 337/1992 Sb.. o správě
daní a poplatků. Zároveň to povede
ještě k jednomu efektu, a to je zrovnoměrnění
tempa vývoje místních rozpočtů
a rozpočtu státního. I o tom se zmiňovala
již důvodová zpráva k tisku 1206.
Na závěr bych chtěl upozornit, že jste
v průběhu této schůze dostali na stůl
množství materiálů a rozborů
týkajících se tisku 1206. Mnohé z
materiálů byly distribuovány ještě
před jednáním výborů a před
vytvořením společné zprávy
1342. Jednalo se např. o pozměňovací
návrhy k tisku 1206. Tyto pozměňovací
návrhy jsou již promítnuty právě
ve společné zprávě 1342.
Proto prosím, abyste za regulérní materiály
k tiskům 12061342 považovali pouze ty, které
mají ve svém záhlaví označení
jako pracovní materiál k tisku 12061342. Ostatní
materiály považujte za informativní. Lze v
nich nalézt mnoho zajímavých vazeb, ale v
absolutních číslech již neodpovídají
poměrům navrhovaným společnou zprávou.
Vážené kolegyně a kolegové, projednávání
nových rozpočtových pravidel ukázalo,
že nejde ani tak o kauzu politickou, jako věcnou.
Každý jsme odněkud a každý v předložených
analýzách hledáme nejdříve
ten svůj okres. Výsledným efektem takto navržené
novely je, že se mírně omezí růst
příjmů těch, kteří jsou
dnes vysoko nad republikovým průměrem v příjmech
a nadále nad ním zůstanou, ve prospěch
těch, kteří jsou hluboko pod tímto
průměrem. Nejde však o nivelizaci, ale pouze
o zastavení negativního trendu rozevírání
příjmových nůžek nejen mezi okresy,
ale také mezi místními rozpočty a
rozpočtem centrálním. Děkuji vám
za pozornost a za podporu.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Fejfarovi a prosím společného
zpravodaje Tomáše Ježka, aby nás informoval
o projednávání návrhu zákona
ve výborech a o obsahu společné zprávy,
kterou jsme obdrželi jako sněmovní tisk 1342.
Poslanec Tomáš Ježek: Děkuji, pane
místopředsedo. Vážené kolegyně
a kolegové, návrh novely zákona o rozpočtových
pravidlech se rodil opravdu velmi dlouho a ztěžka.
Iniciativy se chopil pan kolega Fejfar. Jeho původní
myšlenka byla jasná a zřejmá - spojit
příjmy obcí s výnosem daně
z příjmu právnických osob. Vedl dlouhé
debaty s Ministerstvem financí. Tyto debaty vedly k výsledku,
který máme před sebou. Ministerstvo financí
mělo také své problémy s existujícími
rozpočtovými pravidly, které spočívaly
v tom, že státní rozpočet byl zavěšen
na horší daň, méně spolehlivou,
méně výnosnou, tj. daň z příjmu
právnických osob. Obce byly zavěšeny
výlučně na tu lepší daň,
tj. daň z příjmu fyzických osob ze
závislé činnosti. V důsledku toho
se rozevíraly nůžky mezi vývojem centrálního
rozpočtu a rozpočtů obcí. Narůstaly
rozdíly mezi jednotlivými okresy, což je vývoj,
který si nikdo z nás nepřeje.
Výsledek obou těchto dvou hledisek vedl ke kompromisu,
který se mi zdá velmi vyrovnaný a velmi zdařilý
v tom smyslu, že je zachována původní
myšlenka poslance Fejfara tím, že by podnikatelské
subjekty, žijící na území obce,
byly spjaty s hospodařením obce. Tato spjatost je
dána 10% výnosem daně z příjmu
ze závislé činnosti, odváděné
přes plátcovu pokladnu, umístěnou
na území obce.
Celkově tento dopad znamená zrovnoměrnění
daňových příjmů a spravedlivější
dopad zejména pro menší a střední
obce.
Já velmi doporučuji, aby tento návrh, který
se rodil velmi obtížně, pomalu a složitě,
byl přijat, protože byla nalezena správná
rovnováha v pravidlech.
V neposlední řadě - a to bych rád
velmi zdůraznil - je nejvyšší čas
z hlediska rozpočtového roku, aby tato pravidla
byla připravena, protože bude třeba podle těchto
pravidel sestavit rozpočet na rok 1996. Už je skutečně
nejvyšší čas. Kdyby nebyl tento zákon
přijat, byla by to stará rozpočtová
pravidla, ale ne ta, která byla postupně vylepšována
různými novelami v souvislosti s každým
zákonem o státním rozpočtu, ale ta
prapůvodní, která jsou už dávno
námi všemi považována za překonaná
a špatná. Proto i z tohoto praktického důvodu
je důležité, aby byl tento zákon přijat.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
společnému zpravodaji panu poslanci Ježkovi.
Otevírám rozpravu k tomuto bodu, do které
se přihlásil jako první pan poslanec Uřičář.
Prosím ho, aby se ujal slova.
Poslanec Jiří Uřičář:
Pane předsedající dámy a pánové,
mám jeden pozměňovací návrh
k § 5 odst. 3. Navrhuji zařadit nové písmeno
g): "Dotace fyzickým osobám, které nevyvíjejí
podnikatelskou činnost a zabývají se chovem
včel, drží plemeníky za účelem
zajištění přirozené plemenitby
hospodářských zvířat (odkaz
pod čarou 7 h)), jsou vlastníky nebo nájemci
lesa.
Odkaz pod čarou 7a) - zákon ČNR č.
240/1991 Sb., o šlechtění a plemenitbě
hospodářských zvířat. Využívá
samozřejmě otevření tohoto zákona,
abychom vyřešili v zemědělství
některé problémy.
Krátce zdůvodním. Platná rozpočtová
pravidla umožňují podle § 5 poskytovat
ze státního rozpočtu dotace a návratné
finanční výpomoci fyzickým a právnickým
osobám vyvíjejícím podnikatelskou
činnost atd. V zemědělství a lesním
hospodářství však existují fyzické
osoby, které nevyvíjejí podnikatelskou činnost,
které však vykonávají celospolečensky
prospěšné práce a služby nepřinášející
zisk. Těmto fyzickým osobám nelze podle platných
rozpočtových pravidel poskytovat dotace, návratné
finanční výpomoci, a proto z tohoto důvodu
žádáme o přijetí této
novely. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Uřičářovi a dávám
slovo panu poslanci Josefu Hájkovi.