Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Slova se
ujme pan kolega Vlček. Připraví se pan kolega
Wagner.
Poslanec Vlastimil Vlček: Pane předsedající,
pane předsedo, dámy a pánové, dovolím
si předložit pozměňovací návrh,
který je obsažen ve společné zprávě
jako nezařazený. Tento návrh předkládám
v mírně modifikované podobě. Podotýkám,
že tento návrh byl schválen rozpočtovým
výborem, který je vlastně garančním
výborem v uvedené problematice. Takže citace
uvedeného pozměňovacího návrhu
je tato: Doplnit v § 15 odstavec 1, písm. n): příjmy
penzijních fondů, podílových fondů
a investičních fondů z prodeje akcií,
zatímních listů, podílových
listů, dluhopisů s předkupním právem
na akcie a dluhopisů, s nimiž je spojeno právo
na vydání akcií za podmínky, že
90% zisku je rozděleno mezi pojištěnce, podílníky
a akcionáře. To neplatí, pokud hodnota nemovitostí
a výše vkladů podle smluv o tichém společenství
přesáhne 10% majetku penzijního nebo investičního
fondu nebo majetku v podílovém fondu.
Stručné zdůvodnění. Tržní
hospodářství bez podnikatelů a podnikatelé
bez možnosti získat kapitál nemohou existovat.
Tržní hospodářství bez fungujícího
kapitálového trhu není to pravé. Sekundární
trh akcií, burza, prezentuje obrovské kapitálové
ztráty. V situaci, kdy se akcie úspěšných
společností Prodávají pod nominálními
hodnotami, není možné získat kapitál
k podnikání prostřednictvím emise
a akcií. Nikdo nedá začínající
společnosti za novou akcii její nominální
hodnotu. Podnikatelům zůstává jediný
zdroj cizího kapitálu - banky. Banky ale nejsou
zdrojem rizikového kapitálu, a tak nastupujícího
podnikatele nemohou podpořit. Z toho plyne, že stav
kapitálového trhu omezuje rozvoj podnikání.
Ceny na kapitálovém trhu klesly proti konci roku
1993 na téměř polovinu. Proti 1. čtvrtletí
1994 na třetinu.
Dalším významným faktorem poklesu cen
je hysterie některých fondů, se kterou se
snaží nezůstat mezi minoritními akcionáři
tam, kde majoritní akcionáři již získali
rozhodující moc k redistribuci zisku ve svůj
prospěch. Proto fondy musejí prodávat i za
nízké ceny, což celý pokles trhu dále
prohlubuje. Příklad inzerovaného skupování
chlouby našeho strojírenství Elitexu jeho bývalým
zahraničním konkurentem za pouhou čtvrtinu
předinflační účetní
hodnoty, je jen lepším příkladem. Nízké
ceny akcií znamenají pro fondy při téměř
jakémkoli prodeji akcií realizaci účetní
ztráty. Jediné řešení v uvedené
situaci je přivést na trh peníze. Mohou to
být pouze peníze tuzemských osob prostřednictvím
fondů. Odstranění dvojího zdanění
kapitálových zisků u fondů by umožnilo
investičním společnostem založit nové
otevřené fondy a inzercí získat finanční
prostředky k investicím na kapitálovém
trhu. Domácí poptávka by zvýšila
ceny akcií, přilákala zahraniční
kapitál a opět zvýšila ceny, které
by se stabilizovaly k rovnoměrnému růstu
na podstatně vyšší úrovni.
Prezentovaný návrh Ministerstva financí pro
kapitálový trh žádné investice
nepřináší. Fondům umožní
odečítat ztráty z budoucích zisků
až poté, co jejich obrovský rozsah v současné
době mohou odečíst pouze z majetku. Nakonec
chce návrh Ministerstva financí zvýhodnit
místo trhu akcií trh nemovitostí. Výhrady
Ministerstva financí vůči návrhu,
který vám zde chci prezentovat, byly výborům
prezentovány vzhledem k zvýhodnění
právnických osob. Jedná se o domnělé
a neprokázané ztráty z dnes neexistujících
kapitálových zisků právnických
osob při investici do fondu. I kdyby tyto ztráty
skutečně mohly vzniknout, nemohou vyrovnat reálné
miliardové ztráty ve stávajících
daňových podmínkách.
Závěrem, pokud je naším úmyslem
kultivovat kapitálový trh, můžeme přijmout
můj návrh. Dámy a pánové, děkuji
za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Slova se
ujme pan kolega Wagner, připraví se pan kolega Křížek.
Poslanec Jozef Wagner: Vážený pane předsedo,
vážený pane předsedající,
dámy a pánové, při projednávání
tohoto zákona před rokem i před dvěma
lety jsme otevřeli řadu problémů,
které souvisejí s daleko širšími
okolnostmi než jen se stanovením podmínek,
za nichž občané či společnosti
platí daně.
Dříve než přikročím k
jednotlivým návrhům, dovolte mi několik
obecných poznámek. Z navrhovaných daňových
novel se právě u daně z příjmů
objevují nejvýznamnější změny.
Navrhuje se snížit maximální sazbu daně
právnických osob ze 41 na 39% a u fyzických
osob ze 43 na 41%. Dále se má rozšířit
horní limit pro nejnižší sazbu daně
ze 60 tis. ročního příjmu na 84, o
jeden procentní bod, tj. ze 35% na 34% se snižuje
sazba pojistného na sociální zabezpečení
a na státní politiku zaměstnanosti.
Pokud jsem stačil zaregistrovat, v rozpravě byl
předložen pozměňovací návrh,
který velmi překračuje vládní
úmysl snížit daňové sazby. Snížení
daňového zatížení fyzických
a právnických osob je navrženo v situaci, kdy
finanční podmínky normálního
fungování, školství, vědy a výzkumu,
zdravotnictví, veřejné dopravy a mnoha dalších
odvětví, závislých zcela nebo zčásti
na veřejných rozpočtech, se blíži
nebo už jsou v krizové situaci, kterou bude muset
řešit nová vláda vzešlá
z voleb 1996. Přitom daňové úlevy
vyplývající z novelizovaných daňových
zákonů pociťují a pocítí
především příjemci nejvyšších
příjmů, ať jsou to zaměstnanci
či podnikatelé. Např. daňová
sazba pro nejvyšší příjmovou skupinu
s ročním příjmem od milionu 80 tis.
výše má být snížena u fyzických
osob již potřetí za sebou tak, že rozpočtové
příjmy v roce 1996 budou za jinak nezměněných
okolností zkráceny z tohoto titulu minimálně
o 10 mld. v porovnání s rokem 1993. Naopak příjemci
nízkých a středně vysokých
příjmů daňové úlevy
nijak zřetelně nepocítí, neboť
inflace pohybující se nad 10% ročně
negativně překrývá případné
daňové úlevy. Snížení
daňového zatížení, které
je nadměrné u většiny rodin a malých
a středních podnikatelů, by bylo zdůvodněné
provést až poté, kdy ekonomika přejde
na dráhu robustního růstu, který přináší
více než úměrně vyšší
rozpočtové příjmy, neboť plátci
daní se přesunují k vyšším
příjmům. Přechod na dráhu takovéhoto
růstu vyžaduje jak efektivně fungující
infrastrukturu, tak aktivní prorůstovou průmyslovou
a proexportní politiku, kterou je nejdříve
třeba podpořit také rozpočtovými
výdaji, jejichž rozměr nebude malý vzhledem
k tomu, že byly po několik předchozích
let velmi zanedbány. Toto žití z podstaty,
které je dnes viditelné jak ve stagnaci exportu,
tak v nefungující infrastruktuře ekonomiky,
si vyžaduje jednak určité jednorázové
investice, jednak postupné přeskupení rozpočtových
výdajů. Žádoucí je výraznější
daňové zvýhodnění investic
prostřednictvím urychleného odepisování
a zvláště investic do moderních technologií
a s tím spojených vědeckovýzkumných
projektů. Novela zákona o dani z příjmů
přináší významnou změnu
pro podnikatele, kteří budou moci konečně
postupně odepisovat nedobytné pohledávky
na vrub vytváření rezervních fondů.
Není však řešen případ nedobytných
vývozních pohledávek z minulosti, na jejichž
odpis nemají a nebudou mít podniky dostatečné
zdroje.
Nyní mi dovolte, abych se vyjádřil k návrhu,
který zde byl předložen v debatě a který
ono daňové zatížení na vrcholu
pyramidy u nejvyšších poplatníků
navrhuje snížit až na 35%. V dosavadní
části svého vystoupení jsem se snažil
zdůvodnit, proč vládní návrh
takto pojatý je špatný a neřeší
skutečnou podstatu věci. Návrh, který
byl předložen, myslím, že kolegou Hájkem
z Levého bloku, je ještě horší.
Je ryze populistický, nezodpovědný a v situaci
nedostatku rozpočtových zdrojů velmi a velmi
chybný.
Považoval jsem za důležité upozornit na
tyto otázky, protože je to záležitost
do jisté míry koncepční. Nyní
mi dovolte, abych se vrátil k tomu, o čem jsem se
zmínil již v úvodu.
Při projednávání novely tohoto zákona
v roce 1993 můj kolega z poslaneckého klubu Michal
Kraus otevřel velmi obtížný problém
odpisů. Mnohokrát jsme od té doby z tohoto
místa vedli spor s ministrem financí o tom, že
odpisy je třeba řešit jinak, že všechno
to, co se činí okrajově, je chvályhodné
k rychlejšímu odepisováni, ale že je potřeba
vyřešit to podstatné.
Podstatná je skutečnost, že základna
pro odepisování hmotných i nehmotných
investičních prostředků nebyla liberalizována.
Vychází tedy ze situace minulé a nevytváří
odpisy, zdroje, reprodukci tohoto majetku. To je první
a pro podnikatelský sektor samozřejmě nejpodstatnější
vada. Avšak druhá, stejně významná
vada, zejména v procesu privatizace v této době,
je ještě horši.
Pokud jsem dobře informován, tak za hodnotu 50,5%
účetní hodnoty privatizovaného majetku
jsou poslední dobou prodávány mnohé
podniky. Tento prodej může být takto veden
právě proto, že nedošlo k liberalizaci
těchto hodnot. Vezmete-li v úvahu, že 50,5%
hodnoty neliberalizované, pak byste poté, co by
byla přeceněna, mohli se jistě dozvědět,
že se jedná zhruba o pětinu skutečné
hodnoty.
Považuje proto za nutné, s ohledem na skutečnost,
že ministr financí v rozpravě před rokem
neodpověděl na žádnou z otázek
zde předložených, neodpověděl
na argumentaci námi tehdy předloženou, na argumentaci,
která vycházela z faktů, které jsou
dostatečně známy z dob první republiky
a kterými jsme zmínili, že řešení
zde existuje, že řešení v podobné
situaci bylo provedeno zákonem č. 87 z 15. června
1927 o stabilizačních bilancích a proto bez
další argumentace aniž bych vás zdržoval,
protože tato je dostatečně popsána v
protokolech ze schůzí sněmovny k tomuto bodu
pořadu v předchozích dvou letech, předkládám
tento pozměňovací návrh.
Navrhuji zařadit nový § 34 a), jehož odst.
1 by zněl takto: "Hmotný a nehmotný
majetek, který odepisuje poplatník podle ustanovení
§ 26 a následujících tohoto zákona,
bude v průběhu roku 1996 poplatníkem přeceněn
tak, aby nová odpisová základna, nová
pořizovací cena, byla shodná s obecnou cenou
pořizovací, za kterou by poplatník mohl ke
dni 1. 1. 1996 tento majetek nově pořídit".
Odst. 2: "Ministr financí vyhláškou určí
postup poplatníků k provedení odst. 1 §
34 a) v souladu s ustanovením příslušných
obecně platných právních norem."
Zde je možné učinit odkaz na příslušné
zákony účetnictví, daňové
zákony apod., je-li takovéto přání.
Domnívám se, že obecná formulace bez
odkazu je lepší, a proto není součástí
návrhu onen odkaz.
Předložil jsem tento návrh s tím, že
jsem vás nechtěl zde příliš zdržovat
argumentací, ale abych podepřel přece jenom
argumentaci do jisté míry, přečtu
podobné ustanovení citovaného zákona
z roku 1927: Za obecnou hodnotu pokládati jest onu prodejní
cenu, které, přiblíží-li se k
podniku, jako k hospodářském u celku za předpokladu
jeho dalšího provozování ve volném
obchodu dosíci. Poměry mimořádné
nebo čistě osobní zůstanou při
ocenění nepovšimnuty. Nebo: Ve východiskové
bilanci oceniti je stroje a zařízení nejvýše
pořizovací hodnotou, kterou měly ku dni,
k němuž byla východisková bilance sestavena,
přičemž jest přihlížeti
ke skutečnému opotřebení na předmětech
atd.
Takže jest vidět, že jen jazyk je dobový,
ale obsah je stejný, protože řešil stejný
problém.
Součástí projednávání
zákona o dani z příjmů v jednom z
minulých let byla i novela zákona o správě
daní a poplatků. Letos se takovýto návrh
nepředložil. Vláda nepovažuje za nutné
tuto novelu předložit, a tudíž problém,
který byl rovněž z tohoto místa mnohokrát
debatován a který byl vládou i její
vládní většinou v této sněmovně
trvale odmítán řešit, zůstal
ležet.
My považujeme tento problém za problém kardinální.
Považujeme za velmi potřebné řešit
tento problém co nejdříve, ale za trestuhodné
vyhýbat se jeho řešení.
Proto navrhuji nový § 39 a), který by se nazýval
- přiznání majetku. Doporučuji, aby
zněl takto:
Odst. 1: "Fyzické osoby, které mají
v České republice bydliště nebo se zde
obvykle zdržují alespoň 183 dnů v kalendářním
roce přihlásí ke stanovenému datu
majetek, který k tomuto datu vlastní v tuzemsku
i v cizině".
Odst. 2: "Fyzické osoby, které nemají
v České republice bydliště, ani se zde
obvykle nezdržují, přihlásí ke
stanovenému datu věci nemovité, byty a nebytové
prostory (dále jen "nemovitý majetek"),
které vlastní v České republice".
Odst. 3: "právnické osoby zabývající
se podnikatelskou činností se sídlem na území
České republiky přihlásí ke
stanovenému datu majetek, který k tomuto datu vlastní
v tuzemsku i v cizině".
Odst. 4: "Právnické osoby se sídlem
mimo území České republiky přihlásí
ke stanovenému datu nemovitý majetek, který
vlastní v České republice".
Odst. 5: "Poprvé se podává přiznání
v roce 1995 a pak vždy po dvou letech. přiznání
se podává vždy do 31. prosince správci
daně místně příslušnému
ke správě daně z příjmů,
a to vždy podle stavu k 1. lednu roku, v němž
se přiznání podává. Přitom
se postupuje přiměřeně podle ustanovení
§ 40, 41 a 43 zákona o správě daní
a poplatků.
Odst. 6: "Na základě přiznání
majetku osob, které jsou povinny majetek hlásit,
zjistí správce daně přírůstky
majetku v jednotlivých letech".
Odst. 7: "přiznání k majetku musí
obsahovat jmenovitě a) veškerý nemovitý
majetek; b) věci movité; c) majetková práva
a jiné majetkové hodnoty".
Odst 8: "Majetek uvedený v odst. 7 písm. a)
se neoceňuje a majetek uvedený v odst. 7 písm.
b) a c) si osoba povinná podat přiznání
k majetku pro tyto účely, ocení cenou obvyklou".
Odst. 9: "Majetek v bezpodílovém spoluvlastnictví
manželů se pro tyto účely dělí
rovným dílem, nebylo-li dohodou manželů
stanoveno jinak.
Odst. 10: "Na výzvu správce daně mají
všechny osoby, které jsou povinny přihlásit
majetek podle odst. 1 - 4 povinnost prokázat u majetkových
přírůstků, že byly pořízeny
ze zdaněných prostředků. Tato povinnost
se vztahuje i na majetek, který sice ke dni rozhodném
u pro podání přiznání již
předkladatel nevlastnil, ale nabyl v období od předcházejícího
přiznání k majetku".
Odst. 11: "Zjištěné majetkové přírůstky,
u nichž nebylo prokázáno jejich pořízení
ze zdaněných prostředků, využije
správce daně k dodatečnému přezkoušení
správnosti zdanění za dobu, kdy k použití
nezdaněných prostředků došlo
a za použití pomůcek daň doměřit".
Odst. 12: "Z majetkových přírůstků,
u nichž zdanění nebylo prokázáno,
správce daně vyměří daň
z příjmů. K té části
majetkového přírůstku, který
vyplynul pouze ze zrněny cenových předpisů,
případ ně změny obvyklé ceny,
se nepřihlíží."
Odst. 13: Právo dodatečně stanovit daň
z příjmů na základě přiznání
majetku zaniká po dvaceti letech počínaje
rokem následujícím po roce, ve kterém
povinnost podat majetkové přiznání
vznikla.
Odst. 14: Správce daně má právo prověřit
správnost a úplnost údajů uvedených
v přiznání majetku. Pro tuto kontrolu platí
přiměřeně ustanovení o daňové
kontrole.
Tolik k tomuto návrhu. Nyní společný
komentář k oběma předloženým
návrhům. V této sněmovně jsme
vedli s panem místopředsedou vlády a ministrem
financí debatu, jak se obě věci dají
vyřešit. Pan ministr financí zmínil,
že k oběma je něčeho třeba. Cituji
doslovně: "Řekl jsem ve svém závěrečném
slově, jak jsem to myslel. To znamená, že základním
předpokladem pro to je oceňovací zákon,
který bude v průběhu roku 1994 připraven
vládou a - jak doufám - parlamentem schválen,
takže mohou nastat majetková přiznání
v roce 1995. Oceňování je problém
obojího. První republika uměla řešit
obojí bez zbytečné byrokracie, neb neměla
- její úředníci, ani její vláda
- zkušenosti z podobné situace, jako byl předchozí
totalitní režim. Takže je ani nenapadlo, že
je třeba takovouto situaci řešit byrokratickými
prostředky a řešili je prostředky komforně
tržními."
Takovýto návrh byl proto předložen a
též proto, že vláda až dosud neučinila
nic, aby své sliby, z nichž jeden jsem zde přečetl,
splnila, aby tím znemožnila stav, který ohrožuje
základy právního státu v této
zemi, protože ohrožuje základy daňové
spravedlnosti.
Nyní dovolte rovněž v zájmu daňové
spravedlnosti předložit poslední pozměňovací
návrh. Hovořilo se zde o výhodách
pro mnohé, ale nehovořilo se zde o výhodách
pro ty, kteří jsou nejvíce poškozeni
procesem transformace. To jsou ti občané, kteří
patří do nejnižších skupin příjmových
a do nejnižších skupin vlastnických, tedy
i do těch skupin, které mají nejmenší
část úspor. předkládá-li
se zde návrh na to, aby se snižovaly sazby a sjednocovaly
sazby z důvodů, které možná jsou
hodny zvláštního zřetele za jiné
situace, ale ne za této, pak považuji tuto situaci
za zcela vhodnou k tomu, abych předložil návrh
tohoto znění:
Do § 36 odst. 2 c) 1 navrhuji za dosavadní znění
tečku a doplnit větu: "U vkladů vedených
na jméno podléhá zdanění jen
částka nad 100 000 korun". Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Slova se
ujme pan kolega Křížek, připraví
se pan kolega Tlustý.
Poslanec Josef Křížek: Vážený
pane předsedo, vážený pane předsedající,
pane ministře, kolegyně a kolegové, dovolte
mi předložit následující pozměňovací
návrh k předloze novely zákona daně
z příjmů - tisk 1712.
Navrhuji doplnit bod 80 § 28 odst. 2 o tuto větu:
"Pronajatý hmotný a nehmotný majetek
sloužící k zemědělské
výrobě může na základě
písemné smlouvy s vlastníkem odepisovat nájemce
po dobu trváni nájemné smlouvy." Zdůvodnění:
Podle dosavadní právní úpravy je třeba
splnit dvě podmínky, a to, že bude pronajat
soubor movitých a nemovitých věcí
využívaných pro zajištění
příjmů po celé zdaňovací
období. Zde je právě kámen úrazu,
neboť celá řada nájmů byla uzavřena
v průběhu roku nebo na začátku zemědělského
roku, tj. třeba v průběhu měsíce
září, a pak nemohou provést odpis
ani vlastník, ani nájemce. Jsem tedy toho názoru,
že písemná smlouva uzavřená mezi
vlastníkem a nájemcem, ve které se vlastník
dohodne s nájemcem o uplatňování daňových
odpisů, je dostatečným podkladem, aby odpisy
uplatňoval ten, kdo majetek skutečně užívá
pro zajištění zdaňovacích příjmů.
Hospodářská praxe, jak už jsem uvedl,
potvrzuje, že další podmínky jsou v zemědělství
objektivně těžko splnitelné.
Věřím, vážené kolegyně
a kolegové, že zvážíte a podpoříte
tento pozměňovací návrh. Děkuji
vám za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Slova se
ujme pan kolega Tlustý, připraví se pan kolega
Špaček.
Poslanec Vlastimil Tlustý: Vážený
pane předsedající, pane ministře,
dámy a pánové, předkládám
pozměňovací návrh, který míří
k témuž problému, k němuž předložil
pozměňovací návrh pan kolega Motyčka,
tzn. k problému osvobození částek
ve výši odpisů v případech, kdy
nájemce uplatňoval odpisy, ale nájemné
měl nižší než odpisy a tudíž
je podle současného stavu povinen zúčtovat
rozdíl při ukončení nájmu z
výnosů a ten zdanit.
Předložený pozměňovací
návrh zní: V § 19 odst. 1 se na konci písm.
n) tečka nahrazuje čárkou a připojuje
se písmeno 1, které zní: "1 - rozdíl
závazků a hodnoty vraceného majetku státnímu
podniku zemědělské prvovýroby, který
odpisoval nájemce podle § 28 odst. 2 a který
je po ukončení nájmu součástí
výnosů podle předpisů o účetnictví
- odkaz 20."
Tento pozměňovací návrh není
ničím jiným než jinou formulací
analogického pozměňovacího návrhu
pana kolegy Motyčky a je tedy alternativou k jeho návrhu.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Slova se
ujme kolega Špaček. Konstatuji, že nemám
další přihlášky do rozpravy.
Poslanec Radim Špaček: Dámy a pánové,
omlouvám se, že jsem zde znovu. Zapomněl jsem
ve svém prvním vystoupení přednést
jednu v podstatě technikálii. V případě,
že by byly přijaty mé pozměňovací
návrhy týkající se sazby daně
u fyzických osob - § 16 - musely by být promítnuty
příslušným způsobem do §
38 h) odst. 2. Dovolte mi je přednést, aby bylo
formalitám učiněno zadost.
První varianta bodu 115 § 38 h) odst. 2 zní:
"Odst. 2 - Záloha ze zdanitelné mzdy zúčtované
nebo vyplácené za kalendářní
měsíc činí - zdanitelná mzda,
záloha ze zdanitelné mzdy průběžně
od Kč 0 do 7000 Kč 15%, od 7 000 Kč do 12
000 Kč 1050 korun + 20% přesahující
7 000 korun. Od 12 000 Kč do 17 000 Kč 2050 korun
+ 25% ze základu přesahujícího 12
000 korun. Od 17 000 do 47 000 Kč 3300 korun + 32% základu
přesahujícího 17 000 korun. 47 000 a více
korun 12 883 korun + 40% přesahující 47 000
korun."
V případě, že by měla větší
podporu druhá varianta, musela by se promítnout
do § 38 h) odst. 2 takto: "Do 7000 korun 15%, od 7 000
do 10 000 korun 1050 korun + 20% ze zdanitelné mzdy přesahující
7 000 korun, od 10 000 do 15 000 Kč 1650 korun + 25% ze
zdanitelné mzdy přesahující 10 000
korun, od 15 000 do 45 000 korun 2 900 korun + 32% ze zdanitelné
mzdy přesahující 15 000 korun, od 45 000
výše 12 500 korun + 40% ze zdanitelné mzdy
přesahující 45 000 korun. Děkuji vám
za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Prosím,
slova se ujme kolega Kolář.
Poslanec Robert Kolář: Vážený
pane předsedající, dovolte, abych přednesl
jeden alternativní pozměňovací návrh.
Týká se společné zprávy, kde
je zahrnuto, že u kulturních a národních
památek se investice jednorázově odepíše.
Tento režim - i když záměr je v podstatě
bohulibý - není nikde ve světě znám
a běžně se používá režim,
který zvýhodňuje odpisovými sazbami
zhodnocování takových památek, ale
snižuje tyto sazby asi na 15 let.
Čili návrh, který přednesl, směřuje
k tomu, že by se neodepisovala investice jednorázově,
ale 45 let, které u nás běžně
platí, by se snížilo u těchto staveb
na 15 let.Vlastní návrh zní:
1. ponechat znění bodu 64 vládního
návrhu, to je v § 25 odst. 1 písm. o) vypustit
nemovité kulturní památky.
2. v navrženém znění bodu 83 ve společné
zprávě tisk 1796 v předposlední větě
odst. 1 se za slova "v majetku poplatníka" vkládají
slova "s výjimkou technického zhodnocení
provedeného na nemovité kulturní památce".
3. za bod 83 vložit bod 83 a) tohoto znění:
§ 29 odst. 3 zní: "3. technické zhodnocení
zvyšuje vstupní cenu (dále jen zvýšená
vstupní cena) a zároveň u majetku odpisovaného
podle § 32 i zůstatkovou cenu (dále jen zvýšená
zůstatková cena) příslušného
majetku, avšak s výjimkou technického zhodnocení
a) samostatně odpisovaného nájemcem, b) provedeného
na nemovité kulturní památce, c), které
je součástí vstupní ceny podle odst.
1."
4. v § 30 odst. 7 se na začátku vkládá
tato věta: "u technického zhodnocení
provedeného na nemovité kulturní památce
/§ 9 odst. 3 písm. b)/ se roční odpis
stanoví ve výši jedné patnáctiny
vstupní ceny."
5. čl. IV. vládního návrhu se doplňuje
o bod 10, který zní: "10. U technického
zhodnocení nemovité kulturní památky
evidovaného v majetku poplatníka a odpisovaného
do 31. 12. 1994 se při odpisování postupuje
podle zákona ČNR č. 586/1992 Sb., ve znění
platném do konce roku 1994." Změny navržené
v bodech 1 - 4 je nutné zařadit s účinností
od roku 1995. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Do rozpravy se nikdo nehlásí, takže ji končím
a navrhuji vám schválení následující
procedury projednávání tohoto bodu pořadu.
Doporučuji, abychom projednávání tohoto
bodu nyní přerušili po ukončené
rozpravě, aby byly písemně zpracovány
jednotlivé pozměňovací návrhy
a rozdány všem poslancům co nejdříve.
Tím bychom umožnili jednání poslaneckých
klubů, případně garančního
výboru. Poté bychom se vrátili k projednávání
tohoto bodu pravděpodobně během zítřejšího
dne závěrečnou zprávou předkladatele
a společného zpravodaje. Pak bych si dovolil navrhnout,
abychom hlasovali o jednotlivých pozměňovacích
návrzích, poté přerušit projednávání
před závěrečným hlasováním
pro jednání poslaneckých klubů. Pak
provést závěrečné hlasování
o zákoně.
Protože nikdo jiný nepřednesl žádný
návrh na proceduru, dámy a pánové,
ptám se sněmovny, zdali je někdo z poslanců
jiného názoru, než jsem se pokusil nastínit.
Není tomu tak. Takže si vás dovolím
odhlásit a prosím, abyste se znovu zaregistrovali.
Prosím, abyste dali souhlas se mnou navrženou procedurou
v 54. hlasování najevo.
Kdo s tímto návrhem souhlasí? Kdo je proti?
Kdo se zdržel hlasování? Děkuji. Návrh
byl přijat.
Pro hlasovalo 93, nikdo nebyl proti, 1 se zdržel hlasování.
Tím jsme také rozhodli o tom, že jsme přerušili
projednávání bodu 17. Navrhuji vám,
abychom ještě před polední přestávkou
se vrátili k přerušeným bodům,
a to o dani z přidané hodnoty a o spotřebních
daních tak, jak jsme si včera schválili.
Ptám se vás, dámy a pánové,
zdali je někdo proti tomuto postupu. Není tomu tak.
Děkuji panu místopředsedovi vlády,
panu společnému zpravodaji Kolářovi
a vracíme se tedy k bodu
Budeme tedy pokračovat v přerušeném
jednání o tomto vládním návrhu.
Ve středu, včera jsme vyslechli odůvodnění
místopředsedy vlády a ministra financí
pana Ivana Kočárníka a zprávu společného
zpravodaje výborů pana poslance Jozefa Wagnera.
Vedli jsme rozpravu, kterou jsme uzavřeli.
Nyní se táži místopředsedy vlády
pana Ivana Kočárníka, zda si přeje
přednést závěrečné slovo.
Prosím, aby se ujal slova a společného zpravodaje
k tomuto tisku pana poslance Wagnera prosím, aby zaujal
své místo zpravodaje.