Pátek 24. dubna 1992

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Zahajuji rozpravu. Jako první se přihlásil pan poslanec Rajnič. Prosím o další přihlášky do diskuse.

Poslanec SL A. Rajnič: Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, vážení kolegovia! Klub KDH sa zaoberal týmto návrhom zákona. S týmto návrhom súhlasí, ale máme jeden pozmeňujúci návrh, ktorý by som chcel tlmočiť.

V návrhu zaradiť za bod 23 znenie § 879 a). Znie: "Podrobnejšie predpisy na vykonávanie Občianskeho zákonníka vydajú príslušné ministerstvá a ostatné ústredné orgány štátnej správy. Vláda Českej republiky a vláda Slovenskej republiky môžu vydať podrobnejšie predpisy na vykonávanie Občianskeho zákonníka, keď ide o veci, ktoré patria do pôsobnosti Českej republiky a Slovenskej republiky."

Ide o pôvodné ustanovenie Občianskeho zákonníka, ktoré pri novelizácii zákona č. 509/91 Zb. nebolo prevzaté. V dôsledku toho došlo k okliešteniu právomoci republikových orgánov. Pri vykonávaní Občianskeho zákonníka a v praxi vznikajú problémy pri novelizácii rôznych vyhlášok, ktoré boli doteraz vydané na vykonávanie Občianskeho zákonníka republikovými ministerstvami. V súčasnosti sa má napr. novelizovať vyhláška č. 32/1966 Zb., o odškodnení bolesti a sťažení spoločenského uplatnenia v znení dodatočných noviel, ktoré boli vydané podľa pôvodného zákona 508 ods. 1 Občianskeho zákonníka a § 203 Zákonníka práce. Chýba však splnomocnenie v Občianskom zákonníku na rozpracovanie § 404. Podobný problém môže vzniknúť aj v súvislosti s ostatnými vyhláškami doteraz vydanými na rozpracovanie Občianskeho zákonníka.

Vo vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa Občiansky zákonník, sa v záverečnom ustanovení nehovorí, kedy má tento zákon nadobudnúť účinnosť. Článok 13 o tom nemá konkrétne ustanovenie. Domnievam sa, že tento zákon môže nadobudnúť účinnosť až 1. 1. 1993 vzhľadom na to, že úzko súvisí aj so zákonom o pozemkovom katastri, ktorý bol Slovenskou národnou radou prijatý 25. marca 1992 a kde bola stanovená účinnosť k 1. januáru 1993.

Pretože takto navrhnutý doplnok čl. 1 bod 23, by mal byť prijatý čo najrýchlejšie, navrhujeme, aby tento doplnok nadobudol účinnosť dňom vyhlásenia. Svoj pozmeňujúci návrh som podal písomne.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Prosím o další přihlášky do rozpravy. Jelikož už se nikdo nehlásí, prohlašuji rozpravu za skončenou. Prosím místopředsedu vlády, aby se k těmto dvěma pozměňovacím návrhům vyjádřil. Dále se pak vyjádří zpravodajové.

Místopředseda vlády ČSFR P. Rychetský: Pan poslanec Rajnič má dva návrhy. Se druhým se ztotožňuji beze zbytku. Jde o to, zda stanovit datum účinnosti předloženého zákona k 1. lednu 1993 nebo k nějakému předchozímu datu, např. k 1. září.

Argumenty, proč vláda ČSFR nepovažuje dřívější termín než 1. leden příštího roku za reálný, zde již zazněly, a nebudu je opakovat.

Druhý je návrh, který navrhuje doplnit zákon o zmocňovací ustanovení pro vydání prováděcích předpisů. Podle ústavního zákona o československé federaci máme dva druhy podzákonných předpisů - nařízení vlády a vyhlášky ústředních orgánů státní správy. Zatímco pro vydání vyhlášky je naprosto nezbytné zmocnění v zákoně, nařízení vlády lze v rozsahu působnosti vlády vydat i bez zmocnění zákona. K provedení občanského zákoníku z roku 1964 byla vydána celá řada vyhlášek formou vyhlášek příslušných ministerstev a z těchto důvodů bude skutečně potřebná jejich novelizace normou, která má stejnou právní sílu. I s tímto návrhem pana poslance Rajniče se ztotožňuji a doporučuji, aby byl přijat.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Ještě tam byl - pokud se nemýlím - návrh týkající se doby účinnosti. I s tím vláda souhlasí.

Prosím o vyjádření zpravodaje. Slovo má zpravodaj poslanec Világi.

Společný zpravodaj výborů SL O. Világi: Tiež odporúčam prijať tento pozmeňujúci návrh. Sú aj iné problémy, ktoré sa týkajú Očianskeho zákonníka a Očianskeho súdneho poriadku. Som toho názoru, že nový parlament bude musieť pristúpiť k novelizácii týchto dvoch zákonov aj z iných aspektov ako z aspektu štátnych notárstiev a evidencie nehnuteľností. Preto sme tieto návrhy a tieto snahy do tohto návrhu nezapojili. Ide hlavne o otázky, ktoré súvisia napríklad s prijatím takých zákonov, ktoré by neboli účinné alebo neboli prijaté dňom prijatia novely Občianskeho zákonníka, napríklad o burzách. To bude zrejme problém budúceho parlamentu.

Pokiaľ ide o účinnosť, v týchto intenciách by bolo dobré, keby časť tejto novely a pozmeňujúci návrh, ktorý predkladá poslanec Rajnič, nadobudli účinnosť od 1. septembra alebo dňom vyhlásenia.

Chcel by som upozorniť na jednu vec, ktorá bude problémom pri všetkých troch zákonoch, ktoré budeme teraz schvaľovať. Vláda neurčila deň účinnosti tohto zákona. Vládny návrh neobsahuje deň účinnosti všetkých týchto troch zákonov. To znamená, že východiskovým datumom je stanovisko ústavnoprávneho výboru. Stanovisko predložené podpredsedom vlády Rychetským je pozmeňujúcim návrhom k návrhu ústavnoprávnych výborov.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Prosím zpravodajku poslankyni Samkovou, přeje-li si slovo. Paní poslankyně se závěrečného slova vzdává. Tím jsme projednali i tento druhý návrh zákona. Děkuji panu zpravodaji Világimu a paní zpravodajkyni Samkové.

Paní zpravodajka Samková zde zůstane, neboť je zpravodajkou i ke třetímu návrhu zákona, který budeme nyní projednávat. Jde o:

Bod programu 32: Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje občanský soudní řád (tisk 1399) a návrh usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny národů (tisk 1469).

I k tomuto návrhu podá výklad pověřený člen federální vlády, pan místopředseda Pavel Rychetský. Má slovo. Zároveň prosím pana zpravodaje Pohanku za výbor ústavně právní Sněmovny lidu, aby zaujal své místo.

Místopředseda vlády ČSFR P. Rychetský: Vážené dámy a pánové, federální vláda předložila k projednání Federálnímu shromáždění návrh zákona, kterým se mění a doplňuje občanský soudní řád. Federální shromáždění již schválilo obsáhlou novelu občanského soudního řádu v nedávné době, 5. listopadu 1991. Důvodem, proč je třeba projednat v poměrně krátké době další rozsáhlou novelu tohoto předpisu, je nezbytnost privatizace státních notářství.

Chceme obnovit klasickou institucionální strukturu právního státu, posílit touto právní úpravou právní jistoty občanů v majetkové oblasti a podpořit právní záruky tržní ekonomiky.

Základním smyslem privatizace státních notářství je konstituování notářů jako svobodného právnického povolání a zejména oproštění notářů od rozhodovací činnosti, neboť rozhodování o právech a povinnostech občanů nebo právnických osob musí v zásadě v každém právním soudě náležet především soudům nebo jiným státním orgánům.

Proto navrhovaná úprava občanského soudního řádu spočívá právě v přenesení agend řízení o dědictví, o úschovách a o umořování listin do pravomoci soudů a vrací se tak k právnímu stavu, který zde existoval ještě na konci 40. let.

V právní úpravě jsou navrhovány jen nejnutnější změny oproti dosavadní úpravě rozhodování o těchto agendách státními notářstvími. Významná je pouze změna v rozhodování v řízení o dědictví, kde budou soudy i nadále využívat pomoci notářů, kteří budou působit jako soudní komisaři. Notáři jako soudní komisaři povedou prakticky celé dědické řízení, samotné rozhodnutí však zůstane v rukou soudu.

Institut soudního komisariátu má v našich zemích dlouholetou tradici a dosud se úspěšně uplatňuje například v sousedním Rakousku.

Činnost notářů jako soudních komisařů bude znamenat významnou pomoc soudům, přičemž budou využity zkušenosti notářů získané v řízení o dědictví.

Návrh zákona, kterým se mění a doplňuje občanský soudní řád, se dotýká stávajícího zákona jen ve zcela nezbytných ustanoveních. V zásadě tuto koncepci přijaly i výbory Federálního shromáždění a myslím, že můžeme poděkovat za připomínky, které jsou obsaženy v návrhu výborů ústavně právních na usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny národů k vládnímu návrhu zákona.

Nedoporučujeme však v žádném případě přijímat úpravy obsažené v bodě 1, 2 a 3. Návrhy úprav směřují k tomu, aby notář byl postaven na roveň advokátům a komerčním právníkům v běžných civilních sporech. Tato úprava však není obvyklá a v zásadě by znamenala směšování postavení notáře jakožto zčásti veřejného činitele s postavením soukromé osoby, poskytující právní pomoc advokátem nebo komerčním právníkem.

Postavení notáře by se tak stalo skutečně velmi silným, takže by se v oblasti právní pomoci velmi přiblížilo postavení jakéhosi monopolu. Toto stanovisko alespoň sdělily federální vládě komory advokátů a komerčních právníků.

Prosím, aby tyto úpravy byly posouzeny s navrhovanými úpravami v dalších návrzích zákonů, zejména v návrhu zákona o zápisech vlastnických a jiných věcných práv k nemovitostem. Znovu opakuji, že přijetí těchto ustanovení zpochybňuje snahu upravit postavení notářů adekvátně ke společenské potřebě.

Druhou, tentokrát zcela zásadní připomínkou k návrhu výborů ústavně právních, je připomínka k úpravě v čl. II. bod 2, kde se za středníkem mají vypustit slova "tím není dotčeno užití § 38". Tato změna by přinesla dalekosáhlé negativní důsledky, které snad ani autoři návrhu nemohli předvídat. Znamenala by, že soud by nemohl v řízení o dědictví po těch, kteří zemřeli před účinností zákona, použít notářů jako soudních komisařů a musel by tato řízení celá provádět zcela sám. Týkalo by se to však všech dědických věcí, které státní notářství neskončila ke dni účinnosti tohoto zákona, v nichž by byla obsažena i tzv. dodatečná projednání dědictví z podnětu středisek geodézie. Podle stavu ke dni 31. prosince 1991 bylo jen v České republice pravomocně neskončeno u státních notářství více než 87 000 dědických věcí a z toho 35 000 věcí je projednáváno dodatečně z podnětu středisek geodézie. Lze tedy očekávat, že počty těchto věcí jen narostou, neboť státní notářství jsou současně zahrnována i restituční a rehabilitační agendou. Pokud by tedy byla přijata navržená úprava, znamenalo by to, že zákon by vytvořil stav, kdy by soudy objektivně nebyly schopny neskončené dědické věci rozhodnout a dokončit. Tento negativní stav by se zásadním způsobem dotknul nejméně 100 000 osob.

Ani v případě tohoto zákona vláda nesouhlasí s navrhovaným datem účinnosti 1. září 1992. Toto datum prostě není možno zachovat vzhledem k naprosté nemožnosti vytvořit do této krátké doby potřebné věcné a personální podmínky.

Toť vše k předloženému návrhu.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji panu místopředsedovi vlády. Návrh byl projednáván výbory ústavně právními obou sněmoven, které předložily písemný návrh usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny národů (tisk 1469). Ústní zpravodajskou zprávu podají jménem těchto výborů pan poslanec Milan Pohanka za výbor Sněmovny lidu a paní poslankyně Samková za výbor Sněmovny národů. Pan poslanec Pohanka má slovo jako první.

Společný zpravodaj výborů SL M. Pohanka: Pane předsedající, dámy a pánové, smyslem této třetí novely je vsunout do občanského soudního řádu na příhodná místa ustanovení, která vyplývají z předchozích dvou novel a která umožní, aby řízení, které dnes provádějí státní notáři, přešlo na soudy. Jde o řízení dědické, které je nově upravováno v novele vsunutím ustanovení § 175 a) - vyčerpají se všechna písmena abecedy až do zet - a dokonce ještě zet a) až zet d). Dále jde o řízení o úschovách vsunutím § 185 a) až k) a § 352 a řízení o umoření listin z ust. §§ 185 i) až 185 s).

Domnívám se, že jde v podstatě o technickou legislativní úpravu, která má umožnit přenesení této pravomoci a vyřizování věcí na soudy, a omezím se spíš tedy na pokus obhájit stanoviska ústavně právních výborů tam, kde je zpochybnil pan místopředseda vlády.

Domnívám se, že v těch prvních třech bodech nejde o věc tak zcela jasnou a že stanovisko ústavně právních výborů má své opodstatnění. Jedná se o to, že v případě, který se očekává, že totiž národní rady v notářských řádech zmocní státní notáře v určitém rozsahu k možnosti zastupovat před soudem, musíme na to pamatovat i v občanském soudním řádu, který je federální normou a má upravovat potřebné úkony v této souvislosti. A ta ustanovení, která jsou ve zpochybněných bodech, mají právě podmíněnou povahu. Připadnou v úvahu tehdy, jestliže třeba Česká národní rada podle návrhu, který je předložen a kde jsou taková ustanovení obsažena, umožní notáři nepříliš (jak se zde říká ve vyjádření státních notářů) častou a výjimečnou činnost, a sice v občanském soudním řízení v přesně vymezených druzích řízení, které mají charakter řízení nesporného. V tom případě je potřeba pamatovat na zastoupení státním notářem a na všechno, co s tím souvisí.

Notáři ve svém vyjádření v ústavně právních výborech upozorňovali, že jde o opětovnou činnost a že obdobná úprava byla přijata již v Maďarsku, Polsku a Slovinsku. V tradičních zemích kontinentálního práva navíc většinou notář může zastupovat ve všech nesporných věcech bez ohledu na souvislost s notářskou činností. Toto pojetí předpokládá i rezoluce z října 1989 z kongresu latinských notářství v Macau, která vymezuje pravomoci notáře.

Na okraj by asi bylo vhodné se zde zmínit o otázce celé koncepce novel, protože připadala v úvahu koncepce zcela jiná. Když zde byla nedávno delegace mezinárodní notářské organizace, přimlouvali se a závěr vyzněl v tom smyslu, že by bylo u nás vhodné v zájmu odlehčení přetížených soudů využít zkušeností a kvalit, které notářství mají, a naopak svěřit jim ještě pravomoci další, aby měli možnost i po privatizaci vystupovat tímto způsobem jako veřejně právní činitelé a rozhodovat.

Koncepce nebyla zvolena, nemá smysl o ní nyní diskutovat, ovšem pokud notářské řády republiky přijmou možnost, aby notáři v omezeném rozsahu před soudem zastupovali, pak zřejmě bude třeba, aby se v ustanovení § 25 odst. 4 přidalo "nebo notář". Je to podmíněno závěrečnou větou. Přečtu odst. 4 z občanského soudního řádu: (ustanovení odst. 1 - 3 platí obdobně) "zastupuje-li účastníka komerční právník" - a teď máme vložit (to je to sporné) "nebo notář", text pokračuje slovy "v rozsahu svého oprávnění stanoveného zvláštními předpisy". Tedy zastupuje-li, a pokud zvláštní předpisy ho k tomu oprávní. Předpisy zatím nejsou, ale my bychom asi měli předvídat možnost jejich přijetí, když nyní děláme federální normu, a pamatovat na to.

Domnívám se, že nic nepokazíme, když s touto podmínkou přijmeme možnost, že zvláštní předpis takový bude. V tom případě se počítá i v omezeném rozsahu se zastupováním notářem.

Podobně je tomu v bodě 6, který z toho vyvozuje závěr, pokud jde o doručování písemností, což připadá v úvahu v každém případě, i když notář bude třeba jen soudním komisařem v dědickém řízení. Proto se přidávají ještě slova "nebo notáři" - je to ustanovení 48 odst. 2 občanského soudního řádu - zase to přečtu, protože jej asi nemáte po ruce. Řeší pouze otázku doručování. Takže odst. 2 § 48 zní: "Písemnosti určené advokátům mohou být doručovány také advokátním koncipientům a jiným pracovníkům, kteří jsou u advokáta v pracovním vztahu a byli jím pověřeni přijímáním zásilek. To platí přiměřeně i pro doručování písemností určených komerčnímu právníkovi" - a máme přidat sporné "nebo notáři". Jestliže budeme předvídat možnosti zvláštních předpisů a možnost zastupování notářem před soudem, pak je třeba upravit i doručování písemností notáři.

Bod 3 se týká § 137, který z toho vyvozuje závěry, pokud jde o odměňování pro případ, že notář bude v nějakém rozsahu zastupovat. Jde o odměnu za zastupování a bude-li potom povoleno, také je namístě, abychom na notáře v tomto ustanovení pamatovali.

§ 137. Je to věta, do které už jsme vložili zmínku o notářích. Přečtu: "Náklady řízení jsou zejména hotové výdaje účastníků a jejich zástupců včetně soudního poplatku, ušlý výdělek účastníků a jejich zákonných zástupců, náklady důkazů" - a nyní je nesporně vládním návrhem vloženo - "odměna notáře za provedené úkony soudního komisaře a jeho hotové výdaje, odměna správce dědictví a jeho hotové výdaje, tlumočné a odměna za zastupování, je-li zástupcem advokát nebo komerční právník nebo notář". Je-li, připustíme-li, že by mohl být, že předpisy to umožní, pak asi bude namístě, abychom do federální normy toto ustanovení dali a z toho pohledu je stanovisko ústavně právních výborů důvodné a stavím se za něj.

V bodě 9 jde o nesouhlas, který je odůvodněn praktickými a přesvědčivými důvody, které uvedl pan místopředseda vlády, ovšem bude namístě, abych také uvedl důvody, které vedly ústavně právní výbory k přijetí tohoto ustanovení.

Použití soudního komisariátu ve věcech pravomocně neskončených, v řízení po zemřelých před účinností tohoto zákona, by bylo průlomem do zásady, že dědictví se projednává podle předpisů platných v době úmrtí, neboť tyto předpisy neznají institut soudního komisariátu. Mělo by to negativní dopad na hladký průběh řízení, a to zejména při dodatečných projednáních dědictví podle dřívějších komplikovanějších předpisů. Např. nutnost vydat a doručit v jednom řízení až čtyři rozhodnutí, což lze řešit u soudu vydáním rozhodnutí pouze do protokolu. Navíc by byla narušena zásada poplatkové spravedlnosti, neboť mimo notářského poplatku dědictví, vyměřeného podle stavu ke dni úmrtí, by vznikla navíc povinnost platit odměnu notáře, která ke dni úmrtí stanovena nebyla.

Původně navržené řešení je postaveno pouze na snaze nezatížit touto agendou soudy, které by však právě realizací tohoto řešení byly zatíženy administrativně a z hlediska nákladů možná více, než kdyby tyto věci projednaly samy.

To jsou argumenty, které předložila delegace notářů, nepřevzali jsme zdaleka všechny jejich názory, ale tyto argumenty byly akceptovány ústavně právními výbory. Za svoji osobu v tom mohu zjistit pouze určitou nelogičnost, protože je tady snaha pro jakousi právní čistotu, ovšem kdybychom byli důslední, tak stejně v době, kdy došlo k úmrtí, státní notáři by měli projednat podle tehdy platných předpisů sami všechno, čili je vnitřní rozpor v logice argumentace.

Pokud jde o datum účinnosti - o tom již zde bylo hovořeno - je to otázka, týkající se všech tří novel.

Jsem ještě dlužen stanoviska. Česká národní rada souhlasí i s touto novelou s tím, že se dožaduje, aby datum účinnosti bylo u všech tří novel stejné a doporučuje datum 1. září 1992. Slovenská národní rada se rovněž vyjádřila souhlasně. O datu účinnosti se nezmínila. Domnívám se, že věc vysvětlila ve svém přednesu kolegyně Klára Samková.

Doporučuji přijmout novelu v podobě, v jaké byla předložena sněmovnám zprávou a návrhem ústavně právních výborů.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP