Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu společnému
zpravodajovi a otevírám rozpravu. Jako první
se do ní písemně přihlásil
pan poslanec Václav Exner, udílím mu slovo.
Další písemné přihlášky
nemám, prosím, aby se přihlásili ti,
kdo mají zájem v rozpravě vystoupit. Mluví
pan poslanec Exner.
Poslanec Václav Exner: Pane předsedo, dámy
a pánové, současný stav v oblasti
územního uspořádání
a územní samosprávy je odrazem neochoty vlády
a koaliční části sněmovny řešit
problematiku ustavení zastupitelské samosprávy
mezi obcí a parlamentem. Jsme v současné
době spolu se Slovenskou republikou, se kterou jsme zdědili
stav roku 1990, evropskou raritou v tom, že máme zastupitelské
orgány na úrovni obce a pak už nic až
Poslaneckou sněmovnu.
Skupina poslanců svým návrhem ukázala,
že při politické vůli je možné
otázku řešit. Jsem pro klidné řešení
otázky územního uspořádání,
územní samosprávy, ne však pro její
odkládání. Není normální
stav, že o všech otázkách mezi ministerstvy
a obcí rozhodují jen státní úředníci.
Vyzývám vás, abyste měli tyto otázky
na mysli při hlasování o předloženém
návrhu skupiny poslanců i při dalších
legislativních pracech v uvedené oblasti.
Předseda PSP Milan Uhde: Pan poslanec Václav
Exner ukončil svou promluvu. Táži se po dalších
přihláškách do rozpravy ne proto, abych
je vymáhal. Přihlášky do rozpravy nejsou,
proto rozpravu uzavírám.
Nebyly podány žádné pozměňovací
návrhy. Prosím proto, aby se ujal slova zástupce
navrhovatele v případě, že si přeje
přednést závěrečné slovo.
Zříká se tohoto práva.
Společný zpravodaj pan poslanec Jan Litomiský
si rovněž nepřeje promluvit. Budeme tedy hlasovat
o celém návrhu. Připomínám,
že k jeho přijetí jako ústavního
zákona je třeba souhlasu třípětinové
většiny všech poslanců.
Oznamuji tedy, že vás odhlašuji, a žádám,
abyste se znovu přihlásili k přítomnosti
svými registračními magnetickými kartami.
Předpokládám, že všichni jsou řádně
přihlášeni jako přítomní.
Je nás v tuto chvíli podle elektronického
zařízení 137 a já dávám
hlasovat o celém návrhu poslance Františka
Kačenky a 64 dalších poslanců na vydání
ústavního zákona o územní samosprávě
a státní správě v České
republice podle sněmovního tisku 836.
Kdo souhlasí s tímto návrhem ústavního
zákona, dejte to v 36. hlasování na této
schůzi najevo tím, že stisknete tlačítko
a zvednete ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? Kdo se zdržel
hlasování? Hlasování skončilo.
Pro bylo odevzdáno 55 hlasů, proti 61, zdrželo
se 26 poslanců a poslankyň, jeden nehlasoval. Nebylo
dosaženo 120 potřebných hlasů tvořících
třípětinovou většinu poslanců.
Tento návrh ústavního zákona tudíž
nebyl přijat.
Děkuji panu poslanci Františku Kačenkovi i
panu společnému zpravodaji Janu Litomiskému.
Přistoupíme k dalšímu bodu. Je to
Návrh zákona jsme obdrželi jako sněmovní
tisk 878 a společnou zprávu výborů
k němu jako sněmovní tisk 924. (Hluk v sále.)
V případě, že se sněmovna poněkud
utiší, dám příležitost zástupci
navrhovatelů Karlu Machovi a poprosím ho, aby odůvodnil
předložený návrh. Prosím, pane
poslanče.
Poslanec Karel Mach: Vážený pane předsedo,
dovolte, abych dnes podruhé odůvodnil předloženou
předlohu. Jedná se o návrh na vydání
zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon číslo 18 a 322 a dani dědické,
darovací a dani z převodu nemovitostí. Odůvodnění
je velmi jednoduché a ta novela je mnou předkládána
také proto, aby se umožnila a zrychlila celá
činnost Podpůrného a garančního
rolnického a lesnického fondu, zkráceně
garančního fondu, jak jej známe, aby se mohl
rozběhnout a plnit úkol, který plnit má.
To znamená, aby tento fond mohl garantovat úvěry
poskytované zemědělské výrobě
a do zemědělství obecně, a také
proto že tato forma byla zvolena jako hlavní nástroj
určité politiky státní intervence
do zemědělství z hlediska pomoci přílivu
finančních toků. K tomu, aby toto fungovalo
řádně, je potřeba upravit tento zákon
tak, jak je ve sněmovním tisku č. 878 uvedeno,
kde v podstatě se zdůvodňuje převedení
majetku čili akcií z Fondu národního
majetku a z Pozemkového fondu ČR na Podpůrný
a garanční rolnický a lesnický fond,
a.s.
Důvodem tohoto opatření je to, že akcie
rezervované z první vlny kuponové privatizace
jsou v tuto chvíli ještě v držení
Fondu národního majetku (byly s původním
záměrem rezervovány pro odprodej prvovýrobcům
v zemědělství, není však zcela
jasné, jak tyto akcie rozdělit, není ani
kupní síla prvovýrobců si je koupit,
možná, že je jich i méně než
se předpokládalo), který tyto převede
na PGRLF, a.s. S portfoliem těchto akcií a pomocí
tohoto majetku se bude vytvářet garance za bankovní
úvěry poskytované zemědělství.
Novela je to skutečně jednoduchá, ale je
potřebná v této chvíli a myslím
si, že je bezkonfliktní v tom, že je tento návrh
řádně prokonzultován a odsouhlasen
jak vládou, tak Ministerstvem financí.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Karlu Machovi a udílím slovo společnému
zpravodaji výboru panu poslanci Richardu Mandelíkovi,
aby odůvodnil předloženou společnou
zprávu výborů. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Richard Mandelík: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, tento
návrh zákona projednaly tři výbory
- výbor rozpočtový, hospodářský
a zemědělský, všechny souhlasně
a doporučily, aby předložený návrh
schválila Poslanecká sněmovna. Rozpočtový
výbor pouze navrhuje, aby se doplnilo ustanovení
o účinnosti, a to, že tento návrh zákona
bude účinný dnem vyhlášení.
Jinak nemám ke zprávě předkladatele
co dodat, protože naprosto souhlasím s důvody,
které vedly k předložení tohoto zákona.
Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu společnému
zpravodaji výborů. Otevírám rozpravu.
Jako první se do ní přihlásil pan
poslanec Jan Černý. Udílím mu slovo.
Poslanec Jan Černý: Pane předsedo,
dámy a pánové, já mám dva pozměňovací
návrhy. Jeden je technická úprava v návrhu
článku jedna, změnit odstavec z desítky
na jedenáctku; odstavec 10 byl již do zákona
doplněn v novele zákona o správních
poplatcích. Druhá je věcná úprava
- doplnit odstavec 11 (tzn. odstavec, o kterém mluví
novela) o pokračování věty, která
by zněla: a dotace poskytované Podpůrným
a garančním rolnickým a lesnickým
fondem, a. s., z majetku tohoto fondu. - Jedná se o to,
aby od daně darovací byly osvobozeny subvence poskytované
na snížení úrokové míry,
protože pokud by je poskytovala akciová společnost
z vlastního majetku, musely by být tyto zdaněny
darovací daní. Tento návrh je podáván
v souladu se stanoviskem Ministerstva financí.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Janu Černému. Nemám písemné
přihlášky do rozpravy, ale vidím, že
se hlásí pan poslanec Tomáš Ježek.
Má slovo.
Poslanec Tomáš Ježek: Pane předsedo,
vážení kolegové, já navrhuji,
aby v § 20 odstavec 1 za slova "státní
fondy" se doplnila slova "Fond dětí a
mládeže" V době, kdy jsme tento zákon
dělali, víte, že Fond dětí a
mládeže ještě neexistoval a logika tohoto
paragrafu se vztahuje i na Fond dětí a mládeže.
Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Tomáši Ježkovi. Nikdo další se nehlásí
do rozpravy, proto rozpravu uzavírám a táži
se pana poslance Macha, zda si přeje pronést závěrečné
slovo. Nikoli. Předpokládám, že pan
společný zpravodaj předloží všechny
tři pozměňovací návrhy sněmovně
k hlasování. Pokud je bude chtít nějakým
způsobem shrnout, zhodnotit, má veškerá
práva společného zpravodaje jako každý
jiný.
Poslanec Richard Mandelík: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, v rozpravě
padly tři pozměňující návrhy.
Pozměňující návrh pana poslance
Černého č. 1, kdy se má přečíslovat
odstavec 10 na 11, samozřejmě doporučuji,
je to úprava, která by se musela udělat stejně
legislativně technicky. Jeho druhý návrh
je podle mého názoru nadbytečný, neboť
stejný návrh padl již v rozpočtovém
výboru. Ale přesto nechci říci, že
by se o tomto návrhu nemělo hlasovat, a že
by se stalo něco hrozného, kdyby sněmovna
tento návrh přijala. Domnívám se jen,
že je nadbytečný a neříkám
svůj jednoznačný názor na to, zda
má být přijat nebo ne. Třetí
návrh byl návrh pana poslance Ježka, a to zařadit
do § 20 odstavec 1 za slova "státní fondy"
ještě slova "a Fond dětí a mládeže".
Pan poslanec Ježek na mne kývá, že jsem
to přečetl správně.
Zde nejsem schopen kvalifikovaně a odpovědně
říci, zda takový návrh zaslouží
mého souhlasu, protože bych si musel § 20 odst.
1 podrobně přečíst. S ideou, kterou
zde navrhl pan poslanec Ježek, souhlasím. Nevyjadřuji
se jednoznačně, zda bych tento návrh doporučil
anebo zda bych doporučil ho odmítnout.
Tímto jsem se vyjádřil ke všem pozměňujícím
návrhům, které padly v rozpravě. Pane
předsedo, můžete nechat hlasovat o jednotlivých
pozměňujících návrzích.
Předseda PSP Milan Uhde: Dávám hlasovat
o prvním pozměňovacím návrhu.
Přednesl jej pan poslanec Jan Černý. Pan
společný zpravodaj jej komentoval.
Táži se sněmovny, kdo podporuje tento pozměňovací
návrh. Dejte to prosím najevo v 37. hlasování
tak, že stisknete tlačítko a zvednete ruku.
Kdo je proti tomuto návrhu? Kdo se zdržel hlasování?
Návrh obdržel 125 kladných hlasů, proti
nebyl nikdo, 1 se zdržel, 13 nehlasovalo. Tento pozměňovací
návrh byl přijat.
Prosím, pane společný zpravodaji.
Poslanec Richard Mandelík: Druhý pozměňovací
návrh pana poslance Černého zní, aby
se v odst. 11, nyní přečíslovaném,
ještě pokračovalo ve větě "a
dotace poskytované Podpůrným a garančním
rolnickým a lesnickým fondem a.s., z majetku tohoto
fondu".
Předseda PSP Milan Uhde: Budeme hlasovat o druhém
pozměňovacím návrhu pana poslance
Černého. Společný zpravodaj tento
pozměňovací návrh komentoval.
Jde o 38. hlasování.
Kdo podporuje tento návrh, dejte to prosím najevo
tím, že stisknete tlačítko a zvednete
ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? Kdo se zdržel hlasování?
Hlasování skončilo.
Pro odevzdáno 108 hlasů, proti 1, 26 se zdrželo,
12 nehlasovalo. Tento pozměňovací návrh
byl přijat.
Prosím, pane společný zpravodaji.
Poslanec Richard Mandelík: Poslední pozměňovací
návrh je návrh pana poslance Ježka - doplnit
do § 20 odst. 1 za slova "státní fondy"
slova "a Fond dětí a mládeže".
Předseda PSP Milan Uhde: Budeme hlasovat o třetím
pozměňovacím návrhu. Podal jej pan
poslanec Tomáš Ježek. Společný
zpravodaj se vyjádřil, jak se vyjádřil.
Zbývá nám, abychom hlasovali.
39. hlasování na této schůzi.
Kdo podporuje pozměňovací návrh poslance
Tomáše Ježka, stiskněte prosím
tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto
návrhu? Kdo se zdržel hlasování? Hlasování
skončilo.
Za návrh se postavilo 129 poslankyň a poslanců,
proti byl 1, zdrželo se 10, nehlasovalo 9. Tento návrh
byl rovněž přijat.
Vzhledem k tomu, pane společný zpravodaji, že
jsme ověřili hlasováním mínění
sněmovny stran všech tří přednesených
pozměňovacích návrhů, soudím,
že můžeme hlasovat o celku předloženého
zákona.
Budeme hlasovat o celém návrhu poslanců Karla
Macha a Jana Černého na vydání zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon
ČNR č. 357/1992 Sb., o dani dědické,
dani darovací a dani z převodu nemovitostí,
ve znění zákonů č. 18/1993
Sb. a č. 322/1993 Sb., podle sněmovního tisku
878, ve znění společné zprávy
výborů Poslanecké sněmovny, podle
sněmovního tisku 924 a schválených
pozměňovacích návrhů.
40. hlasování na této schůzi.
Kdo podporujete předložený návrh zákona,
dejte to prosím najevo stisknutím tlačítka
a zvednutím ruky. Kdo je proti tomuto návrhu? Kdo
se zdržel hlasování?
Návrh podporovalo 138 poslankyň a poslanců,
nikdo nebyl proti, 4 se zdrželi, 9 nehlasovalo. Návrh
byl přijat.
Děkuji panu poslanci Machovi i panu poslanci Mandelíkovi
za práci odvedenou v rámci tohoto programového
bodu.
Vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, rád bych přerušil 18.
schůzi Poslanecké sněmovny do zítřejšího
dne, a to tak, že začneme pracovat v 10.00 hod. Přeji
vám dobrý večer a uvidíme se zítra!