Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Návrh bol prikázaný
výborom ústavnoprávnym, výborom pre
plán a rozpočet a výborom hospodárskym
obidvoch snemovní. Po prerokovaní pripravili písomné
uznesenie snemovní, tlač 1453, výbory pre
plán a rozpočet a poverili poslancov Věnka
Šilhána a Filipa Šedivého prednesením
spravodajských správ. Prosím pánov
poslancov, aby prišli k pultu. Prosím pána
poslanca Šilhána, aby predniesol spravodajskú
správu.
Společný zpravodaj výborů SL V. Šilhán:
Vážený pane předsedající,
dámy a pánové. Výbor pro plán
a rozpočet jsem byl pověřen funkcí
zpravodaje k vládnímu návrhu zákona
o komoditních burzách (tisk 1413) a k návrhu
výboru pro plán a rozpočet (tisk 1453). Dovolte,
abych jako zpravodaj řekl několik myšlenek,
které považuji za důležité při
této příležitosti vyslovit.
Komoditní burza je instituce spojená s tržním
hospodářstvím. Burza je zvláštní
forma trhu, která soustřeďuje nabídku
a poptávku po zboží hromadného charakteru,
jehož vlastnosti se dají vyjádřit vzorky,
standardy, normami a podobně. Od aukce se burza liší
především tím, že se na ní
obchoduje s nepřítomným zastupitelným
zbožím a dokonce i se zbožím, které
ještě neexistuje, které ještě nebylo
vyrobeno, jako např. obilí, které ještě
nebylo sklizeno, nebo kov, který ještě nebyl
vytaven.
Komoditní burzy patří do skupiny všeobecných
burz. Burza jako instituce trhu umožňuje zrychlit
obchodní operace, orientovat obchodní operace do
oblastí, kam by se zboží dostávalo pomalu
a s překážkami. Je zřejmé, že
organizování obchodu prostřednictvím
burzy vyžaduje vytvoření pevného právního
základu, který obchodování na burze
musí respektovat a řídit se jím.
Burza má svoji historii. První právní
základy, které se vztahovaly k burzovním
operacím na našem území, jsou z počátku
70. let minulého století. První republika
v podstatě převzala tyto zákonné předpisy,
popřípadě je doplnila v roce 1922 novými
právními ustanoveními. U nás fungovaly
tři komoditní burzy: pražská Plodinová
burza, Plodinová burza v Brně a Olomouci. V roce
1952 byly existující burzy zrušeny.
Zvláště bych chtěl upozornit na to,
že komoditní burza je nejen institucí, kde
se sjednávají obchody, kde se soustřeďuje
nabídka a poptávka po nejrůznějších
komoditách, s nimiž je na burze obchodováno,
ale je to především velmi důležité
centrum ekonomických informací. Význam burzy
jako centra ekonomických informací není ani
dost možné přecenit.
Burzy jsou citlivým registrátorem vývoje
a stavu hospodářské i politické situace
v místním i mezinárodním měřítku.
Registrují vývoj světových cen, jsou
jedním z nejdůležitějších
zdrojů ekonomických informací rozsetých
po celém světě. K nejznámějším
komoditním, tedy zbožovým burzám patří
například Londýnská burza, kde se
obchoduje s vlnou, neželeznými kovy, cukrem, kaučukem,
kakaem, ječmenem a kukuřicí, newyorská
burza, kde se obchoduje s bavlnou, vlnou, hedvábím,
kůží, kovy, cukrem, rostlinnými oleji
a podobně. Velmi známá je také amsterodamská
burza, kde se obchoduje s koprou, kávou, kakaem, dále
Santos, kde se obchoduje s kávou, v Chicagu s obilím,
masem atd.
Na burze je dnes používána nejdokonalejší
spojovací a informační technika, která
umožňuje uzavírat obchody na celém teritoriu
světa rychlostí světla. Obchod na burze je
přehledný, podmínky obchodu jsou stabilizovány
jak co do množství, tak i jakosti, termínu
dodávek a placení. Pro burzy je typické,
že si samy vytvářejí vlastní
objektivní systém rozhodování případných
sporů, ke kterým může čas od
času na burze dojít.
Tím, že my přistupujeme k projednávání
vládního návrhu o komoditních burzách,
vytváříme další velmi důležité
institucionální předpoklady k vytvoření
tržního systému hospodářství.
Výbory pro plán a rozpočet vládní
návrh pečlivě projednaly a navrhly plénu
některé úpravy, které nemění
filozofii vládou předloženého návrhu,
ale spíše zpřesňují a v určitém
ohledu i zpřísňují podmínky
a pravidla činnosti burzy. Tyto návrhy jsou obsaženy
v tisku 1453. Dovolte jen, abych na některé z těchto
změn, které jako celek máte před sebou,
upozornil.
Jde například o § 11 odst. 4 vládního
návrhu, kde doporučujeme, aby členem burzovní
komory mohla být jen fyzická osoba nikoliv starší
18 let, ale starší 21 let. Navrhujeme zvýšení
této věkové kategorie, protože se domníváme,
že by na burze měli obchodovat lidé, kteří
i svým věkem a životními zkušenostmi
vzbuzují určitou vážnost a serióznost.
Právě tak v § 40 navrhujeme doplnit o nové
odstavce 2 a 3, které jasně stanoví, které
funkce na burze může zastávat pouze osoba bezúhonná
a současně navrhujeme, aby pro účely
tohoto zákona byl za bezúhonnou osobu považován
ten, kdo nebyl pravomocně odsouzen za majetkový
trestný čin nebo jiný úmyslně
spáchaný trestný čin.
Podobně v § 34 odst. 2 se navrhuje zvýšit
pokuty uložené příslušným
orgánem státní správy na návrh
burzovního komisaře na částku 500
tisíc korun, pokud osoba oprávněná
k burzovnímu obchodu, zmocněnec nebo dohodce, porušuje
povinnosti nebo rozšiřuje nepravdivé zprávy,
které mohou mít vliv na vývoj kursu komodit
podle odstavce 1 § 36.
Pan místopředseda vlády už vyslovil
souhlas s těmito navrhovanými změnami. Chci
upozornit, že všechny tyto změny byly projednávány
s navrhovatelem už během jednání ve
výborech pro plán a rozpočet a proto jsou
v současné době také takto předkládány.
Jako zpravodaj vám doporučuji přijmout návrh
výborů pro plán a rozpočet SL a SN
obsažený v tisku 1453 k vládnímu návrhu
zákona o komoditních burzách (tisk 1413).
Garanční výbory navrhují Sněmovně
lidu a Sněmovně národů, aby předložený
vládní návrh obsažený v těchto
tiscích schválily. To je vše, děkuji
vám.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem vám. Prosím
pána spravodajcu zo Snemovne národov, aby predniesol
svoju správu.
Společný zpravodaj výborů SN F. Šedivý:
Pane předsedající, dámy a pánové,
dovolte, abych se jen několika krátkými poznámkami
připojil k výkladu V. Šilhána, zejména
k té věci, že návrh zákona o
komoditních burzách, tak jak je uveden v tisku 1453,
znovu zakotvuje do našeho právního řádu,
do naší ekonomiky, zcela nezbytný institut
komoditních burz. Tento základní prvek tržního
hospodářství umožňuje nahrazovat
všechny ty státem stanovené a složité
základní podmínky dodávek, cenové
předpisy, transparentním způsobem stanovit
nejen ceny, ale i podmínky týkající
se množství, jakosti, termínu dodání
i způsobu placení.
O nezbytnosti přijetí tohoto institutu do našeho
právního řádu i o poměrně
velmi vysoké kvalitě předlohy svědčí
i způsob projednání ve výborech FS,
kterým byl tento návrh přikázán
a které jej v podstatě bez připomínek
schválily.
Návrh byl dále projednán ve vládě
Slovenské republiky i České republiky, které
ho jednoznačně podpořily. Bohužel jsme
dosud neobdrželi oficiální stanovisko výborů
České ani Slovenské národní
rady.
Na závěr mi dovolte, jako společnému
zpravodaji za Sněmovnu národů, abych vám
doporučil návrh zákona o komoditních
burzách, tak jak je uveden v tisku 1453, přijmout.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Týmto otváram
rozpravu. Doteraz sa nikto písomne do rozpravy neprihlásil.
Pýtam sa poslancov, kto k tejto problematike chce vystúpiť.
Prosím, pán poslanec Richter.
Poslanec SL M. Richter: Vážený pane předsedající,
vážené kolegyně, vážení
kolegové. Já mám jenom drobnou poznámku
k § 1 odstavec 2. Zdá se mi, že je tam určitá
nelogičnost, na kterou bych chtěl upozornit, popř.
se na ni dotázat.
Praví se tam, že členové burzy, kteří
jsou povinni vložit vklad nebo zaplatit členský
příspěvek, ručí za závazky
burzy do výše svého nesplaceného vkladu.
Domnívám se, že by tam mělo být
do výše svého vkladu a to i nesplaceného.
Když budu mít např. podíl 50 tisíc,
splatil jsem 20 tisíc a 30 tisíc jsem ještě
nezaplatil, tak bych ručil jenom do výše té
nesplacené části 30 tisíc, to není
logické. Proto na to upozorňuji, zřejmě
je tady stylistická chyba.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Hlási sa ešte niekto do rozpravy?
Nikto sa nehlási. Preto rozpravu uzatváram. Slovo
má teraz spravodajca poslanec Šedivý.
Společný zpravodaj výborů SN F. Šedivý:
Já bych si dovolil reagovat na příspěvek
pana kolegy Richtera. Já se domnívám, že
tam je rozdíl dvou institutů. Jednak burza odpovídá,
to znamená, pokud člen vložil část
svého vkladu, tak tedy touto částí
odpovídá burza a ten člen odpovídá
pouze svojí částí, kterou ještě
nesplatil. Takže ta formulace je správná, i
když na první pohled možná není
zcela jasná.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Ste spokojný, pán
poslanec?
Pri hlasovaní je zákaz majorizácie. Stále
však ešte nemáme patričné kvórum.
Praje si ešte predkladateľ záverečné
slovo? Nepraje. Pristúpime teda k hlasovaniu. Prosím
teda pánov poslancov a panie poslankyne, ktorí sú
mimo rokovaciu sieň, aby prišli do sály, aby
sme mohli začať hlasovať.
Môžeme začať hlasovať. Najskôr
budeme hlasovať o prvom zákone, ktorý sme prerokovali.
Je to vládny návrh, ktorým sa predkladá
k vysloveniu súhlasu FZ ČSFR Dohoda medzi ČSFR
a Rakúskou republikou o uľahčení pohraničného
odbavovania v železničnej, cestnej a vodnej doprave,
podpísaná vo Viedni dňa 17. 6. 1991, tlač
1300.
V zasadacej miestnosti je prítomných 41 poslancov
Snemovne národov zvolených v Českej republike,
42 poslancov Snemovne národov zvolených v Slovenskej
republike a 91 poslancov Snemovne ľudu.
Pýtam sa, kto z poslancov súhlasí s touto
dohodou, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!
(Hlasování: 9.48)
(SN 85, SL 92)
Kto je proti?
(SN 0, SL 0)
Kto sa zdržal hlasovania?
(SN 0, SL 0)
Vzhľadom k súhlasnému uzneseniu obidvoch snemovní
konštatujem, že Federálne zhromaždenie ČSFR
súhlasí s Dohodou medzi Českou a Slovenskou
Federatívnou Republikou a Rakúskou republikou o
uľahčení pohraničného odbavovania
v železničnej, cestnej a vodnej doprave, podpísanou
vo Viedni dňa 17. 6. 1991, tlač 1300.
(Poznámka redakce: usnesení FS č.343, SN
č.532, SL č. 502)
Vážené kolegyne, vážení
kolegovia! Teraz by sme pristúpili k druhému hlasovaniu
o vládnom návrhu zákona o komoditných
burzách, tlač 1314 a návrhu uznesenia Snemovne
ľudu a Snemovne národov, tlač 1453.
Upozorňujem, že pri tomto zákone platí
zákaz majorizácie. Pristúpime k hlasovaniu.
Zisťujem, že je prítomných 43 poslancov
Snemovne národov zvolených v Českej republike,
47 poslancov Snemovne národov zvolených v Slovenskej
republike a 96 poslancov Snemovne ľudu. To znamená,
že obe snemovne sú uznášaniaschopné.
Pýtam sa, kto súhlasí s návrhom, ako
je uvedený v parlamentnej tlači 1413, uznesenie
č. 1453 v znení pozmeňujúcich návrhov
a spravodajskej správy, nech zdvihne ruku a stlačí
tlačidlo!
(Hlasování: 9.50)
(SN-ČR 44, SN-SR 46, SL 99)
Kto je proti?
(SN-ČR 0, SN-SR 0, SL 0) Ďakujem.
Kto sa zdržal hlasovania?
(SN-ČR 0, SN-SR 0, SL 0)
V českej časti Snemovne národov štyridsaťštyri
pre, nikto proti, nikto sa nezdržal. V slovenskej časti
Snemovne národov štyridsaťšesť pre,
nikto proti, nikto sa nezdržal. V Snemovni ľudu deväťdesiatdeväť
pre, nikto proti, nikto sa nezdržal. Ďakujem.
Po súhlasnom uznesení obidvoch snemovní môžem
konštatovať, že Federálne zhromaždenie
Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky schválilo
zákon o komoditných burzách. Ďakujem
pánu ministrovi a pánu podpredsedovi vlády
za výklad a spravodajcom za prednesené správy.
(Poznámka redakce: usnesení FS č.349, SN
č.538, SL č.508)
Teraz pristupujeme k tretiemu bodu rokovania: Bod programu 28:
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení
a doplňuje zákon č. 76/1959 Zb. o niektorých
služobných pomeroch vojakov, v znení neskorších
predpisov (tlač 1378) a návrh uznesenia Snemovne
ľudu a Snemovne národov (tlač 1467).
Vládny návrh odôvodní minister obrany
ČSFR pán Luboš Dobrovský.
Ešte predtým by som dal slovo pánu prvému
podpredsedovi Federálneho zhromaždenia Zdenkovi Jičínskému.
První místopředseda FS Z. Jičínský:
Vážené kolegyně, vážení
kolegové, včera sněmovny souhlasným
usnesením schválily společný výbor
pro dohodovací řízení. Jsou to ze
Sněmovny lidu poslanci Jiří Schneider, Libor
Kudláček, Pavol Čičmanec, Věnek
Šilhán, Jozef Veverka, Ladislav Molnár. Ze
Sněmovny národů Miloslav Roubal, Ludvík
Motyčka, Rostislav Senjuk, Jan Vild, Jiří
Maštálka, Jozef Košnár.
Prosím zvolené poslance, kdyby se ihned dostavili
na krátkou poradu do čísla 026.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Prosím, faktická poznámka
pán poslanec Lacina.
Poslanec SL J. Lacina: Vážené Federální
shromáždění, vzhledem k tomu, že
to je závažný bod, který bude projednáván
v dohodovacím výboru, navrhuji, aby se jednání
zúčastnili oba zpravodajové, kteří
byli k tomuto zákonu schváleni.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem.
První místopředseda FS Z. Jičínský:
Prosím ty kolegy, jejichž jména jsem četl,
aby se ihned dostavili do místnosti 026.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Prosím pána ministra Luboša
Dobrovského, aby odôvodnil vládny návrh.
Ministr obrany ČSFR L. Dobrovský: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
dovolte, abych vám předložil návrh novely
zákona č. 76/1959 Sb., o některých
služebních poměrech vojáků, ve
znění pozdějších předpisů.
Jaké jsou hlavní důvody předložení
návrhu této novely:
1. Je to snaha naplnit v praxi literu ústavního
zákona č. 23 z 9. ledna 1991, kterým se uvozuje
Listina základních práv a svobod, jehož
šestý paragraf ukládá, abychom uvedli
do souladu s touto Listinou všechny zákony a jiné
právní předpisy pod sankcí jejich
neplatnosti. Protože doposud byla a je většina
práv a povinností vojáků upravena
pouze předpisy nižší právní
síly, byly transformovány do předloženého
návrhu novely zákona s cílem dát je
do souladu s Listinou základních práv a svobod
a tímto způsobem odstranit existující
právní vakuum.
2. Dalším důvodem je skutečnost, že
některá práva a povinnosti vojáků,
event. sankce za porušování zákazů
stanovených zákony nejsou upraveny vůbec
nebo zcela nedostatečně. Chybí například
doposud zákonná opora pro kvalitní výběr
vojáků z povolání do funkcí,
nejsou definovány zákonem takové instituty,
jakými jsou služba, zaměstnání,
pohotovost, dosažitelnost, nepřetržitá
směna apod.
3. Vzhledem k zásadní změně charakteru
služebního poměru vojáka z povolání
v návaznosti na probíhající a připravované
organizační změny v Československé
armádě a s tím související
snižování počtů je nezbytné
upravit systém peněžitých dávek
při skončení služebního poměru.
Navrženou zákonnou úpravou se tyto dávky
přiblíží dávkám, které
jsou obsaženy v zákonech o služebním poměru
policistů Federálního policejního
sboru, policistů České republiky a policistů
Slovenské republiky.
Jak je uvedeno v důvodové zprávě,
realizace předloženého návrhu si v resortu
federálního ministerstva obrany a federálního
ministerstva vnitra vyžádá zvýšené
náklady ve výši do 30 mil. Kčs ročně.
Pro federální ministerstvo obrany je to přibližně
25 mil. Kčs, pro federální ministerstvo vnitra
asi 5 mil. Kčs a ty budou kryty ze schválených
rozpočtových prostředků těchto
resortů. Není tedy žádný dodatečný
požadavek na státní rozpočet.
Navržené úpravy zákona mají značný
význam i s ohledem na zahájený proces postupné
profesionalizace Československé armády, poněvadž
mohou výrazně a pozitivně ovlivnit rozhodování
občanů o vstupu do armády, alespoň
v to doufám.
Předložení návrhu novely zákona
je dáno i tím, že úzce souvisí
a vzájemně se prolíná s branným
zákonem, jehož poslední novela byla schválena
10. března letošního roku, ale také
s návrhem zákona o hmotném zabezpečení
vojáků a žáků škol ozbrojených
sil a jejich odpovědnosti za škodu, který,
bohužel, na pořad této schůze zařazen
být nemohl, byl však projednán několika
výbory a k projednání byl doporučen.
V neposlední řadě je důvodem k projednání
této novely zákona objektivní nutnost nahradit
nevyhovující základní řády
ozbrojených sil České a Slovenské
Federativní republiky zcela novým základním
řádem. Jeho vydání, přestože
je řádně připraven, je vázáno
na schválení předložené novely,
neboť řada ustanovení základního
řádu, především ta, která
se týkají například kázeňského
práva, doby zaměstnání, dovolené
atd., je podmíněna touto zákonnou úpravou.
To jsou tedy hlavní důvody, proč je návrh
novely zákona č. 76/1959 Sb. předložen,
přičemž považuji ještě za
potřebné, abych řekl, že jde o poslední
novelu tohoto zákona. Předpokládáme
totiž, že zcela novou úpravu služebních
poměrů vojáků předložíme
ve druhé polovině tohoto roku.
Závěrem chtěl bych vyjádřit
souhlas s věcnými změnami, doplňky
a legislativně technickými úpravami, které
navrhly výbory branné a bezpečnostní,
jak budou jistě zmíněny ve vystoupení
zpravodajů. Děkuji vám.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Návrh bol prikázaný
výborom ústavnoprávnym a branným a
bezpečnostným oboch snemovní. Po prerokovaní
pripravili písomné uznesenie snemovní, tlač
1378, výbory branné a bezpečnostné
a poverili poslancov Pavla Jégla a Alfréda Haška
prednesením spravodajských správ. Prosím
pánov poslancov, aby prišli na miesta pre spravodajcov.
Prosím pána poslanca Haška, aby predniesol
spravodajskú správu.
Společný zpravodaj výborů SN A. Haško:
Vážený pán predsedajúci, dámy
a páni! Odôvodnenie návrhu pánom ministrom
Dobrovským je také presvedčivé, že
nepovažujem za potrebné hlbšie sa venovať
navrhnutej úprave novely zákona. Dovoľte, aby
som sa zameral na pripomienky Slovenskej národnej rady,
Českej národnej rady a výborov Federálneho
zhromaždenia.
V Slovenskej národnej rade návrh prerokoval branný
a bezpečnostný výbor, ktorý návrh
zákona schválil bez pripomienok. Česká
národná rada, aj keď bola požiadaná
o posúdenie, sa vyjadrila, že z časových
dôvodov nemôže stanovisko zaujať. Ústavnoprávne
výbory Federálneho zhromaždenia prijali súhlasné
uznesenie k návrhu zákona s pripomienkami, ktoré
boli väčšinou legislatívno-technického
charakteru.
Garančné výbory, branné a bezpečnostné
väčšinu pripomienok výborov ústavnoprávnych
akceptovali a prijali vládny návrh zákona
so zmenami, ktoré máte uvedené v tlači
1467. Odporúčam Snemovni národov, aby vládny
návrh zákona prijala, pretože na jeho schválenie
nečakajú len vojaci, ale aj početné
rodiny, ktoré sú v súčasnosti v stave
neistoty.
Všetky náklady, spojené s realizáciou
zákona, budú hradené z prostriedkov Federálneho
ministerstva obrany a Federálneho ministerstva vnútra.
Ďakujem za pozornosť.