22. společná schůze SL a SN | 28. 4. 1992 |
Přítomno: | 138 poslanců Sněmovny lidu |
73 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice | |
64 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice |
Nepřítomní poslanci:
Sněmovny lidu:
Adámek M., Andelová, Bakšay, Bláha,
Dienstbier st., Dlouhý, Honner, Kňažko, Langoš,
Petrovič, Šimko I., Záležáková
Sněmovny národů zvolení v České
republice:
Němec, Pernica F.
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské
republice:
Kanis, Kontra, Mečiar, Molnár, Moric, Morovič,
Novitzský, Peter, Serenčéš, Slota, Vicen
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Vážené poslankyne, vážení
poslanci, vážení hostia! Prajem vám
dobrý deň. Otváram deviaty deň rokovania
22. spoločnej schôdze obidvoch snemovní.
Na programe máme tieto body:
Návrh zákona o vlastníctve k bytom a nebytovým
priestorom (tlač 1281) a návrh uznesenia Snemovne
ľudu a Snemovne národov (tlač 1514).
Návrh zákona, ktorým sa mení a doplňuje
zákon č. 94/1963 Zb., o rodine, v znení zákona
č. 132/1982 Zb., (tlač 1049) a návrh uznesenia
snemovne ľudu a Snemovne národov (tlač 1483).
Časový predpoklad je taký, že by sme
rokovanie o týchto dvoch návrhoch ukončili
do poludňajšej prestávky, ktorá sa predpokladá
o 12.30 hodine.
O 13.30 hodine bude pokračovať spoločná
schôdza, a to hlasovaním o vládnom návrhu
zákona, ktorým sa mení a doplňuje
občiansky súdny poriadok (tlač 1399) a návrh
uznesenia Snemovne ľudu a Snemovne národov (tlač
1469). Ďalej bude hlasovanie k vládnemu návrhu
zákona, ktorým sa mení a dopĺňa
občiansky súdny zákonník (tlač
1405 a 1471), teda notársky poriadok. Ďalej bude hlasovanie
o vládnom návrhu zákona o zápisoch
vlastníckych a iných vecných práv
k nehnuteľnostiam (tlač 1404) a návrh uznesenia
Snemovne ľudu a Snemovne národov (tlač 1470).
Konečne hlasovanie k návrhu zákona, ktorým
sa mení a dopĺňa zákon 87/1991 Zb.,
o mimosúdnych rehabilitáciách (tlač
1318) a návrh uznesenia Snemovne ľudu a Snemovne národov
(tlač 1477)
Opakujem znova - hlasovanie o týchto štyroch veciach
bude o 13.30 hodine.
Potom sa spoločná schôdza preruší
a bude nasledovať samostatná schôdza Snemovne
národov, ktorá prerokuje:
návrh zákona o majetkovej reštitúcii
a rehabilitácii cirkví a náboženských
spoločností (tlač 955) a návrh uznesenia
Snemovne ľudu a Snemovne národov (tlač 1392),
vládny návrh zákona o investičných
spoločnostiach a investičných fondoch (tlač
1412) a návrh uznesenia Snemovne ľudu a Snemovne národov
(tlač 1492),
vládny návrh zákona o použití
prebytku štátneho rozpočtu federácie
za rok 1991 (tlač 1448) a návrh uznesenia Snemovne
ľudu a Snemovne národov (tlač 1498),
vládny návrh zákona o zrušení
pracovných kategórií (tlač 1400) a
návrh uznesenia Snemovne ľudu a Snemovne národov
(tlač 1479).
Samostatná schôdza Snemovne národov bude otvorená
pravdepodobne okolo 14. hodiny. Po prerokovaní tohto programu
bude pokračovať spoločná schôdza
obidvoch snemovní s týmto programom:
vládny návrh zákona o súdnych poplatkoch
za konanie na Najvyššom súde ČSFR a vojenských
súdoch (tlač 1397) a návrh uznesenia Snemovne
ľudu a Snemovne národov (tlač 1463),
správa spoločného výboru pre dohodovacie
konanie k vládnemu návrhu zákona o daniach
z príjmu (tlač 1408 a návrh uznesenia Snemovne
ľudu a Snemovne národov (tlač 1489),
návrh zákona o informačných systémoch
- za predpokladu, že navrhovatelia nestiahnu tento návrh,
ako ho odporučili ústavnoprávne výbory,
ďalej by mohol byť určený zástupca,
ktorý bude Federálne zhromaždenie zastupovať
v konaní pred Ústavným súdom ČSFR,
o vyjadrení k návrhu skupiny 99 poslancov Federálneho
zhromaždenia.
To je pripravený program na dnešný deň.
Začneme, ako som už oznámil. Návrh zákona
o vlastníctve k bytom a nebytovým priestorom (tlač
1281) a príslušný návrh uznesenia (tlač
1514).
Bod programu 27: Návrh zákona o vlastnictví
k bytům a nebytovým prostorám (tisk 1281)
a návrh usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny
národů (tisk 1514).
Výklad k návrhu podá pán poslanec
Jiří Skalický za skupinu navrhovateľov.
Spravodajcovia sú Miroslav Jansta a Klára Samková,
ktorí už zaujali svoje miesta pred predsedníckym
stolom.
Teraz prosím pána poslanca Skalického, aby
uviedol uvedený návrh zákona.
Poslanec SN J. Skalický: Pane předsedající,
vážený pane předsedo, dámy a
pánové, dovolte, abych vám jménem
poslaneckého klubu Občanské demokratické
aliance odůvodnil návrh zákona o vlastnictví
bytů a nebytových prostorů.
Úvodem bych se rád zmínil o okolnostech,
které nás přiměly nečekat,
až se zákon odhodlá předložit federální
vláda, a použít k řešení
této závažné a citlivé problematiky
poslanecké iniciativy.
Po šestnáct měsíců prochází
celá naše ekonomika zásadní transformací,
a to jak v oblasti odstraňování státního
dirigismu vůči subjektům podnikání,
tak v oblasti vlastnických vztahů. Míříme
k tržní ekonomice založené na soukromém
vlastnictví a svobodné soutěži, a podnikli
jsme na této cestě již úctyhodnou řádku
radikálních kroků. Jestliže však
nějaká oblast zůstala dosud nedotčena
a stojí evidentně stranou zájmu, pak je to
právě bytová politika.
K určitým změnám v oblasti vlastnických
vztahů již, pravda, došlo. Přijali jsme
restituční zákony, které navrátily
domy původním vlastníkům, a obě
národní rady převedly valnou část
státního bytového fondu do vlastnictví
obcí. Vzhledem k přetrvávající
nepřiměřené regulaci cen souvisejících
s bydlením, vzhledem k chronickému nedostatku bytů
pro poskytování náhrad podle občanského
zákoníku a vzhledem k obrovské zanedbanosti
bytového fondu však tyto převody znamenají
pro nové vlastníky dar vskutku danajský.
Obce mohou - a také tak v některých případech
činí - prodávat domy zájemcům
z řad soukromníků.
Co však náš právní řád
dosud neumožňuje, je prodej jednotlivých bytů
do vlastnictví. Existuje sice zákon č. 52/1966
Sb., později několikrát novelizovaný,
o osobním vlastnictví k bytům, ale ten je
z hlediska dnešní situace a dnešních potřeb
již zcela nevyhovujícím a nepoužitelným
instrumentem. Přitom privatizace metodou rozprodeje jednotlivých
bytů se zdá být v mnoha případech
optimální formou řešení nahromaděných
problémů a rostoucího napětí
mezi nájemníky a vlastníky.
V čem spočívají výhody spoluvlastnické
formy, pro kterou se vžil v západním světě
pojem kondominium? Na rozdíl od družstva, kdy družstevník
vlastní pouze část z majetku organizace jako
celku a má tudíž omezené právo
se svým bytem disponovat, je v kondominiu tato dispozice
zcela volná. Byt může být prodán
bez souhlasu jakéhokoli nadřízeného
orgánu. Podstatná je rovněž neodlučitelná
vlastnická odpovědnost za společné
části a zařízení domu, jehož
je byt součástí, a možnost volit ekonomicky
a organizačně optimální formy správy
společného majetku. V západní Evropě
a v Severní Americe se tato forma vlastnictví v
posledních desetiletí neobyčejně rozšířila,
právě jako reakce na nedostatky, které vykazují
družstevní, ale i nájemní formy bydlení.
Ukázala se jako efektivní i v domech, ve kterých
jsou kancelářské i jiné nebytové
prostory.
Jednou z podstatných příčin rozšířeného
vzniku kondominií je i vyšší důvěra
finančních institucí poskytovat půjčky
na výstavbu respektive hypotéční půjčky
na koupi bytů v kondominiu, která je způsobena
nižšími riziky plynoucími z této
formy spoluvlastnického vztahu.
Nelze samozřejmě tvrdit, že kondominium je
jedinou a pro všechny případy vhodnou formou.
Rozhodně se ale domníváme, že by v našem
právním řádu tento nástroj
neměl chybět a vzhledem k naší současné
situaci v bytovém hospodářství považujeme
přijetí zákona, který umožní
vznik kondominií tam, kde to současný vlastník
uzná za vhodné, za navýsost naléhavé.
Původní návrh zákona (tisk 1281) doznal
v průběhu projednávání ve výborech
obou národních rad a FS podstatných změn.
V závěrečné fázi došlo
pak k jeho rozšíření o zcela nové
pasáže týkající se bytových
družstev.
Se stanovisky jednotlivých výborů, které
vesměs - až na jeden z výborů gesčních
- návrh zákona doporučily k přijetí,
a s návrhem usnesení jednoho z gesčních
výborů, které je obsaženo v tisku 1514,
vás seznámí sněmovní zpravodajové.
Za navrhovatele se omezím na zaujetí stanoviska
k některým pasážím návrhu
usnesení, které vám předložil
ústavně právní výbor SL.
V § 5 a 18 obsahuje návrh usnesení dvě
varianty.
Navrhovatel si osvojil varianty označené jako římská
I. Pasáž o přechodných ustanoveních,
která se týká bytových družstev,
byla do návrhu zákona včleněna na
návrh federální vlády.
Za navrhovatele jsem oprávněn prohlásit,
že podporujeme zařazení § 17 až 20
do našeho návrhu, ale vzhledem k tomu, že tato
problematika nebyla součástí původní
předlohy, kterou projednávaly výbory, považujeme
za procedurálně nutné o nich hlasovat zvlášť.
Závěrem mi dovolte vyslovit přesvědčení,
že tento návrh zákona, který samozřejmě
sám o sobě nevyřeší celý
komplex problémů souvisejících s bytovou
politikou, přinese do našeho právního
řádu nový, moderní nástroj,
který se může podstatnou měrou zasloužit
o vytvoření pružného trhu s byty a přispět
k odstranění jejich chronického nedostatku.
Doufám, že naši snahu podpoříte
a předložený návrh zákona schválíte.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem pánovi Skalickému. Podľa
opatrenia obidvoch predsedov snemovní bol návrh
prerokovaný ústavnoprávnymi výbormi,
hospodárskymi výbormi, sociálnymi a kultúrnymi
výbormi obidvoch snemovní. Ústavnoprávne
výbory boli poverené prípravou stanoviska.
Obdržali ste písomný návrh uznesenia
Snemovne ľudu a Snemovne národov (tlač 1514).
Spravodajskú správu prednesie pán poslanec
Miroslav Jansta za výbory Snemovne ľudu a pani poslankyňa
Klára Samková za výbory Snemovne národov.
Slovo má poslanec Jansta.
Společný zpravodaj výborů SL M. Jansta:
Vážený pane předsedající,
vážené kolegyně, vážení
kolegové, plné uplatnění tržního
mechanismu v oblasti hospodaření s byty a nebytovými
prostory vyžaduje celou řadu postupných opatření,
jimiž tohoto cíle má být dosaženo.
Jedním z takových opatření je úprava
nakládání s byty a nebytovými prostory
jako se samostatným předmětem občanskoprávních
vztahů. Právní základ této
koncepce chápání bytů a nebytových
prostorů byl obecně zakotven v § 118 odst.
2 občanského zákoníku.
Dosud platná právní úprava v zákoně
č. 52/1966 Sb., o osobním vlastnictví k bytům
ve znění zákona č. 30/1978 Sb. a zákona
č. 509/1991 Sb. přes poměrně rozsáhlé
úpravy původního znění zákona
nepostačuje pro současné potřeby.
Nabývání bytů do vlastnictví
občanů omezuje na výstavbu domů s
byty ve vlastnictví a na koupi bytů pouze v domě
ve vlastnictví státu. Převodem bytového
fondu spravovaného bytovými organizacemi bývalých
národních výborů do vlastnictví
obcí možnost získání bytů
koupí v podstatě zanikla. Vlastnictví k nebytovému
prostoru lze získat pouze v obytném domě
s byty ve vlastnictví a je podmíněno vlastnictvím
bytů v témže domě. Je třeba vytvořit
předpoklady nejen pro výstavbu bytů do vlastnictví
občanů, ale i pro prodej bytů a nebytových
prostorů v domech a odstranit bariéry, které
tomu brání. Předpokladem rozšíření
vlastnictví dosavadního domovního fondu jsou
změny právních úprav.
Odhaduje se, že podle dosavadních předpisů
přešlo do vlastnictví občanů
zhruba 20 až 25 tisíc bytů v bytových
domech. Při jejich užívání se
projevily nedostatky dosavadní právní úpravy,
která vyvolává komplikace při provozování
společných částí domů
a obtížnosti při jednání jednotlivých
vlastníků bytů s příslušnými
organizacemi poskytujícími služby i orgány
státní správy. Prokázala se nevyhnutelnost
složitostí ve vztazích mezi jednotlivými
vlastníky bytů v domě a nutnost jejich striktnější
úpravy.
Bytový fond, který v ČSFR tvoří
asi 5 320 000 bytů, je asi přibližně
ze 44 % tvořen rodinnými domky, které jsou
ve výrazné většině ve vlastnictví
občanů. 56 % bytového fondu je ve vícebytových
domech. Do vlastnictví obcí přešlo cca
130 tisíc domů. Odhaduje se, že z tohoto počtu
zhruba 30 tisíc domů přejde či přešlo
do vlastnictví občanů na základě
restitučních zákonů. Zhruba 70 tisíc
obytných domů je ve správě ostatních
organizací.
Naléhavost právní úpravy vyplývá
nejen z požadavků obcí a dalších
právnických osob vlastnících byty,
ale především z nutnosti odstranit právní
vakuum v oblasti práv vlastníků domů,
z principu realizace rovného postavení všech
vlastníků při nakládání
s jejich byty (dosud mohl takto s obytnými domy nakládat
pouze stát). Předkládaný návrh
zákona o vlastnictví k bytům a nebytovým
prostorům vychází z ústavně
garantované rovnosti vlastnictví a vlastníků,
bez ohledu na to, zda se jedná o fyzické či
právnické osoby nebo stát, bude-li účastníkem
občanskoprávních vztahů.
Předmětem úpravy tohoto zákona jsou
tedy byty a nebytové prostory v domě jako jinak
nesamostatné, reálně neoddělitelné
části celku. Předmětem obchodu je
zde byt nebo nebytový prostor jako věc v občanskoprávním
smyslu. Vydání takového zákona předurčuje
§ 125 občanského zákoníku.
Právní úprava nakládání
s bytem či nebytovým prostorem jako reálně
neoddělitelnou součástí domu musí
obsahovat přísnější reglementaci
práv a povinností vlastníků než
obecná úprava vlastnictví nemovitostí,
které na sobě nejsou zcela a bezprostředně
materiálně či fyzicky (stavebně) závislé.
Návrh zákona přitom řeší
jak problematiku bydlení, tak nakládání
s nebytovými prostory využívanými k
výrobním a jiným účelům.
Navržená právní úprava řeší
kromě vlastnictví k bytům a nebytovým
prostorům v domech i další okruhy otázek.
Jedná se zejména o řešení ekonomických
důsledků zákona č. 42/1992 Sb., o
úpravě majetkových vztahů a vypořádání
majetkových nároků v družstvech, při
prodeji bytů bytových družstev, řešení
nástaveb a vestaveb realizovaných stavebními
bytovými družstvy na objektech v bývalém
socialistickém vlastnictví. Dále jsou řešeny
ekonomické otázky související s již
existujícími byty ve vlastnictví občanů
a praktické otázky provozu domu s byty a nebytovými
prostory ve vlastnictví.
Jako společný zpravodaj Sněmovny lidu vám
doporučuji přijetí tisku 1514 se schválenými
variantami. Jako zpravodaj doporučuji za Sněmovnu
lidu přijmout variantu I, která vychází
z původního tisku 1281 a s níž souhlasí
předkladatelé. Varianta II vychází
z vládního návrhu, který byl předložen
jako stanovisko vlády k předloženému
tisku 1281. Přesto, že garanční ústavně
právní výbor Sněmovny lidu nepřijal
podpůrné usnesení pro přijetí
tisku 1514, přesto jeho přijetí doporučuji.
Toto nepřijetí bylo způsobeno - domnívám
se - časovým vytížením většiny
členů ústavně-právních
výborů a domnívám se, že po zapracování
určitých připomínek, které
zazní zde na plénu, bude možno tisk přijmout.
Ostatní řekne paní poslankyně Samková.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Za výbory Snemovne národov
spravodajskú správu prednesie pani poslankyňa
Klára Samková. Máte slovo, pani poslankyňa.
Společná zpravodajka výborů SN K.
Samková: Děkuji vám.
Vážený pane předsedající,
vážené kolegyně a kolegové, chtěla
bych se pouze velice stručně zmínit o projednávaném
zákoně, který samozřejmě ve
formě, ve které je předkládán,
není návrhem naprosto dokonalým. Je však
návrhem funkčním, je návrhem, který
může vyřešit v základních
obrysech problém, který je velice palčivý
a který je nám všem velice dobře znám,
to znamená hospodaření s byty a uvedení
do provozu, respektive fungování i trhu s byty v
této zemi.
Musím říci, že příprava
tisku 1514 byla neobyčejně dramatická. Po
několikahodinové rozpravě v plénu
obou výborů, kde byly vzaty v úvahu veškeré
připomínky všech ostatních výborů,
stejně tak jako České a Slovenské
národní rady, které se zúčastnil
i pan místopředseda vlády Rychetský
a kde byli též hodně zastoupeni zástupci
družstev, se podařilo ustavit pracovní skupinu,
která vytvořila vlastní tisk nebo materiál,
který se stal potom základem pro faktické
jednání ústavně právních
výborů.
Musím říci, že v průběhu
těch několika dnů jsem mnohokrát nabyla
přesvědčení, že jsme dospěli
do bodu, ze kterého prostě není možné
se dostat někam dál, který už je definitivním
krachem a definitivním koncem projednávání
tohoto zákona, protože se nám nepodaří
najít variantu, která by byla přijatelná
pro všechny zúčastněné strany,
tj. pro navrhovatele, pro garanční výbory,
zejména pak pro zástupce družstev, stejně
tak jako pro vládu.
Je mi neobyčejným potěšením říci,
že po překonání všech těchto
překážek jsme našli určitá
kompromisní řešení, o kterých
se domníváme, že jsou funkční,
při kterých žádná ze stran zúčastněných
v tomto procesu, si nepřipadá ublížená
a poškozená ve svých právech, a která
přitom umožňuje, aby tento zákon mohl
poskytnout to, co slibuje.
Ráda bych vás upozornila zejména na některá
ožehavá témata nebo na některé
ožehavé body, se kterými jsme se při
přípravě tohoto tisku a při přípravě
tohoto jednání setkali.
Je to především záležitost, která
je upravena v § 5, tzn. ochrana nájemníků,
dosavadních nájemníků a úprava
jejich případného vlastnického práva
a vůbec způsob, jakým je možno dojít
ke koupi bytu tímto nájemníkem. Domnívám
se, že zvláště varianta I zabezpečuje
mimořádným způsobem ochranu nájemníků,
kterým vlastně těžko může
být - abych tak řekla - prodána střecha
nad hlavou. Myslím, že jejich zájmy a jejich
návrhy a možnosti jsou zde velice dobře chráněny.
Jako další velké plus tohoto zákona
považuji skutečnost, že faktickou pravomoc k
vykonávání prodejů domů ve
státním nebo spíše v obecním
vlastnictví je ponechána opravdu obcím. Ony
rozhodují, které domy, v jakém rozsahu budou
prodány, resp. bytové jednotky v nich, a také
je na jejich volné úvaze ponechána cena jednotek,
za které mají být tyto bytové jednotky
i nebytové prostory prodány. Vycházíme
totiž z předpokladu, že právě a
jenom obce mohou být nejlépe seznámeny se
situací ve svém vlastním obvodu, ve vlastním
místě svého působení a ony
proto nejlépe mohou odhadnout možnosti a skutečný
stav, který v dané lokalitě je.
Část pátá daného zákona
je ta část, o které mluvil už můj
předřečník jako o části
přidané k původnímu návrhu
zákona poslaneckého klubu Občanské
demokratické aliance. Domnívám se, že
odstraňuje především určité
nedostatky, kterými trpěl transformační
zákon ve vztahu k bytovému družstevnictví,
doplňuje jej v tomto směru a dává
daleko větší možnosti právě
bytovým družstvům, dává jim určitou
právní jistotu.
Považuji za mimořádně pozitivní,
že přes původně velmi kontroverzní
stanoviska navrhovatel, v tomto případě vláda,
a zástupci bytových družstev dospěli
k variantě, která je pro obě strany přijatelná.
Zvláště pak jsem ráda, že i ustanovení
§ 20, které řeší problematiku bytových
nástaveb a vestaveb, což je téma, o kterém
jsme se domnívali, že vůbec nebude možno
je zahrnout do tohoto zákona, bylo projednáno tak,
že bylo nalezeno řešení, které
snad může uspokojit obě dvě strany.
Na základě těchto všech skutečností
se domnívám, že zákon splňuje
všechny podmínky pro to, abychom mohli hlasovat pro
jeho uvedení v život a já vám jej jménem
ústavně právního výboru Sněmovny
národů a všech výborů Sněmovny
národů, které tento zákon projednaly,
doporučuji.