Přítomni:
Předseda PSP M. Uhde, místopředseda PSP J.
Vlach, místopředseda PSP J. Kasal, místopředseda
PSP K. Ledvinka, místopředseda PSP P. Tollner a
180 poslanců.
Za vládu České republiky: místopředseda
vlády J. Kalvoda, místopředseda vlády
a ministr financí I. Kočárník, ministr
hospodářství K. Dyba, ministr školství,
mládeže a tělovýchovy I. Pilip.
(Schůze opět zahájena v 9.20 hodin.)
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Dámy
a pánové, chystám se zahájit dnešní
jednání schůze sněmovny. Chtěl
bych vás upozornit, že budeme pokračovat v
projednávání pátého bodu našeho
pořadu, což je Vládní návrh ústavního
zákona o vytvoření vyšších
územních samosprávných celků
K tomuto bodu jsme vyslechli úvodní slovo, zpravodajskou
zprávu, proběhla - doufám, že značná
část - rozpravy. Pak jsme přerušili
projednáváni tohoto bodu. Do rozpravy jsou dále
přihlášeni kolegové Jiří
Bílý, Josef Ježek a Zbyšek Stodůlka.
Chci se zeptat, zda pan kolega Bílý je přítomen.
Dám mu příležitost, aby vystoupil. Ještě
jednou prosím kolegy a kolegyně z předsálí,
aby se dostavili do jednací síně.
Poslanec Jiří Bílý: Vážený
pane předsedající, vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, na pořad jednání Poslanecké
sněmovny se dostává ústavní
zákon, který má ambice stát se malou
ústavou republiky. Územně správním
členěním by měl být v tomto
posttotalitním státě nastartován proces
vedoucí v budoucnosti k decentralizaci státní
moci a dotvoření systémů samosprávných
orgánů. Jestliže nyní posuzujeme vládou
předložené návrhy ústavních
zákonů o vyšších územních
samosprávných celcích a jejich kompetencích
s podstatnými korekturami ze strany Poslanecké sněmovny,
musíme stále sledovat cíl, který chceme
dosáhnout. Ústava České republiky
říká, že cílem našeho snažení
má být vytvoření občanské
společnosti. Tak je to v dikci Ústavy, ať přímo
či nepřímo. Ovšem občanská
společnost nemůže být vybudována
bez naplnění práva zde žijících
národů, určících svobodně
svůj politický status. Jen národ může
říci, v jakém státě chce žít
a do jaké míry chce omezit svoji suverenitu.
Územně správní členění
státu musí respektovat zde žijící
národy, jinak by decentralizace státní moci,
samospráva a svobody občanů byly fiktivní.
Tento fakt vystihl K. H. Borovský, který říká:
"První a nejhlavnější péče
naše musí být o národnost. Bratři
milí, nedejte se svést neupřímnými
hlasy, které říkají, že to je
jen forma, jen věc postranní, že pro jazyk
a národnost nesmíme zapomenout na důležitější
věci. Toť jsou hlasové neupřímných,
skrytých nepřátel národa našeho.
Největší svoboda bez národnosti není
nic, protože jest to svoboda pro cizí, pro utlačovatele
a pány naše. Ne tak pro nás."
Což pomohla doposud Irčanům svoboda anglická,
což pomohla našim Slovákům svoboda uherská
a já s tímto velkým Čechem musím
se ptát. K čemu mi bude tento zákon, který
nerespektuje milion 360 tisíc občanů, kteří
se hlásí k moravské národnosti. K
čemu mně je česká svoboda, když
žiji v městě Brně, kde 63% obyvatel
je moravské národnosti, ale představitelé
parlamentu tam vidí jen českou kulturu a jen Čechy.
Moji národnost neuznáváte a přitom
české sdělovací prostředky
o nás vytrubují, že jsme separatisté
a nacionalisté. Ptám se tedy, jsem nacionalista,
kterého národa? Nezačali jste tady v Praze
již dělit na Čechy na Moravě a na ty
neplnoprávné, kteří si říkají
Moravané? Je jen otázka naší sebeúcty,
kolik si toho necháme líbit.
My, příslušníci moravského národa,
jsme přinesli největší oběti
za vznik a udržení Československa a nejvíce
jsme postiženi jeho rozdělením. Na Moravě
bylo vždy dost zastánců českoslovanské
a později československé jednoty. Dovedli
jsme subordinovat svoji národnost pod národnost
československou. Byli to z velké části
vojáci z Moravy, kdo bojoval v zahraničním
odboji. Dnes se ohlížíme zpět a co vidíme?
Z naší země se za 74 let odčerpalo půl
biliónu korun. Hlavní město Moravy je v horším
stavu než bylo za Rakouskouherské monarchie. Stagnoval
moravský průmysl, stagnovala a byla centralizována
i moravská kultura. Morava se stala odkladištěm
přebytečných osobností z Čech,
které nám přišly ukazovat svoji světovost.
Díky vzniku Československa byli Češi
a Slováci uznáni z mezinárodněprávního
hlediska za národy. Vytvořili si vlastní
státy. Moravané se stali předmětem
jejich spekulací. Nikdo se nezeptal, v jakém státě
chceme žít a v jakém státním
uspořádání chceme žít.
Co nám sliboval K. H. Borovský? Ať se mezi
sestrami, českou a moravskou, svobodně vyjednává,
chtějí-li být mezi sebou oužeji spojeny
nebo nic. Myslíme, že pak obě nebudou po ničem
více toužit, než po spojení, ale daleko
budiž od nás, Čechů, abychom chtěli
krev svou vlastní, Moravu, k něčemu nutiti,
co by se jim nelíbilo. Kde jsou potomci K. H. Borovského?
Zřejmě zde zůstali jen potomci měšťanostů
z roku 1848, kteří přímo v této
sněmovně byli shromáždění
hrabětem Thunem a pod taktovkou pana hraběte křičeli
do světa, že nechcou žádnou konštituci,
že se jim metternichovský absolutismus líbí.
Dám na radu spisovatele Havlíčka. Morava,
ať především o to dbá, by tolik
práv a tolik svobody vydobyla, co již my v Čechách
máme.
Z toho důvodu musím odmítnout oba návrhy
ústavních zákonů jako celek. Ústavní
zákon o vyšších územních
celcích my, poslanci moravské strany, musíme
odmítnout ze základního důvodu, že
územně správní členění
je věc každého národa. Nikdo v Madridu
nerozhoduje o územně správním uspořádání
Katalánska, stejně tak Spolkový sněm
se nezabývá tím, zda Bavorsko má tři
nebo čtyři kraje.
Za nejdůležitější povazujeme narovnání
mezi českým a moravským národem, ať
se to stane v tomto volebním období nebo později.
Češi by měli nám ukázat, že
tento stát je také náš. V této
poslanecké sněmovně by se spíš
měla projednávat novela Ústavy, která
by umožnila činnost zemských sněmů
se zákonodárnou pravomocí a jejich kompetencím
by bylo příslušné územně
správní členění.
My, Moravané, dobře víme, jaké členění
své země chceme a jsme schopni na moravském
zemském sněmu rychle dojít ke konsensu. Kdysi
byl politický vtip, že socialismus je trnitá
cesta od kapitalismu ke kapitalismu. Já bych tento vtip
novelizoval asi tím, že narovnání mezi
Čechy a Moravou zatím vypadá jako trnitá
cesta od krajů ke krajům. Kraje či "země"
jsou umělé útvary bez vlastní minulosti
a podle mě i bez vlastní budoucnosti. Vznikly tyto
segmenty v kancelářích pražských
technokratů, kteří přemýšlí,
jak udržet co nejdéle centralismus. Dojemně
tak převzali štafetu totalitního režimu,
který rozdělení Moravy a Slezska na tři
kraje připravoval již v polovině sedmdesátých
let. Jen ústřední výbor KSČ
tehdy osvítil duch svatý, že zpracovaný
materiál nepředložil na tehdejší
sjezd KSČ. Později v tomto pokračovala tzv.
Hamplova komise, která podle potřeb centra, především
pro řízení ekonomiky státem, vymýšlela
různé patvary, které nerespektovaly ani hranice
mezi zeměmi. Spontánní moravské hnutí
bylo právě reakcí na desítky let trvající
centralismus i snahu byrokratů v ústředí
rozrušit přirozená centra a celistvost moravské
země. Pro tyto lidi je polistopadový vývoj
zklamáním, neboť dnes se rozbíjí
i to, co si nedovolil rozbít totalitní režim.
Návrh ústavního zákona nejenže
nerespektuje celistvost Moravy a Slezska a její státoprávní
tradice, ale ani zákaz, aby příslušníkům
jednoho národa nebyl znemožňován sociální
a kulturní rozvoj tím, že by byli rozděleni
do různých administrativních celků.
Často naše sdělovací prostředky
poučovaly slovenského premiéra, jak má
vypadat územně správní členění
na Slovensku z pohledu maďarské menšiny. Zatímco
u nás nejsme schopni spojit alespoň území,
kde žije pres 50% obyvatel moravské národnosti.
Věřím, že v krátké historii
tohoto státu bude návrh tohoto ústavního
zákona jenom nevýznamnou epizodou a Moravané
a Slezané si vybojují své místo na
slunci. Tedy s prezidentským: na shledanou v příštích
časech.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Bílému. Prosím pana poslance
Josefa Ježka, aby se ujal slova. Připraví se,
pokud dorazí, pan poslanec Stodůlka.
Poslanec Josef Ježek: Pane předsedající,
dámy a pánové, úvodem bych navrhl,
abychom se zabývali, ne tedy jako bod jednání,
ale v rámci debat v kuloárech, v rámci přemýšlení
- otázkou - zda jsme Poslanecká sněmovna
středoevropského státu nebo Velký
Chural, jakési kočovnické říše
anebo parlament nějaké republiky v černé
Africe, protože se mi zdá, že z tohoto místa
je možno politicky beztrestně říci úplně
cokoli, a ten dotyčný vlastně nemá
žádný problém; žádné
kamery a podobné instituce, které by seznámily
s tímto, zde nejsou, tak si řada našich kolegů
myslí, že si může dovolit říct,
co chce.
Pokusil bych se uvést pouze několik příkladů
mystifikací. Např. pan kolega Kryčer se zmínil
o jakési konferenci v Ženevě. Na této
konferenci podle něho měla vzniknout jakási
mapa, ale na této konferenci v Ženevě byli
tři členové této Poslanecké
sněmovny. Zde je sborník z konference. Na této
konferenci žádná mapa nebyla, v této
publikaci žádná mapa není. Není
tam nikde, že by Rada Evropy dnem i nocí přemýšlela
jenom o tom, že musí být země Moravskoslezská
a nic jiného. Čili takto se argumentuje.
Další argument pana dr. Kryčera byl srovnání
Bavorska a našich ev. nově zřízených
krajů. Zde mohu opět ukázat publikaci statistického
úřadu Evropské unie, ze které je zřejmé,
že pro účely regionální statistiky
a regionální politiky Evropská unie pracuje
i na úrovni našich krajů s podobnými
jednotkami. Bavorsko je rozděleno na sedm krajů,
z nichž ten největší, kde je Mnichov,
má skoro tolik obyvatel, jako celá Morava. Navíc
bavorské kraje jsou dokonce komunálními společenstvími.
Není to jenom výkon státní správy.
Byla zde zmínka o Paříži a o jeho okolí.
Evropská unie vydala publikaci - Portrét evropských
regionů; zde je region, kde je Paříž
s okolím. Je to seskupení departementů, které
má téměř 10 mil. obyvatel. Jak vidíte,
okolí Paříže na úrovni o stupen
níže, než je stát, není nijak děleno,
protože je to naprosto nesmyslné.
V této věci bych chtěl jenom říct,
že vládou navrhované rozdělení
středních Čech je natolik podivné
a nelogické; je v podstatě v rozporu s výkonem
kompetencí některých ministerstev. Nedovedu
prostě pochopit, proč ministr dopravy nebo ministr
hospodářství hlasoval pro takové rozdělení
středních Čech, které mu fakticky
znemožňuje rozumným způsobem vykonávat
působnost, kterou ze zákona má svěřenou.
Před rokem mi jeden můj kolega, který přednáší
geografii na Masarykově univerzitě v Brně,
poslal dopis s takovýmto dotazem: "Co mám říkat
studentům, jestliže žijí ve státě,
jehož vláda předloží návrh,
který je v rozporu se vším, co se tito studenti
pět let učí? Co jim mám říct?"
Myslím si, že tato věc není tak úplně
bezvýznamná. Je důležitá a já
bych vás všechny vyzýval k tomu, abyste k této
záležitosti přistupovali zodpovědně.
Navíc, návrh stálé komise Poslanecké
sněmovny pro reformu veřejné správy
v maximální míře vycházel z
podkladů předložených vládou.
Pokud si přečtete text, který je nazván
"Záměry vlády v oblasti reformy veřejné
správy", který sněmovna dostala v září,
tak zjistíte, že tři měsíce před
tím předložený vládní
návrh ústavního zákona je s tímto
do značné míry v rozporu. Čili komise
parlamentu neudělala nic jiného, než se snažila
na základě těchto zásad, které
respektovala a které jsou uvedeny ve zprávě
komise, tak předložit takový návrh,
který je podle členů této komise,
podle jejich nejlepšího vědomí a svědomí,
prostě ten nejlepší.
Upozornil bych na oněch sedm zásad, které
jsou v daném textu opsány. Zjistíte, že
celá řada připomínek se vlastně
s těmito zásadami shoduje.
Za prvé. Je zde uvedeno, že reforma veřejné
správy je dlouhodobý postupný proces, že
je nutné klást důraz na maximální
užití existujícího systému -
efektivnost, racionalizaci a minimalizaci nákladů.
Proto tedy dvě varianty, o kterých bychom měli
rozhodnout, která je z tohoto hlediska nejlepší.
Dále je důležitá zásada volby
do zastupitelstev krajů; budou se konat na obdobných
principech jako volby do Poslanecké sněmovny. Dále
se předpokládá systém poměrného
zastoupení, a to i podle okresů. Domnívám
se, že je naprosto nepravděpodobné, že
by tato sněmovna schválila event. volební
zákon, kde by se krajské zastupitelstvo, nebo zemské,
volilo bez rozdělení na volební okresy. To
znamená, ať již bude Liberec, či nebude
Liberec; budou Pardubice, nebudou Pardubice; bude Opava, nebude
Opava - tak ti opavští, liberečtí a
pardubičtí přirozeně vždy budou
přehlasováni, pokud se budou chovat extrémně.
Důležitým hlediskem při vytváření
krajů je i regionální disparita daná
zejména velikostí rozdílů mezi kraji,
pokud jde o relativní úroveň jejich vlastních
příjmů a z toho vyplývající
problém finančního vyrovnání
rozpočtu krajů v rámci státu.
Byl tu před chvílí ministr financí.
Pro něho se jedná o problém, abychom nalezli
optimální prostorový rámec, v rámci
kterého se přerozdělují finanční
prostředky na úrovni obcí. Víte, že
to je neřešitelné, jestliže by se toto
mělo dělat v rámci celé republiky.
Dále reforma státní správy vychází
ze zachování okresních úřadů
jako důležitých orgánů státní
správy, u nichž bude těžiště
prvoinstančního rozhodováni. Vím samozřejmě,
že jsou názory, že okresní úřady
bychom měli co nejdříve zrušit. Myslím
si, že je jiná alternativa jejich faktického
zrušení, to znamená jejich podřízení
krajskému úřadu. Vláda není
prostě schopna 72 okresních úřadů
řídit.
Další zásada. Krajské úřady
budou plnit funkci zejména odvolacích orgánů
proti prvoinstančním rozhodnutím okresních
úřadů. Rozhodovací činnost
ve správním řízení na jednotlivých
úsecích státní správy bude
v zásadě končit na úrovni krajských
nebo zemských úřadů.
Další zásada. Hlavní město Praha
zůstane i nadále obcí, protože event.
bude též krajem nebo zemí. To je důvod,
proč by měl být zvláštní
zákon o hlavním městě Praze a je to
důvod, proč navrhovaný čl. II je navrhován
ve znění, které je uvedeno ve všech
variantách ústavního zákona.
Dále. Výkon státní správy v
hlavním městě bude realizován v zásadě
ve dvou stupních v rámci větších
obvodů. Odvolacím orgánem proti rozhodnutí
orgánů v těchto správních obvodech
města bude magistrát hlavního města
prahy.
Pokud oddělíme Prahu od středních
Čech, tak pochopitelně nemůže být
odvolacím orgánem příslušný
krajský úřad.
A konečně poslední bod: současně
s vytvořením krajů jako vyšších
územně samosprávných celků
je nutno rozhodnout o tom, zda dnešní statutární
města, eventuálně další velká
města budou mít na svém území
působnost okresních úřadů,
jak to bývalo tradičně v těchto zemích
obvyklé, zda budou z hlediska územního členění
samostatnými okresy. Pokud jde o výkon státní
správy, budou magistráty těchto měst
podřízeny krajským úřadům.
Čili jde o to, rozhodnout, zda všechna ta města,
která aspirují na správní centra,
mají mít postavení okresu, což podle
mého názoru může uspokojit větší
část jejich ambic.
Ještě bych připomenul další věc:
Před třemi lety tato sněmovna dala důvěru
vládě, která přednesla určité
programové prohlášení, kde je bod II.
- "Demokracie a veřejná správa v občanské
společnosti". V tomto prohlášení
najdete takovéto věty: "Vláda považuje
parlamentní demokracii za jedinou formu vlády důstojnou
evropské civilizace a je odhodlána ji chránit
všemi zákonnými prostředky. Je samozřejmostí,
že demokracie nemůže být omezena pouze
na celostátní úroveň, a že je
nutno rozhodování v co největší
míře přenést přímo k
občanům. V této oblasti bude proto v následujícím
období prvořadým úkolem vlády
reforma státní správy a její decentralizace.
Obojí je podmínkou úspěchu ekonomické
transformace a fungování občanské
společnosti. Vláda bude dbát na to, aby se
v prostoru jí vymezeném více než dosud
uplatnila regionální a místní samospráva."
Dále je zde např. toto: "Vytvoříme
podrobný právní rámec, který
umožní přirozený vznik samosprávních
celků na základě podmínek a mechanismů
zakotvených v ústavě. Vláda bude touto
cestou řešit požadavky na zvýšení
samosprávného postavení jednotlivých
oblasti Čech, Moravy a Slezska."
Čili my se tady nyní snažíme a parlamentní
komise vám navrhuje určitý způsob
jak toto programové prohlášení a ústavu
naplnit. Domnívám se, že bychom se měli
chovat jako stát, kde vládní prohlášení
nebo ústava nejsou bezvýznamným cárem
papíru, ale dokumentem, který v podstatě
kohosi k čemusi zavazuje.
Ještě poznámku k předchozímu
vystoupení pana kolegy Bílého. Musím
ho ujistit, že rozdělení Moravy na tři
územní celky není výdobytkem technokratů,
pokud možno stižených bolševismem, ale poprvé
bylo velice seriozně odůvodněno v práci
Jaromíra Korčáka z r. 1933, a mohu ho s tímto
dílem samozřejmě také seznámit.
Všichni mluví o tom, že kraje byly zrušeny,
že kraje neexistují, že je obnovujeme. Nikdo
v této sněmovně ani roduvěrní
Moravané nenavrhli novelu zákona o územním
členění státu, ze kterého by
se vyčlenilo ustanovení, že se zřizuje
kraj Středočeský se sídlem v Praze,
Jihomoravský se sídlem v Brně atd. Tento
zákon platí a zcela nedávno jsme ho novelizovali
tím, že jsme tam zasadili okres Jeseník. Jediná
věc, která se stala - byly zrušeny krajské
národní výbory, ale jinak kraje jakožto
správní obvody stále existují. A jedna
z variant, které vám komise navrhuje je v podstatě
úprava tohoto existujícího krajského
členění.
Je tu samozřejmě problém, jak z existujících
okresů, u kterých se ukázalo, že nejsme
schopni je příliš změnit, protože
stojí hodně peněz, poskládat rozumné
vyšší územní samosprávné
celky.
Vyzývám znovu, vážení, všechny,
abyste si uvědomili, že jsme v situaci, kdy ve vztahu
k tzv. moravské otázce nebo k moravské otázce
bychom měli se chovat mnohem odpovědněji,
než orgány Československa ve dvacátých
letech ve vztahu ke Slovensku. A to, že Slovensko se vytvořilo
jako samostatná územní jednotka až v
roce 1928, je možná jedna z prvních příčin,
že Československo jako stát nevydrželo
déle než 74 let.
Další důležitá věc je asi
tato, že bychom si měli uvědomit, že jsme
poslanci zákonodárného sboru a ne členové
obecního zastupitelstva, to znamená, že bychom
měli preferovat zájem národní, zájem
státu a nikoliv toho či onoho města, kde
řízením osudu bydlíme, neb z toho
města se můžeme klidně také vystěhovat
a nemusíme tedy být tak úzce vázáni.
Samozřejmě chápu, že lokální
patriotismus je důležitá věc, ale pro
člena zákonodárného sboru by měla
být záležitostí více méně
sekundární.
Tolik tedy několik poznámek k danému problému
a doufám, že se podaří najít
takové kompromisní řešení, aby
ústavní zákon byl chválen. Pokud schválen
nebude, tak to bude důležitý mezník
na cestě nikoliv k politické stabilitě, ale
na cestě spíše opačné. Děkuji
vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Josefu Ježkovi a prosím, aby se slova
ujal pan Zbyšek Stodůlka. Připraví se
pan kolega Josef Hurta.
Poslanec Zbyšek Stodůlka: Děkuji. Vážený
pane předsedající, kolegyně a kolegové,
některé věci z těch, které
jsme chtěl říci, řekl přede
mnou pan kolega Ježek. Chtěl bych pouze reagovat na
určité skutečnosti, které včera
z tohoto místa zazněly, a to úvaha o tom,
že Bavorsko je více méně samostatným
státem, který s našimi vyššími
územními samosprávnými celky nemůže
mít žádné kontakty. Polští
liberálové při přípravě
své územní reformy si udělali průzkum
pravomocí a kompetencí v demokratických státech
a zjistili, že německý "Land", tedy
"Spolková země" má zhruba stejné
pravomoci a kompetence jako francouzský "departement"
a nebo jako španělská "provincie",
přičemž v posledních dvou případech
pochopitelně nejde o federativní, to je spolkové
státy. Ony totiž vycházejí z jednoho
principu, z Evropské charty místní samosprávy,
která mimo jiné stanoví, že samosprávné
celky spolu mohou jednat a navazovat kontakty bez vědomí
či souhlasu centra.
Pokud vím, my jsme k Evropské chartě místní
samosprávy nepřistoupili a dokonce se o ní
mlčí, přitom sám pojem vyššího
územního samosprávného celku je z
této charty převzat.
Druhá poznámka. Kolega Ježek správně
řekl, že zákon 36/1960 nebyl zrušen a
tedy platí kraje jako správní jednotky. Schválením
ústavního zákona o vytvoření
krajů budeme mít kraje podle zákona 36/1960
jako správní jednotky a v jejich rámci kraje
jako vyšší územní samosprávné
celky. Je to obdoba dřívějších
rakouských politických a v jejich rámci vytvořených
soudních okresů. Pokud toto vláda tímto
sleduje, pak by to měla tedy jasně říci.
Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Stodůlkovi. Prosím pana poslance Hurtu,
aby se ujal slova, připraví se pan kolega Karel
Hrdý.
Poslanec Josef Hurta: Vážený pane místopředsedo,
vážené kolegyně a kolegové, navrhuji,
aby v čl. 1 společné zprávy - sněmovní
tisk 1810 - byl vyšší územní samosprávný
celek středomoravský pod bodem 7 rozdělen
takto: jako bod 7 olomoucký vymezený územím
okresů Olomouc, Prostějov, Přerov a Šumperk
a jako bod 8 zlínský vymezený územím
okresů Kroměříž, Uherské
Hradiště, Vsetín a Zlín. Další
body přečíslovat.
Zdůvodnění by mohlo být rozsáhlé,
uvedu je proto jen stručně. Fungování
nově vytvořených celků bude dáno
především skutečností, zda respektují
existenci přirozených regionů. Jedním
z těchto nesporných přirozených regionů
je oblast jihovýchodní Moravy zahrnující
území okresů Kroměříž,
Uherské Hradiště, Vsetín a Zlín.
Vytvořené vazby těmito okresy mají
historické kořeny a jsou představovány
především propojením průmyslu,
obchodní činnosti, stavebních kapacit a bankovních
institucí. Území představuje významnou
koncentraci exportních aktivit a značný intelektuální
potenciál soustředěný do školství,
výzkumných ústavů, projekčních
ústavů a dynamika rozvoje území je
v popředí v rámci České republiky.
Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Hurtovi, prosím, aby se slova ujal pan kolega
Karel Hrdý, připraví se pan poslanec Kubiš.
Poslanec Karel Hrdý: Pane předsedající,
pane místopředsedo, vážení kolegové
a kolegyně, dovolte mi jednu malou poznámku k přijímanému
ústavnímu zákonu o vyšších
územních samosprávných celcích.
Není to dlouho, kdy jsme se bavili o naplnění
ústavy v 1. bodě - senát. Tehdy zazněly
hlasy, že kdo hlasoval pro ústavu, měl by hlasovat
pro senát. Náš poslanecký klub tehdy
zcela legitimně podal návrh na změnu ústavy
- na jednokomorový parlament - a měl pro to své
důvody. Tento návrh nebyl přijat, bylo však
legitimně postupováno.
Nezaznamenal jsem v této chvíli žádný
návrh na změnu ústavy, pokud jde o vyšší
územní samosprávné celky, snad jen
onu změnu prostřednictvím ústavního
zákona, který to jinak formalizuje, ale je tu koneckonců
i návrh, který ponechává ústavu
v původním znění.
Chtěl bych tedy použít stejný argument,
který byl použit u senátu, a chtěl bych
připomenout těm poslancům, kteří
podpořili ústavu, že nyní budou podporovat
ústavní zákon na zřízení
vyšších územních samosprávných
celků, ať už je v jakékoli podobě.
Nyní mi dovolte ještě jeden malý pozměňovací
patriotický návrh, kterým bych chtěl
vyjádřit onu špatnost a neschopnost existence
Severočeského kraje. Chtěl bych ve svém
pozměňovacím návrhu - pokud nebude
přijat návrh pana poslance Ježka na dělení
Severočeského kraje - navrhnout, aby byly přeřazeny
ve variantě 2, tj. osm samosprávných celků,
okresy Liberec a Jablonec do kraje Středočeského.
Tento návrh na první pohled vypadá do kategorie
crazy. Ujišťuji vás, že jako občan
tohoto malého regionu ho do kategorie crazy nemohu zařadit.
Spádově je Praha pro Liberecko příznivější
než Ústí nad Labem i varianta, kterou jsem
slyšel, tj. Hradec Králové. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Hrdému a prosím pana poslance Kubiše,
aby se ujal slova.
Poslanec Josef Kubiš: Dámy a pánové,
pane předsedající, měl bych jeden
pozměňovací návrh k variantě
osmi celků předložené komisí,
případně devíti předložené
ústavně právním výborem. Jedná
se o název vyššího územněsprávního
celku moravskoslezského.
Chtěl bych zde upozornit na chybné řazení
názvů moravský a slezský. Okresy tvořící
tuto jednotku - Jeseník, Bruntál, Opava, Nový
Jičín, Ostrava, Karviná, Frýdek -
Místek - mají celkovou úhrnnou plochu 6249
km2, tj. české Slezsko, které
je v tomto celku zahrnuto, má z toho plochu 4452 km2.
Samozřejmě, že možná nějaká
menší chybička se nevylučuje, ale v
podstatě to tak je. Slezsko tedy z plochy tohoto celku
zaujímá zhruba 72%, Morava 28%. Název této
jednotky by tedy neměl být moravskoslezský,
ale navrhuji, aby byl slezskomoravský podle tohoto skutečného
zastoupení. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Kubišovi. Prosím pana poslance Kalvodu,
který se přihlásil do rozpravy, aby se ujal
slova.