Poslanec Zdeněk Trojan: Vážený
pane předsedo, vážení kolegové,
především bych chtěl panu ministru Vodičkovi
poděkovat za rozsáhlou a věcnou odpověď.
Mé obavy o tom, že neprovedení ratifikace sociální
charty se může stát kontroverzním bodem
hodnocení naší republiky coby člena
Rady Evropy, však nerozptýlil. Mé informace
o této záležitosti z Rady Evropy nejsou tak
optimistické jako jeho.
S potěšením jsem uvítal návrh
pana ministra Vodičky na účast zástupce
Poslanecké sněmovny Parlamentu na zasedání
komise ministerstva práce a sociálních věcí,
ustavené k posouzení právních aspektů
spojených s přijímáním sociální
charty. Táži se, zda tento návrh byl učiněn
i jinou cestou, nebo se objevuje pouze v textu odpovědi
na mou interpelaci. Je-li tomu tak, pak doporučuji, aby
pan ministr tuto nabídku uskutečnil oficiálně
příslušným orgánům Poslanecké
sněmovny. Ke kauze, týkající se účasti
experta za Českou republiku ve výboru expertů
Evropské sociální charty, vyslovuji politování
nad tím, že vláda nedokázala v České
republice nalézt odborníka, který by byl
naprosto bezúhonný s uznávanou odbornou způsobilostí
v národních a mezinárodních otázkách,
se znalostí angličtiny nebo francouzštiny.
Je mrzuté, že se taková osoba nenalezla mezi
pracovníky ministerstva práce a sociálních
věcí a neuvěřitelné je, že
taková není ani mezi profesory pracovního
a sociálního práva našich univerzit.
Snad by bylo dobře ve vyhledávání
vhodných pracovníků pokračovat, aby
při další výzvě či nabídce
byli vhodní kandidáti k dispozici.
S ohledem na to, že s vývody pana ministra o rychlosti
projednávání a s jeho přístupem
k vyhledávání vhodných expertů
schopných reprezentovat Českou republiku v mezinárodních
institucích nemohu souhlasit a ani nemohu souhlasit s jeho
optimistickým hodnocením postupu prací na
přípravě Evropské sociální
charty k ratifikaci Českou republikou, považuji jeho
odpověď za neuspokojivou.
Předseda PSP Milan Uhde: Pane poslanče, zaznamenal
jsem, že odpověď nepovažujete za uspokojivou.
Otevírám rozpravu k tomuto bodu. Nevidím
žádnou přihlášku, rozpravu uzavírám
a předkládám návrh usnesení.
Poslanecká sněmovna nesouhlasí s odpovědí
ministra práce a sociálních věcí
Jindřicha Vodičky na interpelaci poslance Zdeňka
Trojana ve věci předložení Evropské
sociální charty k ratifikaci Parlamentu České
republiky, jak uvedeno v tisku 1092 C.
179. hlasování na této schůzi. Kdo
podporujete předloženy návrh usnesení,
stiskněte tlačítko a zvedněte ruku.
Kdo je proti tomuto návrhu? Kdo se zdržel hlasování?
Hlasování skončilo.
Ze 102 přítomných bylo 34 pro, 50 proti,
10 se zdrželo, 8 nehlasovalo. Návrh usnesení
nebyl přijat.
Pokusím se předložit vám opačný
návrh.
Poslanecká sněmovna souhlasí s odpovědí
ministra práce a sociálních věcí
Jindřicha Vodičky na interpelaci poslance Zdeňka
Trojana ve věci předložení Evropské
sociální charty k ratifikaci Parlamentu České
republiky, jak uvedeno v tisku 1092 C.
180. hlasování. Kdo podporujete tento návrh
usnesení stiskněte tlačítko a zvedněte
ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? Kdo se zdržel hlasování?
Hlasování skončilo.
Ze 104 přítomných bylo 57 pro, 26 proti,
6 se zdrželo, 15 nehlasovalo. Návrh byl přijat.
Zatím poslední odpověď, kterou pan ministr
práce a sociálních věcí Jindřich
Vodička poskytl jako ohlas na interpelaci poslanců,
je odpověď na interpelaci pana poslance Jozefa Wagnera
ve věci důchodového zabezpečení
občanů. Ať se dívám jak se dívám,
pana poslance Wagnera nevidím na sedadle vyhrazeném
poslancům České strany sociálně
demokratické a nevidím ho sedět ani v řadách
jiných poslanců, odkládáme tedy text
na toto téma.
Jsou tu ještě další odpovědi na
interpelace, ale z toho, jak je kolega Tollner seřadil,
předpokládám, že se jimi nebudeme zabývat
pro nepřítomnost ministrů.
Přikročíme tedy k dalšímu bodu
jednání - Program sociální prevence
a prevence kriminality, aktuální stav a východiska
do roku 1996, podle sněmovních tisků 1043
a 1284. Vidím, že se hlásí pan poslanec
Pavel Seifer. Předpokládám, že jde o
faktickou poznámku nebo procedurální návrh.
Má příležitost proslovit jej.
Poslanec Pavel Seifer: Vážený pane předsedo,
dámy a pánové, nemyslím, že vždy
je nutné požadovat přítomnost zmíněného
ministra. Členové vlády mohou být
garanti a poslové sdělení. Byl bych rád,
aby se projednaly, případně odmítly
nebo přijaly i interpelace, které směřují
na ty členy vlády, kteří nejsou přítomni.
Předseda PSP Milan Uhde: Já se musím
omluvit, protože jsem měl zahraniční
návštěvu a nevím, zda se sněmovna
už na tom nějakým způsobem nedomluvila.
Samozřejmě, že můžeme probrat všechny
odpovědi, pokud poslanci souhlasí, že odpovědi
budeme projednávat bez přítomnosti ministra,
který odpověď poskytl.
Já tedy přečtu, čeho a koho se odpovědi
týkají. Pan ministr Vladimír Dlouhý
odpověděl na interpelaci poslance Zbyška Stodůlky.
Pan poslanec Zbyšek Stodůlka je přítomen
a souhlasí s tím, abychom bez přítomnosti
pana ministra projednali odpověď.
Poslanec Zbyšek Stodůlka: Vážený
pane předsedo, vzhledem k tomu, že pan ministr se
omluvil, navrhuji přesunutí tohoto bodu na příští
schůzi. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Na příště.
Pan ministr školství, mládeže a tělovýchovy
Ivan Pilip odpověděl paní poslankyni Květoslavě
Čelišové. Paní poslankyně počká,
až tady pan ministr bude. Pochopil jsem gesto správně.
Dále pan ministr zahraničí Josef Zieleniec
odpověděl na interpelaci pana poslance Zdeňka
Trojana ve věci Dohody o přidružení
mezi Českou republikou a Evropskými společenstvími.
Táži se poslance Zdeňka Trojana, zda se smíří
se situací vzniklou nepřítomností
ministra.
Poslanec Zdeněk Trojan: Pane předsedo, dovolil
bych si své stanovisko přečíst teď.
Předseda PSP Milan Uhde: V tom případě
se budeme zabývat odpovědí na interpelaci
poslance Zdeňka Trojana ve věci Dohody o přidružení
mezi Českou republikou a Evropskými společenstvími
a jejich členskými státy, sněmovní
tisk 1022, odpověď je sněmovní tisk
1022 J. Na 25. schůzi Poslanecké sněmovny
přerušeno pro nepřítomnost poslance.
Pan poslanec Zdeněk Trojan se vyjádří
k odpovědi.
Poslanec Zdeněk Trojan: Pane předsedo, dámy
a pánové, v souvislosti s odpovědí
na mou interpelaci týkající se Dohody o přidružení
mezi Českou republikou a Evropskou unií bych chtěl
ministru Zieleniecovi poděkovat za seriózně
vypracovanou a v podstatě vyčerpávající
odpověď, z níž vyplývá,
že si ministerstvo zahraničí je vědomo
důležitosti této problematiky, a lze jen uvítat
prvé kroky, které byly v rámci vlády
pozitivním směrem vykonány. Přesto
vsak mám dojem, že v některých záležitostech
souvisejících s napojením naší
republiky do evropského prostoru nepostupujeme dostatečně
rychle a účinně. Mám na mysli situaci
v přechodu k evropským technickým, ekonomickým,
obchodním a jiným standardům, tedy otázky
související s harmonizací norem a předpisů
našich se standardy platnými pro Evropskou unii.
Pan ministr se pozastavuje nad mým dotazem s tím,
že věc byla v Parlamentu řádně
projednána. K tomu chci uvést, že projednávání
Dohody v Poslanecké sněmovně bylo s ohledem
na další úkoly Parlamentu bohužel na okraji
zájmu. Domnívám se, že předmětná
smlouva je jedním z nejdůležitějších,
ne-li v současnosti nejdůležitějším
mezinárodním dokumentem České republiky,
o jehož naplňování by měli být
poslanci, a to nejen zahraničního výboru,
průběžně informováni.
Doporučuji, aby pan ministr zahraničí, který
je zřejmě garantem této smlouvy, nalezl vhodný
způsob pravidelného přísunu informací
o postupu prací prováděných exekutivou
v souvislosti s její postupnou realizací. V dobré
víře, že se pan ministr Zieleniec s textem
tohoto mého vyjádření seznámí
a bude reflektovat na doporučení uvedené
v jeho závěru, dovolil jsem si své stanovisko
přednést. l přes mé výhrady
jeho odpověď považuji za uspokojivou.
Předseda PSP Milan Uhde: Kancelář
zajistí, aby se text vašeho vyjádření
dostal co nejkratší cestou do rukou pana ministra
Zielence. Nyní otvírám rozpravu k tomuto
bodu. Nikdo se do ní nehlásí. Rozpravu uzavírám
a přečtu návrh usnesení:
"Poslanecká sněmovna souhlasí s odpovědí
ministra zahraničních věcí Josefa
Zieleniece na interpelaci poslance Zdeňka Trojana ve věci
Dohody o přidružení mezi Českou republikou
a Evropskými společenstvími a jejich členskými
státy, uvedenou tisk 1022 J."
181. hlasování. Kdo podporujete návrh usnesení,
jak byl přednesen, stiskněte tlačítko
a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? Kdo
se zdržel hlasování? Hlasování
skončilo.
Ze 104 přítomných bylo 80 pro, 1 proti, 3
se zdrželi a 20 nehlasovalo. Návrh byl přijat.
Postoupíme dále k odpovědi, kterou ministr
zahraničních věcí Josef Zieleniec
poskytl na interpelaci Zdeňka Trojana ve věci návštěvy
generála Pinocheta v České republice, tisk
1022. Odpověď předložená jako tisk
1022 U. Její projednávání bylo na
25. schůzi sněmovny přerušeno pro nepřítomnost
poslance. Táži se, zda pan poslanec považuje
odpověď za uspokojivou. (Poslanec Trojan reaguje z
místa bez mikrofonu.) Budeme o tom jednat až v přítomnosti
pana ministra. Odkládáme ji.
Pan ministr Josef Zieleniec odpověděl na interpelaci
poslance Jiřího Bílého, ale toho zde
nevidím. Dále na interpelaci poslance Miroslava
Čapka, a já nahlížím do řad,
o kterých mám velmi špatný přehled.
Pan poslanec Čapek není přítomen,
takže musíme odpověď na jeho interpelaci
odložit. Ale je tady odpověď ministra zahraničních
věcí Josefa Zieleniece na interpelaci poslance Pavla
Seifera ve věci rozhlasového vysílání
do zahraničí. Táži se pana poslance,
zda se smíří s nepřítomností
pana ministra, anebo zda bude trvat na odložení odpovědi
na svou interpelaci?
Poslanec Pavel Seifer: Vážený pane předsedo,
dámy a pánové, já se smířím
s nepřítomností, i když to nesu bolestně,
ale zřejmě má dost práce, takže
vzhledem k nebezpečí z prodlení jsem ochoten
tuto odpověď komentovat i v jeho nepřítomnosti
a věřím, že přítomní
páni ministři budou tlumočit mé námitky,
resp. mé připomínky.
Já si myslím, že pan ministra zahraničních
věcí pověřil lidi, aby odpověděli,
kteří nejsou dostatečně informováni
o instituci vysílání do zahraničí
jako takové. Já jsem mu položil zhruba čtyři
základní otázky, které bych rád
věděl jako poslanec a jako občan.
Zaprvé, proč vůbec vysíláme
do zahraničí, kam vlastně vysíláme,
s jakým záměrem, s jakým cílem,
jakým způsobem ministerstvo zahraničních
věcí prezentaci naší republiky do zahraničí
podporuje a jak kontroluje vysílání do zahraničí,
jaké má odborné experty, kteří
by toto dokázali zhodnotit.
Pan ministr mi odpověděl. Vzal bych to postupně.
Např. jsem se ptal, proč vysíláme
indiánům v Latinské Americe a nevysíláme
např. do Polska. Pan ministr mi odpověděl,
že vysíláme v pěti jazycích,
z toho čtyřech světových a v našem
jazyce, a že v Polsku je možné slyšet anglické,
německé a francouzské vysílání.
Chtěl bych upozornit, že to je technicky nemožné.
Vysílání do zahraničí se děje
převážně na krátkých vlnách,
které musí být směrovány někam.
Např. do Polska není žádná krátká
vlna směrována. V Polsku ani anglické nebo
německé vysílání pravděpodobně
není slyšet. To je jedna připomínka.
Druhá připomínka je závažnější
a je taková, že vysílání do zahraničí
je směrováno obsahem pro určité teritorium,
které bere na vědomí společenskou,
intelektuální, hospodářskou atd. úroveň
obyvatelstva a s nějakým záměrem tam
vysíláme. Jestli mě někdo tvrdí,
že anglické vysílání do zahraničí
je směrováno pro severní Afriku, a je-li
slyšitelné náhodou v Polsku, je adekvátním
vysíláním do zahraničí, to
je nesmysl, to je hloupé, legrační, neobstojí
to a nemá to co dělat s naší propagací
do zahraničí. Je možno o tom vést polemiku,
ale není relevantní a není odborná.
Ve druhé odpovědi bylo řečeno, že
ministerstvo zahraničních věcí - a
je to vážná věc, protože prezentace
našeho státu do zahraničí by měla
byt pro poslance velice vážná - je provázeno
tím, že redaktoři zahraničního
vysílání mají stejný přístup
k informacím jako kteříkoliv jiní
redaktoři Respektu, Rudého práva, Mladé
Fronty Dnes. To je úplně vedlejší. Myslím,
že je zde trochu rozdíl.
Nyní bych prosil, aby vládní koalice zbystřila
pozornost, protože je to určeno pro ni. V celém
světě je chápáno vysílání
do zahraničí nikoliv jako soukromé nebo veřejnoprávní,
ale jako státní. Dokonce některé státy
jako např. USA mají ze zákona dané,
že vysílání do zahraničí
- Hlas Ameriky - není určeno pro občany USA,
protože je to státní vysílání
a nemělo by být směrováno pro toto
území. Není to vládní vysílání,
ale státní. Dejme tomu ale, že vláda
by momentálně měla mít jakýmsi
způsobem garanci nad propagací a prezentací
státu do zahraničí. Konec konců je
to úkolem ministerstva zahraničních věcí.
Vrátil bych se k další věci, a to ke
způsobu kontroly. Ptal jsem se kdo a jak kvalifikovaný
kontroluje nebo posuzuje kvalitu, rozsah a vůbec směrování
vysílání do zahraničí. Pan
ministr mi v druhé odpovědi odpovídá
na druhou interpelaci mimo jiné konstatováním,
že skutečnost - cituji - že členové
konzultační rady nejsou odborníky v záležitostech
technických parametrů vysílání,
nepovažuji v žádném případě
za závadu. Jedna poznámka k tomu. Tato rada hlasovala
a hlasováním rozhodla o tom, že krátká
vlna není slyšet, že v řadě zemí
krátká vlna není slyšet. Abych to převedl
do češtiny, rozhodla hlasováním, že
tento pult není dřevěný, ale třeba
železný. O tom rozhodla hlasováním,
ačkoliv na to nemá kvalifikaci. Dovolím si
připomenout, že tato rada nemá ani odbornou
kvalifikaci. Není tam žádný odborník
na mediální politiku, žádný odborník
na prezentaci atd. Uznávám, že je právo
této rady tuto kvalifikaci nemít. Tuto radu jmenuje
ministr zahraničních věcí. Nechť
má právo jmenovat radu jakou chce.
Vrátím se k závěru, kdy pan ministr
konstatuje, že letos v červnu je plánován
od borný audit zahraničního vysílání
Českého rozhlasu. Vítám to, protože
to je institut, který by zřejmě dokázal
posoudit kvalitu, ale otázka nestála tak, jestli
naše zahraniční vysílání
je kvalitní nebo není. Otázka zněla,
jestli ministerstvo zahraničních věcí
dokáže zadat kvalitně program, kam, proč,
s jakým cilem a s jakým záměrem vysíláme
do zahraničí a proč poplatníci vydávají
52 milionů v letošním roce na toto vysílání.
To je filosofie člověka, který přijde
do obchodu a řekne: Chci si koupit šaty, jaké
šaty mi nabízíte. Zahraniční
vysílání je něco jiného. To
nejsou šaty. Tady by měl být nějaký
záměr, cíl a nějaký smysl.
Přiznám se k jedné věci. Když
jsem si tuto odpověď přečetl, požádal
jsem stálou komisi parlamentu pro sdělovací
prostředky, aby si pozvala představitele této
konzultační rady na slyšení komise.
Toto slyšení má být uskutečněno
na nejbližším zasedání komise.
V tomto intimním dialogu bych se rád zeptal této
komise, podle jakých kritérií posuzuje, jaké
má odborníky, jaké má expertizy a
na základě čeho chce tuto činnost
provozovat. Proto směřuji k jednomu návrhu.
Navrhl bych této sněmovně, aby rozhodnutí
o odpovědi pana ministra odložila na příští
zasedání, kde už bude známo slyšení
u komise pro sdělovací prostředky a kde konzultační
rada bude moci přednést své možná
věrohodné, možná nevěrohodné
tvrzení. Mohl jsem tady nebýt. Tím pádem
by se samozřejmě automaticky tento bod odložil
na příští jednání. Považoval
jsem za korektní zde být a přednést
tento návrh a požádat sněmovnu, aby
tento návrh přijala. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Byl podán procedurální
návrh na odložení. Mohl bych to také
vyložit tak, že pan poslanec pouze pronesl své
expozé a požádal, aby věc byla odložena.
Domnívám se, že o tom nemusíme dát
hlasovat.
Pan poslanec Krámek je snad jiného mínění,
protože se hlásil. Rozpravu jsem neotevřel
a nemíním ji otevřít, protože
se domnívám, že není k čemu.
Jste-li toho mínění, že máme
hlasovat o odkladu, dám hlasovat, ale jsem toho názoru,
že máme věc jednoduše odložit do
projednání v komisi pro sdělovací
prostředky, až bude věc k projednání
zralá.
Ministr zahraničních věcí Josef Zieleniec
odpověděl na interpelaci poslance Vratislava Votavy
ve věci postoje české vlády k materiálu
helsinské komise Kongresu USA, který se týká
stavu lidských práv atd. Pan poslanec chce věc
projednat, nebo počká na přítomnost
pana ministra? Odložit do přítomnosti pana
ministra. Rozumím a odkládám.
Konečně jsou tu odpovědi pana ministra Karla
Dyby. Odpověděl na interpelaci poslanců Jaroslava
Broulíka, Miloše Skočovského a Františka
Kačenky ve věci vědy, výzkumu, techniky
a rozvoje technologií, tisk 1026. Vidím pana poslance
Broulíka a ptám se ho, zda se smíří
s nepřítomností pana ministra Dyby, anebo
zda chce věc odložit. Prosím, máte slovo,
pane poslanče.
Poslanec Jaroslav Broulík: Vážený
pane předsedo, dámy a kolegové, já
bych chtěl trochu urychlit průběh, my jsme
své vyjádření tady už přednášeli.
Vzhledem k nedostatku poslanců se o této věci
nehlasovalo. Já bych požádal - naše vyjádření
bylo odmítavé - přesto, že si myslíme,
že některé názory, které se v
interpelaci objevily, zaslouží pozornosti a je vidět,
že ministerstvo se snaží, ale s praktickou realizací
vědní politiky i podpory technologií do současné
doby nemůžeme souhlasit. Já bych proto požádal,
aby sněmovna rozhodla hlasováním, zda s odpovědí
pana ministra bude souhlasit nebo ne.
Předseda PSP Milan Uhde: Vaše vyjádření
tedy je negativní, otevírám rozpravu k tomuto
bodu a táži se po přihláškách.
Nevidím žádnou přihlášku,
rozpravu uzavírám a předložím
vám návrh usnesení ve smyslu toho, jak se
vyjádřil pan poslanec Broulík, ale předtím
vás odhlásím a požádám,
abyste se nově zaregistrovali. Už jsme schopni usnášení.
Předkládám návrh usnesení.
Poslanecká sněmovna nesouhlasí s odpovědí
ministra hospodářství Karla Dyby na interpelaci
poslanců Jaroslava Broulíka, Miloše Skočovského
a Františka Kačenky ve věci vědy, výzkumu,
techniky a rozvoje technologií, tisk 1026 A.
182. hlasování na této schůzi.
Kdo podporuje předložený návrh usnesení,
stiskněte prosím tlačítko a zvedněte
ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? Kdo se zdržel hlasování?
Hlasování skončilo. Z 80 přítomných
bylo 26 pro, 35 proti, 12 se zdrželo, 7 nehlasovalo.
Návrh nebyl přijat. Předložím
návrh opačný:
Poslanecká sněmovna souhlasí s odpovědí
ministra hospodářství Karla Dyby na interpelaci
poslanců Jaroslava Broulíka, Miloše Skočovského
a Františka Kačenky ve věci vědy, výzkumu,
techniky a rozvoje technologií, uvedenou v tisku 1026 A.
Kdo podporujete tento návrh usnesení, stiskněte
tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto
návrhu? Kdo se zdržel hlasování? Hlasování
skončilo. Z 83 přítomných bylo 48
pro, 12 proti, 15 se zdrželo, 8 nehlasovalo.
Návrh byl přijat.
Byla to poslední odpověď. Konstatuji, že
jste obdrželi písemné odpovědi na otázky
přednesené poslanci na předchozích
schůzích. Jde o odpovědi na otázky
uvedené ve sněmovních tiscích 1315
G, 1396 A, 1397 A, 1397 B, 1397 C, 1409 A, 1409 l, 1409 J, 1411
A, 1413 A. Tím se vyhovuje ustanovení našeho
jednacího řádu, aby s odpověďmi
byli seznámeni poslanci na schůzi Poslanecké
sněmovny. Na rozdíl od interpelací se však
tyto odpovědi nezařazují na pořad
jednání schůze Poslanecké sněmovny.
Děkuji za pochopení všem, kteří
vydrželi až do této chvíle. Ukončili
jsme projednávání odpovědí
na interpelace. Na pořadu je
Připomínám, že program, který
jste obdrželi jako sněmovní tisk 1043, jsme
začali projednávat ve 24. schůzi sněmovny.
Úvodní slovo přednesl ministr Jiří
Novák a společnou zprávu výborů
tisk 1284 odůvodnil poslanec Vladimír Šuman.
Připomínám, že společná
zpráva obsahuje návrh usnesení Poslanecké
sněmovny. V rozpravě poslanec Stanislav Gross navrhl,
aby při projednávání tohoto bodu byl
přítomen ministr vnitra, proto bylo jednání
přerušeno a pokračovalo na 25. schůzi
rozpravou. Na žádost společného zpravodaje
bylo jednání po ukončení rozpravy
opět přerušeno vzhledem k nepřítomnosti
ministra Jiřího Nováka. Ministr práce
a sociálních věcí pan Jindřich
Vodička, jehož vláda též pověřila
odůvodněním předloženého
programu, se závěrečného slova vzdal.
Táži se, zda se k rozpravě a k předneseným
návrhům chtějí vyjádřit
ministři vnitra a spravedlnosti pánové Jan
Ruml a Jiří Novák. Pan ministr Jan Ruml si
přeje přednést své slovo. Rád
mu je udílím.
Ministr vnitra ČR Jan Ruml: Vážený
pane předsedo, vážené poslankyně,
vážení poslanci, systém prevence kriminality
v České republice je vytvářen ve dvou
rovinách, které spolu velmi úzce souvisejí
a vzájemně se podmiňují. Na státní
úrovni jsou plněny úkoly a přijímána
opatření zejména legislativního, ekonomického,
organizačního a koordinačního charakteru
se zaměřením na vytváření
podmínek pro činnost všech subjektů,
jejichž aktivity jsou orientovány do oblasti předcházení
zločinnosti či zmírňování
jejich následků.
Konkrétním výsledkem těchto aktivit
budou zpracované programy prevence kriminality v působnosti
zainteresovaných resortů do 30. 3. 1995, jak vyplývá
z usnesení vlády číslo 617/93 a 343/94.
Nezastupitelné postavení na této úrovni
má republikový výbor pro prevenci kriminality,
jehož činnost je zaměřena především
na spolupráci se zástupci měst a obcí
s představiteli nejrůznějších
sdružení občanských iniciativ a hnutí
při zpracování projektu prevence kriminality
na místní úrovni a na plnění
úkolů, souvisejících s gescí
jednotlivých resortů za vymezené priority
v oblasti prevence kriminality.
Na místní úrovni jsou zpracovávány
a realizovány projekty a programy prevence kriminality,
např. ve Vsetíně, v Rokycanech, v Plzni nebo
v Českých Budějovicích, respektující
specifika konkrétních lokalit. V poslední
době lze pozorovat zvýšený zájem
ze strany volených zástupců měst a
obcí o tyto formy systémového řešení
prevence kriminality.
Vzhledem k výsledkům činnosti oddělení
prevence ministerstva vnitra, tj. zpracování koncepce
a programu prevence kriminality, programu prevence kriminality
v městě Vsetín, uskutečnění
první národní konference k prevenci kriminality
ve dnech 30. až 31. 5. 1994 v Brně a zřízení
republikového výboru na základě usnesení
vlády, je zahraničím hodnocen poslední
vývoj v České republice, pokud jde o institucionalizaci
prevence zločinnosti, jako velmi pozitivní.
Sekretariát Organizace spojených národů
vyjádřil potěšení, že v
ČR se už v některých lokalitách
realizují projekty prevence na místní úrovni.
Na základě výše uvedených skutečností
je opakovaně ze strany Organizace spojených národů
vyzdvihována ČR jako jedna z nejvýznamnějších
zemí střední a východní Evropy
dané problematiky a je jí nabízeno členství
v komisi OSN pro prevenci zločinnosti a trestní
soudnictví.
Ze zprávy britských expertů, kteří
navštívili naší republiku v prosinci 1994,
je možno citovat, že vládní program, což
je koncepce a program prevence kriminality ve smyslu usnesení
vlády č. 617/93, na jehož realizaci se podílí
sedm ministerstev, je už zpracován. Tempo změn
se zvyšuje a nové oddělení pro prevenci
kriminality ministerstva vnitra je dynamické a inovační
ve svých metodách a podporuje místní
iniciativy. Role policie je považována za nezbytnou
pro úspěch tohoto postupu a vsetínský
projekt je velmi vyčerpávající. Tolik
citace ze zprávy britských expertů.
Na základě výše uvedených skutečností
nelze uvést jediný objektivní důvod,
který by měl vést k rozhodnutí přenesení
garance za oblast sociální prevence a prevence kriminality
z Ministerstva vnitra ČR na Ministerstvo spravedlnosti
ČR. Děkuji vám za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu ministru
vnitra Janu Rumlovi. Žádám, aby se ujal slova
pan ministr spravedlnosti Jiří Novák, pokud
chce. Prosím, má slovo.
Ministr spravedlnosti ČR Jiří Novák:
Já mohu jenom souhlasit se slovy pana ministra vnitra.
Myslím si, že gestorem prevence kriminality musí
být ministerstvo vnitra, jak je ostatně obvyklé
i v jiných demokratických zemích, např.
v Německu, Rakousku, Dánsku, Velké Británii
apod. Ten, kdo je gestorem tohoto úkolu, musí být
vybaven i příslušnými pravomocemi, kterými
ministerstvo spravedlnosti vybaveno není. Ministerstvo
spravedlnosti je ústředním orgánem
státní správy pro soudnictví, vězenství
a státní zastupitelství a sociální
prevence se týká resortu ministerstva spravedlnosti
pouze okrajově v rámci vězenství.
Proto si myslím, že v souladu s obvyklou úpravou
v jiných zemích by oním gestorem mělo
být správně ministerstvo vnitra.
V této souvislosti je třeba též říci,
že republikový výbor vyvíjí svoji
činnosti teprve jeden rok, v jehož průběhu
se formovala i jeho struktura a zabezpečení činnosti.
Změna v jeho postavení po tak krátké
době by zákonitě působila destabilizačním
vlivem, vyvolala by organizační a administrativní
problémy a nové nároky na jejich řešení.
Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu ministrovi
spravedlnosti Jiřímu Novákovi a zbývá
požádat o závěrečné slovo
zpravodaje výboru pana poslance Vladimíra Šumana.