Středa 22. dubna 1992

Poslankyně SL M. Nazari-Buřivalová: Vážené předsednictvo, vážené kolegyně, kolegové, ratifikace smlouvy se dostala do té nejhorší doby. Bylo by jistě zajímavé, jak by probíhala diskuse, kdyby se současně ratifikovala smlouva Československa s Ruskem, která je podle mého názoru nejkvalitnější, a přesto se v masmediích, ale ani na náměstích, tato smlouva neprobírá.

Protiněmecké postoje v předvolební době jsou navýsost módní. Je pochopitelné, že paměť a zkušenost nemůže z české mysli odstranit obavy a podezření. Dovolím si to nazvat patologickým stavem, který se nedá rozmlouvat. Dnešní diskuse to potvrzuje.

Věřím, že Němci v nových generacích prohlédli hanebnost nacismu, jako jsme my prohlédli neschopnost bývalého totalitního systému a snažíme se jej přebudovat. V těchto poznáních je naše naděje. Jinak nic není garantováno.

Geopolitická situace a jiné faktory čas od času ovládají spíše myšlení a činy národů, než aby to bylo opačně. Jsem přesvědčena, že toto nebezpečí nehrozí a proč a které mechanismy jsou pojistkami, o tom už bylo řečeno dnes dost. Jde o to, abychom správně porozuměli, že vstup do Evropy - a my chceme vstoupit do Evropy - znamená především postoupení určité části vlastní duchovní suverenity celoevropskému sociálnímu a politickému organismu, znamená to jiný způsob myšlení, znamená to ve své podstatě pro mnoho lidí u nás plavat proti proudu vlastních zvyklostí, přání a nároků. Znamená to nelítostný boj proti vlastním fobiím, omezenosti, iluzím i sebeklamu. Jen tak máme šanci dosáhnout tento cíl.

Ratifikace smlouvy je jedním z potřebných kroků, přestože nepatří mezi dokonalé. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předseda FS A. Dubček: Vyčerpal som všetky písomné aj ústne prihlášky do rozpravy. Aj tak sa ešte pýtam, aby som neurobil chybu, či si ešte niekto praje prehovoriť? Nie je to tak. Tým rozpravu končím.

Pýtam sa teraz pána podpredsedu vlády a ministra Dienstbiera, či si praje záverečné slovo? Áno.

Slovo udeľujem podpredsedovi vlády, ministrovi zahraničných vecí Jiřímu Dienstbierovi. Máte slovo.

Místopředseda vlády a ministr zahraničních věcí ČSFR J. Dienstbier: Pane předsedo, vážené kolegyně a kolegové, poslouchali jsme tady velice obsáhlou diskusi. Kdybych měl reagovat na všechno co se tu říkalo, tak by to trvalo ještě přinejmenším tak dlouho, jak se tady diskutovalo. Nebudu to tedy činit. Mám jenom několik poznámek. Jednak chci odpověděť na konkrétní dotazy.

Za prvé, to co tu říkal pan poslanec Tichý o interpretaci textu. Jak známo, interpretace textu je věda velice složitá a interpretací Bible se zabýváme již dva tisíce let. Tento text je samozřejmě daleko jednodušší. Ale chcete-li říkat, že z hlediska mocenského interpretace závisí na mocenském vztahu mezi interpretujícími stranami, tak pak bychom se nikam nedostali, poněvadž ten mocenský vztah může být takový, že pak žádná smlouva nemá vůbec žádný smysl, tak jak jsme to viděli v uplynulých čtyřiceti letech, tak, jak jsme to konec konců viděli na smlouvě o spolupráci s Francií před druhou světovou válkou atd. My přece nemůžeme uzavírat smlouvy s tím, že budeme uvažovat o tom, jestli se je naše nebo druhá strana bude pokoušet falešně interpretovat. Smlouvy se uzavírají proto, aby se dodržovaly a v podmínkách, které dodržování těchto smluv umožňují a nebo, což je ještě lepší, pokud jsou pro jejich dodržování výhodné. Nijak jinak ke smlouvám přistupovat nemůžeme.

