Pátek 24. dubna 1992

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Máte pravdu, musíme dát hlasovat o tom, zda souhlasíme.

Prosím poslance, aby se vrátili k jednání k procedurálnímu hlasování o tom, zda můžeme prominout 48hodinovou lhůtu. Jednání o předchozích třech bodech bylo přerušeno, čili k tomu se v hlasování vracet nemůžeme. Pan poslanec Toman.

Poslanec SN P. Toman: Nevím, jestli jsem paní poslankyni Bellušové dobře rozuměl, zda nechtějí hlasovat pouze o zákoně o vkladech, anebo zda nechtějí hlasovat o všech třech těchto zákonech, týkajících se státních notářství. Domnívám se, respektive pevně věřím v to, že o dalších dvou jsou ochotni hlasovat.

Společná zpravodajka výborů SN K. Samková: Hovořila o vkladech, to je pravda.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Dám tuto otázku paní poslankyni, ale teď budeme hlasovat o procedurálním návrhu.

Prosím, kolegové, zaujměte svá místa. Konstatuji, že tisk 1513, který je předmětem našeho jednání, jste obdrželi včera, tím nebyla splněna podmínka 48 hodin podle § 19 odstavec 1 zákona o jednacím řádu Federálního shromáždění. Protože jde o naléhavý návrh, doporučuji přijmout usnesení, že i při nedodržení stanovené lhůty sněmovny souhlasí s projednáváním tohoto bodu.

Vzhledem k tomu, že jde o procedurální návrh, budeme o něm hlasovat bez rozpravy.

Kdo je pro tento návrh, který jsem tu předložil, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko!

Omlouvám se za technickou chybu. Budeme hlasovat znovu. Opakuji návrh - hlasujeme o tom, zda souhlasíme s upuštěním od 48hodinové lhůty v případě tisku 1513.

Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko!

(Hlasování: 11.51)

(SN 78, SL 72)

Kdo je proti?

(SN 0, SL 2)

Kdo se zdržel hlasování?

(SN 7, SL 6)

Ve Sněmovně národů sedmdesát osm pro, nikdo proti, sedm se zdrželo. Ve Sněmovně lidu sedmdesát dva pro, dva proti, šest se zdrželo.

Nic nebrání tomu, abychom tento bod projednali.

Přihlásil se pan poslanec Mornár s poznámkou. Dávám mu slovo.

Poslanec SL P. Mornár: Vážené Federálne zhromaždenie! Uvedomujem si, že ruším vo chvíli, ktorá je dosť napätá, ale mám správu, ktorá je pre toto zhromaždenie výsostne dôležitá. Veľmi vás prosím o chvíľu pozornosti.

Chcel by som vám v krátkosti prečítať informáciu o situácii v republike Bosna a Hercegovina, o posledných udalostiach, ktoré sa tam udiali, s prosbou, aby toto Federálne zhromaždenie prijalo uznesenie k tejto situácii.

Podľa správy, ktorá je datovaná z 18. apríla 1992, odoslanej z Ríma monsignorom Hnilicom, utekajú tisícky bezbranných ľudí z oblasti Mostaru, Čitluku a Medzihoria, ktoré je, mimochodom, známym pútnickým miestom. Podľa očitých svedkov v mestečku Makarska bolo brutálne zavraždených asi päťdesiat ľudí vrátane žien a detí beštiálnym spôsobom, podrezaním hrdla. Obyvatelia so zúfalým krikom utekajú ulicami, vidieť deti, ktoré následkom silného psychického stresu zošediveli v priebehu niekoľkých hodín. Týmto šokovaným ľuďom treba dávať psychofarmaká, aby sa uchránili pred samovražednou tendenciou.

Bývalý farár z Medzihoria, páter Leonard, vypovedal, že v Makarskej sa po uliciach povaľujú mŕtvoly ľudí, ktorí boli zastrelení ako psy.

V tejto kritickej situácii sa obraciam na vás,

kolegyne a kolegovia poslanci, aby ste spolu so mnou zaujali stanovisko k týmto udalostiam a cestou Rady Európy, OSN, prípadne iných organizácii, prispeli

k zastaveniu krviprelievania v tejto tak ťažko skúšanej krajine.

Dovolím si teraz prečítať návrh na uznesenie pléna Federálneho zhromaždenia k situácii v republike Bosna a Hercegovina.

Federálne zhromaždenie Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky po oboznámení sa so správami o udalostiach v republike Bosna a Hercegovina, konkrétne v oblasti Mostaru a Makarskej, vyzýva Radu Európy a OSN, aby urýchlene podnikli nutné kroky na záchranu civilného obyvateľstva v ohrozenej oblasti. Podľa správ očitých svedkov dochádza k prejavom genocídy a k takým násilnostiam, ktoré v novodobých dejinách kultúrnej Európy nemajú obdobu.

Správy o udalostiach v uvedenej oblasti sú natoľko zdrvujúce, že vyžadujú urýchlený zásah všetkých kompetentných medzinárodných organizácií. Ďakujem vám za pozornosť. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Slovo má pan poslanec Hubálek.

Poslanec SL B. Hubálek: Pane předsedající, dámy a pánové, doporučoval bych jistě usnesení přijmout, ale až po tom, co bychom si nechali údaje ověřit buď ministerstvem zahraničních věcí nebo naší tiskovou kanceláří, což se dá pořídit ještě dříve, než naše jednání ukončíme. Pak budu samozřejmě hlasovat pro návrh pana kolegy Mornára.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Slovo má pan poslanec Muška.

Poslanec SN M. Muška: Rovnako súhlasím s tým, že v Bosne a Hercegovine je situácia veľmi vážna. Došlo tam k mnohým neprávostiam. Myslím si, že by sme pri formulovaní uznesení mali brať do úvahy aj to, že medzitým došlo k zastaveniu bojov a k podpisu dohody.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Slovo má kolega Pospíšil.

Poslanec SL J. Pospíšil: V každém případě doporučuji vypustit slova "v Mostaru a Makarské", protože situace se tam mění každý den a vraždí se na různých místech bez ohledu na to, jaké dohody byly právě podepsány a nedodrženy.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Vážení kolegové, jde tu o situaci, kterou jsme už z hlediska procedurálního - nevyslovuji se k meritu věci, mám na mysli procedurální situaci - nejednou řešili. Myslím, že tedy musíme rozhodnout o tom, zda souhlasíme s tím, že na základě vystoupení pana poslance Mornára zařadíme tento bod na pořad schůze. O tom musím nyní nechat hlasovat.

Prosím kolegy z české části Sněmovny národů, aby zaujali svá místa, protože nejsme usnášení schopni a není v zájmu věci, abychom zbytečně ztráceli čas. Prosím rovněž poslance, aby se vrátili do Sněmovny lidu. Ani Sněmovna lidu momentálně není usnášení schopná.

Návrh, o kterém budeme hlasovat: Abychom na pořad této schůze zařadili bod, který uvedl pan poslanec Mornár.

Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko!

(Hlasování: 11.57)

(SN 81, SL 67)

Kdo je proti?

(SN 0, SL 0)

Kdo se zdržel hlasování?

(SN 1, SL 6)

Ve Sněmovně národů osmdesát jedna pro, nikdo proti, jeden se zdržel. Ve Sněmovně lidu šedesát sedm pro, nikdo proti, šest se zdrželo.

Obě sněmovny návrh přijaly.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 344, SN č. 535, SL č. 505)

Doporučuji tedy, aby další postup byl takový, že návrhem usnesení, který předložil pan poslanec Mornár, se budou zabývat zahraniční výbory a připraví návrh usnesení, o kterém bychom hlasovali. Je souhlas s tímto postupem? Myslím, že není třeba o něm dávat hlasovat, protože si podle mého soudu nemůžeme dovolit hlasovat o návrhu usnesení, aniž máme situaci ověřenu, aniž neprošel příslušnými výbory sněmoven, které v tomto směru musí doporučit, zda obsah odpovídá tomu, co by mělo být stanoviskem Federálního shromáždění.

Tím je tento bod uzavřen. Prosím nyní pana ministra Vavrouška, aby se ujal slova, které mu před tím bylo již uděleno, ale rozhodnutím sněmoven přerušeno. Máte slovo, pane ministře.

Ministr - předseda federálního výboru pro životní prostředí J. Vavroušek: Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi, abych vás stručně seznámil s vládním návrhem novely zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu, a to ve znění pozdějšího předpisu zákona č. 103/1990 Sb.

Základním důvodem pro předložení novely je skutečnost, že se v posledních dvou letech zásadně změnil celý náš právní řád a je třeba mu přizpůsobit i tento zákon o územním plánování a stavebním řádu.

Především jde o to, promítnout do tohoto zákona základní principy, které vycházejí z Listiny základních práv a svobod, dále principy, které jsou zakotveny v zákoně obchodním živnostenském, v zákoně o ochraně životního prostředí a v dalších zákonech.

Dalším úmyslem navrhovatele je také sladit zákon o územním plánování a stavebním řádu s praxí v Evropském společenství.

Dovolte, abych zde vyzdvihl základní principy, na kterých je novela zákona založena. Především návrh zákona vychází z toho, že je třeba nově definovat funkce územního plánování v našem právním řádu tak, aby tato funkce byla v souladu s praxí evropských společenství a s doporučením Charty regionálního plánování Rady Evropy.

Druhým důvodem proč tuto novelu předkládáme, je posílení role obcí v celém stavebním řízení tak, aby občané měli možnost vyjádřit se ke všem zásahům, které se stavbami souvisejí.

Třetím důvodem je uvedení celého zákona do souladu s Listinou základních práv a svobod tak, aby nebyla narušována práva občanů na majetek. Týká se to především vyvlastňování pozemků a staveb, které je přípustné podle navrhované novely jen tehdy, jde-li o veřejný zájem. Ten veřejný zájem je definován velmi přesně, mimochodem úžeji a podrobněji než např. ve Francii nebo Německu. Týká se především veřejně prospěšných staveb, mezi něž patří čistírny odpadních vod, zařízení na zpracování odpadu a podobné stavby, dále vytváření hygienických pásem a jiných ochranných pásem, které mají sloužit k ochraně zdraví a životního prostředí. Za další je vyvlastnění pro potřeby asanačních prací tam, kde je ohrožována bezpečnost nebo zdraví lidí a potom zabezpečení přístupu k pozemku, což je technický problém a poslední důvod je budování sítě pro monitorování kvality životního prostředí, což nepochybně patří také do veřejného zájmu.

Čtvrtou základní změnou v této novele je autorizace vybraných činností, které souvisejí s územním plánováním, stavebním řádem a s celou investiční výstavbou. Týká se to především průkazu odborné způsobilosti nebo i autorizace v souvislosti s vypracováním územně plánovací dokumentace, v projektování staveb, ve vyhodnocování vlivu staveb na životní prostředí, které souvisejí také se statickými a dynamickými výpočty staveb, s vedením staveb a se stavebním dozorem a na závěr potom s průzkumem, zkoušením a diagnostikou staveb. To jsou všechno činnosti vysoce odborné, které může provádět jenom ten, který skutečně prokáže, že k tomu má odbornou způsobilost. Předpokládá se, že vlastní autorizace budou samozřejmě provádět komory za účasti státu reprezentovaného orgány republik.

Pátou změnou obsaženou v novele je podrobné zakotvení povinností zhotovitele či dodavatele stavby, který podle této novely bude zodpovídat za zabezpečení vlastností stavby a to včetně použitých materiálů takových, aby byla zajištěna mechanická pevnost a stabilita staveb, za druhé jejich bezpečnost jak požární, tak bezpečnost při používání, aby byly také zabezpečeny požadavky kladené na ochranu zdraví a životního prostředí, ochranu před hlukem, ale také úspora energie, což je v naší energetické situaci mimořádně důležité.

Šestou změnou obsaženou v novele je přesné specifikování podmínek vstupu na cizí pozemky, opět tak, aby tento zákon byl uveden do souladu s Listinou základních práv a svobod.

Kromě toho jako podstatnou část obsahuje návrh novely zákona také zrušení řady zastaralých předpisů, které brzdí a komplikují investiční výstavbu a výstavbu vůbec, a které jsou zdrojem oprávněné kritiky již po řadu let.

Předpokládá se, že by ten zákon měl platit od 1. července tohoto roku s tím, že by na něj navázala novelizace tří, dosud platných prováděcích předpisů a to vyhlášek bývalého federálního ministerstva pro technický a investiční rozvoj - číslo 83, 84 a 85 z r. 1976 Sb., s tím, že novelizace těchto prováděcích předpisů je připravena. První dva předpisy jsou detailně prodiskutovány s českým ministerstvem životního prostředí a se slovenskou komisí pro životní prostředí a došli jsme ke společnému závěru. U té poslední zmíněné vyhlášky zbývá poslední redakční zasedání, ale i tam se předpokládá, že dojde ke shodě, protože stanoviska jsou velmi blízká.

Dovolte mi, abych na závěr vyjádřil přesvědčení, že tato navrhovaná novela zákona o územním plánování a stavebním řádu je mimořádně významná nejenom proto, že umožňuje formální sladění tohoto zákona s platným právním řádem, který jsme vytvořili během posledních dvou let, ale především z řady zcela praktických důvodů, protože právě rozpory, které vyplývají ze zastaralého zákona o územním plánování a stavebním řádu velmi komplikují jak vlastní stavební činnost, tak celý proces privatizace.

Na závěr mi dovolte ještě vás informovat o tom, že se připravuje nový zákon o územním plánování a stavebním řádu, který by měl znamenat ještě další zásadní změnu celé právní úpravy v této oblasti, ale to je věc, která si vyžádá více času a především důslednější a širší harmonizaci tohoto zákona s připravovanou již platnou legislativou Evropských společenství. Děkuji vám za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji panu ministru Vavrouškovi. Konstatuji, že podle přikazovacích opatření předsedů sněmoven byl návrh projednán výbory ústavně právními, výbory pro plán a rozpočet, výbory pro životní prostředí, výbory hospodářskými a výbory sociálními a kulturními obou sněmoven.

Přípravou stanovisek pro tuto schůzi byly pověřeny výbory pro životní prostředí. Obdrželi jste písemný návrh usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny národů - tisk 1513. Ústní zpravodajskou zprávu podají nyní zpravodajové pověření těmito výbory. Je to pan poslanec Stanislav Žalud za výbor Sněmovny lidu a pan poslanec Josef Zlocha za výbor Sněmovny národů. Prosím pana poslance Zlochu, aby zaujal své místo. Nevím, jak se páni zpravodajové dohodli a kdo vystoupí jako první.

Společný zpravodaj výborů SL S. Žalud: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, stojíme před projednáváním novely zákona o územním plánování a stavebním řádu. Jde o dokument, který občané a odborná veřejnost již delší dobu očekávají s pochopitelnou netrpělivostí. Rád bych připomenul, že jde o novelu pouze části zmíněného zákona, po níž bude znovelizován zákon celý. Protože jde o zákon s širokými vazbami, bylo nutno zvolit tento postup zejména také z časových důvodů. Doporučuji vám tedy se soustředit zejména na onu část zákona, která je předmětem novelizace. Materiál je zodpovědně připraven, pečlivě prokonzultován a projednán nejen v expertních poradách a výborech obou sněmoven, v národních radách, ale i mezi veřejností a mně proto nezbývá, než abych vám, jako společný zpravodaj Sněmovny lidu doporučil jeho schválení.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji panu zpravodaji Žaludovi. Prosím nyní druhého zpravodaje pana poslance Zlochu o stanovisko.

Společný zpravodaj výborů SN J. Zlocha: Výbory pre životné prostredie Federálneho zhromaždenia, ktoré boli určené ako garančné, si dostatočne uvedomovali zložitosť problematiky predloženej novely zákona. V záujme objektívneho posúdenia vládneho návrhu uvedenej tlače 1235 zabezpečili expertné porady, ktorých sa zúčastnili zástupcovia Federálneho výboru pre životné prostredie, Českého ministerstva pre životné prostredie, Slovenskej komisie pre životné prostredie, Federálneho ministerstva kontroly, Katedry správneho práva Právnickej fakulty UK, Federálneho úradu pre normalizáciu a meranie, skúšobne stavebných materiálov, Zväzu podnikateľov v stavebníctve, Asociácie urbanistov, Terplánu, Urbiónu Bratislava, Urbiónu zo Žiliny, Nadácie pre rozvoj architektúry a stavebníctva, Cechu odborníkov plynárenských zariadení a Útvaru hlavného architekta. Podporu vládnemu návrhu písomne vyjadrili aj zástupcovia obce architektov Českého zväzu stavebných inžinierov, spolkov architektov Slovenska a Slovenského ho zväzu stavebných inžinierov.

Môžem konštatovať, že väčšina pripomienok a návrhov zástupcov týchto organizácií bola uplatnená pri formulovaní zmien a doplnkov vo výboroch pre životné prostredie.

Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a doplňuje zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku, bol prerokovaný vo Federálnom zhromaždení vo výboroch sociálnych a kultúrnych, v hospodárskych výboroch, vo výboroch pre plán a rozpočet, ďalej vo výboroch pre životné prostredie a vo výboroch ústavnoprávnych. Prvé tri z nich odporúčajú snemovniam jeho prijatie prakticky bez pripomienok. Zo štyroch pripomienok ústavnoprávnych výborov boli akceptované garančnými výbormi tri.

V Českej národnej rade novelu zákona prerokovali vo výboroch ústavnoprávnych, národohospodárskom a vo výbore pre územnú správu a národnosti. V spoločnej správe svoje pripomienky formulovali viac-menej v obecnej rovine, okrem pripomienky k § 134 ods. 5. Aj tu môžem konštatovať, že garančné výbory ich pripomienky v rámci možnosti akceptovali.

V Slovenskej národnej rade bol tento návrh prerokovaný vo výbore pre životné prostredie a ochranu prírody a vo výbore národohospodárskom a rozpočtovom. Obidva tieto výbory ho odporúčajú schváliť. Pritom uviedli vcelku len drobné pripomienky, ktoré však tiež boli v rámci možností akceptované.

Výbor ústavnoprávny návrh zákona neprerokoval, pretože na jeho zasadnutí sa nezúčastnili zástupcovia predkladateľa.

Pri záverečnom spracovaní týchto pripomienok vo výboroch pre životné prostredie dňa 14. 4. 1992 bolo prijaté uznesenie, v ktorom sa odporúča Snemovni ľudu a Snemovni národov schváliť vládny návrh zákona, ktorým sa mení a doplňuje zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku, v znení zákona č. 103/1990 Zb. tak, ako je to uvedené v tlači č. 1513.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP