Přítomno: | 132 poslanců Sněmovny lidu |
72 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice | |
66 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice |
Nepřítomní poslanci:
Sněmovny lidu:
Adámek M., Andelová, Bakšay, Bláha,
Danihel, Dlouhý, Hanák, Klaus, Kňažko,
Kučera S., Miller, Szöcs, Šidík, Šimko
I., Špaček, Varga, Világi, Zukal
Sněmovny národů zvolení v České republice:
Grebeníček, Němec, Pernica F.
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské republice:
Farkaš, Mečiar, Molnár, Moric, Pánis,
Pavúková, Peter, Slota, Vicen
Předseda FS A. Dubček: Vážené
Federálne zhromaždenie! Pokračujeme v 22. spoločnej
schôdzi.
Teraz prerokujeme vládny návrh, ktorým sa
predkladá na vyslovenie súhlasu Federálnemu
zhromaždeniu ČSFR Európska dohoda, zakladajúca
pridruženie medzi Českou a Slovenskou Federatívnou
Republikou na jednej strane a Európskymi spoločenstvami
a ich členskými štátmi na strane druhej,
podpísaná v Bruseli dňa 16. decembra 1991
- tlač 1303.
Bod programu 20: Vládny návrh, ktorým sa
predkladá na vyslovenie súhlasu Federálnemu
zhromaždeniu ČSFR Európska dohoda, zakladajúca
pridruženie medzi Českou a Slovenskou Federatívnou
Republikou na jednej strane a Európskymi spoločenstvami
a ich členskými štátmi na strane druhej,
podpísaná v Bruseli dňa 16 decembra 1991
(tlač 1303).)
Za vládu Českej a Slovenskej Federatívnej
Republiky odôvodní návrh podpredseda vlády
a minister zahraničných vecí, pán
Jiří Dienstbier. Prosím, aby sa ujal slova.
Místopředseda vlády a ministr zahraničních
věcí J. Dienstbier ČSFR: Pane předsedo,
paní poslankyně a páni poslanci, dohoda zakládající
přidružení České a Slovenské
Federativní Republiky k Evropským společenstvím
a jejich členským státům vytváří
zcela novou kvalitu s nejdynamičtější
organizací, s nejsilnějším podílem
politického vlivu a ekonomické prosperity na našem
kontinentu. Dohoda znamená pevné spojení
se západními demokraciemi. Prezident Václav
Havel ji ve svém novoročním projevu právem
označil za možná nejdůležitější
smlouvu v našich poválečných dějinách.
Z iniciativy komise Evropských společenství
se dohody o přidružení Československa,
Polska a Maďarska k Evropským společenstvím
oficiálně nazývají evropskými
dohodami, což má vyjádřit jejich vyšší
kvalitu a širší záběr ve srovnání
s tradičními asociačními dohodami,
jež Evropská společenství uzavřela
v minulosti.
Poprvé dohody zahrnují kromě obchodních
a hospodářských vztahů také
politickou a kulturní spolupráci. Evropská
dohoda o přidružení k Evropským společenstvím
je dohodou druhé generace, která nahradí
vývojem překonanou dohodu o obchodu a obchodní
a hospodářské spolupráci, kterou jsme
podepsali se dvěma součástmi Evropských
společenství - Evropským hospodářským
společenstvím a Evropským společenstvím
uhlí a oceli v květnu 1990.
Jednání o Evropské dohodě začala
20. prosince 1990 a probíhala mimořádně
rychle, souběžně s obdobnými jednáními
vedenými Polskem a Maďarskem. Podle našich partnerů
z Evropských společenství by si jednání
tak obsáhlé dohody normálně vyžadovalo
dva až tři roky. Patří proto dík
všem zástupcům federálních i
národních ministerstev a četným dalším
expertům, kteří se o tento zasloužili.
Při podpisu Evropských dohod o přidružení
dne 16. prosince 1991 v Bruselu předseda komise Evropských
společenství Jacques Delors rychlost, s níž
byla jednání uzavřena, přisoudil všemi
sdílené politické vůli. Prohlásil,
že Evropská společenství jsou rozhodnuta
pomoci třem signatářům v jejich dvojím
úkolu - prohloubit demokratický řád
a modernizovat ekonomiky. Delors vyjádřil názor,
že při vytváření nové
evropské architektury bylo dosaženo důležité
etapy. Podle jeho slov dohody nabízejí inspirující
perspektivu pro příští léta.
Konečným cílem je vstup těchto zemí
do Evropských společenství. Prostřednictvím
Evropských dohod jsme učinili jeden z významných
kroků tímto směrem, dodal Jacques Delors.
Evropskou dohodu chápeme především jako
nástroj ke všestranné přípravě
České a Slovenské Federativní Republiky
na pozdější přijetí za plnoprávného
člena Evropských společenství. Dohoda
povede k vytváření oblasti volného
obchodu. Mezi Československem a Evropským společenstvím
se postupně otevřou hranice volnému pohybu
zboží, kapitálu a služeb. K plné
liberalizaci pohybu pracovníků zřejmě
dojde až po našem přijetí do Evropských
společenství. Přidružení bude
výrazným stimulem k většímu přílivu
zahraničních investic.
Široký rozsah Evropské dohody dokumentují
její oficiální cíle: poskytnout vhodný
rámec pro politický dialog a umožnit rozvoj
úzkých politických vztahů, podpořit
obchod a hospodářské vztahy a tím
dynamický ekonomický rozvoj a prosperitu v Československu,
být základnou pro finanční a technickou
pomoc, vytvořit rámec pro postupnou integraci do
Evropských společenství a podpořit
spolupráci v kultuře.
V preambuli dohody vyjadřují Evropská společenství
připravenost přispět k posílení
nového demokratického řádu v Československu
a podporovat vytvoření nového ekonomického
řádu založeného na principech svobodné
tržní ekonomiky.
Evropská společenství také deklarují
svou vůli poskytnout rozhodující podporu
naší reformě a pomoci nám čelit
hospodářským a sociálním důsledkům
strukturálních změn.
Politický dialog mezi Československem a dvanáctkou
má usnadnit integraci naší země do společenství
demokratických národů. Dohoda vytváří
a institucionalizuje politické kontakty na nejrůznějších
úrovních, přičemž politický
dialog na parlamentní úrovni bude veden v rámci
parlamentního výboru přidružení
složeného ze zástupců Federálního
shromáždění České a Slovenské
Federativní Republiky a Evropského parlamentu.
V prvních letech platnosti bude Evropská dohoda
zvláště ve své obchodní části
asymetrická v náš prospěch. Evropská
společenství nám otevřou svůj
trh dříve než my jim náš. Evropskou
dohodu musí schválit Evropský parlament a
ratifikovat parlamenty dvanácti členských
států Evropských společenství.
Předpokládá se, že vstoupí v
platnost počátkem roku 1993.
Dosáhli jsme toho, že na základě prozatímní
dohody o obchodu a otázkách s obchodem souvisejících
je obchodní část Evropské dohody,
v níž má kompetence komise Evropských
společenství, předběžně
prováděná již od 1. března 1992
se všemi pozitivními přínosy pro naši
ekonomiku. Dnem vstupu této dohody v platnost Evropská
společenství plně liberalizovala zhruba 70
% dovozů z Československa, přičemž
u našich dovozů z Evropských společenství
činí tento podíl přibližně
20 až 25 %. Zbývající jedna třetina
československých vývozů bude plně
liberalizována do pěti až šesti let od
vstupu dohody v platnost, zatímco Československo
má k plné liberalizaci dovozů z Evropských
společenství devět let.
Přímý přínos celních
úlev pro Československo se odhaduje na 5,5 mld.
Kčs. Usnadnění přístupu na
trh Evropských společenství také výrazně
přispívá k nynější aktivní
obchodní bilanci Československa. Zavazujeme se k
tomu, aby se naše zákonodárství přizpůsobilo
legislativě Evropských společenství,
protože postupné sblížení zákonodárství
je považováno za předpoklad integrace.
Zahájili jsme také spolupráci v oblasti politické.
Dne 2. dubna se v Lisabonu setkali představitelé
ministerstev zahraničí Československa,
Maďarska a Polska s politickými řediteli trojky
Evropských společenství, kterou nyní
tvoří Portugalsko, Nizozemí a Velká
Británie, a sekretariátu Evropské politické
spolupráce.
Významnou akcí v rozvoji politických vztahů
bude setkání ministrů zahraničí
zemí Visegradské trojky a trojky Evropských
společenství za účasti místopředsedy
komise Evropských společenství Andriessena
5. května 1992 v Praze.
Československá vláda má zájem
iniciovat předběžné uplatňování
dalších části Evropské dohody,
např. spolupráci při harmonizaci práva,
ochrany životního prostředí či
pomoci při modernizaci naší dopravní
infrastruktuře nebo konverzi zbrojního průmyslu.
Význam Evropské dohody ještě vzrostl
v souvislosti s podpisem smlouvy o Evropské unii letos
v únoru v Maastriechtu. Členské státy
se rozhodly vytvořit Evropskou unii jako symbiózu
hospodářské a měnové unie a
politické unie.
Evropská unie se společnou měnou a zahraniční
a bezpečnostní politikou a perspektivně se
společnou obrannou politikou se má stát základním
kamenem nové evropské architektury. Uzavření
dohody o Evropské unii potvrdilo správnost orientace
na Evropská společenství a jejich ekonomickou
a politickou integraci.
Paní poslankyně a páni poslanci, dovolte
mi poděkovat Federálnímu shromáždění
za podporu, jakou projevuje Evropské dohodě a rozvoji
vztahů mezi Československem a Evropskými
společenskými. V Evropském parlamentu účinně
lobbovala delegace Federálního shromáždění
pro vztahy s touto institucí dvanáctky. Text Evropské
dohody byl téměř jednomyslně schválen
v jednotlivých výborech našeho parlamentu.
Tento postoj Federálního shromáždění
je plně v souladu se širokým konsensem, jakému
se těší rozvoj spolupráce s Evropskými
společenstvími v československé veřejnosti.
Ve spolupráci s Gallupovým ústavem uspořádala
komise Evropských společenství v loni v říjnu
v zemích střední a východní
Evropy rozsáhlý průzkum veřejného
mínění o vztahu veřejnosti k Evropským
společenstvím i dohodám o přidružení.
Podle tohoto průzkumu 76 % obyvatel podporuje dohodu o
přidružení a 84 % jsou pro členství
v Evropských společenstvích.
Předkládaná Evropská dohoda, zakládající
přidružení mezi ČSFR na jedné
straně a Evropskými společenstvími
a jejich členskými státy na straně
druhé, je v souladu se zahraničně politickými
zájmy Československa, s československým
právním řádem, s obecně uznávanými
zásadami mezinárodního práva, jakož
i se závazky převzatými v rámci jiných
platných smluv.
Prosím, aby s ní Federální shromáždění
vyslovilo souhlas a umožnilo tak prezidentu tento významný
smluvní dokument ratifikovat. Děkuji.
Předseda FS A. Dubček: Ďakujem podpredsedovi
vlády a ministrovi zahraničných vecí
za prednesený prejav a vystúpenie k vládnemu
návrhu.
Vládny návrh prerokovali všetky výbory,
okrem výboru mandátového a imunitného
a výboru petičného a iniciatívneho.
Prípravou stanoviska boli poverené výbory
zahraničné. Za spravodajcov boli schválení
poslanci Petr Kučera a Pavel Bratinka. Prosím pána
kolegu Bratinku, aby sa ujal slova.
Společný zpravodaj výborů SN P. Bratinka:
Vážený pane předsedo, vážené
Federální shromáždění,
dovolte mi, abych přednesl zpravodajskou zprávu
za výbory Sněmovny národů, pokud se
nedostaví zpravodaj Sněmovny lidu, učinil
bych to i za něj.
Druhá světová válka přivedla
západoevropské státy k přesvědčení,
že trvalého míru nelze v Evropě dosáhnout
bez zásadních kroků vedoucích k překonání
roztříštěnosti, bez zásadních
kroků k integraci. V počáteční
euforii se zdálo, že politické sjednocení
bude otázkou krátkého času. Ukázalo
se však, že integrovat staleté státní
útvary není snadné a že překážky
jsou ohromné. Proto byla nakonec zvolena pomalejší
cesta praktických kroků hospodářské
spolupráce a postupné integrace v naději,
že hospodářská integrace nakonec vyústí
v integraci politickou.
První krok učinila Francie v roce 1950, kdy předložila
vybraným západoevropským státům
projekt integrace v odvětví těžby uhlí
a výroby oceli zvané Evropské společenství
uhlí a oceli. Smlouvu o tomto společenství
přijalo a podepsalo v roce 1951 šest států:
Belgie, Francie, Nizozemí, Itálie, Lucembursko a
Spolková republika Německo.
V roce 1957 pokračoval proces evropské integrace
tak, že byly v Římě podepsány
dvě smlouvy zřizující Evropské
hospodářské společenství, zahrnující
činnost ve všech odvětvích hospodářství
a Evropské společenství pro atomovou energii.
V roce 1965 došlo ke sloučení všech těchto
tří společenství, tj. EHS, Euroatomu
a Společenství pro uhlí a ocel a začal
se používat nový název Evropská
společenství.
V roce 1973 byl počet členských států
rozšířen o Dánsko, Irsko a Spojené
království Velké Británie a Severního
Irska. V roce 1981 bylo Společenství rozšířeno
o Řecko a Portugalsko a v roce 1986 o Španělsko.
Tím dosáhl počet států dvanáctky.
Integrační proces byl dále významně
prohlouben v roce 1987 přijetím jednotného
evropského zákona, ve kterém byl položen
základ k vytvoření jednotného vnitřního
trhu členských států Evropských
společenství do konce roku 1992. Posledním
milníkem bylo setkání v Maastrichtu, kde
- jak řekl pan ministr - se položily definitivní
základy Měnové a politické unie.
Dovolil bych si vám připomenout nejdůležitější
instituce Evropských společenství, protože
smlouva začíná navazovat orgány ČSFR
na tyto orgány Evropských společenství.
Nejvyšším orgánem je tzv. Evropská
rada. Je to setkání nejvyšších
představitelů členských států,
kteří dávají konečný
souhlas ke všem dohodám a ke všem rozhodnutím
uvnitř Evropských společenství.
Dále je zde Rada ministrů neboli Rada Evropských
společenství. Je to většinou setkání
zástupců jednotlivých států,
často jsou to resortní ministři, popř.
šéfové vlád. Dále je zde Komise
Evropských společenství, je to vlastně
jakási evropská vláda, která vykonává
v praxi správu všech věcí Evropských
společenství. Nakonec je to zárodek demokratické
kontroly Evropských společenství, tzv. Evropský
parlament.
Vedle plného členství Evropských společenství
existuje i možnost tzv. asociační dohody a
o takové dohodě dnes budeme jednat. Návrh
dohody, kterým Československo získává
status přidruženého státu Evropských
společenství, je jednou ze tří dohod
o přidružení, druhé dvě dohody
byly uzavřeny s Polskem a Maďarskem.
Politický význam těchto navrhovaných
dohod lze sotva přecenit. Po všech tragických
událostech v minulosti a především po
téměř půl století totalitního
panství nad střední Evropou dochází
k prvnímu zásadnímu kroku, k integraci tří
středoevropských zemí do té části
Evropy, kde společné ideály lidských
práv a svobodného tržního hospodářství
a demokracie konečně zatlačily do pozadí
sobectví států a vydaly hmatatelné
plody v podobě historicky unikátní prosperity,
stability a svobody. Právem se proto můžeme
domnívat, že Komise Evropských společenství
navrhla pro tyto dohody název Evropské dohody, zdůrazňuji
evropské, nejen proto, že jejich obsah je proti jiným
asociačním dohodám širší,
ale též proto, aby bylo vyjádřeno jejich
jedinečné místo v dějinách
budování sjednocené Evropy.
Evropská dohoda o přidružení ČSFR
je uzavíraná mezi naší republikou na
straně jedné a Evropskými společenstvími
a členskými státy na straně druhé.
Dohoda vstoupí v platnost po její ratifikaci v parlamentech
všech členských států, v Evropském
parlamentu a ve FS. Schvalovací procedury budou určitou
dobu trvat, a proto je zřejmé, že dohoda vstoupí
v platnost až počátkem roku 1993.
Naše vláda však využila skutečnosti,
že otázky volného obchodu nejsou již v
kompetenci jednotlivých států, nýbrž
v kompetenci nadnárodních orgánů Evropského
hospodářského společenství
a Evropského společenství uhlí a oceli
a uzavřela s těmito orgány prozatímní
dohodu o obchodu a otázkách s obchodem souvisejících,
která umožnila, aby obchodní část
této dohody platila již od 1. března 1992.
Velmi důležitým prvkem dohody též
je, že se v její preambuli výslovně
praví, že cílem ČSFR je plné
členství v Evropských společenstvích.
Tento fakt není přítomen ve smlouvě
jen deklarativně, nýbrž se odráží
přímo v rozsahu smlouvy, kde se vedle obchodu a
hospodářské spolupráci mluví
i o institucionalizaci politické spolupráce. Vzniká
tzv. Rada přidružení složená ze
zástupců naší vlády a Komise
Evropských společenství a Rady ES a v jejím
rámci bude docházet k pravidelným schůzkám
našich různých ministrů s příslušnými
orgány Evropských společenství. Dále
se budou konat pravidelná setkání prezidenta
České a Slovenské Federativní Republiky
a předsedy Evropské rady a předsedy Komise
Evropských společenství. Dále bude
ustaven přidružení parlamentní výbor,
kde budou zasedat zástupci Federálního shromáždění
a Evropského parlamentu.
A konečně naše republika bude mít zajištěn
soustavný přísun informací o otázkách
projednávaných v rámci tzv. Evropské
politické spolupráce, jež koordinuje zahraniční
politiku členských zemí ES.
Největší význam má pro ČSFR
samozřejmě ta část dohody, kde se
hovoří o obchodu a hospodářské
spolupráci. Cíl dohody je vytvořit do 10
let naprosto volný obchod mezi ČSFR a Evropskými
společenstvími. Vzhledem k malé konkurence
schopnosti mnohých našich odvětví učinila
Evropská společenství významné
ústupky našemu státu v časovém
plánu odbourávání celních překážek.
Trh Evropských společenství bude téměř
v každém okamžiku této desetileté
periody mnohem více otevřen našemu zboží,
než náš trh zboží vyrobenému
v Evropských společenstvích. To nám
umožní těžit z existence trhu s více
jak 350 mil. obyvatel, aniž bychom museli okamžitě
vystavit naše podniky konkurenci výrobků z
Evropských společenství.
Dnem vstupu dohody v platnost, což v tomto směru již
nastalo, bude plně liberalizováno 70 % našeho
exportu, přičemž naše země bude
muset liberalizovat pouze 25 % exportu z Evropských společenství.
Zbývajících 30 % našeho exportu bude
pak liberalizováno během 5 a 6 let, zatímco
my budeme povinni liberalizovat dovoz z Evropských společenství
až za 9 let. Míra asymetrie výhod se liší
podle jednotlivých druhů zboží. Největší
je u průmyslových výrobků, nejmenší
u zemědělských produktů.
Další významnou jednostrannou koncesí
Evropských společenství je možnost našeho
státu zvýšit v mimořádných
případech clo o 25 % vůči jinak závazné
hodnotě, pokud to bude nutné na ochranu nově
se rodících odvětví, dále těch,
jež jsou restrukturalizována nebo na ochranu výrob,
jejichž zánik by měl vážné
sociální důsledky.
Dohoda dále plně zrovnoprávní naše
občany, kteří pracují v členských
zemích ES a umožní zaměstnání
manželkám a dětem těchto pracovníků.
Rovněž dojde ke zlepšení sociálního
zabezpečení těchto pracovníků.
ČSFR a členské státy ES navzájem
zrovnoprávní občany druhých států
a společnosti druhých států v oblasti
podnikání vyjma určitých druhů
podnikání, jako je např. strojní výroba.
Po uplynutí maximálně 10 let budou i tyto
výjimky zrušeny. V každém okamžiku
budou pro naše podniky v ES poměry příznivější,
než budou mít podniky ES u nás.
Vlivem dohody dojde k liberalizaci pohybu plateb a kapitálu
mezi ČSFR a ES s tím, že časový
plán je opět upraven ve prospěch ČSFR.
Evropská dohoda dále povede k rozsáhlé
hospodářské spolupráci ve všech
oblastech moderní ekonomiky. Bude to především
naše republika, která bude mít z této
spolupráce užitek. Evropská společenství
nám poskytnou informace, know-how a technickou pomoc v
celé řadě odvětví. Jedná
se o energetiku včetně otázek jaderné
bezpečnosti, dopravu, telekomunikace a finanční
sektor.
Dále nám Evropská společenství
pomohou modernizovat zemědělství a infrastrukturu
venkova, zlepšit ochranu životního prostředí,
rozvíjet cestovní ruch, tvořit programy rozvoje
regionu, zkvalitňovat systém sociálního
zabezpečení a zlepšovat ochranu spotřebitelů.
Zvláštní článek je věnován
malým a středním podnikům s cílem
podpořit jejich vznik a umožnit jejich propojení
přes hranice. To znamená, že bude se vlastně
nahrazovat jakési zahraniční oddělení
těchto podniků, na které tyto podniky nebudou
mít prostředky.
Smlouva též předpokládá spolupráci
v oblasti výchovy a odborné přípravy
včetně otázek rekvalifikace. Pro naše
vzdělávací instituce bude mít též
velký význam i to, že se budou vzájemně
uznávat doby studia a diplomy. Pro naše vědecké
pracovníky bude mít velký význam i
spolupráce ve vědě a technologii. Stranou
nezůstane ani boj s kriminalitou, zejména při
potírání obchodování s narkotiky
a praní peněz získaných nelegálními
prostředky.
Evropská dohoda obsahuje i závazek ES poskytovat
ČSFR finanční pomoc v rámci operace
PHARE a prostřednictvím půjček Evropské
investiční banky. Pro potřeby restrukturalizace
našeho hospodářství a na podporu udržení
směnitelnosti československé koruny bude
možno počítat i s půjčkami nad
tento rámec.
Evropská dohoda konečně obsahuje i článek
týkající se kulturní spolupráce,
ve kterém se mimo jiné hovoří o organizování
evropsky orientovaných kulturních událostí.
Evropská dohoda byla projednána všemi výbory
Federálního shromáždění,
kromě výboru mandátového a petičního.
Všechny výbory vyslovily s vládním návrhem
dohody souhlas a doporučují sněmovnám,
aby dohodu schválily. Souhlas vyslovily i zahraniční
výbory ČNR a SNR. Jako společný zpravodaj
za Sněmovnu národů vás tudíž
žádám, abyste s touto dohodou vyslovili souhlas.