x) Tato část rekapitulace předpokládaného čerpání rozpočtových prostředků Federálního fondu tržní regulace bude novelizována na základě zhodnocení výsledků k 15. 12 t. r.

Fondy tržní regulace republik

ČR

SR

 

již realizované dotace na vývoz:

     

- jatečného skotu

520

98

618

- másla

980

36

1 016

- ostatních mlékárenských výrobků

202

0

202

již realizované dotace k cenám pro tuzemskou spotřebu:

     

- hovězího masa

0

460

460

- mléka

1 948

683

2 631

předpoklad dotací na vývoz jatečného skotu

1 300

1 080

2 380

předpoklad na dořešení již uzavřených smluv na vývoz

930

0

930

celkem

5 880

2 357

8 237

Regulace trhu celkem

   

9 454

Na regulaci trhu zemědělských a potravinářských výrobků, vzhledem k tomu, že splatnost faktur přesáhne závěr roku se předpokládá, že se v roce 1991 vyčerpá z prostředků vyčleněných ze státních rozpočtů federace i republik pro fondy tržní regulace 9,5 mld. Kčs a z prostředků finančních aktiv federace 3,8 mld. Kčs, celkem tedy 13,3 mld. Kčs s tím, že v roce 1992 budou po prodeji potrav. pšenice prostředky ve výši 3,8 mld. Kčs vráceny do finančních aktiv federace. Účelem intervenčních nákupů nebylo vyčerpat prostředky, ale vyrovnat nabídku s poptávkou, což se v zásadě daří.

Negativní zkušenosti letošního roku vedou k těmto závěrům:

Účinná regulace trhu je možná pouze za předpokladu, je-li koordinovaně uplatněna z jednoho místa. Tento požadavek je pro příští rok v podstatě splněn, v rozpočtu federace je částka vyčleněná pro tento účel (5 mld. Kčs) a prostřednictvím Rady FFTR je zajištěna potřebná úroveň koordinace.

"Pasivní" přístup k regulaci trhu - tj. výkup a vývoz přebytků - je nezbytné doplnit prvkem "aktivní" regulace - tj. omezením výroby v submarginálních podmínkách. Pojmu "aktivní regulace trhu" odpovídá použití subvenčního útlumového titulu.

II. Regulace trhu v roce 1992

Pro rok 1992 se, na základě závěrů z jednání Rady Federálního fondu tržní regulace v zemědělství ze dne 8. listopadu 1991, předpokládá do regulace trhu zabezpečované Federálním fondem tržní regulace zařadit jatečné býky, voly a jalovice, mléko a mlékárenské výrobky a potravinářskou pšenici. Fondy tržní regulace republik zaměřit na operativní řešení regulace trhu u ostatních komodit, u kterých se v průběhu roku projeví disproporce v nabídce a poptávce.

Na podkladě předběžné bilance výroby a užití jednotlivých zemědělských výrobků lze očekávat v roce 1992 následující objemy přebytků u výrobků zařazených do regulace trhu zabezpečované Federálním fondem tržní regulace:

 

jednotka

ČR

SR

ČSFR

Gar. NC

Kčs

jatečný skot

tis. t

85

55

140

28/kg

ž. h.

mléko

mil. l

610

50

660

5.40/l

 

potravinářská pšenice

tis. t

350

150

500

3000/t

 

S přihlédnutím k dosavadnímu vývoji cen placených zemědělským výrobcům u jednotlivých hlavních zemědělských výrobků a na základě zpracované prognózy jejich vývoje do konce roku 1991 a v roce 1992 se zachovává i pro rok 1992 současná úroveň minimálních (garantovaných) nákupních cen pro intervenční nákupy vybraných zemědělských výrobků.

Má-li se dosáhnout vyrovnanosti nabídky a poptávky na vnitřním trhu u výrobků zařazených do regulace trhu je třeba přebytky odčerpat z tuzemského trhu a vyvézt je do zahraničí. Výjimkou je potravinářská pšenice, kterou je žádoucí intervenčně vykoupit, uskladnit a o jejím použití, zda ji vyvézt či převést zpět na vnitřní trh, rozhodnout až na základě bilance výroby a užití veškerého obilí a podle předpokladů sklizně v následujícím roce.

K zabezpečení tohoto úkolu se navrhuje ze státního rozpočtu federace vyčlenit na rok 1992 pro Federální fond tržní regulace následující objem finančních prostředků - mil. Kčs.

 

FFTR celkem

z toho informativně ČR

z toho informativně SR

na úhradu ztrát z vývozu

4 371

3 394

977

na úhradu dopravních nákladů

253

176

77

na úhradu nákladů na zamrazení másla

16

15

1

na úhradu nákladů skladování

90

68

22

na úhradu úroků z úvěrů na intervenční nákupy

420

337

83

celkem

5 150

3 990

1 160

vyrovnávací dávky při dovozu

- 150

   

rezerva

0

   

celkem

5 000

   

Pro regulaci trhu v roce 1992 se tedy předpokládá vyčlenit ze státního rozpočtu federace celkem 5,- mld. Kčs. V této částce není uvažováno s prostředky, které budou pro operativní řešení regulace trhu u ostatních komodit vyčleněny pro fondy tržní regulace republik z rozpočtů republik, ani s potřebou finačních prostředků na subvencování útlumu zemědělské výroby v submarginálních podmínkách.

Zkušenosti z dosavadního uplatňování zásad při regulaci trhu ukazují, že lze očekávat následující efekty:

- vyrovnávání nabídky s poptávkou na úrovni, která zajišťuje "přežití" výrobců v rozsahu, který odpovídá prahu potravinové bezpečnosti. To sice v prvé fázi zvýší realizační ceny a následně i úroveň cen pro konečného spotřebitele, umožní to však snížit celkovou úroveň subvencí do zemědělství,

- stimuly vedoucí k potřebné realokaci výroby a k jejímu umístění do marginálních podmínek ve svém důsledku výrobu zlevní a napomohou obnovení konkurenční schopnosti výrobců,

- míra státní integrace postupně poklesne a více prostředků bude možné soustředit na nezbytné udržení neintenzivního zemědělství jako prvku krajinné ekologie a osídlení regionu v submarginálních podmínkách,

- jednotné a koordinované použití prostředků umožní částečně negovat důsledky inflace letošního roku, která z cca 30 - 40 % "znehodnotila" úroveň poskytnutých subvencí v letošním roce.

 

Příloha

Aktuální informace pro zemědělství

1. Prognóza vývoje cen na vnitřním trhu

Impuls na zvyšování cen potravin představuje snaha zemědělských prvovýrobců prosadit se na trhu vyššími cenami, které by zlepšily dosavadní trend ve vývoji jejich důchodové a finanční situace. Proto na základě analýzy stavu nabídky a poptávky a vlivu intervenčních nákupů a vnější ochrany trhu u potravin byl proveden orientační odhad vývoje cen výrobců hlavních zemědělských produktů (viz tabulka č. 2).

Z odhadu pohybu cen zejména zemědělských výrobců lze odvodit i výsledný pohyb cen konečného spotřebitele. Prvním impulsem je zvýšení cenové hladiny základních potravinových skupin již v průběhu posledních dvou měsíců t. r. cca o 8 % (max. o 10 %) proti cenové hladině v říjnu. Zvýšení cen konečného spotřebitele lze očekávat zejména u vajec o 15 - 20 %, masa hovězího a vepřového, mlékárenských výrobků kolem 10 % a u cukru a brambor v rozsahu 5 - 10 %. Prostor pro uvedený cenový pohyb je dán odstraněním rozsáhlého převisu nabídky nad poptávkou (intervenční nákupy, atkivizace vývozu, pokles výroby, mírné oživení poptávky v 2. polovině s akcelerací ke konci t. r.). Určitý vliv má i prakticky úplná liberalizace cen potravinářských výrobků od 1. listopadu 1991.

Pokud nedojde k výraznému poklesu výroby u jednotlivých komodit v roce 1992 (jako tomu bylo např. u mléka v roce 1991, kdy je předpokládán pokles výroby o cca 900 mil. l), lze očekávat vzestup hladiny cen výrobců v roce 1992 proti prosinci roku 1991, zejména u cukru o 15 - 20 % (jako důsledek podstatného zvýšení cen cukrovky), brambor v první polovině roku o 40 - 50 % (skladovací náklady) a dále mléka a jatečného skotu o 5 - 10 %.

Předpokládaný cenový vývoj je podmíněn pružným uplatněním regulace trhu konkrétně intervenčním nákupem přebytků, regulací vývozu a celní politikou, což na jedné straně nutí zpracovatelské závody sice akceptovat ve vyšší míře cenové požadavky zemědělských výrobců, ale i tyto požadavky limituje. Na druhé straně snaha zpracovatelů po udržení odbytu znamená, že čerpají své rezervy v nákladovosti, aby nemusely podstatněji zvýšit ceny. Eliminace negativního vlivu obchodu, kdy jeho chování brzdí rozvoj poptávky zejména zvýšení fyzického odbytu potravinářských výrobků, spočívá především v aktivizaci obchodní činnosti samotných zemědělských závodů.

Orientační odhad vývoje realizačních cen zemědělských výrobků do r. 1992.

 

průměrná realizační cena v r. 1990

průměrná realizační cena předpokládaná v r. 1991

průměrná real. cena v říjnu 1991

předpokládaný vývoj real. cen do prosince 1991 (říjen 1991=100)

prognóza očekávaného vývoje realizač. cen v r. 1992 (prosinec 1991=100)

jatečný skot (Kčs/t)

34 220

24-25 000

24 600

vzestup do 10 % (27 000)

mírný vzestup do 5 % (28 400)

mléko (Kčs/1000 l)

4 740

4650-4750

4 780

vzestup do 10 % (5 200-5 300)

vzestup o 5-10 % (kolem 5 600)

jatečná prasata (Kčs/t)

21 800

23-24 000

22 980

vzestup do 10 % (25 000)

stagnace

jatečná kuřata (Kčs/t)

17 970

21 000

20 040

mírný vzestup do 5 % (21 500)

stagnace

vejce (Kčs/1000 ks)

950

1 200

1 100

vzestup o 15-20 % (1 300)

stagnace (sezonní výkyvy

potrav. pšenice (Kčs/t)

2 300

2 600

2 420

stagnace

stagnace

cukrovka

ČR 708

800

911

stagnace

stagnace

(Kčs/t)

SR 546

800

950

stagnace

stagnace

brambory (Kčs/t) (konzumní pozdní)

3 340

2 600

2 587

vzestup 10 %

(2 850)

1. pol. roku vzestup o 40-50 % (3 750)

2. pol. roku pokles o 30 %

řepka (Kčs/t)

ČR 4 300

4 250

4 388

stagnace

mírný vzestup o 5 % (4 600)

 

SR 4 300

5 050

5 063

stagnace

mírný pokles o 5 % (4 800)

Promítnutí předpokládaného vývoje cen u výrobců zemědělských produktů v r. 1992 do vývoje cen pro konečného spotřebitele (zemědělské produkty u kterých byla provedena prognóza cenového vývoje jsou surovinou pro potravinářské výrobky, které tvoří rozhodující objem maloobchodního obratu - 63 %) znamená, že v průběhu roku 1992 by mělo dojít ke zvýšení cenové hladiny proti prosinci roku 1991 v rozsahu 5 - 10 % s progresivnějším vývojem u cukru a výrobků z cukru, brambor a mlékárenských výrobků.

2. Prognóza předpokládaných objemů tržní spotřeby u základních potravin v r. 1992

Z prognózy vývoje cen konečného spotřebitele do konce roku 1991 a v roce 1992 vyplývá předpoklad celkového zvýšení cenové hladiny u základních potravin proti říjnu 1991 o cca 15 % - 20 %, tj. o 9 - 13 % u potravinářského zboží celkem. To je v souladu i s předpokládaným vývojem inflace při vymezených pravidlech fiskální a měnové politiky v r. 1992. Z dalších zásahů vedoucích k možným inflačním vlivům v r. 1992 je třeba uvést zvýšení nájemného a spojových tarifů, které však by měly být částečně eliminovány uvažovanými sociálními opatřeními.

Vývoj poptávky u potravinářského zboží je na jedné straně determinován cenovým vývojem a na druhé straně vývojem tvorby hrubého domácího produktu a tím možným rozsahem fondu osobní spotřeby. Oba předpoklady budou zásadním způsobem ovlivňovat reálnou kupní sílu obyvatelstva. U vývoje hrubého domácího produktu jsou zvažovány dvě varianty a sice pokles o 5 % a o 10 % proti roku 1991. Varianta uvažující s 5 % poklesem vytváří předpoklady pro udržení poptávky u potravinářského zboží ve fyzickém vyjádření v úrovni roku 1991. Varianta s 10 % poklesem však znamená riziko dalšího poklesu fyzické poptávky minimálně o 5 % s diferenciací danou cenovým růstem u jednotlivých potravin. Jestliže nedojde k tomuto poklesu, znamená to překročení hranice 50 % podílu tržních vydání za potravinářské zboží ve struktuře maloobchodního obratu a prohloubení odbytové krize u ostatních spotřebních statků a služeb.

Orientační kvantifikace potřebných objemů hlavních zemědělských produktů pro zajištění vnitřního trhu v roce 1992 (tabulka č. 1) vychází z předpokladu udržení poptávky ve fyzickém vyjádření v úrovni roku 1991.

S kvantifikovanými možnostmi odbytu potravin na vnitřním trhu však souvisí existence přebytků zemědělských výrobků ze sklizně 1991 a dále zásob žita z minulých let a drůbeže, tj. komodit, které nejsou předmětem intervenčních nákupů a subvencovaného vývozu (viz tabulka č. 1). Pokud nebudou tyto přebytky vyvezeny budou negativně ovlivňovat rovnováhu na trhu potravin, vč. cenových dopadů zejména pro zemědělské výrobce a zároveň snižovat požadavky na výrobu v roce 1992.

3. Regulace zemědělské výroby a trhu potravinářských výrobků

Předpoklad stagnace poptávky u potravinářských výrobků v roce 1992 znamená uplatnění systému opatření, které budou působit na útlum a restrukturalizaci zemědělské výroby. Znamená to uplatnit takovou subvenční politiku, která odmítne zásahy vedoucí k inflačním tendencím a konzervaci výrobních struktur (např. kvotace a minimální ceny odvozené od marginálních podmínek).

K realizaci útlumového programu intenzivní zemědělské výroby by mělo dojít především v oblastech se submarginálními podmínkami, kde jsou vyráběny zemědělské produkty neefektivně.

Rozsah útlumu je třeba kvantifikovat ve vztahu k úrovni poptávky resp. prahu potravinové bezpečnosti vymezeného v zásadách agrární politiky tj. 85 - 90 % stabilizované úrovně spotřeby. Práh potravinové bezpečnosti pro rok 1992 byl s ohledem na prudký pokles poptávky u mléka a hovězího masa (tržní spotřeba mléka a mléčných výrobků v hodnotě mléka tekutého poklesla o 18 % a hovězího masa v hodnotě na kosti o 30 %) vymezen u těchto komodit ve výši 95 % a u ostatních základních potravin ve výši 85 - 90 % uvažované spotřeby v r. 1992. Objemy výroby základních potravin, které jsou vymezeny zvolenými prahy potravinové bezpečnosti představují minimální objemy celkové produkce, která musí být zajištěna prostřednictvím výrobní kapacity zemědělských závodů v rámci obou republik.

Vzhledem k tomu, že vývoj podmínek na trhu s potravinami vytváří omezené možnosti pro podstatné zotavení cen výrobků zemědělských produktů což neumožňuje výraznější zlepšení důchodové a finanční pozice zemědělských podniků, akcentuje tento stav použití nepřímých zásahů.

Rozhodující zásahy znamenající vytváření rovnovážného stavu na trhu s potravinami v r. 1992 budou realizovány prostřednictvím FFTR, tj. intervenčními nákupy technologických přebytků výrobků chovu skotu (nad úroveň požadavků vnitřního trhu), kde nelze v krátké době výrobu utlumit ani zvýšit. Rozsah těchto přebytků v roce 1992, který byl kvantifikován ministerstvy zemědělství obou republik představuje u jatečného skotu 47,5 % a u mléka cca 55 % přebytků v roce 1991.

 

Přebytky 1991

Přebytky 1992

Index 1992/91

jatečný dobytek - tis. t

295

140

47,5 %

mléko - mil. l

12001)

660

55,0 %

potrav. pšenice - tis. t

1083

5002)

46,2 %

1) bilance předpokládaného vývozu mlékárenských výrobků v r. 1991

2) předpokládaný intervenční nákup potravinářské pšenice 500 tis. t nad úroveň poptávky - tj. méně než 50 % intervenčního nákupu v r. 1991 - má při podmínkách otevřeného trhu vytvořit určitou rezervu o jejímž užití bude operativně rozhodnuto následně.

Intervenční nákup těchto komodit by měl být realizován především v oblastech s lepšími než marginálními podmínkami, aby nedocházelo k rozporu s užitím subvenčního titulu na útlum výroby v oblastech se submarginálními podmínkami.

Rozdělení potřebných finančních prostředků pro FFTR na úroveň republik je uvedeno jen informativně, neboť vzájemné toky výrobků mezi oběma republikami musí umožnit pružné užití prostředků v té z republik, kde vzniknou vyšší přebytky proti původním předpokladům. V případě, že budou zřízeny republikové fondy tržní regulace, které by měly operativně řešit přebytky u komodit, které nebudou předmětem intervenčních nákupů FFTR, musí být jejich působení v rámci zajištění jednotné tržní politiky koordinováno prostřednictvím Rady FFTR ve smyslu zákonného opatření č. 340/91 Sb. o Federálním fondu tržní regulace.

4. Dovozní kvóty do zemí ES

Dovozní kvóty výrobků zemědělského původu z ČSFR do zemí ES jsou předmětem jednání o poskytování koncesí s komisí ES. V současné době tato jednání stále ještě probíhají a dochází k jejich upřesňování.

V rámci přidružení ČSFR k ES byl dohodnut na obou stranách v oblasti APK - u koncesí na vývoz systém postupných úlev (z celní sazby nebo i vyrovnávací dávky), postupného zvyšování kvóty a reciprocity.

ES při poskytování koncesí vychází ze statistických podkladů o dovozech ES z ČSFR v roce 1989/90. U položek, které ČSFR nevyvážela do ES nebo u kterých požadovala vyšší množství než činil vývoz ve výše uvedeném období, navrhuje ES buď plnou reciprocitu nebo prostě snižuje kvótu na skutečný objem čs. vývozu.

Stejný princip v poskytování koncesí ES zvolilo ČSFR. Pokud jde o položky objemově významné z hlediska čs. zemědělské výroby (obilí, hovězí maso, mlékárenské výrobky, cukr), bude ČSFR poskytovat koncese na dovoz z ES pouze recipročně. Tento postup je volen i u zpracovatelských výrobků na bázi zemědělských surovin. Pro nejbližší období nemůžeme počítat, že asociační dohoda s ES umožní podstatné zvýšení čs. APK exportu.

Obecně byla přijata zásada ze strany ES, že množství u položek na které budou poskytnuty koncese, bude v průběhu 5 let ročně zvyšováno cca o 8 % a vyrovnávací dávka nebo celní tarif bude po dobu 3 let snižován ročně o 20 %. Např. u hovězího masa činí kvóta pro ČSFR 3 tis. t, která bude upravována přesně podle výše uvedené zásady.

ČSFR má zajištěn stejný přístup na trhy ES u skotu jako Polsko a Maďarsko (společná kvóta, vyrovnávací dávka snížena o 75 %).

5. Systém ochrany vnitřního trhu

V souvislosti s přechodem na tržní ekonomiku vystupuje v oblasti zemědělství a potravinářského průmyslu, kromě jiných důležitých kroků do popředí naléhavě ochrana našeho trhu. V dřívější centrálně plánované, uzavřené ekonomice byla ochrana trhu výrobky zemědělského původu velmi nízká.

Zemědělství má specifické podmínky, které spočívají především v biologickém charakteru výroby, v jejím plošném rozmístění, významu pro zaměstnanost obyvatelstva, pro tvorbu a ekologii krajiny.

Základním nástrojem zabezpečení rovnovážného vývoje v oblasti vnějších vztahů je kurs čs. koruny vůči volně směnitelným měnám. V souvislosti se zavedením vnitřní směnitelnosti čs. měny a liberalizace čs. dovozu byla zavedena dovozní přirážka na přechodnou dobu. Jedná se o opatření fiskálního charakteru na ochranu platební bilance. Její procentní sazba se během roku postupně snižovala. V současné době činí 15 % celní hodnoty zboží.

I přes výše uvedená opatření došlo k převaze tuzemské nabídky nad poptávkou u většiny zemědělských produktů. Ukázalo se jako nezbytné, do doby než bude přijat komplexní systém ochrany zemědělských a potravinářských výrobků, spočívající v zavedení tarifních i mimotarifních opatření, přijmout opatření k omezení dovozu.

Proto v průběhu roku 1991 s využitím článku 19 GATT byly zavedeny dovozní kvóty na rozhodující výrobky, aby byl snížen tlak subvencovaných zemědělských přebytků zahraniční provenience na umístění na čs. trhu. Jednalo se o máslo, hovězí maso, skot, řepkový olej, semena řepky, melasu, brambory, škrob, glukózu a glukózové sirupy, margariny a víno z čerstvých hroznů.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP