Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Nyní
má slovo paní poslankyně Samková,
jako zpravodajka výboru ústavně právního
Sněmovny národů.
Společná zpravodajka výborů SN K.
Samková: Vážený pane předsedající,
vážené kolegyně a kolegové, je
mi velkou radostí uvádět soubor těchto
návrhů, protože je vidět, že dochází
ke značnému posunu i ve vládě k otázce
řešení tohoto obtížného
problému.
Vlastně přijetím celého souboru těchto
zákonů dojde k tomu, že poslední okruh
právníků bude privatizován a myslím,
že tím budou nejlépe vytvořeny podmínky
pro přechod i naší ekonomiky. Po advokátech
a komerčních právnících by
to tedy měli být i notáři.
Velice krátce se zmíním o návrzích
pana místopředsedy vlády Rychetského.
Připojuji se zcela ke svému předřečníkovi
Oszkarovi Világimu, co se týče bodu 2. Myslím,
že tento návrh vlády oproti usnesení
ústavně právních výborů
je velice dobře možno akceptovat a prospěje
věci.
Dovolím si však velice pochybovat u bodu 3, a to z
několika důvodů: Především
pan místopředseda vlády uvedl, že notáři
jsou soukromé osoby a budou jako soukromé osoby
vystupovat. Domnívám se, že tomu tak není.
Státní notáři a budoucí notáři
jsou osoby, na které stát deleguje své určité
pravomoci, které nabývají díky státu
určitých pověřovacích a jiných
dalších pravomocí. Domnívám se,
že nejsou soukromými osobami. A právě
tato skutečnost se odráží v bodu 3.
Možná, že se vám zdá právě
tato jedna věta malicherná, ale věřte,
že právě za ní se skrývá
věc dosti značného dosahu. Jedná se
totiž o to, jaké postavení bude mít
listina sepsaná notářským zápisem.
Jestliže notář bude nadán takovými
pravomocemi, jak to uvádí návrh ústavně
právních výborů, bude mít tato
listina v podstatě povahu veřejné listiny,
jejíž platnost by musela být důkazně
vyvrácena. Jestliže to bude v podstatě listina
tak, jak je sepsána u komerčního právníka
nebo u advokáta, důkazní břemeno se
zcela obrací a takováto listina má i nadále
soukromoprávní charakter. Domnívám
se, že z tohoto úhlu pohledu je námitka pana
místopředsedy, že by mohlo dojít k diskriminaci
advokátů a komerčních právníků,
- tedy rozumějme, že by měli méně
práce, a tudíž méně zákazníků,
- poněkud nepodstatná.
Protože tady se jedná o právní jistotu
občanů jsem přesvědčená,
že právě zakotvením sepsání
listiny notářským zápisem jako veřejných
listin tohoto dosáhneme. Co se týče třetího
bodu námitek, musím opět říci,
že nesouhlasím s panem místopředsedou
vlády. Obávám se, že tak, jako v mnohých
jiných dalších případech lhůty,
kdy jsou navrhovány tři čtvrti roku k transformaci
určitého odvětví - kdy by se mělo
stejným způsobem postupovat například
v transformaci naší ekonomiky, která je podstatně
složitější, takže by nás čekalo
dalších čtyřicet let přechodného
období tak, jak máme za sebou čtyřicet
let uplynulých.
Domnívám se, že bychom měli vycházet
i z vůle, opravdu z vůle republik tak, jak to bylo
řečeno, ale ona je trošku jiná, než
nám ji tady pan místopředseda vlády
prezentoval.
Česká národní rada, což je náš
partner, to je parlament České republiky a tudíž
jeho stanoviska jsou pro nás závazná, navrhuje
datum účinnosti od 1. září
1992. Co se týče Slovenské národní
rady a toho, že navrhuje datum účinnosti od
1. ledna 1993 musím říci, že Slovenská
národní rada se zachovala jediným možným
a rozumným způsobem. V době, kdy totiž
přijala zákon, který navazuje vlastně
obsahově na námi projednávaný zákon,
nebylo ani jasné, jestli zákon o zápisech
vlastnických a jiných věcných práv
k nemovitostem, který projednáváme, vůbec
bude projednáván. Případně,
zda bude projednáván tímto parlamentem nebo
až parlamentem příštím, a kdy.
Je tedy velmi logické, že tam ponechala značný
časový prostor s tím, že nemůže
předbíhat událostem, které nejdříve
musí být vyřešeny na federální
úrovni. Není sebemenšího důvodu
proto, aby Slovenská národní rada, jestliže
přijmeme tento zákon a jestliže datum účinnosti
bude od 1. září, se nepřizpůsobila
těmto podmínkám a nezměnila datum
účinnosti i svého zákona. Pokud je
mi známo, tak toto může být učiněno
i pouhým usnesením nebo zákonodárným
opatřením předsednictva Slovenské
národní rady. Jedná se tedy spíše
o technickou záležitost než o záležitost
projevu vážné vůle.
Toto je zhruba stanovisko nejen moje, ale i ústavně
právních výborů, protože všechny
tyto tři body, ke kterým zástupce vlády
vyslovil svoji nedůvěru nebo svoji pochybnost, byly
předmětem veliké diskuse, byly velice prodiskutovávány
v ústavně právních výborech
a nakonec se přesto ústavně právní
výbory přiklonily k té verzi, kterou vám
předkládáme. Já proto navrhuji, abychom
přijali tisk č. 1404 s doplňujícími
návrhy, které jsou obsaženy v tisku 1470 s
tím, že k bodu 2 přijímáme stanovisko
vlády. Děkuji, to je vše.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji paní
poslankyni Samkové a zahajuji rozpravu. Jako první
se přihlásil pan poslanec Hrivík, má
slovo. Prosím další kolegyně a kolegy,
kteří hodlají vystoupit v diskusi, aby tak
učinili a podali písemné přihlášky.
Poslanec SN P. Hrivík: Vážený pán
podpredseda, vážené Federálne zhromaždenie!
Vládny návrh zákona o zápise vlastníckych
a iných vecných práv k nehnuteľnostiam,
tlač 1404, a návrh na uznesenie ústavnoprávnych
výborov Snemovne ľudu a Snemovne národov, tlač
1470, predkladajú zásadne nesprávne riešenie
rozhodovania o vlastníckych vzťahoch, a to povoľovania
zápisu vlastníctva do katastru nehnuteľností.
V podstate je tento stav vyvolaný privatizáciou
štátnych notárov, v dôsledku čoho
bola odstránená registrácia zmlúv,
ktorú vykonávali vysokokvalifikovaní odborníci,
právnici. Nahradzuje sa to správnym riešením,
ktoré budú vykonávať pracovníci
katastrálneho úradu bez akéhokoľvek
právnického vzdelania. K dnešnému dňu
nie sú vytvorené nijaké podmienky pre tento
stav. Bývalé geodézie, ktoré sa menia
na katastrálne úrady, absolútne nie sú
pripravené ani v jednej z republík. Rozhodovanie
o takom závažnom právnom vzťahu, ako je
prevod a prechod vlastníctva a iných vecných
práv k nehnuteľnostiam, ktoré sa zapisujú
vo všetkých vyspelých štátoch,
patrí výkonu súdnej moci. Má to takú
tradíciu a toto rozhodovanie by aj u nás malo ostať
na súdoch. Pokiaľ súdy majú v tomto
smere personálne ťažkosti, katastrálne
úrady ich budú mať ešte viac.
Dovolím si upozorniť na dve závažné
okolnosti. V susednom Rakúsku, ktorého právom
je poznačené aj naše právo, túto
činnosť vykonávajú súdy. V Maďarsku
sa pokúsili riešiť problém zápisu
vlastníckych a iných vecných práv
k nehnuteľnostiam podobne, ako sa prezentuje v predloženom
návrhu zákona. Po troch rokoch, to je od 1. 1. 1992
sa Maďari opäť vrátili k pôvodnému
stavu, teda, že zápis povoľuje súd.
Druhá závažná pripomienka tkvie v tom,
že na tento nedozierne škodlivý stav upozorňujú
aj špičkoví odborníci v oblasti občianskeho
práva z celej Českej a Slovenskej Federatívnej
Republiky. Na túto skutočnosť bol tiež
písomne upozornený prvý podpredseda Federálneho
zhromaždenia prof. Zdeněk Jičínský
a naposledy dňa 10. apríla 1992 v Prahe legislatívny
odbor federálnej vlády delegáciou odbornej
komisie pre prípravu občianskeho zákonníka
v čele s profesormi Plankom a Knapom. Stanovisko tejto
komisie bolo predložené priamo prvému podpredsedovi
federálnej vlády dr. Pavlovi Rychetskému.
Katastrálnemu úradu odporúčame ponechať
len technickú evidenciu, pretože v opačnom
prípade vznikne v evidencii nehnuteľností taký
chaos, aký tu ešte nebol. V Českej republike
sa, na rozdiel od Slovenskej republiky, evidencia nehnuteľností
viedla vzorne. Prijatím tohto návrhu zákona
sa do evidencie nehnuteľností Českej republiky
vnesie veľký zmätok a ten sa postupne dostane
na úroveň chaotickej evidencie nehnuteľností
v Slovenskej republike. Zatiaľ neboli vytvorené vhodné
podmienky pre účinnejší spôsob
evidencie vlastníckych a iných vecných práv
k nehnuteľnostiam.
Preto odporúčam riešenie tejto otázky
ponechať na nové vládne a zákonodarné
orgány, ktoré vzídu z tohtoročných
parlamentných volieb. Z týchto dôvodov nepovažujem
predložený návrh zákona spolu so stanoviskom
ústavnoprávnych výborov k tomuto návrhu
za správny a neodporúčam ho plénu
Federálneho zhromaždenia v tejto podobe schváliť.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Jako další je
připraven pan poslanec Čič, uděluji
mu slovo. Prosím další poslankyně a
poslance, kteří mají zájem vystoupit
v diskusi, aby podali písemné přihlášky.
Poslanec SL M. Čič: Vážený pán
predsedajúci, vážené kolegyne a kolegovia!
Po vystúpení poslanca Hrivíka by som vlastne
už ani nemusel hovoriť, preto istotne budete súhlasiť
s tým, aby som bol veľmi stručný. Všetky
pripomienky, ktoré tu uviedol, sú aj mojím
osobným stanoviskom. A to napriek tomu, že ústavnoprávne
výbory zaujali takéto stanovisko, respektíve,
že prijali uznesenie, ktoré máme k dispozícii
pod číslom 1470. Plne sa stotožňujem
s vystúpením pána podpredsedu Rychetského,
ktorý podstatu problému veľmi jednoznačne
formuloval.
Treba vziať do úvahy aj rozdielnu právnu úpravu
a hlavne rozdielnu prax na území Českej republiky
a na území Slovenskej republiky. Jedna vychádzala
z rakúskeho práva, druhá z uhorského
práva.
Chaotický stav, ktorý je (nedovolím si povedať
v Českej republike, pretože ho tu nepoznám)
na území Slovenskej republiky vo vlastníckych
vzťahoch, by sa jednoducho prijatím tohto zákona
ešte ďalej prehĺbil.
Nemožno ľahkovážne povedať, že
to, čo je pod bodom 3, že totiž pri listinách,
spísaných notárskym zápisom, nie je
treba toto rozhodnutie. Pán spravodajca Világi uviedol,
že nie je potrebné, aby tento zápis bol potom
prevzatý aj do katastru nehnuteľností. Chceme
ďalej viesť dvojitú evidenciu a prehlbovať
tento nežiadúci stav? Myslím, že je nevyhnutné,
aby boli všetky náležitosti, ktoré sa
týkajú zápisu vlastníctva a iných
vecných práv k nehnuteľnostiam, skutočne
vedené jednotne.
Tiež si myslím, že je to do určitej miery
tiež diskriminácia iných právnikov,
kvalifikovaných právnikov, konkrétnych advokátov.
Absolútne neprijateľná je účinnosť,
ktorú navrhujú spravodajcovia od 1. 9. 1992. Neobstojí
argument, že sa situácia ani po onom 1. 9. nezlepší.
Myslím, že takto argumentovať nemožno. Keď
už Slovenská národná rada prijala zákon
s účinnosťou od 1. 1. 1993, potom to treba
rešpektovať, pretože ide o to, že sú
vedené príslušnými orgánmi Českej
republiky a Slovenskej republiky a tieto práva sa zapíšu
podľa týchto právnych noriem.
Som teda toho názoru, že by došlo k nežiadúcej
kolízii, pokiaľ ide o účinnosť
v zápise vlastníctva a iných vecných
práv k nehnuteľnostiam. Predsa nie je možné,
aby sa aplikoval tento zákon, ktorý by sme eventuálne
odhlasovali, bez toho, aby sa vytvorili podmienky, respektíve,
aby nenadobudol účinnosť zákon Slovenskej
národnej rady, prípadne Českej národnej
rady, aj keď máme informácie, že Česká
národná rada chce posunúť tento termín
účinnosti.
Tým chcem povedať, že je to natoľko zložitá
a natoľko závažná problematika, týkajúca
sa vlastníctva, pričom nám ide o to, aby
sme reparovali mnohé otázky, a z toho dôvodu,
že nedochádza k reparácii, treba vytvoriť
náležité organizačné, personálne
a materiálne podmienky. Ďakujem.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji panu poslanci
Čičovi. Prosím, kdo se dále hlásí
do diskuse? - Pan poslanec Toman.
Poslanec SN P. Toman: Vážené Federální
shromáždění, dámy a pánové,
ten z vás, kdo měl možnost seznámit
se zvláště v posledních dvou letech
s činností justice, zejména pak s činností
notářů, ví, že jejich situace
je velice vážná. Vážná především
proto, že naší vlastní činností,
přijímáním nových zákonů
v posledních dvou letech na bedra justice, soudů
i notářů klademe stále větší
a větší nároky a stále větší
a větší požadavky. V současné
době - a není to již nic tajného - hrozí
skutečně kolaps justice a samozřejmě
v dané situaci i kolaps notářů jako
úřadu i jako jednotlivých osob.
Přijetím těchto zákonů, které
jsou navrhovány v komplexu, jsem toho názoru, že
se situaci podaří alespoň částečně
vyřešit. Všichni, kteří se podíleli
na přípravě těchto zákonů,
přistupovali k tomu proto, aby notářům
privatizace umožněna byla a aby tato činnost
byla co nejvíce urychlena.
Přesto si myslím, že v upřímné
snaze notářům pomoci jsme se dopustili pochybení,
které je nutné zde v plénu hlasováním
odstranit.
V podstatě všechny důvody uvedl pan Dr. Rychetský
v úvodním slovu, já bych se chtěl
zmínit především o bodu tři z
tisku 1470 z návrhu ústavně právních
výborů, v němž se dle návrhu
ústavně právních výborů
vkládá věta: "U listin sepsaných
notářským zápisem není rozhodnutí
katastru nemovitostí třeba."
Účelem těchto předkládaných
novel je konstituovat katastr nemovitostí, který
v souladu s § 5 přezkoumá listinu, na základě
níž by směrodatný zápis v katastru
nemovitostí měl být proveden. Tím,
že chceme doplnit tu poslední větu, dochází
podle mého názoru právně i fakticky
k ustanovení dalšího subjektu nad rámec
katastru nemovitostí, jímž je privatizovaný
notář, který má oprávnění
rozhodovat nezávisle na jakémkoli jiném orgánu
o zápisu do katastru nemovitostí. Jde o konzervování
dosavadního podle mého názoru nežádoucího
systému, systému, který byl v právních
kruzích po léta kritizován, kdy státní
notář sám smlouvu o převodu nemovitosti
sepsal - či jinou smlouvu sám sepsal - a poté
si ji sám z moci úřední bez jakékoli
kontroly registroval.
Pokud bychom přijali tuto poslední větu,
pak bychom skutečně tento nežádoucí
stav konzervovali a do dalších let zachovávali.
To je jedna výhrada a jeden důvod, proč by
tam ta poslední věta rozhodně být
neměla.
Další důvod. Na řízení
o povolení vkladu příslušným
orgánem republiky se vztahuje správní řád.
Proti zamítavému rozhodnutí je tedy podle
něho možné podat odvolání s možností
přezkoumání věci nezávislým
soudem. Naproti tomu proti jakékoli smlouvě či
jiné listině předložené státním
notářstvím k zápisu katastru nemovitostí
podle navrhované úpravy by toto odvolání
ani přezkoumání nebylo možné,
což je podle mého názoru opět nepřípustný
stav.
A do třetice mám výhradu podle mého
názoru legislativně velice závažnou.
Jsem totiž názoru, že tímto ustanovením
rozšiřujeme respektive bychom rozšířili
pravomoc notářů tak, že jimi sepsaná
listina by měla současně i povahu správního
rozhodnutí, respektive toto rozhodnutí by nahrazovalo
to rozhodnutí bez možnosti odvolání.
Federálním zákonem bychom tedy tak vymezili
rozsah činnosti notářů přesto,
že stanovení rozsahu působnosti notářů
je ve výlučné kompetenci národních
rad. Jsem proto názoru, že tímto doplněním
bychom nepřípustně zasahovali do pravomoci
České národní rady a Slovenské
národní rady.
Všechny tři důvody, které jsem uvedl,
shrnuty dohromady, mě vedou k tomu, že se musím
ztotožnit se stanoviskem federální vlády
a musím vás požádat, abyste nehlasovali
pro doplnění té poslední věty
v § 3 odstavec 1. Děkuji. (Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji poslanci Tomanovi.
Kdo se ještě dále hlásí do diskuse?
- Pan poslanec Měrák.
Poslanec SN P. Měrák: Pane předsedající,
dámy a pánové, je velká škoda,
že kolega Toman nevzal kritiku společné zprávy
ústavně právních výborů
zgruntu a nezařadil tam i další pochybnost
a další výhrady, o kterých hovořil
místopředseda vlády pan Richetský.
Z procesní opatrnosti proto já se připojuji
s tím, že žádám a podávám
návrh, aby z § 2 byl vypuštěn odstavec
3, který hovoří o tom, že právní
účinky vkladu nastávají dnem, kdy
byl doručen příslušnému orgánu
republiky na zápis do katastru.
Myslím si, že zcela absurdní, aby právní
účinky vkladu nastávaly dnem, kdy byl doručen
příslušnému orgánu republiky
návrh na zápis do katastru. Toto pojetí se
vymyká jakékoli dosavadní koncepci a je v
praxi prostě nepředstavitelné. O návrhu
na zápis přece musí příslušný
orgán nejdříve rozhodnout a teprve po té
může být právo do katastru vloženo.
Bude-li rozhodnutí orgánů zamítavé,
pak není co vkládat či jinak vyznačovat.
Děkuji vám.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Čili váš
návrh spočívá ve vypuštění
odst. 3 § 2. Kdo se ještě dále hlásí
do diskuse? Prosím, máte slovo, pane poslanče.
Poslanec SN M. Čverčko: Vážený
pán predsedajúci, kolegyne a kolegovia! V okrese
Michalovce je niekoľko obcí, v ktorých je zvláštny
stav evidencie nehnuteľností a registrácie
vlastníckych práv voči pozemkom.
Po vojne sa robila v katastri (slov. chotár) komasácia
pôdy, vytvorili sa nové parcely a hospodári
na nich už nehospodárili. Po roku, po dvoch prišlo
hnutie združstevňovania, zakladali sa jednotné
poľnohospodárske družstvá, jednotliví
hospodári postupne vstupovali so svojou pôdou, so
živým aj neživým inventárom do
družstiev, až nakoniec celý kataster obhospodarovalo
družstvo.
Právne kroky k prepisu vlastníctva pôdy sa
neurobili, čo sa zdôvodňovalo zbytočnosťou
takého aktu, keď už družstvo prevzalo pôdu.
Do evidencie nehnuteľností od roku 1964 prevzali stav
katastru do komasácie pôdy, pričom uvádzali
dočasných užívateľov nových
parciel ako vlastníkov. Pri dedičskom konaní
na štátnom notárstve sa brali údaje
z evidencie nehnuteľností ako údaje o vlastníctve
pôdy. Tak sa stalo, že v rozhodnutiach o dedičstve,
napr. po otcovi, sa raz dedičom pripisuje vlastníctvo
starých parciel podľa pozemkovej knihy a v rozhodnutí
o dedičstve po matke, ktorá zomrela neskôr,
sa pripisuje vlastníctvo nových parciel podľa
záznamu v evidencii nehnuteľností. Výsledný
a teda súčasný stav je taký, že
skoro všetka pôda v katastri je papierovo vlastnená
dvojnásobne. Ani sudcovia, ani notári sa nedokážu
správne v tejto problematike orientovať.
Je tu ešte jedna zvláštnosť, a to v tom,
že časť pôdy bola použitá na
rôzne stavebné účely.
Navrhujem zákonom upraviť stav veci. Pýtam
sa, podľa čoho sa majú teraz dávať
návrhy na vklad vlastníckeho práva v katastri?
Ďakujem.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Hlásí
se ještě někdo do diskuse? (Nikdo se nehlásil.)
Konstatuji, že tomu tak není. Prohlašuji rozpravu
za ukončenou.
Nyní má slovo pan místopředseda federální
vlády jako představitel navrhovatele.