Pátek 24. dubna 1992

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji panu zpravodaji Zlochovi. Zahajuji rozpravu. Jako první se přihlásil pan poslanec Ondrejkovič, připraví se pan poslanec Huml. Prosím o další přihlášky do diskuse.

Pan poslanec Magyar má technickou poznámku.

Poslanec SL F. Magyar: Mám technickú poznámku k spravodajskej správe. Ústavnoprávne výbory podľa mojich poznámok prerokovali a odporučili návrh zákona. Ďakujem.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Máte slovo, pane poslanče.

Poslanec SN A. Ondrejkovič: Vážený pán predsedajúci, vážené poslankyne a poslanci, vážení hostia! Klub Hnutia za demokratické Slovensko víta, že novela zákona č. 50/1976 sa dostala na program tejto schôdze, pretože ekonomické a sociálne straty z oneskorenia a odročenia by boli závažné. Novelu odporúčame hlavne z týchto dôvodov:

1) Pôvodný zákon vznikol v dobe normalizácie, ktorá sa v ňom prejavila. Dnes je už anachronizmom.

2) Pokusy novelizovať tento zákon sa uskutočnili v roku 1990. Nepriamo ho novelizoval aj hospodársky zákonník. Je potrebná však jeho priama novelizácia.

3) Hnutie za demokratické Slovensko sa stavia za ofenzívnu hospodársku politiku, ktorá by viedla k oživeniu ekonomického rastu. Novela môže k tomu, aj keď len čiastočne, prispieť.

4) Novelizácia zákona pozitívne podporí stavebný a investičný ruch, realizáciu rôznych štrukturálnych premien ekonomiky, rast konkurencieschopnosti hľadaním adekvátneho trhového profilu jednotlivých hospodárskych subjektov.

5) Predchádzajúci systém vzťahov k investičnej výstavbe bol nesmierne administratívne skomplikovaný hlavne v dôsledku tzv. fasovacieho princípu investícií zhora dole. Utváranie trhového prostredia v investičnej výstavbe tento princíp odstraňuje a novelizácia je počiatočným krokom v tomto smere.

6) Predchádzajúce štátne projektové organizácie sa po novembri 1989 väčšinou rozpadli. Tým došlo k utvoreniu značného množstva nových subjektov, nie vždy odborne spôsobilých, kompetentných a zodpovedných, či už z hľadiska vlastnej stavebnej činnosti alebo z hľadiska územného plánovania, či z hľadiska potrebných úprav vlastníckych vzťahov, ktoré podľa starého zákona boli a sú v rozpore s už prijatou Listinou ľudských práv a slobôd.

Vzhľadom na uvedené skutočnosti sa klub Hnutia za demokratické Slovensko plne stavia za schválenie novely zákona č. 50/1976 a pri hlasovaní ho bude podporovať. Ďakujem. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji panu poslanci Ondrejkovičovi. Slovo má pan poslanec Huml a připraví se pan poslanec Šebek. Prosím o další přihlášky do rozpravy.

Poslanec SL O. Huml: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, vládní návrh novely stavebního zákona obsahuje v čl. I. pod bodem 18 nové znění § 47 a konstatuje, že při ověřování vlastností výrobků se bude postupovat podle zákona č. 30/1968 Sb., ve znění pozdějších předpisů.

Ustanovení § 20 předmětného zákona řeší problematiku schvalování a ustanovení § 24 a) problematiku certifikace. Připomínám, že výkon schvalování je v tomto zákoně určen pouze pro schvalování nebezpečných výrobků a výkon certifikace pouze pro československé výrobky. Nelze tedy předpokládat, že by tyto systémy právě v přechodné době mohly nahradit systémy zjišťování jakosti, o které se opírá původní znění stavebního zákona.

Bude-li tedy v návrhu této novely vypuštěno v čl. I. pod bodem 19 ustanovení § 48 až 53, dojde tím jednak k zrušení odpovědnosti za jakost a vhodnost použití výrobků u právnických a fyzických osob projektujících i stavbu provádějících podle § 48 odst. 2, dále k zrušení dokladovosti zvláště dovážených výrobků z hlediska jejich jakosti a záruky na ně zahraničním dodavatelem podle § 49 a 50 a nakonec i k zrušení systému osvědčování vhodnosti nových výrobků pro stavební části staveb.

Osvědčování nových výrobků nelze provádět formou schvalování nebo certifikace, protože na nové výrobky většinou nejsou vydány příslušné technické předpisy a normy. Většina technických norem stanoví technické parametry a nepřihlíží k vhodnosti použití u výrobků. Je řada případů, kdy prvojakostní výrobek nemusí být vhodný pro určité konkrétní použití ve výstavbě, např. z hlediska životního prostředí.

Dále v článku I. pod bodem 26 a dalšími se nenavrhuje vypuštění pokut, podle § 106 odst. a) a h), což je v rozporu s již komentovaným vypuštěním činností uvedených v § 48 až 53. Vzhledem k tomu, že se tam jedná o pokuty až do výše půl miliónů korun, není to okolnost zanedbatelná.

Z těchto důvodů se jeví jako nutnost, aby komentované body, o nichž jsem tady mluvil, nebyly řešeny v rámci novely stavebního zákona, ale až v rámci připravovaného nového stavebního zákona. Tento nový zákon musí být v souladu s připravovaným novým zákonem o státním zkušebnictví a musí nezbytně akceptovat zejména § 17 odst. 2 a 3 zákona č. 17/1992 Sb., o životním prostředí.

Proto navrhuji vypustit bod 23 na straně 4, to jest navrhuji zrušit vypuštění § 48 až 53, a nebude-li tento návrh akceptován, pak navrhuji vypustit z § 106 odst. 2 písm. a) a h). Děkuji za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Nyní má slovo pan poslanec Šebek a připraví se pan poslanec Hubálek. Prosím o další přihlášky do rozpravy.

Poslanec SL P. Šebek: Pane předsedající, dámy a pánové, podávám pouze drobný doplňovací návrh k tisku 1513, a to návrh na doplnění článku III bodem 19. Tento bod 19 by zněl: "Zrušuje se vyhláška Státní komise pro vědeckotechnický a investiční rozvoj č. 43/90 Sb. o projektové přípravě staveb." A to z těchto důvodů.

Vyhláška reguluje hospodářské vztahy investora a projektanta, to znamená, že zasahuje do soukromoprávní sféry, kde po vydání obchodního zákoníku je úprava těchto vztahů předmětem smluvního ujednání a veřejnoprávní zásah nepřichází v úvahu. Při přípravě článku III tato vyhláška unikla naší pozornosti, takže to přednáším nyní jako doplňovací návrh.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji poslanci Šebkovi. Slovo má pan poslanec Hubálek.

Poslanec SL B. Hubálek: Pane předsedající, dámy a pánové! Pane ministře, mám dotaz, jakým názorným příkladem byste mohl doložit význam tohoto zákona třeba ve vztahu k budování dálnice v oblasti Veltrus, kde je chráněné území, a jistě i ožehavé oblasti Milovice-Mladá, kde je obecní majetek, abychom při našem rozhodování měli i jakési praktické vodítko. Děkuji.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Nyní prosím poslance Chýlka.

Poslanec SL S. Chýlek: Pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, mám jen drobný doplňující návrh, a to, aby do § 46 a) odst. 2 do výčtu vybraných činností ve výstavbě pro účely tohoto zákona se doplnilo explicitně toto: "Geodetická měření pro projektovou činnost a vytyčovací práce." Myslím, že by to přispělo ke správnému pojetí tohoto zákona.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Nyní prosím pana poslance Kloknera. Prosím o další přihlášky do rozpravy.

Poslanec SN J. Klokner: Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne a kolegovia! Chcel by som poukázať na určitý problém, ktorý som si uvedomil na základe dodaného návrhu na uznesenie. V paragrafe 46 sa na rozdiel od predloženého návrhu vlády dostalo medzi vybrané činnosti, že za vybranú činnosť vo výstavbe sa pre účely tohto zákona bude považovať aj vedenie stavieb a vykonávanie stavebného dozoru. To vo vládnom návrhu nebolo. To je jeden moment, ktorý chcem zdôrazniť.

Druhý moment je, že výbor pre životné prostredie navrhuje činnosť od 1. júla, to je de facto za dva mesiace. Chcem povedať toto. Akonáhle ľudia, ktorí vedú stavbu a vykonávajú stavebný dozor, budú na to potrebovať dokázať odbornú spôsobilosť, budú si musieť obstarať potvrdenia. Myslím, že do dvoch mesiacov súčasní podnikatelia a živnostníci, ktorí sa takouto činnosťou živia, nebudú schopní si toto zariadiť, urobiť skúšky a pod. Neviem, čo potom nastane, asi nebudú môcť podnikať.

Preto navrhujem zvážiť, či by sa táto vybraná činnosť nemohla riešiť tak, že by tieto osoby takúto činnosť mohli vykonávať len na základe povolenia príslušného živnostenského úradu. Nemyslím si, že činnosť spojená s vedením stavieb a príslušný stavebný dozor majú taký silný dopad na životné prostredie, aký sa tomu možno prikladá. Ako možno väčšina ľudí vie, realizátor stavby postupuje podľa pripravenej projektovej dokumentácie a stavebný dozor vykonáva kontrolu tiež podľa stavebnej dokumentácie, takže sú v podstate len vykonávateľmi tejto činnosti. Počas stavebného procesu môžu istotne nastať rôzne problémy, môže napr. dôjsť k zámene materiálu a pod. Ja si však myslím, že keby táto činnosť mohla byť vykonávaná len na základe povolenia vydaného živnostenským úradom na základe živnostenského oprávnenia, bolo by to dostatočné. Tam totiž musí preukázať dĺžku svojej praxe a dĺžku činnosti v danej oblasti pri realizácii stavieb a pod. Myslím, že to, čo navrhujem, je dostatočnou zárukou pre to, aby táto činnosť mohla byť vykonávaná.

Navrhujem teda, aby vedenie stavieb a vykonávanie stavebného dozoru bolo možné na základe povolenia príslušného živnostenského úradu. To je konkrétny návrh.

V prípade neprijatia tohto návrhu odporúčam zvážiť posunutie účinnosti tohto zákona.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Pane kolego, musíte dát svůj návrh přesně formulovaný písemně. Uvádíte alternativní formulaci, takže musí být jasné, o čem případně máme hlasovat.

Pan poslanec Klokner byl zatím posledním přihlášeným. Kdo z poslanců se dále hlásí do diskuse?

Pan poslanec Rynda.

Poslanec SL I. Rynda: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, budu dnes velmi stručný. Jménem klubu Občanského hnutí chci plně podpořit novelu zákona o územním plánování a stavebním řádu v té podobě, jak je předložena ve vládním návrhu. Ze všech důvodů, které na podporu novely byly řečeny, uvedu pouze pět.

Za prvé se jedná pouze o malou novelu zákona, která je naprosto nezbytně nutná a nemůže tudíž řešit veškeré problémy, které se samozřejmě k této problematice vztahují. Ty bude nutné řešit zásadně novou koncepcí celého návrhu zákona. Rozhodující je tady především hledisko časové, a to z následujících důvodů. Z hlediska výboru pro životní prostředí i z hlediska klubu Občanského hnutí převažuje nezbytnost ochrany životního prostředí v souvislosti s vlastnickými vztahy. To jsou dva hlavní důvody. K tomu je nutno poznamenat, že vlastnické vztahy jsou řešeny velmi liberálně s plným respektováním Listiny základních práv a svobod, ale i tak, aby bylo hájeno právo obcí nebo dokonce soukromých podnikatelů, chtějí-li podnikat na určitém území ve veřejném zájmu. Tento způsob řešení pokládám za skutečně liberální a otevírající prostor jak státu ve veřejném zájmu, tak soukromníkům a obcím.

Konečně posledním důvodem jsou nemalé změny, ke kterým došlo v oblasti státní správy u veškerých institucí, počínaje vládními a konče obecnými, u kterých dnes v současné podobě zákona naprosto není jasné, která z nově vzniklých institucí má v procesu stavebního schvalování a povolání jakou ingerenci. Tuto situaci je třeba řešit velmi naléhavě, protože se příslušní odborníci setkávají s celou řadou velmi konkrétních problémů, o kterých nevědí, jak je mají řešit nebo kdo je má řešit.

K pozměňovacím návrhům, které zde padly. K poslanci Humlovi musím konstatovat, že plně podporuji systém certifikační a novelu zákona o státním zkušebnictví, že se nicméně nejedná přímo o problematiku tohoto návrhu zákona.

Návrh pana poslance Šebka bude nutné ještě prověřit s příslušnými právníky, s legislativním odborem, ale domnívám se, že je v pořádku. Kolega Žalud mě možná opraví.

Děkuji za pozornost a žádám o vaši podporu zákona.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Prosím paní poslankyně, pány poslance, přeje-li si ještě někdo vystoupit v rozpravě, nechť tak učiní. (Nikdo se nehlásí.) Není tomu tak, rozpravu prohlašuji za ukončenou. Prosím nyní ministra Vavrouška, aby se v závěrečném slovu vyslovil k předneseným návrhům a stanoviskům. Potom dostanou slovo oba zpravodajové.

Ministr - předseda federálního výboru pro životní prostředí J. Vavroušek: Děkuji za slovo. Dovolte, abych na začátek poděkoval za podporu dvou klubů to muto zákonu.

K věcným námitkám. Pan poslanec Huml se pozastavil především nad vypuštěním § 47 až 53, které se týkají výrobků pro stavebnictví. Důvody, proč navrhujeme jejich vypuštění, jsou dva. Především proto, že jde o mrtvé instituty, které nebyly využívány, za druhé proto, že se překrývají se zákonem o zkušebnictví, který spravuje Federální úřad pro normalizaci a měření a s jeho prováděcími vyhláškami.

O tom, že jde o mrtvé instituty, svědčí i skutečnost, že mnoho našich staveb i v průběhu působnosti zákona bylo postaveno z materiálů, které třeba vylučují radon, a zákon to nijakým způsobem nebyl schopen postihnout. Týká se to dalších materiálů, které jsou nebezpečné pro člověka, jako třeba formaldehydové pryskyřice používané pro výrobu nábytku. Takže v tomto smyslu zkušenost ukazuje, že jde o nepoužívaná ustanovení, která se dublují se zákonem z oblasti normalizace a měření. Nově navrhované znění § 47 ukládá dodavateli stavby prokázat, že používá materiály, které zajišťují bezpečné používání stavby. Jsou tam, myslím, vyčerpávajícím způsobem uvedeny všechny důvody, pro které ten či onen materiál je nevhodný pro stavební výrobu. O tom, že materiál je vhodný pro stavebnictví, průkaz musí provést právě zhotovitel nebo dodavatel stavby. Proto se nepřikláním k návrhu pana poslance Humla.

Pan poslanec Šebek navrhnul zrušení vyhlášky 43 z roku 1989 Státní komise pro vědeckotechnický a investiční rozvoj. Plně se k návrhu připojuji. Ve vládním návrhu nebyl obsažen proto, že ho bylo možné navrhnout až po novele občanského zákoníku.

Pan poslanec Hubálek vznesl dotaz, jakým způsobem lze ustanovení této novely využít pro dva konkrétní příklady. Začnu snad tím složitějším, tj. problém Milovice-Mladá. Předpokládáme - a v tomto smyslu už je předložen vládě návrh usnesení, že pro tento prostor stejně jako pro další velké vojenské výcvikové prostory, které využívala bývalá Sovětská armáda, budou vypsány veřejné soutěže, kterých se bude moci zúčastnit prakticky kdokoliv. Bude moci předložit programy resp. projekty na využití těchto ploch jako komplexu nebo aspoň jejich ucelené části.

Bezprostřední vazba na předkládaný zákon je především v účasti občanů resp. dotčených obcí, které budou mít možnost účastnit se na celém výběrovém řízení. Dále se to samozřejmě dotýká staveb, které by měly být v příslušných místech vybudovány, ať už by byly projekty zaměřeny na jakékoliv využití území, počínaje tím, že by území bylo zalesněno nebo převedeno jako přírodní park, konče tím, že by tam někdo chtěl postavit nějaký "disneyland" případně letiště nebo tam vybudovat třeba vědecké městečko.

Týká se to samozřejmě také příkladu dálnice v okolí Veltrus. Je tam uvedeno, že musí být brán v úvahu vliv na životní prostředí. V tomto smyslu je tam zmínka relativně malá, protože to navazuje na podstatně podrobnější ustanovení zákona o životním prostředí, kde je povinnost specifikována velmi podrobně a dálnice jsou uvedeny na jednom z prvních míst v seznamu staveb, na které se zákon o životním prostředí vztahuje.

Pan poslanec Chýlek navrhnul doplnění § 46 o bod g), kterým by se uvedlo, že osvědčení musí být vydávána i pro geodetická měření. Považuji to za zpřesnění, za účelné rozšíření a návrh podporuji.

Další námitka se týkala vedení staveb a provádění stavebního dozoru, a to zejména ve vztahu k navrhovanému termínu účinnosti zákona. V § 46 odst. 3 se říká, že procedura prokazování odborné způsobilosti bude určena zákony národních rad. Podle toho, jak jsme informováni o přípravě zákonů obou republik, počítá se tam s přechodovým ustanovením jako u každého jiného zákona, tzn. jsem přesvědčen o tom, že nebezpečí, že by za dva měsíce stavbyvedoucí ztratili právní možnost dále pokračovat ve své činnosti, pokud by si nestačili vyřídit nezbytné formality, zcela určitě není, protože nepochybuji o tom, že i tyto zákony národních rad budou obsahovat přechodová ustanovení a tedy nějakou přechodovou dobu. Jsem tedy přesvědčen o tom, že by se i na vedení staveb a provádění stavebního dozoru měla vztahovat novela tohoto zákona, protože při případném nekvalitním resp. neprofesionálním stavebním dozoru může dojít k těžkým chybám, které mohou ohrozit bezpečnost stavby nebo nějaké její další důležité parametry.

Děkuji vám za pozornost.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP