Poslanec Josef Ježek: Vážený pane
předsedající, dámy a pánové,
před rokem, zhruba, fungovalo asi 40členné
seskupení expertů, které pracovalo na přípravě
určité etapy reformy veřejné správy.
Tehdy jsem byl z tohoto seskupení expertů odvolán
právě panem premiérem - teď už
vím proč - a tehdy nikoho nenapadlo, že by
do konce roku 1993 nebyl nový zákon o obcích,
okresních úřadech, o hl. m. Praze a samozřejmě
i zákon volební. Všichni byli přesvědčeni
o tom, že pokud tyto zákony budeme projednávat
těsně před volbami, že to k ničemu
dobrému nepovede.
Na příkladě tohoto volebního zákona
vidíte, že doba před volbami je již tak
krátká, že tato sněmovna se podle mne
na rozumném a lepším volebním zákonu,
než je ten stávající, prostě
nemůže shodnout. Proto si myslím, že volby
v listopadu by měly proběhnout podle stávajícího
volebního zákona. Pokud někde podle něho
nebudou zastupitelstva zvolena, pak nechť proběhnou
podle nového volebního zákona, který
bude kompatibilní s novelou zákona o obcích,
o okresních úřadech, o hl. m. Praze.
Toto je tedy celkový přístup k této
věci. Jiným způsobem, podle mého názoru,
se nedají seriozně uspořádat komunální
volby a jiným způsobem nelze respektovat základní
principy zakotvené v ústavě.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji.
Prosím pana poslance Hrdého.
Poslanec Karel Hrdý: Vážený pane
předsedající, dámy a pánové,
rád bych reagoval nejprve na pana poslance Krámka.
Nejen pan poslanec Krámek, nebo pan poslanec Bachna jsou
nebo byli starosty obcí, mám tu zkušenost také
a chtěl bych k tomu říci asi toto.
Demokratické řízení obcí je
složitý proces, velmi složitý proces a
hodně záleží na tom, jaký je
starosta. Jestliže je správný starosta, pak
zastupitelstvo tak, jak bylo, sice s obtížemi, ale
přece jen fungovalo. Vím, že jsem často
přišel domů a měl jsem zlost na zastupitelstvo,
ale měl jsem ji mít na sebe, protože jsem špatně
řídil schůzi, špatně jsem věci
projednával, a proto v určitých fázích
se zastupitelstvo jevilo negativně.
Nemyslím si, že ke zlepšení činnosti
povede a dojde, pokud naplníme vládní návrh
novely zákona o volbách do zastupitelstev. Je to
prostě o něčem jiném.
Tolik jen k panu poslanci Krámkovi, protože za chvilku
naváži na pana poslance Ježka, kdy bych potvrzoval
pana poslance Ježka a nesouhlasil s panem poslancem Krámkem
proto, poněvadž tu zkušenost mám také,
ale je to o něčem jiném, než tu bylo
řečeno.
A nyní k panu poslanci Ježkovi. My jsme přijali
usnesení v prosinci o harmonogramu reformy veřejné
správy a je tu určitá souvislost s těmito
zákony, které tu byly citovány panem poslancem
Ježkem. To, co se zde děje, je naprostý důkaz
absolutně nesystémového, neplánovitého
přístupu k legislativní činnosti.
Projevilo se to v minulých dnech na organizačním
výboru, kdy předkládal pan ministr Němec
návrhy na zkrácení lhůt, ačkoliv
šlo o záležitosti, které mohl dávno
dopředu předvídat, stejně jako ministerstvo.
Nyní se to opakuje. Skutečně nemůžeme
projednávat nebo nebylo správné projednávat
samotný zákon o volbách do obcí bez
vazeb, které uváděl pan poslanec Ježek,
to znamená zákon o okresních úřadech,
zákon o obcích a další.
Domnívám se, že bychom usnesení, které
uvedl pan poslanec Ježek, měli podpořit. Děkuji.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
panu poslanci Hrdému.
Vážené paní kolegyně, vážení
páni kolegové, ptám se, kdo se ještě
hlásí do rozpravy. (Nikdo se nehlásil.)
Protože se do rozpravy nikdo nehlásí, rozpravu
končím.
Táži se pana ministra Rumla, zda si přeje přednést
závěrečné slovo. Zároveň
se táži společného zpravodaje, kolik
potřebuje času na zpracování připomínek.
Ministr vnitra ČR Jan Ruml: Vážená
sněmovno, nebudu mít žádné závěrečné
slovo. Chtěl bych odpovědět na dotaz pana
poslance Hrazdíry, jakým způsobem se bude
ověřovat státní občanství
u kandidátů a členů volebních
komisí. Chtěl bych upozornit na to, že kandidátem
může být pouze volič, tak je to upraveno
zákonem, a volič musí být státním
občanem České republiky. Správnost
voličských seznamů, tzn. zda-li skutečně
osoby jsou občany České republiky, kontrolují
samozřejmě příslušné obecní
úřady.
Co se týče přenosu dat z evidence obyvatelstva,
které spravuje Policie ČR, mohu ujistit sněmovnu,
že obcím budou včas dodány aktualizované
údaje tak, aby mohly sestavit voličské seznamy.
Děkuji.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
panu ministru Rumlovi. Dávám slovo společnému
zpravodaji, aby nám sdělil, kolik času potřebuje
ke zpracování připomínek.
Poslanec Petr Bachna: Přesně si nejsem jist,
ale protože pozměňovacích návrhů
bylo značné množství, domnívám
se, že méně než hodina nepřichází
v úvahu. Spíše se obávám, že
to může být déle. Zatím bych
prosil o hodinu.
Dovolil bych si ještě požádat sněmovnu
- protože při hlasování o pozměňovacích
návrzích, kdybychom hlasovali tak, jak docházely,
by docházelo k velice složitým situacím
- aby souhlasila s tím, že pozměňovací
návrhy budou zpracovány podle paragrafů,
jak šly za sebou, nikoliv podle toho, jak byly podávány.
Rád bych se otázal, jestli proti tomuto postupu
není námitek.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji.
Nikdo nic nenamítá proti tomuto postupu. S faktickou
poznámkou se hlásil pan poslanec Kubiš.
Poslanec Josef Kubiš: (Hovořil z místa
mimo mikrofon.)
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Pan poslanec
Kubiš žádá, aby pozměňovací
návrhy byly dodány písemně.
Dávám návrh sněmovně, abychom
pokračovali tak, jak je zde obvyklé, abychom tento
bod přerušili a pokračovali dalším
bodem. Než tak učiním, domnívám
se, ze je třeba rozhodnout o procedurálním
návrhu o projednáváni tohoto zákona
tak, jak jej přednesl pan poslanec Ježek. Prosím
pana poslance Ježka, aby svůj návrh na přerušení
jednání ještě jednou sněmovně
zopakoval, abychom přesně věděli,
o čem budeme hlasovat. S faktickou poznámkou se
hlásí poslanec Ortman.
Poslanec Josef Ježek: Upozorňuji, že jsem
navrhoval hlasovat o mých návrzích po skončení
hlasování o pozměňovacích návrzích.
Pokud je to možné. Pokud to možné není,
pak navrhuji toto jako nový bod programu. Ale pokud je
to možné, trvám na hlasování
po skončení hlasování o pozměňovacích
návrzích.
Poslanec Jaroslav Ortman: Moje faktická poznámka
je obdobná. Ještě navíc je podmíněna
tím, že by se o tomto návrhu měly kluby
poradit a bezpochyby využít polední přestávky
k tomu, aby zvážily tento procedurální
návrh, až budou zvažovat pozměňovací
návrhy.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Vyhovuji
tomuto postupu, čili přerušuji tento bod.
Budeme se zabývat dalším bodem programu, kterým
je
Odůvodněním vládního návrhu
zákona, který jste obdrželi jako sněmovní
tisk 929, byl vládou pověřen pan ministr
průmyslu a obchodu Vladimír Dlouhý. Pana
ministra prosím, aby se ujal slova, a zároveň
prosím o klid ve sněmovní síni.
Ministr průmyslu a obchodu ČR Vladimír
Dlouhý: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, vláda České
republiky předkládá Poslanecké sněmovně
Parlamentu k projednání návrh zákona
o barvení a značkování některých
uhlovodíkových paliv a maziv a opatřeních
s tím souvisejících, o doplnění
zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském
podnikání, ve znění pozdějších
předpisů, a o doplnění zákona
ČNR č. 589/1992 Sb., o spotřebních
daních, rovněž ve znění pozdějších
předpisů.
Návrh zákona sleduje zamezení daňovým
a celním únikům při obchodování
s některými palivy a mazivy, které mohou
mít s ohledem na své vlastnosti dvojí možné
použití, a to jako pohonná hmota pro vznětové
motory, nebo jako technologické palivo pro kotle. Podle
dostupných údajů mohlo být v r. 1993
zneužito až 437 tis. tun těchto paliv a maziv,
což představuje horní hranici možného
daňového a celního úniku přes
4,5 mld. korun.
Daňový a celní únik vyplývá
z rozdílného danění a proclení
lehkého topného oleje ve srovnání
s motorovou naftou především ve třech
položkách. Spotřební dani, kde lehký
topný olej má nulovou sazbu, zatímco motorová
nafta 8 250 korun na tunu, dani z přidané hodnoty,
z prodejní ceny a spotřební daně,
kde lehký topný olej má pětiprocentní
sazbu a motorová nafta 23 % sazbu, a cla při dovozu,
kde lehký topný olej má 5,8 % sazbu, zatímco
motorová nafta 8 %. Rozdíl ceny pro spotřebitele
je 11 100 korun. Reálný odhad daňových
a celních úniků je samozřejmě
nižší než horní hranice možného
úniku, nicméně je realistické počítat,
že se bude pohybovat někde na 50 až 70 % této
horní hranice.
Vedle daňových a celních úniků
způsobuje nesprávné používání
těchto produktů jako pohonné hmoty zvýšené
emise škodlivých látek do ovzduší
a větší opotřebení motoru.
Chtěl bych zdůraznit, že návrh předkládané
právní úpravy vychází z obdobných
legislativních úprav ve vyspělých
zemích Evropské unie.
Doplnění zákona o živnostenském
podnikání vychází z toho, že
činnosti spojené s výrobou, zpracováním,
skladováním, nákupem a prodejem paliv a maziv
vyrobených z ropy je nutno upravit jako koncesované
živnosti. Důvodem je, že pro tyto činnosti,
tedy manipulace s nebezpečnými látkami, je
nutná určitá odborná kvalifikace,
dodržování zásad správné
výrobní praxe, a proto je potřebné
vyžadovat z důvodu veřejného zájmu
státní povolení.
Chci rovněž informovat sněmovnu, že přijetí
navrhované právní úpravy vyvolá
určitou potřebu finančních prostředků
ze státního rozpočtu. Především
na přístrojové dovybavení laboratoří,
ale hlavně na nákup 600 - 700 testovacích
souprav včetně spotřebního materiálu
pro provádění zkoušek v terénu
určenými kontrolními orgány. Rovněž
se předpokládá určité, byť
poměrně nízké, zvýšení
počtu pracovníků kontrolních orgánů.
Návrh zákona předpokládá, že
některá vybraná paliva a maziva budou v tuzemsku
barvena rafinériemi a při dovozu musí barvení
zajistit dovozce před zahájením celního
řízení. Jako barvivo a značkovač
bude v první etapě používán přípravek
firmy BASF ze Spolkové republiky Německo, obchodního
názvu Sudanropmarker. Jedná se o nový moderní
přípravek, který je velmi citlivý,
nezaměnitelný a šetrný k zařízení
a životnímu prostředí.
Kontrolu dodržování povinností stanovených
zákonem budou vykonávat příslušná
státní zkušebna, územní finanční
orgány a celní orgány, Česká
obchodní inspekce a Policie ČR. Oprávnění
kontrolních orgánů se řídí
základními pravidly kontrolní činnosti
ve smyslu platných právních předpisů.
Výše pokut odpovídá závažnosti
dopadů vyplývajících z porušování
ustanovení zákona a je progresivní při
opětovném porušení. V zákoně
je upravena působnost a dopad na fyzické osoby,
které nepodnikají.
Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR je zákonem
zmocněno vydat vyhlášku k jeho provedení.
Vyhláška je připravována s tím,
že nabyde účinnost souběžně
s účinností zákona, tedy očekáváme
od 1. července 1994.
Pane předsedající, dámy a pánové,
chtěl bych se ještě zmínit o projednávání
návrhu tohoto zákona v jednotlivých výborech
Parlamentu. Chtěl bych poděkovat za diskusi, která
v Parlamentu proběhla, chtěl bych poděkovat
i příspěvkům, které směřovaly
k doplnění návrhu zákona a k tomu,
že jsme dospěli podle mého názoru k
poměrně kvalitní podobě navrhované
předlohy. V tomto smyslu bych chtěl především
poděkovat představitelům rozpočtového
výboru. V tomto smyslu je rovněž připravena
společná zpráva zpravodajů.
Vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, proto mi závěrem mého
vystoupení dovolte, abych doporučil Poslanecké
sněmovně Parlamentu předložený
vládní návrh tohoto zákona přijmout.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
panu ministru Dlouhému a dávám slovo společnému
zpravodaji výborů, panu poslanci Josefu Holubovi,
aby nám odůvodnil předloženou zprávu,
kterou jsme obdrželi jako sněmovní tisk 977.
Poslanec Josef Holub: Vážený pane předsedající,
vážení přítomní, návrh
zákona, který nyní budeme projednávat
(tisk 929) je v podstatě technickou normou a je vyvolán
snahou omezit na co nejmenší míru daňové
úniky v této oblasti. Někteří
poslanci již před třičtvrtě rokem
navrhovali řešit zmíněnou problematiku
přesunem daňové povinnosti. To by bylo i
podle mého názoru řešením čistším
a prosil bych pana ministra o ještě jedno zvážení
této možnosti, neboť je nejen podle mého
názoru systémovým řešením
tohoto problému.
Ke společné zprávě, tisk 997. Většina
změn je pouhým vylepšením gramatiky
návrhu zákona, je zde však vyřešen
jeden závažný problém, týkající
se sankcí pro fyzické osoby, které by mohly
být nezaviněně přistiženy s LTO
v nádrži svého vozidla. Je to řešeno
§ 9 a novým § 10.
Ještě jeden závažný problém
zbývá v návrhu zákona vyřešit.
Je to v příloze 3 kvalifikační povinnost.
Mám avizováno, že takový návrh
bude podán.
Myslím, že v tuto chvíli je možné
zahájit rozpravu.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
panu společnému zpravodaji. Otevírám
rozpravu, do které se zatím přihlásili
písemně dva poslanci, a to poslanec Kuchař
a poslanec Bečvář. Uděluji slovo panu
poslanci Kuchařovi.
Poslanec Vlastislav Kuchař: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
dovolte mi, abych začal své vystoupení s
tím, že využiji pasáže z úvodního
slova pana ministra Dlouhého, v němž slíbil,
že prováděcí vyhláška je
připravována tak, aby mohla vstoupit v platnost
současně s datem účinnosti zákona,
který v tuto chvíli ve sněmovně projednáváme.
Chci upozornit na skutečnost, že při projednávání
tisku 929 ve výboru pro veřejnou správu,
regionální rozvoj a životní prostředí
jsem podal pozměňovací návrh, který
tuto záležitost řeší takříkajíc
bez diskuse a natvrdo a který byl také výborem
ve výrazné většině přijat.
Ve společné zprávě jsem jej však
nalezl mezi nezařazenými návrhy na str. 6
tisku 997. Chci upozornit pouze na určitý rozdíl
mezi přístupem a rozhodnutím parlamentního
výboru a porady zpravodajů v chápání
pojmů "účinnost zákona"
a "realizovatelnost zákona". Realizovatelnost
zákona totiž z účinnosti sama o sobě
bezezbytku nevyplývá a realita daňových
úniků, které dosáhly (dle údajů,
které zde pan ministr uvedl) hodnoty přes 4,5 mld.
Kč, by si pravděpodobně zasluhovala maximální
soulad všech možností, které by zabránily
riziku jejich dalšího pokračování.
Dovolím si uvést jeden praktický příklad
na téma účinnost a realizovatelnost. Klasickým
příkladem je např. Ústava České
republiky, jejíž účinnost sahá
k datu 1. ledna 1993. Realizovatelnost řady ustanovení
však dosud není možná. Jako klasický
příklad uvádím ustanovení o
vyšších územně samosprávních
celcích a ustanovení o referendu, která jsou
však součástí ústavy, která
- jak už jsem řekl - je účinná
již takřka jeden a půl roku.
Dovolím si upozornit na skutečnost, že bude
nezbytné věnovat maximální pozornost
efektivnosti práce kontrolních institucí
při naplňování tohoto zákona.
Je totiž pravdou, že řada drobných a středních
podnikatelů, která je obdobnými institucemi
úspěšně hnána k odpovědnosti
za částky nesrovnatelně nižší
než činí hodnota těchto daňových
úniků, právem poukazuje na skutečnost,
že míra nedůslednosti exekutivy i legislativy
v této záležitosti dokázala ochudit
veřejné rozpočty, státní rozpočet
a v konečném součtu daňového
poplatníka o nezanedbatelné částky.
Podávám proto v závěru svého
vystoupení tento pozměňovací návrh
k tisku 929 ve znění společné zprávy,
tisk 997. Do § 18 vložit nový odst. 1 tohoto
znění: "Vyhláška ministerstva průmyslu
a obchodu, vydaná k provedení tohoto zákona,
nabývá účinnosti dnem, kdy nabude
účinnosti tento zákon." Stávající
odst. 1 se pak přečísluje jako odst. č.
2. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
panu poslanci Kuchařovi. Slovo má pan poslanec Bečvář,
připraví se pan poslanec Mandelík, po něm
pan poslanec Křížek.
Poslanec Ivan Bečvář: Vážený
pane předsedající, vážený
pane předsedo, dámy a pánové, dovolte
mi, abych předložil pozměňovací
návrh pro část druhou, § 14, kde požaduji
u kapitoly "Nákup, prodej a skladování
maziv a provozování čerpacích stanic
s palivy a mazivy" vypustit slova "kvalifikační
předpoklady".
Zdůvodnění je celkem velice jednoduché.
Dosti dobře si neumím představit při
zřizování na farmách a v zemědělství
vůbec, jestliže si chce někdo pořídit
jakousi mobilizační zásobu pohonných
hmot, že by někdo po takovém farmáři
vyžadoval např. středoškolské vzdělání
a pět let praxe v oboru. Zdá se mi to velmi nenormální.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
panu poslanci Bečvářovi. Dávám
slovo panu poslanci Mandelíkovi.
Poslanec Richard Mandelík: Vážený
pane předsedo, vážený pane předsedající,
vážený pane ministře, dámy a
pánové, především bych chtěl
zareagovat na pozměňující návrh
pana poslance Kuchaře, který je nezařazenou
připomínkou výboru pro veřejnou správu,
regionální rozvoj a životní prostředí.
Chtěl bych k tomu říci, že jde o legislativní
zrůdnost, která se v žádném zákoně
neobjevuje a v podstatě není možná.
Chtěl bych doporučit sněmovně, aby
o takové věci hlasovala záporně. Bylo
to odmítnuto při zpracování společné
zprávy. Abych uklidnil ty, kteří mají
obavy, že budou problémy s prováděcí
vyhláškou, chtěl bych upozornit na to, že
rozpočtový výbor přijal ve své
druhé části usnesení k tomuto návrhu
zákona, přijal jakousi žádost na ministerstvo
průmyslu a obchodu, aby se stal jedním z připomínkových
míst této vyhlášky, protože máme
samozřejmě zájem na tom, aby vyhláška
byla kompatibilní se zákonem a dokázala popsat
všechny okolnosti, aby zákon byl dobře vykonatelný
a fungoval. Tato dohoda už byla s panem ministrem učiněna
a rozpočtový výbor bude spolupracovat na
tvorbě vyhlášky. Kdokoli se může
zúčastnit projednávání. Myslím,
že i ministerstvo průmyslu a obchodu má stejný
zájem na tom, aby vyhláška byla účinná
od 1. 7., neboť jinak by tento zákon zatím
neúčinně ležel.
Dále mám několik připomínek
ke společné zprávě i k návrhu
zákona. Připomínky ke společné
zprávě jsou vyvolány jistými nepřesnostmi,
které tam jsou a nyní je přednesu.
V § 5 ve společné zprávě navrhuji
vypustit odst. 5, protože je nadbytečný. Je
nadbytečný z toho důvodu, že zavedení
úmyslnosti u osob, které budou mít v nádrži
svého vozidla (a nejsou podnikateli, neužívají
vozidla jako podnikatelé) barvené a značené
palivo, není důvodem, aby se dávala všeobecná
povinnost vydávat doklad u všech míst, kde
se takové palivo dá nakoupit, protože bude
potřeba případně tomu člověku
prokázat úmysl a tento doklad sám o sobě
k tomu není důležitý.
Ostatně na druhé straně, pokud by takový
doklad nebyl vydán, tak to nebude znamenat vůbec
žádnou sankci pro toho, kdo ho nevydal. Je to nadbytečné.
Druhá připomínka je k § 7 ve společné
zprávě a současně s tím k §
8. Tato připomínka má za cíl, abychom
zpřesnili a přizpůsobili oba paragrafy, které
se týkají kontrolních orgánů
a kontroly jako takové, standardnímu znění,
tak jak je známe ze zákona o státní
kontrole a také ze zákona o Nejvyšším
kontrolním úřadu. U těchto dvou připomínek
bych navrhoval hlasovat společně.
K § 7 ve společné zprávě text,
který tam je, nahradit textem: V § 7 návětí
zní: "Kontrolu dodržování povinností
stanovených tímto zákonem jsou oprávněny
vykonávat příslušné státní
orgány (dále jen státní orgány),
jimiž jsou".
Vysvětlím: Orgány, které jsou dál
potom vyjmenovány v návrhu zákona, jsou sice
orgány kontrolními, ale některé z
nich nejsou kontrolními orgány, jako je třeba
policie a v některých oborech i celníci,
ale jsou to všechno beze zbytku orgány státní.
A dále v § 7 ve společné zprávě
slova "dále jen kontrolní orgány",
která v textu společné zprávy vidíte,
se samozřejmě z tohoto důvodu vypouštějí,
protože legislativní zkratka je tam už zavedena.
V § 8 společné zprávy se slova "kontrolním
řádem" vypouštějí, a nahrazují
se tímto textem. § 8 zní: "§ 8 provádění
kontroly se řídí úpravou práv
a povinností kontrolních pracovníků
a kontrolovaných osob (odkaz číslo 10), nestanoví-li
zvláštní zákon (odkaz č. 11)
jinak."
Čtvrtá připomínka k novému
§ 10 ve společné zprávě. V odstavci
2 se připojuje věta: "Ustanovení §
9 odstavec 4 platí obdobně." Zde se omlouvám,
ale je to trochu chyba. Při kontrole společné
zprávy tato věta vypadla, patří tam
a byla takto odsouhlasena.
V případě, že nebude přijat pozměňovací
návrh pana poslance Bečváře, ale myslím,
že je to teď nadbytečné, protože
pan poslanec Bečvář chce vypustit pouze kvalifikační
předpoklady, jestli se nemýlím, a nikoli
text v levém sloupci, takže je to návrh, který
podávám v každém případě,
a to je, že v § 14 v části druhé
zákona, v příloze číslo 3 živnostenského
zákona se číslovka 100 nahrazuje číslovkou
50. Tuto úpravu je nutno udělat, protože společná
zpráva snížila množství nakupovaného
ze 100 kg na 50 kg, ale nevypustilo se to z té přílohy
živnostenského zákona.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
panu poslanci Mandelíkovi. Prosím pana poslance
Křížka, připraví se poslanec
Effenberger.
Poslanec Josef Křížek: Vážený
pane předsedo, vážený pane předsedající,
vážené kolegyně a kolegové, dovolte,
abych ve svém vystoupení především
podpořil pozměňovací návrh
pana kolegy Bečváře a celkově i předložený
návrh zákona. Skutečnost, že jsem zemědělec,
mne však zavazuje k tomu, abych splnil svou stavovskou povinnost
a obrátil se na tento Parlament s naléhavou prosbou,
jež se týká alespoň částečného
řešení vážné důchodové
situace našich zemědělců. Návrh
usnesení, který hodlám přednést,
velmi úzce souvisí s projednávanou problematikou.
Je známou skutečností, že zemědělci
z hlediska spotřeby pohonných hmot zaujímají
v celostátním měřítku 2. místo,
a to hned za osobní a nákladní dopravou.
Už delší dobu i v našem Parlamentu se vedou
diskuze o tzv. zelené naftě, kterou mají
k dispozici zemědělci na západ od našich
hranic. Mnohokrát nám, zemědělským
poslancům, bylo řečeno, že to není
systémové opatření. Zemědělským
prvovýrobcům, kteří vedou zoufalý
zápas o přežití, je principiálně
jedno, jaké řešení vláda přijme.
Jde jim o to, aby bylo rychlé a aby přispělo
k řešení jejich kritické důchodové
situace.
Proto se obracím na vás, vážené
kolegyně a kolegové s návrhem na následující
usnesení:
"Poslanecká sněmovna Parlamentu České
republiky žádá vládu ČR, aby
předložila do 7. července 1994 návrh
řešení cenově výhodnější
nafty pro zemědělskou prvovýrobu."
Zdůvodnění. Zemědělská
prvovýroba už po tři po sobě jdoucí
roky, tj. roky 1991 - 92 - 93, hospodaří s vysokou
ekonomickou ztrátou. Očekávaná ztráta
hospodaření za rok 1993 se odhaduje na 9.7 miliardy
Kč, což znamená zápornou nákladovou
rentabilitu na úrovni cca 7,7%.
Náklad na spotřebované pohonné hmoty
vedle nákladů na osiva, hnojiva a pesticidy tvoří
nejvyšší nákladovou položku. Všechny
dosavadní snahy resortního ministerstva i zemědělských
poslanců řešit to, co je v zemědělsky
vyspělých zemích na západ od našich
hranic samozřejmostí, vyzněly naprázdno.
Chci vládě v této souvislosti připomenout
všeobecně známá fakta. Na rozdíl
od českého zemědělce, který
musí na nákup 100 l nafty prodat 213 l mléka
nebo 376 kg pšenice, stačí zemědělci
v sousední SRN prodat 72 l mléka nebo 140 kg pšenice,
v Belgii 68 l mléka a 98 kg pšenice, ve Velké
Británii 88 l mléka a 149 kg pšenice. Jsou
dokonce země jako Dánsko, kde zemědělcům
je nafta přístupná za cenu po přepočtu
za 7,20 za litr. Uspořené peníze za naftu
potřebují zemědělci na nákup
např. průmyslových hnojiv, jejichž spotřeba
klesla v roce 1993 na pouhých 60 kg čistých
živin na ha, a to z 234 kg čistých živin
na ha, které zemědělci použili v roce
1989.
Dosažená úroveň hnojení průmyslovými
hnojivy v roce 1993 představuje úroveň hnojení
zhruba 4x a víckrát nižší, než
je tomu na západ od našich hranic. Zde už nejde
o žádoucí jev z hlediska ekologizace zemědělství,
neboť jde o výrazný pokles úrodnosti
půdy, o tak závažný pokles zásob
přijatelných živin v půdě, že
jde o problém, který se bude velmi těžko
a hlavně draze napravovat. Je ohrožena potravinová
bezpečnost státu, zemědělství
už v celých regionech neplní svou sociální
funkci ani úkoly související s tvorbou a
ochranou krajiny a životního prostředí.
To by nemělo zůstat bez odezvy ani vlády
ani Parlamentu, který nemůže už dál
nečinně přihlížet tomu, že
nejsou programově řešeny stěžejní
zájmy národa.
Proto vás žádám, vážené
kolegyně a kolegové, abyste přednesený
návrh neposuzovali z pozice politické předpojatosti.
Zemědělci právem očekávají,
že jejich varovný hlas dolehne i do této jednací
sině. Děkuji vám za pozornost.