Středa 29. dubna 1992

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem, pani poslankyňa Šormová. Kto ďalší chce vystúpiť v rozprave? S technickou poznámkou sa hlási pán poslanec Kopřiva.

Společný zpravodaj výborů SL T. Kopřiva: Poznámka by měla smysl jen tehdy, když by někdo chtěl vystoupit v diskusi a dát pozměňovací návrh. Takové kolegy bych žádal, aby své pozměňující návrhy formulovali vzhledem k tisku 1465.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: To je návrh ústavnoprávneho výboru na príslušné uznesenie.

Kto hodlá vystúpiť v rozprave k tomuto návrhu zákona, prosím? Nemám žiadne písomné prihlášky. Nikto sa o túto problematiku nezaujíma, takže rozpravu končím.

Hlasovať nemôžeme, pretože hlasovacia aparatúra ešte v tejto chvíli nie je v poriadku. Zapamätajme si, že k tomuto bodu bola ukončená rozprava a že stojíme pred hlasovaním.

Prikročíme k ďalšiemu bodu, to je bod, kde nám chýbala pani poslankyňa Petrová. Tá sa medzitým dostavila do parlamentu.

Ďakujem spravodajcom, ďakujem aj predkladateľovi. Ide o návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 344/1991 Zb., o služobnom pomere policajtov Federálneho policajného zboru a Zboru hradnej polície - tlač 1422 a návrh uznesenia Snemovne ľudu a Snemovne národov - tlač 1458.

Bod programu 38: Návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 334/1991 Sb., o služebním poměru policistů Federálního policejního sboru a Sboru hradní policie (tisk 1422) a návrh usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny národů (tisk 1458).

Prosím pani poslankyňu Petrovú za iniciatívnu skupinu poslancov, aby nám predloženú osnovu odôvodnila. Prosím pánov poslancov Soukupa a Kováča ako spravodajcov za snemovne, aby zaujali svoje miesto vo spravodajských laviciach.

Prosím, pani poslankyňa Petrová, máte slovo. Poslankyně SN J. Petrová: Pane předsedající, dámy a pánové, dovolte, abych vám přednesla odůvodnění návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 334/1991 Sb., o služebním poměru policistů zařazených ve Federálním policejním sboru a Sboru hradní policie.

Několik slov k obecné části. Zákon č. 334/1991 Sb., o služebním poměru policistů zařazených ve Federálním policejním sboru a Sboru hradní policie, byl schválen Federálním shromážděním dne 10. července 1991.

Jeho dosavadní aplikace v bezpečnostní praxi ukázala, že jeho některá ustanovení této praxi nevyhovují nebo některé otázky nejsou zcela dořešeny. Z tohoto důvodu je potřebné, pro zdokonalené fungování bezpečnostního aparátu v oblasti služebních vztahů, některá ustanovení zákona zpřesnit nebo upravit. Zároveň aplikace zákona ukázala, že úprava některých právních vztahů absentuje, a proto je nezbytné jeho doplnění.

Předkládaný návrh novelizace zákona č. 334/1991 Sb. zároveň zesoulaďuje právní úpravu s úpravou obsaženou v zákoně SNR č. 410/1991 Sb., o služebním poměru příslušníků Policejního sboru Slovenské republiky, a s úpravou obsaženou v zákoně České národní rady ze dne 19. března 1992, o služebním poměru příslušníků Policie České republiky.

Navrhovaná právní úprava nebude mít dopad na zvýšení bilance pracovních sil ani na zvýšení požadavků ze státního rozpočtu.

Nyní dovolte několik slov k jednotlivým částem vládního návrhu zákona.

K návrhu novelizace § 2: Se zřetelem k ustanovením § 3, § 6 a § 68 zákona č. 333/1991 Sb., o Federálním policejním sboru a Sboru hradní policie, jakož i k dikci ustanovení § 114 odst. 1 a § 117 odst. 1 zákona č. 334/1991 Sb., je do zákona nezbytné doplnit ustanovení o personální působnosti ministra vnitra ČSFR ve vztahu k rozhodování ve věcech služebního poměru ředitele Federálního policejního sboru a policistů zařazených ve službách tohoto sboru vyčleněných do podřízenosti ministra a obdobné ustanovení o personální působnosti náčelníka vojenské složky Kanceláře prezidenta ČSFR ve vztahu k rozhodování ve věcech služebního poměru ředitele Sboru hradní policie.

K návrhu novelizace § 3: Zkušenosti z dosavadní aplikace ukazují, že rigorózní vyžadování splnění vzdělání stanoveného pro funkci, do které má být policista ustanoven, jako jedné z podmínek pro přijetí do služebního poměru, není v současné době vždy zcela spravedlivé (zejména ve vztahu k těm uchazečům, kteří nemohli studovat z důvodů politické perzekuce), ani reálné (např. pokud jde o odborné policejní vzdělání, které nelze získat na civilních školách). Proto se navrhuje, aby ministr vnitra ČSFR, náčelník vojenské složky Kanceláře prezidenta ČSFR a ředitelé policejních sborů byli oprávněni poskytovat ze splnění této podmínky odůvodněné výjimky (obdobně jako je tomu např. v úpravě služebního poměru příslušníků Policie České republiky). Obdobně je daný problém řešen i v nařízení vlády k provedení zákona č. 143/1992 Sb. s účinností od 1. 5. 1992, kde se také zavádí možnost udělování výjimek ze strany ministra.

K návrhu novelizace § 5: Oproti dosavadní úpravě se navrhuje zkušební dobu obligatorně nestanovovat, nýbrž fakultativně sjednávat. Navrhovaná úprava služebnímu orgánu umožní sjednat diferencovaně délku zkušební doby, popř. zkušební dobu již sjednanou se souhlasem policisty zkrátit, dosahuje-li policista v průběhu zkušební doby velmi dobrých výsledků ve výkonu služby. Řešeny jsou rovněž případy, kdy policista ve zkušební době nemohl konat službu pro nemoc nebo úraz.

K návrhu na doplnění § 8 a) a § 10 a) : Zásadní změny v bezpečnostní politice, koncepci, úkolech a v organizaci a řízení resortu federálního ministerstva vnitra a policejních sborů se projevují ve značné personální obměně policistů, zejména ve vedoucích a řídících funkcích. Funkce jsou obsazovány především nově přijatými policisty vybranými z civilní sféry. Pro tento účel se jeví výhodné i zachovat některé instituty, které znala dřívější úprava, a to "propůjčení hodnosti", kde se však nyní navíc navrhuje obligatorně přiznávat hodnostní plat z propůjčené hodnosti, a "pověření výkonem funkce", které se však nyní navrhuje omezit nejdéle na dobu šesti měsíců, tj. nikoli dřívější neurčitou "dočasností". V souvislosti s omezením doby pověření se policistovi zachová jeho původní funkce.

K návrhu novelizace § 11 a § 16: Návrh podmínit přemístění nebo přeložení policisty, jehož dosavadní funkce byla v důsledku organizačních změn zrušena, souhlasem policisty s touto změnou ve služebním poměru, je odůvodněn ústavním zákazem nucené práce nebo služby (pro srovnání čl. 9 odst.1 Listiny základních práv a svobod uvozené ústavním zákonem č. 23/1991 Sb.). Se zřetelem k této skutečnosti je pak nezbytné rozšířit dosavadní důvody pro propuštění policisty ze služebního poměru rovněž o jeho nesouhlas s přemístěním nebo přeložením v uvedené situaci.

K návrhu novelizace § 15 a § 17: K odstranění dosavadních sporů ohledně dne skončení tzv. výpovědních dob při skončení služebního poměru uvolněním nebo propuštěním se navrhuje v zásadě převzít úpravu obsaženou v § 45 odst. 2 zákoníku práce.

K návrhu novelizace § 36: Stanovení maximální délky jedné nepřetržité služby na 12 hodin zákonem neodpovídá potřebám útvarů a pracovišť se specifickými podmínkami výkonu služby, např. jednotka rychlého zásahu Federálního policejního sboru, operační střediska, služba dozorčích důstojníků. Navrhuje se proto délku služby stanovit prováděcí vyhláškou a nikoliv zákonem, a to v zásadě na nejvýš 12 hodin s tím, že ředitelé budou zmocněni stanovit délku jedné nepřetržité služby až na 24 hodin tam, kde to vyžadují specifické podmínky výkonu služby. Ve služebním poměru příslušníků Policie České republiky a příslušníků Policejního sboru Slovenské republiky je tato úprava obdobná.

K návrhu novelizace § 96: Návrhem je sledován cíl alespoň částečně zmenšit rozdíly v náležitostech souvisejících se skončením služebního poměru v jednotlivých policejních sborech federace a republik. Tato plnění jsou nejnižší právě u policejních sborů federace, což nepůsobí motivačně a může negativně ovlivňovat fluktuaci policistů k policejním sborům republik. Omezené finanční prostředky resortu federálního ministerstva vnitra v současné době však umožňují zesouladit pouze výpočet výše odchodného. Naproti tomu je nezbytné ponechat absolutní omezení výše odchodného, kterou úprava služebních poměrů příslušníků republikových policejních sborů nezná. Současně se navrhuje, aby policistům, kteří jsou ze služebního poměru propuštěni pro porušení služební povinnosti, napříště nenáleželo odchodné vůbec (dosud náleží ve výši až do jednoho hrubého měsíčního příjmu), naproti tomu se navrhuje upustit od dosavadního nelogického krácení odchodného policistům, kteří dosáhli důchodového věku.

K návrhu novelizace § 97: Platové vyrovnání se navrhuje poskytovat i v případě nároku na vdovský nebo vdovecký důchod, obdobně jako příspěvku za službu podle § 100 odst. 2 zákona. Poskytování vdovského nebo vdoveckého důchodu by nemělo být důvodem pro poskytování platového vyrovnání, neboť tyto důchody jsou poskytovány z titulu zabezpečení pozůstalostními dávkami.

Dobu poskytování platového vyrovnání se navrhuje prodloužit na 12 měsíců, neboť nárok na platové vyrovnání bude vznikat v budoucnu pouze ve výjimečných případech, vzhledem k tomu, že ve FMV a v policejních sborech federace již zásadní organizační změny proběhly a platové vyrovnání se nadále bude poskytovat pouze policistům propuštěným v důsledku organizačních změn. Pro srovnání se uvádí, že policejní sbory republik poskytují platové vyrovnání rovněž až po dobu 1 roku.

K návrhu novelizace § 99: S ohledem na připravované zrušení pracovních kategorií, tento zákon byl schválen i Sněmovnou národů, a kategorií funkcí s postupným odchodem do starobního důchodu až v 60 letech věku se navrhuje limitovat výši příspěvku za službu obecnou maximální hranicí pro starobní důchod. Výše příspěvku za službu s ohledem na jeho konstrukci a průměrnou délku služby by dosavadní maximální hranici důchodu v zaměstnání III. pracovní kategorie přesahovala zcela výjimečně. Pro srovnání se uvádí, že příspěvek za službu vyplácený policejními sbory republik je absolutně limitován 40 % hrubého měsíčního služebního příjmu.

K návrhům novelizací ostatních ustanovení: Ostatní navrhované změny a doplňky reagují na ustanovení Listiny základních práv a svobod, například nutnost uložení povinnosti příjemci platového vyrovnání a příjemci příspěvku zákonem v § 97 odst. 2 a v § 101 nový odstavec 3, novelizaci trestního zákona a trestního řádu, vypuštění kázeňského vyřizování trestných činů v § 28 odstavec 2 a v § 31 vypuštění odstavce 2 a části věty v § 32 odstavec 2, schválení zákona číslo 143/1992 Sb., o platu a odměně za pracovní pohotovost v rozpočtových a v některých dalších organizacích a orgánech, důsledné nahrazení slov "funkční plat" slovním spojením "tarifní plat" v příslušných ustanoveních zákona, dále se zřetelem k zákonům národních rad o služebním poměru příslušníků policejních sborů republik recipročně započítávají délku služby v těchto jiných služebních poměrech, jakož i nároky s tím související, např. v § 128 nový odstavec 8, popř. reagují na novelizaci jiných ustanovení zákona nebo mají upřesňující charakter.

Vážené kolegyně a kolegové, žádám vás, abyste z těchto důvodů návrh tohoto zákona schválili, abychom umožnili policii lépe pracovat a umožnili jí vyřešit některé problémy, které v současné době policie má. Děkuji vám.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pani poslankyni Petrovej. Návrh prerokovali výbory ústavnoprávne a branné a bezpečnostné obidvoch snemovní. Návrh uznesenia pripravili výbory branné a bezpečnostné, spravodajcami boli určení pán poslanec Marián Kováč a pán poslanec Soukup. Kto z nich chce vystúpiť ako prvý? Pán poslanec Kováč.

Společný zpravodaj výborů SN Marián Kováč: Ďakujem pán predsedajúci, panie poslankyne, páni poslanci, vážení hostia! Dovoľte úvodom osobnú poznámku, ktorá síce nie je priamo súčasťou spravodajskej správy, aj keď súvisí s prerokovávanou problematikou.

Pristupujeme, ako bolo povedané, k prerokovávaniu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 334/1991 Zb., o služobnom pomere policajtov, zaradených vo Federálnom policajnom zbore a Hradnej polícii v znení zákona 143/1992 Zb.

Zákon č. 334/1991, ako uviedla kolegyňa Petrová, bol prijatý vo Federálnom zhromaždení pred necelým rokom, presne 10. júla 1991. Z týchto dôvodov sa v dôvodovej správe uvádza, že zmeny a doplnky si vyžiadala bezpečnostná prax, ale dovoľte mi poznamenať, že toto je len časť pravdy. Tou druhou je skutočnosť, že pri prerokovávaní mnohých zákonov sme prijali neraz filozofiu "nie je dôležité, čo sa hovorí, ale kto to hovorí". Bohužiaľ, takéto uvažovanie sme prijali aj v rezorte, v ktorom, a v to som dúfal, nebudú rozhodovať politické kritériá, ale predovšetkým kritériá odborné. Keď k tomu pripočítam skutočnosť, že pre tak veľké množstvo zákonov, ktoré sme prerokovávali v tomto volebnom období, bol len zriedka vytvorený dostatočný časový priestor, nemohli by sme byť ani príliš prekvapení, keď sme sa dostávali do situácie, povedzeme horolezca, ktorý zlyhal tesne pred vrcholom, resp. v dôsledku vyčerpania, a po úspešnom výkone nezvládol zostup do základného tábora.

Dnes, pri prijatí tohto zákona, máme možnosť túto situáciu vylepšiť. Naša úloha je v tejto chvíli, predpokladám, o to zodpovednejšia, že zúročenia skúseností s takmer ročnou existenciou zákona č. 334/1991 Zb. sa neujala vláda ČSFR, resp. Ministerstvo vnútra, ale iniciatívnu úlohu na seba prevzali kolegovia poslanci, vedení poslankyňou Petrovou.

Z doteraz uvedených dôvodov som prijal za svoje uznesenie branného a bezpečnostného výboru Snemovne národov ČSFR a prijal som funkciu spravodajcu pri prerokovávaní predloženého návrhu zákona.

Z poverenia výboru vám predkladám nasledujúce informácie: Vzhľadom na skutočnosť, že ide o návrh, ktorým sa mení, resp. dopĺňa zákon, ktorý je v platnosti necelý rok, je len logické, že sa neprerokovávali jeho zásady. Už som spomenul, že navrhovateľom je skupina poslancov, a nie federálna vláda. Predseda Federálneho zhromaždenia v zmysle § 39 Rokovacieho poriadku Federálneho zhromaždenia požiadal o stanovisko k návrhu vládu ČSFR, Českú národnú radu a Slovenskú národnú radu.

Bohužiaľ, pri tomto kroku došlo k časovej tiesni, a tak sa stalo, že branné a bezpečnostné výbory Snemovne ľudu a Snemovne národov rokovali na gesčnom rokovaní 2. apríla 1992 bez stanoviska vlády ČSFR a Českej národnej rady. Bolo predovšetkým snahou pripraviť návrh zákona ešte na túto záverečnú spoločnú schôdzu Snemovne ľudu a Snemovne národov Federálneho zhromaždenia ČSFR v VI. volebnom období.

Dovoľte mi, aby som vás zoznámil so stanoviskom vlády. Vláda s predloženým návrhom súhlasí s tým, aby pri jeho dopracovaní bolo prihliadnuté k jej námetom a pripomienkam uvedeným v stanovisku. Išlo predovšetkým o skutočnosť, že vláda nesúhlasí so zmäkčením podmienok pre prijatie do služobného pomeru, ako bolo uvedené v návrhu zákona vo vám pôvodne predloženej tlači 1422 v bode 2. Upozornila, že ustanovenie § 3 zákona č. 334/1991 Zb. je nutné posudzovať v súlade so zákonom č. 143/1992 Zb., o plate a odmeňovaní za pracovnú pohotovosť v rozpočtových a v niektorých ďalších organizáciách a orgánoch a s vykonávacími predpismi k nemu. Podľa názoru vlády je potrebné vzťah vzdelania a funkcie riešiť tarifnými triedami pre výkon určitých funkcií v štátnej službe. Vláda ďalej odporučila, aby bol vládny návrh zákona upravený v súlade so skôr prijatými právnymi predpismi z oblasti pracovného práva, sociálneho zabezpečenia a trestného práva. Toto sa vzťahu napríklad na § 28 zákona č. 334/1991 Zb., ktorý je nutné upraviť v zmysle novely Trestného poriadku inštitútu premiestnenia a preloženia policistu. Má sa v tomto prípade na mysli presnejšie vymedzenie priebehu doby po skončení služobného pomeru, ako aj stanovenie povinnosti príjemcu platového vyrovnania, povinnosti príjemcu príspevku za službu, či spôsob stanovenia priemerného služobného príjmu.

Vláda tiež odporučila, aby bola právna úprava služobného pomeru policajtov Federálneho policajného zboru zladená s právnou úpravou služobného pomeru policajtov v Českej republike a v Slovenskej republike.

Prečo uvádzam tieto skutočnosti takto podrobne? Isto uznáte, že bolo úplne logické, keď branné a bezpečnostné výbory Snemovne ľudu a Snemovne národov Federálneho zhromaždenia pristúpili aj k opätovnému gesčnému rokovaniu dňa 28. apríla 1992, síce opäť v časovej tiesni, ale predsa. To už sme mali k dispozícii k rokovaniiu aj stanovisko branného a bezpečnostného výboru Slovenskej národnej rady, ako aj stanovisko ústavnoprávnych výborov Snemovne ľudu a Snemovne národov Federálneho zhromaždenia ČSFR. O týchto stanoviskách vás bude informovať podrobnejšie kolega Soukup.

Na základe týchto stanovísk branné a bezpečnostné výbory Snemovne národov a Snemovne ľudu Federálneho zhromaždenia ČSFR svoje predchádzajúce uznesenie k prerokovávanej problematike zo dňa 2. 4. 1992 revokovali.

Vám predložená tlač 1458 je výsledkom doterajšieho rokovania o predložených stanoviskách, je výsledkom kompromisov a hľadania najoptimálnejších riešení.

Dovoľte mi pri tejto príležitosti oceniť prácu tých, ktorí k plneniu svojich povinností pristupujú s úplnou samozrejmosťou, aj keď väčšinou zostávajú v anonymite. Mám v túto chvíľu na mysli prácu právneho konzultanta Kancelárie Federálneho zhromaždenia, dr. Havlovú.

Za povšimnutie stojí aj skutočnosť, s akou pozornosťou a disciplínou pristupovali k prerokovávanej problematike poslanci branno-bezpečnostných výborov Snemovne ľudu a Snemovne národov. Pre návrh v tlači 1458 hlasovalo v Snemovni ľudu 12 poslancov a v Snemovni národov 16 poslancov. Disciplinovane teda dokázali vydržať takmer do posledného dňa rokovania tohto Federálneho zhromaždenia.

Pretože v doterajšom priebehu rokovania sme neobdržali žiadne negatívne stanoviská, odporúčam vám predložený návrh zákona schváliť.

Ďakujem za pozornosť.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pánu poslancovi Kováčovi za podrobnú spravodajskú správu.

Prosím pána poslanca Soukupa ako ďalšieho. Společný zpravodaj výborů SL J. Soukup: Pane předsedající, dámy a pánové, návrh novely zákona č. 334/91 Sb., projednal výbor branný a bezpečnostní SNR 31. března tohoto roku a vyslovil s ním souhlas.

V ČNR výbory ústavně právní a petiční, pro právní ochranu a bezpečnost se usnesl, že z časových důvodů se nebude návrhem tohoto zákona zabývat.

Připomínky vlády České a Slovenské Federativní Republiky uvedl pan poslanec Kováč.

Z výborů Federálního shromáždění byl návrh projednán výbory ústavně právními se souhlasným stanoviskem a výbory branně bezpečnostními ve dvojím gesčním jednání, kde ve výsledné zpravodajské zprávě, kterou máte před sebou pod č. tisku 1458 došlo prakticky k zapracování všech připomínek, které k návrhu novely zákona vyslovila vláda České a Slovenské Federativní Republiky.

Jediný bod, kde nedošlo k úplné shodě a kde výsledky branně bezpečnostních výborů Federálního shromáždění jsou jakýmsi kompromisem, je bod 2 navrhované novely zákona, který se týká § 3 původního zákona č. 334/91 Sb., a kde se jedná o změkčení podmínek pro přijetí policistů do služebního poměru s tím, že v původním návrhu bylo umožněno, aby policista splňoval nejbližší nižší než stanovený stupeň vzdělání.

S tímto návrhem vláda vyslovila nesouhlas a v gesčním jednání výborů branně bezpečnostních byl problém vyřešen tak, že takovéto snížení úrovně vzdělání může povolit výjimkou pouze ministr vnitra, náčelník vojenské složky Kanceláře anebo ředitel policie. Je to obdobné řešení, jaké bylo přijato v zákoně o služebním poměru policistů České republiky.

Za Sněmovnu lidu vám jako zpravodaj doporučuji přijetí tohoto zákona.

Děkuji.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pánu poslancovi Soukupovi. Prosím poslancov, aby sa nedali vyrušovať pracovníkom Kancelárie, ktorý sa pokúsi zistiť chybu v hlasovacom zariadení priamo v riadiacom pulte predsedu.

Budeme pokračovať v rokovaní. Vypočuli sme si predkladaciu správu aj správu spravodajcov. Otváram diskusiu k tomuto bodu programu. Kto sa do nej hlási? (Nikdo se nehlásil.)

Pán poslanec Soukup sa hlási ako poslanec, ktorý chce vystúpiť v rozprave. Prosím, má slovo.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP