Čtvrtek 30. dubna 1992

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Hlási sa ešte niekto do rozpravy? Nikto sa nehlási. Končím rozpravu.

Teraz by sme mali hlasovať o pozmeňujúcich návrhoch a potom o celom návrhu zákona.

Kolegovia a kolegyne! Vidíte, že nemáme k hlasovaniu potrebné kvórum. Navrhujem, aby sme prešli k ďalšiemu bodu a až bude dostatočné kvórum, vrátime sa k prerokovávaniu tejto predlohy zákona.

Pristúpime k ďalšiemu bodu, tým je:

Bod programu 47: Návrh zákona o Československých drahách (tisk 1371) a návrh usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny národů (tisk 1521).

Návrh odôvodní za predkladateľa poslanec Karol Honner a poslanec Vlastimil Valtr.

Poslanec SN V. Valtr: Pane předsedající, dámy a pánové, majetkové, ekonomické a právní postavení Československých státních drah vyplývající z dosud platného zákona č. 68/89 Sb., už neodpovídá současnému vývoji ekonomické reformy, platnému československému právnímu řádu a také komunitárnímu právu.

Transformace Československých státních drah formou soukromoprávní společnosti, to znamená akciová společnost nebo společnost s ručením omezeným, je v případě železnic nesmírně problémová a obtížná, a to z důvodu, že železnice v sobě nesou břemeno dopravní cesty, která má veřejnoprávní charakter a stát se nemůže zbavit odpovědnosti za její výstavbu a údržbu.

O zřízení každé dopravní cesty i o jejím zrušení rozhoduje stát, speciální správní orgán ve správním řízení a nikoliv ČSD.

Předložený návrh zákona o ČSD zajišťuje pro železnici statut nezávislého provozovatele, železnice je vedena podle obdobných zásad, které platí pro obchodní společnosti. Návrh zákona precizně řeší vztah státu k ČSD, zprůhledňuje vztahy mezi státem a ČSD a zejména zprůhledňuje ekonomické vztahy uvnitř Československých státních drah.

Návrh zákona přitom důsledně respektuje příslušná ustanovení sekundárního komunitárního práva, zejména směrnici Rady Evropského hospodářského společenství č. 440/91 Sb. k rozvoji železničních podniků společenství.

Chtěl bych říci, že podobným způsobem řeší vztah státu a železnice řada západoevropských zemí a že například i v rakouském parlamentu v současné době je předložen zákon o rakouských drahách, který je podobný zákonu, který předkládáme my.

Chtěl bych také zdůraznit, že náš návrh zákona umožňuje konkurenci v železniční dopravě tím, že zpřístupňuje dopravní cestu všem podnikatelům nebo provozovatelům železniční dopravy, a to za stejných podmínek, za jakých používá dopravní cestu nově zřizovaná právnická osoba Československých drah. V zájmu zprůhlednění vnitřních i vnějších ekonomických vztahů budou Československé dráhy podle návrhu zákona hospodařit ve dvou účetně a finančně oddělených okruzích, přičemž je zákonem zakázán transfer finančních prostředků z jednoho okruhu do druhého, a tím se zamezí použití prostředků státního rozpočtu k jiným účelům než k účelům financování dopravní cesty.

Návrh zákona o Československých drahách zakotvuje také dosud neupravený institut, tzv. závazek veřejné služby jako závazek při přepravě osob a věcí ve prospěch státu nebo jiného subjektu, který je dopravní podnik povinen přijmout a který by jinak ve svém obchodním zájmu nepřijal, nebo by jej přijal pouze zčásti. Pro zajištění veřejného zájmu na plynulém a efektivním uspokojování veřejných přepravních potřeb při respektování komerční samostatnosti a nezávislosti dopravních podniků stanoví zákon jako základní podmínku pro uložení závazku veřejné služby finanční vyrovnání ztráty, která dopravnímu podniku v důsledku této služby vznikne.

Z důvodů, které jsem ve svém vystoupení přednesl, a zejména z důvodu zajištění transparentnosti ekonomických vztahů uvnitř i vně železnice, a tím odlehčení státního rozpočtu ve vztahu k financování železnice, doporučuji návrh schválit. Děkuji vám za pozornost.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Slovo má druhý navrhovateľ, pán poslanec Honner.

Poslanec SL K. Honner: Vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie! Je všeobecne známe, aké sú problémy v doprave. Problémy, ktoré vznikajú pôsobia ekonomické straty v národnom hospodárstve. Preto sme pristúpili k iniciatívnemu návrhu zákona o Československých železniciach. Predpoklad pre funkciu dopravy po novembri 1989 vychádzal zo základného modelu dopravy, založeného na jednotnom dopravnom systéme. Zásadná úprava mala prebehnúť hlavne v oblasti štátnej správy, ktorá v minulom systéme nedávala podmienky pre funkciu dopravy ako sústavy. Jednotná dopravná sústava neznamená monopolné postavenie jednej dopravnej spoločnosti, ale naopak vytvorenie takéhoto systému, ktorý dáva optimálne podmienky pre všetkých účastníkov dopravy.

Prípadné rozdelenie ČSD na dva samostatné celky si vyžiada jednorazové prostriedky na rozdelenie a prevádzku. Väčšina diskusií v jednotlivých oblastiach, ako napríklad okolo výšky týchto prostriedkov, sa točila okolo kvality dopravy. Rozdelenie železnice by sa premietalo do predĺženia cestovných dôb kvôli odovzdávaniu vlakov na hraniciach. Zníži sa využitie železničných vozňov, pretože slovenská strana bude prednostne nakladať vlastné vozidlá a cudzie vracať prázdne. Česká dráha sa pochopiteľne bude chovať rovnako.

Je pravdepodobné, že pre prepravu do oblastí bývalého Sovietskeho zväzu vytvorí Poľsko výhodnejšie tarifné podmienky, ktorým nebude slovenská železnica konkurovať. Už teraz sú požadované tri koordinačné orgány s federálnou pôsobnosťou a obchodná politika, a je predpoklad, že vzniknú požiadavky na ďalšie. Komplikácie pre železničnú dopravu vzniknú hlavne v oblasti tranzitnej.

Ďalšia umelá hranica zvýhodní pre prepravný smer Východ-Západ trasy cez Poľsko a pretože je v tomto smere predpoklad rastu dopravných potrieb asi o tisíc percent, bude logický záujem západných firiem o investície do tejto trasy. Tým vznikne dopravný obchvat Československej republiky a logický dopad nielen na dopravu, ale na celé hospodárstvo. Premietne sa to vo výrobe, poprípade v prostriedkoch a v nezamestnanosti.

Záver je jednoznačný: po rozdelení ČSD bude nutné straty deliť rovnako ako teraz - podľa kľúča.

Tento spôsob je vždy napadnuteľný a dôjde len k tomu, že s vynaložením značných prostriedkov situáciu zhoršíme. Rozdelenie ČSD je návod ku zhoršenej ekonomickej situácii a ďalšej likvidácii železničnej dopravy.

Celkové vyčíslenie straty nie je možné a bolo by veľmi neseriózne. Z uvedených skutočností sa predpokladá na niekoľko miliárd korún, ktoré ešte prehĺbia súčasné straty ČSD. Predbežné straty je možné vyčísliť ako jednorazové, t.j. 762 miliónov korún a trvalé za rok, t.j. 819 miliónov korún.

To sú dôvody, ktoré opodstatňujú riešiť túto situáciu v doprave. S ohľadom na tieto okolnosti odporúčam prerokovať návrh tohto zákona a po prerokovaní pozmeňujúcich návrhov odporúčam tento návrh zákona schváliť.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Návrh bol prikázaný výborom ústavnoprávnym, hospodárskym, pre plán a rozpočet a pre životné prostredie obidvoch snemovní. Po prerokovávaní vo výboroch pripravili písomný podklad uznesenia snemovní - tlač 1521 - výbory hospodárske a poverili pána poslanca Vrchovského a poslanca Slámu prednesením spravodajskej správy. Prosím, aby obaja spravodajcovia prišli k rokovaciemu stolu.

Slovo má poslanec Vrchovský.

Společný zpravodaj výborů SL L. Vrchovský: Pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi, abych vás seznámil se zpravodajskou zprávou za výbory Sněmovny lidu.

Současná státní organizace ČSD byla zřízena zákonem č. 68 z roku 1989 o organizaci Čs. státní dráhy. Vznikla splynutím celkem 33 organizací s právní subjektivitou a jejich majetek se stal majetkem ČSD. Celková hodnota tohoto majetku činí dnes více než 200 miliard korun.

Fungování takového nepřehledného kolosu představuje značnou zátěž pro státní rozpočet. Výdaje státního rozpočtu na rok 1992 na ČSD činí v neinvestičních dotacích asi 5 miliard 320 miliónů korun a v investičních dotacích 1 miliardu 410 miliónů korun. Na základě teď schváleného zákona, kterým se rozděluje přebytek státního rozpočtu, dostanou Čs. státní dráhy další 2 miliardy ze státního rozpočtu na oddlužení a 1,2 miliardy na snížení překlenovacího úvěru, přičemž systém hospodaření je zcela neprůhledný právě z hlediska kontroly užití těchto státních prostředků.

Celková zadluženost ČSD vůči dodavatelům činí přibližně 4 mld. korun a zadluženost ČSD vůči státnímu rozpočtu činí 1,5 mld. korun splatných v letošním roce a 1,8 mld. korun splatných v roce 1994.

Tato čísla uvádím především proto, aby bylo možno ilustrovat, jakou zátěž představuje fungování současných Čs. státních drah pro daňové poplatníky.

Předložený návrh zákona řeší nově postavení československých železnic, a to tím způsobem, že zprůhledňuje vnitřní a vnější ekonomické vztahy včetně vztahu ke státnímu rozpočtu. Návrh zákona upravuje i způsob dosažení finanční rovnováhy železničního podniku a tím zvýšení jeho finanční nezávislosti. Dává právní základ procesu sanování a oddlužení Čs. státních drah v souladu se směrnicí Rady EHS č. 327 z roku 1975 o zlepšení situace železničních podniků a harmonizace pravidel řídící finanční vztahy mezi železničními podniky a státem.

V závěru svého vystoupení chci zdůraznit, že nový zákon ČSD umožní i změnu vnitřního systému řízení ČSD a celkovou restrukturalizaci železnic, která by měla vycházet ze studií k tomu účelu zpracovaných, zejména studie americké konzultační firmy Artur D. Little Inc.

Doporučuji proto návrh zákona schválit a požádám zpravodaje ze Sněmovny národů, aby vás seznámil s průběhem projednávání tohoto návrhu ve výborech, v republikách i ve federální vládě.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem pánu poslancovi Vrchovskému. Slovo má poslanec Sláma.

Společný zpravodaj výborů SN V. Sláma: Pane předsedající, vážené dámy a pánové, dovolte mi, abych vám přečetl, jak to všechno probíhalo. Nebudu opakovat to, co zde již bylo řečeno. Domnívám se, že všichni víme, jak situace na drahách vypadá a že je skutečně jedním z klíčových problémů, kterým bychom se měli zabývat nejen my na naší poslední schůzi, ale i další parlament.

Fungující doprava je zárukou fungujícího státu. Naše doprava ještě funguje, ale draze a hrozí jí kolaps, pokud nebude transformována podle podmínek současné etapy ekonomické reformy. S ohledem na předpisy EHS je zřejmé, že k lepšímu zřejmě dojde jen tehdy, bude-li činnost železnice reformována na principech tržního hospodářství. To plně umožňuje předložený návrh zákona o ČSD.

Tento návrh byl projednáván ve výborech pro životní prostředí, kulturních a sociálních, pro plán a rozpočet, ústavně právních. Garanční výbor byl výbor hospodářský.

Všechny výbory projednávání zákona doporučují. Připomínky vznesené ve výborech byly do návrhu zákona zapracovány a zákon v tomto znění byl všem poslancům předložen dne 28. 4. Návrh zákona byl projednán ve výboru pro obchod a cestovní ruch ČNR, který zákon nedoporučil, výbor národohospodářský doporučil vyžádat stanovisko vlád. Výbor ústavně-právní návrh neprojednával pro nedostatek času. SNR dosud nevyjádřila své stanovisko. Stanovisko vlády ČSFR je záporné, ale domnívám se, že tento zákon by se přijmout měl. Nějakou cestu si k tomu najít musíme, aby transformace měla možnost projít. To je vše.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Otváram rozpravu. Do rozpravy sa písomne prihlásil za klub HZDS pán Michal Kováč. Ďalší poslanci za kluby sa neprihlásili. Ďalej je prihlásený pán poslanec Jindřich Konečný a pán poslanec Kulan.

Najskôr si praje vystúpiť minister dopravy k tomuto problému.

Ministr dopravy ČSFR J. Nezval: Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, vážení poslanci, každý, kdo přijde do styku se železnicí, ať je to firma, odborník domácí či zahraniční nebo jen obyčejný cestující, dospěje ke stejnému závěru. Železnici je třeba zásadně změnit.

ČSD nejsou ve své současné struktuře schopny uspokojit oprávněné požadavky a potřeby, jak svého vlastníka, tj. státu, tak svých zaměstnanců nebo zákazníků. Tato situace se již projevuje ve ztrátách přepravy a ztrátách důvěry a reputace ve veřejnosti jako celku. Pouze dalekosáhlé systémové změny, rychle a účinně provedené, by mohly zabrzdit úpadek, zabezpečit obrat osudu ČSD a pro železniční průmysl zajistit rozumnou budoucnost.

Jak už zde bylo několikrát zdůrazněno pány poslanci, současná právní úprava železnic konzervuje postavení železnice jak ve vztahu k majetku, se kterým hospodaří, tak v její struktuře řídících orgánů a vlastního systému řízení, což neodpovídá vývoji čs. právního řádu, ekonomické reformě ani komunitárnímu právu, které jsme na základě evropské dohody, kterou jsme podepsali, povinni aplikovat.

Proto krátce po mém nástupu do funkce započaly práce na novém zákoně o ČSD, který by umožnil, aby ČSD měly statut nezávislého provozovatele, mohly se chovat ekonomicky podle míry požadavků trhu, aby mohly nakládat s majetkem odděleným ze státního majetku a hospodařit samostatně ve dvou, finančně a účetně oddělených okruzích, a to okruhu dopravní cesty a okruhu dopravních a vlastních výkonů.

Návrh zákona o ČSD byl zpracován federálním ministerstvem dopravy již 29. listopadu 1990. Návrh přiblížil právní úpravu ČSD právním úpravám železnic vyspělých evropských států. V rámci připomínkového řízení k tomuto zákonu nebyly vzneseny připomínky zasahující do předmětu navrhované právní úpravy, ale pouze připomínky kompetenčního charakteru, v důsledku kterých se projednání zákona zablokovalo. Česká republika i Slovenská republika požadovaly návrh zákona nepředkládat k projednání vládě ČSFR a počkat, až budou vyjasněny kompetence v oblasti železniční dopravy v nových ústavách.

O důležitosti přijetí nového zákona pro čs. železnice nemůže být sporu a bylo to zde už zdůrazněno. Čísla uváděná panem poslancem Vrchovským, která transparentně deklarují zátěž státního rozpočtu, tíživou ekonomickou situaci čs. železnic a v konečném důsledku i zátěž daňového poplatníka, mluví za všechno. Experti spočítali, že transformací železnice do nové podoby by bylo možné ušetřit ročně 4 mld. Kčs. Za každé čtvrtletí, o které se transformace zpozdí, musí do ČSD zbytečně a neefektivně přitéci 1 mld. Kčs, miliarda, kterou by bylo možné využít daleko efektivněji, např. pro zlepšení služeb cestujícím.

Nepřijetím zákona zůstanou železnice, tak jak jsou, přežívajícím dinosaurem národního hospodářství s vyloučením možnosti plně aplikovat nejen výsledky zahraničních studií na restrukturalizaci železnic, ale vůbec principy ekonomické reformy v Československu. Tato situace, která existuje a přetrvává v oblasti železnic, se nemůže nedotknout vývoje ekonomické reformy v naší společnosti.

Současná ústava předpokládá zpracování zákona o železnici na úrovni federace. Podle dohody z Milov má být železnice zřízena zákonem společného státu jako veřejnoprávní korporace v souladu s článkem 11 i). Obě podmínky předložený návrh zákona splňuje.

Rád bych využil této příležitosti k poděkování předkladatelům návrhu zákona, kteří se ujali řešení složité situace v železniční dopravě a dostali návrh zákona o ČSD na půdu parlamentu v situaci, kdy se tam nemohl dostat ve formě vládního návrhu. Současně chci poděkovat všem poslankyním a poslancům FS za jejich odpovědný přístup a náročnou práci při projednávání tohoto návrhu zákona ve výborech FS. Aby celé úsilí a práce spojená s vypracováním a projednáním návrhu zákona nebyly vynaloženy nadarmo, prosím, abyste i nyní ke schválení zákona přistoupili, vážené poslankyně a poslanci, se stejnou odpovědností jako při jeho předchozím projednávání, a návrh zákona schválili.

Svým hlasováním nebudete rozhodovat o ničem, co by jakkoli předurčovalo budoucí rozdělení kompetencí. Svým hlasováním budete rozhodovat o tom, zda železnice jako nejekologičtější druh dopravy přežije rok 2000 a zda bude poskytovat služby v rozsahu a kvalitě, které naše společnost i každý její občan potřebuje. Děkuji. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem pánovi ministrovi. Slovo má pán poslanec Michal Kováč za klub HZDS. Pripraví sa pán poslanec Kulan za klub ODÚ.

Poslanec SN Michal Kováč: Vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie. Z poverenia klubu HZDS vyjadrujem stanovisko: pretože všetky tri vlády sa nedohodli na tomto zákone a postupe, HZDS je proti návrhu. Podľa § 43 Rokovacieho poriadku je možné, aby navrhovateľ stiahol svoj zákon alebo procedurálny návrh. HZDS navrhuje stiahnutie z programu tejto schôdze. Pokiaľ by tento procedurálny návrh neprešiel, ja som pripravený vystúpiť, mám pripravený materiál, ale myslím, že v tejto chvíli to nie je vhodné. Keby tento návrh nebol prijatý, prihlásim sa do rozpravy znova.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Až bude kvórum, môžeme o tom hlasovať. Ďakujem. Prosím, další má slovo pán poslanec Kulan za klub ODÚ. O procedurálnom návrhu dáme hlasovať, až sa stretne kvórum.

Poslanec SN P. Kulan: Vážený pán predsedajúci, milé dámy, vážení páni! Neutešená situácia v ČSD je reflexom starostlivosti, s akým sme sa za posledných 40 rokov starali o naše železnice a intenzity, s akou sme rozvíjali železnice. Bohužiaľ, podarilo sa postaviť dinosaura, ktorý je naozaj, ako povedal pán minister, neovládateľný a ktorý zďaleka nespĺňa svoje základné funkcie, ako by sa od neho čakalo a zďaleka nereaguje na množstvo investícií a peňazí, ktoré každoročne pohltí.

Tento zákon vznikol ako iniciatívny návrh poslancov Federálneho zhromaždenia v snahe riešiť neutešenú situáciu na čs. železnici. Klub poslancov ODÚ sa vážne zaoberal týmto zákonom, viackrát bol prerokovaný, sú nám známe postoje českej a slovenskej vlády, ktoré reagovali na pôvodný vládny návrh. Klub poslancov ODÚ bude podporovať prijatie tohto zákona.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Ďalej má slovo pán poslanec Jindřich Konečný, pripraví sa pán poslanec Musílek.

Poslanec SL J. Konečný: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, mám jeden pozměňovací návrh, ale před tím ještě mi dovolte několik slov. Víte, že jsem se víckrát vyjadřoval k problematice železnic. Jedním z nejtragičtějších nápadů v dějinách naší železnice byl nápad s pozastavením provozu na takzvaných neefektivních tratích. Vláda k tomu nakonec zaujala jakž takž nějaký postoj a ujišťuje, že se bude snažit provoz na těchto tratích udržet.

Můj názor a také názor železničářů je ten, že musí. V rámci objektivity chci říci, že s nápadem rušit některé tratě nepřišlo současné Ústřední ředitelství ČSD, ale již Státní plánovací komise v roce 1987. Stav ČSD je skutečně tragický. Tento zákon je nutný navzdory názoru vlády.

Zpět k vládě. Vláda vydala usnesení 127/92 a do 15. 3., čili 15. března slíbila problém řešit. Doposud, a to je dnes poslední duben, se tak nestalo. Uvolnily se nějaké prostředky, a to na úkor investic.

Jsou stavby - a to zdůrazňuji -, které se musí dokončit. Jsem naprosto přesvědčen, že o dráhu nelze hrát vabank.

Ještě několik poznámek k Ústřednímu ředitelství ČSD. Nevím, jak pánové z Ústředního ředitelství chodí, jak se říká, mezi obyčejné zaměstnance. Já mezi ně chodím často, jaké mají kritické připomínky, a to oprávněné. Nechci tím říci, že celý tento problém je zaviněn Ústředním ředitelstvím. Železničáři si často stěžují na řízení nižších složek než je jenom Ústřední ředitelství. Přesto je ovšem Ústřední ředitelství prioritní.

Malý příklad: Hovořil jsem nedávno s ing. Matouškem z Dopravního rozvojového střediska. Jde o účelovou organizaci ministerstva dopravy. Mimo jiné mě upozornil na to, že dosud není vypracována seriózní dokumentace o železnici. Také toto středisko říká, že v důsledku nedokonalé organizace prodělává ČSD ročně zhruba 3 miliardy korun. Ano, slyšíte dobře. 3 miliardy! Přitom je paradoxem, že ročně ČSD propouštějí 20 tisíc zaměstnanců. Nad tím by se měla vláda i Ústřední ředitelství vážně zamyslet. Stav je víc než kritický.

A nyní k pozměňovacímu návrhu. Mám ho písemně a dám ho k dispozici. Totiž na straně 4 v části 2 v § 4 odstavec 2 se říká: "Správní radu ČSD tvoří 11 členů jmenovaných..." atd. Mám pozměňovací návrh, aby se to změnilo na 13 členů. Z tohoto počtu by potom 2 členy bylo nutno jmenovat z nižšího stupně řízení ČSD, čili z řadových pracovníků výkonných jednotek. To z toho důvodu, že v každé správní radě mají být a jsou zástupci zaměstnanců. Zdůrazňuji: Nejde o odbory, ale o zaměstnance. Proto navrhuji znění § 4 odstavce 1 takto:

"Správní radu Čs. drah tvoří 13 členů jmenovaných a odvolaných vládou České a Slovenské Federativní Republiky. Vláda ČSFR jmenuje a odvolává 7 členů na návrh ministra dopravy ČSFR. Z tohoto počtu 2 členy navrhuje z nejnižšího stupně řízení ČSD, výkonných jednotek, 3 členy na návrh vlády ČR a 3 členy na návrh vlády SR."

K tomu bych chtěl ještě dodat. Pokud jde o počet, původně byl 11 a já říkám, že by jich mělo být 13. Jde o to, aby tam byli ti dva jedinci, kteří jsou opravdu zástupci zaměstnanců. Čili na celkovém počtu členů by se potom nechalo dohodnout.

Předám tedy tento můj pozměňovací návrh.

Ještě mi dovolte okamžik, nechci aby to vyznělo, že chci vychutnat poslední okamžiky, ale chtěl bych, milé kolegyně a milí kolegové, vám poděkovat za to, že jsem měl tu čest a možnost být s vámi dva roky v tomto parlamentě, poděkovat vám za spolupráci a vám a hlavně této zemi popřát všechno nejlepší. (Potlesk.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP