Přítomni:
Předseda PSP M. Uhde, místopředseda PSP J.
Vlach, místopředseda PSP J. Kasal, místopředseda
PSP K. Ledvinka, místopředseda PSP P. Tollner a
191 poslanců.
Za vládu České republiky: místopředseda
vlády a ministr financí I. Kočárník,
ministr pro hospodářskou soutěž S. Bělehrádek,
ministr spravedlnosti J. Novák, ministr školství,
mládeže a tělovýchovy I. Pilip, ministr
zdravotnictví L. Rubáš, ministr vnitra J. Ruml,
ministr práce a soc. věcí J. Vodička.
(Jednání opět zahájeno v 9.20 hodin.)
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, vážený pane místopředsedo
vlády, vážení hosté, z pověření
předsedy Poslanecké sněmovny zahajuji třetí
jednací den 32. schůze poslanecké sněmovny
a všechny vás na ní srdečně vítám.
Podle prezenční listiny je přítomno
85 poslanců. Ještě jednou prosím o vaši
prezentaci prostřednictvím identifikačních
karet. V tuto chvíli je přihlášeno 76
poslanců. To znamená, že jsme schopni se usnášet.
(Hluk v sále.) Prosím pracovníky Kanceláře,
aby nám umožnili pracovat. Sděluji, že
pan poslanec Procházka má náhradní
kartu č. 2, pan kolega Robert Dostál náhradní
kartu č. 1, pan kolega Drozd náhradní kartu
č. 4.
Budeme pokračovat v projednávání podle
schváleného programu. Nejdříve to
bude vládní návrh zákona o daních
z příjmů, bod č. 17 podle schváleného
pořadu. Dále bychom projednali přerušené
body ze včerejšího dne, které se týkají
daňových a posléze školských
zákonů. Bodem 17 je tedy
K tomuto bodu jsme obdrželi sněmovní tisky
1712 a 1796. (Hluk v sále.) Dámy a pánové,
vážené kolegyně, vážení
kolegové, prosím o klid. Ještě jednou
upozorňuji pracovníky Kanceláře, aby
nás nechali pracovat.
Z pověření vlády návrh zákona
odůvodní místopředseda vlády
a ministr financí pan Ivan Kočárník.
Pane místopředsedo vlády, prosím,
ujměte se slova.
Místopředseda vlády a ministr financí
ČR Ivan Kočárník: Vážený
pane předsedající, vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, dovolte, abych stručně odůvodnil
z pověření vlády novelu zákona
o daních z příjmů a o pojistném
na sociální zabezpečení a příspěvku
na státní politiku zaměstnanosti. Hned v
úvodu bych chtěl zdůraznit, že touto
novelou se realizuje další krok koncepce naší
daňové politiky, spočívající
především v dalším postupném
snižování daňového zatížení
a přibližování se daňovému
právu Evropské unie.
Vedle toho novela řeší některé
dílčí problémy, které vznikly
v souvislosti se zaváděním daňové
reformy a které přispějí k efektivnějšímu
vybírání daní a zjednodušení
a zpřesnění daňové administrativy.
Předložený návrh obsahuje následující
nejdůležitější změny. Především
snížit maximální sazbu daně z
příjmů na příští
rok. U právnických osob se navrhuje snížit
současnou sazbu daně ze 41 na 39% a u fyzických
osob se navrhuje snížit maximální sazbu
ze 43 na 41%.
Za druhé prodloužit první pásmo daňové
sazby ve výši 15% ze současných 60 tisíc
Kč ročního příjmu na 84 tisíc
Kč.
Za třetí zvýšit nezdanitelnou částku,
která se odpočítává ze základu
daně u všech poplatníků o 1 200 Kč,
to je ze současných 24 000 Kč na 26 400 Kč
ročně.
Za čtvrté umožnit odpis nedobytných
pohledávek, a to jak pohledávek, které vznikly
před 1. lednem 1995, tak těch, které vznikly
po 1. lednu 1995. Částečně jsem o
tom hovořil včera při odůvodnění
novely zákona o rezervách.
Dále novela zákona počítá s
tím, že by mělo dojít ke zvýšení
hranice rozhodné pro zařazení majetku do
kategorie hmotného investičního majetku ze
současných 10 000 Kč na 20 000 Kč.
Hodnotu movitých věcí případně
technické zhodnocení majetků pořízených
za 20 000 Kč a méně budou moci poplatníci
jednorázově zahrnout do daňových výdajů.
Tuto změnu navrhujeme uplatnit až na majetek pořízený
po 1. lednu 1996.
Chci říci, že návrh novely zákona
o dani z příjmů je návrhem vyváženým,
který sleduje vyváženost těchto úprav
jak z hlediska právnických osob, tak z hlediska
fyzických osob tak, aby došlo k celkovému postupnému
snižování daňového zatížení.
Dále tento návrh pomáhá řešit
aktuální problémy v ekonomice ve smyslu nedobytných
pohledávek. Chci říci, že jde z hlediska
finančního dopadu o největší
snížení od počátku daňové
reformy a celkový dopad se blíží téměř
ke 20 mld. Kč.
Vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, dovolte mi v závěru říci
ještě to, že součástí této
novely je i návrh na snížení sazby pojistného
ze 35% na 34% s tím, že tři čtvrtiny
tohoto sníženi se budou týkat občanů
a jedna čtvrtina se bude týkat firem.
Vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, doporučuji vám, abyste návrh
novely zákona o dani z příjmů schválili.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji
panu místopředsedovi vlády a prosím,
aby se ujal slova společný zpravodaj výboru
Poslanecké sněmovny pan poslanec Robert Kolář
a informoval nás o jednání výboru.
Poslanec Robert Kolář: Vážený
pane předsedající, vážené
kolegyně, vážení kolegové, dovolte,
abych přednesl zpravodajskou zprávu k návrhu
novely zákona o dani z příjmů. Po
vyčerpávajícím úvodním
slově pana ministra financí bych se zaměřil
pouze na některé body, které se diskutovaly
při projednávání ve výborech
a které zřejmě zazní i při
projednávání ve sněmovně. Jednak
to byla problematika zdanění investičních
fondů, kde ve společné zprávě
nakonec existuje verze, která v podstatě, dá
se říci, zrovnoprávňuje fondy na úroveň
ostatních právnických osob. Z pohledu daňového
hlediska existovaly návrhy, které by odstraňovaly
dvojí zdanění u investičních
společností. Zřejmě se této
problematice budeme věnovat i na plénu, nicméně
ve společné zprávě existuje varianta
první.
Dále zazněly pozměňovací návrhy,
které chtěly dále posouvat hranice odpočitatelných
položek, resp. nezdaněných položek u občanských
sdružení. Tyto návrhy nakonec nebyly při
společné zprávě přijaty. Dále
došlo k zahrnutí škod způsobených
neznámým pachatelem do nákladových
položek, u osob samostatně výdělečně
činných, které využily možnosti
nepojišťovat se, se ve společné zprávě
objevuje možnost, že se toto pojištění
stává nákladovou položkou, pakliže
využijí toto pojištění i u jiných
subjektů.
Poslední věc, kterou bych rád zmínil
a která byla diskutována při projednávání
této novely, bylo oddělení Fondu důchodového
pojištění, přestože pozměňovací
návrh prošel jak v rozpočtovém, tak
hospodářském výboru. Nakonec při
zpracování společné zprávy
nebyl tento návrh zařazen do společné
zprávy, a sice z toho důvodu, že lépe
propracované řešení bylo přijato
ve výboru pro sociální politiku a zdravotnictví
u jiného zákona, kam patří, a zřejmě
se touto problematikou budeme ještě na této
schůzi zabývat.
To byly asi tak nejzásadnější problémy,
které se při projednávání této
novely ve výborech projevovaly. Novelu zákona projednal
rozpočtový výbor, hospodářský
výbor, zemědělský výbor, výbor
pro veřejnou správu, regionální rozvoj
a životní prostředí a výbor pro
sociální politiku a zdravotnictví a já
doporučuji, abyste tuto novelu ve znění společné
zprávy přijali. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji
panu společnému zpravodaji a otevírám
rozpravu, do které se zatím přihlásili
tito kolegové: Maryt, Recman, Šafařík,
Kuchař, Lukáš, Brožík, Hájek
Josef, Kraus, Pěnička s pozměňovacími
návrhy a pan kolega Štrait bez pozměňovacího
návrhu. Slova se ujme kolega Maryt a připraví
se pan kolega Recman.
Je zde prosba společného zpravodaje, aby pokud možno
znění jednotlivých pozměňovacích
návrhů bylo předáváno písemně,
vzhledem k té složitosti materie, za což společný
zpravodaj děkuje.
Poslanec Jiří Maryt: Vážený
pane předsedající, vážené
paní kolegyně a páni kolegové. předložený
návrh novely zákona o dani z příjmů
považuji za co do počtu změn nejzásadnější
změnu novel daňových zákonů,
které projednáváme na této schůzi.
Zároveň chci říci, že když
jsem zde vystupoval v závěru loňského
roku při projednávání daňových
novel a apeloval jsem na to, aby se neopakovala situace, která
byla předtím dva roky zpět, že se daňové
zákony projednávají těsně před
státním rozpočtem, tak jsem rád tomu,
že daňové zákony projednáváme
v červnu a nikoli v listopadu či prosinci roku.
Zároveň chci konstatovat, že tento vládní
návrh zákona má, podle mého názoru,
některé nedostatky, které se pokusím
vysvětlit, a přednést pozměňovací
návrhy.
První pozměňovací návrh se
týká valorizace částky odpočitatelné
od základu daně na vyživované dítě
žijící s poplatníkem v domácnosti,
a sice o sumu 100 Kč měsíčně.
Pan ministr financí zde hovořil o tom, že se
snižuje daňové zatížení
jednotlivých poplatníků a já osobně
považuji za nelogické, že se takto nečiní
u nejrizikovější sociální skupiny,
za kterou osobně považuji rodiny s dětmi. Proto
tedy předkládám pozměňovací
návrh, aby za bod 33 se vložil bod 33 a), který
zní: V § 15, odst. 1, písmeno b) se slova 12
000 Kč nahrazují 13 200 Kč.
Druhý návrh je návrh, který souvisí
s prvním, a týká se valorizace částky,
o kterou se sníží základ daně
na manželku žijící ve společné
domácnosti s poplatníkem, pokud nemá vlastní
příjem přesahující částku
24 000 Kč. Podle připravované novely by to
byla částka 26 400 Kč. Doporučuji
za bod 33 a) vložit nový bod 33 b), který by
zněl: V § 15 odst. 1 písmeno c) se slova 12
000 Kč nahrazují slovy 13 200 Kč. V případě
přijetí se body ve společné zprávě
33 a), b), c) přečíslují na 33 c),
d), a e).
Dále doporučuji nově zavést položku
odpočitatelnou od základu daně u poplatníka,
který je účastníkem penzijního
připojištění se státním
příspěvkem. Domnívám se, že
z hlediska důvodů stimulace a následných
kroků, které se chystají u zákona
o důchodovém pojištění, by bylo
velmi vhodné stimulovat občana, byť tou minimální
částkou, proto tedy navrhuji částku
1 200 Kč ročně, protože 100 Kč
měsíčně je minimální
částka penzijního připojištění,
aby měl poplatník možnost toto odpočítat
od základu daně.
Takže konkrétní návrh je v § 15
odst. 1 doplnit nové písmeno h), které by
znělo: 1200 Kč ročně u poplatníka,
který je účastníkem penzijního
připojištění se státním
příspěvkem.
Dále čtvrtý pozměňovací
návrh by se týkal úpravy horní hranice
i ve druhém zdaňovacím pásmu. Vládní
návrh předpokládá úpravu první
hranice, kterou zvyšuje ze 60 000 Kč na 84 000 Kč.
Domnívám se, že i ve druhém pásmu
by bylo žádoucí upravit, rozšířit
toto druhé pásmo, neboť ponechání
původní výše hranice by negovalo přínos
za zvýšení nezdanitelné částky
daně, kterou vláda navrhuje. A proto tedy v tisku
1712 navrhuji nové znění bodu 35. §
16 - sazba daně: Daň ze základu daně
sníženého o nezdanitelnou část
základu daně, (§ 15) a o odčitatelné
položky od základu daně (§ 34) zaokrouhleného
na celá sta dolů, činí: ze základu
daně... a nyní by byla tabulka, která by
v prvním řádku měla od... korun do...
korun a daň, ve druhém řádku by bylo
od 0 do 84 000, daň 15%, druhý řádek
84 000 až 144 000, 12 600 plus 20% ze základu přesahujícího
84 000 Kč, třetí řádek 144
000 do 180 000, 24 600 plus 25% ze základu přesahujícího
144 000 Kč. Třetí řádek 180
000 až 540 000, 33 600 plus 32% ze základu přesahujícího
180 000 Kč. Čtvrtý řádek 540
000 až 1 080 000, 148 800 plus 40% ze základu přesahujícího
540 000 Kč. Poslední řádek: 1 080
000 a výše, 364 800 plus 41% ze základu přesahujícího
1 080 000 Kč.
V případě přijetí tohoto pozměňovacího
návrhu je nutné zároveň upravit bod
115 tisku 117, a to následovně: § 38 h) odst.
2 zní: Za druhé: záloha ze zdanitelné
mzdy zúčtované nebo vyplacené za kalendářní
měsíc činí: Nyní opět
v tabulce, která by v prvním řádku
měla: zdanitelná mzda, záloha a ze zdanitelné
mzdy přesahující. Druhá řádka
od... Kč do... Kč, třetí řádka
od 0 do 7000, 15%, další řádka: 7000
až 12 000, 1050 plus 20% ze zdanitelné mzdy přesahující
7000 Kč. Další řádka: 12 000
až 15 000, 2050 plus 25% ze zdanitelné mzdy přesahující
12 000 Kč. Další řádka 15 000
až 45 000, 2800 plus 32% ze zdanitelné mzdy přesahující
15 000 Kč. Předposlední řádka:
45 000 - 90 000, 12 400 plus 40% ze zdanitelné mzdy přesahující
45 000 Kč. Poslední: 90 000 a výše,
34 400 plus 41% ze zdanitelné mzdy přesahující
90 000 Kč.
Tolik tedy jediný návrh, o kterém by se mělo
podle mého názoru hlasovat současně,
neboť obě dvě tabulky spolu bezprostředně
souvisí.
Poslední pozměňovací návrh
je řekl bych zásadní a týká
se článku dva novely, a to novely zákona
o pojistném na sociální zabezpečení
a příspěvku na státní politiku
zaměstnanosti. Navrhovaná úprava na snížení
pojistného v oblasti důchodového zabezpečení
a nemocenského pojištění není
přijatelná, neboť snížením
pojistného na důchodové zabezpečení
by v podstatě byla znemožněna perspektivní
funkce samostatného fondu, resp. kumulace prostředků
na zvláštním účtu státního
rozpočtu. Zásadně by se totiž narušila
relace mezi vybíraným pojistným a vyplácenými
důchody. U nemocenského pojištění
se jeví nelogické snižování pojistného
v situaci nárůstu nemocnosti.
Proto tedy doporučuji tento pozměňovací
návrh: V tisku 1712 článek 2 navrhuji toto
znění bodů 1, 2, 3 a 4. První bod
- v § 7 odst. 1 písm. a) se číslo 26,25
nahrazuje číslem 26 a číslo 2,25 číslem
dva. Bod druhý - v § 7, odst. 1, písm. b) se
číslo 8,75 nahrazuje číslem 8,25 a
číslo 0,75 číslem 0,25. Bod třetí
- v § 7, odst. 1, písm. c) se číslo
30,2 nahrazuje číslem 29,45, číslo
3 číslem 2,25. Bod čtyři - v §
7, odst. 1, písm. d) se číslo 30,2 nahrazuje
číslem 29,45 a číslo 3 číslem
2,25.
Proti vládnímu návrhu by se tedy celkové
snížení pojistného u zaměstnavatelů
neměnilo, u zaměstnanců by se snížení
proti vládou navrhovaným 0,75% snížilo
o 0,5% a u osob samostatně výdělečně
činných a dalších by se proti vládou
navrhovanému snížení o 1% snížilo
o 0,75%. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Slova se ujme kolega Recman. Připraví se kolega
Šafařík.
Poslanec Svatomír Recman: Pane místopředsedo,
pane ministře, vážení kolegové,
rovněž já bych přednesl pozměňovací
návrhy k tisku 1712, daň z příjmu,
s tím, že v úvodu bych je přečetl
a ve druhé části svého vystoupení
bych je zdůvodnil. Zároveň bych je předal
v písemné formě společnému
zpravodaji a předkladateli, aby to mohli v klidu sledovat.
Můj první pozměňovací návrh
zní: V bodě 10 se za odstavce za) a zb) doplní
odstavec zc) ve znění: "zc) částka
6 000 Kč ročně z dotace poskytnuté
poplatníkovi ze státního rozpočtu
na podporu včelařství".
Druhý pozměňovací návrh: Za
bod 17 vložit nový bod ve znění: "V
§ 6 odstavec 7 se doplňuje písmeno e) ve znění:
"e) částky, které zaměstnavatel
ze svých prostředků platí penzijnímu
fondu na penzijní připojištění
svým zaměstnancům až do částky
- varianta l. 2 400 Kč, varianta II. 1 200 Kč"
- dále pokračuje text: "za každého
zaměstnance ročně". Ostatní body
přečíslovat.
Třetí pozměňovací návrh:
Za bod 21 vložit nový bod ve znění:
"V § 15 vložit nový bod k) ve znění:
"k) částku - variantně - varianta l.
400 Kč, varianta II. 200 Kč - za každý
kalendářní měsíc výkonu
práce na částečnou úhradu nákladů
zaměstnance na cesty do práce a zpět, vykonává-li
pro zaměstnavatele práci ve více než
5 kalendářních dnech v kalendářním
měsíci a nejde-li o zaměstnance, jejichž
dohodnuté nebo sjednané pravidelné pracoviště
má popisné číslo shodné s místem
bydliště." Ostatní body přečíslovat.
Pozměňovací návrh číslo
4: V bodě 84 se za odstavec 4 doplňují odstavce
5, 6 a 7 ve zněni: "(5) Zůstatková cena
hmotného majetku zatříděného
do odpisových skupin 1, 2 a 3, který byl pořízen
před 31. 12. 1992, se k 1. 1. 1996 zvýší
tak, že se vynásobí koeficientem, který
stanoví pro jednotlivá léta pořízení
ministerstvo financí vyhláškou. Koeficienty
se stanoví tak, aby odpovídaly průměrné
statisticky zjištěné míře inflace
pořizovacích cen strojů a zařízení
mezi příslušným rokem pořízení
a rokem 1995.
(6) Odpisy hmotného majetku, jehož zůstatková
cena byla upravena podle odstavce 5, se počínaje
rokem 1996 až do úplného odepsání
zvýšené zůstatkové hodnoty stanoví
ve výši jedné setiny součinu jeho vstupní
ceny, roční odpisové sazby přiřazené
pro další léta jeho odpisování
v § 31, odst. 1, a koeficientu stanoveného pro příslušný
rok pořízení podle odstavce 5.
(7) Zvýšení zůstatkové ceny podle
odstavce 5 nelze uplatnit u hmotného majetku uvedeného
v § 34, odst. 5 zákona."
Pátý pozměňovací návrh,
který se váže k článku II. tisku
1712: V bodě 1. nahradit číslo 20,4 číslem
19,8 a číslo 2,25 nahradit číslem
2,9. V bodě 3. nahradit číslo 27,2 číslem
26,3 a číslo 3 číslem 3,3. V bodě
4. nahradit číslo 27,2 číslem 26,3
a číslo 3 číslem 3,3. Tady bych prosil,
aby u článku II. se hlasovalo o všech třech
najednou, protože to spolu souvisí.
Nyní mi dovolte několik slov ke zdůvodnění.
Já osobně považuji novelu daně z příjmu
za jeden z nejdůležitějších předkládaných
daňových zákonů, a to nejen z hlediska
finančního dopadu, ale i z hlediska národohospodářských
a sociálních souvislostí. Je to již
jedenáctá změna tohoto zákona od konce
roku 1992, kdy byl touto sněmovnou zákon schválen.
Nejvýznamnější změnou s největším
finančním dopadem je systémové řešení
odpisu nedobytných pohledávek. Navržený
odlišný postup u pohledávek splatných
do konce roku 1994 a po 1. 1. 1995 je zřejmě v důsledku
vysokého objemu starých nedobytných pohledávek
nezbytný. Je zřejmé, že opět
zvýhodňuje nové podnikatele vůči
subjektům, které prošly složitým
obdobím transformace. Desetileté období,
do něhož se rozkládá odpis nedobytných
pohledávek u těchto subjektů, je velmi dlouhé.
Úpravy u fyzických osob s nižšími
příjmy jsou v důvodové zprávě
na str. 35 komentovány tak, že "u většiny
poplatníků fyzických osob eliminují
inflační vlivy tak, aby daňové zatížení
reálného přijmu se nezvyšovalo".
Toto tvrzení není pravdivé. Provedli jsme
propočty u pracovníků s různými
hrubými příjmy. Za předpokladu, že
pracovník má snížený základ
daně na dvě vyživované děti,
ušetří na snížení sazby
pojistného a na dani při hrubém příjmu
7 000 Kč, což je přibližně průměrný
plat, 75 Kč měsíčně, při
hrubém příjmu 10 000 ušetří
94 Kč měsíčně. Za předpokladu
inflace ve výši kolem 10% ročně bude
ještě při přijmu 10 000 Kč měsíčně
daňové zatížení jeho reálného
příjmu stoupat z 11,7 na 12,6%. Teprve při
hrubém přijmu 13 000 Kč bude úspora
na snížení sazby pojistného a na daních
v důsledku navrhovaných změn činit
219 Kč a daňové zatížení
reálného příjmu se při 10procentní
inflaci nezvýší. Je zřejmé, že
tvrzení předkladatelů neplatí u většiny
poplatníků, neboť tato většina
má příjmy nižší než
13 000 Kč.
K navrhovanému snížení sazeb pojistného
na sociální zabezpečení a na státní
politiku zaměstnanosti celkově o 1% je třeba
poznamenat, že jeho specifikace v článku II.
novely v sobě skrývá určitý
záměr ministerstva financí, jehož zdůvodnění
na straně 50 důvodové zprávy vyvolává
u mě určité pochybnosti. Na jedné
straně se navrhuje výrazněji snížit
pojistné na sociální zabezpečení
celkově o 1,6%, z toho na důchodové zabezpečení
o 1,2% a na nemocenské pojištění o 0,4%.
To má nepochybně otupit tlak opozice i odborů
na oddělení fondu zejména důchodového
zabezpečení od státního rozpočtu,
neboť nevyužitý přebytek tohoto fondu
na vyplácení důchodů se sníží.
Na druhé straně se má zvýšit
o 0,6% příspěvek na státní
politiku zaměstnanosti, který již v současné
výši rovněž není na stanovené
účely využíván.
Argumentace na str. 50 kromě jediného bodu, kde
se hovoří o dotaci a příspěvku
na učňovské školství, je značně
neprůhledná a obecná. Např. je velmi
pochybné, co hodlá vláda učinit pro
financováni projektů migrace pracovních sil
v návaznosti na řešení bytové
politiky, rozšíření spektra nástrojů
aktivní politiky zaměstnanosti, vytváření
aktivit ve formě státních a veřejných
zakázek apod.
Vzniká spíše dojem, že je záměrem
přesunout část prostředků,
které přebývají v jednotlivých
fondech nad užitím podle stanoveného účelu,
z ostře sledovaného fondu důchodového
zabezpečení do fondu státní politiky
zaměstnanosti, kde přebytek je méně
nápadný a méně napadnutelný.
Aby nedošlo ke kráceni celkových příjmů
ze státního rozpočtu z tohoto titulu, bylo
by možné zmírnit navrhované krácení
u důchodového zabezpečení či
v daném případě z 1,2% na 0,9%. Výhodou
přijetí takového pozměňovacího
návrh u by bylo, že prostředky ve fondu důchodového
zabezpečení by byly průhlednější
a kontrolovatelnější než ve fondu státní
politiky zaměstnanosti. K tomu směřoval můj
pátý pozměňovací návrh.
Zcela nedotčena zůstává ve vládním
návrhu problematika řádového podcenění
odpisů v důsledku toho, že musí být
uskutečňována až na nepodstatné
výjimky z doložené pořizovací
ceny. Hmotný majetek, který byl pořízen
do roku 1990, ale v menší míře i počátkem
devadesátých let, je tedy odpisován z cen,
které jsou často až několikanásobně
nižší než současné reprodukční
ceny, za něž by bylo možno v dnešní
době náhradu opotřebovaného majetku
pořídit. Dochází tady jednak k výraznému
zkreslování národohospodářských
i účetních výkazů, zakrývání
skutečností, že žijeme z podstaty dříve
vytvořených hodnot, k vykazování fiktivních
zisků a tím i k fiktivní vyrovnanosti, resp.
přebytku státního rozpočtu.
Např. linka na výrobu dílů obráběcích
strojů, která byla pořízena v roce
1989 za 12 mil. Kč a má životnost 8 let, je
to odpisová skupina 2, by mohla být v současné
době v důsledku inflace nahražena novou linkou
o stejné výkonnosti v hodnotě přibližně
30 mil. Kč. Avšak roční odpis pořizovací
ceny činí pouze 1,5 mil. Kč. Odpisy tak nevytvářejí
zdroje pro prostou reprodukci opotřebeného hmotného
majetku.
To se týká jak strojů a zařízení,
tak i staveb, avšak k největším národohospodářským
škodám dochází v důsledku podcenění
odpisů u strojů a zařízeni, které
brzdí nezbytnou modernizaci technické základny,
zejména v průmyslu, zemědělství
a dopravě.
Opoziční poslanci již v minulosti na tento
problém upozorňovali, avšak Ministerstvo financí
se jakékoli valorizaci odpisů úporně
bránilo. Z věcných argumentů stojí
za zmínku námitka Ministerstva financí, že
dříve pořízené základní
prostředky mají sice značně vyšší
reprodukční cenu než pořizovací,
ale nemají zdaleka tak velkou tržní cenu, protože
mezitím zastaraly. Tento argument je pravdivý, neboť
dochází zejména k morálnímu
zastarávání, ale to je ve světě
naopak důvodem k rychlejšímu odpisováni,
a tedy ke zvýšení hodnoty odpisů. Hlavní
příčinou odporu Ministerstva financí
k jakékoli valorizaci odpisů je však skutečnost,
že by šlo o značné snížení
rozpočtových příjmů, neboť
by se značně snížily vykazované
fiktivní zisky podniků.
Vycházím z těchto skutečností
a doporučuji v pozměňovacím návrhu
kompromisní řešení. Tento kompromis
spočívá především v těchto
skutečnostech.
1. I když k největšímu národohospodářskému
zkreslení dochází u staveb, doporučuji
v pozměňovacím návrhu částečné
řešení zatím pouze u strojů a
zařízení, kde je to z hlediska modernizace
výrobní základny nejaktuálnější.
2. Pozměňovací návrh vylučuje
z valorizace odpisů osobní automobily, letadla a
motocykly, pokud nejsou podnikateli využívány
v příslušném druhu dopravy, dále
nábytek, televizory, ledničky, majetek v zahraničí
apod. Chci tím zdůraznit, že jde výhradně
o zvýhodnění odpisů z výrobních
strojů a zařízení.
3. Uplatnit valorizaci teprve počínaje odpisy za
rok 1996, to je valorizovat pouze dosud neodepsanou zůstatkovou
cenu strojů a zařízení, pořízených
před rokem 1994.
4. Na majetek pořízený před 31. 12.
1992 se platnost omezuje jednak proto, že právě
do roku 1992 proběhl nejrychlejší inflační
pohyb, jednak proto, že po zavedení nové daňové
soustavy mohou počínaje rokem 1993 poplatníci
čelit pokračující inflaci uplatňováním
zrychleného odpisování a rovněž
odpočtem 10% ze základu daně podle §
34 odst. 3.
Pozměňovací návrh k této problematice
je uveden jako bod 4 mého návrhu.
Ve svém pozměňovacím návrhu
v bodě 3 se vracím k zákonu z roku 1992,
kdy odečitatelnou položkou od základu pro výpočet
daně z příjmu byly i výdaje na částečnou
úhradu nákladů zaměstnance na cestu
do práce a zpět. V novele pro leta 1994 a 1995 byla
tato položka vypuštěna.
Můj pozměňovací návrh se variantně
vrací k původnímu smyslu této položky
a zviditelňuje jednotlivé odpočitatelné
položky.
Můj druhý pozměňovací návrh
umožňuje podnikatelům rovněž ve
dvou variantách 100 nebo 200 Kč měsíčně
přispívat ze svých prostředků
na penzijní připojištění zaměstnanců.
Tento finanční příspěvek by
nebyl předmětem daně podle § 3 odst.
4 tohoto zákona.
Můj poslední pozměňovací návrh
je uveden pod bodem 1. Jedná se o to, že příjemcem
poskytované státní dotace na podporu včelařství
jsou v převážné většině
nepodnikatelské subjekty, tj. drobní chovatelé
včel. Pro rok 1995 bylo dle dotačních pravidel
státu vyčleněno pro drobné chovatele
včel 75 mil. Kč. Velká část
příjemců státní dotace v důsledku
zdaňování dotačních prostředků
od státu se stane plátcem daně. Proto předkládám
pozměňovací návrh, který by
osvobodil příjemce od daně z příjmů
fyzických osob z poskytovaných dotačních
prostředků do maximální výše
6 tis. Kč ročně.
V závěru bych chtěl říci, že
vysoké daňové zatížení
nezpůsobují v rozhodující míře
jenom sazby daní. Těmi se např. daň
z příjmů právnických osob po
přijetí novely zákona dostane do pásma,
které odpovídá směrnici komise Evropské
unie. Vysoká míra zdanění však
vyplývá ze způsobu výpočtu
základu daně. Zákon obsahuje řadu
úprav, které znevýhodňují podnikatelskou
sféru a vyvolávají nadměrné
zdanění. Vysoká míra zdanění
se vztahuje i na daň z příjmu fyzických
osob. Nezdanitelná část dané ve svém
celku působí asociálně, protože
výrazně zvýhodňuje poplatníky
s vyšším daňovým základem.
Daň z příjmů ze závislé
činnosti fyzických osob nerespektuje, že některé
výdaje fyzických osob mají charakter nákladů
na dosažení zajištění a udržení
těchto příjmů. Daňová
soustava rovněž odčerpává v podnikatelské
sféře neúměrně mnoho finančních
prostředků, které se v konečném
důsledku nestanou součástí daňové
povinnosti. Podnikatelé je musí odvést a
po relativně dlouhou dobu s nimi nemohou disponovat. V
době, kdy se za bankovní úvěry platí
vysoké úrokové sazby, jsou tato opatření
dodatečným zdaněním podnikatelské
sféry.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Slova se
ujme kolega Šafařík, připraví
se kolega Kuchař.