Úterý 28. dubna 1992

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. S ďalšou technickou poznámkou sa hlási kolega Skalický, potom ešte pán poslanec Fišera.

Poslanec SN J. Skalický: Vzhledem k tomu, že pan poslanec Benčík už podruhé za klub SDL opakuje výtky na adresu předlohy o její naprosté nepřipravenosti, ale ve svém projevu se zmínil pouze o věcně, nikoli stavem přípravy kontroverzním § 9, žádal bych ho, aby ve své příští faktické poznámce poukázal alespoň na některá místa, která považuje za špatně připravená.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Slovo má poslanec Fišera

Poslanec SN I. Fišera: Pane poslanče Benčíku, já jsem vám nevložil nic do úst, vy jste to sám zopakoval. Vy jste proti projednávání a přijetí tohoto zákona na zasedání této schůze. My jsme pro projednávání tohoto zákona a to v podobě vládních alternativ, které zde byly vyjádřeny. Pro jeho přijetí právě proto, že - jak jste sám pravil - je možné prodávat tyto byty ještě nyní. V tom jsem upozornil na to, že vaše stanovisko je podivuhodně podobné stanovisku ODS. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Slovo má poslanec Florián.

Poslanec SL S. Florián: Pane předsedající, vážení pánové, milé dámy, návrh zákona řeší vlastnictví k bytům způsobem v moderních společnostech velmi užívaným a oblíbeným, odzkoušeným v zemích západní Evropy a ve Spojených státech amerických. Návrh dává možnost uživateli koupit byt a část nebytového prostoru a stát se tak jediným vlastníkem svého bytu jako ideálního podílu a současně i spoluvlastníkem celého domu.

Bytová otázka je dnes velmi citlivá. Změny výše nájemného dávají zisk z nájemného umožňující podnikání. Nelze však zcela uvolnit regulaci výše nájemného a stejně tak ani práv uživatelů.

Ochrana nájemníků je zakotvena v občanském zákoníku, např. výpověď, vystěhování, určení náhrady, stanovení cen nájemného atd.

Návrh respektuje principy ze zákonů o restituci, o transformaci družstev a řeší i otázky pozemků a nástaveb, které se zákonem souvisejí, které by ale neměly být příčinou neprojití tohoto zákona.

Vážené Federální shromáždění, naše hospodářská reforma bude úspěšná jen tehdy, jestliže bude ekonomická transformace propojena s transformací sociální. Žádné naší vládě od roku 1945, žádnému našemu poválečnému parlamentu se nepodařilo bytový problém vyřešit. Dnešní návrhy zákonů, jak vládní, tak poslanecký, se o to alespoň pokoušejí. Možno říci, že mohou mít šanci uspokojit v tomto směru převážnou část požadavků a potřeb našich občanů, a to při citlivém a spravedlivém zvážení oprávněných nároků, práv, ale i závazků a povinností jak členů bytových družstev, tak i uživatelů bytů obecních, dříve státních, ale i soukromých, a také při uspokojivém vyřešení problémů půdních nástaveb a vestaveb.

Dopracování a vyprecizování tohoto zákona a jeho přijetí může dnes velmi aktuální a palčivý bytový problém alespoň relativně úspěšně vyřešit k prospěchu jak naší privatizace, tak zvláště vysokého počtu našich spoluobčanů.

Navrhuji v tisku 1281 v § 11 další odstavec, odstavec 3: "V případě manželů může koupit bytovou jednotku i jeden z nich, a to i bez souhlasu manžela druhého." Odůvodnění: Za prvé - je to v zájmu privatizace, a to pro případ, že by druhý z manželů měl politický názor nepřející privatizačnímu procesu apod. Za druhé - je to uvedení v soulad s Všeobecnou deklarací lidských práv a svobod z roku 1948, článek 17. Každý má právo vlastnit majetek sám, tak spolu s jinými. Nikdo nesmí být svého majetku svévolně zbaven.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem kolegovi Floriánovi. Teraz budeme pokračovať v rozprave vystúpením poslanca Motyčku, ešte predtým vystúpi s faktickou poznámkou poslankyňa Samková.

Společná zpravodajka výborů SN K. Samková: Velmi krátce. Samozřejmě chápu pana předřečníka a jeho obavy z ideologických neshod v manželství, ale tyto skutečnosti nám právě nově upravil občanský zákoník, který povoluje a umožňuje nesdílet bezpodílové spoluvlastnictví manželů, jak je známe z minula. Domnívám se, že právě tímto institutem, který byl v občanském zákoníku nově zakotven, může být řešen i tento případ.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Slovo má pán poslanec Motyčka, pripraví sa kolega Senjuk.

Poslanec SN L. Motyčka: Pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi úvodem konstatovat, že tento zákon je jakýmsi pokračováním nebo alespoň byl vyprovokován zákonem č. 42/1992 Sb., o úpravě majetkových vztahů a vypořádání majetkových nároků v družstvech, a to těch paragrafů, které se dotýkají bytových družstev.

Pozměňovací návrhy předložené klubem KDU k zákonu č. 42/1992 Sb., které byly Federálním shromážděním přijaty, svým způsobem iniciovaly i dnešní jednání. Je ke škodě věci, že ony paragrafy zákona č. 42/1992 Sb. jsou mnohdy zamlžovány a že ani vláda nevyužila doby od přijetí zákona k zahájení rychlejší privatizace na úseku bytového hospodářství. Svým způsobem zužuje i tento návrh zákona již přijatý zákon č. 42/1992 Sb.

Přes tuto skutečnost je tato zákonná norma velmi nutná a bude jistě po zapracování některých změn možno s ní vyslovit souhlas.

A nyní k vlastnímu návrhu zákona podávám následující pozměňovací návrhy:

Paragraf 4 odst. 1 písm. e) - vyškrtnout text "které otázky budou vyhrazeny společnému rozhodování a...". Formulace je nadbytečná a ve způsobu zprávy je to již obsaženo.

Paragraf 4 odst. 2 - vyškrtnout slova "jejich změn a doplňků". Registrace změn a doplňků je zbytečné zatěžování notářství, když na této smlouvě se bude měnit třeba způsob úklidu společných prostor.

Paragraf 5 je kardinálním problémem, jak už vyplynulo z diskuse. Varianty, které jsou nabízeny, jsou krajního charakteru. Zatímco první nechrání nájemce vůbec, varianta druhá je protitržní. Proto navrhuji řešení, které zohledňuje oba zájmy. Doporučuji, aby do varianty I byl zařazen nový odstavec jako odstavec tři, který zní: "Při převodu bytu z majetku obce, jehož nájemce je fyzická osoba, má obec povinnost nabídnout byt k převodu do vlastnictví tomuto nájemci za cenu ve výši poloviny ceny určené podle obecně závazných právních předpisů." Byl to nakonec i názor hospodářských výborů. Stávající odstavce 3 a 4 přečíslovat na 4 a 5.

Dále navrhuji § 7 vypustit. Jeví se jako nadbytečný, deklarativní, řeší to občanský zákoník - § 139 odst. 2. Rovněž vypustit § 8, je stejného charakteru.

Dále doporučuji vypustit paragrafy 14 a 15. Je nesourodým tělesem v tomto zákoně.

Paragraf 16 - nabízená formulace je velmi nepřehledná. Doporučuji přijmout nové znění. Odstavec 1 nového § 16 by zněl: "S převodem vlastnictví bytu přechází na nabyvatele i vlastnické právo k pozemkům v poměru jeho spoluvlastnického podílu na celém domě." Odstavec 2: "Právo trvalého užívání bytového družstva ke stavebnímu pozemku, na němž je dům postaven, se dnem účinnosti tohoto zákona mění na právo vlastnické. Vlastníkem tohoto pozemku se stává bytové družstvo."

Paragraf 17, odst. 1 a odst. 2 vypustit. Podstatně zužuje přijatý zákon č. 42/1992 Sb., o úpravě majetkových vztahů a vypořádání majetkových nároků v družstvech.

Paragraf 17 odst. 3 - nové znění (tento odstavec přečíslovat na odstavec 1): "Součástí smlouvy dle § 4 je dále závazek nabyvatele uhradit bytovému družstvu částku, která odpovídá nesplaceným úvěrům s příslušenstvím poskytnutým družstvu, připadajícím na převáděný byt, popř. nebytový prostor. Vlastnictví k bytu, garáži a ateliéru přechází až po splnění tohoto závazku."

§ 17 odst. 4 až 8 přečíslovat.

§ 18 stávající odst. 3 - vyškrtnout v první větě slova "nebo podle § 17 odst. 2". Vyškrtnout také celou druhou větu.

§ 21 odst. 2 vypustit. Úprava navazuje na vypuštění § 14 a 15.

§ 22 odst. 1 vypustit a ostatní odstavce přečíslovat.

V odstavci 2 vypustit slova "a stavebníci". Navazuje to na event. vypuštění předcházejících paragrafů.

§ 23 vypustit; je nutno odmítnout to jako neoprávněné zasahování do vlastnických práv.

§ 20 řeší problematiku vestaveb a nástaveb, které byly realizovány formou družstevní výstavby. Opomíjí však ty byty a nebytové prostory, které byly realizovány plně z prostředků uživatelů. Proto se navrhuje zařadit za § 20 nový paragraf, který zní:

"Byty a nebytové prostory pořízené jejich uživateli v souladu s právními předpisy formou vestaveb a nástaveb, aniž se budova stala předmětem jejich podílového vlastnictví s původním vlastníkem, zřizuje se dnem účinnosti tohoto zákona ve prospěch tohoto uživatele nebo jeho dědice věcné břemeno podle § 151n a následujících občanského zákoníku, které omezuje vlastníka budovy tak, že uživatel a jeho dědic má k bytu a nebytovým prostorám právo bezplatného užívání, které končí smrtí dědice."

Na závěr mi dovolte, abych se stručně vrátil k panu místopředsedovi Rychetskému. Prohlásil, že nemáme komplexní bytovou politiku a že je to způsobeno změnami kompetencí. S tím není možno souhlasit, poněvadž tyto materiály měly být vládou předloženy již v roce 1990.

Konstatoval, že trh s byty není trh se zeleninou, s tím je nutno souhlasit. A právě proto, pane místopředsedo, je smutné, že vláda této problematice věnovala tak malou pozornost. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem pánu poslancovi Motyčkovi. Teraz v diskusii vystúpi pán poslanec Senjuk, po ňom pán poslanec Tichý.

Poslanec SN R. Senjuk: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, předtím, než přejdu k pozměňovacím návrhům, bych chtěl konstatovat, že jsem velice rád, že pan místopředseda vlády sdělil, že vláda nemá ucelenou koncepci bytové politiky, ač se domnívám, že některý člen vlády je profesionálem v tomto oboru nad jiné povolaným.

Co se týče návrhu zákona jako takového, pokud v § 5 projde varianta II, klub strany Čs. podnikatelů, živnostníků a rolníků bude hlasovat proti zákonu.

Nicméně k variantě I máme také připomínky. Domníváme se, že konstrukce tohoto paragrafu je nejasná a vedla by k výkladovým komplikacím a možnostem různého výkladu.

Proto společně s kolegou Hladíkem navrhujeme k § 1 odst. 1 první pozměňovací návrh, a to za slova "vlastník bytu případně domu" doplnit slova "je-li jako vlastník stát či družstvo".

Pokud by tento návrh neprošel, podávám tři pozměňovací návrhy:

K § 5 odst. 1 - doplnit za slova "do vlastnictví" slova "v prvé řadě a za stejných podmínek".

§ 5 odst. 3 - změnit slova "šesti měsíců" na slova "tří měsíců".

§ 5 odst. 4 - doplnit za slova "v odstavci 3" slova "pokud byt nebyl dosud prodán". Děkuji vám za pozornost.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Aj ja ďakujem poslancovi Senjukovi. Teraz prosím pána poslanca Tichého, pripraví sa pán poslanec Gandalovič.

Poslanec SN B. Tichý: Vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění, o tomto návrhu zákona bylo řečeno ve zkratce, že je dobrý a také, že je špatný. Domnívám se, že oba tyto výroky jsou slučitelné. Totiž, že je částečně dobrý a částečně špatný. Jde jen o to, jak a v které části. Netvrdím, že výhradně špatnou je ta část, která mluví o změnách vlastnictví družstevních bytů. Některé pasáže, jak ukazují pozměňovací návrhy, je vhodné zlepšit.

Dále se zde argumentuje tím, že je vhodné mít poněkud horší zákon hned, než dokonalý zákon později. Samozřejmě i tyto dva výroky lze sloučit. Nejlepší je, mít dokonalý zákon hned. Je to pochopitelně těžké, ale měli bychom v tomto směru vyvinout větší snahu.

Konečně pak třetí ilustrační okolností k těm návrhům, které přednesu, je poznámka k trhu s byty.

Pan poslanec Fišera se obává vzniku divokého trhu s byty. Tato obava vlastně není na místě, protože tento trh s byty už funguje. Stačí nahlédnout do libovolné inzertní rubriky a máme o tom dostatečný přehled.

Je také zřejmé, že pokud bychom převedli byty do vlastnictví za ceny netržní, majitel okamžitě ten další trh vytvoří. Omezující opatření v tomto případě by musela být v našich podmínkách dalekosáhlá a byla by zřejmě nepřehledná a snad i neúčinná.

Tak to bylo trochu filozofického úvodu. Nyní k vlastním pozměňovacím návrhům.

Především jde o § 1, kde se uvádí, že tento zákon upravuje podmínky vzniku vlastnictví. Domnívám se, že je to malá nepřesnost. Jde o převod vlastnictví, který zahrnuje jak vznik, tak zánik vlastnictví a bylo by vhodné, aby zde byl uveden termín "převod".

Dále je zde již zmiňovaný § 5, kde se varianta II poněkud odchyluje od smyslu tohoto zákona a dává některým občanům nemístné výhody.

Totéž se týká i § 9.

Dovolte mi poznamenat, že nejen jednotlivec je agresívní vůči dobrému kolektivu, ale někdy je také špatný kolektiv agresívní vůči jednotlivci. Tento případ není tak nečastý.

Kromě toho, že zde dochází k vyvlastnění, což je pozoruhodné, dává návrh zákona v § 24 odst. 3 ještě pro tento vyvlastněný byt jinou cenu než tržní. Žádá se tam, aby orgány nebo nějaké instituce stanovily ocenění bytu. To určitě není korektní a navrhuji škrtnout (pokud projde § 9) odst. 3 v § 24.

Konečně pak § 10 je poněkud verbalisticky pojat, alespoň ve svém počátku, a navrhuji vhodnější úpravu tohoto paragrafu, a to v tomto znění. V dosavadním odstavci první větu nahradit tímto textem: "Nezajištěním úhrady pohledávek vzniklých neplněním povinností vlastníka jednotky, jak jsou dány v § 6, 7, 8, 13 a 14, vzniká ostatním vlastníkům jednotek i spoluvlastníkům společných částí domu zástavní právo k jednotce a to v rozsahu závazku uhrazeného za daného vlastníka." On také mohl svůj závazek uhradit zčásti, pak je vhodné, aby to bylo takto specifikováno.

Dále by bylo účelné, aby se odst. 2 ocitl na místě prvním a odstavec první na místě druhém v tomto paragrafu.

Co se týče opravdu poněkud komplikovaně pojatého přechodu vlastnictví u družstevních bytů navrhuji toto jednoduché řešení.

Převzít z prvé části všechna vhodná ustanovení i do způsobu převodu vlastnictví u družstevních bytů. Technicky by to vypadalo takto:

Vypustí se všechny paragrafy 17 a 23 a dále bod 2 § 25. A zařadí se § 17 v tomto znění:

Odstavec 1: "Pro převod družstevních bytů do vlastnictví družstevníků dle § 24 - 28 zákona č. 42/92 Sb., platí přiměřeně předcházející ustanovení, pokud nejsou v rozporu se zákonem č. 42/92 a s dalšími ustanoveními tohoto zákona."

Odstavec 2: "Součástí smlouvy o převodu vlastnictví bytových i nebytových jednotek užívaných členy družstva či jejich právními nástupci je závazek nabyvatele uhradit částku dosud nesplaceného členského podílu i částku nesplacených úvěrů připadajících na převáděnou jednotku či na spoluvlastnictví společných částí domu (§ 2 odst. 3) a společných či najatých nebytových prostor. Součástí smlouvy bude též vypořádání zůstatků a nedoplatků fondu oprav a údržby bytů, společných nebytových částí domu a samostatných nebytových jednotek. Úhrada úvěru bude provedena v termínu následující pravidelné pololetní splátky úvěru, ostatní úhrady dle dohody."

Odstavec 3: "Notářské a správní poplatky spojené s převodem jednotek se nevyměřují." - Pro zajímavost zde udělám malou odbočku.

Pan poslanec Skalický zde uvedl několik nedostatků obsažených v návrhu. Ta druhá část jich obsahuje bohatě, já je ovšem nerozvádím. Jeden paradox je např. tvrzení, že se poplatky nepožadují a přitom se dává možnost družstvům, aby poplatky požadovala.

Odstavec 4: "Nedojde-li k převodu všech bytových a nebytových jednotek do vlastnictví podle tohoto zákona, upraví zbývající členové družstva a družstvo svoje vztahy do souladu s obchodním zákoníkem."

Odstavec 5: "Částky návratných příspěvků poskytnutých pro výstavbu družstevních domů a bytů podle zvláštních předpisů" - je to např. vyhl. č. 136/89 Sb., ve znění asi dvou opravných předpisů - "se vyrovnají způsobem dohodnutým mezi účastníky smlouvy a orgánem či organizací, která uvedenou pomoc poskytla."

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Beží posledná minúta, pán poslanec.

Poslanec SN B. Tichý: Je to také poslední pozměňovací návrh, pane předsedající, takže to stihnu.

"Vlastníkem nebytových jednotek, které nejsou společnými částmi a zařízeními domu, jejichž pořízení hradil stát či jiné právnické osoby, se stávají obce a uvedené jiné právnické osoby s tím, že budou také účastníky dohody o převedení vlastnictví, pokud se s ostatními vlastníky jednotek nedohodnou jinak."

To by bylo tedy na závěr.

Ty ostatní nedostatky návrhu zákona v pasáži o převodu družstevních jednotek si nechám pro sebe, řeknu to popř. osobně panu poslanci Skalickému. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem pánu poslancovi Tichému. Teraz v rozprave vystúpi pán poslanec Gandalovič, prosím, aby sa ujal slova. Po ňom sa pripraví pán poslanec Kudláček.

Poslanec SN P. Gandalovič: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, vážené sněmovny, bytová otázka bohužel je jedním z nejsložitějších dědictví minulého režimu a dostává se na pořad jednání v nejnevhodnější dobu, tzn. vlastně v předvolebním období, kdy se řada věcí hodnotí zcela jinak, než věcnými argumenty.

Zde bych rád připomenul, že jeden z nejdůležitějších kroků k řešení této otázky byla fyzická restituce domů a na té se ODS dost výrazně podílela.

Tím se ovšem vyřešily byty ve starých domech, ve městech a ve vnitrozemí, dnes nám zbývají celá sídliště a nemalá území bývalých Sudet. Rád bych k předloženému návrhu zákona řekl několik koncepčních připomínek, které - domnívám se - ještě v rozpravě nezazněly.

Musím se ptát, jestli to, že budu vlastníkem bytu v panelovém domě, skutečně kvalitativně změní péči o dům. Již dnes se většina nájemníků v panelových domech chová jako vlastníci, neboť jejich práva byla natolik silná, že se vlastníky cítili. Byt sám je většinou ve velmi dobrém stavu, nájemníci zde dělali řadu úprav. V jiném stavu je ovšem celý dům.

Nevznikne složitý a nefunkční stav spoluvlastnictví mezi několika vlastníky, kteří si zakoupí byt, a obcí, která bude mít vlastnictví celého zbytku? K tomu by došlo v případě, že podmínky pro koupi jednotlivých bytů by byly tvrdé, resp. tržní. Řada občanů by této možnosti prostě nevyužila.

Nebude naopak petrifikován současný stav, nevhodná skladba nájemníků daná určitými pořadníky, určitými nevhodnými sociálními programy minulého režimu, jestliže podmínky pro prodej bytů oktrojujeme obcím tak výhodné pro nájemníky, jak to navrhuje federální vláda?

Mám pocit, že se zde bytový problém řeší způsobem, jaký nám byl navrhován na jaře 1991: Nejprve privatizujte a teprve potom liberalizujte ceny! Jak víme z této zkušenosti - funguje-li nějaká oblast špatně, je to vedle vlastnických vztahů zejména otázka cen.

Podle mého názoru je tedy koncepčním řešením nejprve řešit otázku ceny, to znamená nájemného a vytvořit i tak prostor a podmínky pro privatizaci celých domů, která je dnes právě díky výši nájemného zcela nevýhodná, jak o tom mluvil ve svém vystoupení i pan místopředseda vlády.

Tato forma je přes nesporně oprávněnou existenci kondominií podle mého názoru lepší formou pro péči o domovní fond. Jsem přesvědčen, že právě cenové úpravy, to jest výše nájemného, umožní vznik soukromých společností, které budou za určitých podmínek schopny koupit od obce i panelové domy na sídlištích. To nebude v žádném případě ohrožení práv nájemníků, která jsou velmi nezvratně zakotvena v občanském zákoníku, ale zlepší to právě péči o domovní fond a vytvoří tak opravdový trh s nájemními byty, který nakonec ve většině zemí převažuje. Obec bude mít navíc možnost stanovit ve smlouvě podmínky pro práci takové společnosti, jako je například regulace zisku, případně neziskový provoz či částečné respektování obecního pořadníku. Bude-li proto nutné vytvořit zákonné podmínky, bude to úloha příštích poslanců. Do doby, kdy všechny tyto podmínky nebudou fungovat a nebude tak rovnovážná šance pro všechny formy vlastnictví bytového fondu, nemohu tento zákon podporovat. Děkuji za pozornost.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP