Úterý 21. dubna 1992

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pánu poslancovi Skalickému. Ja som síce vyhlásil ukončenie rozpravy, ale pán poslanec Skalický mi to zmaril. Hlási sa ešte niekto? Prosím, pán poslanec Hladík.

Poslanec SN J. Hladík: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolím si přednést několik pozměňovacích návrhů, které podáváme společně s kolegou Senjukem.

První pozměňující návrh je k § 5 odstavec 1

- slova "mají v tuzemsku evidováno bydliště" nahradit slovy "mají státní příslušnost ČSFR".

Za druhé - § 25 se vypouští.

Za třetí - v § 14 vypustit písmeno a) v odst. 1.

Za čtvrté - v § 14 vypustit písmeno b) v odst. 1.

Za páté - v § 14 odstavec 1 vypustit slova "právnická osoba".

Za šesté - v § 16 odstavec 1 doplnit slova "pokud se nejedná o prostředky určené k úhradě pohledávek devizových cizozemců". Děkuji.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem, odovzdajte svoje pozmeňujúce návrhy. Kto sa ešte hlási do rozpravy? (Nikdo se nehlásil.) Do rozpravy sa nikto nehlási, vyhlasujem ju za uzatvorenú.

Chce sa k rozprave vyjadriť pán minister? (Ne.)

Nechce.

Domnievam sa, že spravodajcovia majú dostať čas, aby uvážili ako usporiadať pozmeňujúce návrhy. Aj tento bod v tejto chvíli prerušujem.

Požiadam teraz pána ministra, aby podal výklad k vládnemu návrhu, ktorým sa predkladá Federálnemu zhromaždeniu Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky na vyslovenie súhlasu Dohoda medzi vládou Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky a vládou Spojeného kráľovstva Veľkej Británie a Severného Írska o podpore a ochrane investícií, podpísaná v Prahe dňa 10. 7. 1990. Ide o tlač 1320.

Bod programu 15: Vládny návrh, ktorým sa predkladá na vyslovenie súhlasu Federálnemu zhromaždeniu ČSFR Dohoda medzi vládou Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky a vládou Spojeného kráľovstva Veľkej Británie a Severného Írska o podpore a ochrane investícií, podpísaná v Prahe dňa 10. júla 1990 (tlač 1320).

Prosím zároveň spravodajcov - pánov poslancov Minku a Onrejkoviča, aby sa pripravili do spravodajských lavíc.

Pán minister, máte slovo.

Místopředseda vlády a ministr financí ČSFR V. Klaus: Vážené Federální shromáždění, cílem dohod o ochraně a podpoře investic je vytvořit pro zahraniční investory vhodné prostředí snižující riziko investorům na co možná minimální úroveň.

Do současné doby bylo těchto dohod uzavřeno 18 a v platnost vstoupily se šesti zeměmi.

Při jednání československá strana vychází z faktu, že se jedná o mezinárodní hospodářské dohody mající obecnou povahu, tj. prezidentské dohody. Předkládanou dohodu, která je standardní, lze považovat za významnou i pro československé investory na rozdíl od jiných zemí, neboť ve Velké Británii existuje určitý počet československých majetkových účastí a je pravděpodobné, že se v budoucnu bude počet investorů v obou směrech zvyšovat.

Dohoda má obvyklá ustanovení a záruky pro investory obou smluvních stran, tzv. národní režim zacházení podle doložky nejvyšších výhod, poskytování záruk, že investice investorů druhé smluvní strany nebudou znárodňovány, vyvlastňovány atd. Stěžejní zárukou je umožnění volného převodu zisku a jiných výnosů a plateb spojených s investicí do domovského státu zahraničního investora v plné výši, což je ostatně v souladu s projednávanou novelou devizového zákona.

Předkládané dohody obsahují i návrh na řešení sporů, vymezují řadu termínů, pojmů atd. Předkládaná dohoda je sjednána na dobu 10 let s možností dalšího prodloužení mlčky, pokud jedna ze smluvních stran dohodu nevypoví.

Rovněž je zakotvena platnost stěžejních článků dohod na dalších 15 let po skončení platnosti dohod na investice uskutečněné před skončením jejich platnosti. Doporučuji Federálnímu shromáždění tuto dohodu.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem, pán minister. Prosím teraz spravodajcu, pána Ondrejkoviča, resp. pána Minku, aby predniesli spravodajské správy. Podotýkam, že vládny návrh prerokovali výbory hospodárske, zahraničné a ústavnoprávne obidvoch snemovní.

Společný zpravodaj výborů SN A. Ondrejkovič: Vážený pán predsedajúci, vážené poslankyne a poslanci, vážení hostia, proces transformácie v našej spoločnosti zasahuje do vzájomných vzťahov s našimi zahraničnými partnermi. Obsahom tejto transformácie je ukončenie vzájomných hospodárskych zmlúv uzatvorených minulým štátnopolitickým systémom a uzatváranie nových zmlúv o vzájomnej spolupráci založených na princípoch trhovej ekonomiky, kde štát v prevažnej miere zastupujú fyzické a právnické podnikateľské subjekty, platby sa uskutočňujú v pevných konvertibilných menách.

Predložený návrh vládnej dohody medzi vládou Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky a vládou Spojeného kráľovstva Veľkej Británie a Severného Írska o podpore a ochrane investícií tvorí jedno ohnisko z celej rady dohôd, ktoré sme už uzatvorili. Ich zmyslom je vytvorenie priaznivého ekonomického klimatu pre priamu majetkovú účať investorov na území nášho štátu.

Uzatvorenie dvojstranných medzinárodných dohôd vytvára pre zmluvné štáty možnosti získania výhodnejších podmienok, než poskytuje vnútroštátne právo. Obsahom prerokovávanej dohody je styk podľa doložky najvyšších výhod. Každá zmluvná strana poskytne investorom zmluvnej strany minimálne také podmienky, ako vlastným investorom a investíciám, umožní im prevody všetkých platieb spojených s investíciami, poskytne záruky, že investície investované zmluvnou stranou nebudú vyvlastnené.

V prípade, že sa tak stane, výnimočne v dôležitom všeobecnom záujme obdrží dotýkajúci sa investor náhradu v plnej výške. Prijatie prerokovávaného vládneho návrhu Dohody sa prejaví v prílive zahraničného kapitálu do československej ekonomiky, nevyžaduje zmeny v československom právnom poriadku.

Výbory hospodárske Snemovne národov, výbory ústavnoprávne a výbory zahraničné Snemovne národov prerokovali návrh vládnej dohody medzi vládou Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky a Spojeným kráľovstvom Veľkej Británie a Severného Írska o podpore a ochrane investícií a odporúčajú obidvom snemovniam Dohodu prijať bez zmeny.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Prosím pána poslanca Minku ako spravodajcu za Snemovňu ľudu.

Společný zpravodaj výborů SL J. Minka: Pripájam sa k tomu, čo povedal pán kolega Ondrejkovič. Dohoda bola prerokovaná v ústavnoprávnom výbore, vo výbore zahraničnom a vo výbore hospodárskom Snemovne ľudu. Všetky výbory vyslovili súhlas s predloženou Dohodou.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem, pán poslanec Minka. Otváram rozpravu. Pýtam sa, kto chce vystúpiť v rozprave k tomuto bodu? (Nikdo.) Nikto. Takže rozpravu ako som otvoril, tak znovu uzatváram. Ďakujem spravodajcom. Hlasovať o tomto bode programu budeme po 18.30 hodine, kedy budeme v jednom balíku hlasovať o vládnom návrhu zákona o použití prebytku štátneho rozpočtu, potom o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa devízový zákon a potom budeme hlasovať o tomto bode, ktorým je vládny návrh zmluvy s Veľkou Britániou a Severným Írskom o podpore a ochrane investícií.

Prerušujeme teda tento bod programu. (Máme prerušené tri body programu.)

Pristúpili by sme k ďalšiemu bodu a to je vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa colný zákon č. 44/1975 Zb. v znení neskorších predpisov. Plné znenie má číslo 287/1991 Zb. a je to tlač 1266. Príslušný návrh uznesenia má tlač 1460.

Bod programu 17: Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa colný zákon č. 44/1974 Zb., v znení neskorších predpisov (úplné znenie č. 287/1991 Zb., tlač 1266) a návrh uznesenia Snemovne ľudu a Snemovne národov (tlač 1460).

Žiadam spravodajcov, ktorými sú páni poslanci Wagner a Tichý, aby sa dostavili do sály.

Za pána ministra Bakšaya predlohu zákona odôvodní pán minister Nezval. (Chcel by som ešte upozorniť pánov poslancov, že Ministerstvo zahraničného obchodu by v prípadnej rozprave zastupovali ešte námestníci ministra Pancíř a Kohler, ale to až potom, až to schválime a odhlasujeme.) Ďakujem.

Prosím, pán minister.

Ministr dopravy ČSFR J. Nezval: Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, předstupuji před vás se zdůvodněním vládního návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon číslo 44/1974 Sb., ve znění zákona číslo 117/1983 Sb., a zákona číslo 5/1991 Sb., který vláda ČSFR schválila svým usnesením, číslo 74 dne 30. ledna 1992.

Hlavním důvodem navrhované právní úpravy je vymezení oprávnění a povinností příslušníků celní správy při služebních úkonech a zákrocích a další přiblížení čs. právní úpravy v oblasti celnictví právní úpravě Evropských společenství.

Po nabytí účinností zákona číslo 5/1991 Sb., to znamená od 1. 2. 1991 - zabezpečují orgány celní správy nové úkoly odpovídající úkolům, které plní celní orgány v zemích Evropských společenství včetně úkolů v oblasti boje proti podloudnictví, provádějí dohled a ostrahu nad pohybem fyzických osob, zboží a dopravních prostředků v celním pohraničním pásmu, zabezpečují dodržování veřejného pořádku, celních prostorů a pátrají po zboží uniklém celní kontrole.

Tyto úkoly plní zejména příslušníci celní správy zařazení do celní stráže. V roce 1991 byly postupně formovány výkonné útvary celní stráže a jejich činnost se rozvíjela s nenaplněnými počty a převážně s příslušníky celní správy, kteří prošli pouze základní přípravou. Přesto se příslušníci celní správy zařazení v celní stráži podíleli na odhalení nelegální přepravy zboží v hodnotě téměř 8 miliónů Kčs.

Při výkonu služby zadrželi 143 osob, které se pokoušely protiprávně překročit státní hranice a na zadržení dalších 31 osob se podíleli v součinnosti s orgány pohraniční policie a s útvary cizinecké policie a pasové služby Federálního policejního sboru.

Od začátku roku 1992 do začátku dubna 1992 se příslušníci celní správy zařazení v celní stráži podíleli na odhalení nelegální přepravy zboží v hodnotě více než 16 miliónů Kčs a při plnění svých služebních povinností zadrželi 137 osob, které se pokusily nezákonně překročit státní hranice a na zadržení dalších 27 osob se podíleli v součinnosti s orgány pohraniční policie a útvary cizinecké policie a pasové služby Federálního policejního sboru.

Dosavadní zkušenosti a poznatky jednoznačně potvrzují, že se příslušníci celní správy zařazení v celní stráži při výkonu služby setkávají s množstvím organizované trestné činnosti a s nárůstem brutality pachatelů této trestné činnosti, a to nejen v oblasti dovozu, vývozu nebo průvozu zboží, v oblasti boje proti podloudné přepravě omamných a psychotropních látek, ale i v oblasti protiprávního překračování státní hranice. Pravomoci, kterými jsou příslušníci celní správy v současné době vybaveni, jim neumožňují účinně čelit, odhalovat a zabraňovat této nezákonné trestné činnosti. Celní zákon podrobně upravuje pouze způsob použití zbraně příslušníky celní správy. Podmínky nošení zbraně a podmínky, druh a způsob použití mírnějších prostředků (v návrhu zákona se používá pojem donucovací prostředky) příslušníky celní správy měly být na základě zmocnění v celním zákoně stanoveny prováděcí vyhláškou.

Až do 31. prosince 1991 byly podmínky, druh a způsob použití mírnějších prostředků upraveny ve výnosu FMZO číslo 4/1981 o nošení a používání služebních zbraní a používání mírnějších prostředků příslušníky celní správy, registrovány ve Sbírce zákonů v částce 12/1981.

Jednotlivá oprávnění a povinnosti příslušníků celní správy při plnění stanovených úkolů nejsou stanoveny ani v celním zákoně ani v jiném obecně závazném právním předpisu a jsou vyvozovány z kompetencí jednotlivých orgánů celní správy upravených v celním zákoně anebo jiném obecně závazném právním předpisu.

Po nabytí účinnosti ústavního zákona číslo 23/1991 Sb., však může být tato oblast upravena pouze zákonem. Podzákonná úprava už není přípustná, a proto by bylo nutné v těchto oblastech platný celní zákon novelizovat.

Evropská dohoda mezi ČSFR a Evropskými společenstvími o přidružení ČSFR k Evropským společenstvím svěřuje orgánům celní správy nové kompetence - např. vydávat osvědčení potvrzující původ zboží, které je třeba transformovat do celního zákona. Současně navrhuje nová právní úprava zřizování a provozování svobodných celních pásem a svobodných celních skladů a nová právní úprava vzniku nároků státu na clo a vyměřování cla, které mají vytvořit výhodnější, zejména proexportní podmínky pro čs. podnikatele.

Doporučení a připomínky, které jednotlivé výbory Federálního shromáždění přijaly, plně odpovídají koncepci návrhu novely celního zákona, nenarušují ji. Naopak, důsledně prosazují hlavní důvody navrhované právní úpravy.

Navrhovaná právní úprava si nevyžádá žádné nové výdaje ze státního rozpočtu, ani nemá nároky na nové pracovní síly. Navrhovaná právní úprava je v souladu s právní úpravou Evropských společenství.

Závěrem chci znovu vyzvednout dva hlavní důvody navrhované právní úpravy, předložené oběma sněmovnám Federálního shromáždění ke schválení. Účelem tohoto vládního návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje celní zákon, je vymezení oprávnění a povinností příslušníků celní správy při služebních úkonech a služebních zákrocích a další přiblížení československé právní úpravy v oblasti celnictví právní úpravě Evropských společenství.

Žádám vás, vážené paní poslankyně a vážení páni poslanci, abyste důkladně zvážili důvody, které vedly k předložení tohoto vládního návrhu zákona a svůj názor vyjádřili po rozpravě k vládnímu návrhu zákona hlasováním.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pánu ministrovi Nezvalovi v zastúpení pána ministra Bakšaya. Mám procedurálny návrh snemovniam a žiadam poslancov, aby sa dostavili do rokovacej siene. Chcem nechať odhlasovať prítomnosť generálneho riaditeľa Ústrednej colnej správy, pána Hronského na našej schôdzi k tomuto bodu, pretože v prípadnej rozprave to má byť on, ktorý bude podávať prípadné vysvetlenia.

Prosím poslacncov, aby sa dostavili do rokovacej siene, budeme procedurálne hlasovať.

Budeme hlasovať prípadne po spravodajských správach, do tej toby sa možno poslanci dostavia. Myslím, pán poslanec Wagner, že môžete pristúpiť ku svojej spravodajskej správe.

Společný zpravodaj výborů SL J. Wagner: Pane předsedající, dámy a pánové, po vyslechnutí úvodního slova k vládnímu návrhu zákona, tisk 1266, kterým se mění a doplňuje celní zákon, je úloha zpravodaje velmi zjednodušená.

V podstatě předložený návrh řeší dva závažné a podstatné úkoly. První, za předpokladu přijetí vládního návrhu zákona, nás přiblíží k harmonizaci našeho zákonodárství se zákonodárstvím Evropských společenství, a možná že v tuto chvíli ještě podstatnější je skutečnost, že přijetím novely získají orgány celní správy kompetence a podmínky pro takový výkon služby, který se jeví nezbytným k zajištění zájmu ČSFR v této oblasti.

Mně zbývá, než abych vás informoval o stanoviscích výborů Federálního shromáždění a stanoviscích národních rad. Projednávání této novely celního zákona bylo přikázáno výborům ústavně právním, branným a bezpečnostním, pro plán a rozpočet a hospodářským. Výbory branné a bezpečnostní vládní návrh doporučují se dvěma připomínkami, které nebudu ani v tomto ani v dalších případech jmenovat, protože jsou jako obvykle zahrnuty ve zprávě výborů pro plán a rozpočet jako výborů gesčních.

Výbory hospodářské rovněž doporučují přijetí návrhu, obdobně výbory ústavně právní.

Ze SNR jsme dostali stanovisko národohospodářského a rozpočtového výboru, stanovisko výboru SNR pro obchod a služby. Obě tato stanoviska jsou souhlasná.

Z ČNR jsme dostali stanovisko výboru ústavně právního ČNR a společnou zprávu výborů ČNR k vládnímu návrhu zákona, kde s výjimkou jedné drobné úpravy není připomínek a obě stanoviska jsou souhlasná a doporučují Federálnímu shromáždění novelu přijmout.

Domnívám se, že tato stručná informace je dostačující vzhledem k tomu, že se neobjevily žádné komplikovanější problémy, i s ohledem na to, že v tisku 1460, který máte k dispozici je, po projednání v gesčních výborech pro plán a rozpočet, nové znění vládního návrhu, obsahující již připomínky výborů SNR a ČNR i výborů FS. Děkuji vám za pozornost.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pánu poslancovi Wagnerovi. Znova vyzývam poslancov obidvoch snemovní, aby sa dostavili do sály, potrebujeme procedurálne hlasovať o prítomnosti riaditeľa Ústrednej colnej správy pri prerokovávaní tohto vládneho návrhu zákona.

Prosím, aby ste vstúpili do sály. Teraz prosím pána poslanca Bohumila Tichého ako spravodajcu za výbory Snemovne národov.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP