Středa 29. dubna 1992

Společný zpravodaj výborů SL J. Soukup: Omlouvám se za zdržení, vzhledem ke své funkci zpravodaje jsem čekal, zda se nepřihlásí někdo z jiných poslanců.

Dovolím si předložit drobný pozměňovací návrh, který se dotýká zmíněného odstavce 2 předložené novely zákona. Jedná se o změkčení podmínek přijetí policisty do služebního poměru.

Při prvním gesčním jednání branně bezpečnostních výborů vznikly podobné výhrady, jaké potom uplatnila vláda. Mluvil jsem zde o tom, že výsledek gesčního jednání je jakýmsi kompromisem, který je obecně přijatelný. Nicméně rád bych se zmínil o některých aspektech tohoto problému.

Když jsme začínali práci branně bezpečnostních výborů, všichni jsme se shodovali - a domnívám se, že tomu tak je i nadále -, že práce policejních sborů má být co nejúčinnější, co nejprofesionálnější a maximálně odborně zajištěna. Domnívám se, že k takovémuto odbornému zajištění patří i předepsaný stupeň vzdělání.

Návrh, který byl podán v předložené novele, znamená, že úroveň vzdělání, kterou nestanovuje zákon, ale stanovuje ji ministr vnitra, může týž ministr vnitra v případě potřeby o jeden stupeň snížit. Domnívám se tedy, že správnější řešení - pokud je to nutné - by bylo upravit úrovně předepsaných stupňů vzdělání pro resort federálního policejního sboru, nebo přistoupit k tarifním opatřením, která navrhuje vláda a o kterých tu mluvil poslanec Kováč.

Domnívám se však, že není v zájmu rozvoje a zvyšování profesionální úrovně policejních sborů takovouto podmínku dovolit. Domnívám se dále, že řada jevů, kterých jsme byli svědky, ať jde o akci v Mošnově, nebo o akci na ruzyňském letišti, či poznatky, které máme o funkci resortu federálního ministerstva vnitra, nejsou takové, aby nás nevedly k přesvědčení a k tlaku na maximální úroveň vzdělání, odbornosti a přípravy pracovníků policejních sborů.

Navrhuji proto bod 2 návrhu novely zákona z textu vypustit.

To je vše.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem, kto ďalší sa hlási do rozpravy? (Nikdo se nehlásil.) Nikto. Vyhlasujem teda rozpravu za ukončenú. Pýtam sa predkladateľky, čo súdi o pozmeňujúcom návrhu poslanca Soukupa.

Poslankyně SN J. Petrová: Pane předsedající, dámy a pánové, my jsme o otázce vzdělání diskutovali velmi dlouhou dobu na výborech s pracovníky ministerstva vnitra a se všemi, jichž se to dotýká a došli jsme k závěru, že je nutné tuto věc řešit, ale zároveň tak, aby bylo co nejméně možno zneužívat výjimek, které tu jsou. Z tohoto důvodu jsme vlastně zkombinovali několik pozměňovacích návrhů tak, aby podmínky byly opravdu jasně dány.

Znamená to, že jestliže někdo bude ustanovován do funkce, pro kterou nesplňuje podmínky vzdělání, pak může mít vzdělání pouze o jeden nejbližší stupeň nižší, musí však podle navrhovaného písmene e) nového § 11 být studentem školy, po jejímž absolvování by splňoval stupeň vzdělání požadovaný pro funkci, do které byl ustanoven. Anebo musí do doby dvou let na tuto školu nastoupit. Pokud nesplní tuto podmínku, nemůže funkci vykonávat.

A dále celý tento režim je možno provádět pouze do 31. prosince 1996. Čili je to omezeno. Bude to už v té době, pro kterou jsme schválili zákon o policejní akademii, takže v té době bude možno dosáhnout odborného vzdělání na této škole.

Kdyby došlo k vypuštění bodu 2 návrhu tohoto zákona, jak to navrhuje kolega Soukup, došlo by i k vypuštění první věty toho nového písm. c), kde se hovoří o tom, že "...splňuje vzdělání stanovené pro funkci, do které má být ustanoven". A ve druhé části nového písm. c) se mluví o výjimce po dobu pěti let.

Kdyby byl vypuštěn celý bod 2, znamenalo by to vlastně, že by nemusel příslušník, který je ustanoven do příslušné funkce, splňovat žádnou podmínku vzdělání.

Nebylo by to vlastně vůbec nějakým způsobem v tomto zákoně určeno, takže by vypuštěním bodu 2 tato situace byla naprosto nepřehledná a všichni by si mohli dělat, laicky řečeno, co chtěli, takže první věta, že splňuje vzdělání stanovené pro funkci, pro kterou má být ustanoven, je v tomto zákoně nutná. Z důvodů nutnosti řešení těchto problémů je tam potom ten režim po dobu dvou let nastoupení do školy a pouze po dobu pěti let je možné toto uplatňovat. Já z těchto důvodů nedoporučuji návrh kolegy Soukupa přijmout.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Chce pán kolega Soukup reagovať ako spravodajca? Áno.

Společný zpravodaj výborů SL J. Soukup: Jako zpravodaj musím upozornit, že paní poslankyně Petrová se mýlí, protože pokud dojde k vypuštění bodu 2, tak zůstává v platnosti původní znění zákona o služebním poměru, kde je jasně zakotveno, že splňuje předepsané vzdělání, takže tato argumentace nebyla zcela přesná. S vysvětlením, které jsme zde slyšeli a pro hladkost přijetí zákona svůj návrh stáhnu zpátky. Ale byl bych rád, aby tento federální parlamentní sbor, stejně jako příští Federální shromáždění si byl vědom, že to je výjimka, ve které v dalším zkvalitňování funkce a práce policejních sborů nelze pokračovat, protože na požadavku vysoké odborné úrovně musíme trvat, a naopak musíme v budoucnosti na ní trvat daleko vehementněji než nyní. Děkuji.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pánu poslancovi Soukupovi. Rozprava je ukončená. Jediný pozmeňujúci návrh, ktorý k nej bol prednesený, bol vzápätí stiahnutý. Hlasovať zatiaľ ešte nemôžeme, preto aj tento bod prerušujem a navrhujem, aby sme prerokovali ako ďalší bod návrh zákona na zmenu a doplnenie zákona č. 455/1991 Zb., o živnostenskom podnikaní - tlač 1507 s príslušným návrhom uznesenia snemovne, to je tlač 1522.

Bod programu 49 : Návrh na změnu a doplnění zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikaní (tisk 1507) a návrh usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny národů (tisk 1522).

Predkladateľom tohto návrhu je poslanec Senjuk. V tejto chvíli nie je ešte v sále, ale máme dobrú nádej, že sa o chvíľu dostaví, áno, už sa tak deje. Spravodajcom za Snemovňu ľudu bude pán poslanec Libor Kudláček, za Snemovňu národov poslanec Miloslav Roubal. Sú tu v plnej zostave, dúfam, že by sme teda mohli pristúpiť k prerokovávaniu tohto bodu.

Návrh bol prikázaný výborom ústavnoprávnym, hospodárskym a výborom pre plán a rozpočet obidvoch snemovní. Poprosím teraz pána poslanca Rostislava Senjuka za predkladateľa, aby odôvodnil návrh zákona.

Poslanec SN R. Senjuk: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, budu velice stručný. Návrh novelizace živnostenského zákona sestává pouze z jednoho jediného bodu, a to je novelizace § 74, kde všechny lhůty ve všech odstavcích, kde se ukládá povinnost přeregistrace soukromých podnikatelů, registrovaných podle zákona 105 a všem dalším osobám, povinných přeregistrace podle tohoto zákona, by se tyto lhůty prodloužily o půl roku. Jsme si vědomi, že novelizace živnostenského zákona by potřebovala novelizaci ve většině paragrafů, které v tomto zákoně jsou obsaženy, nicméně na to síly naše v současné době nestačí a domníváme se, že tato novelizace by měla být svěřena příštímu Federálnímu shromáždění. Nicméně, aby se zabránilo zahlcení živnostenských úřadů, možnosti poškození podnikatelské sféry, omezení objemu pracovních příležitostí z důvodu, že by nedošlo k přeregistraci, navrhujeme posunutí možnosti přeregistrace o ten půl rok, aby se tímto způsobem vytvořil prostor pro komplexní novelizaci živnostenského zákona. To je asi tak všechno. Děkuji.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Prosím spravodajcu za Snemovňu ľudu, pána poslanca Libora Kudláčka, aby nám podal spravodajskú správu. Pán poslanec Roubal tiež môže zaujať svoje miesto v spravodajskej lavici. Dostal som správu, že hlasovacie zariadenie bude čo nevidieť v poriadku. Pozývam teda poslancov do sály, čaká nás séria hlasovaní o všetkom možnom.

Společný zpravodaj SL L. Kudláček: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, moje zpravodajská zpráva bude bohužel velmi jednoduchá. Odkazuji vaši pozornost na tisk číslo 1522 národohospodářských výborů na usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny národů k návrhu na změnu a doplnění zákona číslo 455/91 Sb., o živnostenském podnikání, tisk 1507. Uvedený návrh zákona projednaly jako garanční výbory výbory hospodářské obou sněmoven, kromě toho výbory pro plán a rozpočet. Bohužel však nebyl návrh zákona projednán ve výborech ústavně právních a protože stanovisko vlády ČSFR k tomuto návrhu zákona bylo v podstatě negativní a protože nemáme k dispozici stanoviska ani jedné z národních rad, dospěly hospodářské výbory k tomuto závěru, který v tomto tisku máte, že totiž navrhují Sněmovně lidu a Sněmovně národů, aby předložený návrh na změnu a doplnění zákona, tisk 1507, vyřadily z programu jednání 22. společné schůze Federálního shromáždění.

Dovolte ještě malou poznámku. V tisku 1507 byla jedna ze dvou navržených novel živnostenského zákona formou poslanecké iniciativy, takže kladu toto jako otázku, jak bude naloženo s tiskem 1510, který hospodářské výbory, pokud vím, neprojednaly.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Pán poslanec Roubal, ako spravodajca za Snemovňu národov.

Společný zpravodaj výborů SN M. Roubal: Vážený pán predsedajúci! Ako spoločný spravodajca Snemovne národov budem veľmi stručný. Na základe rozhodnutia garančného výboru, ktoré tu predniesol pán kolega poslanec Kudláček, sa aj ja ako spoločný spravodajca Snemovne národov k tomuto rozhodnutiu pripájam.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Počuli ste odôvodnenie návrhu, počuli ste spravodajské vyjadrenie. Pýtam sa, či niekto hodlá vystúpiť v rozprave k novele zákona č. 455/91 Zb., tlač 1507, uznesenie tlač 1522.

Pán poslanec Janča.

Poslanec SL B. Janča: Vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové. I když předkladatel uvedl, že novela živnostenského zákona bude provedena komplexně novým parlamentem, pokud nebude stažen tento návrh z pořadu, předpokládám že ne, jak uvedl jeden ze zpravodajů, přece jen bych si dovolil podat několik pozměňovacích návrhů, právě proto, že v nastávajícím období rozvoj podnikatelství vyžaduje, aby nedocházelo k určitým nesrovnalostem a neshodám na živnostenských úřadech.

Z toho důvodu bych si dovolil podat následující pozměňující návrhy. V § 30 prohlídky provozoven 4. odstavec pamatuje na případy, kdy stav provozoven může ohrožovat život, zdraví, nebo životní prostředí. Při zjištění takové situace však živnostenský úřad nemá potřebnou pravomoc k řešení. Proto navrhuji doplnit tento odstavec následujícím textem: Je-li nebezpečí z prodlení, může živnostenský úřad rozhodnout o okamžitém zastavení výroby až do odstranění závad.

Za druhé - v § 74 podporuji návrhy kolegy Senjuka v odstavcích 1, 3 a 4 a navrhuji pozměnit znění odstavce 2 z těchto důvodů: Stávající praxe je taková, že živnostenský úřad je povinen vydat živnostenský list fyzickým osobám, které získaly oprávnění před účinností tohoto zákona a podnikají v živnosti volné nebo řemeslné. Podnikatelé jsou vyzýváni písemně, aby se dostavili na živnostenský úřad. Ne všichni na výzvu reagují. Někteří nevědí, zda i v dalším období budou podnikat, jiným se zdá poplatek za vydání živnostenského listu značně vysoký a své rozhodnutí odkládají na konec stanovené lhůty.

Za této situace nebudou živnostenské úřady schopny splnit podmínku stanovenou zákonem. Proto navrhuji změnit text odstavce 2 takto - za slovem "řemeslné" toto nové znění: "...ohlásí živnostenskému úřadu do jednoho roku od účinnosti tohoto zákona, tj. do 31.12. 1992 pokračování v provozování živnosti"; v případě přijetí návrhů kolegy Senjuka by samozřejmě termín byl jiný, o půl roku delší - "dnem ohlášení nabývají současně oprávnění k provozování těchto živností".

Za třetí - v příloze č. 1 skupina 108, která zahrnuje výrobu potravin a nápojů, s ohledem na ochranu spotřebitelů a zdraví obyvatel doplnit o ty živnosti, při kterých by podnikatelé byli nuceni mít alespoň základní znalosti v potravinářském oboru. Jedná se o tyto živnosti: cukrářské a cukrovinářské výrobky, cukrovarské a škrobárenské výrobky, lahůdkářství, mrazírenské výrobky, těstárenské a pekárenské výrobky, výroba alkoholických a nealkoholických nápojů, výroba ovocných a zeleninových výrobků, výroba tuků a olejů, výrobky z hub, výrobky z ryb.

Konečně poslední - v příloze č. 3 ve skupině 314 dochází při registraci živností spojených s ubytováním k nejasnostem, zda příslušné oprávnění má vydat okresní živnostenský úřad, nebo jeho městské pobočky. Navrhuji proto v oboru ubytování ponechat jen slova "ubytovací služby" a ostatní text vypustit. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Kto sa ďalej hlási do rozpravy? Teraz bude faktická poznámka spravodajcu.

Společný zpravodaj výborů SN M. Roubal: Áno, je to faktická poznámka. Ospravedlňujem sa, že vystupujem trochu oneskorene. Máme uznesenie hospodárskych výborov, kde hospodárske výbory odporúčajú, aby snemovne súhlasili s vypustením tohto bodu programu 22. spoločnej schôdze. Myslím, že predtým, než by sme ďalej rokovali, je potrebné rozhodnúť o tomto procedurálnom návrhu hospodárskych výborov. Keby sme rozhodli, že nesúhlasíme s týmto rozhodnutím hospodárskych výborov, potom hospodárske výbory by museli pripraviť svoje uznesenie k tejto tlači.

K tomuto zákonu sa vyjadrili výbory pre plán a rozpočet, výbory hospodárske, ale stanovisko garančného výboru - výborov hospodárskych - je, aby tento bod programu bol stiahnutý z programu rokovania 22. spoločnej schôdze.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Mal by som dať hlasovať. Môj panel mi ukazuje prítomnosť poslancov,... bohužiaľ, panel v sále mi neukazuje nič. Bohužiaľ, teraz už ani jeden panel neregistruje pohyb v laviciach. Obávam sa, že bude treba vymeniť niečo iné, než je riadiaci panel.

Žiadam zodpovedného pracovníka Kancelárie Federálneho zhromaždenia, aby zabezpečil spočítanie prítomnosti poslancov pomocou skrutátorov.

Žiadam poslancov Snemovne národov zvolených v Českej republike a poslancov Snemovne ľudu, aby sa dostavili do sály. Potrebujeme absolvovať jedno procedurálne hlasovanie.

Myslím, že bude možné prikročiť k hlasovaniu. Je to možné už v tejto chvíli. Zatiaľ, pán poslanec Roubal, zopakujte znenie procedurálneho návrhu, ktorý ste tu predniesli s súvislosti s tlačou 1507 a 1510.

Společný zpravodaj výborů SN M. Roubal: Procedurálny návrh je stanovisko hospodárskych výborov: Hospodárske výbory odporúčajú, aby snemovne súhlasili s vypustením tohto bodu z programu 22. spoločnej schôdze Snemovne ľudu a Snemovne národov Federálneho zhromaždenia.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ide o novelu živnostenského zákona. Počuli ste žiadosť príslušného výboru, ktorý žiada, aby sa tento bod stiahol z programu našej schôdze, to znamená, aby v tomto volebnom období táto novela prerokovávaná nebola. Bez rozpravy, toto je procedurálny návrh. Pán poslanec, nedávam vám slovo. Hlasujeme.

Kto súhlasí s predloženým návrhom, ako som ho tu citoval, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

(Hlasování: 14.49)

(SN 44, SL 34)

Kto je proti?

(SN 3, SL 9)

Kto sa zdržal hlasovania?

(SN 24, SL 36)

V Snemovni národov: štyridsaťštyri pre, tri proti, dvadsaťštyri sa zdržalo. V Snemovni ľudu: tridsaťštyri pre, deväť proti, tridsaťšesť sa zdržalo.

Konštatujem, že návrh bol zamietnutý. Pokračujeme v rokovaní.

Pokračujeme v rokovaní. Kto sa ďalej hlási do rozpravy? Technickú poznámku má pán poslanec Magyar. Do rozpravy je prihlásená pani poslankyňa Sahligerová.

Poslanec SN F. Magyar: Vážený pán predsedajúci, mal som právo vedieť, o čom budeme hlasovať. Preto som toto hlasovanie ignoroval.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: To právo ste mohli využiť svojou prítomnosťou v sále a pozorným počúvaním toho, čo tu bolo povedané.

Poslanec SN F. Magyar: Mne sa zdalo, že som počul z vašich úst aj zmienku o tlači 1510. Preto som chcel vedieť, či hlasujeme aj o tejto tlači alebo som zle počul.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Počuli ste dobre.

Poslanec SN F. Magyar: To je možné, ja už mám pokročilejší vek, možno mi sluch už tak dobre neslúži ako vám. Ďakujem.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: O to pozornejšie musíte počúvať.

Slovo má pani poslankyňa Sahligerová, s technickou poznámkou sa ešte hlási pán poslanec Roubal.

Společný zpravodaj výborů SN M. Roubal: Ja sa ospravedlňujem, ale dostávame sa do zaujímavej situácie. Na základe toho, že nebolo schválené uznesenie hospodárskych výborov ako výborov garančných, vám navrhujem, aby sme schválili uznesenie hospodárskych výborov, ktoré rokovali predtým o vecnej záležitosti, o novele živnostenského zákona a aby základom rokovania bola tlač 1507, ktorá je totožná s uznesením hospodárskych výborov k tomuto bodu.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Je to procedurálny návrh. Pani poslankyňa Sahligerová počká a zúčastní sa hlasovania o tomto návrhu.

Budeme hlasovať o tom, že základom nášho ďalšieho rokovania sa má stať tlač 1507. Kto súhlasí s tým, aby základom nášho rokovania k tomuto bodu sa stala tlač 1507, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

(Hlasování: 14.53)

(SN 67, SL 63)

Kto je proti?

(SN 0, SL 1)

Kto sa zdržal hlasovania?

(SN 10, SL 16)

V Snemovni národov: šesťdesiatsedem pre, nula proti, desať sa zdržalo. V Snemovni ľudu: šesťdesiattri pre, jeden proti, šestnásť sa zdržalo.

Návrh bol schválený. Budeme rokovať o pôvodnom návrhu poslanca Senjuka, č. 1507. Všetky pozmeňujúce návrhy sa majú týkať tohto návrhu. Slovo má poslankyňa Sahligerová.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP