Poslanec Jan Černý: Pane předsedající,
dámy a pánové, zemědělský
výbor se velmi pečlivě zabýval předloženým
zákonem, sešel se k němu celkem třikrát
a snažil se najít řešení, které
by umožňovalo, jak vyhovět záměru
předkladatele omezit daňové úniky,
tak vyhovět i některým námitkám,
které byly vzneseny při rozpravě.
Po dohodě s předkladatelem zemědělský
výbor jednomyslným hlasováním přijal
usnesení, které vám přečtu.
Zemědělský výbor doporučuje
poslanecký návrh zákona schválit v
tomto upraveném znění.
Do názvu zákona doplnit za slova "č.
45/1994 Sb." slova "a zákona č. 40/1 995
Sb.". Vysvětlím. Vzhledem k dlouhému
projednávání zákona byl mezitím
přijat zákon o regulaci reklamy a tudíž
je třeba doplnit jeho číslo do názvu
zákona.
Za druhé. Návětí v čl. l zní:
Zákon č. 303/1993 Sb., o zrušení státního
tabákového monopolu a opatření s tím
souvisejících, v znění zákona
č. 45/1994 Sb. a zákona č. 40/1995 Sb., se
mění a doplňuje takto:
§ 1 včetně nadpisu zní: "§
1. Podmínky zpracování tabáku, výroby,
skladování a prodeje tabákových výrobků.
Tento zákon upravuje některé podmínky
zpracování tabáku, výroby, skladování
a prodeje tabákových výrobků včetně
ukládání sankcí za porušení
stanovených povinnosti."
Dále zemědělský výbor doporučuje:
v § 4 odst. 1 se za slovem "dovážet"
s odkazem 2 doplňuje čárka a vkládá
slovo "skladovat".
Další návrh. V § 4 se doplňuje
nový odst. 6, který zní: "(6) Kusový
prodej cigaret z otevřeného jednotkového
balení určeného pro přímou
spotřebu nebo bez tohoto balení je zakázán."
K tomuto pozměňovacímu návrhu se vztahuje
pozměňovací návrh pod bodem 7, kdy
se v § 7 za odst. 2 vkládá nový odst.
3, který zní: "(3) Orgány uvedené
v § 8 odst. 1 a 5 uloží fyzické nebo právnické
osobě, která poruší zákaz uvedený
v § 4 odst. 6 pokutu
a) ve výši 10 tis. Kč při prvním
zjištění porušení tohoto zákazu,
b) ve výši 50 tis. Kč při opětovném
porušení tohoto zákazu."
Dalším pozměňovacím návrhem,
který schválil zemědělský výbor,
je pozměňovací návrh k § 8 odst.
1, který zní: "Zjistí-li Zemědělská
a potravinářská inspekce nebo Česká
obchodní inspekce (dále jen "inspekce")
při své kontrolní činnosti (odkaz
8), že jsou prodávány cigarety, které
nejsou značeny podle § 4 odst. 1 (dále jen
"neznačné cigarety") nebo že jsou
skladovány neznačené cigarety v množství
větším než 200 kusů, uloží
kromě pokuty uvedené v § 7 odst. 2 také
propadnutí těchto neznačených cigaret
nebo rozhodne o jejich zabrání při každém
zjištění tohoto skladování nebo
prodeje. Zároveň své zjištění
sdělí příslušnému živnostenskému
úřadu."
Další změnou v § 8 je změna v jeho
odstavci 2, kde se vypouští slova "v případě
potřeby".
Další je změna v § 8 odst. 5, kde zemědělský
výbor navrhuje vypustit slova "a obecní policie"
včetně odkazu pod čarou č. 1 3 a čárku
před slovy "Policie České republiky"
nahradit spojkou "a".
Posledním pozměňovacím návrhem
je pozměňovací návrh k § 8, kde
se za odst. 9 doplňuje nový odst. 10, který
zní: "(10) Skladováním neznačených
cigaret se pro účely tohoto zákona rozumí
jejich skladování v prostorách k tomu určených
(skladech), v dopravních prostředcích, a
to i při přepravě, v kancelářích
nebo jiných nebytových prostorách a v prodejních
místech včetně stánkového a
obdobného prodeje."
Myslím, že usnesení, které přijal
zemědělský výbor, by mohlo nahradit
společnou zprávu a pokud - protože rozprava
byla uzavřena - odhlasujeme otevření rozpravy,
dovolím si nabídnout řešení,
že by se tento zákon projednával ve znění
usnesení č. 222 zemědělského
výboru a pak bych poprosil kolegu Mandelíka o to,
jestli by nezvážil stažení svých
pozměňovacích návrhů. Vázne
to samozřejmě na tom, že rozprava je uzavřena,
je potřeba ji otevřít. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Černému. Dámy a pánové,
myslím, že po tom, co jsme vyslechli a po tom, jak
vlastně už se line to projednávání
čtyřmi nebo pěti schůzemi, by bylo
rozumné využít toho, co vyprodukoval zemědělský
výbor. Nemůžeme se k tomu dostat jinak nežli
tím, že otevřeme rozpravu také proto,
aby bylo možné stáhnout pozměňovací
návrhy. Pan ministr se hlásí o slovo, takže
nám možná ušetří jedno hlasování.
Ministr dopravy ČR Jan Stráský: Pane
místopředsedo, pane předsedo, já si
dovoluji otevřít rozpravu s touto poznámkou.
Podle konzultací s panem ministrem Kočárníkem
odpovídají tyto návrhy i představě
vlády.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu ministru Stráskému. Rozprava je otevřena,
hlásí se do ní pan poslanec Mandelík.
Poslanec Richard Mandelík: Vážený
pane předsedající, vážený
pane předsedo, dámy a pánové, chtěl
bych požádat sněmovnu, zda by nevyhověla
mému návrhu vzít zpět mé dva
pozměňovací návrhy, protože návrh
zemědělského výboru je daleko lepší,
splňuje podmínky tohoto zákona podstatně
lépe. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Mandelíkovi. Tím, že je otevřena
rozprava, sněmovna se nemusí vyjadřovat ke
stažení pozměňovacích návrhů.
Bereme je tedy za stažené. Nyní se hlásí
pan poslanec Černý
Poslanec Jan Černý: Pane předsedající,
v tomto případě já předkládám
usnesení zemědělského výboru
č. 222 jako pozměňovací návrh
k textu zákona. Nevím, jestli mám znovu číst.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Zeptám
se sněmovny, zda si přeje, aby text zazněl
znova. Bylo by to korektní, protože on zazněl
mimo rozpravu vlastně. Máme ho všichni písemně,
zazněl na mikrofon před několika minutami.
Pokud na tom nebude nikdo trvat a bude souhlas s tímto
postupem, nebudeme ho muset znovu vyslechnout. Ptám se,
zda někdo nesouhlasí s tímto postupem? Není
třeba číst, podle reakce sněmovny,
ta souhlasí s tím, aby byl vzat jako komplexní
pozměňovací návrh. Nicméně
pak je třeba vyřešit tu otázku, zda
o tom budeme hlasovat jako o pozměňovacím
návrhu? Nepojmeme to jako společnou zprávu.
Chtěl jsem jen zareagovat na to, co pan společný
zpravodaj uvedl před několika minutami. Dámy
a pánové, kdo se hlásí? Pan poslanec
Benda a pan poslanec Výborný.
Poslanec Marek Benda: Pane místopředsedo,
dámy a pánové, jen k pozměňovacímu
návrhu, který přednesl zemědělský
výbor.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Promiňte,
pane kolego, omlouvám se, před chvílí
jsem zapomněl uvést, že pan poslanec Svoboda
má náhradní kartu č. 13.
Poslanec Marek Benda: K pozměňovacímu
návrhu, který přednesl pan předseda
Černý jménem zemědělského
výboru navrhuji, aby se zvlášť hlasovalo
o bodu 5 tohoto pozměňovacího návrhu
a o zbytku pozměňovacího návrhu. Bod
5 upravuje zákaz prodeje kusových cigaret, stručně
řečeno. Myslím, že tento zákaz
je špatný a že jen znepříjemňuje
život lidem a že by tento zákaz neměl
být akceptován. Všechny ostatní věci
pokládám za rozumné a podpořím
je, ale prosím, aby se o tomto bodu hlasovalo zvlášť
a zároveň prosím sněmovnu, aby tento
bod nepodpořila.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Pan poslanec Výborný, potom pan poslanec Novák.
Poslanec Miloslav Výborný: Pane předsedo,
pane místopředsedo, dámy a pánové,
zdá se, že kolega Benda má někdy úplně
stejné myšlenky, které mě také
napadají, neboť jsem chtěl o totéž
požádat, totiž aby o oné části
pozměňovacího návrhu, který
vzešel z jednání zemědělského
výboru, o té části, která vtěluje
do § 4 nový odst. 6 a do § 7 nový odst.
3, bylo hlasováno zvlášť.
A to nejen z důvodů, které uváděl
poslanec Benda, ale také proto, že v této části
se navrhovaná novela dosti výrazně podle
mého názoru vymyká cíli, který
byl deklarován důvodovou zprávou i úvodními
slovy předkladatele a společného zpravodaje.
Ve zbytku bych rád podpořil pozměňovací
návrh přednesený poslancem Černým,
a to i proto, že podle mého názoru jde o úpravu
mnohem zdařilejší než původní
tisk. Možná si někteří vzpomínáte,
že já jsem protestoval proti formulacím, které
byly v původním tisku obsaženy. Nyní
se domnívám, že byl nalezen text, kterému
nelze vyčítat protiústavnost nebo nesouladnost
se zbytkem našeho právního řádu.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Pan poslanec Černý se hlásí, pak poslanec
Libor Novák.
Poslanec Jan Černý: Já se všem
omlouvám. Přitom, jak jsem se snažil spojit
právě ty body, týkající se
prodeje kusových cigaret, aby bylo možno o nich eventuálně
hlasovat, zapomněl jsem na jednu část, bod
6 usnesení zemědělského výboru,
který zní: "§ 7 odst. 2 zní - Orgány
uvedené v odstavci 8, odstavce 1 a 5, uloží
fyzické nebo právnické osobě, která
prodává cigarety neznačené podle §
4 odst. 1 nebo která skladuje cigarety neznačené
podle § 4 odst. 1 v množství větším
než 200 kusů, pokutu
a) až do výše 100 tisíc Kč při
prvním zjištění prodeje nebo skladování,
b) až do výše 500 tisíc Kč při
opětovném zjištění prodeje nebo
skladování."
Já se moc omlouvám, že jsem při prvním
čtení tento odstavec vynechal.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Bereme
to jako doplnění komplexního pozměňovacího
návrhu. Pan poslanec Novák se hlásí
o slovo.
Poslanec Libor Novák (1958): Pane předsedající,
je to v podstatě technická věc, ale přece
jen pokládám za nutné navrhnout, aby ze společné
zprávy byl vypuštěn text v § 8 odst. 1
se za slovo "prodávány" vkládají
slova "skladovány nebo drženy". Předpokládám,
že případné hlasování
o komplexním návrhu zemědělského
výboru, který přednesl pan předseda
Černý, bude čistší.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Novákovi. Kdo se dále hlásí
do rozpravy? Jestliže nikdo, rozpravu končím.
Chci se zeptat pana poslance Libora Nováka, zda si přeje
se vyjádřit jménem navrhovatelů. Prosím,
máte slovo. Zároveň si vás dovoluji
odhlásit vzhledem k tomu, že se schyluje k hlasování
o jednotlivých pozměňovacích návrzích.
Poslanec Libor Novák (1958): Pane předsedající,
velmi stručně. Já souhlasím s návrhem
zemědělského výboru, jak jej přednesl
kolega poslanec Černý. Nechávám na
zvážení sněmovny, jak se vyjádří
stran té části návrhu, která
je uvedena v bodech 5 a 7.
Z hlediska technického připomínám,
že pan kolega Benda navrhl hlasovat o bodu 5 zvlášť,
kolega Výborný navrhl hlasovat o bodu 7 zvláště
a já podotýkám, že z hlediska věcně
souvislosti je nutné hlasovat o pozměňovacím
návrhu pana kolegy Černého a zvláště
o bodech 5 a 7, protože spolu věcně souvisejí.
V tomto případě nechávám na
vůli sněmovny, jak rozhodne.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
zástupci navrhovatele a nyní prosím pana
zpravodaje Černého, aby se ujal slova.
Poslanec Jan Černý: Pane předsedající,
dámy a pánové, v rozpravě bylo řečeno
mnohé. Myslím, že usnesení zemědělského
výboru, tak jak bylo předloženo, již odráží
všechny připomínky, které k zákonu
byly sděleny.
V rozpravě zazněly 2 pozměňovací
návrhy s tím, že kolega Výborný
a kolega Benda navrhli o jednom pozměňovacím
návrhu hlasovat ve dvou částech.
Pokud mohu, předložil bych k hlasování
sněmovně pozměňovací návrh
zemědělského výboru k § 4, ve
kterém se doplňuje nový odstavec, který
zakazuje kusový prodej cigaret z otevřeného
jednotkového balení a zároveň o bodu
7 usnesení zemědělského výboru,
kde se v § 7 za odstavec 2 vkládá nový
odstavec 3, který ukládá pokuty za porušení
tohoto zákazu. Považoval bych to za jeden pozměňovací
návrh.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Nyní přistupujeme k hlasování o jednotlivých
pozměňovacích návrzích. Je
námitka proti postupu, který navrhuje pan společný
zpravodaj? Není tomu tak. Prosím, aby předložil
první návrh k hlasování.
Poslanec Jan Černý: Prvním návrhem,
který předložím k hlasování,
je přijetí bodu 5 a bodu 7 usnesení 222 zemědělského
výboru.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať
zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování
č. 35. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Tento návrh byl přijat poměrem hlasů
64 pro, 15 proti, 37 se zdrželo.
Poslanec Jan Černý: Druhým pozměňovacím
návrhem jsou návrhy uvedené v usnesení
zemědělského výboru pod body 1, 2,
3, 4, 6, 8, 9, 10 a 11.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Kdo
je pro přijetí tohoto komplexního pozměňovacího
návrhu, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko
v hlasování č. 36. Kdo je proti? Kdo se zdržel
hlasování?
Návrh byl přijat poměrem hlasů 118
pro, nikdo proti, 3 se zdrželi hlasování.
Poslanec Jan Černý: Posledním pozměňovacím
návrhem byl pozměňovací návrh
poslance Nováka na vypuštění bodu k
§ 8 ze společné zprávy.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Kdo
je pro přijetí tohoto návrhu, ať zvedne
ruku a stiskne tlačítko v hlasování
č. 37. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Tento návrh byl přijat poměrem hlasů
115 pro, nikdo proti, 5 se zdrželo hlasování.
Poslanec Jan Černý: Pane předsedající,
tím jsme vyčerpali všechny pozměňovací
návrhy a můžeme hlasovat o zákonu jako
celku.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Můžeme
přistoupit k hlasování o celém předloženém
návrhu. Budeme hlasovat o návrhu poslance Libora
Nováka staršího na vydání zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon
č. 303/1993 Sb., o zrušení státního
tabákového monopolu a opatřeních s
tím souvisejících, ve znění
zákona č. 45/1994 Sb., podle sněmovního
tisku 1367, ve znění společné zprávy
výborů podle sněmovního tisku 1465,
včetně schválených pozměňovacích
návrhů.
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať
stiskne tlačítko a zvedne ruku v hlasování
č. 38. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Tento návrh byl přijat poměrem hlasů
118 pro, nikdo proti, 7 se zdrželo. Děkuji poslanci
Liboru Novákovi st. a panu zpravodaji Černému.
Konstatuji, že jsme projednali tento bod našeho jednání.
Přistoupíme k dalšímu bodu, což
je
Předloženy návrh zákona, který
jste obdrželi jako sněmovní tisk 1565, nám
odůvodní pan poslanec Pavel Hirš, kterého
prosím, aby se ujal slova.
Poslanec Pavel Hirš: Děkuji, pane předsedající.
Vážený pane předsedo, dámy a
pánové, předkládáme vám
návrh novely zákona c. 1 11/1994 Sb., o silniční
dopravě, a to v § 9 povinnosti podnikatele v silniční
dopravě, odst. 2, písm. c). Vypouští
se stávající text a nahrazuje se textem tak,
jak je uvedeno ve společné zprávě.
K návrhu této novely bylo přistoupeno poté,
co vznikaly problémy u podnikatelů v autobusové
dopravě při zaměstnávání
nových řidičů. Tyto potíže
byly způsobeny velice nešťastnou formulací
stávajícího § 9 odst. 2 písm.
c), kde byl požadavek pro podnikatele silniční
dopravy zajistit, aby řidič autobusu, a teď
cituji: před nastoupením výkonu činnosti
řidiče autobusu pracoval nejméně dva
roky jako řidič nákladního automobilu
o celkové hmotnosti vyšší, než 7,5
tuny. Tato nešťastná formulace měla za
následek toto.
Za prvé. Znění zákona o silniční
dopravě je v rozporu s vyhláškou Ministerstva
vnitry c. 87/1 964 Sb., o řidičských průkazech,
kde je podmínka pro získání řidičského
oprávnění skupiny D: prokázat dvouletou
praxi v řízení nákladního automobilu
(dosud kategorie N 2 a výše). Nákladní
automobil je podle ČSN č. 300024 silniční
motorové vozidlo určené pro přepravu
věcí, které má tři kola a jehož
celková hmotnost přesahuje 1 tunu nebo má
nejméně čtyři kola. Do kategorie N
2 pak patří i nákladní automobil s
celkovou hmotností převyšující
3,5 tuny.
Z toho je zřejmé, ze stávající
znění zmíněného § 9 odst.
2 písm. c) není v souladu s platnou vyhláškou
o řidičských průkazech.
Za druhé. Dále zde došlo k nesystémovosti
a to v tom, ze pro řidiče autobusu při změně
zaměstnavatele vyvstala povinnost prokázat, že
před nastoupením výkonu činnosti řidiče
autobusu pracoval jako řidič nákladního
automobilu o celkové hmotnosti vyšší než
7,5 tuny.
Nesystémovost spočívá v tom, že
řídit autobus patří do kategorie řidičských
oprávnění a celková hmotnost autobusu
je vyšší než 15 tun.
Dále zde byla snaha uvést toto sporné znění
§ 9 odst. 2 písm. c) i do souladu s Dodatkem c. 2
k Evropské dohodě o práci osádek vozidel
v mezinárodní silniční dopravě,
známé pod zkratkou AETR, sjednaným v Ženevě
1. července 1970 a vyhlášeným pod č.
80/1994 Sb., kde v čl. V., osádky, se v odst. 2
stanoví podmínky pro řidiče autobusu,
ze kterého vyjímám a cituji: odst. 2 - řidiči
autobusů musí mít věk nejméně
21 roků. Řidiči autobusů na tratích
přesahujících délku 50 km od místa
obvyklého odstavení vozidel, musí odpovídat
rovněž jedné z následujících
podmínek, cituji: aby tito vykonávali po dobu nejméně
1 roku činnost řidiče nákladní
dopravy na vozidlech, jejichž maximální celková
hmotnost je vyšší než 3,5 tuny.
Po vzájemné konzultaci a jednání na
Ministerstvu dopravy České republiky byla doporučena
společná zpráva ve znění, které
máte k dispozici. Dámy a pánové, děkuji
za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Hiršovi, dávám slovo společnému
zpravodaji výborů panu poslanci Josefu Holubovi,
aby nám odůvodnil předloženou společnou
zprávu, kterou jsme obdrželi jako sněmovní
tisk 1740.
Poslanec Josef Holub: Vážený pane předsedající,
vážený pane předsedo, vážení
přítomní, návrh poslanců Pavla
Hirše a dalších jsme obdrželi jako sněmovní
tisk 1565. Vláda zaujala k tomuto návrhu stanovisko,
které obdržela sněmovna jako přílohu
dopisu z 31. března 1995 pod čj. 3500/95.
Společná zpráva, která byla vypracována
po jednání dvou výborů, které
se předlohou zabývaly, tj. hospodářského
výboru a výboru pro veřejnou správu,
regionální rozvoj a životní prostředí,
nese číslo sněmovního tisku 1740.
Pro upřesnění bych chtěl říci,
že společná zpráva mění
čl. l. v tom smyslu, že přesně kopíruje
stanovisko vlády a zachovává z tisku 1565
čl. lI. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Holubovi. Otevírám rozpravu k tomuto
bodu, do které se jako první přihlásil
pan poslanec Hrazdíra. Prosím, aby se ujal slova.
Připraví se pan poslanec Blažek.
Poslanec Antonín Hrazdíra: Pane předsedající,
pane předsedo, pane ministře, vážené
kolegyně, kolegové, dovolte, abych ve svém
krátkém vystoupení vyslovil nesouhlas s navrhovanou
úpravou tak, jak ji předkládá pan
poslanec Hirš.
Svůj nesouhlas odůvodňuji takto. Zákonem
bychom tímto způsobem omezili to, k čemu
je občan oprávněn rozhodnutím státního
orgánu, tj. vydáním řidičského
průkazu. Má-li občan řidičský
průkaz skupiny C, tento opravňuje k řízení
vozidel o celkové hmotnosti nad 3500 kg, bez omezení.
Mimo soupravy, tzn. vozidlo s vlekem, což je ovšem jiný
druh řidičského průkazu, je to skupina
E.
Řeknu příklad. Mám dvacet roků.
Jsem občanem a současně podnikatelem v oblasti
dopravy. Vlastním vozidlo Tatra 1 48 S (tzn. sklopka na
přepravu sypkých substrátů). Řidičský
průkaz mě opravňuje k tomu, že s tímto
vozidlem mohu jezdit, ale tímto zákonem bych já
sám sobě jako podnikatel vlastně omezil tuto
činnost, protože nemám 21 roků.
Podle mého je tato úprava naprosto nelogická,
nehledě na to, že pokud v současné době
takový případ existuje, kdo by tomuto podnikateli
nahradil škodu s tím, že koupil to vozidlo, se
kterým nemůže podnikat a nebo že by musel
zaměstnávat někoho, kdo bude starší
21 roků a mohl by s tímto vozidlem jezdit.
Současná citace v zákoně řeší
bezpečnost dopravy. Především v mezinárodní
silniční nákladní dopravě a
v linkové osobní dopravě s ohledem na bezpečnost
při hromadné přepravě osob, a to nejen
v městské hromadné dopravě, ale také
na dálkových tratích, mezinárodních
linkách a třeba i na zájezdech.
Pokud hlavní důvod, jak říká
důvodová zpráva, je nedostatek řidičů
v městské hromadné dopravě, pak si
myslíme, že tento problém jde řešit
jiným způsobem, třeba i udělením
výjimky, která by se týkala pouze řidičů
v městské hromadné dopravě.
Pokud se týká poznámky nesystémovosti
odst. c), tak jak na ni upozornil předkladatel, tato nesystémovost
vychází pouze z výkladů pracovníků
Ministerstva dopravy, kteří vykládají
výraz "před nástupem" jako že
je to bezprostřední nástup.
Já takový výklad nesdílím,
to znamená, že taková nesystémovost
nemusí být druhým právním výkladem
taková, jak ji uvádějí pracovníci
Ministerstva dopravy. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Hrazdírovi. Já jsem jeho drobné
intermezzo se zpravodajem považoval jenom jako přerušení
jeho vystoupení. Prosím pana poslance Blažka,
aby se ujal slova. Jeho přihláška je poslední
písemná, kterou jsem obdržel.