Poslanec Vladimír Koronthály: Dalším
návrhem pro znění prvního bodu našeho
usnesení byl text pana poslance Kužílka:
"Poslanecká sněmovna Parlamentu České
republiky schvaluje novou zprávu o stavu vysílání
a o činnosti Rady ČR pro rozhlasové a televizní
vysílání podle tisku 250."
Místopředseda PSP Jan Kasal: Prosím
o klid. Dávám o tomto návrhu hlasovat.
Kdo je pro, ať zvedne ruku. 78.
Kdo je proti? 83.
Takže ani toto usnesení nezískalo potřebnou
podporu.
Poslanec Vladimír Koronthály: Takže
teď mi není úplně jasné, co dál.
Domnívám se, že se musím zeptat pana
kolegy Sourala, zda jeho návrh usnesení lze podle
jeho názoru použít i v případě,
že je to přímo bod 1 a bod 2. (Ano.) Pokud
je tomu tak, skládá se toto usnesení ze dvou
bodů, z nichž by bylo třeba hlasovat o každém
zvlášť, postupně.
První by bylo: "Poslanecká sněmovna
Parlamentu České republiky vyjadřuje nespokojenost
s dosavadním postupem Rady ČR pro rozhlasově
a televizní vysílání při udělování
licencí."
Místopředseda PSP Jan Kasal: Hlásí
se pan poslanec Martin Syka.
Poslanec Martin Syka: Pane předsedající,
domnívám se, že pokud bychom nyní hlasovali
o usnesení sestávajícím ze dvou bodů,
které vlastně jsou jako podbody původního
usnesení, mám dojem, že by to stálo
za to ještě požádat o přestávku
na jednání klubů na 20 minut.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Je třeba
o tomto návrhu rozhodnout hlasováním.
Kdo je téhož mínění jako poslanec
Martin Syka, ať zvedne ruku. (Hlasuje se.)
Děkuji, je to málo.
Takže nyní mi nezbývá jiná možnost,
než dát hlasovat o první části
návrhu pana poslance Sourala.
Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku. 91 poslanec
byl pro.
Kdo je proti tomuto návrhu? 69.
Kdo se zdržel hlasování? 12.
Takže tato část usnesení pana poslance
Sourala byla přijata.
Poslanec Vladimír Koronthály: Pak je tady
druhá část usnesení:
"Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR ukládá
parlamentní komisi pro sdělovací prostředky,
aby zahájila práci na přesnějším
vymezení legislativního rámce a klíčových
principů mediální politiky se zaměření
na:
1. postavení Rady ČR pro rozhlasové a televizní
vysílání ve struktuře státní
správy,
2. proces udělování licencí,
3. novelu zákona č. 468/1991 Sb., o provozování
rozhlasového a televizního vysílání,
jež by zohlednila mezinárodní závazky
České republiky a změny související
se zaváděním moderních technologií.
"
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji.
Kdo souhlasí s touto částí návrhu
pana poslance Sourala, ať zvedne ruku. 98.
Kdo je proti? 21.
Souhlasíte-li, mohu konstatovat, že i tato část
návrhu pana poslance Sourala byla sněmovnou schválena.
Poslanec Vladimír Koronthály: Dovoluji si
konstatovat, že z navrženého usnesení
ve třech bodech byly schváleny body 2. a 3. První
bod nebyl schválen. Domnívám se, že
je nutné, vzhledem k tomu, že ne všechny body
byly schváleny, o bodech, které byly schváleny,
je třeba hlasovat jako o celém usnesení.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Dávám
hlasovat o celém usnesení.
Kdo souhlasí, ať zvedne ruku! 78.
Je někdo proti? 59.
Zdržel se někdo hlasování? 34.
Mohu konstatovat, že naše dvouhodinové úsilí
skončilo bez toho, že bychom přijali usnesení.
Děkuji panu poslanci Koronthálymu.
Mohu konstatovat, že lze přistoupit k projednávání
dalšího bodu, kterým je
Dámy a pánově, velmi bych prosil o to, aby
všichni ti, kteří v tuto chvíli považují
za důležitější vyřizování
svých věcí, aby si to vyřídili
mimo prostory sněmovní síně. Prosím
o klid a byl bych nerad, kdybych musel žádat poslance
jmenovitě.
Odůvodněním předloženého
vládního návrhu zákona, který
jste obdrželi jako sněmovní tisk 212, pověřila
vláda místopředsedu vlády a ministra
zemědělství Josefa Luxe, kterého prosím,
aby se ujal slova. Vás ostatní vyzývám
k tomu, abyste zaujali místo ve sněmovních
lavicích a věnovali se programu této schůze.
Pane ministře, máte slovo.
Místopředseda vlády a ministr financí
ČR Josef Lux: Vážený pane předsedo,
vážený pane předsedající,
dámy a pánově, i když jsem trochu zneklidněn
hlasovacími koalicemi, přesto si dovolím
předložit vládní návrh zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon
č. 229 o úpravě vlastnických vztahů
k půdě a jinému zemědělskému
majetku.
Zákon o půdě je produktem doby, v níž
vznikal, a obsahuje řadu ustanovení, která
v praxi způsobují určité problémy.
Tato navržená novela vychází důsledně
z úvodní filosofie zákona a dbá na
to, aby nedošlo k zásadním
koncepčním změnám. Jde zejména
o to, aby se urychlil proces vracení neprávem odňatého
majetku, právě těm osobám, aby se
dořešily majetkové vztahy a tím se vytvořily
předpoklady pro dokončení procesu transformace
družstev a privatizace státních statků.
Kromě ustanovení, která mají výslovně
charakter upřesňující, jsou ve vládním
návrhu také zásadní změny,
na které bych vás rád upozornil. Je zde řešen
problém bezúplatného převodu pozemku
z jedné fyzické osoby na druhou v souvislosti s
uzavřením kupní smlouvy na budovu, k níž
pozemky patřily. Uvedená právní praxe
byla prováděna na základě směrnice
o postupu při registraci smluv u Státního
notářství a beze sporu darování
bylo z velké části uskutečněno
ve skutečné tísni. Je tedy dnes možné
spravedlivě požadovat, aby ten , kdo přijal
pozemky, které jiný daroval v tísni a na
základě donucení, aby tyto pozemky vrátil
původnímu vlastníkovi nebo, aby za ně
zaplatil.
Je-li dnes skutečně někdo, kdo by chtěl
svůj majetek definitivně darovat, nikdo mu v tom
nebrání a může tak jistě uskutečnit
znovu, ale tentokrát definitivně.
Vládní návrh se zabývá problematikou
meliorací. Při vracení zemědělských
pozemků často povinné organizace vyžadují
od oprávněných osob náhradu za zhodnocení
pozemků meliorační stavbou. Oprávněné
osoby velmi často namítají, že jde spíš
o znehodnocení tohoto pozemku. Jednoznačný
názor nemají ani odborníci přes půdní
fond a tato nová právní úprava vychází
z toho, že péče o půdu včetně
meliorací, pokud byly provedeny, byla prováděna
jako péče řádného hospodáře
a že se nejedná tedy o zhodnocení.
Pozměňující návrhy, které
vedly k tomuto bodu z jednání výborů
Poslanecké sněmovny, nemění podstatu
návrhu, ale precizují režim předávání
i údržbu melioračních zařízení
a mají moji podporu.
Změny v § 15 a 24 řeší problematiku
trvalých porostů. Problém nastal při
výkladu, co je trvalý porost, zda je věk
lesa či výsadba zhodnocením či znehodnocením
ve vztahu, jak k dosavadnímu uživateli, tak k vlastníku
lesa. Navržená právní úprava
tuto otázku řeší a také sjednocuje
postup při vypořádání náhrad
při vracení práva vlastnického i práva
užívacího.
Změny uplatněné poslanci jsou v souladu s
vládním návrhem, a proto i s nimi vyslovuji
svůj souhlas.
Jedním ze stěžejních bodů navrhované
novely je bod 12 § 18a, kdy při uplatňování
zákona o půdě je jedním z největších
problémů zajištění dostatečných
finančních prostředků na poskytování
náhrad. Je neomluvitelné a neúnosné,
aby náhrady oprávněným osobám
tam, kde je povinnou osobou obec nebo stát, nebyly vypláceny
na základě dohodnutých zákonných
dohod neprodleně. Lze tedy považovat za nezbytně
řešit finanční problém obcí
a státu tím, že se povinnou osobou stane za
obec i stát Pozemkový fond. Stejný názor
jako vláda mají i poslanci, kteří
návrh projednávali ve výborech.
Při projednávání vládního
návrhu novely zákona o půdě ve výborech
Poslanecké sněmovny vznesli poslanci řadu
pozměňovacích návrhů. Ve většině
těchto případů jde o upřesňující
legislativní návrhy. Případné
věcné návrhy směřují
k zajištění větší průchodnosti
při aplikaci zákona a k jednoznačnému
výkladu jednotlivých ustanovení. S většinou
těchto návrhů souhlasím a vyjádřím
se k dalším, které eventuálně
zaznějí na plénu, svým vyjádřením.
Přesto jsou zde návrhy, které si dovolím
odmítnout. V § 16 odst. 4 by přijetím
tohoto návrhu došlo k situaci, kdy by státní
podniky vydávaly půdu i budovy, které ze
zákona spravuje Pozemkový fond.
Je zde i nebezpečí duplicity při vydávání
a doporučuji tento návrh nerealizovat, vypustit
ze společné zprávy.
Několik slov k institutu dražby. Tento institut, který
osobně považuji za velmi užitečný,
je bezesporu metodou, která vyřeší vztahy
při vypořádání tohoto majetku
a jako metodu jsme ji doporučovali jako možný
způsob vypořádání v našich
pokynech ministerstva.
Původní poslanecký návrh považuji
ovšem v té podobě, jak byl předán,
za nepřijatelný. Domnívám se, že
není možné dražit státní
majetek a že není možné připustit
vstup osob zvenčí, tzn. mimo okruh oprávněných
osob. Představa nějakých nových "trojek"
nebo "čtyřek" , které by určovaly,
komu který majetek patří, je - jak jsem pevně
přesvědčen - již definitivně
překonán. Vláda diskutovala tuto otázku
na svém středečním zasedání
a přijala usnesení, kde souhlasí s uplatněním
principu vnitřní dražby na ocenění
majetku zemědělského družstva při
jeho vydání na restituce a při vydání
podílů za účasti paritně zastoupených
oprávněných osob. Navrhuje stanovení
mechanismu vnitřních dražeb vzhledem k nutnosti
podrobného vymezení určit vládním
nařízením a technické provedení
okresním privatizačním komisím jako
třetí nezávislé osobě.
Způsob, jaký je obsažen ve společné
zprávě, v podstatě trochu ve skrytosti, ale
přesto jednoznačně odpoutává
tento majetek od půdy. Nám velmi záleží
na tom, aby pohyb majetku v zemědělství měl
vazbu k půdě. To bylo též filozofií
všech předchozích zákonů, které
se k půdě vztahovaly, a proto navrhujeme dodatečný
návrh, který zajistí tuto vazbu. Tento návrh
byl projednán se zpravodaji a po upřesnění
má jejich podporu. Jde nám o to, abychom osvobodili
majetek ze zemědělských družstev tam,
kde oprávněně osoby vystupují, ale
nemůžeme dopustit osvobození nebo vytržení
majetku ze zemědělství. Čili jde nám
o to, aby tento majetek byl vázán k půdě.
K jednotlivým pozměňujícím
návrhům se eventuelně vyjádřím
při hlasování. Dovoluji si požádat
sněmovnu o podporu této vládní novely
a děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu ministrovi a prosím jednoho ze dvou společných
zpravodajů, pana poslance Macha, aby nám odůvodnil
předloženou společnou zprávu výboru,
kterou jste obdrželi jako sněmovní tisk 343.
Poslanec Karel Mach: Vážený pane předsedo,
vážený pane předsedající,
kolegyně a kolegové, Dovolte, abych jako zpravodaj
zemědělského výboru odůvodnil
vládní návrh novely zákona 229/1991
Sb. ve znění společné zprávy,
kterou jste obdrželi jako tisk 344.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Omlouvám
se, já jsem předtím uvedl společnou
zprávu jako tisk 343, což byla chyba při přepisu.
Správný je údaj pana společného
zpravodaje; jde o tisk 344.
Poslanec Karel Mach: Společnou zprávu máte
před sebou. Tuto předlohu zákona projednaly
výbory ústavně právní, zemědělský
a rozpočtový na svých schůzích
v dubnu a květnu 1993. Hospodářský
výbor k vládnímu návrhu zákona
usnesení nepřijal a výbory doporučují,
aby Poslanecká sněmovna Parlamentu návrh
zákona schválila ve znění společné
zprávy tak, jak ji máte předloženu,
a případně dalších návrhů,
které vzejdou z diskuse na plénu a budou přijaty.
Ke společně zprávě bych chtěl
ještě říci, že skutečně
se garanční výbor, výbor zemědělský,
zabýval touto problematikou velmi podrobně, protože
praxe využívání zákona nebo užívání
zákona o půdě, která je od června
1991, přinesla mnohá úskalí, mnohá
řešení, pozemkové úřady
daly spoustu připomínek k této věci
z celé České republiky, ta věc je
veřejností velmi sledována. Snažili
jsme se také - a to zejména zemědělský
výbor - touto novelou napravit některé výkladově
a jiné nejasnosti, které v zákoně
jsou, aby nedocházelo ke sporům a k diskusím
v rámci aplikace tohoto zákona. Čili je tam
spousta různých zpřesnění,
věcí dotažených do konce, které
praxe ukázala, že je potřeba se snažit
takto řešit, a i projednávání
v zemědělském výboru v této
otázce byla shoda jak koaličních, tak opozičních
poslanců.
Dovolil bych si v závěru ještě upozornit,
že jde o velmi důležitý zákon.
Domníváme se, že to je poslední novelizace,
která tuto normu očekává, a chtěl
bych jenom připomenout kolegům, že se ten zákon
týká skutečně největšího
množství restituentů ze všech již
dříve přijatých restitučních
zákonů, a jenom pro vaši informaci si dovolím
uvést jedno číslo. V roce 1947 se uvádí
zhruba 1 ,8 mil. vlastníků půdy v České
republice. Když si toto číslo podělíte
počtem oprávněných osob, dostáváme
se k cifře kolem 3 mil. potencionálních občanů,
kteří by mohli mít s tímto zákonem
co do činění. Tím se jenom snažím
dokumentovat důležitost této normy.
Čili ještě jednou na závěr mé
úvodní zprávy bych řekl, že vás
chci požádat o podporu, a doporučuji Poslanecké
sněmovně Parlamentu České republiky
ke schválení návrh vládní novely
ve znění společné zprávy a
případných pozměňovacích
návrhů.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
společnému zpravodaji. O slovo se přihlásil
pan předseda klubu LB Ortman a dále pan poslanec
Kačenka.
Poslanec Jaroslav Ortman: Pane místopředsedo,
vážení kolegově. Z pověření
poslaneckého klubu LB bych žádal o přerušení
projednávání tohoto bodu a věnování
času zhruba jedné půlhodiny na schůzku
LB. Domníváme se, že jde o otázku tak
závažnou, že klub by chtěl přednést
nově své stanovisko. Vzhledem k tomu, že jsme
včera jednali do pozdních nočních
hodin, jednání v klubech o této otázce
naprosto nebylo možné. Myslím, že nějak
procedurálně můžeme tuto otázku
vyřešit.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Vnímám,
pánové, vaše gesta a návrhy, aby to
bylo po rozpravě, nicméně pan kolega Ortman
navrhuje přestávku právě před
zahájením rozpravy, tak aby se jejich klub měl
možnost poradit a vytvořit si stanovisko.
Pan kolega Kačenka nevím, zda se hlásil do
rozpravy a nebo s nějakým procedurálním
návrhem. Má podobný charakter? Prosím,
pane kolego, přistupte k mikrofonu, abychom se pak mohli
zorientovat ve všech návrzích.
Poslanec František Kačenka: Pane předsedající,
dámy a pánové, jednací řád
říká, že návrh zákona
se zpravidla projednává ve znění společné
zprávy, nerozhodne-li Sněmovna jinak. Navrhuji tedy
sněmovně, aby rozhodla tak, že návrh
zákona se bude projednávat ve znění
tisku 212, tj. ve znění předloženém
vládou. Domnívám se, že to byla velice
zdařilá předloha, protože v ústavně
právním výboru k čl. 1 až 22
nezazněla ani jedna připomínka a bylo by
zbytečné politizovat tuto problematiku, která
je velmi potřebná, na dnešním plenárním
zasedání.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
S faktickou poznámkou se hlásí pan kolega
Černý.
Poslanec Jan Černý: Jenom repliku na pana
kolegu: Nevím, jak by se dívali lidé na Moravě
na to, kdyby jim za trvalé porosty nebyla poskytnuta vůbec
žádná náhrada.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Dámy
a pánové, procedurální návrh
pana kolegy Ortmana je možno vyřešit jak mě
napadá - dvěma způsoby: buď přerušit
projednávání tohoto bodu a pokračovat
v dalším jednání a dát prostor
klubu LB, případně i dalším k
jednání v poněkud širší
polední přestávce. To je jedna možnost,
která by byla asi více čas šetřící.
Druhá možnost je rozhodnout teď hlasováním
nebo vyhlásit přestávku na 30 minut pro jednání
klubu LB.
Kromě toho budeme muset rozhodnout o tom, co navrhoval
pan kolega Kačenka.
Pan poslanec Ortman se hlásí s upřesněním
nebo s dalším námětem? Prosím!
Poslanec Jaroslav Ortman: Pane předsedo, myslím
si, že v zájmu vstřícnosti by bylo asi
nejmoudřejší první řešení,
které jste nabídl, projednávat další
bod. Tím budeme šetřit čas a potě,
co začne polední přestávka, ji prodloužit
tak, aby i ostatní kluby v té věci mohly
jednat. A pak teprve začít rozpravu k projednávanému
tématu zákona.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Ano,
děkuji. Pan kolega Tlustý se hlásí.
Poslanec Vlastimil Tlustý: Dámy a pánové,
dovolil bych si navrhnout k tomuto návrhu doplněk.
Vzhledem k tomu, že se domnívám, že po
přednesení pozměňovacích návrhů,
kterých pravděpodobně bude dost, může
vzniknout tentýž požadavek na opětovné
sejití klubů a opětovné projednání,
tak by bylo asi logické, aby nyní byly předneseny
pozměňovací návrhy a teprve poté
se konala tato pauza.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Na
to už jsem upozornil, ale pan kolega Ortman žádal
přestávku před zahájením rozpravy.
O návrhu kolegy Kačenky máme možnost
rozhodovat buď nyní, anebo poté, co k tomu
budou mít šanci se vyjádřit ještě
kluby. Budu respektovat to, jak záležitost upřesníte,
zda chcete, aby bylo hlasováno v tomto okamžiku.
Vyřešíme tedy nejprve problém související
s návrhem pana kolegy Kačenky, a potom rozhodneme
o další proceduře. Pan kolega Kačenka
navrhuje, abychom při projednávání
nebrali za předmět projednávání
společnou zprávu výborů (tisk 344),
ale tisk 212.
Kdo prosím souhlasí s tímto návrhem,
ať zdvihne ruku. 63.
Kdo je proti? 73.
Návrh nebyl přijat.
Nyní vám tedy navrhuji, pokud nebude námitek,
abychom se zabývali projednáváním
dalšího bodu, a po polední přestávce
abychom se vrátili k projednávání
tohoto bodu. Myslím, že tak je možno vyřešit
žádost, která zde právě zazněla.
Ptám se sněmovny, zda akceptuje tento navrhovaný
postup, anebo zda o tom chce rozhodnout hlasováním.
Je nějakých námitek proti postupu, který
jsem navrhoval?
(Nejsou.) Jestliže tomu tak není, omlouvám
se zpravodajům a navrhovateli, kteří zaujali
tak pěkně místo u stolku zpravodajů
a přerušíme projednávání
tohoto bodu.
Přistoupíme k projednávání
dalšího bodu
(Řízení schůze se ujal místopředseda
Jan Kasal.)
Místopředseda PSP Jan Kasal: Dalším
bodem je
Z pověření poslanců, navrhovatelů,
nám předložený návrh, který
jste obdrželi jako sněmovní tisk 305, odůvodní
poslanec Josef Janeček. Žádám ho, aby
se ujal slova.
Poslanec Josef Janeček: Vážený
pane předsedo, vážený předsedající,
kolegyně a kolegové, zákon o sociální
potřebnosti byl dlouhodobě diskutován. Jedná
se o dávku, která se nazývá - dávka
při péči o osobu blízkou.
Problematika této dávky má několik
rovin. První rovina je rovina ekonomická. Zde naprosto
jednoznačně možno říci, že
tato dávka může šetřit státní
rozpočet, protože náklady na péči
o osobu částečně nebo úplně
bezmocnou jsou v domovech důchodců LDN event. v
nemocnicích mnohem vyšší, než které
vzniknou ze státního rozpočtu v případě,
že osobě, která o osobu částečně
nebo úplně bezmocnou pečuje.
Druhou rovinou je rovina etická, nebo, možno říci,
rovina jakéhosi společenského konfortu, tj.
umožnit osobám úplně nebo částečně
bezmocným, aby zůstávali ve svých
rodinách v prostředí, které pro ně
představuje i určitou sociální a společenskou
jistotu.
Další rovina problémů je ovšem
rovina filozofická, z hlediska systému sociálního
zabezpečení vůbec. Je samozřejmě
otázkou, zda tato dávka patří do systémů
sociální potřebnosti, nebo zda spíše
patří do systému sociální podpory,
což je tedy věc, o které se domnívám,
že by byla správnější.
Právě tímto zařazením této
dávky do systému dávek sociální
pomoci podléhá tato dávka tomu, s čím
určitě všichni souhlasíme, tj. adresnosti
a individuálnímu posouzení. Zde ovšem
právě dochází k onomu konfliktu mezi
sociální náročností v rodině
a tím konfortem, který chceme každému
občanu, který je úplně nebo částečně
bezmocný, kterému chceme tuto péči
zajistit. Právě tímto zařazením
do tohoto systému však vznikly, řekl bych,
legislativně technické problémy, nebo v podstatě
se domnívám, že tato dávka by měla
být vyplácena. Byl s tím vyjádřen
konsenzus i ve zdravotním výboru i v komisi pro
otázky zdravotně postižených i v řadě
politických klubů. Problém je technický,
či legislativně právní - tj. tuto
dávku právně včlenit do tohoto zákona
tak, aby přitom nenarušovala tento princip adresnosti.
Zde samozřejmě došlo k různým
právním zlepšením, která se ukázala
ještě ne zcela perfektní, a která budou
zřejmě ještě dále zkvalitňována.
Nicméně základní princip, umožnit,
aby tito občané setrvávali ve svých
rodinách, bude zachován, a podle názoru ministerstva
práce a sociálních věcí ministerstvo
v tomto také nevidí problém ekonomický,
ale spíše právní.
Tolik asi k mému vstupu. Nechávám prostor
pro další.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
za přednesenou zprávu. Společnou zprávu
výborů, kterou jste obdrželi jako sněmovní
tisk 338, odůvodní poslanec Robert Dostál.
Prosím, aby se ujal slova.
Poslanec Robert Dostál: Vážení
přátelé, ač poněkud nepřipraven
a zaskočen, dovolte mi několik slov k této
otázce. Myslím si, že otázka sociální
potřebnosti je natolik závažná, že
ji všichni velmi citlivě vnímáme, a
že ji v tomto smyslu společné zprávy
budeme plně respektovat.
Prosil bych vás, abyste ke skutečnostem, které
zde zveřejnil navrhovatel, přihlédli, a otázku
sociální potřebnosti podpořili v plném
rozsahu. Děkuji vám.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Dostálovi. Otevírám rozpravu.
Do rozpravy mám dvě přihlášky.
Jako první se přihlásil Martin Syka, dále
paní Hana Lagová.