Čtvrtek 23. dubna 1992

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Návrh bol prikázaný výborom ústavnoprávnym, výborom pre plán a rozpočet a výborom hospodárskym obidvoch snemovní. Po prerokovaní pripravili písomné uznesenie snemovní, tlač 1453, výbory pre plán a rozpočet a poverili poslancov Věnka Šilhána a Filipa Šedivého prednesením spravodajských správ. Prosím pánov poslancov, aby prišli k pultu. Prosím pána poslanca Šilhána, aby predniesol spravodajskú správu.

Společný zpravodaj výborů SL V. Šilhán: Vážený pane předsedající, dámy a pánové. Výbor pro plán a rozpočet jsem byl pověřen funkcí zpravodaje k vládnímu návrhu zákona o komoditních burzách (tisk 1413) a k návrhu výboru pro plán a rozpočet (tisk 1453). Dovolte, abych jako zpravodaj řekl několik myšlenek, které považuji za důležité při této příležitosti vyslovit.

Komoditní burza je instituce spojená s tržním hospodářstvím. Burza je zvláštní forma trhu, která soustřeďuje nabídku a poptávku po zboží hromadného charakteru, jehož vlastnosti se dají vyjádřit vzorky, standardy, normami a podobně. Od aukce se burza liší především tím, že se na ní obchoduje s nepřítomným zastupitelným zbožím a dokonce i se zbožím, které ještě neexistuje, které ještě nebylo vyrobeno, jako např. obilí, které ještě nebylo sklizeno, nebo kov, který ještě nebyl vytaven.

Komoditní burzy patří do skupiny všeobecných burz. Burza jako instituce trhu umožňuje zrychlit obchodní operace, orientovat obchodní operace do oblastí, kam by se zboží dostávalo pomalu a s překážkami. Je zřejmé, že organizování obchodu prostřednictvím burzy vyžaduje vytvoření pevného právního základu, který obchodování na burze musí respektovat a řídit se jím.

Burza má svoji historii. První právní základy, které se vztahovaly k burzovním operacím na našem území, jsou z počátku 70. let minulého století. První republika v podstatě převzala tyto zákonné předpisy, popřípadě je doplnila v roce 1922 novými právními ustanoveními. U nás fungovaly tři komoditní burzy: pražská Plodinová burza, Plodinová burza v Brně a Olomouci. V roce 1952 byly existující burzy zrušeny.

Zvláště bych chtěl upozornit na to, že komoditní burza je nejen institucí, kde se sjednávají obchody, kde se soustřeďuje nabídka a poptávka po nejrůznějších komoditách, s nimiž je na burze obchodováno, ale je to především velmi důležité centrum ekonomických informací. Význam burzy jako centra ekonomických informací není ani dost možné přecenit.

Burzy jsou citlivým registrátorem vývoje a stavu hospodářské i politické situace v místním i mezinárodním měřítku. Registrují vývoj světových cen, jsou jedním z nejdůležitějších zdrojů ekonomických informací rozsetých po celém světě. K nejznámějším komoditním, tedy zbožovým burzám patří například Londýnská burza, kde se obchoduje s vlnou, neželeznými kovy, cukrem, kaučukem, kakaem, ječmenem a kukuřicí, newyorská burza, kde se obchoduje s bavlnou, vlnou, hedvábím, kůží, kovy, cukrem, rostlinnými oleji a podobně. Velmi známá je také amsterodamská burza, kde se obchoduje s koprou, kávou, kakaem, dále Santos, kde se obchoduje s kávou, v Chicagu s obilím, masem atd.

Na burze je dnes používána nejdokonalejší spojovací a informační technika, která umožňuje uzavírat obchody na celém teritoriu světa rychlostí světla. Obchod na burze je přehledný, podmínky obchodu jsou stabilizovány jak co do množství, tak i jakosti, termínu dodávek a placení. Pro burzy je typické, že si samy vytvářejí vlastní objektivní systém rozhodování případných sporů, ke kterým může čas od času na burze dojít.

Tím, že my přistupujeme k projednávání vládního návrhu o komoditních burzách, vytváříme další velmi důležité institucionální předpoklady k vytvoření tržního systému hospodářství.

Výbory pro plán a rozpočet vládní návrh pečlivě projednaly a navrhly plénu některé úpravy, které nemění filozofii vládou předloženého návrhu, ale spíše zpřesňují a v určitém ohledu i zpřísňují podmínky a pravidla činnosti burzy. Tyto návrhy jsou obsaženy v tisku 1453. Dovolte jen, abych na některé z těchto změn, které jako celek máte před sebou, upozornil.

Jde například o § 11 odst. 4 vládního návrhu, kde doporučujeme, aby členem burzovní komory mohla být jen fyzická osoba nikoliv starší 18 let, ale starší 21 let. Navrhujeme zvýšení této věkové kategorie, protože se domníváme, že by na burze měli obchodovat lidé, kteří i svým věkem a životními zkušenostmi vzbuzují určitou vážnost a serióznost.

Právě tak v § 40 navrhujeme doplnit o nové odstavce 2 a 3, které jasně stanoví, které funkce na burze může zastávat pouze osoba bezúhonná a současně navrhujeme, aby pro účely tohoto zákona byl za bezúhonnou osobu považován ten, kdo nebyl pravomocně odsouzen za majetkový trestný čin nebo jiný úmyslně spáchaný trestný čin.

Podobně v § 34 odst. 2 se navrhuje zvýšit pokuty uložené příslušným orgánem státní správy na návrh burzovního komisaře na částku 500 tisíc korun, pokud osoba oprávněná k burzovnímu obchodu, zmocněnec nebo dohodce, porušuje povinnosti nebo rozšiřuje nepravdivé zprávy, které mohou mít vliv na vývoj kursu komodit podle odstavce 1 § 36.

Pan místopředseda vlády už vyslovil souhlas s těmito navrhovanými změnami. Chci upozornit, že všechny tyto změny byly projednávány s navrhovatelem už během jednání ve výborech pro plán a rozpočet a proto jsou v současné době také takto předkládány.

Jako zpravodaj vám doporučuji přijmout návrh výborů pro plán a rozpočet SL a SN obsažený v tisku 1453 k vládnímu návrhu zákona o komoditních burzách (tisk 1413). Garanční výbory navrhují Sněmovně lidu a Sněmovně národů, aby předložený vládní návrh obsažený v těchto tiscích schválily. To je vše, děkuji vám.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem vám. Prosím pána spravodajcu zo Snemovne národov, aby predniesol svoju správu.

Společný zpravodaj výborů SN F. Šedivý: Pane předsedající, dámy a pánové, dovolte, abych se jen několika krátkými poznámkami připojil k výkladu V. Šilhána, zejména k té věci, že návrh zákona o komoditních burzách, tak jak je uveden v tisku 1453, znovu zakotvuje do našeho právního řádu, do naší ekonomiky, zcela nezbytný institut komoditních burz. Tento základní prvek tržního hospodářství umožňuje nahrazovat všechny ty státem stanovené a složité základní podmínky dodávek, cenové předpisy, transparentním způsobem stanovit nejen ceny, ale i podmínky týkající se množství, jakosti, termínu dodání i způsobu placení.

O nezbytnosti přijetí tohoto institutu do našeho právního řádu i o poměrně velmi vysoké kvalitě předlohy svědčí i způsob projednání ve výborech FS, kterým byl tento návrh přikázán a které jej v podstatě bez připomínek schválily.

Návrh byl dále projednán ve vládě Slovenské republiky i České republiky, které ho jednoznačně podpořily. Bohužel jsme dosud neobdrželi oficiální stanovisko výborů České ani Slovenské národní rady.

Na závěr mi dovolte, jako společnému zpravodaji za Sněmovnu národů, abych vám doporučil návrh zákona o komoditních burzách, tak jak je uveden v tisku 1453, přijmout.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Týmto otváram rozpravu. Doteraz sa nikto písomne do rozpravy neprihlásil. Pýtam sa poslancov, kto k tejto problematike chce vystúpiť. Prosím, pán poslanec Richter.

Poslanec SL M. Richter: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové. Já mám jenom drobnou poznámku k § 1 odstavec 2. Zdá se mi, že je tam určitá nelogičnost, na kterou bych chtěl upozornit, popř. se na ni dotázat.

Praví se tam, že členové burzy, kteří jsou povinni vložit vklad nebo zaplatit členský příspěvek, ručí za závazky burzy do výše svého nesplaceného vkladu. Domnívám se, že by tam mělo být do výše svého vkladu a to i nesplaceného. Když budu mít např. podíl 50 tisíc, splatil jsem 20 tisíc a 30 tisíc jsem ještě nezaplatil, tak bych ručil jenom do výše té nesplacené části 30 tisíc, to není logické. Proto na to upozorňuji, zřejmě je tady stylistická chyba.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Hlási sa ešte niekto do rozpravy? Nikto sa nehlási. Preto rozpravu uzatváram. Slovo má teraz spravodajca poslanec Šedivý.

Společný zpravodaj výborů SN F. Šedivý: Já bych si dovolil reagovat na příspěvek pana kolegy Richtera. Já se domnívám, že tam je rozdíl dvou institutů. Jednak burza odpovídá, to znamená, pokud člen vložil část svého vkladu, tak tedy touto částí odpovídá burza a ten člen odpovídá pouze svojí částí, kterou ještě nesplatil. Takže ta formulace je správná, i když na první pohled možná není zcela jasná.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Ste spokojný, pán poslanec?

Pri hlasovaní je zákaz majorizácie. Stále však ešte nemáme patričné kvórum.

Praje si ešte predkladateľ záverečné slovo? Nepraje. Pristúpime teda k hlasovaniu. Prosím teda pánov poslancov a panie poslankyne, ktorí sú mimo rokovaciu sieň, aby prišli do sály, aby sme mohli začať hlasovať.

Môžeme začať hlasovať. Najskôr budeme hlasovať o prvom zákone, ktorý sme prerokovali. Je to vládny návrh, ktorým sa predkladá k vysloveniu súhlasu FZ ČSFR Dohoda medzi ČSFR a Rakúskou republikou o uľahčení pohraničného odbavovania v železničnej, cestnej a vodnej doprave, podpísaná vo Viedni dňa 17. 6. 1991, tlač 1300.

V zasadacej miestnosti je prítomných 41 poslancov Snemovne národov zvolených v Českej republike, 42 poslancov Snemovne národov zvolených v Slovenskej republike a 91 poslancov Snemovne ľudu.

Pýtam sa, kto z poslancov súhlasí s touto dohodou, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

(Hlasování: 9.48)

(SN 85, SL 92)

Kto je proti?

(SN 0, SL 0)

Kto sa zdržal hlasovania?

(SN 0, SL 0)

Vzhľadom k súhlasnému uzneseniu obidvoch snemovní konštatujem, že Federálne zhromaždenie ČSFR súhlasí s Dohodou medzi Českou a Slovenskou Federatívnou Republikou a Rakúskou republikou o uľahčení pohraničného odbavovania v železničnej, cestnej a vodnej doprave, podpísanou vo Viedni dňa 17. 6. 1991, tlač 1300.

(Poznámka redakce: usnesení FS č.343, SN č.532, SL č. 502)

Vážené kolegyne, vážení kolegovia! Teraz by sme pristúpili k druhému hlasovaniu o vládnom návrhu zákona o komoditných burzách, tlač 1314 a návrhu uznesenia Snemovne ľudu a Snemovne národov, tlač 1453.

Upozorňujem, že pri tomto zákone platí zákaz majorizácie. Pristúpime k hlasovaniu. Zisťujem, že je prítomných 43 poslancov Snemovne národov zvolených v Českej republike, 47 poslancov Snemovne národov zvolených v Slovenskej republike a 96 poslancov Snemovne ľudu. To znamená, že obe snemovne sú uznášaniaschopné.

Pýtam sa, kto súhlasí s návrhom, ako je uvedený v parlamentnej tlači 1413, uznesenie č. 1453 v znení pozmeňujúcich návrhov a spravodajskej správy, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

(Hlasování: 9.50)

(SN-ČR 44, SN-SR 46, SL 99)

Kto je proti?

(SN-ČR 0, SN-SR 0, SL 0) Ďakujem.

Kto sa zdržal hlasovania?

(SN-ČR 0, SN-SR 0, SL 0)

V českej časti Snemovne národov štyridsaťštyri pre, nikto proti, nikto sa nezdržal. V slovenskej časti Snemovne národov štyridsaťšesť pre, nikto proti, nikto sa nezdržal. V Snemovni ľudu deväťdesiatdeväť pre, nikto proti, nikto sa nezdržal. Ďakujem.

Po súhlasnom uznesení obidvoch snemovní môžem konštatovať, že Federálne zhromaždenie Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky schválilo zákon o komoditných burzách. Ďakujem pánu ministrovi a pánu podpredsedovi vlády za výklad a spravodajcom za prednesené správy.

(Poznámka redakce: usnesení FS č.349, SN č.538, SL č.508)

Teraz pristupujeme k tretiemu bodu rokovania: Bod programu 28: Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a doplňuje zákon č. 76/1959 Zb. o niektorých služobných pomeroch vojakov, v znení neskorších predpisov (tlač 1378) a návrh uznesenia Snemovne ľudu a Snemovne národov (tlač 1467).

Vládny návrh odôvodní minister obrany ČSFR pán Luboš Dobrovský.

Ešte predtým by som dal slovo pánu prvému podpredsedovi Federálneho zhromaždenia Zdenkovi Jičínskému.

První místopředseda FS Z. Jičínský: Vážené kolegyně, vážení kolegové, včera sněmovny souhlasným usnesením schválily společný výbor pro dohodovací řízení. Jsou to ze Sněmovny lidu poslanci Jiří Schneider, Libor Kudláček, Pavol Čičmanec, Věnek Šilhán, Jozef Veverka, Ladislav Molnár. Ze Sněmovny národů Miloslav Roubal, Ludvík Motyčka, Rostislav Senjuk, Jan Vild, Jiří Maštálka, Jozef Košnár.

Prosím zvolené poslance, kdyby se ihned dostavili na krátkou poradu do čísla 026.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Prosím, faktická poznámka pán poslanec Lacina.

Poslanec SL J. Lacina: Vážené Federální shromáždění, vzhledem k tomu, že to je závažný bod, který bude projednáván v dohodovacím výboru, navrhuji, aby se jednání zúčastnili oba zpravodajové, kteří byli k tomuto zákonu schváleni.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem.

První místopředseda FS Z. Jičínský: Prosím ty kolegy, jejichž jména jsem četl, aby se ihned dostavili do místnosti 026.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Prosím pána ministra Luboša Dobrovského, aby odôvodnil vládny návrh.

Ministr obrany ČSFR L. Dobrovský: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolte, abych vám předložil návrh novely zákona č. 76/1959 Sb., o některých služebních poměrech vojáků, ve znění pozdějších předpisů.

Jaké jsou hlavní důvody předložení návrhu této novely:

1. Je to snaha naplnit v praxi literu ústavního zákona č. 23 z 9. ledna 1991, kterým se uvozuje Listina základních práv a svobod, jehož šestý paragraf ukládá, abychom uvedli do souladu s touto Listinou všechny zákony a jiné právní předpisy pod sankcí jejich neplatnosti. Protože doposud byla a je většina práv a povinností vojáků upravena pouze předpisy nižší právní síly, byly transformovány do předloženého návrhu novely zákona s cílem dát je do souladu s Listinou základních práv a svobod a tímto způsobem odstranit existující právní vakuum.

2. Dalším důvodem je skutečnost, že některá práva a povinnosti vojáků, event. sankce za porušování zákazů stanovených zákony nejsou upraveny vůbec nebo zcela nedostatečně. Chybí například doposud zákonná opora pro kvalitní výběr vojáků z povolání do funkcí, nejsou definovány zákonem takové instituty, jakými jsou služba, zaměstnání, pohotovost, dosažitelnost, nepřetržitá směna apod.

3. Vzhledem k zásadní změně charakteru služebního poměru vojáka z povolání v návaznosti na probíhající a připravované organizační změny v Československé armádě a s tím související snižování počtů je nezbytné upravit systém peněžitých dávek při skončení služebního poměru. Navrženou zákonnou úpravou se tyto dávky přiblíží dávkám, které jsou obsaženy v zákonech o služebním poměru policistů Federálního policejního sboru, policistů České republiky a policistů Slovenské republiky.

Jak je uvedeno v důvodové zprávě, realizace předloženého návrhu si v resortu federálního ministerstva obrany a federálního ministerstva vnitra vyžádá zvýšené náklady ve výši do 30 mil. Kčs ročně. Pro federální ministerstvo obrany je to přibližně 25 mil. Kčs, pro federální ministerstvo vnitra asi 5 mil. Kčs a ty budou kryty ze schválených rozpočtových prostředků těchto resortů. Není tedy žádný dodatečný požadavek na státní rozpočet.

Navržené úpravy zákona mají značný význam i s ohledem na zahájený proces postupné profesionalizace Československé armády, poněvadž mohou výrazně a pozitivně ovlivnit rozhodování občanů o vstupu do armády, alespoň v to doufám.

Předložení návrhu novely zákona je dáno i tím, že úzce souvisí a vzájemně se prolíná s branným zákonem, jehož poslední novela byla schválena 10. března letošního roku, ale také s návrhem zákona o hmotném zabezpečení vojáků a žáků škol ozbrojených sil a jejich odpovědnosti za škodu, který, bohužel, na pořad této schůze zařazen být nemohl, byl však projednán několika výbory a k projednání byl doporučen.

V neposlední řadě je důvodem k projednání této novely zákona objektivní nutnost nahradit nevyhovující základní řády ozbrojených sil České a Slovenské Federativní republiky zcela novým základním řádem. Jeho vydání, přestože je řádně připraven, je vázáno na schválení předložené novely, neboť řada ustanovení základního řádu, především ta, která se týkají například kázeňského práva, doby zaměstnání, dovolené atd., je podmíněna touto zákonnou úpravou.

To jsou tedy hlavní důvody, proč je návrh novely zákona č. 76/1959 Sb. předložen, přičemž považuji ještě za potřebné, abych řekl, že jde o poslední novelu tohoto zákona. Předpokládáme totiž, že zcela novou úpravu služebních poměrů vojáků předložíme ve druhé polovině tohoto roku.

Závěrem chtěl bych vyjádřit souhlas s věcnými změnami, doplňky a legislativně technickými úpravami, které navrhly výbory branné a bezpečnostní, jak budou jistě zmíněny ve vystoupení zpravodajů. Děkuji vám.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Návrh bol prikázaný výborom ústavnoprávnym a branným a bezpečnostným oboch snemovní. Po prerokovaní pripravili písomné uznesenie snemovní, tlač 1378, výbory branné a bezpečnostné a poverili poslancov Pavla Jégla a Alfréda Haška prednesením spravodajských správ. Prosím pánov poslancov, aby prišli na miesta pre spravodajcov.

Prosím pána poslanca Haška, aby predniesol spravodajskú správu.

Společný zpravodaj výborů SN A. Haško: Vážený pán predsedajúci, dámy a páni! Odôvodnenie návrhu pánom ministrom Dobrovským je také presvedčivé, že nepovažujem za potrebné hlbšie sa venovať navrhnutej úprave novely zákona. Dovoľte, aby som sa zameral na pripomienky Slovenskej národnej rady, Českej národnej rady a výborov Federálneho zhromaždenia.

V Slovenskej národnej rade návrh prerokoval branný a bezpečnostný výbor, ktorý návrh zákona schválil bez pripomienok. Česká národná rada, aj keď bola požiadaná o posúdenie, sa vyjadrila, že z časových dôvodov nemôže stanovisko zaujať. Ústavnoprávne výbory Federálneho zhromaždenia prijali súhlasné uznesenie k návrhu zákona s pripomienkami, ktoré boli väčšinou legislatívno-technického charakteru.

Garančné výbory, branné a bezpečnostné väčšinu pripomienok výborov ústavnoprávnych akceptovali a prijali vládny návrh zákona so zmenami, ktoré máte uvedené v tlači 1467. Odporúčam Snemovni národov, aby vládny návrh zákona prijala, pretože na jeho schválenie nečakajú len vojaci, ale aj početné rodiny, ktoré sú v súčasnosti v stave neistoty.

Všetky náklady, spojené s realizáciou zákona, budú hradené z prostriedkov Federálneho ministerstva obrany a Federálneho ministerstva vnútra. Ďakujem za pozornosť.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP