Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Hlási sa pán podpredseda
vlády Rychetský. Má slovo.
Místopředseda vlády ČSFR P. Rychetský:
Vážený pane předsedající,
vážené dámy a pánové,
dovolte mi, abych z tohoto místa jménem vlády
ČSFR a z části i s notnou dávkou sebekritiky
konstatoval jednu skutečnost. Tato země nemá
komplexní koncepci bytové politiky. (Potlesk.) Skutečnost,
že ji nemá, je dána několika příčinami.
Jednou, a to základní z nich, je fakt, že dnem
1. ledna 1991 došlo k novému rozdělení
kompetencí mezi federaci a republiky tak, že na úrovni
federace zůstala toliko koncepce zákonodárná,
toliko působnost zákonodárná a toliko
ve dvou oblastech - v oblasti občanského práva,
občanského zákoníku a v oblasti úpravy
vlastnických vztahů včetně vlastnictví
k bytům. Všechny ostatní součásti
toho, co se nazývá bytovou politikou, to je výstavba
bytů, správa a údržba bytového
fondu, distribuce bytů, vytváření
celkového klimatu ekonomického a úvěrového
pro realizaci bytové politiky, je již déle
než rok ve výlučné působnosti
obou republik.
Bylo ovšem povinností federální vlády
v těchto dvou bodech, ve kterých zůstala
na úrovni federace působnost zachována, tj.,
pokud se týká nové úpravy občanskoprávních
vztahů a zákona o vlastnictví bytů,
se ve svém funkčním období svých
povinností zhostit.
Novela občanského zákoníku byla předložena
již v květnu r. 1991 a Federální shromáždění
ji na sklonku minulého roku přijalo. Vlastní
zákon o vlastnictví k bytům a nebytovým
prostorám byl vládou připravován v
podstatě ode dne, kdy byla přijata velká
novela občanského zákoníku, kdy byl
jasný právní základ, od kterého
se odrážíme.
Čeho chceme dosáhnout? V této zemi i v této
budově je téměř módním
termínem "tržní vztahy, tržní
hospodářství" a přirozeně
v této oblasti i "trh s byty". Vláda si
uvědomuje, že bydlení je jednou ze základních
forem lidské existence a že trh s byty je naléhavý
požadavek, ale že nejde o stejný fenomén
jako třeba trh se zeleninou. (Potlesk.)
Proto vláda zvážila všechny tři
možné varianty a koncepce toho, jak se k trhu s byty
dostat. Co to je trh s byty? Podle našeho názoru to
je vytvoření takové situace, kdy na jedné
straně občan této země má možnost
v souladu se svým ústavou zaručeným
právem a svobodou pobytu rozhodnout o tom, kde a jak bude
bydlet, samozřejmě i v souladu se svými možnostmi.
Druhou částí téže mince je ovšem
právo vlastníka užívat skutečně
plody vlastnictví, postavení vlastníka domovního
fondu takové, aby vlastnictví bylo současně
nejen závazkem ke společnosti, ale současně
činností, která je prospěšná
i pro vlastníka. Vytvoření této situace
je otázkou řady let. První krok se ovšem
musí učinit ihned. Musí se učinit
ihned proto, že - myslím - není přesvědčivějšího
důkazu, než pohled na realitu v této zemi o
tom, že dosavadní systém je naprosto nepřijatelný
a nevyhovující. Jen na území České
republiky se do údržby a správy existujícího
bytového fondu, který byl celý po r. 1948
znárodněn a státem spravován, investovaly
částky od 5 do 7 mld. korun ročně
a výsledek byl, že tento bytový fond rok od
roku chátral a chátral a rozhodnutím z minulého
roku, posléze s účinností od 1. ledna
t.r., byl celý předán do vlastnictví
obcí, ovšem bez pětimiliardových dotací,
které se předtím do bytového fondu
ze státního rozpočtu republik poskytovaly.
Je tedy nepochybné, že tento systém je třeba
nahradit systémem jiným a nabízí se
jako jediná schůdná cesta vytvoření
podmínek a prostředí pro to, aby většina
občanů, budou-li chtít a budou-li moci, změnila
svůj statut nájemce na statut vlastníka.
Nabízejí se teoreticky tři varianty. První
z nich by bylo přijetí zákonné koncepce,
pro kterou dnes sice nikdo nehovořil, ale která
- zdá se - je též koncepcí pro jisté
skupiny přijatelnou, koncepce, kde bychom změnili
pouze vlastníka domu, kde bychom místo dnešního
vlastníka domovního majetku obce, se pokusili najít
někoho jiného, aby tuto péči převzal.
Byla by to koncepce, podle které - jak jsem několikrát
řekl - by se prodávaly domy nastojato i s lidmi
jako kravíny s krávami. Tato koncepce má
jednu nevýhodu. Nevýhoda této koncepce spočívá
v tom, že nenaleznete takového kupce, který
by si koupil sídliště Bohnice, sídliště
Čimice. Touto cestou by se podařilo prodat jen několik
domů s výhodnou pozemkovou rentou na výhodném
místě, kde i jejich zbourání a prodej
pozemku by přinesl vysoký zisk. Jinak by se opět
nic v této zemi nezměnilo.
Druhá koncepce je koncepce, která zde byla předložena,
a sice koncepce skupiny poslanců, kteří použili
původní verzi vládního návrhu
a předložili ji Federálnímu shromáždění
k projednání. Vláda ČSFR tuto iniciativu
kvituje, neboť při řádném legislativním
projednání bylo jasné, že svůj
vládní návrh zákona by nebyla schopna
předložit Federálnímu shromáždění
do 13. března, což byl termín, do kterého
bylo nutné vládní návrhy Federálnímu
shromáždění předat.
I poté, co poslanci tento poslanecký návrh
předložili, pokračovala vláda v přípravě
vládního návrhu a poté, co byla vyzvána
k předání stanoviska, dopracovaný
vládní návrh Federálnímu shromáždění
předložila.
Chtěl bych zdůraznit, že nepřijme-li
Federální shromáždění
úpravu vlastnictví k bytům a nebytovým
prostorám s ohledem na skutečnost, že byl již
přijat transformační zákon v podobě,
která neřeší celou řadu vzniklých
problémů, ale tyto problémy naopak zakládá,
a to zejména v oblasti družstevních bytů,
ať standardních nebo pořízených
formou půdní nástavby a vestavby na domě
ve vlastnictví jiného subjektu, pak se dostaneme
do situace, že v oblasti družstevních bytů
se nepodaří vyvolané diskrepance vyřešit
do uplynutí lhůty, transformačním
zákonem stanovené, tj. do 28. července. Založená
nerovnost mezi družstevníky, nájemci standardních
bytů a družstevníky, nájemci bytů
v půdních nástavbách, stejně
jako nevyjasněné otázky úvěrové,
návratnosti státních dotací v některých
případech a ostatní související
otázky, nebude možné řešit jindy,
než v době, kdy marně uplynou lhůty,
založené v transformačním zákonu,
konkrétně lhůta, podle které lze požádat
družstvo a vyzvat o převod družstevního
bytu do vlastnictví pouze do 28. července tohoto
roku.
Toto považujeme za vážný důvod
pro to, aby Federální shromáždění
s veškerou odpovědností předloženou
osnovu, která je výsledkem jakéhosi kvazi
dohodovacího řízení mezi vládou,
předkladateli poslaneckého návrhu a zástupci
ústavně právních výborů,
skutečně projednalo. Soudím, že jde
o osnovu vyváženou, která v tuto chvíli
má tři body, které je nutné řešit.
Jde o dva případy alternování textu
v § 5 a tuším, že v § 18 a dále
o případ § 9.
Pokud se týká § 5 podle alternativy I se sice
předpokládá v případě,
že dosavadní vlastník domu se rozhodne jednotlivou
bytovou jednotku prodat, je jeho povinností nabídnout
ji tomu, kdo má k ní nájemní vztah,
ale toto právo zaniká, pokud jej nevyužije
nájemce do 6 měsíců. Po 6 měsících
zůstává pouze právo předkupní,
což znamená, že bytovou jednotku získá
ten, kdo dá víc.
Vláda předkládá alternativu II, alternativu,
která reaguje na skutečnou situaci této země,
na skutečnost, že v bytech bydlí po právu
nájemci a že díky rozhodnutí Federálního
shromáždění jim byl poskytnut evropský
standard ochrany nájemníka, ochrany, která
znamená, že nemůže přijít
o nájemní vztah jinak než soudní cestou,
jinak než ze zákonných důvodů
a ve většině případů pod
náhradou. Zvažme tedy, co bude motivovat nájemce
bytů, aby své byty do vlastnictví koupili
a spolu s byty převzali odpovědnost za střechy,
obvodové pláště, zrezavělé
stoupačky a vlastně celý zdevastovaný
bytový fond z uplynulých let.
Patrně jedině skutečnost, že koupě
bytu jim bude přístupná, bude pro ně
reálná a bude pro ně vyhrazena.
Domnívám se, že Federální shromáždění
by mělo přijmout u § 5 alternativu II, neboť
to je první nezbytný krok k tomu, abychom z nájemců
mohli vytvořit vlastníky bytů. U § 18
jsou dvě alternativy, obě alternativy se vztahují
k otázce návratnosti vložených státních
prostředků ve prospěch bytového družstva
tam, kde bytové družstvo prodá bytovou nebo
nebytovou prostoru někomu jinému než družstevníkovi,
někomu jinému než tomu, kdo složil členský
podíl a podílel se na výstavbě družstevního
domu nebo bytu, to znamená když prodá tuto
bytovou prostoru, abych tak řekl, skutečně
tržně třetímu subjektu. V těchto
případech je opravdu třeba zajistit, aby
se státu vrátily prostředky, které
do pořízení této prodávané
části nebo jednotky vložil.
Podle alternativy I se navrhuje paušální ustanovení,
podle kterého v případě každého
takového prodeje, každého takového převodu
je družstvo povinno do fondu národního majetku
dát 75 procent z tržby bez ohledu na to, zda vložené
prostředky státu se podílely na hodnotě
jen 10 procenty, 5 procenty nebo naopak vyšší
částkou. Někdy je to i 100 procent.
Alternativa II, která vychází z vládního
návrhu, předpokládá navrácení
těch prostředků, které byly vloženy,
nikoliv prostředků vyšších. Není
důvod, proč zatěžovat ostatní
družstevníky, kteří ručí
za schodek a hospodaření družstva, ale není
důvodu požadovat částku nižší,
kromě odpisů ve výši jednoho procenta
ročně.
Zbývá posouzení ustanovení §
9, jak o něm hovořil pan poslanec Dr. Benčík,
ustanovení, které je skutečně extrémní,
ustanovení, které umožňuje soudu za
zákonem stanovených podmínek vyvlastnění
vlastníka. Chtěl bych zdůraznit, že
skutečnost, že takové ustanovení svěřuje
tuto možnost soudu, nepovažuji za excentrickou, ale
naopak za samozřejmou. Pokud má někdo o vyvlastnění
rozhodovat a pokud se tedy usoudí, že jsou zákonné
důvody pro vyvlastnění, jediným kdo
by měl o takové věci rozhodnout, by měl
být právě soud.
Jsme si vědomi toho, že § 9 je ustanovením,
které je do značné míry rozporné
a že právní řád má i jiná
ustanovení, má i jiné prostředky ochrany
proti tomu, kdo porušuje ať už práva ostatních,
svobody ostatních, nebo zasahuje do jejich výkonu
vlastnických práv. S návrhem paní
zpravodajkyně Samkové na vypuštění
§ 9 bez náhrady, tedy jménem vlády,
souhlasím.
Soudím, že pokud by Federální shromáždění
přijalo koncepci zákona v těch dvou alternativách
u § 5 a 18 a současně rozhodlo o vypuštění
§ 9 z osnovy zákona, přijalo by osnovu, která
by vyřešila ten naléhavý problém,
kterým jsem v úvodu začal. Položil by
se tedy základ koncepce bytové politiky této
země a nemuseli bychom už tvrdit, že tato země
koncepci bytové politiky nemá. Děkuji vám
za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem podpredsedovi vlády dr. Rychetskému.
Budeme pokračovať v rozprave. Ďalej v nej vystúpi
pán poslanec Marián Farkaš so stanoviskom klubu
poslancov ODÚ. Je to posledný písomne prihlásený
poslanec, ktorý vystúpi za klub. Ďalej sú
do rozpravy prihlásení páni poslanci Jurečka,
Fišera, Florián, Motyčka, Senjuk, Tichý,
Gandalovič, Adámek, Pohanka a Sokol. Slovo má
poslanec Farkaš.
Poslanec SN M. Farkaš: Vážený pán
predsedajúci, vážené Federálne
zhromaždenie! Návrh zákona o vlastníctve
k bytom a nebytovým priestorom nahrádza prežitú
a roztrieštenú legislatívnu úpravu,
poplatnú direktívnemu riadeniu bytovej politiky.
Je dôležitý pre štart začínajúceho
procesu privatizácie bytových fondov. A nahrádza
§ 24 až 28 zákona č. 42/1992 Zb... (Hluk
v sále, předsedající poslance napomíná.)
... o úprave majetkových vzťahov a vyporiadaní
majetkových nárokov družstiev.
Schválením navrhovaného zákona sa
predíde rôznym sporom a dohadom, ktoré v súčasnom
právnom stave môžu v budúcnosti vzniknúť.
Veľmi dôležitým momentom je umožnenie
hospodárenia s bytovým fondom obciam a takto získať
finančné prostriedky na riešenie najaktuálnejších
a najnaliehavejších problémov v bytovom hospodárstve,
ktoré sú všeobecne známe.
Poslanecký klub ODÚ si celkom uvedomuje legislatívnu
náročnosť predmetnej problematiky, a tým
aj kolíznych momentov predlohy. Budeme podporovať
alternatívu I, ale aj pozmeňujúce návrhy,
ktoré vylepšia predlohu. Samozrejme, že podporíme
aj celkové znenie zákona. Ďakujem za pozornosť.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Farkašovi. Teraz dávam
slovo poslancovi Jurečkovi, ktorý je ďalším
prihláseným do rozpravy. Po ňom vystúpi
pán poslanec Fišera.
Poslanec SL J. Jurečka: Pane předsedající,
dámy a pánové, předkládaný
zákon má závažné důsledky
pro alespoň polovinu domácností v ČSFR.
Jeho text by proto měl být jasný a srozumitelný.
Myslím, že ne tato rozprava, ale především
čas ukáže, nakolik navržená úprava
bude odpovídat potřebám občanů
a vlastníků domů a nakolik bude nutno se
k této problematice vrátit.
Domnívám se, že postavení dosavadních
nájemců bytů by nemělo být
v žádném případě znejistěno
či ohroženo i za situace, že si byty nekoupí.
Proces prodeje bytů by měl být plynulý,
tak jak budou vytvářeny podmínky jak v oblasti
nájemných bytů, tak v oblasti dostatečných
prostředků u obyvatelstva a některých
finančních institutů.
Musíme si však být vědomi toho, že
privatizace bytového fondu by se měla především
odehrát na úrovni prodeje celých domů
za současné ochrany nájemců, při
postupně upravovaném regulování nájemného.
Navržený zákon je jen, chcete-li, podpůrným
prostředkem reagujícím na situaci, ve které
se nacházíme.
S úmyslem odstranit nedostatky předloženého
návrhu, které považuji za závažné,
uplatňuji tyto pozměňovací návrhy:
V § 4, smlouva o převodu jednotky. Na závěr
§ 4 doporučuji zařadit nový odstavec
6, který by upravoval přechod práv z odpovědnosti
za vady prací dodaných před prodejem bytu
či nebytového prostoru tak, že k reklamaci
vad budou oprávněni noví vlastníci
bytu či nebytových prostor. Navrhuji text odstavce
6 v tomto znění: "Byla-li uzavřena smlouva
o dílo týkající se domu, přecházejí
práva z odpovědnosti za vady na vlastníky
jednotek a na jejich právní nástupce."
V § 5 doporučuji přijmout variantu II. Ustanovení
o možnosti prodat užívaný byt jen jeho
nájemci respektuje skutečnost, že utváření
trhu v oblasti bydlení vyžaduje postupné kroky,
delší časové období, přihlíží
k existujícímu zájmu o byty v centrech větších
měst a tím k relativnímu nedostatku bytů
v těchto oblastech.
V případě, že nebude přijata
varianta II. § 5, uplatňuji u varianty I. § 5
pozměňovací návrh - v odstavci 3,
a to prodloužení lhůty z šesti měsíců
na osmnáct měsíců.
K § 17 odstavec 1 a 2 - v odstavci 1 a 2 jsou uváděny
pojmy bytová družstva. Ta jsou dnes dvojí:
stavební bytová družstva a lidová bytová
družstva. O lidových bytových družstvech
ustanovení hovoří zvlášť.
Kvůli právní jistotě navrhuji, aby
obdobně byl v ustanovení odst. 1 a 2 zmíněn
i pojem stavební bytové družstvo.
Navrhuji tedy v odstavci 1 v pátém řádku
za slova "a jejichž nájemní vztah k jednotce"
doplnit slova "stavebního bytového družstva"
a pokračovat textem "vznikl po splacení členského
podílu družstvu". Totéž zpřesnění
uvést i v odstavci 2 za slova "jejichž nájemní
vztah k jednotce" doplnit opět slova "stavebního
bytového družstva" a pokračovat textem
"vznikl po splacení členského podílu".
V § 18 odst. 4 a 5 jsou navrženy ve variantách.
Ještě před hlasováním o jedné
z navržených variant navrhuji text obou variant spojit,
poněvadž obě varianty totiž navazují
na § 17 odst. 1 a 2, na to, že cenové zvýhodnění
a na to navazující ustanovení o nevracení
státních příspěvků,
přísluší pouze v případě
prodeje družstevního bytu členům družstva.
Navrhuji tedy souhlasit s ustanovením varianty II odst.
4 a 5 a připojit nový odst. 6 v tomto znění:
"V případě zániku družstva
likvidací do 10 let od účinnosti tohoto zákona
se 75 % likvidačního zůstatku převede
do fondu národního majetku příslušné
republiky." Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Jurečkovi. Prosím,
aby pozmeňujúce návrhy odovzdal písomne.
Teraz vystúpi v rozprave pán poslanec Ivan Fišera.
Pripraví sa poslanec Florián.
Poslanec SN I. Fišera: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, tento zákon je jedním
z nejcitlivějších zákonů, který
přirozeně, jak už bylo zdůrazněno,
postihuje skutečně velký počet lidí.
Rozhodně se nesmíme dostat do situace, do které
jsme se dostali např. v roce 1949, kdy prakticky na základě
násilného státního rozhodování
jsme řešili otázku nadměrných
bytů tím, že jsme nuceně nastěhovávali
do těchto takzvaně nadměrných bytů
další rodiny. Dnes to chtějí zřejmě
někteří z nás udělat násilím
nového typu - prostě trhem.
Skutečně souhlasím s panem místopředsedou
Rychetským, že trh s byty není trhem se zeleninou.
To je zásadní stanovisko, které je třeba
v tomto případě respektovat. Chci říci,
že nelze zapomenout na to, že tím, že jsme
byty předali obcím, jsme si vytvořili situaci,
kterou je nutné řešit.
Jsem překvapen stanoviskem většiny poslaneckého
klubu ODS, že chce podobně jako poslanecký
klub SDL ponechat tuto situaci zcela živelnému vývoji,
která bude probíhat zřejmě mezi volbami,
protože obce dnes již tento majetek mají, tento
danajský dar přijaly a musí s ním
něco dělat. A nyní bude záležet
na tom, zda v té či oné obci bude obecní
zastupitelstvo sociálnější, nebo více
spjato s majiteli realitních kanceláří.
Trochu to přeháním, ale takovéto případy
také existují.
Zřejmě se někteří poslanci
rozhodli pro to, že bude lepší ponechat vývoj
této živelnosti. Dovedete si představit, jaké
to může mít sociální následky
a jak se budou chovat některá obecní zastupitelstva
hned po volbách, až bude jasné, že žádné
záruky není nutné dávat?
Jsem si vědom, a je to prakticky přesvědčení
všech poslanců sociálně demokratické
orientace, že je nutné tento problém řešit
a že přijetí zákona je nutné
chápat jako jakési volání SOS v situaci,
kdy hrozí riziko, že dojde k divokému převodu
bytů bez jakékoli regulace.
Byl jsem velmi mile překvapen stanoviskem pana poslance
Jurečky. Doufám, že to mohu chápat,
pane poslanče, tak, že určitá podstatná
část strany ODS chce garantovat skutečně
postupný racionální sociální
přechod ve vlastnictví bytů a že nestojí
na pozici jednoduchého tržního principu - komu
padni, tomu padni, jen když se prodá lidem střecha
nad hlavou. Mně by tento přístup vyhovoval,
a my jsme stáli na té pozici, že přijetí
vládního návrhu právě v této
variantě druhé u § 5 je podmínkou pro
naše hlasování pro tento zákon. Považujeme
to za nezbytné. Vzhledem k vážné situaci,
která v bytové oblasti existuje a vzhledem k tomu,
že zejména staří lidé, ale i
rodiny s malými dětmi doslova žijí v
psychickém stresu, bylo by možné uvažovat
i o té variantě, kterou jste navrhoval u alternativy
I. Znamenala by v principu do určité míry
zbrzdit rizika a obavy, které zde dnes existují.
(Vaše pokyvování mě těší,
protože to znamená, že bychom všichni jako
parlament konečně začali plnit svoji úlohu
- zabezpečit určitou míru sociální,
a tedy i politické stability v této zemi. Za to
bych vám chtěl poděkovat.)
Doufám, že najdeme racionální řešení.
Doufám, že naším hlasováním
vyjádříme, zejména podporou vládních
stanovisek, že najdeme řešení, které
lidi uklidní a které jim umožní přece
jenom žít normálním způsobem,
že je nepostavíme do stavu bezpráví.
Doufám také, že dáme najevo právě
poměrem k těmto alternativám, že jsme
rozhodnuti, ať už stojíme nalevo nebo napravo,
postupovat určitým seriózním a solidním
způsobem.
Chtěl bych na závěr říci jednoduchou
prostou myšlenku. Mám pocit, že v této
zemi, tak jak jsem v ní žil, vítězily
velmi často ekonomické idee. Jednou vítězila
idea plánovací - proti lidem. Podruhé, zdá
se, by mohla vítězit idea stejně čistá
jako byla tamta, idea opačná, pouze tržní,
rovněž proti lidem. Na tomto zákoně,
na našem přístupu k tomuto zákonu bude
vidět, zda konečně bude vítězit
postoj, který bude spíše respektovat lidi než
ekonomické teorie. Děkuji vám.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem vám. Slovo má poslanec
Florián. Pripraví sa poslanec Motyčka. S
faktickou poznámkou chce vystúpiť pán
poslanec Benčík.
Poslanec SL M. Benčík: Vážený
pán predsedajúci, kolegyne a kolegovia, kolega Fišera
nám dal do úst to, čo sme vo svojom stanovisku
nepovedali. Nepovedali sme a vôbec sme o tom neuvažovali,
že táto otázka by sa nemala riešiť.
Nechceme to nechať tak, ale chceme tomu dať dobrý
právny základ, pretože ide o zložitú
problematiku a pripravenosť tohto návrhu nie je dobrá.
To je jedna poznámka.
Druhá poznámka. Neviem, z čoho sa vychádza,
že v súčasnej dobe nie je vôbec možné
obecné a štátne byty predávať.
To je možné aj teraz, s tou poznámkou, že
táto úprava už dostatočne nevyhovuje
novým podmienkam, ale byty sa predávajú,
môžu sa predávať. Neprevádza sa
to teda živelne a nehrozí tu živelnosť.
Ďakujem.