Přítomni:
Předseda PSP M. Uhde, místopředseda PSP J.
Vlach, místopředseda PSP J. Kasal, místopředseda
PSP K. Ledvinka, místopředseda PSP P. Tollner a
175 poslanců.
Za vládu České republiky: místopředseda
vlády J. Kalvoda, místopředseda vlády
a ministr zemědělství J. Lux, místopředseda
vlády a ministr financí I. Kočárník,
ministr pro hospodářskou soutěž S. Bělehrádek
a ministr práce a sociálních věcí
J.Vodička.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Vážené
kolegyně, vážení kolegové, do
této chvíle se podepsalo 88 poslanců a poslankyň.
Prosím, abyste se zaregistrovali tak, abychom mohli zahájit
naše dnešní jednání. Prosím,
aby se postupně přihlásili ti, kteří
mají náhradní kartu, zatím tak učinil
pouze pan kolega Němčík. Prosím do
stenozáznamu, má kartu č. 20. Pánové
Feifer, Josef Ježek, Svoboda a místopředseda
vlády Kalvoda ještě náhradní
karty nevrátili.
Dámy a pánové, včera jsme přerušili
projednávání třetího bodu po
ukončené rozpravě před hlasováním
o přednesených pozměňovacích
návrzích. O toto přerušení požádal
předseda výboru pro sociální politiku
a zdravotnictví pan poslanec Syka.
Prosím pana ministra Vodičku a paní poslankyni
Lagovou, aby zaujali místa u stolku. Pan ministr Vodička
se hlásí o slovo. V souladu se zákonem mu
uděluji slovo.
Ministr práce a sociálních věcí
ČR Jindřich Vodička: Pane místopředsedo,
dámy a pánové, v souladu s jednacím
řádem bych ještě otevřel rozpravu.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Tím, že pan ministr vystoupil, je znovu otevřena
rozprava. Jako první se přihlásil pan předseda
příslušného výboru Syka. Prosím,
aby se ujal slova. Pan poslanec Přibáň má
náhradní kartu č. 19.
Poslanec Martin Syka: Pane předsedající,
vážený pane předsedo, dámy a
pánové, nebudu vystupovat s pozměňovacím
návrhem, pouze chci oznámit, že výbor
pro sociální politiku a zdravotnictví se
včera ve večerních hodinách důkladně
zabýval oběma pozměňovacími
návrhy, které zazněly k tomuto vládnímu
návrhu a mohu vám oznámit, že oba dva
návrhy výrazně nedoporučil k vašemu
schválení. Návrh pana poslance Šafaříka
se obávám, že kdybychom schválili, že
má daleko hlubší souvislosti, které
by se velice negativně odrazily i v samotném rozpočtu.
Doporučil bych vám proto, abyste přihlédli
k odbornému vyjádření našeho
výboru a při hlasování se takto řídili.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Sykovi, prosím pana poslance Štraita,
aby se ujal slova. Pan poslanec Koronthály má kartu
č. 18.
Poslanec Jaroslav Štrait: Vážený
pane místopředsedo, dámy a pánové,
prosím své kolegy o shovívavost, ještě
další drobný doplňující
návrh a dost důležitý. V čl.
5, bodu 46, § 104 ch) doplnit do odst. 1 další
větu tohoto znění: "V oboru své
působnosti mohou zcela nebo částečně
prominout z důvodů odstranění tvrdosti
penále ministerstva - obrany, vnitra a spravedlnosti."
Děkuji vám. Děkuji pane předsedající.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Štraitovi, kdo se dál hlásí
do rozpravy? Jestliže nikdo, rozpravu končím
a ptám se pana ministra, zda se chce vyjádřit
k obsahu rozpravy.
Já se omlouvám, jestli se pan poslanec Vyvadil hlásil
v době, kdy jsem se rozhlížel, bral bych to
jako svou chybu, pokud nebudou námitky, udělil bych
mu slovo, tedy berte rozpravu za neuzavřenou. Zvažte
prosím, jestli nebudete používat písemných
přihlášek. Je to přece jen lepší
způsob. Prosím, pane kolego. Dámy a pánové,
prosím klid.
Poslanec Jiří Vyvadil: Já bych jen
doplnil svůj pozměňovací návrh,
který jsem podal a budou provedeny ostatní úpravy
v ostatních ustanoveních zákona, to je za
prvé. A za druhé, když už bude pan ministr
mluvit, mě by zajímala taková otázka,
trochu hlubší - on zde včera hovořil,
použil slovíčko, které mám velmi
rád, pro nás má význam už méně,
možná pro jinou stranu, a to je princip solidarity.
Já princip solidarity velice vážně vnímám
a beru, pouze mě mate v této otázce, protože
pojistné na sociální zabezpečení
není ničím jiným v této podobě,
než další daní. V této podobě
není ničím jiným, než další
daní, čili princip solidarity nebo nesolidarity
tady nesehrává roli, jde pouze o to, aby byly další
odvody do státního rozpočtu. Čili
tomuto jsem nerozuměl a je to naprostá fikce.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Vyvadilovi, kdo se dál hlásí
do rozpravy? Jestliže nikdo, rozpravu, doufám, definitivně
uzavírám. Nyní se hlásí o slovo
předseda poslaneckého klubu pan poslanec Honajzer,
prosím, aby se dostavil k řečništi.
Poslanec Jiří Honajzer: Pane předsedo,
pane předsedající, dámy a pánové,
vzhledem k tomu, že zdravotní a sociální
výbor zasedal včera do pozdních večerních
hodin, nebylo již možno poradit se před hlasováním
v klubech, a proto vás žádám o dvacetiminutovou
přestávku na jednání klubu.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji,
je dobrým zvykem této žádosti vyhovět,
budeme začínat v 9.50 hodin.
(Schůze opět zahájena v 10.00 hodin.)
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Vážené
kolegyně, vážení kolegové, před
přestávkou jsme ukončili znovu otevřenou
rozpravu. Uplynul čas vymezený pro přestávku
klubů a já se chystám požádat
zpravodajku a pana ministra, aby zaujali své místo.
Prosím Vás, abyste se ztišili a zaujali svá
místa, protože se chystám dotázat pana
ministra Vodičky, zda si přeje vystoupit a vyjádřit
se k další části rozpravy, která
proběhla.
Pan ministr se ujímá slova.
Ministr práce a sociálních věcí
ČR Jindřich Vodička: Vážený
pane předsedající, pane předsedo,
pane ministře, dámy a pánové, poslanci,
dovolte mi, abych se krátce vyjádřil k pozměňovacímu
návrhu pana poslance Štraita, který upřesňuje
zákon tak, aby možnost odkladu splácení
penále měly i ostatní orgány, které
vybírají sociální pojištění
a vyplácejí sociální dávky.
Tento návrh je správný a děkuji za
něj.
Dále bych se ještě vyjádřil k
zásadnímu pozměňovacímu návrhu,
který podal pan poslanec Šafařík a který
vlastně vyvolal ještě noční zasedání
výboru pro sociální politiku a zdravotnictví
a který také vyvolal jednání politických
klubů.
Chtěl bych říci, že právě
nyní se nacházíme zhruba uprostřed
procesu transformace celého systému sociálního
zabezpečení v České republice, kdy
především určujeme zákony, které
bude projednávat Poslanecká sněmovna, určujeme
výdajovou stránku celého systému sociálního
zabezpečení. Tyto výdaje budou nově
definovány novými zákony, jak jsem se zmínil,
které budeme projednávat v parlamentu v prvním
pololetí příštího roku. Jsem
přesvědčen, že je zcela legitimní
debata o tom, a povede se debata o tom, jakým způsobem
mají tyto nově definované výdaje být
v budoucnu financovány, ale teprve potom, až budou
tyto výdaje definovány. Dnes, kdy projednáváme
jenom dílčí novelu zákona o pojistném
na sociální zabezpečení, kdy touto
novelou sledujeme především ulehčení
pozice malých drobných plátců tohoto
pojištění, dáváme jim šanci,
aby se dokázali se svými závazky vyrovnat,
aby mohli dále ve svých podnikatelských aktivitách
pokračovat, tak si myslím, že při projednávání
této dílčí novely tento naprosto zásadní
zásah do financování nenáleží
bez řádného prodiskutování.
Zrovna tak těsně před projednáním
zákona o státním rozpočtu na rok 1995,
kdy jeho projednání zahájí Poslanecká
sněmovna podle programu zítra, jsem přesvědčen,
že nemůžeme podpořit pozměňovací
návrh, který by zásadním způsobem
ovlivnil projednávání státního
rozpočtu na příští rok tak, jak
tento zákon byl projednán ve všech výborech
parlamentu a tak, jak k tomu existuje už přijatá
a schválená společná zpráva.
Jsem přesvědčen, že přijetí
pozměňovacího návrhu pana poslance
Šafaříka by zásadním způsobem
ovlivnilo projednání rozpočtu na rok 1995.
Proto opakuji, že nepodporuji pozměňovací
návrh pana poslance Šafaříka, nepodporuje
jej ani výbor pro sociální politiku a zdravotnictví,
který se podrobně tímto pozměňovacím
návrhem včera zabýval.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu ministrovi a nyní prosím, aby se slova ujala
společná zpravodajka paní poslankyně
Lagová.
Poslankyně Hana Lagová: Pane místopředsedo,
dámy a pánové, myslím si, že
už není třeba kolem toho dalších
slov. Nechte hlasovat o pozměňovacích návrzích.
První pozměňovací návrh přednesl
pan poslanec Šafařík. Doporučuje doplnit
zákon takto. V článku 1 zařadit nový
bod 1, který zní:
V § 2 se dosavadní text označuje jako odstavec
1 a připojují se nové odstavce 2 a 3, které
zní takto.
Odst. 2: Z příjmů uvedených v odst. 1 se hradí
a) výdaje na důchody s odkazem pod čarou
b) výdaje na nemocenské, podporu při ošetřování člena rodiny, vyrovnávací příspěvek v těhotenství a mateřství a peněžitou pomoc v mateřství
c) výdaje na státní politiku zaměstnanosti
d) výdaje spojené se zabezpečováním
příjmů podle odst. 1 a výdajů
podle písm. a) až c).
Nový odst. 3: Přebytky příjmů
podle odst. 1 nad výdaji podle odst. 2 dosažené
ke konci rozpočtového roku se převádějí
na zvláštní účet státního
rozpočtu. Jejich použití k jiným účelům
než uvedeným v odst. 2 podléhá souhlasu
Poslanecké sněmovny Parlamentu.
Nechte prosím hlasovat o návrhu.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Ano.
Dovolil jsem si vás odhlásit. Upozorňuji
na to, než zahájíme hlasování.
Prosím, abyste se zaregistrovali vy, kteří
jste tak ještě neučinili. Děkuji.
Zahajuji hlasování o právě zrekapitulovaném
pozměňovacím návrhu. Kdo je pro jeho
přijetí, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko
v hlasování číslo 29. Kdo je proti?
Kdo se zdržel hlasování?
Tento návrh nebyl přijat poměrem hlasů
56 pro, 71 proti, 23 se zdrželo. Prosím další
návrh.
Poslankyně Hana Lagová: Další
pozměňovací návrh přednesl
pan poslanec Vyvadil. Doporučuje k § 3 vložit
nový odst. 4 v tomto znění:
Poplatníky pojistného podle odst. 1 písm.
c) a odst. 2 nejsou poživatelé starobních důchodů.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Kdo je pro přijetí tohoto pozměňovacího
návrhu, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko
v hlasování číslo 30. Kdo je proti?
Kdo se zdržel hlasování?
Tento návrh nebyl přijat poměrem hlasů
52 pro, 74 proti, 28 se zdrželo. Prosím další
návrh.
Poslankyně Hana Lagová: Třetí
pozměňovací návrh přednesl
pan poslanec Štrait, v němž se doporučuje
v článku 5. k bodu 46 v § 104 písm.
ch) doplnit do odstavce 1 další větu tohoto
znění: "V oboru své působnosti
mohou zcela nebo částečně prominout
z důvodu odstranění tvrdosti penále
ministerstva obrany, vnitra a spravedlnosti."
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Kdo je pro přijetí tohoto pozměňovacího
návrhu, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko
k hlasování číslo 31. Kdo je proti?
Kdo se zdržel hlasování? Hlasování
skončilo.
Tento návrh byl přijat poměrem hlasů
133 pro, 3 proti, 10 se zdrželo hlasování.
Poslankyně Hana Lagová: Pane místopředsedo,
to byly všechny pozměňovací návrhy,
nechte hlasovat o celkovém návrhu zákona
ve znění společné zprávy.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Ano,
děkuji.
Budeme nyní hlasovat o vládním návrhu
zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon ČNR číslo 589/1992 Sb., o pojistném
na sociální zabezpečení a příspěvku
na státní politiku zaměstnanosti ve znění
pozdějších předpisů, zákon
číslo 100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení
ve znění pozdějších předpisů
a některé další zákony podle
sněmovního tisku 1227 ve znění společné
zprávy výborů podle sněmovního
tisku 1334 a včetně schváleného pozměňovacího
návrhu.
Kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko
v hlasování číslo 32. Kdo je proti?
Kdo se zdržel hlasování?
Tento návrh byl přijat poměrem hlasů
144 pro, nikdo proti, 10 se zdrželo hlasování.
Děkuji paní společné zpravodajce a
panu ministrovi Vodičkovi a konstatuji, že jsme projednali
třetí bod našeho programu.
Přistupujeme k dalšímu bodu, kterým
je
Předložený vládní návrh
zákona jste obdrželi jako sněmovní tisk
1172. Odůvodní nám ho místopředseda
vlády a ministr financí pan Ivan Kočárník,
kterého prosím. aby se ujal slova.
Místopředseda vlády ČR Ivan Kočárník:
Vážený pane předsedo, pane předsedající,
vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci!
Dovolte mi, abych stručně jménem vlády
odůvodnil novelu zákona číslo 588
z roku 1992 o dani z přidané hodnoty ve znění
pozdějších předpisů.
Počínajíc 1. lednem 1993 vstoupila v platnost
nová daňová soustava, která přibližuje
naše daňové zákonodárství
daňovému zákonodárství v Evropské
unii. Součástí skupiny zákonů,
které se blíží pojetí Evropské
unie, je i daň z přidané hodnoty. Máme
za sebou téměř dva roky zkušeností
s fungováním daně z přidané
hodnoty a z těchto zkušeností vychází
i návrh novely, který máte před sebou.
Vychází dále z toho, že je třeba
postupně dále přizpůsobovat tento
zákon fungování daně z přidané
hodnoty v právu Evropské unie, a to i pokud jde
o sazby.
Dovolte mi, abych charakterizoval hlavní změny,
které v této novele jsou navrženy.
Především jde o návrh na snížení
standardní sazby daně z přidané hodnoty
ze sazby 23% na sazbu 22%. Důvodem pro tuto změnu
je přiblížit standardní sazbu doporučeným
sazbám v rámci Evropské unie, kde by tato
standardní sazba se měla pohybovat v rozmezí
15 - 19%.
Dále jde o to, že tento návrh zapadá
do celkové koncepce, přijaté vládou,
do koncepce postupného snižování daňového
zatížení.
Druhým balíkem změn, které jsou v
rámci této novely, jsou úpravy, které
jsou vyvolány klasifikačními změnami,
zejména u služeb, a jsou obsaženy v příloze
číslo 2. Jde o to, že od 1. ledna 1994 platí
nový klasifikační systém, tzv. standardní
klasifikace produkce, a je třeba na tuto změnu reagovat.
Třetí hlavní změna, která je
v novele zákona o dani z přidané hodnoty,
je to, že se zpřesňují postupy při
správě daní, aby se zjednodušila administrativní
náročnost této správy jak u správců
daně, tak i u daňových poplatníků
a aby se předešlo možným daňovým
únikům.
Čtvrtou změnou, kterou bych rád zmínil,
je návrh na zrušení osvobození, které
se dosud týkalo finančního pronájmu
s následnou koupí najaté věci. Důvodem
pro tuto změnu je snaha odstranit tuto výjimku a
vytvořit rovnoprávné podmínky na trhu
a tím i dále sblížit přístup,
který je uplatňován v České
republice, s přístupy, které jsou v Evropské
unii. Tato změna by se však neměla týkat
smluv uzavřených do konce roku 1994, u nichž
je navrhováno ponechání dosavadního
režimu až do jejich ukončení.
Dále bych vás chtěl informovat, že z
důvodu zabránění spekulacím
a daňovým únikům a na základě
celé řady připomínek ze strany správců
daně je navrhována úprava zdanění
daní z přidané hodnoty ve stavebnictví.
Je navrhováno doplnit do zákona přílohu
číslo 3, ve které jsou uvedeny některé
výrobky, které jsou stavebními nebo montážními
pracemi zabudovány jako pevná součást
budovy. Jde např. o elektrické přístroje
pro vytápění místností, elektrické
průtokové nebo zásobníkové
ohřívače vody, antény a pod. Jak už
jsem se zmínil, cílem tohoto opatření
je zabránit spekulativnímu obcházení
daňových předpisů.
V novele jsou obsaženy dále i některé
legislativně technické zpřesňující
návrhy, které by měly přispět
ke zjednoznačnění daňové povinnosti
a k lepší srozumitelnosti zákona.
Navrhované změny systému daně z přidané
hodnoty celkově budou znamenat dopad na snížení
příjmů státního rozpočtu
v odhadovaném rozsahu zhruba 2 mld. Kč.
Dovolte mi, abych na závěr řekl, že
se všemi pozměňovacími návrhy,
které jsou uvedeny ve společné zprávě,
za předkladatele souhlasím a chtěl bych vás
požádat, abyste novelu zákona o dani z přidané
hodnoty v předloženém znění schválili.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu místopředsedovi vlády a prosím
pana společného zpravodaje poslance Jozefa Wagnera,
aby nám odůvodnil předloženou společnou
zprávu výborů, kterou jste obdrželi
jako sněmovní tisk 1335.
Poslanec Jozef Wagner: Vážený pane předsedo,
vážený pane předsedající,
vážený pane místopředsedo vlády
a ministře financí, dámy a pánové,
nejdříve dovolte, abych splnil povinnost, kterou
plním nerad, ale bohužel musím. Stala se technická
chyba při zpracování společné
zprávy. Vyměňte si proto stranu 8, která
vám byla dodatečně rozdána, za původní
stranu 8.
Nyní dovolte několik slov, protože vše
podstatné, co se v návrhu novely objevuje, komentoval
pan ministr financí, takže mi nechal velmi malý
prostor pro společnou zprávu.
Ještě před tím bych rád na jednom
příkladu dokumentoval, jak se daňové
zákony novelizovat nemají. Jistě, daňová
problematika se tak či onak v tom či onom zákoně
dotýká každého občana, a proto
je jistě na místě, že zájem o
projednávání těchto věcí
je veliký. Na poslední chvíli dostal rozpočtový
výbor od jisté auditorské účetní
a poradenské firmy další návrhy s vysvětlením,
jak návrhy jsou důležité a jak je potřeba,
aby se sněmovna s nimi zabývala. Opakuji znova jako
při projednávání před rokem,
že toto je ten nejhorší postup, jakým
bychom mohli řešit daňovou problematiku.
Velmi se omlouvám těm, kteří si dali
práci, ale bohužel pozdě s tím, že
oslovili rozpočtový výbor s daňovými
návrhy, ale pozdě. Mohu udělat jen jediné
- nedoporučit, ani nezmínit věcně
na jednání této sněmovny - a předat
věc ministerstvu financí s tím, že projde-li
věc připomínkovým řízením
a bude-li uznána za vážnou, je v moci pana
ministra patřičným pokračováním
věc předložit sněmovně, byť
zcela mimořádným způsobem. Ale nedomnívám
se, že návrh je tohoto charakteru.
Rád bych se zmínil koncepčně ke dvěma
věcem. K jedné věci, kterou zmínil
pan ministr, a to je věc snížení sazby
o jedno procento a náhrad. Jen bych si dovolil upozornit,
že v tomto směru byl výklad pana ministra zřejmě
neúplný proto, že v důvodové
zprávě v první obecné části
je velmi přesně - a řekl bych téměř
položkově - vypočteno, kde se ony 4 mld, které
se ztrácejí snížením sazby, získávají,
byť jen zčásti, zpět.
Druhou věc považuji za podstatnější.
Rozpočtový výbor před rokem oslovil
předsedu vlády a předseda vlády před
rokem odpověděl k problematice harmonizace daňových
soustav Evropských společenství a povinnosti
České republiky pro tuto harmonizaci něco
dopředu dělat. My jsme tehdy oslovili pana premiéra
jako rozpočtový výbor s tím, že
bychom uvažovali o sloučení sazeb do jedné
a že bychom event. chtěli znát postup vlády
v této věci. Z odpovědi předsedy vlády
jsme se tehdy dověděli: "To posouvá
časový horizont případné korekce
daňových sazeb nejdříve na počátek
roku 1995." Do jisté míry se tato korekce stává
skutečností s návrhem na snížení
o 1% horní sazby. Ve zdůvodnění ale
postrádám - i ve výkladu pana ministra financí
- podrobnější zmínění
tohoto problému komplexně. Nechci s tím zdržovat,
ale domnívám se, že je na místě,
abychom alespoň tento problém jako relevantní
registrovali.
Nyní dovolte sdělit ke společné zprávě,
že s výjimkou návrhu uvedeného na str.
9 byly akceptovány všechny návrhy výborů
na schůzi zpravodajů a že byly i všechny
návrhy projednány se zástupci ministerstva
financí. Tím do jisté míry bylo nahrazeno
připomínkové řízení
k těmto návrhům. Domnívám se,
že není potřeba, abych v úvodním
slově citoval podrobnosti. Budu je event. uvádět,
bude-li to potřeba plynoucí z rozpravy, event. z
předložených pozměňovacích
návrhů. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu společnému zpravodaji poslanci Jozefu Wagnerovi.
Otevírám rozpravu, do které se jako první
přihlásil pan poslanec Jiří Maryt,
připraví se pan poslanec Kuchař.
Poslanec Jiří Maryt: Vážený
pane předsedající, vážený
pane předsedo, dámy a pánové, v úvodu
projednávání prvé novely z daňových
zákonů na tomto plénu si dovolím jednu
obecnější poznámku, a sice tuto. Stává
se již praxí, že parlament projednává
těsně před projednáváním
státního rozpočtu novely téměř
všech daňových zákonů. Podle
mého názoru tato praxe není dobrá.
Bylo by asi správné, kdyby vláda předkládala
novely daňových zákonů dříve,
dejme tomu nejpozději na konci prvého pololetí
roku běžného tak, aby parlament mohl tyto jednotlivé
novely projednat a schválit v září
s patřičným předstihem, aby bylo možné
všechny dopady těchto novel zakomponovat do návrhu
státního rozpočtu.
Bezesporu budou i příští rok další
novely těchto zákonů. Je běžnou
praxí - a zde to již bylo vzpomenuto - že v podstatě
rozpočtový výbor nejen od jednotlivých
organizací, které mají zájem na jednotlivých
daňových zákonech, ale i od vlády
dostává po projednání ve vládě
řadu připomínek, které potom přebírají
jednotliví poslanci a navrhují je jako své
vlastní návrhy do projednání. Myslím
si, že parlament by skutečně měl trvat
na tom, aby novely daňových zákonů
byly projednávány dříve, ne těsně
před projednáváním státního
rozpočtu.
Za druhé - jsem rád, že se do společné
zprávy dostala již tolik zmiňovaná problematika
umělých sladidel, zejména sorbitu. Je to
věc, která zde již byla diskutována
před rokem. Navrhovali jsme to, stále nebylo možné
najít klasifikační kód. Jsem skutečně
rád, že se to již podařilo a že je
to ve společné zprávě zahrnuto v příloze
č. 1.
Nyní k mému pozměňovacímu návrhu.
Pan ministr ve své předkládací zprávě
zdůraznil na prvním místě snížení
sazby o 1% na 22%. Domnívám se, že toto je
snížení, které je více méně
symbolické. Je pravdou, že Evropská unie doporučuje
rozmezí 15 až 19%. Vzhledem k tomu, že již
bylo avizováno panem premiérem, že bychom rádi
podali přihlášku v roce 1996, domnívám
se, že by bylo správné, aby postupné
snižování bylo symetrické tak, aby skutečně
v roce 1996 mohla být u nás - pokud k tomu budou
vytvořeny podmínky zavedena sazba na horní
doporučované hranici pásma 19%. Proto navrhuji,
aby byla snížena sazba ještě o 1%, to
znamená na 21%. Důvody k tomuto návrhu: nedomnívám
se, že snížení sazby o 2% oproti stávajícímu
povede k nějakému snížení cen,
ale přinejmenším by to mělo zabránit
jejich dalšímu růstu. To znamená, že
ve svém důsledku by to mělo působit
i protiinflačně.
Dále z hlediska dopadu na státní rozpočet
si myslím, že tak, jak je navrhován v oblasti
příjmů a výnosů daně
z přidané hodnoty, je skutečně tato
částka podhodnocena a je tam i patřičná
k dispozici rezerva pro toto další snížení.
Technicky tento návrh, znamenalo by to v tisku 1172 k bodu
27, § 16 odst. 1 nahradit číslovku "22%
" číslovkou "21%". Následně
v § 16 odst. 3 opět nahradit číslovku
"22%" číslovkou "21%". Odst.
4, ve druhé a třetí větě, v
odst. 6 § 16. U bodu 26 by se to potom promítlo v
§ 15 odst. 1 písm. a), c), e). Dále v §
15 a) odst. 4 písm. a), odst. 4 písm. b) a písm.
d). U bodu 58, § 43 odst. 8 taktéž nahradit číslovku
"22%" číslovkou "21%". K bodu
68 přílohy 2 taktéž nahradit číslovku
"22%" číslovkou 21%". Ve společné
zprávě 1335 k bodu 26 § 15 odst. 3 nahradit
číslovku "22%" číslovkou
"21%". Děkuji.