Pátek 24. dubna 1992

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji zpravodaji panu Pohankovi. Prosím paní zpravodajku poslankyni Samkovou.

Společná zpravodajka výborů SN K. Samková: Musím konstatovat, že můj předřečník zcela vyčerpal téma, takže není, o čem bych hovořila a nezbývá mi, než za ústavně právní výbory Sněmovny národů rovněž navrhnout a doporučit, aby oba dva tisky byly přijaty. O nejvíce kontraverzních záležitostech se zde mluvilo, co se týká data účinnosti tohoto zákona. Domnívám se, že bychom měli postupovat následovně, jak se situace vyvine u zákonů dříve projednávaných a dříve přijatých.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Zahajuji rozpravu. Prosím poslankyně a poslance, kteří mají zájem vystoupit v rozpravě, aby tak učinili a přihlásili se do rozpravy. Pan poslanec Patočka. Prosím o další přihlášky.

Poslanec SN J. Patočka: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, navrhuji vypustit z tisku 1399 body 1, 2 a 3, ve kterých se za slova "komerční právník" vkládají slova "nebo notář", a to z následujících důvodů.

Toto ustanovení v souvislosti s notářským řádem by umožňovalo notářům poskytování právní pomoci s výjimkou... v trestních věcech a zastupování ve věcech vymezených ve stejném rozsahu jako mají advokáti a pokud jde o oblast komerční, dokonce bez jakéhokoliv omezení ve stejném rozsahu, jako mohou poskytovat právní pomoc komerční právníci.

Lze souhlasit s tím, že v rozsahu své činnosti může notář poskytovat právní porady, ale mám zato, že nelze připustit, aby nad rámec této činnosti ještě dále zastupoval, protože se toto vymyká notářské činnosti tak, jak je vymezena v § 2 notářského řádu.

Zastupování je totiž činnost, která musí být vykonávána jako nezávislé povolání, zdůrazňuji nezávislé. Notářská činnost není nezávislým povoláním a v tomto směru se návrh zákona dostává do rozporu s čl. 37 odst. 2 Charty lidských práv. Podle tohoto ustanovení má každý právo na právní pomoc v řízení před soudy jinými státními orgány či orgány veřejné správy, a to od počátku řízení. Takovou pomoc nemůže poskytovat ten, kdo není nezávislý. Notář, který je pro výkon své funkce jmenován ministrem spravedlnosti, rozhodně není nezávislý. Rovněž notář, který vykonává jménem státu některé úkony, např. projednání dědictví, nemůže být nezávislým. Znovu zdůrazňuji, že kdybychom tyto tři body tam nechali, dostali bychom se do rozporu s Chartou lidských práv, čl. 37 odst. 2.

Ještě bych se chtěl vrátit celkově k prvnímu bodu. Notáři mají skutečně moc práce, kdykoliv tam přijdu, říkají, že jsou před kolapsem nebo v kolapsu. Přitom v prvním návrhu si chtěli vytvořit monopol na sepisování smluv, čímž by došlo k tomu, že všichni by to chtěli mít od notáře a pak by se čekalo nejméně 5 let, než by se dostali na řadu.

Musíme vzít také v úvahu to, že se nebudou převádět jen rodinné domky, chaty, garáže, budou se převádět celé továrny, zámky, miliardové hodnoty. Smluv bude stále více, a proto si myslím, že i z tohoto hlediska není možné, aby ještě zastupovali, jako komerční právníci nebo advokáti.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Je to všechno, pane poslanče? Ano. Návrh jste písemně předal. Děkuji. Kdo se dále hlásí do rozpravy? Pan poslanec Világi.

Společný zpravodaj výborů SL O. Világi: Vážené Federálne zhromaždenie! Prekvapuje ma argumentácia, ktorá tu odznela. Na jednej strane pred chvíľou, pred 15 minútami, sa argumentovalo, že notári nemôžu spisovať notárske zápisy, resp. nemôže to mať iný charakter, iné postavenie ako listiny spísané advokátmi, preto, že notári musia byť rovnakí s advokátmi. Na druhej strane sa argumentuje s tým, že notári nemôžu zastupovať v sporných veciach, pretože sú menej závislí ako advokáti. Prosím vás, tie argumentácie jednoznačne ukazujú, o čo tu ide. Ide tu o to, že advokáti majú obavu z toho, že stratia nejaké súčasné prioritné postavenia.

Navrhujem, aby sme to do toho zákona mohli prijať. Samozrejme, nemôžem to navrhnúť, ale navrhujem niektorým advokátom, aby tam napísali, že notári môžu byť koncipientmi advokátov. A celý problém sa vyrieši. Ďakujem.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Prosím další přihlášky do rozpravy.

Není tomu tak, rozpravu končím. Prosím pana místopředsedu o závěrečné slovo.

Místopředseda vlády ČSFR P. Rychetský: Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, v rozpravě nezaznělo jiné vystoupení než vystoupení,které se ztotožnilo se stanoviskem federální vlády. Budu tedy reagovat pouze na jedinou myšlenku, která zde zazněla. Pan zpravodaj Pohanka nás seznámil s argumentací notářské unie, proč je ve společném usnesení ústavně právních výborů zahrnut bod 9, podle kterého by v případě přijetí nebylo možno soudními komisariáty za pomocí notářů nevyřízená dědictví ukončit. Údajně proto, že by šlo o průlom do zásady postupovat při projednávání dědictví podle předpisů platných v době smrti zůstavitele. Je ovšem třeba dodat, že tato zásada platí pouze v oblasti hmotného práva. Tato zásada samozřejmě neplatí a nemůže platit v oblasti procesního práva. Každý, kdo rozhoduje, rozhoduje podle předpisů, platných v době rozhodování.

Z těchto důvodů trvám na tom, aby bod 9 nebyl součástí vládního návrhu a bylo o něm hlasováno pouze jako o návrhu pozměňovacím. Děkuji.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji, prosím pana poslance Pohanku.

Poslanec SL M. Pohanka: Souhlasím s tímto právě předneseným stanoviskem, ovšem pokud jde o první tři body, táži se pana místopředsedy vlády, jestli jeho negativní stanovisko trvá, protože to má význam pro hlasování. Buď body 1 - 3 přijmeme jako základ při negativním stanovisku... (Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Ano, tak to pan místopředseda navrhoval.) Trváte tedy na negativním stanovisku?

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Ano, v tomto smyslu stanovisko ústavně právních výborů je prvním pozměňovacím návrhem.

Poslanec SL M. Pohanka: U těch prvních tří bodů záporné stanovisko vlády trvá?

Místopředseda vlády ČSFR P. Rychetský: Ne tak intenzívně.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Tak to už si potom budeme formulovat při hlasování.

Paní poslankyně Samková, přeje si slovo? (Ne.)

Prosím poslankyně a poslance, aby se vrátili do jednací síně, měli bychom hlasovat od třech předložených návrzích zákona.


Vážení kolegové, zaujměte místa prosím, přistoupíme k hlasování. Budeme hlasovat. Je třeba, abych věděl přesný počet poslanců přítomných při hlasování, abych to mohl konstatovat do stenografického záznamu.

Prosím poslance, aby si připravili tisk 1404 a 1470. O něm budeme hlasovat. Prosím zpravodaje, aby uvedli první pozměňující návrh, podle mého soudu je to návrh pana poslance Hrivíka, abychom o těchto zákonech nejednali. Pan poslanec Měrák.

Poslanec SN P. Měrák: Pane předsedající, jenom jednu otázku. Nevztahuje se na tento zákon zákaz majorizace?

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Podle doporučení nebo stanovisek ústavně právních výborů mám tu takovýto závěr: Na tento zákon se zákaz majorizace nevztahuje. Pokud jde o novelizaci občanského zákoníku je uvedeno, že se zákaz majorizace vztahuje, pokud jde o novelizaci občanského soudního řádu, nevztahuje se. Musím konstatovat, že při poradě toto druhé doporučení bylo předmětem sporu a jsem to povinen konstatovat, že takovéto doporučení od ústavně právních výborů jsem dostal. Prosím, pana poslance Világi, aby zaujal stanovisko k návrhu poslance Hrivíka.

Společný zpravodaj výborů SL O. Világi: Na tento zákon sa nevzťahuje zákaz majorizácie. To vyplýva... (Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: To jsem konstatoval.) Pokiaľ ide o návrh pána poslanca Hrivíka, o tom nemôžeme hlasovať... Nemôžeme to zobrať ako procedurálny návrh, pretože takýto procedurálny návrh nemôže predložiť poslanec. Svoj postoj môže samozrejme vyjadriť pri záverečnom hlasovaní.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Dobře. Další pozměňující návrh je tedy pana poslance Měráka, nemýlím-li se. Prosím, abyste uvedli pozměňující návrh, o kterém budeme hlasovat.

Společný zpravodaj výborů SL O. Világi: Podľa môjho názoru, prvý pozmeňujúci návrh, o ktorom budeme hlasovať, je návrh (je to bod 2), kde vláda trvá na tom, aby sme o tom hlasovali zvlášť. Hovorím o tlači 1470, uznesenie ústavnoprávnych výborov strana 2, bod 2, odsek 3 znie - o tom by sme mali hlasovať, či bude tvoriť súčasť návrhu zákona alebo nie, pretože vláda má k tomu negatívne stanovisko. Spravodajcovia odporúčajú prijať, vláda trvá na tom, aby tento bod nebol obsahom návrhu zákona.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Tam je problém v tom, pokud se nemýlím, že vláda trvá na tom, aby její návrh byl jaksi základem jednání s tím, že podala k tomu původnímu návrhu jistou pozměňující formulaci.

Společná zpravodajka výborů SN K. Samková: Ano, bylo uvedeno, že v bodě 2 § 2 odstavec 3 jako znění, které uspokojuje vládu, která s tím souhlasí a přitom vlastně vychází z návrhu ústavně právních výborů, že by tento § 2 odstavec 3 zněl takto: "Právní účinky vkladu vznikají na základě pravomocného rozhodnutí o jeho povolení ke dni, kdy nárok byl doručen příslušnému orgánu republiky. Každý má právo nahlédnout do evidence doručených návrhů."

My se domníváme, že v tomto znění je možné tento bod přijmout a myslím, že i za kolegu ze Sněmovny lidu mohu doporučit toto přijetí.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Je to návrh, se kterým souhlasí místopředseda vlády? Pan poslanec Magyar.

Poslanec SL F. Magyar: Mám to chápať ako pozmeňujúci návrh podaný mimo rozpravu?

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Pane kolego, nekomplikujme věci více, než je třeba. Někdy jsou věci povahy komplikované již tak dosti. Pan poslanec Világi.

Společný zpravodaj výborů SL O. Világi: Tento pozmeňujúci návrh formuloval pán podpredseda Rychetský, my spravodajcovia sme si ho osvojili a je to aj v zázname, že sa tak stalo.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Nemýlím-li se, vyslovil s tím souhlas pan poslanec Toman, takže ten návrh tu jako návrh v rozpravě podán byl.

Společný zpravodaj výborů SL O. Világi: Pokiaľ tento návrh nebude prijatý, platí znenie vládneho návrhu.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Připomínám, že na tomto pozměňujícím návrhu se dohodli nejen zpravodajové, ale i poslanec Toman jako navrhovatel tohoto pozměňujícího návrhu, kterým se ztotožnil s návrhem místopředsedy vlády jako předkladatelem. Čili všechny zainteresované strany, které tento návrh předkládaly, se s tím ztotožňují. Můžeme hlasovat.

Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko!

(Hlasování: 11.38)

(SN 83, SL 91)

Kdo je proti?

(SN 0, SL 0)

Kdo se zdržel hlasování?

(SN 14, SL 0)

Děkuji. Konstatuji, že ve Sněmovně národů bylo osmdesát tři pro, nikdo proti, čtrnáct se zdrželo hlasování. Ve Sněmovně lidu devadesát jedna pro, nikdo proti, nikdo se nezdržel hlasování.

Společná zpravodajka výborů SN K. Samková: Dalším pozměňovacím návrhem, se kterým vláda nesouhlasí, je bod 3 tisku 1470, dle kterého § 3 odstavec 1 se na konci připojuje věta v tomto znění: U listin sepsaných notářským zápisem není tohoto rozhodnutí třeba.

Vláda nedoporučuje, zpravodajové oba dva doporučují.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: V diskusi byly uvedeny důvody pro, proti. Myslím, že věc je jasná, budeme hlasovat.

V tomto smyslu stanovisko ústavně právních výborů je pozměňovacím návrhem vzhledem k předkládanému návrhu vlády.

Ptám se poslanců a poslankyň obou sněmoven, kdo je pro tento pozměňovací návrh, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko!

(Hlasování: 11.40)

(SN 17, SL 8)

Kdo je proti?

(SN 31, SL 30)

Kdo se zdržel hlasování?

(SN 45, SL 51)

Ve Sněmovně národů sedmnáct pro, třicet jedna proti, čtyřicet pět se zdrželo. Ve Sněmovně lidu osm pro, třicet proti, padesát jedna se zdrželo.

Tento návrh přijat nebyl. Prosím o uvedení dalšího návrhu.

Společná zpravodajka výborů SN K. Samková: Tento bod je velice důležitý nejen pro tento zákon, nýbrž i pro všechny další zákony, o kterých budeme hlasovat, které se podle něj budou řídit. Je to určení data účinnosti. Je to bod 9 § 19, kde se za slovo "dnem" doplňují slova "1. září 1992".

Pozměňovací návrh, který podal pan poslanec Čič, mimo jiné, je 1. 1. 1993. Vláda se ztotožňuje s návrhem 1. 1. 1993, zpravodajové nedoporučují.

Aby tedy nevznikla pochybnost, budeme hlasovat o tom, zda účinnost tohoto zákona je od 1. 1. 1993. Toto zpravodajové nedoporučují.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Musíme o tom hlasovat jako o pozměňovacím návrhu, protože vláda ve svém návrhu datum účinnosti nestanovila vzhledem, k tomu, že nevěděla, kdy zákon bude projednán - nebylo jasné, zda bude zařazen ještě na tuto schůzi Federálního shromáždění. Čili ve vládním návrhu datum účinnosti není uvedeno. S ohledem na to je pozměňovacím návrhem návrh pana poslance Čiče vůči stanovisku ústavně právním výborům.

Návrh zní tedy na datum účinnosti 1. 1. 1993, slyšeli jste, že zpravodajové jménem ústavně právních výborů nedoporučují.

Kdo je pro tento pozměňovací návrh, nechť zvedne ruku a stlačí tlačítko!

(Hlasování: 11.43)

(SN 67, SL 78)

Kdo je proti?

(SN 3, SL 3)

Kdo se zdržel hlasování?

(SN 22, SL 9)

Ve Sněmovně národů šedesát sedm pro, tři proti, dvacet dva se zdrželo hlasování, ve Sněmovně lidu sedmdesát osm pro, tři proti a devět se zdrželo hlasování.

Obě sněmovny tento pozměňovací návrh přijaly.

Prosím o uvedení dalšího návrhu.

Společná zpravodajka výborů SN K. Samková: Posledním návrhem k tomuto zákonu je pozměňovací návrh pana poslance Měráka, která žádá o vypuštění bodu 2, odstavce 3. (Poslanec Měrák svůj návrh stahuje.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Pan poslanec Měrák svůj návrh stahuje, děkuji, není tedy o čem hlasovat, jakož to o pozměňovacím návrhu, samozřejmě o návrhu jako celku jsme ještě nehlasovali.

Ptám se poslankyň a poslanců, kdo souhlasí s předloženým návrhem zákona ve znění pozměňovacích návrhů a doporučení zpravodajů obou sněmoven, nechť zvedne ruku a stlačí tlačítko! - Hlásí se poslankyně Bellušová.

Poslankyně SN E. Bellušová: Vážení prítomní! Prepáčte mi, aj keď to bude znieť nepríjemne. Chcela som len upozorniť všetkých prítomných, že vzhľadom na to, čo tu bolo povedané pánom akademikom Čičom a pánom inžinierom Hrivíkom a ostatnými poslancami, čo sa týka situácie a problémov, ktoré spôsobí tento zákon v Slovenskej republike, že pretože neplatí zákaz majorizácie, poslanci HZDS, SNS a SDĽ nebudú pri tom asistovať a nebudú prítomní ani dnes, ani po dobu tejto 22. spoločnej schôdze, kedy sa bude o tomto zákone pojednávať.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Pan poslanec Világi.

Společný zpravodaj výborů SL O. Világi: Dúfam, že sa pani poslankyňa vyjadrila s odbornosťou a s tým, že pozná celú problematiku a že je absolútne presvedčená o tom, že to, čo tu hovorí, je pravda. Ďakujem.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Dále se hlásí paní poslankyně Adrianová.

Poslankyně SN M. Adrianová: Vážený pán predsedajúci! Verím, že uvedení poslanci sa rovnako tak nezúčastnia výplaty a neprevezmú výplatu. (Veselost, potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: To nesouvisí s tímto bodem jednání.

Vážení kolegové, vzhledem k tomu, co se stalo, doporučuji tento postup: Hlasování teď odložíme, budeme pokračovat dalším bodem jednání, kterým je vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon) ve znění zákona č. 103/1990 Sb. (tisk 1235) a návrh usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny národů (tisk 1513).

Bod programu 31: Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon) ve znění zákona č. 103/1990 Sb. (tisk 1235) a návrh usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny národů (tisk 1513).

Dodatečně děkuji panu místopředsedovi vlády Pavlu Richetskému i zpravodajům - poslankyni Samkové a poslanci Világimu - a poslanci Pohankovi.

K uvedenému návrhu podá výklad pověřený člen federální vlády pan ministr Josef Vavroušek, prosím, aby se ujal slova. Pan poslanec Soldát se hlásí.

Poslanec SL M. Soldát: Pane předsedající, už jsem to říkal včera, že je třeba hlasovat o tom, abychom tento bod zařadili na dnešní program, protože původně byl zařazen na pondělí.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP