Úterý 28. dubna 1992

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem pani poslankyni Samkovej.

Otváram rozpravu. Zatiaľ sú do nej prihlásení pán poslanec Magyar a pán poslanec Fiala, obidvaja za svoje poslanecké kluby.

Slovo má pán poslanec Magyar, ktorý prednesie stanovisko poslaneckého klubu SWMK, po ňom sa pripraví pán poslanec Fiala za klub ODS.

Poslanec SL F. Magyar: Vážený pán predsedajúci, dámy a páni! Keď som v júli minulého roku interpeloval vládu ohľadom ceny paliva, dostal som odpoveď, že nielen cena paliva, ale aj nájomné bude vyššie. Aj druhá interpelácia nedopadla priaznivejšie, a preto bolo pre mňa veľkým zadosťučinením, keď pri prerokovávaní tohto návrhu zákona v ústavnoprávnych výboroch pán podpredseda vlády Rychetský povedal, že predávať byty nie je predávať rohlíky. Aspoň teraz, v predvolebnom boji, si uvedomujeme, že vláda bude mať aj nejaké sociálne povinnosti, a preto vláda predĺžila svoje stanovisko, ktoré je podľa názoru nášho klubu oveľa správnejšie a má oveľa viac sociálnych aspektov ako pôvodný návrh iniciatívnej skupiny. Máme obavy, že keby sme neprijali návrh vlády, mohli by sme zobrať našim občanom strechu nad hlavou.

Preto si dovoľujem oznámiť vám v zastúpení klubu Coexistentia, že náš klub bude pre tento zákon hlasovať len s tou podmienkou, že:

Po prvé, v § 5 bude prijatý druhý variant; po druhé, že do návrhu 1514 bude vrátený § 26, a síce v prvej alternatíve. Teda vládny návrh § 26, alternatíva A) a do tohto návrhu ešte navrhujeme štvrtý odsek tohto znenia: na úhradu dojednanej ceny, na žiadosť fyzickej osoby poskytne štátna sporiteľňa pôžičku. Úroky za túto pôžičku, prevyšujúce jedno percento, sa uhradia zo štátneho rozpočtu. Ide o to, že sme preto navrhovali štátnu sporiteľňu, pretože dnes sú rôzne peňažné ústavy, ktoré by mohli mať vyššie úrokové sadzby, čiže aby nájomníci neplatili práve tie najvyššie úrokové sadzby, a tak zvyšovali zbytočne náklady. Pokiaľ ide o jednopercentnú sadzbu, to je tá otázka, že na bytové účely sa doteraz poskytovala pôžička s jednopercentnou úrokovou sadzbou, čiže, aby sa týmto občanom neublížilo.

Zároveň mi dovoľte, aby som sa s vami rozlúčil, pretože v budúcom období sa už nestretneme. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Prosil by som, keby sme sa v rámci tejto rozpravy ešte nelúčili. S faktickou poznámkou sa hlási pán poslanec Téra.

Poslanec SL M. Téra: Mám faktickou poznámku, že Státní spořitelna již neexistuje. Pokud na Slovensku existuje, předpokládám, že také se změní na společnost soukromého typu, ale v Čechách neexistuje žádný státní peněžní ústav.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Ďalej je do rozpravy prihlásený pán poslanec Fiala, ktorý nás oboznámi so stanoviskom poslaneckého klubu Občianskej demokratickej strany. Po ňom vystúpi pán poslanec Vrchovský za OH.

Poslanec SL V. Fiala: Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte, abych přednesl stanovisko poslaneckého klubu ODS k návrhu zákona o vlastnictví k bytům a nebytovým prostorám.

Jde o řešení velmi citlivého problému, který se týká větší části našeho obyvatelstva. Do tohoto řešení se musí promítnout nesmírná různorodost ve sféře bydlení u nás, kterou jsme zdědili z minulého režimu. Navíc u nájemních domů jde o budovy v různé míře poznamenané mnohaletou absencí jakékoli údržby. Necitlivé řešení tohoto problému by vyvolalo střet zájmů různých skupin obyvatelstva podle jejich postavení v různorodé a až drasticky nerovné sféře bydlení. Vzpomeňme jen reakci na neuvážené nadhození možné ceny dříve státního bytu v rozsahu tříletého nájemného.

Pokus o řešení tohoto problému poslaneckým návrhem - tisk 1281 - vyvolal reakci ve formě námětů Svazu bytových družstev, který si přál zařadit do návrhu zákona i ustanovení o převodu družstevních bytů. Následovala hned široce publikovaná problematika bytů, získaných nástavbami a vestavbami v domech různého charakteru původních vlastníků. Prakticky na poslední chvíli vstoupil do řešení vládní návrh formulovaný jako stanovisko vlády, aby se mohl vměstnat svými 23 stranami do původního devítistránkového poslaneckého návrhu. Pak ještě následovala změna stanoviska vlády. Vše již bylo tak komplikované a nepřehledné, že bylo třeba na utřídění dosavadního materiálu vytvořit za účasti zástupců ústavně právních výborů zvláštní komisi, která pracovala narychlo přes víkend. Z věcné logiky složitosti problému se návrh řešení dále rozvětvil. Z další práce ústavně právních výborů a s přihlédnutím k připomínkám dalších výborů vznikl předložený tisk 1514.

Máme pocit, že složitý vývoj tvorby návrhu tohoto zákona nebyl ukončen tím, že jsme konečně našli vyvážené a životaschopné řešení, ale že byl useknut z důvodu časové tísně. A to je u tak citlivého problému nepřijatelné. A co je však horší - východisko tohoto zákona, jeho základní princip, je pro nás stěží přijatelný.

Vážené dámy, vážení pánové, klub poslanců ODS se plně staví za privatizaci bytového fondu, ne však ve formě jakéhosi quasi - družstevního řešení s málo jasnými a konkrétními vlastnickými a ideálně spoluvlastnickými vztahy s možnou komplikací nepřevodů části z počtu bytů a nebytových prostor, a navíc bez jasné a reálně zajistitelné správy majetku a jasné zodpovědnosti za něj. Je zde reálné nebezpečí, že dosavadní různorodost ve sféře bydlení se obohatí ještě o další propletence vlastnictví.

Dnes jsme dostali do lavic informaci o vlastnictví bytů ve formě kondominií, kteréžto řešení se uplatňovalo v nedávné době na Západě. Můj syn pracoval donedávna jako architekt ve Washingtonu na projektech kondominií, ale éra tohoto řešení je už v USA prakticky za námi. V poslední době, v posledních dvou letech už žádné nové zakázky na toto řešení nepřišly. Myšlenka kondominií byla k návrhu zákona narychlo přilepena, tedy nedopracována. Toto řešení vyžaduje existenci fungujících profesionální právních organizací, které se starají o kondominia na profesionální úrovni. Což u nás neexistuje. Právě rychlé přilepení této myšlenky k návrhu zákona svědčí o nezralosti celého zákona. Z těchto jen zcela stručně uvedených důvodů nemůže ke své lítosti poslanecký klub Občanské demokratické strany doporučit předložený návrh zákona ke schválení.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Fialovi. S faktickou poznámkou sa hlási pán kolega Skalický.

Poslanec SN J. Skalický: Chtěl bych pouze na adresu svého předřečníka poznamenat, že pokud se domnívá, že myšlenka kondominiálního uspořádání byla k idei zákona přilepena na poslední chvíli, tak nepostřehl, že je součástí tohoto zákona od samého počátku.

Společný zpravodaj výborů SL M. Jansta: Chtěl bych svému předřečníkovi říci, že asi špatně četl předlohu 1281. Předloha 1281 právě vyváženě toto vše upravuje. A všechny připomínky, které zde zazněly, mně připadají jako by byly z horních lavic a ne z dolních lavic. (Šum v sále.)

Nechápu, jak je možné říkat takové připomínky v době, kdy tento zákon zde leží tři měsíce, je projednán se všemi odborníky, všichni odborníci říkají, že je to zákon na úrovni evropské, že u nás bytová problematika není řešena od r. 1939, kdy byl protektorátní vládou zastaven trh s byty a stanoveno moratorium na nájem, takže to jsou problémy, které tady leží již dlouhou dobu a jestli je nebudeme řešit teď, tak kdy je budeme řešit?

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Pokračujeme v rozprave. Vystúpi v nej ďalej so stanoviskom Občianskeho hnutia pán poslanec Vrchovský, pripraví sa pán poslanec Benčík za klub SDĽ.

Poslanec SL L. Vrchovský: Dámy a pánové, dovolte, abych vás seznámil se stanoviskem klubu Občanského hnutí k návrhu, obsaženém v tisku 1514. Původní návrh, který je obsažen v tisku 1281, jak jste již byli seznámeni ve vystoupení předkladatelů, byl jednou z verzí, která pocházela z připomínkového řízení k projednávání tohoto zákona ve federální vládě.

S tímto návrhem se po seznámení s textem klub Občanského hnutí nemohl ztotožnit a vypracoval alternativní návrh, se kterým jsme vstoupili do jednání ve výborech. Zde musím konstatovat uspokojení nad vstřícností, s jakou byly návrhy klubu Občanského hnutí přijímány předkladateli, jmenovitě kolegy Kudláčkem a Skalickým.

S návrhem, který máme dnes předložen v tisku 1514 klub Občanského hnutí v podstatě vyslovuje souhlas a bude jej podporovat. Máme k němu jen několik pozměňujících a doplňujících návrhů, z nichž jeden a na ten vás upozorním, pokládáme za kriteriální. V našich návrzích se objeví úprava, kterou chceme řešit problematiku pozemků. Jeden z nedostatků původní právní úpravy spočíval v tom, že chyběla jakákoliv úprava ohledně pozemků, na kterých jsou postaveny domy v družstevním vlastnictví. Na člena nelze ve smyslu paragrafu sedmnáct tohoto návrhu, který máme předložen, převést část práva trvalého užívání pozemků podle § 786 občanského zákoníku, navrhovanou úpravou se tento problém řeší s použitím analogie § 872 občanského zákoníku, kterým se právo osobního užívání k pozemkům, které trvalo ke dni účinnosti občanského zákoníku, měnilo na právo vlastnictví fyzické osoby.

Jeví se nám jako spravedlivé postupovat i v tomto případě analogicky a transformovat právo trvalého užívání na právo vlastnické. Navrhujeme tedy, aby v § 17 byly zařazeny nové odstavce 10 a 11 v tomto znění:

Odstavec 10: "Právo trvalého užívání družstva ke stavebnímu pozemku, na němž je dům postaven se dnem účinnosti tohoto zákona mění na právo vlastnické. Vlastníkem tohoto pozemku se stává bytové družstvo."

Odstavec 11: "S převodem vlastnictví bytu přechází na nabyvatele i vlastnické právo k pozemku podle odst. 1 v poměru jeho spoluvlastnického podílu na celém domě."

Další návrhy, které se týkají textu 1514 se váží k § 2 odst. 3, kde navrhujeme vypustit slovo "elektrické".

V § 18 navrhujeme v odst. 9 vypustit větu "Na náhradu nákladů..." končící číslicí "200 korun."

Teď k tomu návrhu, o kterém jsem hovořil v úvodu svého vystoupení, jako o návrhu, dá se říci kriteriálním. Směřuje k části předloženého návrhu zákona, která se váže na problematiku bytových družstev. Jak víte, tak jsou bytová družstva, která hospodaří tak, že družstevníci nemají důvod ke kritice vedení družstva a jsou s hospodařením spokojeni. Vedle toho ale existují družstva, kde je způsob hospodaření vedení družstva pod stálou kritikou, družstva jsou zadlužena a není nám jasné, jestli toto špatné hospodaření je způsobeno objektivními okolnostmi, anebo dá se říci, nekvalifikovaným výkonem funkce představitelů bytového družstva.

Tady bychom chtěli upozornit na jisté nebezpečí, ke kterému by mohlo dojít, a to že by tato bytová družstva, o kterých jsem hovořil, která jsem označil jako, dá se říci, špatně hospodařící, mohla své špatné hospodaření zahojit na družstevnících tím, že by na ně rozpočítala svá pasiva a družstevníci by v podstatě zaplatili dluhy a družstvo by existovalo dále. Proto navrhujeme nový odst. 9 v § 17, v tomto znění:

"Členská schůze družstva může stanovit podmínky převodu bytu do vlastnictví členů i po uplynutí lhůty podle § 17 odst. 1. Podmínkou tohoto převodu musí být závazek člena uhradit dosud nesplacenou část úvěru, připadající na převedený byt."

Jen velmi stručně podstatou tohoto návrhu je, aby členská schůze byla seznámena do podrobností s hospodařením družstva a družstevníci sami mohli rozhodnout, jak se zachovají.

V závěru svého vystoupení jen zopakuji, že v případě přijetí hlavně tohoto návrhu bude klub Občanského hnutí s návrhem zákona souhlasit. Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Vrchovskému, teraz so stanoviskom klubu SDĽ vystúpi poslanec Michal Benčík, po ňom za klub Občiansko-demokratickej únie sa prihlásil pán poslanec Farkaš.

Poslanec SL M. Benčík: Pán predsedajúci, vážené kolegyne, vážení kolegovia! Kolega Jansta sa pýtal, kedy máme o tomto zákone, o týchto veciach rozhodovať. Ja mu odporúčam, a aj nám, aby sme o tom rokovali neskôr, po lepšej príprave predlohy, ktorú posudzujeme. Bude to užitočné aj z vecného hľadiska, aj z hľadiska legislatívno-technického.

Totiž, či chceme alebo nechceme, spôsob prípravy negatívne ovplyvnil vecné a legislatívno-technické riešenie tohto návrhu. Mali by sme sa zhodnúť na tom, že takéto komplikované a zložité otázky, ktoré sa dotýkajú v podstate každého občana, by mali prebiehať normálnym legislatívnym procesom a tú váhu príprav by mala prevziať na seba vláda. Je síce uznaniahodné, že vláda pripravila ďaleko kvalifikovanejšie stanovisko k tomuto ako naši kolegovia poslanci, ale dávať dohromady takéto protichodné materiály, z toho nikdy nemôže byť nič také, aby sme to s čistým svedomím mohli podporovať.

Uznávam, že návrh, ktorý teraz posudzujeme, je ďaleko lepší ako pôvodný a že sa mnohé otázky vďaka lepšiemu sociálnemu prístupu zo strany vlády odstránili, ale stále je tu cítiť aj pri predstavovaní tejto novely určitú tendenčnosť a povrchnosť. Napríklad sa tu málo artikulovala skutočnosť, že jeden z ústavnoprávnych výborov návrh neschválil. Argumentáciu, ktorú tu uviedol kolega Jansta, že sme asi boli unavení, ja z mojej strany odmietam. Nebol som unavený. Odmietal som to práve preto, že som videl rozporuplnosť tohto návrhu. Predpokladám, že sa aj ostatní kolegovia zdržiavajú hlasovania alebo hlasujú proti z iných dôvodov, nie preto, že sú unavení, aj keď v poslednej dobe toho bolo na nás veľa.

Plénum je nesprávne informované o alternatívach. Pokiaľ sú to alternatívy, tak len preto, že sme sa nemohli dohodnúť na jednej. Kolega Jansta nemôže hovoriť, že on napriek tomu podporuje prvú alternatívu. Môže hovoriť za seba, ale nie za výbor. My sme sa nezhodli, a preto sme povedali, že obidva návrhy sú rovnocenné. To treba povedať, aby poslanci, ktorí sa tým hlbšie nezaoberali, videli, že obidva návrhy sú rovnocenné, že nedávame ani jednému z nich prioritu.

Z celého návrhu vidím ako schodné, aj keď s pripomienkami, len pasáže, ktoré sa týkajú družstevných bytov. Ľutujem, že narýchlo zamontovaná časť do transformačného zákona bude pôsobiť problémy s družstevnými bytmi. Táto časť by si skutočne zaslúžila legislatívne riešenie. Jedine táto časť je, s určitými pripomienkami (podľa môjho názoru), z tohto návrhu schodná, ďalšia však už nie.

Nechcem tu robiť analýzu, ale, prosím vás, buďte takí láskaví, pozrite sa na § 9 v tomto návrhu. Je tu predložený jeden právny nonsens. Som vlastníkom bytu, chovám sa hlučne a niekto to považuje za závažné porušenie práv a záujmov ostatných vlastníkov. Jeden z vlastníkov, alebo niekoľko z nich, podá návrh súdu (a teraz to chce, aby sme to zvážili) a ten rozhodne, že ja vlastníctvo nestrácam. Prosím vás, uznávam, že pri spoluvlastníctve môže súd rozhodnúť, že moja časť tam už nepatrí, ale nepovažujem za dobre premyslené, aby ma vlastníctva zbavil súd.

Nie je to nový problém. Diskutovali sme v ústavnoprávnom výbore veľmi argumentačne, aj tak to tu bolo predložené a nikto k tomu nič nenaznačil. Obávam sa, že niektorí poslanci by to schválili aj tak, ako sme schválili novelu zákona o pôde, kde až neskôr zistili, čo sme vlastne schválili.

Z týchto dôvodov poslanci nášho klubu za tento návrh hlasovať nebudú. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem pánu poslancovi Benčíkovi. Pani poslankyňa Samková chce reagovať faktickou poznámkou.

Společná zpravodajka výborů SN K. Samková: Když dovolíte, ráda bych se vyjádřila k několika skutečnostem, které tady uvedl pan doktor Benčík. Ráda bych připomněla jeho přístup k projednávání tohoto zákona. Když přišel tento návrh do výboru, začalo se o něm s velkými obtížemi jednat. Doktor Benčík už při tomto projednávání žádal, aby tento zákon projednáván nebyl. Oba výbory jeho návrh zamítly. Pak žádal, aby byla ustavena pracovní skupina, která by připravila veškeré materiály. Poprvé byl tento jeho návrh zamítnut, podruhé tváří v tvář velkým těžkostem jsme tuto skupinu vytvořili. Myslím, že je nezodpovědné tvrzení pana dr. Benčíka, že část týkající se družstevních bytů je "narychlo zamontovaná". Je narychlo zamontovaná s pomocí týdenní práce, zhruba 12 hodin denně.

Ve svém vystoupení tady opět žádal, aby zákon nebyl projednáván, resp. aby nebyl schválen. Toto jeho vystoupení je zcela v intencích jeho předchozích vystoupení. Musím říci, že jeho stanovisko mi už připadá poněkud fádní.

Ráda bych ho podpořila v jedné záležitosti, a to v ustanovení § 9. Ustanovení tohoto paragrafu je opravdu velmi nevyvážené a má svá pro i proti. Prodej bytů do vlastnictví jednotlivých občanů není totiž jen prodejem bytů té jednotky, ale i prodejem části společných prostor, části domu a části pozemku jako takového. Můžeme tedy říci, že se v tomto vlastnictví kloubí vlastnictví jak ho známe v plném slova smyslu s jistou formou spoluvlastnictví. Nicméně je samozřejmě na sněmovnách, aby zvážily míru závažnosti tohoto spoluvlastnictví a výhradního vlastnického práva. Já se domnívám, že toto je věc, kterou mohou rozhodnout pouze sněmovny.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Chcem len pripomenúť, že poslanec Benčík vystúpil so stanoviskom poslaneckého klubu.

Společná zpravodajka výborů SN K. Samková: V tom případě se omlouvám.

(Smích v sále.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Slovo má poslanec Jansta.

Společný zpravodaj výborů SL M. Jansta: Když jsem tady řekl, kdy budou řešeny tyto otázky, tak jsem měl jednoznačně na mysli, že čím déle budeme odkládat řešení těchto otázek, tím budou problémy složitější.

Když jsem v lednu interpeloval pana ministra Klause s touto otázkou, upozorňoval jsem ho, že komunistická Čína je v řešení bytové otázky dále než postkomunistické Československo.

Když zde někdo předloží návrh, a tento návrh zde leží dlouho a může se k němu diskutovat a každý ví, že tento návrh přináší sociální aspekty, tak na poslední chvíli, protože se blíží volby, tento návrh shodíme se stolu s tím, že ho budeme přijímat někdy na podzim? A kdo o něm bude diskutovat? Proto jsem tady upozorňoval, že stanovisko klubu ODS mě také překvapuje, protože ti by měli mít především zájem na tom, aby sociální otázky, které z toho vzejdou, byly řešeny včas.

Já se tedy domnívám, že tady dochází ke zbytečným politickým tahanicím a není hledáno meritum věci.

Chci upozornit kolegu Benčíka, že jsem tyto právní aspekty konzultoval s odborníky na byty, kteří nesedí zde v parlamentě, kteří dělají v praxi i v teorii. Nikdo z nich mě neupozorňoval na zásadní rozpor, který zde byl uveden.

Chtěl bych upozornit, že jsem mluvil za sebe a ne za ústavně právní výbor Sněmovny lidu. To jsem uvedl.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP