Přítomno: | 120 poslanců Sněmovny lidu |
67 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice | |
61 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice |
Nepřítomní poslanci:
Sněmovny lidu:
Adam, Adámek M., Andelová, Bakšay, Bláha,
Bobovnický, Borguľa, Černý A., Danihel,
Dienstbier J. st., Dlouhý, Dospíšil, Filip,
Hanák, Hrušínský, Hrušovský,
Jambor, Kapusta, Kavan, Klaus, Kňažko,
Kučera P., Kučera S., Langoš, Miller, Pobežal,
Szöcs, Šimko I., Téra, Záležáková
Sněmovny národů zvolení v České
republice:
Arnošt, Grebeníček, Kostya, Němec, Pernica
F., Ransdorf, Šolc, Štern
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské
republice: Bugár, Farkaš, Mečiar, Molnár,
Moric, Pánis, Pavúková, Peter, Roman, Seman,
Serenčéš, Slota, Vicen, Zelenay
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Vážení
poslanci, prosím, zaujměte svá místa
v jednací síni, budeme pokračovat v přerušené
22. společné schůzi obou sněmoven.
(Někteří poslanci zaujímají
svá místa.)
Na programu dnešní schůze je:
- Vládní návrh zákona, kterým
se mění a doplňuje občanský
soudní řád (tisk 1399) a příslušný
návrh usnesení výborů Sněmovny
lidu a Sněmovny národů (tisk 1469)
- Vládní návrh zákona, kterým
se mění a doplňuje občanský
zákoník, zrušuje zákon o státním
notářství a o jednání před
státním notářstvím (notářský
řád) a mění a doplňují
některé další zákony (tisk 1405)
a návrh usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny
národů (tisk 1471)
- Vládní návrh zákona o zápisech
vlastnických a jiných věcných práv
k nemovitostem (tisk 1404) a návrh usnesení Sněmovny
lidu a Sněmovny národů (tisk 1470) a posléze
- Vládní návrh zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon č.
50/1976 Sb., o územním plánování
a stavebním řádu (stavební zákon),
ve znění zákona č. 103/1990 Sb. (tisk
1235) a návrh usnesení Sně movny lidu a Sněmovny
národů (tisk 1513).
Po dohodě s navrhovatelem bychom změnili uvedené
pořadí jednání a jako první
bychom projednali Vládní návrh zákona
o zápisech vlastnických a jiných věcných
práv k nemovitostem (tisk 1404) a návrh usnesení
Sněmovny lidu a Sněmovny národů (tisk
1470).
Bod programu 34: Vládní návrh zákona
o zápisech vlastnických a jiných věcných
práv k nemovitostem (tisk 1404) a návrh usnesení
Sněmovny lidu a Sněmovny národů (tisk
1470).
Omlouvám drobné zpoždění, protože
paní poslankyně Samková nebyla při
zahájení v 9 hodin přítomna, teď
se už dostavila, takže nic nebrání tomu,
abychom mohli pokračovat ve schůzi.
Výklad k návrhu podá pověřený
člen federální vlády pan místopředseda
Pavel Rychetský. Prosím, aby se ujal slova. Zároveň
prosím oba zpravodaje, kterými jsou paní
poslankyně Samková, pan poslanec Világi,
aby zaujali svá místa tam, kde jsou pro ně
vyhražena. Máte slovo, pane místopředsedo.
Místopředseda vlády ČSFR P. Rychetský:
Vážený pane předsedající,
vážené dámy a pánové poslanci,
vláda České a Slovenské Federativní
Republiky předkládá Federálnímu
shromáždění k projednání
návrhy zákonů, kterými má být
vytvořena zcela nová koncepce evidence nemovitostí
a kterými má být zajištěna privatizace
státních notářství.
Této úpravy má být dosaženo ve
sféře federální třemi zákonnými
kroky: novelou občanského soudního řádu,
zákonem o zápisech vlastnických a jiných
věcných práv k nemovitostem a zákonem,
který jednak zrušuje zákon o státním
notářství a o řízení
před státním notářstvím,
a jednak obsahuje novelu celé řady zákonů,
zejména novelu občanského zákoníku,
kterými je promítnuta tato koncepční
změna v základních předpisech právního
řádu.
Na uvedené zákony pak navazují zákony
České národní rady a Slovenské
národní rady v celkovém počtu 8 zákonů.
Zejména uvedu zákon o notářích
a jejich činnosti, zákon o katastru nemovitostí
České republiky a zákon o katastru nemovitostí
Slovenské republiky, zákony o dani dědické,
převodní a darovací, novelu zákona
o soudních poplatcích a další právní
předpisy, zejména podzákonné povahy.
Legislativní opatření v této situaci
ovšem nepostihují celou problematiku. Je třeba
navíc připravit věcné a personální
podmínky pro zahájení činnosti katastrálních
úřadů, kde budou zcela jistě problémy
se získáváním erudovaných právníků,
kteří budou mít nejen odborné, ale
i další motivace k tomu, aby byl znovu obnoven systém
evidence nemovitostí, který je obvyklý ve
všech demokratických státech, systém
vycházející z principu intabulace, systém,
který pamatujeme z dob pozemkových knih, kam se
chodilo se stejnou úctou jako do kostela.
Celý tento komplex zákonů vytváří
skutečně nový systém evidence práv
k nemovitostem a vytvořené souvislosti je třeba
při případných úpravách
jednotlivých zákonů a při úpravách
na úrovni republik a federace plně respektovat a
vzájemně koordinovat.
Příprava uvedeného komplexu zákonů
byla koordinována, a to včetně nabytí
účinnosti těchto zákonů. Podle
dohod české vlády, slovenské vlády
a federální vlády byla stanovena účinnost
všech těchto zákonů, tedy tří
zákonů Federálního shromáždění,
čtyř zákonů České národů
rady a čtyř zákonů Slovenské
národní rady k dané problematice ke dni 1.
ledna 1993. Toto datum bylo určeno s ohledem na reálné
možnosti vytvoření potřebných
podmínek pro zahájení činnosti jak
katastrálních úřadů, tak také
výkonu nové činnosti soudů, ale i
nové činnosti notářů.
Již jsem se zmínil o personálních problémech,
které vznikají při přípravě
katastrálních úřadů. Určité
nároky vzniknou v národních republikách
na státní rozpočty a v neposlední
řadě je třeba přihlédnout i
k tomu, že velká část agendy z dosavadních
státních notářství přechází
na soudy, které se v současnosti potýkají
se skutečně vážnými personálními
problémy.
Při volbě koncepce byly zvažovány dvě
varianty. První varianta vycházela ze zkušeností
historických, tedy z té úpravy, která
platila na našem území v dobách 1. republiky.
Tato úprava byla charakterizována v zásadě
existencí knihovních soudů, pozemkových
knih, existencí zeměměřičských
úřadů a samozřejmě zde spjatou
činností veřejného notáře.
Tento systém, byť se v praxi osvědčoval,
měl též některé nedostatky. Po
rozsáhlých analýzách byla zvolena
koncepce modernější, která umožňuje
využití výpočetní techniky a
která vychází z poznatků některých
západoevropských států. Tento systém
v sobě slučuje výhody jednoty evidence knihovních
těles a jednoty evidence právních vztahů
k těmto knihovním tělesům.
Tolik obecně ke všem třem zákonům,
které jsou předkládány s cílem
zakotvit nový systém evidence nemovitostí
a souvisejících právních vztahů.
Vážené dámy a pánové,
nyní mi dovolte, abych uvedl prvý vládní
návrh - návrh zákona o zápisech vlastnických
a jiných věcných práv k nemovitostem.
Zápis právních vztahů k nemovitostem
bude podle předloženého návrhu spočívat
na třech základních principech: na principu
konstitutivním, podle kterého má vklad právotvorný
význam, na principu evidenčním, podle kterého
záznam má mít jen evidenční
význam, a na principu prenotačním, který
umožňuje uskutečňovat poznámky
v evidenci právních vztahů o dotčených
nemovitostech.
Zákon vyjadřuje základní požadavek
pro fungování moderního tržního
mechanismu, totiž aby obchod s nemovitostmi byl postaven
na pevných právních základech a jistotách.
Proto zákon obsahuje ustanovení, podle kterého
platí presumpce dobré víry zápisu
v katastru nemovitostí, a se zápisem právního
vztahu je spojován vznik práva k nemovitosti.
V zásadě vítáme připomínky,
které jsou obsaženy v návrhu stanoviska ústavně
právních výborů Sněmovny lidu
a Sněmovny národů, číslo tisku
1470. Přesto mi dovolte uplatnit několik zásadních
výhrad, a to k bodu 2, 3 a 9 návrhu.
Namísto navržené formulace k bodu 2 doporučujeme
následující formulaci, která nemění
smysl usnesení ústavně právních
výborů, zpřesňuje jej a je tedy jenom
přesnějším vyjádřením
téhož: Odst. 3 § 2 by mohl znít: "Právní
účinky vkladu vznikají na základě
pravomocného rozhodnutí o jeho povolení ke
dni, kdy návrh na vklad byl doručen příslušnému
orgánu republiky. Každý má právo
nahlédnout do evidence doručených návrhů."
Považujeme změnu navrženou ústavně
právními výbory za velmi závažnou.
Její přijetí bez této úpravy
by totiž znamenalo navodit situaci, kdy v době řízení
o povolení vkladu, bude nejistota o základní
otázce, totiž o vlastnickém právu k
nemovitosti. Zájem prodávajícího,
stejně jako zájem nabyvatele, nemusí být
v tomto období vždy zcela shodný a nejistota
ve vlastnických vztazích v době řízení
o povolení vkladu má samozřejmě negativní
dopad na právní jistotu třetích osob.
Nedoporučujeme rovněž přijetí
úpravy pod bodem 3, úpravy, která znamená,
že u listin sepsaných notářským
zápisem nebude vyžadováno rozhodnutí
katastrálního úřadu. Navrhovaným
doplněním by vznikl dvojí právní
režim, jak zápisů o evidenci nemovitostí,
tak změn ve vlastnických a jiných věcných
právech nemovitostí. Vznikl by režim, kdy vedle
režimu zákonem předpokládaného
by byl založen další souběžný
režim na prvním režimu nezávislý.
S přezkoumáváním katastrálního
úřadu by navrhovaným doplněním
byly vyloučeny všechny smlouvy, sepisované
soukromými notáři. Zásada intabulační
by tímto návrhem byla prolomena, neboť většina
smluv o převodech nemovitostí může být
sepisována právě notáři. Za
zápis o vkladu by nesl v takovéto situaci odpovědnost
katastrální úřad, ale rozhodování
se všemi právními účinky by bylo
mimo jeho pravomoc, bylo by svěřeno soukromým
osobám notářem.
Nelze nevidět, že navrhované řešení
obsahuje v sobě i významný prvek diskriminace
advokátů a komerčních právníků,
který ve spojení s navrhovanými úpravami
pravomocí notářů ve stanovisku ústavně
právních výborů k novele občanského
soudního řádu může navodit oprávněné
pochybnosti o snaze upravit postavení notářů
adekvátně ke společenské potřebě.
Konečně třetí připomínka
směřuje k navrhované úpravě
data účinnosti zákona. Již jsem vysvětlil,
že datum účinnosti nemůže být
stanoveno jinak, než ke dni 1. ledna 1993. Federální
vláda při projednávání tohoto
návrhu zákona dospěla k závěru,
že ani ona, ani Federální shromáždění,
nemůže datum účinnosti stanovit bez
závislosti na vůli republik. Je věcí
vlád republik, ke kterému datu budou schopny tento
složitý manévr změny evidence nemovitostí
provést, zajistit vybudování katastrálních
úřadů a vytvořit podmínky pro
jejich práci.
Myslím, že nemusím zdůrazňovat
skutečnost, že by tak závažné věci
v podmínkách transformace společnosti, v
podmínkách tržního hospodářství,
v podmínkách rozsáhlých restitučních
aktů a změn vlastnických k nemovitostem,
je třeba zajistit, aby ani na den, ba dokonce ani na hodinu
či ani na minutu nevznikl stav, kdy nebude tato agenda
zabezpečena.
V oblasti právních vztahů k nemovitostem
je okamžik, kdy je doručeno na příslušné
místo podání týkající
se zástavního práva, hypotéky nebo
jakéhokoliv jiného věcného práva,
okamžikem důležitým pro velice složité
právní vztahy. Z těchto důvodů
se domníváme, že datum 1. ledna 1993 podle
souhlasného stanoviska vlád obou republik je jediným
možným a reálným datem k provedení
tohoto složitého manévru. Mimo jiné
je toto datum nutné dodržet i proto, že Slovenská
národní rada již navazující zákony,
zejména zákon o katastru nemovitostí ve Slovenské
republice přijala, a to s datem účinnosti
1. leden 1993. Stejně tak ústavně právní
výbor České národní rady před
dvěma dny předložil návrh zákona
plénu ČNR s tímto datem účinnosti.
Pokud by byly zákony Federálního shromáždění
schváleny s jiným datem účinnosti,
nastaly by nežádoucí komplikace.
Co z těchto tří uvedených výhrad
vlády vyplývá?
Vyplývá z toho skutečnost, že vláda
České a Slovenské Federativní Republiky
se neztotožnila se zněním společné
zprávy ústavně právních výborů
pod body 2, 3 a 9, že tedy v těchto případech
platí návrh vládní a body 2, 3 a 9
by musely být předmětem pozměňovacího
návrhu, o kterém by se hlasovalo jako o pozměňovacím.
Vážené dámy a pánové,
federální vláda předkládá
návrh zákona v pevném přesvědčení,
že se stane nezbytnou součástí nového
právního řádu, fungujícího
na základě nových moderních principů.
Děkuji vám za pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji panu místopředsedovi.
Konstatuji, že návrh byl projednán výbory
ústavně právními obou sněmoven,
které předložily písemný návrh
usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny národů,
tisk 1470.
Ústní zpravodajskou zprávu podají
členové těchto výborů. Za výbor
Sněmovny lidu je to pan poslanec Világi, za výbory
Sněmovny národů paní poslankyně
Samková. Nevím, jak si zpravodajové dohodli
pořadí. Pan poslanec Világi povstal, zřejmě
bude mluvit jako první. Pane poslanče, máte
slovo.
Společný zpravodaj výborů SL O. Világi:
Vážené Federálne zhromaždenie!
Ako spravodajca ústavnoprávnych výborov Snemovne
ľudu predkladám Federálnemu zhromaždeniu
návrh na uznesenie ústavnoprávnych výborov,
tlač 1470, a odporúčam ho prijať.
Ústavnoprávne výbory prerokovali vládny
návrh zákona č. 1404 s vedomím, že
ide o závažný zákon, ktorý chce
riešiť problematiku súčasného stavu
evidencie nehnuteľností. Každý vie, ako
je to v praxi, že evidencia nehnuteľností v dôsledku
zanedbávania v posledných 40 rokoch a hlavne od
roku 1964 je v takom stave, že z toho nemôžeme
vychádzať pri transformácii poľnohospodárstva,
nemôžeme uplatňovať možnosti evidencie
nehnuteľností pri uplatňovaní vlastníckych
práv, hlavne pokiaľ ide o nehnuteľnosti, ktoré
ležia mimo katastrálneho územia obcí,
tzn. v extraviláne. Z toho vyplýva, že musíme
tieto problémy riešiť koncepčne.
Tento zákon takú snahu má a myslím,
že je závažným krokom k tomu, aby sme
začali veľkú prácu, a síce dať
evidenciu nehnuteľností do takého stavu, ako
bola predtým, ako o tom hovoril pán podpredseda
Rychetský, pozemková kniha bola miestom, kde ľudia
dostávali informácie, ktoré považovali
za overené a boli presvedčení, že evidencia
nehnuteľností, pozemková kniha, im dáva
také záruky na evidenciu nehnuteľností,
aké nedáva nikto iný. Súčasný
stav, pokiaľ viem, je absolútne iný, opačný.
Nikto nemá právnu istotu, že v súčasnom
stave evidencia nehnuteľností dáva tieto právne
záruky.
Ústavnoprávne výbory preto pristúpili
k prerokúvaniu tohto návrhu zákona zodpovedne
a prijali uznesenie, ktoré upresňuje určité
body tohto návrhu a pokiaľ ide o body 2, 3 a 9, prijali
aj vecné zmeny.
Pokiaľ ide o bod 2, myslím, že návrh,
ktorý predložil pán podpredseda Rychetský,
je prijateľný. Ústavnoprávne výbory
chceli riešiť problematiku právnej istoty, pokiaľ
ide o predávajúceho a kupujúceho a pokiaľ
ide o bývalého vlastníka a nového
vlastníka v tom smere, aby neexistovalo obdobie, kedy nie
sú celkom jasné vlastnícke vzťahy, to
znamená, že nie je celkom zafixované, ktorý
je vlastníkom predmetnej nehnuteľnosti. Bola tu snaha
ústavnoprávnych výborov, ale riešenie,
ktoré navrhuje podpredseda Rychetský, je prijateľné
riešenie a tento problém rieši.
Pokiaľ ide o bod 3, bola tam snaha ústavnoprávnych
výborov využiť nejakým spôsobom
tieto skúsenosti a vedomosti, ktoré majú
notári. Notári sa aj v posledných 10 rokoch
zaoberali výlučne prevodom nehnuteľností
týmto spôsobom a v týchto intenciách
mali veľmi blízky vzťah k problematike nehnuteľností
a k prevodu týchto nehnuteľností.
Ústavnoprávne výbory boli toho názoru,
že tieto vedomosti a samotná štruktúra
štátnych notárstiev a zákony, ktoré
budú upravovať postavenie štátnych notárov
a notárskych komôr, budú dávať
dosť veľké záruky na to, aby notári
aj naďalej dávali právne garancie na to, že
listiny, spísané štátnymi notármi,
majú náležitosti, ktoré vyžadujú
zákony a aby v týchto intenciách nemusel
konať katastrálny úrad. Čiže v
tejto otázke zápisu by to nemal preskúmavať.
Myslím, že to vyplýva zo samotného postavenia
štátnych notárstiev a štátnych
notárov. Súčasný stav bol taký,
že štátny notár registroval listiny, ktoré
spisoval, to znamená, že aj v súčasnosti
majú notári také postavenie, že im štát
dáva dôveru na to, aby listiny nemuseli byť
ďalej preskúmavané.
V týchto intenciách, ktoré nadväzujú
na tradície štátnych notárstiev a štátnych
notárov v našej republike, ústavnoprávne
výbory odporučili bod 3 v znení, v akom je
uvedený v tlači 1470.
Pokiaľ ide o účinnosť, ústavnoprávne
výbory boli toho názoru, že účinnosť
týchto zákonov samozrejme môže byť
otázkou diskusie, ale súčasný stav
na štátnych notárstvach je taký, že
od roku 1989 a od tej doby, kedy sme začínali prijímať
všetky reštitučné zákony alebo
tie zákony, ktoré dávajú možnosť
obrátiť sa na štátne orgány a iné
právnické osoby a žiadať navrátenie
nehnuteľností, hlavne zákon o pôde, tak
tieto zákony zavaľujú štátne notárstva
obrovskou prácou a v tom návale vecí štátne
notárstva stoja bezmocne. To v súčasnosti
znamená, pretože táto koncepcia, že štátne
notárstvo sa musí oddeliť od štátu,
je známa už dlhšiu dobu, ministerstvá
spravodlivosti jednotlivých republík pristupujú
k štátnym notárstvam tak, že rátajú
s tým, že sa oddelia, to znamená, že už
neprijímajú štátnych notárov.
Ďalší rozvoj štátnych notárstiev
je, hlavne pokiaľ ide o výpočtovú techniku
a vybavenie inými pomôckami, zastavený, to
znamená, že štátni notári pracujú
v ťažkých podmienkach, v akých pracovali
pred rokom 1989, ale majú priebežne 15-krát
viac práce ako mali predtým.
Tento stav je, samozrejme, strašný a som toho názoru,
že pokiaľ dáme 1. september, tak určite
dáme dátum, od ktorého sa môžeme
odraziť. Som presvedčený, že ani 1. januára
nebude situácia na katastrálnych úradoch
lepšia. To znamená, že od 1. januára by
súasný stav pretrvával, ale riešenie
nespočíva od 1. januára alebo od 1. decembra.
Riešenie je dlhodobý proces, ktorý musí
mať svoj začiatok a ja som toho názoru, že
začiatok, pokiaľ to bude 1. september, je dostatočný
a dobrý, pretože štátni notári
čakajú na to a myslím, že na to čakajú
aj v evidencii nehnuteľností.
Jednoducho, ide o to, že pokiaľ nepristúpime
k tomuto závažnému kroku, ukrátime našich
občanov, ktorí teraz stoja a čakajú
na dedičské rozhodnutia, na registrácie zmlúv
a musia sa každý deň stretávať
so štátnymi notármi, ktorí sú
tiež zavalení prácou a nemôžu robiť
nič viac, než robia teraz. Myslím si, že
čím skôr k tomu nejako pristúpime,
tým to bude lepšie nielen pre štátnych
notárov, nielen pre ministra spravodlivosti, ale predovšetkým
pre našich občanov.
Pokiaľ poznám stanovisko Ministerstva spravodlivosti
Slovenskej republiky, prikláňam sa k dátumu
1. september a pokiaľ ide o Českú republiku,
tak Ministerstvo spravodlivosti a tie ministerstvá, ktoré
sa s notármi denne stýkajú, sa tiež
prikláňajú k dátumu 1. september.
Takže odporúčam prijať uznesenie ústavnoprávnych
výborov v znení, ktoré je v tlači
1470. Odporúčam aj tlač 1404 ako vládny
návrh zákona o zápisoch vlastníckych
a iných vecných práv k nehnuteľnostiam.