Pan poslanec Kostya se tady ptal na stanovisko k hranicím Německa. Za prvé, nikdy se nemluvilo o hranicích z roku 1938, respektive vždycky se mluvilo o hranicích z roku 1937, respektive k 1. lednu 1938. Čili to se nikdy nedotýkalo Československa žádným způsobem. To se týkalo Polska a nikoli nás. Čili v této věci ani v uplynulých čtyřiceti letech v žádných stanoviscích jakéhokoli německého orgánu nebyly hranice Československa nijak zpochybňovány.

Ale to už jsem říkal v úvodním slově, nad všechna předchozí stanoviska německých úřadů je dneska rozhodující smlouva dva plus čtyři, která stanoví s definitivní platností hranici Německa s tím, že se odvolává i na celoevropský bezpečnostní systém, čili to je k těm otázkám konkrétním.

Ještě jednou věcí, i když jsem o tom také mluvil ve svém úvodním slově, bych se chtěl zabývat, aby to nebylo nedorozumění, týkající se části slovenských poslanců, kteří mají obavu, aby větou o kontinuitě československého státu od roku 1918 nebyla zpochybňována existence Slovenského státu. Řekl jsem, že o této otázce nemá v tuto chvíli meritorně smysl diskutovat, protože se netýká projednávaného tématu, ale řekl jsem také, že právní kontinuita československého státu se nijak nedotýká případné existence nebo faktické existence Slovenské republiky. Ocituji tady z přednášky profesora Ladislava Vošty o právní kontinuitě Československé republiky, kterou vydal Spolek Všehrd v roce 1947, je to v podstatě posudek, který profesor Vošta podával v trestní věci K. H. Franka - de jure nepřivodily konec Československé republiky ani německá invaze ze dne 15. března 1939, úplné obsazení českých zemí (Šum v sále - Předseda FS A. Dubček: Prosím o větší klid.) a zřízení tzv. Slovenského státu. Nyní se tu citují, pokud to někoho zajímá, nechť si tu přednášku najde, stanoviska jak francouzské, tak britské vlády, tak vlády Spojených států, ba dokonce i vlády Sovětského svazu, která uznala Slovenský stát de jure. V žádném případě nebyla přerušena právní kontinuita československého státu, i když existoval nejen Slovenský stát, ale i Protektorát Böhmen und Mähren - byl pod okupací a nemohl fungovat jako jednotka na mezinárodní scéně.

K těm ostatním námitkám. Už mnohokrát, celý rok se o těchto záležitostech diskutuje. Já jsem je znovu v úvodním projevu vysvětloval. Jestliže se neustále opakují diskuse o otázce hranic, státních hranic a bůhvíjakých hranic, tak já už k tomu nemám co dodat. To bylo argumentováno skutečně věcně, ze všech hledisek a jestli si někdo nadále chce ponechat svůj názor, já už mu ho žádnou další argumentací nevyvrátím ani vyvracet nebudu. Jediné, co skutečně má význam a co chápu, je pojem vyhnání. Já naprosto jasně vím a cítím, že tento pojem je psychologicky pro mnohé lidí obtížný, zejména pro lidi, kteří byli v koncentračních táborech, jejichž rodinní příslušníci byli zavražděni, kteří trpěli nacistickou okupací, že je pro ně velmi obtížné přijmout takovou interpretaci, která by uznala nejen vinu druhých, ale také případné naše viny před půl stoletím.

Chci jen upozornit, že ten problém byl 50 let v ledničce nebo v mrazáku, antiněmecké pocity byly využívány vládnoucí mocí a srovnáme-li to se vztahy Francie s Německem, které přece byly úplně stejné, ne-li horší v nejrůznějších časových údobích, vztahy Belgie nebo Dánska s Německem dnes, po demokratickém integračním vývoji v Evropě po roce 1945, myslím, že pochopíme velice snadno, o co jde, pokud chceme. Já jsem řekl, že ta smlouva není ideální a ideální být nemůže. Může být jen taková, jak to odpovídá stavu našeho vědomí, stavu naší mysli, a to nejen u nás, ale i na druhé straně hranic.

Jsou některé argumenty, které nemají se smlouvou nic společného. Samozřejmě diskuse o smlouvě jim dává příležitost, aby se třeba historické obavy z velkého Německa projevily, aby se projevily jiné historické pocity. Mluví se o invazi německého kapitálu, například o obavách z této invaze. To nemá se smlouvou skutečně co dělat, to má mnoho společného s tím, kolik různého diversifikovaného kapitálu se nám podaří do Československa dostat. Myslím, že bylo vysvětleno leccos. Mrzí mě - vystupovalo tu několik komunistických poslanců, kteří v podstatě opakovali to, co opakovala komunistická strana v uplynulých desetiletích, kdy byla u moci. Je škoda, že právě komunisté nevyužili této příležitosti, aby se jasně od této minulosti distancovali. (Potlesk.)

Řekl jsem, že státy neuzavírají smlouvy o tom, co bylo, ale o tom, co bude, o své budoucí spolupráci. V tomto smyslu se nám buď smlouvu podaří naplnit nebo nikoliv. Ale to záleží pouze na nás. Já jsem přesvědčen, že ano, že skutečně za 10 let, po která má tato smlouva platnost, už žádné takovéto smlouvy nebudeme uzavírat, protože se staneme součástí toho evropského vyspělého demokratického a prosperujícího prostoru. Doporučuji vám, abyste tuto smlouvu přijali. (Potlesk.)

Předseda FS A. Dubček: Ďakujem pánu Dienstbierovi za záverečné slovo. Teraz sa pýtam spravodajcov, či si prajú vysloviť svoj názor. Pán Konečný.

Společný zpravodaj výborů SL J. Konečný: Kolegyně a kolegové, ještě několik poznámek. Já jsem si v podstatě celou diskusi zaznamenával a na řadu věcí už nebudu odpovídat, jednak něco rámcově tady řekl pan ministr, jen ještě asi k takovým dvěma bodům, které se tady dosti ozývaly. Jednak znovu se vracím k tomu, zda dostatečně byla smlouva prezentována, zda měli poslanci možnost se s probíhající smlouvou nějak seznamovat. Chtěl bych říci, že už loni v červenci jsme pořádali zde na půdě parlamentu první takový brífink, zúčastnila se toho televize, noviny, rozhlas z několika zemí a byli přítomni jednak poslanci Spolkové republiky, myslím z Bundestagu, a potom také několik poslanců zde, kde už jsme nastínili podobu smlouvy tak, jak bychom si představovali další průběh. Tenkrát to sdělovací prostředky opravdu zaznamenaly.

Pak tu ještě padlo několikrát to, že Sudetoněmecká rada prohlásila - pan Neubauer řekl. Smlouva je opravdu s Německem, ne se sudetskými Němci. Druhá věc - sudetští Němci nejsou homogenní celek, sudetský Němec je abstrakce, pokud se nezačne konkrétně chovat.

I tam je řada skupin, které naopak jsou proti vystupování, které předvádí pan Neubauer.

Potom ještě třetí je to, že Bundestag bude až za měsíc schvalovat tuto smlouvu a z toho vyplývá, že si tam bude moci on dát nějaké dodatky, že bude například donucen, aby takové dodatky přijal, které by mohly znevýhodnit smysl smlouvy.

Hovořil jsem s řadou poslanců, a nejen já. Je zde více kolegů v našem parlamentě, kteří s německými kolegy z Bundestagu hovořili. Jednoznačně SPD, sociální demokrati, jsou proti jakýmkoli dodatkům. FDP také nepodpoří žádný dodatek. Jsou striktně proti. Pokud jde o CDU, tam je to tak napolovic vyvážené. Jedna polovina bude přemýšlet, zda dodatky ano či ne, ovšem dodatky je ochotna předem konzultovat i s naší vládou. To bych chtěl zdůraznit. A pokud jde o CSU, tam jsou jednotliví poslanci, zde mohu jmenovat například pana Schmitta, který v CSU bude vystupovat proti jakýmkoli dodatkům.

Na závěr bych chtěl říci: Bylo to dnes v tomto parlamentě vzrušující, jako často. Přemýšleli jsme také o tom, jak vlastně a k čemu vůbec směřuje tato Evropa. Jsem přesvědčen o jednom, že tak jako je důležitý mír v duši člověka, je důležitý mír v duších národů. Děkuji. (Potlesk.)

Předseda FS A. Dubček: Žiada ešte slovo pán Blažek ako spravodajca za Snemovňu národov? (Ano.) Udeľujem mu slovo.

Společný zpravodaj výborů SN A. Blažek: Vážené Federální shromáždění, já už nebudu mít žádná závěrečná slova, ale naší povinností teď bude přivést náš sbor k hlasování. V průběhu dnešního především odpoledne v jednotlivých vystoupeních, zejména vystoupeních představitelů jednotlivých klubů, se tito reprezentanti vyjadřovali, jak jejich kluby hodlají hlasovat, zda budou hlasovat pro nebo proti. Já vám přečtu přehled, abychom se orientovali.

Občanské hnutí, Občanská demokratická aliance, Občanská demokratická strana, ODÚ, KDS-LDS, KDU a strana střízlivě demokratické orientace - to je strana pana Battěka, tedy klub, který reprezentuje pan Battěk - a HSD I - tak všechny tyto kluby projevily své rozhodnutí ve prospěch této smlouvy. Mluvčí KDH prof. Horník vystoupil s pozměňovacím návrhem, který bude předmětem našeho hlasování. Já jsem to pochopil tak, že teprve osud jeho pozměňovacího návrhu bude mít vliv na postoj KDH k této smlouvě. Jestli se mýlím, tak mě, dámy a pánové, opravte. Ne, takže bude KDH hlasovat pro smlouvu.

Pak je tady skupina politických klubů, které vyjádřily jednoznačně svůj nesouhlas se smlouvou... (velký hluk v sále)... dobře, tak pro orientaci. (Stále hluk a výkřiky.) SDO, HSD II a členové toho klubu s dlouhým názvem následných stran a hnutí budou hlasovat jednoznačně proti. SNS, KSČ a SDL ponechávají rozhodnutí o hlasování na svých členech.

Pak je tady návrh pana kolegy Svobody, abychom hlasovali jmenovitě. Po konzultaci s předsednictvem FS máme názor, že jmenovité hlasování - pomineme-li skutečnost, že téměř každý poslanec už svým jménem dnes vystoupil - tak je vlastně zajištěno tím faktem, že naše hlasování jde přes tlačítka do computeru. Čili jestli to stačí takto, kolego Svobodo, nebo jestli žádáte ten způsob hlasování, kdy se vyvolávají jména a dotyčný odpovídá? To je procedurální návrh a o tomto návrhu bychom měli hlasovat.

Předseda FS A. Dubček: Teda sú tu dva návrhy procedurálneho charakteru. Technickú poznámku má pán Fišera.

Poslanec SN I. Fišera: Pane zpravodaji, chci vás jen opravit. Naše stanovisko znělo tak, že podmínkou našeho souhlasu se smlouvou je přijetí našeho prohlášení. Děkuji.

Předseda FS A. Dubček: Sú tu dva návrhy procedurálneho charakteru. To je návrh pána Svobodu, aby sa hlasovalo menovite každý zvlášť a potom bol tu druhý návrh pána Kincla, to potom ešte povedia spravodajcovia, aby sa hlasovanie odložilo vôbec. Obidva tieto návrhy sú procedurálneho charakteru. Ale ja myslím, že budem postupovať správne, keď o tomto návrhu v tomto poradí - najskôr o návrhu pána poslanca Svobodu - nechám hlasovať, pretože je tu aj taký názor, že v pamäti computeru je zaznamenané každé individuálne hlasovanie podľa mien, ale zrejme pán Svoboda má na zreteli niečo iného, aby sme každého poslanca vyzvali zvlášť. Preto o tomto návrhu nechám hlasovať. Hlasuje sa samozrejme prostým hlasovaním v obidvoch snemovniach naraz.

Kto je pre návrh pána poslanca Svobodu, aby sa menovite hlasovalo vyzývaním každého poslanca zvlášť podľa mien, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

(Hlasování: 18.37)

(SN 26, SL 20)

Kto je proti?

(SN 42, SL 55)

Kto sa zdržal hlasovania?

(SN 25, SL 24)

Hlasovanie bolo s týmto výsledkom: V Snemovni národov: dvadsaťšesť pre, štyridsaťdva proti, dvadsaťpäť sa zdržalo hlasovania. V Snemovni ľudu: dvadsať pre, päťdesiatpäť proti a dvadsaťštyri sa hlasovania zdržalo.

Návrh prijatý nebol.

Prosím pána Kincla, aby upresnil svoj návrh. Ja tu mám len poznámku a rovnako tak pán spravodajca Blažek, že ste navrhli, aby sa na tejto spoločnej schôdzi o návrhu nehlasovalo, to je až po voľbách v novom parlamente. Pokiaľ som tomu dobre rozumel, nechám hlasovať, keď nie, prosím, aby ste upresnili svoj návrh. Prosím, pán Kincl, formulujte to.

Poslanec SL J. Kincl: Odložit hlasování o této smlouvě a požádat vládu o vypracování vysvětlujícího dodatku k této smlouvě, k pojmům, o kterých jsou pochybnosti.

Předseda FS A. Dubček: Do kedy navrhujete hlasovanie odložiť?

Poslanec SL J. Kincl: Hlavně odložit hlasování o této smlouvě na příští schůzi. (Smích a hluk v sále.) Samozřejmě myslím nového parlamentu, což je zcela logické.

Předseda FS A. Dubček: To som chcel počuť. Áno, o návrhu myslím, môžeme hlasovať, aj keď je ťažké, aby sme my novému parlamentu niečo ukladali, ale je tu procedurálny návrh. (Stále hluk v sále.)

Společný zpravodaj výborů SN A. Blažek: Pane předsedo, já se domnívám, že o tomto návrhu dost dobře hlasovat nemůžeme, protože jsme rozhodli o tom, že na pořad této schůze zařadíme své vyjádření k projednávané smlouvě. Čili jsme už jednoznačně svoji vůli vyjádřili. (Potlesk.)

Společný zpravodaj výborů SL J. Konečný: Ještě si dovolím dodat: vždyť tento parlament připravoval smlouvu, rozhodoval o ní a přece to nepředáme dalšímu... (Smích.) Můžete se smát, pánové, je to tak. Tady bych chtěl říci gogolovské: "Komu se smějete?

Sobě se smějete." (Hluk a smích.) Omlouvám se, nerad bývám ironický.

Omlouvám se, nerad bývám ironický, ale chtěl jsem říci ještě jenom tolik - již na začátku tohoto zasedání, když se tento názor vyslovil, zda odložit na příští parlament, rozhodli jsme, že ne, že my musíme už hlasovat. Nebo měli bychom hlasovat ještě my.

Společný zpravodaj výborů SN A. Blažek: Z těchto stejných důvodů samozřejmě v úvahu nepřichází, podle mého soudu, hlasování ani o dalších návrzích podobného druhu, které navíc neměly ani formální znaky návrhu, to znamená především nebyly podány písemně - návrh kolegy Adámka, kolegy Hubálka, kolegyně Ovčačíkové. V různých formách, v různých podobách tyto návrhy zněly buď odložit, přepracovat, nechat na zasedání nově zvoleného parlamentu. Čili to je všechno stejný balík problémů, který jsme tímto pádem vlastně již vyřešili.

Předseda FS A. Dubček: S faktickou poznámkou sa hlási pani poslankyňa Ovčačíková.

(Poslankyně Ovčačíková mluví mimo mikrofon)

Předseda FS A. Dubček: Pani poslankyňa, prosím vás, poďte k mikrofónu. Nebolo vás počuť a my to potrebujeme kvôli zápisu.

Společný zpravodaj výborů SN A. Blažek: Paní poslankyně Ovčačíková se ptala, jestli se nemýlím, jestli dobře slyším, - jaký dávala návrh?

Poslankyně SN A. Ovčačíková: Ano, přesně na to se ptám, protože jsem žádný návrh nedávala. Já jsem vyslovila za náš Klub, že smlouvu nepodpoříme. To je konstatování a ne návrh.

Společný zpravodaj výborů SN A. Blažek: Paní poslankyně, já kromě toho, že jsem si zde poznamenal "kruté nájezdy Germánů na Velkomoravskou říši atd." (smích v sále), tak tento váš historický exkurs končil vaším návrhem smlouvu přepracovat a "hlasovat pro ni nebudeme". Já jsem si to poměrně přesně zapisoval. (Smích v sále.)

Předseda FS A. Dubček: S faktickou poznámkou sa hlási pán poslanec Kostya. Prosím o kľud v sále, aby bolo počuť.

Poslanec SN L. Kostya: Prosím, abyste upozornil pana kolegu Blažka, aby nezneužíval svého postavení zpravodaje, kdy je uzavřena rozprava a nezesměšňoval svými poznámkami ostatní poslance. (Potlesk.)

Předseda FS A. Dubček: Ja si myslím, že by sme mali začať rokovať o predložených návrhoch a tým by sme naše rokovanie urýchlili a dospeli by sme rýchlejšie k záveru. Ešte by som chcel pripomenúť nahlas jednu vec, aby som neurobil nejakú chybu, ktorá by eventuálne bola v rozpore so zákonom o rokovacom poriadku.

Návrh, ktorý tu vyslovil pán poslanec Kincl, aby sa o tomto návrhu ratifikácie zmluvy nehlasovalo, som pochopil tak, že toto by nebolo celkom v súlade s Rokovacím poriadkom práve preto, že sme predtým rozhodli, aby táto spoločná schôdza sa vyjadrila hlasovaním. Tak z týchto dôvodov som nedával hlasovať o tomto návrhu. Podľa toho, čo som tu konzultoval, myslím, že je to v súlade s Rokovacím poriadkom.

Prosím teraz pána poslanca Blažka, aby predložil ďalšie návrhy, ktoré by boli predmetom hlasovania. Prosím, máte slovo.

Společný zpravodaj výborů SN A. Blažek: Vážené Federální shromáždění, byly nám předloženy 3 tisky s čísly 1388, 1506 a 1373, což je vládní návrh textu smlouvy spolu s návrhem usnesení a s důvodovou zprávou, kterou vláda Federálnímu shromáždění ČSFR předkládá.

My jsme se pokusili, nicméně nepříliš úspěšně, hned na začátku našeho jednání navrhnout postup, že budeme prostě za podklad našeho jednání považovat samozřejmě text Smlouvy předložený v tisku 1373, ale protože jsou zde předloženy další tisky, které mají charakter usnesení k této Smlouvě, tak je musíme vzít v úvahu a sice v pořadí v jakém byly předloženy. Čili to pořadí je takové: první předložil návrh na usnesení Federálního shromáždění k předložené Smlouvě o dobrém sousedství a přátelské spolupráci Klub poslanců sociálně demokratické orientace v tisku č. 1388. Měli bychom tedy v prvé řadě hlasovat o tom, zdali tato rezoluce nebo návrh Klubu poslanců Sociálně demokratické orientace se stane usnesením ke Smlouvě mezi Spolkovou republikou Německo a Československem.

Předseda FS A. Dubček: V zmysle návrhu, ktorý predniesol spravodajca pán Blažek, nechám o návrhu hlasovať.

Ešte sa hlási s faktickou poznámkou pán poslanec Soukup.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP