Poslanec Oldřich Kužílek: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, dovolte
mi úvodní zpravodajské slovo k této
zprávě. Domnívám se jednak, že
tato zpráva oproti předchozím letům
podává mnohem více plastický obraz
situace a že je na ní možné ocenit vyšší
vypovídací schopnost o stavu kriminality. Tato zpráva
více vystihuje stav, strukturu a dynamiku vývoje
kriminality a co je důležité, že její
hlavní část je věnována dynamickým
faktorům vývoje v této oblasti. Najdeme tam
i demografické a sociologické údaje, které
jsou velmi důležité pro prevenci. Zároveň
chci říci, že významné je, že
poprvé jde o pokus shrnout do jednoho pohledu vedle sebe
bezpečnostní rizika vnitřní a vnější.
K tomuto plastickému popisu bych ale uvedl dvě z
mého hlediska více méně ne úplně
dominantní věci, nicméně jako zpravodaj
na ně musím upozornit. Domnívám se,
že ne zcela oprávněně ve zprávě
chybí popis, analýza a nějaké údaje
o stavu v oblasti obecní policie, byť tato věc
primárně není v kompetenci ministerstva vnitra,
nicméně je to významnou složkou v oblasti
kriminality.
Další oblast, která v této zprávě
chybí, je bližší zpracování
oblasti kriminality policistů. K tomu musím dodat,
že branný a bezpečnostní výbor
požádal o širokou doplňující
informaci k této oblasti a v daném termínu
ji obdrží. Zároveň k této věci
je nutno říci, že růst zjištěných
trestných činů policistů může
stejně tak znamenat zvýšenou činnost
inspekce ministra vnitra, která ji odhaluje.
Uvedu ještě jeden drobný příklad,
kde by zpráva mohla být řekněme trochu
přesnější, např. v oddíle
o organizované kriminalitě by bylo možné
zpřesnit údaje o tom, jaký podíl na
této oblasti má organizované vydírání,
v jakých objemech kupříkladu se pohybuje
organizovaný zločin v oblasti krádeží
a pašování vozidel. Tyto některé
detaily jsem si dovolil podotknout k obecnému kladnému
hodnocení proto, aby to nevypadalo, že vidím
jen to dobré a nejsem schopen všimnout si i některých
věcí, které se příště
třeba mohou zlepšit.
Druhá oblast, které se dotknu, je pohled na to,
zda zpráva je objektivní. Objektivitu údajů
samozřejmě těžko nějak přesně
dokládat, vycházejí ze statistických
údajů a nemám sebemenší důvod
je zpochybňovat, nenarazil jsem na nějaký
důvod k tomu. Považuji zprávu za dost objektivní,
zejména co se týká základních
obrysů vývoje odhalování hlavních
nebezpečí. Do této kategorie objektivity
zároveň patří i některé
nové druhy používaných statistických
a grafických vyhodnocení, které mnohem přesněji
než v dřívějších zprávách,
které jsme v tomto parlamentu dostávali, popisují
výkon policie v boji s kriminalitou, neboť každý,
kdo se této oblasti věnuje, ví, že samotná
čísla o počtech trestných činů
jsou často pro rozumné zhodnocení málo
použitelná. V této oblasti lze také
mít určité drobné postřehy,
ale myslím, že na bezpečnostním výboru
byly dostatečně probrány, pouze řekněme
jako marginální příklad uvedu, že
uváděný údaj na straně 17 zprávy
o desítkách dopravně bezpečnostních
akcí by mohl být doplněn nějakým
údajem o jejich efektivitě nebo o přímém
vlivu na dramaticky se zhoršující situaci kriminality
v dopravě, respektive přestupkovosti v dopravě.
Bylo by to pro parlament vhodné proto, že by se mohl
orientovat, zda v této oblasti má např. v
dalším rozpočtovém roce dojít
k nějakým rozpočtovým změnám
a k jakým.
Dále bych se zmínil o tom, zda zpráva navrhuje
odpovídající přijatelné odpovědi
na uvedená fakta, tj. jestli vyhodnocuje správně
priority, účinnost návrhu, reálnost
návrhu, komplexnost návrhu. Domnívám
se, že tato zpráva navrhuje velmi správné
přesné odpovědi. Pouze jako jeden příklad
za ostatní uvedu oblast krádeží motorových
vozidel, kde se předkládá celý komplex
opatření začínající
zkvalitněním evidence, zkvalitněním
dokumentů k automobilům a pokračující
přes různá technická opatření
až do oblasti prevence.
Poslední bod, který zmíním, je určité
shrnutí, co tato zpráva říká
o schopnostech vlády vypořádávat se
s kriminalitou. Na základě této zprávy
se domnívám, že vláda je schopna činit
opatření, která v potřebném
čase přinášejí pozitivní
výsledky. Jako příklad tohoto tvrzení
uvedu jednak celkové snížení nárůstu
kriminality, jednak např. známou situaci ve městě
Most, kde zavedením promyšlených opatření
i v oblasti Policie ČR i v oblasti samosprávy a
obecní policie se dosáhlo téměř
neuvěřitelného poklesu nápadu kriminality,
tj. samotné existence kriminality.
Další oblast, kterou bych k této věci
doložil, je oblast readmisních dohod, kde lze konstatovat
zacílenost na vytipovanou důležitou bezpečnostní
prioritu, kde se daří postoupit výrazně
dopředu a připravit podmínky pro překonávání
negativních rysů, které plynou z oblasti
migrace.
Na druhou stranu chci říci, že se mi zdá
- je to možná trochu spekulace - a zpráva to
ne zcela přiznává, že první polovina
roku 1993, tedy toho, který zde hodnotíme, měla
více charakter příprav nebo hledání
a teprve druhá polovina roku, možná pod tlakem
veřejného mínění a parlamentu,
přinesla více konkrétních opatření.
Na závěr chci říci, že schopnost
vlády, ministerstva vnitra a vedení policie zjistit,
pojmenovat a analyzovat stav a provést odpovídající
opatření v každém případě
stoupá. Domnívám se, že je i naděje,
že stoupá rychleji, než rizika ohrožující
bezpečnost občanů.
Dovolím si uvést, že společná
zpráva výborů k této zprávě
v tisku 1004 shrnuje to, jak projednaly tuto zprávu výbor
branný a bezpečnostní, výbor petiční,
pro lidská práva a národnosti a výbor
pro veřejnou správu, regionální rozvoj
a životní prostředí. Věcný
návrh usnesení pochází z branného
a bezpečnostního výboru. Výbor navrhuje,
aby sněmovna za prvé ocenila kvalitu zprávy
vlády o bezpečnostní situaci v ČR
v roce 1993 a za druhé, aby sněmovna vzala zprávu
vlády o bezpečnostní situaci v ČR
v roce 1993 na vědomí. Jako zpravodaj výborů
doporučuji tedy sněmovně, aby takovéto
usnesení k předložené zprávě
přijala. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Oldřichu Kužílkovi, společnému
zpravodajovi výborů, a otevírám k
tomuto bodu rozpravu. Jako první se do ní písemně
přihlásil pan poslanec Zdeněk Vorlíček.
Má slovo. Připraví se pan poslanec Vladimír
Řezáč.
Poslanec Zdeněk Vorlíček: Vážený
pane předsedo, vážený pane ministře,
dámy a pánové, když jsem v říjnu
minulého roku hodnotil bezpečnostní situaci
v České republice a zprávu, která
ji popisovala, upozorňoval jsem na to, že je opomíjena
a hrubě podceněna oblast, kterou bych mohl nazvat
dopravní situace. Oblast, kde se projevuje růst
nekázně v dopravě a růst nehod.
Dnes projednávaná zpráva oprávněnost
mého názoru potvrzuje a konstatuje, že počet
nehod a výše hmotných škod je nejvyšší
v historickém sledování.
Na mé říjnové připomínky
mi odpověděl pan ministr Ruml dopisem, v němž
uvedl, jaké úkoly uložil ke zlepšení
dopravních problémů v Praze, kde je situace
vůbec nejhorší a počet nehod oproti
roku 1989 vzrostl o téměř 54 procent. Chtěl
bych upozornit pana ministra, že některé úkoly
ke zvýšení počtu dopravních policistů
a technických prostředků v Praze se neplní.
Týká se to zejména úkolu pro policejního
prezidenta v Praze. Cituji: zajistit každodenní dozor
policistů na zvláště nebezpečných
místech, kde dochází nejčastěji
k dopravním nehodám, kolizím nebo nebezpečným
situacím a na křižovatkách nebo úsecích
se značnou intenzitou silničního provozu.
K tomu využít jak policistů Dopravní
policie, tak i policistů Pořádkové
služby. V případě nutnosti povolat k
plnění těchto úkolů policisty
i z mimopražských útvarů Policie České
republiky a podle možností i absolventy policejních
škol. Konec citátu.
Pravda je, že dnes občas na příjezdových
komunikacích v Praze policisté měří
rychlost vozidel, ale to je tak asi všechno, co se změnilo.
Na křižovatkách není nikdo. Když
jsem se na Správě Policie hl. m. Prahy ptal, jak
jim pomáhají kolegové z mimopražských
útvarů, tak se tomu smáli jako vtipu. Budou-li
se vydávat, pane ministře, úkoly, jejichž
plnění nikdo nekontroluje, nepohneme se s řešením
bezpečnostních problémů ani o milimetr.
A nyní ke zprávě o bezpečnostní
situaci projednávané dnes. Zpráva samozřejmě
musí mít obecnější charakter.
Má-li však být označena za dobrou zprávu,
musí v té které oblasti kriminality podchytit
nejzávažnější momenty a navrhnout
podstatná opatření k jejich řešení.
Chtěl bych na jednu oblast, kde vidím podstatné
slabiny zprávy i slabiny reálné činnosti
Ministerstva vnitra a Policejního prezidia, upozornit.
Jako jedna z nejhorších oblastí se jeví
majetková kriminalita. Má podíl 82,1 % na
celkové trestné činnosti, zatímco
objasněnost je jen asi 20procentní. Zabýval
bych se problémy jedné části této
majetkové kriminality zvané krádeže
aut. Tam je vzestup nevídaný. Vezmeme-li rok 1989
za základ jako 100 %. tak v roce 1992 jsme na 457 % a v
roce 1993 na 560 % v České republice. Meziroční
nárůst 1992/1993 o 22,7 %. V Praze je to ještě
horší. Tam jsme v roce 1992 na 1.955 % a v roce 1993
na 2.193 %. Dá se tedy říci, že jednou
z nejzávažnějších oblastí
kriminality v České republice jsou krádeže
aut s progresívním růstem případů
a klesajícím počtem vypátraných
automobilů. V roce 1992 asi 15 %, v současné
době asi 12 %.
V procentech nalezených aut je Česká republika
nejhorší z evropských států sledovaných
Interpolem, což je nejen ostuda, ale začíná
to mít i škodlivé ekonomické dopady
pro Českou republiku, protože v zahraničí
se začínají objevovat varování
před Českou republikou, před Prahou a podobně.
Přestože tato oblast je doménou organizovaného
zločinu, v Praze např. bulharské mafie, v
kapitole 3.1.2., která se zabývá organizovaným
zločinem, o tom není ani zmínka. Kapitola
3.2.1. zprávy navrhuje jako hlavní opatření
k řešení problému krádeží
aut ochranu technického průkazu proti padělání
a falzifikaci a jistící prvek na státních
poznávacích značkách. Po konzultacích
s policisty jsem názoru, že jednak tato opatření
přicházejí s téměř dvouletým
zpožděním za požadavky kriminalistů,
jednak zdaleka nevyčerpávají rozsah potřebných
opatření, možná ani nejsou nejpodstatnější.
Vše zkrátka nasvědčuje tomu, že
řídící složky Ministerstva vnitra
a špičky Policejního prezidia málo sestupují
ze svých výšin, aby se zeptaly řadových
kriminalistů, jak se osvědčují současné
zákony a předpisy, jak vyhovuje současná
organizace Policie a rozdělování finančních
předpisů. Já jsem se kriminalistů
v Praze na názor ptal.
Za prvé vám především všichni
řeknou, že se relativně mnoho pozornosti a
prostředků věnuje vybavení centrálních
orgánů a relativně málo pozornosti
a prostředků se věnuje vybavení základních
pracovišť Policie. Charakteristický případ:
Oddělení Správy hl. m. Prahy zabývající
se krádežemi, zejména krádežemi
aut, dostalo počítač se softwarem pro evidenci
kradených aut teprve před nedávnem, na tiskárnu
k němu už nezbyly prostředky. To by se na Policejním
prezidiu asi nestalo.
Za druhé naše legislativa neumožňuje Policii
získávat prostředky vlastní činností
a nemotivuje Policii na to. Příklad: zmíněné
oddělení v roce 1993 svou činností
a zajištěním kradených vozidel zachránilo
pojišťovně a občanům majetek za
zhruba 48 miliónů korun. Jak už jsem řekl,
má však problémy s koupí počítačové
tiskárny. V zahraničí je však běžné,
že ta část majetku zajištěného
zločincům, o kterou se nepřihlásí
vlastníci, je prodána a peníze dostane Policie
na svou činnost. U nás, například
v Praze, nalezená odcizená vozidla jsou shromažďována
na odstavné ploše v jedné okrajové čtvrti
a nepřihlásí-li se majitel, má z toho
profit Obvodní úřad, na jehož katastru
se čirou náhodou toto parkoviště nalézá.
Byl bych rád, kdyby mně pan ministr vysvětlil
smysl takového počínání. Na
druhé straně Ministerstvo vnitra trpí jiná
"moudrá" opatření, která
Policii přidělávají nesmyslné
náklady. Například objasní-li pražská
Policie případ týkající se
50 kradených aut. tak jí soud nařídí
vypracování 50 znaleckých posudků
po 800 korunách, kterýžto náklad jde
z rozpočtu Správy policie hl. m. Prahy. Já
se ptám, proč? V zahraničí je to běžně
řešeno cenovými katalogy vozidel a pravidly,
podle nichž vyšetřovatel sám stanoví
cenu vozu obdobně jako například posuzuje
cenu opravy likvidátor pojišťovny při
likvidaci autonehody.
Za třetí základem rostoucí automobilové
kriminality v České republice nejsou podle mého
mínění technické průkazy či
státní poznávací značky, i
když realizace navrhovaných úprav samozřejmě
potřebná je. Hlavní slabinou ale je celní
odbavování aut na hranicích a naprosto nepovedená
vyhláška číslo 41 o schvalování
technické způsobilosti motorových vozidel
a pokyn číslo 4/1991 pro postup při individuálních
dovozech motorových vozidel.
Alespoň několik poznámek k ilustraci současných
poměrů. Skutečnost je taková, že
Policie zjišťuje, že v řadě případů
prokazatelně na hranicích neproběhlo celní
odbavení vozidla a vše proběhlo ve vnitrozemí
u zeleného stolu na základě pofiderního
místopřísežného prohlášení.
Dnešní předpisy nenutí celníky
prověřovat pravost dokladů automobilů,
celníci mají jen omezenou možnost korigovat
cenu dováženého vozidla, a tak se o to ani
nepokoušejí. Viděl jsem celní doklady
od jednoho ukradeného automobilu, kde klidně prošel
údaj (Motoristé slyšte!): Audi Quatro 100,
cena 350 marek. V případě podezření
z trestné činnosti by měli mít celníci
právo pozastavit na dostatečně dlouhou dobu
řízení a prozkoumat původ věci.
Podobně policisté, kteří na to mají
u nás 24 hodin a navíc u nás zcela chybí
norma ukládající povinnost prokázat
způsob nabytí věci. Protože do 24 hodin
toho mnoho nestihnete - v zahraničí je běžných
30 dní - tak musí naši kriminalisté
často s omluvou vracet auta, o nichž ve skrytu duše
jsou přesvědčeni, že jsou kradená.
To jsou podstatné problémy, o kterých se
ale v bezpečnostní zprávě nedočtete.
Za čtvrté pak jde takto do České republiky
dovezený automobil na stanici technické kontroly.
Institut STK je v našich předpisech vyřešen
naprosto nedokonale. Má-li STK být zákonnou
autoritou a ne v některých případech
hnízdem zločinu, tak musí mít přísnou
odpovědnost za své údaje ze zákona,
nejlépe by v ní měli povinně spolupůsobit
vyškolení detašovaní policisté.
Zmíněná vyhláška č. 41
zcela devalvuje úlohu policistů při registraci
vozidel na opisovače údajů, které
občan přinese z STK. A protože celní
odbavení probíhá často tak, jak jsem
vylíčil, STK nemá dostatečnou odpovědnost
ze zákona a úloha policie při registraci
vozidla je zcela degradována, tak máme mezi civilizovanými
zeměmi patrně primát, neboť naše
policejní evidence vozidel je plná kradených
aut. Na ostudě, že v České republice
jsou v policejní evidenci vozidel kradená auta,
se značně podílí i nevídané
možnosti autobazarů v České republice.
Takže za páté - autobazary. Podivné
pojetí v České republice (pletoucí
si podnikání se zlodějnou) umožňuje,
aby autobazary, kde často protékají milionové
hodnoty, provozovali lidé postrádající
odbornou a morální kvalifikaci. Kriminalisté
mi předváděli příklady, kde
do rubriky "kvalifikace" by se u některých
provozovatelů autobazarů dalo napsat jedině
"vyučený zloděj". Zákon
naprosto nebrání případům,
aby v autobazaru občan v dobré víře
koupil kradené auto a nechrání ho účinně
před škodou z toho vyplývající.
Když se na to přijde, musí takovýto
nešťastník čekat v občanskoprávním
řízení na rozsudek nad zlodějem o
náhradě škody, což je pro občana
beznadějné, protože jak se může
asi finančně zhojit na kriminálníkovi!
V zahraničí je zodpovědný vůči
občanovi autobazar, proto také zahraniční
bazary kradená auta nešíří. Aby
si však vedoucí bazarů a samozřejmě
celníci a policie mohli ověřovat původ
vozů, tak
a) policejní evidence vozů musí být
centrální a ne jako dosud po dopravních inspektorátech,
což už mělo být dávno vyřešeno,
b) je nutná úprava zákona č. 256/1992
Sb., o ochraně osobních dat, aby byl umožněn
definovanému okruhu subjektů při prověřování
vozidel, resp. pátrání po odcizených
motorových vozidlech vstup do centrální evidence
motorových vozidel.
Věřte, že ve výčtu nevyřešených
problémů bych mohl pokračovat dál
a dál. Mohl bych mluvit o nutnosti zakotvit povinnou zákonnou
spolupráci výrobců automobilů s policií,
která u nás není, takže Škoda Mladá
Boleslav dále upevňuje státní poznávací
značky jen dvěma závitořeznými
šroubky a používá autozámky, které
jsou pro zloděje hračkou. Mohl bych mluvit o špatně
vyřešených majetkových vztazích
k nalezenému, dříve ukradenému, vozidlu,
které u nás patří majiteli, ne pojišťovně,
jak je to v zahraničí. Takže objasnění
krádeže a nalezení vozidla po delším
čase je obvykle spjato pro majitele vozidla a pojišťovnu
s tolika potížemi, že je nalezené auto
pro obě strany vlastně nemilá událost
atd.
Takže závěrem. Na příkladu jediné
oblasti kriminality jsem se snažil dokázat, že
Ministerstvo vnitra a Policejní prezidium samy nebo ve
spolupráci s dalšími resorty neučinily
dostatečně rychle potřebná legislativní
a organizační opatření a nechaly zaplést
klubko problémů tak, že se dnes bude jen obtížně
rozplétat a Česká republika utrpí
při tom morální i ekonomickou škodu.
Přitom např. na 27 návrhů na zlepšení
legislativy, navržených první sekcí
kriminální policie a zaslaných přes
organizační oddělení Správy
hlavního města Prahy nadřízeným
orgánům, nikdo nereagoval, nic se nedělo
a neděje. Některá zlepšení byla
navrhována už před dvěma roky. Že
se nikdo nenamáhal policistům odpovědět,
poděkovat za iniciativu a slíbit, že se těmito
návrhy bude vážně zabývat, je
špatné. Ještě horší však
je, jestliže Ministerstvo vnitra trpí bez protestů
stav, kdy policisté musí mít občas
pocit, že se namáhají zbytečně.
V Praze má - jak jsem říkal - rozhodující
úlohu při krádežích aut bulharská
mafie. Prokázat těmto profesionálům
trestnou činnost není ani jednoduché, ani
levné. Když se to však podaří,
musí pražští policisté sledovat,
jak s přispěním jakýchsi podivných
dohod nejsou tito zločinci souzeni zde, ale vypovídáni
do Bulharska, kde zůstávají jejich trestní
spisy, snad aby jim u nás příště
nepřitížily, oni jsou tam puštěni
na kauci, aby se zanedlouho opět objevili v Praze. Zajímalo
by mě, jak dlouho chce Ministerstvo vnitra a Policejní
prezidium přihlížet této soudní
frašce, aniž se proti ní ohradí?
Končím tedy otázkami pro pana ministra. Zaprvé
proč nejsou plněny některé úkoly
uložené Policejnímu prezidiu a při projednání
minulé bezpečnostní zprávy a uvedené
v dopise, jímž pan ministr vnitra odpověděl
na připomínky v říjnu 1993? Zadruhé
- kdy a jak budou řešeny problémy, které
jsem uvedl dnes? Děkuji vám za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Vorlíčkovi. Slovo má pan poslanec Vladimíř
Řezáč, připraví se pan poslanec
Jiří Hájek.
Poslanec Vladimír Řezáč: Vážený
pane předsedo, vážený pane ministře,
kolegyně a kolegové, zpráva vlády
o bezpečnostní situaci v České republice
v roce 1993 je nepochybně zpráva výrazněji
kvalitnější než zpráva, kterou
jsme projednávali - stejného obsahu - před
rokem. To samotné ovšem již nelze říci
o některých analytických částech
zprávy a o hodnotící části
vůbec. Slabiny zprávy vidím zejména
ve velice zjednodušeném vidění vývoje
kriminality a hodnocení trendu nárůstu kriminality
v relativních údajích, v procentech, bez
přihlédnutí ke konkrétnímu
vývoji v absolutních číslech.
Jenom pro ilustraci. Když se podíváte na bod
2.1. - trend zjištěných a objasněných
trestných činů - pak zjistíte, že
vlastně dochází k velice příznivému
vývoji, kdy meziroční nárůst
kriminality 1990/1989 činil téměř
80 %, a poslední meziroční nárůst
1993/1992 činil již pouze necelých 15,5 %.
Pokud však převedete tato procenta do konkrétní
řeči jasných čísel, zjistíte,
že vlastně s výjimkou roku 1990, který
byl výjimečný s důsledkem následků
amnestie z 1. ledna 1990, s nárůstem řádově
o 96 tis. trestných činů, další
tři kalendářní roky - od roku 1991
- v podstatě jde o setrvalý nárůst
trestné činnosti celkem pravidelnou aritmetickou
řadou, která dává každý
rok přibližně 60 tis. trestných činů
navíc.
Ještě nepříznivější
je vývoj, pokud jde o objasněnost, kde zpráva
uvádí, že vlastně poprvé se podařilo
relativně zvýšit objasněnost alespoň
o třetinu procenta. I tento relativně příznivý
údaj ovšem znamená, že v roce 1993 bylo
spácháno o více jak 35 tis. neobjasněných
trestných činů více než v roce
1992.
Stejně tak, pokud hodnotíme údaje u jednotlivých
druhů trestné činnosti touto metodou v relativních
číslech nebo v absolutních údajích.
Mám za to, že zcela kardinální otázkou
je určitá filozofie zprávy v hodnotící
části, pokud se uvádí, že v podstatě
jednou z hlavních příčin je více
méně kvalitativní změna společnosti
s tím, že i potom dochází k negativním
důsledkům, které automaticky demokracie a
demokratický právní stát společnosti
přináší tak, jak je tomu ve vyspělých
západoevropských nebo vůbec světových
demokraciích. Domnívám se, že toto hodnocení
je velice paušální a obecné, protože
vyspělé demokracie přistoupily k řešení
kriminality zcela diferencovaným způsobem a výsledky
tohoto úsilí velice úspěšných
a ekonomicky silných společností, např.
ve Švédsku, jsou zcela odlišné od některých
jiných západoevropských států.
Švédsko uvádím proto, že skutečně
boj s kriminalitou ve Švédsku - počínaje
přijetím trestního zákona v roce 1962
- je příkladem toho, jak si vyspělá
demokracie dokázala poradit s kriminalitou a přitom
dokázala vylidnit trvale vězení na jednu
třetinu původního stavu vězněných
osob.
Mám tedy za to, že skutečně Česká
republika má stále ještě v současné
době šanci zabránit tomu, aby nedošlo
na našem území k rozvoji terorismu a teroristické
trestné činnosti, zadruhé výrazně
v zárodcích potlačit vznikající
organizovaný zločin, zejména rodící
se mafie, a v tomto směru by bylo škoda nevynaložit
všechny možné síly, které k tornu
společnost i Česká republika má.
Z tohoto důvodu mi dovolte, abych navrhl jménem
poslaneckého klubu Levého bloku návrh tohoto
usnesení:
"I. Poslanecká sněmovna Parlamentu České
republiky konstatuje
1. vývoj kriminality v České republice je
od roku 1990 nepříznivý a vyvolává
kvalitativně nové obavy široké občanské
veřejnosti,
2. v absolutních číslech kriminalita nadále
narůstá nepřetržitou aritmetickou řadou
s dynamickým nárůstem trestných činů
kolem 60 tis. ročně za sledované období
posledních tří let.
3. Objasněnost trestné činnosti je nedostatečná,
činí necelou třetinu nápadu kriminality,
přičemž v absolutních číslech
přibývají každým rokem desetitisíce
neobjasněných trestných činů
navíc.
II. Poslanecká sněmovna doporučuje vládě
zvážit posílení rozpočtu ministerstva
vnitra České republiky z rezerv Všeobecné
pokladní správy o další významnou
částku na zvýšení početních
stavů Policie České republiky a nákup
účinné techniky."
Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Vladimíru Řezáčovi. Slovo má
pan poslanec Jiří Hájek, připraví
se pan poslanec Stanislav Gross.
Poslanec Jiří Hájek: Pane předsedo,
pane ministře vnitra, dámy a pánové,
poslanecký klub KSČM po projednání
předložené zprávy o bezpečnostní
situaci v České republice v r. 1993 zaujal k předloženému
materiálu následující stanovisko:
Přestože představitelé ministerstva
vnitra opakovaně a při různých příležitostech
ujišťují občanskou veřejnost o
prevenci kriminality v různých formách a
oblastech, je předložená zpráva důkazem
jejího otřesného růstu. Téměř
všichni občané, přesně řečeno
99 %, považují za nejnaléhavější
sociální problém vyřešení
kriminality a bezpečnosti. Současně se většina
občanů, celých 91 %, domnívá,
že o řešení tohoto problému se
vláda stará špatně. To je ostatně
i názor našeho poslaneckého klubu.
Ačkoliv kvantitativní růst kriminality v
roce 1993 byl nižší než v letech předchozích,
nelze tím zakrýt skutečnost, že rozhodující
je její růstový trend. V rámci tohoto
stanoviska nelze podat komplexní rozbor příčin
tohoto jevu. Nelze však také - jak to někteří
vládní činitelé činí
- tuto problematiku odbýt poukazem na ještě
horší situaci jinde či dokonce tvrzením,
že je to daň placená za demokracii.
V důsledku sociálních jevů, provázejících
strukturální změny ekonomiky, zejména
pak v důsledku prohlubování sociálních
rozdílů, je nutno počítat s dalším
nárůstem kriminality. Tím spíše
pociťujeme absenci bezpečnostní koncepce, vycházející
z vývoje a z předpokládané situace,
do které se dostaneme.
Vláda, která o sobě tvrdí, že
se cítí odpovědna za sociální
rozvoj společnosti, se nemůže zbavovat odpovědnosti
za právní a bezpečný prostor každodenního
života občanů. Znamená to nejen hledat
prostředky, které kriminalitě čelí,
ale zejména prostředky, které kriminalitu
eliminují. Ty však v předložené
zprávě postrádám, ačkoliv některá
opatření obsažená v harmonogramu legislativních
změn se jim přibližují, i když
se značným zpožděním.
Proto poslanecký klub KSČM vyjadřuje vážné
znepokojení nad růstem kriminality, která
ohrožuje bezpečnost občanů a stabilitu
společnosti s tím, že v tomto směru
zůstává vláda mnoho dlužna svému
programovému prohlášení ze 13. 7. 1992.
Z těchto důvodů nemůže náš
klub podpořit předloženou zprávu ani
předložené doprovodné usnesení.
Předseda PSP Milan Uhde: Poslanec Jiří
Hájek skončil, přednesl stanovisko klubu
KSČM. Slovo udílím panu poslanci Stanislavu
Grossovi. Připraví se pan poslanec Jaroslav Štrait,
který je posledním přihlášeným.
Poslanec Stanislav Gross: Pane předsedo, pane ministře,
dámy a pánové, bylo toho již zde mnoho
řečeno. Pokusím se být co nejstručnější.
V celé zprávě mi chybí zhodnocení
personální politiky stejně jako kriminality
v bezpečnostních složkách, což
už tady řekl kolega Kužílek. Otázkou
zůstává, jestli nekoncepčnost v oblasti
organizovaného zločinu a v drogové politice
není dlouhodobým destabilizačním prvkem,
který nebude možné později ani usměrňovat
ani potlačit.
Mrzí mne, že v celém materiálu nezaznělo
nic nového o prevenci kriminality, protože to zůstává
opět v poloze návrhů či ustanovení
výborů a komisí. Proto nelze v této
oblasti očekávat v dohledné době výsledky,
které jsou velice žádoucí. Domnívám
se, že autoři materiálu se dopouštějí
v celkové bilanci kriminality určitých nepřesností,
které celkově vedou jen ke statistickým výsledkům,
nikoliv k objektivnímu hodnocení situace. Jestliže
jsou vypuštěny oblasti pojišťovacích
podvodů, bankovní kriminality, částečně
daňových úniků a s nimi související
hospodářská kriminalita, lze konečná
čísla spíše chápat jako statistický
výsledek práce Policie a nikoliv stav bezpečnostní
situace na území České republiky.
Legislativní změny pro práci Policie měly
být podle mého názoru uskutečněny
již dříve a ministerstvo vnitra bylo povinno
je iniciovat. Zde podle mého názoru stojí
za zmínku, že Ministerstvo vnitra slíbilo této
sněmovně v minulosti některé legislativní
úpravy v určitých termínech a tento
slib nesplnilo.
Zajímavostí může být, že
Ministerstvo vnitra na str. 4 označuje skupiny prostitutek,
převaděčů a pašeráků
jako novou kriminologenní oblast. Domnívám
se, že ani my, jako laici v této oblasti to jako novou
problematiku nevnímáme.
Zpráva nehovoří o tom, kolik případů
nebo ohlášení nebylo zpracováno nebo
vráceno městským policiím a řešeno
jako přestupky. Domnívám se, že to je
také jedna ze závažných oblastí,
které zhoršují bezpečnostní situaci
v České republice.
Stejně tak není v materiálu zaznamenána
trestná činnost příslušníků
Celní služby a s tím odhadované škody.
Pak bych chtěl na závěr položit panu
ministrovi ještě některé otázky,
které mě zajímají.
Vím, že vláda koncem loňského
roku přijala usnesení, ve kterém zvýšila
tabulkové počty policistů tuším
o 6 000 tabulkových míst. Zajímalo by mě,
kde byly tyto tabulky zvýšeny, na kterých úsecích,
jestli šlo o okresní ředitelství, nebo
o kraje či dokonce o ústředí.
Pak bych chtěl položit ještě dvě
otázky, které se vztahují k tomu, co jsme
projednávali v branném a bezpečnostním
výboru, což byla doktrína Policie České
republiky. Nevzpomínám si přesně,
jak se ten materiál jmenoval. Na str. 28 tam bylo hovořeno
o tom, že federální policejní sbor při
přechodu do Policie České republiky posílí
přímý výkon policejní služby.
Zajímalo by mě, jak byl tento záměr
naplněn.
Na str. 33 bylo psáno, že je nutné posílit
útvary pořádkové policie prostřednictvím
akceschopných příslušníků
z obvodních oddělení Policie České
republiky. Domnívám se, že ani tento záměr
doktríny se příliš nezdařil.
Jak už jsem řekl, domnívám se, že
tuto zprávu lze spíše chápat jako informaci
nebo zprávu o práci Policie České
republiky a nikoliv jako zprávu o bezpečnostní
situaci v České republice.
Předseda PSP Milan Uhde: Slovo má pan poslanec
Jaroslav Štrait. Další písemné
přihlášky do rozpravy nemám. Zvažte,
kdo se chce přihlásit.