Úterý 21. dubna 1992

Společný zpravodaj výborů SN B. Tichý: Vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění, budu také stručný. K dispozici máme dva tisky, 1266, což je vládní návrh a tisk 1460, což je návrh vypracovaný výbory pro plán a rozpočet a zahrnující všechny připomínky i z našich výborů Federálního shromáždění, s výjimkou dvou a z připomínek ČNR a SNR pak žádnou. V tomto smyslu opravuji sdělení pana poslance Wagnera.

Mám za to, že bude účelné provést jen stručný přehled připomínek, které tam naopak zahrnuty nebyly. Ale předtím ještě celkovou charakteristiku návrhu.

Tento návrh, jak bylo správně řečeno, se týká dvou věcí, jednak adaptace našeho celního zákona na Asociační dohodu s Evropskými společenstvími, ovšem této dohody se týká pouze jeden jediný paragraf, kdy se celní orgány zmocňují vydávat osvědčení o původu zboží. Všechna ostatní ustanovení návrhu tohoto doplňku zákona se týkají nutnosti sladit naše celní předpisy s dokumentem o lidských právech tak, jak byl přijat naším Federálním shromážděním. Je to ta Listina základních práv a svobod.

Nyní tedy k těm návrhům, které přijaty nebyly. Pokud se týče Federálního shromáždění, tak dva výbory, a to výbory ústavně právní a výbory branné a bezpečnostní podaly návrh na úpravu § 14 h) v poněkud jiném znění. Výbory pro plán a rozpočet přijaly to znění, které navrhly výbory ústavně právní a to v takovém znění, kdy příslušník celní správy může použít zbraně v celním pohraničním pásmu do hloubky 15 kilometrů od státních hranic nebo v celním prostoru pohraniční celnice. Mimo toto území jen tehdy, je-li sám ohrožen. Naproti tomu výbory branné a bezpečnostní omezily tento návrh stručnějším zněním, tj. že příslušník celní správy může použít zbraň jen v celním pohraničním pásmu a v celním prostoru pohraniční celnice. Čili nedávají celníkovi možnost použít zbraně v případě, je-li sám ohrožen mimo toto území. Z toho důvodu daly naše výbory pro plán a rozpočet přednost znění výborů ústavně právních.

Co se týče druhého nepřijatého bodu, tak výbory ústavně právní navrhly účinnost tohoto zákona od 1.června 1992, zatímco návrh výborů hospodářských zněl na účinnost dnem vyhlášení. Opět daly naše výbory přednost tomu znění podle výborů ústavně právních.

Co se týče ČNR, tak vznesla jednu připomínku, a sice k § 75 odst. 3, kde žádala doplnit text tohoto odstavce větou: "Tím není dotčeno právo celnice podle § 70." Daný § 70 pojednává o možnosti celnice rozhodnout o nakládání se zbožím, ať už celní řízení dopadlo plus nebo minus. Pravomoc k tomuto nakládání je samozřejmou součástí práce celnice, a proto to bylo vynecháno.

Co se týče SNR, tak tam byly formulovány také dvě připomínky, které nebyly akceptovány, neboť neměly alespoň v tom prvním případě potřebnou právní formu, která je účelná nebo vhodná pro hlasování. V tom druhém případě je situace poněkud složitější. Bylo požadováno, aby navrhovaný nový text paragrafu 118 odst. 2 byl doplněn slovy "které dávají možnost celním orgánům vyřizovat také věci související s přechodem osob a dopravních prostředků". Protože tento celní zákon pojednává výhradně o zboží, není účelné, aby se zde také připojovalo ustanovení, které dává pravomoc k rozhodnutí o přechodu osob. To tedy nebylo účelné.

Potom se ze strany SNR požadovalo, aby orgány celní správy plnily také úkoly, které jim na základě zákonů národních rad nebo na základě vydaných všeobecně závazných právních předpisů uloží příslušné orgány státní správy republik. Zde je použita celkem nevhodná formulace "uložení úkolů". Domnívám se, že tyto okolnosti spolupráce řeší jiné předpisy a že je to v praxi skutečně řeší formou zmíněné spolupráce. Takže tento bod nebyl z uvedených účelových a formulačních hledisek tam zařazen.

I když věcně k této diskusi nedošlo v plném rozsahu, nebo alespoň co se týče plné hloubky daných pozměňovacích návrhů, přece jen jejich podstata byla vystižena, bylo rozhodnuto takto. To je všechno, děkuji vám.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem, pán poslanec Tichý. Domnievam sa, že by sme eventuálne mohli odhlasovať procedurálne návrhy, ktoré vám chcem predložiť. Sú však ešte potrební traja poslanci, z toho dvaja zo Snemovne ľudu, jeden zo Snemovne národov. Až vstúpia tí, ktorí sú prítomní v okolí rokovacej siene, myslím, že by sme mohli hlasovať. Predkladám vám k hlasovaniu procedurálny návrh, aby sa rokovania k tomuto bodu mohol zúčastniť v sále Snemovne ľudu námestník Federálneho ministra zahraničného obchodu, pán Josef Pancíř, ďalej námestník ministra, pán Jan Koler a generálny riaditeľ Ústrednej colnej správy, pán Hronovský.

Sme uznášaniaschopní. Pýtam sa snemovní, či súhlasia s tým, aby títo traja páni sa zúčastnili v zastúpení ministra Bakšaya rokovania k tomuto bodu? Kto súhlasí, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

(Hlasování: 17.05)

(SN 74, SL 69)

Ďakujem vám. Prosím troch pánov, aby vstúpili. Konštatujem, že snemovne súhlasia s predloženým procedurálnym návrhom. V Snemovni národov sedemdesiat štyri pre, v Snemovni ľudu šesťdesiatdeväť pre.

(Poznámka redakce: usnesení FS č.333, SN č.521, SL č.412)

Ešte vám predložím jeden procedurálny návrh. Navrhujem, aby v prípade, že nám nezostane čas sme využili prítomnosti pána ministra Nezvala a prerokovali bod programu, ktorý je obsiahnutý v tlači 1486 a znie:

Bod programu 22: Vládny návrh, ktorým sa predkladá na vyslovenie súhlasu Federálnemu zhromaždeniu ČSFR Dohovor o zamedzení nezákonným činom proti bezpečnosti námornej plavby a protokol o zamedzení nezákonných činov proti bezpečnosti pevných plošín, umiestnených na pevninskej plytčine.

Protokol bol dohodnutý v Ríme 10. 3. 1988. Ide o tlač 1305. Je to programový bod, ktorý mal byť prerokovaný zajtra. Z pragmatických dôvodov, pretože tu máme pána ministra a budeme mať zrejme chvíľu čas, by som navrhol, aby sme pristúpili na tento návrh, že vec prerokujeme ešte dnes. Domnievam sa, že tento bod programu nie je tak zložitý, aby sme museli mať meritórne námietky proti jeho zaradeniu do dnešného programu.

Kto súhlasí s týmto mojím procedurálnym návrhom, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

(Hlasování: 17.07)

(SN 74, SL 72)

Snemovňa národov sedemdesiatštyri, Snemovňa ľudu sedemdesiatdva. To je dostatočný počet. Ďakujem, tento návrh pokladám za schválený.

Takže pokračujeme. Odzneli spravodajské správy obidvoch spravodajcov. Podotýkam pre tých, ktorí neboli v sále, že sme otvorili rokovanie o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa colný zákon č. 44/1974 Zb., v znení neskorších predpisov, úplné znenie č. 277/91 Zb., to je tlač 1266, a návrh uznesenia snemovní - tlač 1460.

V zastúpení ministra Bakšaya vec odôvodnil pán minister Nezval. Spravodajské správy ste si vypočuli. Týmto otváram rozpravu. Podotýkam ďalej, že hlasovanie o troch návrhoch zákonov, ktoré tu odôvodnil minister Klaus, bude po 18.30 hodine. Pretože ide o zákony, ktorých sa týka zákaz majorizácie, žiadam vás, aby ste na túto hodinu sa bezpodmienečne dostavili do rokovacej miestnosti.

Prosím, kto sa hlási do rozpravy k tlači 1266, prípadne k tlači 1460? Ide o novelu colného zákona. (Nikdo.) Mám tomu rozumieť tak, že sa nikto nehlási? Nehlási sa nikto. Rozpravu teda pokladám za ukončenú.

Myslím, že budem musieť pozvať poslancov späť do sály a myslím, že k tomuto bodu, ku ktorému rozprava vôbec neprebehla, by sme mohli pristúpiť aj k hlasovaniu.

Zdá sa, že tento zákon, voči ktorému nie sú námietky, by mohol hlasovaním prejsť celkom hladko. Vláda súhlasí so znením, ako je obsiahnuté v tlači 1460.

Páni poslanci, prosím, aby ste znovu vstúpili do jednacej sály, budeme hlasovať o novele colného zákona. Ide o zákon, u ktorého pri hlasovaní platí zákaz majorizácie.

Obávam sa, že poslanci sa nehodlajú v dohľadnej dobe vrátit do sály. Prerušujem preto rokovanie o tomto zákone. I toto je teda jeden zo zákonov, o ktorom budeme hlasovať po 18.30 hod.

Teraz pristúpime k bodu, ktorý sme si odhlasovali pred chvíľou ako doplnok dnešného programu, to je

Bod programu 22: Vládny návrh, ktorým sa predkladá na vyslovenie súhlasu FZ ČSFR Dohovor o zamedzení nezákonným činom proti bezpečnosti námornej plavby a Protokol o zamedzení nezákonných činov proti bezpečnosti pevných plošín, umiestnených na pevninskej plytčine, dohodnuté v Ríme dňa 10. 3. 1088 (tlač 1305).

Prosím pána ministra Nezvala, aby sa ujal odôvodnenia tejto správy a prosím pánov spravodajcov, ktorými sú Aleš Kladivo a poslanec Jaroslav Hladík, aby zaujali miesto v spravodajských laviciach. Slovo má pán minister Nezval.

Ministr dopravy ČSFR J. Nezval: Vážený pane předsedající, dámy a pánové poslanci, jedním z velmi závažných negativních společenských jevů posledních let je mezinárodní terorismus, který se vedle jiných oblastí projevuje a sílí i v námořní plavbě. Jen v roce 1991 bylo na mezinárodních námořních trasách přepadeno a vyloupeno více než 30 obchodních námořních lodí, zejména v oblasti Jihočínského moře, Indonésie a u pobřeží východní Afriky, východní Indie a Brazílie a jsou evidovány i případy politicky motivovaných útoků na osobní lodě, které skončily tragickými následky.

Na mezinárodní diplomatické konferenci, konané z iniciativy Mezinárodní námořní organizace v březnu 1988 v Římě byly k řešení této nežádoucí situace navrženy a schváleny dva důležité mezinárodní dokumenty, a to Úmluva o zamezení nezákonným činům proti bezpečnosti námořní plavby a související Protokol o zamezení nezákonným činům proti bezpečnosti pevných plošin umístěných na pevninské mělčině, otevřené k přístupu všem členským státům Mezinárodní námořní organizace.

Zmíněná úmluva i protokol definují skutkovou podstatu příslušných trestných činů, upravují pravidla pro uplatnění jurisdikce smluvních států včetně jurisdikce podle vnitrostátních právních předpisů, řeší otázku vydávání pachatelů a spolupráce smluvních států při zamezování trestným činům a stanoví i pravidla pro řešení sporů mezi smluvními státy při provádění a výkladu úmluvy či protokolu.

Česká a Slovenská Federativní Republika je členem Mezinárodní námořní organizace a pod československou vlajkou pluje v současné době 21 námořních lodí o celkové nosnosti 430 tisíc tun. Nejen v zájmu bezpečnosti těchto československých lodí, ale i v zájmu potvrzení aktivního přístupu československé zahraniční politiky k potírání mezinárodního terorismu považuje vláda ČSFR za účelné a správné k uvedené mezinárodní úmluvě a protokolu přistoupit. Úmluva i protokol jsou v plném souladu s nedávno novelizovaným trestním zákonem, nejsou v rozporu s žádným jiným československým právním předpisem a přístup k nim si nevyžádá žádné nároky na státní rozpočet federace ani republik.

Žádám vás, vážené Federální shromáždění, abyste s přístupem ČSFR k úmluvě a protokolu vyslovili souhlas.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pánu ministrovi. Konštatujem, že vládny návrh prerokovali výbory branné a bezpečnostné, hospodárske, ústavnoprávne a zahraničné výbory oboch snemovní. Za spravodajcov boli schválení poslanci Kladivo a Hladík. Kto z nich chce vystúpiť ako prvý so svojou spravodajskou správou? Pán poslanec Hladík.

Společný zpravodaj výborů SN J. Hladík: Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, vláda ČSFR požádala Federální shromáždění o vyslovení souhlasu s přístupem ČSFR k mezinárodní Úmluvě o zamezení nezákonným činům proti bezpečnosti námořní plavby a Protokolu o zamezení nezákonným činům proti bezpečnosti pevných plošin umístěných na pevninské mělčině. Uvedené mezinárodní smluvní dokumenty byly přijaty a vyhlášeny na diplomatické konferenci, svolané z iniciativy Mezinárodní námořní organizace v březnu 1988 v Římě. Motivem této konference byl trvající nárůst pirátských a jiných násilných útoků na obchodní a námořní lodě a zejména zvyšující se výskyt teroristických činů i v námořní plavbě. Odstrašujícím případem tohoto terorismu jsou případy osobních lodí Achile Lauro v roce 1985 a City of Toros v roce 1988, kdy útoky na ně přinesly tragické následky.

Článek 3 úmluvy a článek 2 protokolu definují skutkové podstaty trestných činů. V dalších článcích jsou upravena pravidla pro uplatňování jurisdikce smluvních států, přičemž se nevylučuje trestní jurisdikce též podle vnitrostátních právních předpisů. Rovněž je řešena otázka vydávání, tedy extradikce pachatelů a spolupráce smluvních států při zamezování trestným činům.

V článku 16 úmluvy jsou stanovena pravidla pro řešení sporů mezi smluvními státy týkajících se provádění a výkladu této úmluvy. Novelizovaný československý trestní zákon, § 180 a) a § 180 b) je již uveden do souladu se zásadami předkládané úmluvy, která rovněž ovlivnila obecnou část tohoto zákona. Vedle zásady teritoriality je v ní zakotven i princip vlajky, který však má jinak stejný režim jako princip teritoriality v ustanovení § 17 odst. 3 trestního zákona.

ČSFR je od roku 1963 členským státem Mezinárodní námořní organizace a pod československou vlajkou pluje v současné době 21 obchodních námořních lodí o celkové nosnosti 430 tis. tun. Vzhledem k rostoucímu významu mezinárodní spolupráce nelze vyloučit ani účast ČSFR na získání surovin z mořského dna. Proto vláda považuje za účelné, aby se ČSFR stala smluvním státem nejen úmluvy, ale i Protokolu o zamezení nezákonným činům proti bezpečnosti pevných plošin na pevninské mělčině.

Žádost o vyslovení souhlasu Federálního shromáždění s přistoupením ČSFR k mezinárodní Úmluvě o zamezení nezákonným činům proti bezpečnosti námořní plavby a k souvisejícímu Protokolu o zamezení nezákonným činům proti bezpečnosti pevných plošin, umístěných na pevninské mělčině byla projednána ve společných výborech obou sněmoven, a to ve výboru hospodářském, zahraničním, ústavně právním a branném a bezpečnostním. Všechny uvedené výbory vzaly na vědomí, že oba předložené mezinárodní smluvní dokumenty jsou v souladu s československým právním řádem, zejména s novelizovaným trestním zákonem, a že přístupem k úmluvě a protokolu nevzniknou žádné nároky na státní rozpočet federace ani republik. K přístupu ČSFR k uvedené úmluvě a protokolu Mezinárodní námořní organizace nemají jmenované výbory žádné připomínky. Ve svých usneseních s ním vyjádřily souhlas.

Vážené kolegyně, vážení kolegové, Úmluva o zamezení nezákonným činům proti bezpečnosti námořní plavby a Protokol o zamezení nezákonným činům proti bezpečnosti pevných plošin umístěných na pevninské mělčině, přijatá Mezinárodní námořní organizací, jsou závažnými mezinárodně smluvními dokumenty, směřujícími k potírání nežádoucího mezinárodního terorismu.

Přístupem České a Slovenské Federativní Republiky k těmto dokumentům stejně jako již k dříve podobným úmluvám v oblasti civilního letectví bude náš stát dokumentovat svůj aktivní přístup k řešení těchto společenských problémů.

Navrhuji proto poslancům Sněmovny národů, aby vyslovili svůj souhlas s přístupem České a Slovenské Federativní Republiky k oběma předloženým dokumentům. Děkuji.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pánu poslancovi Hladíkovi. Slovo má teraz pán poslanec Kladivo.

Poslanec SL A. Kladivo: Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci. Žádost o vyslovení souhlasu Federálního shromáždění s přístupem České a Slovenské Federativní Republiky k mezinárodní Úmluvě o zamezení nezákonných činů proti bezpečnosti námořní plavby a k souvisejícímu Protokolu o zamezení nezákonným činům proti bezpečnosti pevných plošin umístěných na pevninské mělčině, předložené vládou České a Slovenské Federativní Republiky, byla projednána ve společných výborech obou sněmoven, a to ve výboru hospodářském, zahraničním, ústavně právním a branném a bezpečnostním.

Všechny uvedené výbory vzaly na vědomí, že oba předložené mezinárodní smluvní dokumenty jsou v souladu s čs.právním řádem, zejména s novelizovaným trestním zákonem a že přístup České a Slovenské Federativní Republiky k nim bude znamenat potvrzení aktivního přístupu čs. zahraniční politiky k potírání mezinárodního terorismu. Přístupem k Úmluvě a k Protokolu nevzniknou žádné nároky na státní rozpočet federace ani republik. K přístupu České a Slovenské Federativní Republiky k uvedené Úmluvě a k Protokolu mezinárodní námořní organizace nemají jmenované výbory žádné připomínky a ve svých usneseních s ní vyjádřily souhlas.

Navrhuji proto poslancům Sněmovny lidu, aby přístup České a Slovenské Federativní Republiky k předloženým mezinárodně smluvním dokumentům schválili.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pánu poslancovi Kladivovi. Teraz otváram rozpravu k tomuto vládnemu návrhu. Pýtam sa, či chce v rozprave niekto vystúpiť. Nie je tomu tak. Rozprava sa teda konať nebude. Ja aj tento bod programu preruším. Stretneme sa o 18.30 hodine. Ďakujem pánovi ministrovi, ďakujem pánom spravodajcom.

O 18.30 hodine budeme hlasovať o troch zákonoch

a jednej zmluve. Poprosím potom aj zástupcov Federálneho ministerstva zahraničného obchodu, aby sa po pol siedmej dostavili.

Vyhlasujem teraz hodinovú prestávku. Pozývam vás všetkých znovu do rokovacej miestnosti o 18.30 hodine.

(Schůze přerušena v 17.25 hodin.)

(Schůze opět zahájena v 18.38 hodin.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Vážení kolegovia, navrhujem vám, aby sme ešte predtým, než pristúpime k hlasovaniu o zákonoch, ktoré sme dnes prerokovali a o zmluvách, prerokovali bod programu:

Bod programu 19: Vládny návrh, ktorým sa predkladá na vyslovenie súhlasu Federálnemu zhromaždeniu ČSFR Dohoda o voľnom obchode medzi Českou a Slovenskou Federatívnou Republikou a krajinami ESVO, podpísaná v Prahe dňa 20. marca 1992 (tlač 1455).

Keď nie sú zásadné námietky proti zaradeniu tohto bodu ešte pred hlasovaním o iných veciach, požiadal by som znovu pána ministra Nezvala, aby v zastúpení pána ministra Bakšaya odôvodnil predložený vládny návrh. Potom poprosím spravodajcov, pána poslanca Lacinu a pána poslanca Součka, aby podali krátke spravodajské správy k tejto dohode.

Prosím, pán minister Nezval. Ostatných, ktorí sú mimo priestor Snemovne ľudu, žiadam, aby sa do nej dostavili. Bezprostredne po tomto bode pristúpime k hlasovaniu o vážnych veciach.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP