Poslankyně Hana Orgoníková: Vážený
pane předsedající, vládo, kolegyně
a kolegové, budu interpelovat ministra práce a sociálních
věcí pana Ing. Vodičku.
Pane ministře, obracím se na vás jménem
35 občanů, kteří se cítí
poškozeni Okresní správou sociálního
zabezpečení ve Žďáru nad Sázavou.
Jde o občany, kteří mají částečný
invalidní či invalidní důchod nebo
o takový důchod žádají, o občany
bezmocné, těžce zdravotně postižené,
o děti s dlouhodobě nepříznivým
zdravotním stavem, kterým jsou důchody neoprávněně
odebírány či vůbec nepřiznány,
děti po mozkové obrně uznány za zdraví.
Tito lidé se domáhali svého práva
prostřednictvím petic, které zaslali na ministerstvo
práce a sociálních věcí a na
Českou správu sociálního zabezpečení,
ve kterých žádali o přešetření
postupu Okresní správy sociálního
zabezpečení ve Žďáru nad Sázavou
vůči nim.
Vaše ministerstvo na dopis s přiloženou peticí
ze dne 11. listopadu 1994 odpovědělo až 27.
prosince 1994, čili nedodrželo lhůtu k odpovědi
a uvedlo, že si vyžádalo stanovisko České
správy sociálního zabezpečení,
což je podle mého názoru podivné, když
ministerstvo práce a sociálních věcí
má kontrolovat a řídit Českou správu
sociálního zabezpečení podle §
4 odst. 1 zákona č. 582/1991 Sb. Česká
správa sociálního zabezpečení
na dopis z 24. listopadu 1994 odpověděla sice již
7. prosince 1994, ale nebyla spokojena s formou listiny a žádala
upřesnění. Upřesněná
petice byla na Českou správu sociálního
zabezpečení odeslána 14. prosince 1994. Česká
správa odpověděla 29. prosince 1994 s tím,
že začátkem roku 1995 navrhnou termín
jednání a že záležitost chtějí
uzavřít do konce ledna 1995.
Další dopis z České správy sociálního
zabezpečení následoval 6. ledna 1995, kde
byl navržen termín jednání na 23. ledna
1995 od 10 hodin na Okresní správě sociálního
zabezpečení ve Žďáru nad Sázavou
a další podmínky. K tomuto dopisu se sešli
účastníci petiční akce dne
12. ledna 1995 a rozhodli se, že kromě termínu
a hodiny jednání s dalšími podmínkami
nesouhlasí, navrhli jiné místo k jednání
a účast poslance Parlamentu. V tomto smyslu mluvčí
petiční akce pan Vladimír Šigut odpověděl
České správě sociálního
zabezpečení dne 13. ledna 1995. Česká
správa sociálního zabezpečení
dopisem ze dne 19. ledna 1995 trvala na svých původních
podmínkách, akceptovala přítomnost
poslance. K jednání dne 23. ledna 1995 jsem byla
pozvána účastníky petiční
akce. Čekali jsme na místě určeném
účastníky petice, to je na místě
neutrálním, v zasedací místnosti Svazu
družstevních rolníků v Domě politických
stran ve Žďáru nad Sázavou, neboť
k Okresní správě sociálního
zabezpečení je mezi účastníky
petice naprostá nedůvěra. Nikdo však
nepřišel ani z České správy sociálního
zabezpečení, ani z ministerstva práce a sociálních
věcí.
Dne 23. ledna 1995 mi byla účastníky petiční
akce předána veškerá dokumentace. Tito
lidé mi svěřili své lékařské
nálezy a podrobné popisy z průběhů
jednání na Okresní správě sociálního
zabezpečení ve Žďáru nad Sázavou.
Další setkání se uskutečnilo
27. ledna 1995.
Materiály jsem prostudovala a byla jsem zděšena.
O výpovědích účastníků
petice ani v nejmenším nepochybuji. Za současného
stavu v tomto státě, kde vládnou pouze peníze,
arogance a lhostejnost, se předpokládá, že
tito lidé budou mlčet a třást se hrůzou.
Naštěstí se ozvali a vznikla petice, která
vás, pane ministře, měla vyburcovat k okamžitému
zásahu. Nemůžete říci, že
nic nevíte, jak zde často slýcháme,
neboť jedna z účastnic petice paní Haderová
si s vaším ministerstvem a Českou správou
sociálního zabezpečení dopisovala
přes rok.
Nyní cituji z odpovědi vašeho ministerstva
jinému odvážlivci, který si dovolil
vám v únoru 1994 napsat.
"Vámi podávané zdravotní potíže
musíme považovat za subjektivní stesky. Další
podání v téže věci nebudou naším
ministerstvem přešetřována ani jejich
příjem nebude potvrzen." Konec citátu.
Tento člověk má nemocné srdce a páteř.
Nyní zpět ke Žďáru nad Sázavou.
Podle shodných výpovědí účastníků
petice postupují posudkoví lékaři
dr. Vrbík a dr. Pokorná dvěma způsoby.
V první se snaží poslat nemocné co nejdříve
do práce, aby nemohli žádat o invalidní
důchod či částečný invalidní
důchod, neberou zřetel na zdraví pacientů
a postupují bez konzultace s ošetřujícím
lékařem. Naopak ošetřující
lékaři jsou nuceni k okamžitému ukončení
pracovní neschopnosti. Pokud se pacient nechá zdeptat,
je mu odebrána neschopenka, přestože není
zdráv. Tento nemocný člověk uznaný
za zdravého ihned dostává výpověď
u původní firmy, kde dříve pracoval.
Nemocný člověk uznaný za zdravého
jde na pracovní úřad a žádá
o práci. Je vzat do evidence, ale kdo zaměstná
nemocného člověka? Nemocný člověk
uznaný za zdravého nemá neschopenku, tudíž
nebere nemocenské dávky, práci nedostane,
žije na podpoře, která nestačí
ani na zaplacení nájmu a inkasa. Ten člověk
je bez prostředků.
Druhý způsob spočívá v tom,
že pacient si nenechá vzít neschopenku, protože
nepodlehne nátlaku a nepodlehne ani ošetřující
lékař, pak je pacient ponechán v pracovní
neschopnosti až do ukončení zákonné
podpůrčí doby.
Po ukončení podpůrčí doby tak
zůstane pacient bez prostředků, nemocen,
přičemž žádosti o zahájení
invalidního řízení zůstanou
bez odpovědi. Nezbude mu, než jít do práce,
pokud ji sežene. Pak je zahájeno řízení
o invalidním důchodu a je mu řečeno
- šel jste do práce, máte smůlu - a
člověk je zcela ztracen. To platí i o částečných
invalidních důchodech i o invalidních důchodech,
kdy se lidé dostavují na kontroly a důchody
jsou jim svévolně odebírány. Dokonce
jsou důchody odebrány přesto, že jsou
potvrzeny soudním rozhodnutím. Děti po mozkové
obrně jsou v podstatě uznány za zdravé.
Ovšem v jiných případech jsou invalidní
důchody přiznávány bez průtahů
těm, kteří na ně nemají nárok.
Nevím, na co přísahali tito lékaři
při promoci. Nechápu, jak se mohou chovat tak cynicky
a arogantně k nemocným lidem, dělat si z
nich legraci, psychicky je ničit a tím jejich zdravotní
stav zhoršovat, nechávat je v nejistotě, jak
to s nimi dopadne, dívat se a radovat z toho, že tito
lidé jsou jim zcela vydáni na milost či nemilost.
Tato situace není ojedinělá. Potvrdil to
primář Severa z nemocnice v Novém Městě
na Moravě, který má dětské
pacienty i z jiných míst České republiky,
než je Žďársko a po odvysílání
vcelku krátké zprávy v televizi Nova jsem
dostala dopisy, potvrzující že tento stav je
téměř všude. Kdo dal těmto lékařům
tolik moci? Nemohu zde uvádět všechny případy,
které mám doložené, které však
vypovídají o jednom. Právo se u nás
choulí v koutku, zatlačeno tam arogancí a
touhou po penězích. Jak je již na čase
zřídit úřad ombudsmana, ochránce
lidských práv či advokáta lidu, na
kterého by se občané obraceli v případě,
že ve vztahu k nim byl porušen zákon. K čemu
je nám Listina základních práv a svobod
zakotvená do ústavního pořádku
České republiky, když není dodržována?
Nyní cituji z dopisu paní S. z Prahy. Citát:
"Jestli jde ministru práce a sociálních
věcí a této vládě o to, aby
ušetřila pár tisíc na nejubožejších
a na druhé straně v zájmu šlechty a
církve připravovala lidi svými velkorysými
rozhodnutími o národní majetek, je to vláda
nehumánní a arogantní a já, matka,
docházím k názoru, že nejsem daleka
toho, abych představitelům tohoto státu přála
nemocné děti, invalidy, aby sami poznali ubohost
a neštěstí druhých." Konec citátu.
Pane ministře, žádám vás o odpověď
na tyto otázky:
Zaprvé - jakým způsobem provádí
vaše ministerstvo kontrolu na České správě
sociálního zabezpečení a na okresních
správách sociálního zabezpečení,
jak je vám uloženo zákonem č. 582/1991
Sb., ve znění dalších novel?
Zadruhé - jak to, že připustíte, aby
takoví lékaři jako dr. Vrbík a dr.
Pokorná a jim podobní, ještě pracovali
na okresních správách sociálního
zabezpečení ve funkcích posudkových
lékařů a jakým způsobem jsou
tito lékaři vybíráni?
Zatřetí - jak to, že připustíte,
aby okresní správy sociálního zabezpečení
porušovaly zákon 582/1991 Sb., a to zejména
paragrafy 95 a 96, nemluvě o tom, že si § 6 odst.
4 písm. a) cituji: "Okresní správy sociálního
zabezpečení rozhodují zadeváté
- o odstranění tvrdostí, které by
se vyskytly při provádění sociálního
zabezpečení, pokud jim bylo v jednotlivých
případech svěřeno a navrhují
odstranění tvrdostí v ostatních případech,"
konec citátu, jak to, že si to vysvětlují
po svém a naopak tvrdost samy uplatňují.
Začtvrté - jakým způsobem byla instalována
dr. Burešová ředitelkou Okresní správy
sociálního zabezpečení ve Žďáře
nad Sázavou a jak tato místa byla obsazována
v jiných okresech?
Zapáté - do kdy sjednáte nápravu na
Okresní správě sociálního zabezpečení
ve Žďáře nad Sázavou a necháte
přešetřit všechna rozhodnutí od
nástupu dr. Vrbíka a dr. Pokorné?
Podotýkám, že sociální problematika
není mým oborem. Vycházím-li však
z Listiny základních práv a svobod, což
je náplň výboru petičního,
pro lidská práva a národnosti, jehož
jsem členkou, tento případ se lidských
práv bezprostředně dotýká.
Dále chci říci, že jsem poslankyní
východních Čech. Žádného
z účastníků petiční
akce jsem před tím neznala. Neznám ani jednoho
z posudkových lékařů ani ředitelku
Okresní správy sociálního zabezpečení
ve Žďáre nad Sázavou. V tomto okrese konám
dvakrát za měsíc poslanecké dny, neboť
jsem z Přibyslavi, která je od Žďáru
nad Sázavou vzdálený 15 km.
Účastníci petiční akce se obrátili
na sekretariát České strany sociálně
demokratické ve Žďáře nad Sázavou
a žádali pomoc od poslance, protože dospěli
k závěru, že jim už nikdo jiný
pomoci nemůže. Tak jsem se stala jejich garantem.
Vážení kolegové, vzhledem k tomu, že
není dodržován zákon č. 582/1991
Sb., ve znění dalších novel, vzhledem
k závažném u porušování
lidských práv a tím Ústavy České
republiky, žádám, aby tato interpelace byla
označena za naléhavou a byla zodpovězena
písemně do patnácti dnů. Chápu,
že celková šetření budou trvat
déle. Proto současně žádám,
abych o výsledcích kontrolních šetření
ve smyslu mnou podané interpelace byla průběžně
informována. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Dámy
a pánové, prosím o registraci novou. Děkuji.
Ve smyslu jednacího řádu budeme hlasovat
o návrhu, který přednesla paní kolegyně
Orgoníková, týkající se prohlášení
interpelace za naléhavou s odpovědí do patnácti
dnů.
Jedná se o 109. hlasování a já se
ptám, kdo návrh paní kolegyně Orgoníkové
podporuje? Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Návrh byl přijat. Pro hlasovalo 54, proti 9, zdrželo
se 15 poslanců.
Slova se ujme pan kolega Frank, připraví se par
kolega Votava.
Poslanec Václav Frank: Pane předsedající,
pane předsedo, členové vlády, kolegyně
a kolegové, jako poslanec parlamentu využívám
svého práva k interpelaci na pana premiéra,
kterou sice nepokládám za naléhavou, ale
myslím, že bude rozhodně stát za zamyšlení.
Jako poslanec Parlamentu České republiky jsem se
seznámil s vládní předlohou koncepce
právní úpravy rodinně-právních
vztahů. Jistě budeme souhlasit s tím, že
je nutné v této souvislosti v maximální
míře vycházet z mezinárodních
norem. Především zde mám na mysli Úmluvu
o právech dítěte a Mezinárodní
konferenci o populaci a vývoji konanou v Káhiře
ve druhé polovině loňského roku.
Za důležité v této souvislosti povazuji
zejména několik skutečností. V čl.
44 odst. 1 Úmluvy se stanoví, že smluvní
strany předloží příslušnému
výboru Organizace spojených národů
zprávu o opatřeních, týkajících
se práv uznaných úmluvou a o pokroku, docíleném
v této oblasti. Podle dalšího ustanovení
Úmluvy by měla být zpráva široce
zpřístupněna veřejnosti ve vlastní
zemi. Příslušný výbor Organizace
spojených národů má pak právo
požadovat od smluvní strany doplňující
informace.
Na konferenci v Káhiře, kde Českou republiku
zastupoval ministr pan Igor Němec, byla v rámci
akčního programu dojednána řada definicí
a ustanovení, týkajících se rodiny,
vzdělání a dalších oblastí.
Po vystoupení ministra Němce byla Česká
republika zařazena mezi příjemce dočasné
zahraniční pomoci pro rozvojové a populační
aktivity z důvodů současných ekonomických
a sociálních problémů.
Akční program je předlohou zpracovanou na
dvacet let, přičemž pan ministr Igor Němec
odmítl jménem vlády jakékoli proti,
ale také pro populační aktivity vlády.
S ohledem na výše uvedené žádám
vás, pane předsedo vlády, o odpověď
na následující otázky:
Zaprvé - byla českou nebo československou
stranou zpracována zpráva ve smyslu této
Úmluvy? Byla šířeji zpřístupněna
české veřejnosti a vyžadoval příslušný
výbor Organizace spojených národů
od české strany doplňující
informace?
2. Má Česká republika ekonomické a
sociální problémy, které vyžadují
přijímat pomoc pro rozvojové a populační
aktivity? V čem konkrétně tyto populační
aktivity spočívají?
3. Cítí se česká vláda vázána
Úmluvou ve smyslu jejího článku 41,
který předpokládá rozvoj a pozitivní
vývoj zejména sociálního zabezpečení,
když vy osobně jste avizoval průlom do sociální
oblasti? Jak se srovnává zavedení školného
s články 28 a 41 úmluvy, když i u nás
již bylo zavedeno bezplatné vzdělání?
Jak se srovnává českou vládou připravované
zavedení adresné nebo chceme-li výběrové
u sociálních dávek na děti s odstavcem
1 článku 26 této Úmluvy, který
přiznává toto právo každému
dítěti, navíc když tyto dávky
jsou v současnosti zavedeny pro všechny děti?
Odpovědi na mnou položené otázky samozřejmě
mohou vyústit v otázky další, např.
dotaz, zda výše signalizované přístupy
české vlády nemohou být právě
oním zásadním důvodem pro zařazení
České republiky mezi příjemce zahraniční
dočasné pomoci, či v otázku, nevznikají-li
u české vlády obavy, že právě
na základě průlomu do sociální
oblasti a jeho důsledcích bude Česká
republika zařazena mezi rozvojové země.
Nechtěl bych se však, pane premiére, před
vaší odpovědí dopustit ani zjednodušení
či dokonce chybné interpretace. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Slova se
ujme kolega Votava. Připraví se kolega Wagner.
Poslanec Vratislav Votava: Vážený pane
předsedající, vážený pane
předsedo, vážená vládo, dámy
a pánové, dovolte mi, abych se obrátil na
ministra zahraničních věcí CR pana
Josefa Zieleniece s interpelací ve věci postoje
české vlády a diplomacie k politice státního
teroru, uplatňované Tureckem vůči
kurdskému obyvatelstvu.
Vážený pane ministře, česká
politická reprezentace ráda vystupuje na mezinárodní
scéně v úloze obránce a arbitra lidských
práv, humanitárních a demokratických
principů na celém světě. Při
jejich interpretaci však stále výrazněji
vystupují do popředí účelová
hlediska ideologické a řekl bych přímo
třídní deformace a okleštění
této problematiky. Na jedné straně je kritizována
situace v oblasti lidských práv např. v Čínské
lidové republice, na Kubě a v dalších
zemích, které se snaží čelit
hegemonistickým snahám západního světa,
zejména USA a často i jejich přímé
blokádě. Na druhé straně jsou velkoryse
přehlíženy flagrantní případy
porušování lidských práv, genocidy
a jiných zločinů proti lidskosti v zemích
s vnitřními autoritářskými
a diktátorskými režimy, které se ovšem
v zahraniční politice orientují jednoznačně
prozápadním směrem.
Tato velkorysost vyplývá podle všeho z faktu,
že obětmi podobné politiky se stávají
velmi často příslušníci levicových
sil a hnutí za národní osvobození.
Masoví fašističtí vrazi, jako chilský
generál Pinochet a indonézský diktátor
Suharto, právem nenávidění demokratickými
silami na celém světě, se nakonec stávají
vítanými hosty i v České republice,
jsou zde přijímáni s otevřenou náručí.
Zmíněný přístup se projevuje
ve vztahu k Turecku a ke genocidě, kterou provádí
vůči kurdskému obyvatelstvu. Ani turecká
vládní místa už nejsou schopna popírat
tato fakta. Turecký ministr pro lidská práva
Azimet Köylüoglu řekl, že provincie Tunceli
se stala střediskem teroru. Teror je zde spáchán
státem. V listopadu 1994 poprvé projednávala
Evropská komise pro lidská práva ve Štrasburgu
čtyři formální obžaloby proti
Turecku ve věci lidských práv. Ve hře
je 700 dalších procesů. Státní
teror se uplatňuje proti kurdskému národu.
Bezezbytku zmizelo 15 000 vesnic, 2 milióny lidí
se změnily v uprchlíky. Dochází k
uplatňování taktiky spálené
země i za použití chemických toxických
zbraní. Vraždění má genocidní
ráz. O život přišlo 20 000 lidí.
Nelze se ubránit vzpomínkám na neblaze proslulé
krvavé arménské řeze v Turecku na
přelomu století. Navíc jsou pořizovány
seznamy kurdské populace ve státním zájmu
podle kategorií: věrný státu, sympatizující,
kritický. Kritická žurnalistika v Turecku je
ohrožena i fyzicky. Rada novinářů svou
kritičnost zaplatila životem. Tajný rozkaz
Tansu Cillerové ve věci armádních
zásahů proti nepohodlnému obyvatelstvu v
kurdských oblastech se stal pověstným.
Proč mlčí česká politická
reprezentace? Proč se nevysloví v této věci
naše diplomacie? Proč koaliční strany
neprojevují takovou starost o osud lidských práv
v Turecku, jako např. v Čínské lidové
republice? Pokud se snad mýlím, rád bych
věděl, jaké iniciativy připravuje
česká diplomacie pro projednávání
této otázky, ať již jde o bilaterální
česko-turecké vztahy, půdu Rady Evropy, popř.
OSN.
Těm otázka vztahu Kurdů a tureckého
státního terorizmu může připadat
v našich poměrech jako značně odtažitá.
Domnívám se však, že je nám všem
bližší, než si mnozí myslí.
Turecko je, jak známo, řádným členem
NATO a tento vojenskopolitický blok je v naší
oficiální propagandě vydáván
stále častěji za jakousi záštitu
a garanta svobody, demokracie a lidských práv v
dnešním světě. Jak se s těmito
principy slučuje státní terorizmus Turecka
vůči Kurdům a další případy
porušování lidských práv v této
zemi?
Nejde přitom o ojedinělý případ.
Jak známo, NATO tolerovalo a podporovalo po dlouhá
léta vysloveně fašistický režim
Salazarův v Turecku a juntu černých plukovníků
v Řecku.
To vše dokazuje, jak NATO slouží zcela jiným
cílům než jaké jsou dnes našimi
státními představiteli deklarovány.
Především zájmům nadnárodních
korporací a jiných center odcizené moci,
které se neštítí žádných
prostředků a lidská práva je nezajímají,
pokud je ovšem nemohou účelově použít
jako politické a ekonomické zbraně.
Aby se politika neobracela proti lidem, musí do ní
vstoupit tak či onak všichni občané.
Věc lidských a občanských práv
v tomto roce, vyhlášeném Organizací
spojených národů Rokem tolerance, by se měla
stát záležitostí všech. Nesmí
být zapomenuté regiony, zapomenuté země,
zapomenuté národy. Všude jde o náš
osud. Protože svět je jeden a civilizace se globalizuje.
Přežít může jen jako civilizace
lidských práv.
Zároveň mi dovolte, abych ještě přednesl
krátkou ústní interpelaci na pana ministra
národní obrany Viléma Holáně.
Váženy pane ministře, má interpelace
by mohla mít jako své jakési motto "Máme
na to býti v NATO?". Jedná se o problém,
se kterým jsem se setkával při mnohých
setkáních s občany, kteří se
mne bez rozdílu na svou politickou příslušnost
a názor, bez ohledu na to, jaký sami mají
postoj k zapojení ČR do Severoatlantického
paktu, zdali s ním souhlasí nebo ho odmítají,
ptali na otázku, jaké budou skutečné
finanční náklady, jaké budou ekonomické
důsledky plného zapojení České
republiky do Severoatlantického paktu.
Rád bych se vás proto, pane ministře, zeptal
touto cestou, zdali máte vy a česká vláda
vůbec jakousi představu o tom, jaké finanční
náklady bude mít vše, co bude vyžadováno
od České republiky v souvislosti se vstupem do Severoatlantického
paktu. Kolik zejména bude stát přezbrojení
naší armády, aby se její systémy
staly kompatibilní se systémy používanými
Severoatlantickou aliancí.
Domnívám se, že tato otázka je důležitá
z důvodu, se kterým se často setkáváme
v této sněmovně, když zde dochází
k tomu, o čem někteří poslanci mluví
jako o tzv. boji o dávky. Opoziční poslanci
se velmi často dozvídají, že na ty či
ony projekty, ať již jde o sociální sféru,
zdravotnictví, školství, kulturu, ochranu životního
prostředí, ekologii vůbec, nemá vláda
prostředky. Ptám se, jaké má prostředky
na vstup do Severoatlantického paktu, s jakými náklady
na tento vstup je třeba počítat, jaké
příspěvky bude nucena Česká
republika platit, neboť tyto příspěvky
půjdou z peněz daňových poplatníků.
Ať již jsou to lidé, kteří vstup
do Severoatlantického paktu podporují či
nikoliv.
Zároveň bych se chtěl zeptat, jak daleko
půjde ochota a vstřícnost České
republiky vůči Severoatlantické alianci ve
dvou věcech, které považuji za důležité
z hlediska sebezáchovy tohoto národa. Zaprvé
je to otázka rozmístění cizích
vojenských základen na našem území
a zejména otázka rozmístění
atomových zbraní na našem území,
zdali podobné návrhy a požadavky byly již
ze strany Severoatlantické aliance od naší
republiky požadovány a jaký je případný
postoj české vlády k této otázce.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Slova se
ujma kolega Wagner, připraví se kolega Body.
Poslanec Jozef Wagner: Vážený pane předsedo,
vážený pane předsedající,
vážení členové vlády,
dámy a pánové, nejdříve bych
si dovolil velmi stručnou interpelací oslovit pány
ministry kultury a zemědělství s ohledem
na žádost z mého volebního obvodu, z
Jihomoravského kraje, kde se jeví být problémem
něco, co může být problémem obecným.
Mám za to, že český stát se dovolává
ústy mnohých svých představitelů
minulosti prvorepublikánské a hlavně jména
Masarykova. V Čejči existuje tzv. Masarykův
dvůr, malá farma, která má souvislost
s jistou částí Masarykova života. Ptám
se pánů ministrů kultury a zemědělství,
zdali souhlasí s tím, že některé
objekty by mohly mít významnější
památkový charakter než zbylo po minulém
režimu a že by bylo namístě se o ně
starat ve zvláštním režimu. Ptám
se, jestli sdílejí názor občanů
Čejče i názor můj, že tento objekt
si takovou pozornost zasluhuje.
V další věci bych si dovolil interpelovat něco,
co je zřejmě kauzou velmi obtížnou a
složitou. Ani odpověď nebude jednoduchá.
Konec konců ani příští řešení
nebude jednoduché. Skutečnost, že 107 poslanců
této sněmovny považovalo za prostředek,
kterým pohnou věcí kupředu, použití
práva petičního, je - řekl bych -
zcela zvláštní. Je to způsob reakce
na stav věcí, která přísluší
občanům, ale když tento způsob použijí
poslanci Parlamentu, konstatují tím implicitně,
že došlo k situaci, kterou bude obtížné
řešit a kde je velmi obtížné najít
východiska.
Chci ve své interpelaci položit několik otázek,
vyplývajících z posledních událostí,
ale zejména otázek, směřujících
k tomu, abychom jasně a jednoznačně mohli
konstatovat, že právní stav, pokud jde o majetek
církevní, není v této chvíli
(jako konec konců v dohledné minulosti nebo možná
nikdy v dějinách) perfektní. Je zřejmě
důsledkem tohoto velmi špatného právního
stavu, že dochází ke střetům,
které zbytečně vyvolávají spory,
o něž možná málokdo stojí.
Měl bych za to, že by bylo rozumné, aby nás
ministr kultury informoval o tom, jakým způsobem
se naplnily některé právní normy,
které nově upravují záležitosti
církví. Především bych poprosil
ministra kultury, aby odpověděl na otázku,
jak církve splnily své povinnosti spojené
s jejich registrací, stanovené zákonem o
svobodě náboženské víry a postavení
církví a náboženských společností.
Mám na mysli církve, které jsou uvedeny v
příloze zákona, i ty, které vznikly
poté.
Především je zde na místě otázka,
vztahující se k velmi komplikovanému problému
právní subjektivity, neboť například
římskokatolická církev nikdy nebyla
v této zemi až do platnosti tohoto zákona sama
o sobě (jako celá církev) právnickou
osobou. To je tak podstatná změna, že by bylo
na místě sdělit sněmovně a
veřejnosti, jak se tento zákon uplatnil, zdali se
uplatnil a jak se jej povedlo uplatnit.
Další otázkou je, jak podle tohoto zákona
a v souladu s jeho ustanoveními vznikaly další
právní subjekty.
Tento problém se nevztahuje jen na jedinou církev,
ale vztahuje se na ni především proto, že
byla největší. Problém odluky církve
od státu je také především problémem
v tomto konkrétním případě.
Mám za to, že má-li vláda v úmyslu
se touto věcí zabývat a takové signály
jsem s povděkem zaregistroval, pak by bylo dobré,
abychom si ujasnili, v jakém právním vztahu
se vlastně nacházíme a jak je respektováno
dosavadní právo.
Pokud jde o hospodaření církví, tady
je třeba zmínit se o věci velmi významné.
Jde o otázku, do jaké míry která církev
je předmětem veřejného práva
nebo práva soukromého. Pokud daňový
poplatník přispívá ze svých
výdajů a vlastně je rozhodujícím
financiérem života církví, bylo by zcela
zvláštní, aby současně bylo možno,
aby některé součásti církve
vystupovaly v kategoriích práva soukromého.
A zde již kladu otázku místopředsedovi
vlády Kalvodovi, ale míním ji jako interpelaci
(technicky podle zákona o jednacím řádu),
aby odpověděl, zdali okolnosti, o nichž v této
interpelaci mluvím, i okolnosti další v obsáhlých
problémech jsou jeho úřadem studovány
a připravovány k řešení a zdali
event. již Legislativní rada vlády se těmito
otázkami zabývala.
Pokud bych se měl vrátit k otázce konkrétní,
která mne vlastně přivedla k myšlence
zabývat se v interpelaci tímto zvláštním
problémem - tedy onou peticí - využívám
příležitosti, abych se omluvil těm pánům
kolegům, kteří oslovili obráceně
ty, kteří petici připravovali, až poté,
co byla odevzdána. Omlouvám se, že se nedopatřením
stalo, že ne všichni členové sněmovny
ji dostali včas tak, aby ji mohli podepsat. To však
není podstatné. Podstatné je, že jsme
vyjádřili názor, že problém,
o němž je řeč, je velice citlivý.
Aby mi bylo dobře rozuměno, rád bych řekl,
že v dobách jako je naše, v dobách popřevratových,
je velmi potřeba, aby řádně fungovaly
církve, náboženské společnosti
a aby plnily své přirozené poslání,
protože to prospívá obecné morálce.
Právě proto, že jde o obecnou morálku,
bylo by na místě, aby nebylo třeba dnes a
denně číst věci, které někoho
obviňují z toho, že koná v rozporu s
obecnou morálkou. K tomu, aby tak konat nebylo možno
ve velkém rozsahu, je třeba ujasnit si a vyřešit
právní stav.
Ptám se proto pana místopředsedy Kalvody,
jestli uvažuje o možnosti ještě v tomto
volebním období předložit návrhy
sněmovně, jimiž by se tento právní
stav řešil a zahájit alespoň kroky potřebné
k odluce církví od státu. Děkuji za
pozornost.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Slova se ujme kolega Body.