Úterý 21. dubna 1992

Poslankyně SL M. Nazari-Buřivalová: Vážené předsednictvo, vážené dámy, vážení pánové, vážení hosté. K vládnímu návrhu zákona č. 1448 o použití přebytku státního rozpočtu federace za rok 1991 a k návrhu výborů pro plán a rozpočet - tisk č. 1498, podávám pozměňující návrh. V § 1 odst. 4 písm. b) doplnit "z toho 5 miliónů 839 tisíc korun pro Societas studentium fakultatis medicae s federální působností se sídlem Lékařské fakulty Masarykovy univerzity v Brně".

Dovolte mi, vážené kolegyně a kolegové, přestože je nás tady málo, zdůvodnit tento můj návrh. V tomto parlamentě jsme udělali mnohá méně či více kvalitní rozhodnutí, ale také rozhodnutí, která nás ctí. Mezi ty, která nás ctí, patří mimo jiné finanční preference zdravotně postižených spoluobčanů, ať již při schvalování rozpočtu na rok 1992 - tabulka č. 9 - to jsou příspěvky na činnost občanských sdružení.

Proto, abych vám trochu připomenula, o co jde, dovolím si citovat některé údaje z této tabulky, kterou jsme schválili v rámci rozpočtu v prosinci 1991. Přispěli jsme ze státního rozpočtu Československé konfederaci tělovýchovných a sportovních svazů částkou 250 miliónů. Sdružení technických sportů a činností 87 miliónů, Československému autoklubu 43 miliónů, Letecké amatérské asociaci 10 miliónů, Čs. olympijskému výboru 30 miliónů, Čs. obci sokolské 3 milióny, Federálnímu výboru Čs. červeného kříže 28 miliónů, Federaci zdravotně postižených spolu s Federací nevidomých a slabozrakých téměř čtvrt miliardy, celostátnímu výboru Požární ochrany 6 miliónů, Svazu bojovníků proti fašismu 2 milióny 150 tisíc, Asociaci bezpečnosti a ochrany zdraví 4 milióny atd. Mohla bych pokračovat.

Udělali jsme tedy hodně, řekla bych, dobrých skutků. Kdyby se tato rozhodnutí, která nás ctí, přirovnala k náhrdelníku z korálků, tak by jistě dalšími korálky tohoto náhrdelníku byly pozměňující návrhy, které jsme uplatnili při schvalování zákonů, kde bylo pamatováno i na jiné než finanční potřeby zdravotně postižených.

Samozřejmě, že jde o první kroky. Na dlouhé cestě reintegrace zdravotně handicapovaných spoluobčanů a splácení dluhu z minulosti.

Dalšími korálky jsou i ta rozhodnutí, které se týkaly např. rozvoje tělovýchovy a sportu, učňovského školství a pod. a to nejen finančními částkami, které jsem právě přečetla, ale i pozměňovacími návrhy či návrhy zákonů nebo novelami zákonů.

Mám ale pocit, že máme ještě jeden dluh. Dluh k vysokoškolákům, kteří 17. listopadu 1989 prokázali neobvyklou statečnost, bez které by mnohý z nás v tomto parlamentě dnes nebyl. Můj pozměňující návrh je nepatrnou splátkou tohoto druhu. Spolek obnovil po téměř 40 letech svoji stavovskou činnost a převzal částečně na sebe svým celostátním a mezinárodním projektem proces vzdělávání v tomto oboru. Prostě nečekal, až to za něj udělá stát, chopil se iniciativy ve smyslu svoboda je i zodpovědnost.

Částka, která je uvedena v mém pozměňujícím návrhu je částkou naléhavě potřebnou a představuje přibližně pětinu té částky, kterou by spolek dostal od sponzorů z celé ČSFR, které dodnes získal a přesvědčil o prospěšnosti své činnosti, kdyby federální ministerstvo financí vyhovělo jejich žádosti o výjimku odpočtu darů od základu daně získaných sponzorů. Nestalo se tak. A spolek musí čekat až do nabytí platnosti nové daňové soustavy, která zvýhodněné sponzorství umožní. Spolek tedy potřebuje překlenou období přípravy a zahájení školního roku 1992/1993, který se bohužel nekryje s kalendářním rokem, to jest s obdobím 1. 1. 1993, kdy přijde v platnost nová daňová soustava.

Věřím, vážené kolegyně a kolegové, že na naší poslední společné schůzi sněmoven podporou mému návrhu navlékneme na nit náhrdelníku další korálek, ne-li poslední, který nás bude ctít a zcela určitě se vrátí v tolik potřebné humánní etické a vysoce erudované zdravotní péči, na kterou čekají všichni naši spoluobčané, protože zdraví a život nelze koupit za peníze. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pani poslankyni Nazari-Buřivalovej a pozývam k rečníckemu pultu pána poslanca Magyara.

Poslanec SL F. Magyar: Vážený pán predsedajúci, vážené dámy a páni. Tiež mám pozmeňujúci návrh k tlači 1498, a to v bode 1 § 1 ods. 4 písmeno b) doplniť "z toho - až do..." a tu nasleduje môj návrh "8 miliónov Kčs" - namiesto 15 miliónov Kčs "8 miliónov Kčs pre Ústavný súd ČSFR" a ďalej pokračovať vetou "a to výhradne na rekonštrukciu rozvodu elektrickej energie a telefónnej ústredne v budove Ústavného súdu ČSFR". Ďalej tlač 1498 bez zmeny.

Odôvodnenie: na schôdzu výborov ústavnoprávnych sa dostavili zástupcovia Ústavného súdu ČSFR a žiadali uvedenú čiastku 15 miliónov. Odôvodnenie bolo toto. Asi 3,5 milióna na rekonštrukciu elektrickej siete v budove. O tom nemôže byť spor, že tieto náklady musíme uhradiť zo štátneho rozpočtu. Asi 4 milióny korún na rekonštrukciu telefónnej ústredne. Myslím si, že o to tiež nemôže byť spor. Ďalšia požiadavka bola na nákup ďalších áut, pretože vraj tri autá, ktoré Ústavný súd má, nestačia na to, aby dopravovali pánov sudcov do úradu. Nech páni použijú brnenskú "šalinu". Ja by som im toto odporúčal.

A potom - vždy býva bonbón na konci - zariadiť byty pánom ústavným sudcom. Toto Federálne zhromaždenie meralo ako Jánošík - od buka do buka. 18 000, - Kčs základný plat, o funkčných príspevkoch ani nehovoriac, v dobe, kedy penzistom sme odsúhlasili 30,- Kčs zvýšenie za mesiac.

Ďalej toto Federálne zhromaždenie zabezpečilo bývanie v primerane vybavenom byte bez platenia nájomného. Ďalej nárok na zriadenie a používanie telefónnej stanice bez platenia poplatkov.

Myslím si, že to je dosť na to, aby už chamtivosti boli položené medze, pretože primerane vybavený byt to neznamená zariadený byt. Byt si musí zariadiť každý občan sám aj v tom prípade, keď ide o o sudcu Ústavného súdu. Ďakujem.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. To bol pán poslanec Magyar s pozmeňujúcim návrhom. Ako ďalší sa prihlásil pán poslanec Skalický, po ňom môže vystúpiť pán poslanec Honner.

Poslanec SN J. Skalický: Pane předsedající, dámy a pánové, já budu velmi stručný. Domnívám se, že jednou ze základních zásad veřejného práva je, že co není zákonem výslovně dovoleno, je zakázáno. Domnívám se, že zákon o rozpočtových pravidlech federace ve věci použití přebytku státního rozpočtu hovoří jasnou řečí a že rozhodovat o jeho užití se umožňuje výslovně až po schválení závěrečného účtu. Chápu, že vláda je pod mnohými tlaky a že potřebuje naléhavě řešit některé oblasti a některé problémy, ve kterých se urgentně nedostává rozpočtových prostředků. Nicméně rozhodovat o použití přebytku, o němž ještě nemáme přesné informace, nevíme, jak velký vůbec bude, a především s ohledem na to, jak jsem se již zmínil, jak zní zákon o rozpočtových pravidlech, myslím, že nemůžeme bez novelizace zákona č. 563/1990 Sb., o použití tzv. přebytku státního rozpočtu federace rozhodnout. Nemohu proto s dobrým svědomím předložený vládní návrh zákona podporovat. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Nenavrhujete teda, pán poslanec, aby sa z ústavných dôvodov tento návrh zákona vôbec stiahol, keď vaša námietka je vôbec fundamentálna? Nenavrhujete to? Dobre. Pán poslanec Karol Honner.

Poslanec SL K. Honner: Vážený pán predseda, vážené Federálne zhromaždenie! Vláda ČSFR svojím uznesením číslo 127 zo dňa 5. 3. 1992 mimo iné schválila opatrenia k riešeniu naliehavých problémov dopravy. Jedno z týchto opatrení je riešenie finančnej situácie štátnej organizácie ČSD pri finančnom vysporiadaní za rok 1991. Dňa 12. 3. tohto roku na plenárnom zasadnutí Federálneho zhromaždenia požiadal podpredseda vlády ČSFR a minister financií, pán Václav Klaus o schválenie použitia prebytku štátneho rozpočtu s tým, že z tohto prebytku by mali byť použité 2 mld. Kčs na riešenie platobnej neschopnosti štátnej organizácie ČSD z roku 1991 a 1,2 miliardy Kčs na čiastočnú úhradu úveru, poskytnutého štátnej organizácii ČSD investičnou bankou.

Prosím vážené zhromaždenie, aby túto skutočnosť vzalo do úvahy, aby podporilo môj návrh, aby sa takto prebytok štátneho rozpočtu schválil a prosím vás preto o podporu v tejto ťažkej situácii štátnej organizácie ČSD.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Pán poslanec Karol Honner bol posledný z prihlásených do rozpravy. Pýtam sa, či ešte niekto chce vystúpiť v rozprave? (Nikdo se nehlásil.) Nevidím nikoho.

Rozpravu teda vyhlasujem za ukončenú.

Odznelo tu niekoľko pozmeňujúcich návrhov, ktoré, zdá sa mi, nebude potrebné spracovať, ale myslím, že nie je ani potrebné, aby sme momentálne hlasovali o pozmeňujúcich návrhoch a o návrhu ako takom. Ja myslím, že by sme mohli tento bod programu prerušiť a hlasovanie odložiť na neskoršiu hodinu.

Chcel som vás, pán minister, požiadať, aby ste podali výklad k devízovému zákonu, ale keď myslíte, že máme hlasovať okamžite, pretože ste mi povedali, že o 17.hodine sa chcete vzdialiť z parlamentu, tak som zvolil túto taktiku. Môžeme prejsť k hlasovaniu a váš časový plán bude potom ohrozený.

Takže ja by som prosil pánov spravodajcov, aby sme prerušili prerokovávanie zákona o rozpočtovom prebytku a prejdeme k novému bodu programu, ktorý je Bod programu 14: Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa devízový zákon č. 528/1990 Zb. (tlač 1398) a návrh uznesenia Snemovne ľudu a Snemovne národov (tlač 1468).

Pán poslanec Wagner môže zostať v spravodajskej lavici. Poprosím pána poslanca Hlavičku zo Snemovne národov, aby sa dostavil do spravodajskej lavice a poprosím o výklad pána ministra Václava Klausa.

Místopředseda vlády a ministr financí ČSFR V. Klaus: Vážené Federální shromáždění, potřeboval bych se v 17 hodin setkat s panem prezidentem před jeho odletem do Japonska, takže bych potřeboval před tři čtvrti na pět odtud na hodinu odejít.

Platný devizový zákon vstoupil v účinnost 1. ledna loňského roku jako jeden z právních předpisů umožňujících zahájení ekonomické transformace tím, že zakotvil zásadu vnitřní směnitelnosti československé měny. Šestnáct měsíců ukázalo správnost a nezbytnost daného postupu. To umožňuje přistoupit k plošnému rozšíření zásady vnitřní směnitelnosti ze všech právnických osob a individuálních podnikatelů zapsaných v obchodním rejstříku i na všechny ostatní fyzické osoby, tedy podnikatele podnikající na základě živnostenského zákona nebo dalších předpisů.

Zásadním impulsem pro toto opatření bylo vydání obchodního zákoníku, který dává všem podnikatelům stejné právo vstupovat do závazkových vztahů i v mezinárodním obchodě.

Ve svém důsledku navrhovaná úprava znamená další liberalizaci přístupu k devizovým prostředkům pro podnikatele, bez ohledu na to, zda svou podnikatelskou činností produkují nebo neprodukují devizové prostředky. Tento přístup je v souladu s požadavky na vytvoření rovných podmínek pro podnikání pro všechny podnikatele.

Těm podnikatelům, kteří budou nově zahrnuti do systému vnitřní směnitelnosti, budou dosavadní devizové účty zachovány s tím, že prostředky na nich uložené budou moci tyto osoby použít pro svou potřebu bez omezení a budou moci na tyto účty ukládat své další příjmy nesouvisející s jejich podnikatelskou činností, tedy tak jako každý jiný občan ČSFR.

Druhou významnou změnou, která je nezbytná v období postupně se rozvíjejícího kapitálového trhu, je regulace kapitálových plateb ze zahraničí uskutečňovaných devizovými tuzemci opět bez ohledu na jejich právní postavení.

S ohledem na zkušenosti s fungováním vnitřní směnitelnosti při převodu výnosů z investic zahraničních investorů je žádoucí i nadále umožňovat liberální převod výnosů, je však nezbytné zabránit spekulativním převodům vyplývajícím z tuzemských krátkodobých cenných papírů, nezakládajících majetkovou účast, například pokladničních poukázek, tak, aby se zabránilo nepředvídatelným nepříznivým dopadům do platební bilance.

Třetí významnou změnou v této novele je návrh nové dílčí úpravy nabývání nemovitého majetku devizovými cizozemci na území ČSFR. Dosud mohou devizoví cizozemci takové vlastnictví nabýt pouze děděním nebo stanoví-li tak zvláštní předpis. Zvláštními předpisy jsou zákony o malé a velké privatizaci a zákon o zmírnění následků některých majetkových křivd.

Dnešní novela devizového zákona navrhuje rozšířit možnosti nabývání nemovitostí devizovými cizinci o některé další kategorie s přihlédnutím k zásadě mezinárodní reciprocity, například pro diplomatická zastoupení cizího státu, z hlediska humanitárního možnost převodu nemovitostí mezi nejbližšími rodinnými příslušníky a nabytí nemovitostí do bezpodílového vlastnictví manželů v případě, že jeden z nich je devizový tuzemec a druhý devizový cizozemec, a konečně z praktického důvodu, originální nabytí stavby na vlastním pozemku apod.

Doporučujeme, aby to bylo přijato v tomto smyslu, i když se v některých výborech objevil názor na úplnou liberalizaci možnosti nabývat devizovým cizincům vlastnické právo k nemovitostem. Toto by nebylo v dnešní době racionální, neboť tento trh není zatím symetrický.

Konečně jako čtvrtý bod bych chtěl zdůraznit následující: Jelikož v návrhu novely devizového zákona je mezi derogačními ustanoveními zařazeno i zrušení právních předpisů upravujících institut prodeje zboží a služeb na území ČSFR za devizové prostředky, navrhuje se v novele zakotvit i zmocnění pro federální ministerstvo financí, Státní banku československou a federální ministerstvo zahraničního obchodu zvláštním předpisem vypořádat nároky vzniklé občanům z existence odběrních poukazů Tuzex. A to formou výměny podle rozhodnutí držitelů odběrných poukazů buď ve volně směnitelných měnách, nebo za československou měnu.

Pokud jde o samotný důvod zrušení uvedeného institutu, praxe ukázala, že se jedná o jev již přežitý z minulého období a v současných podmínkách ekonomické transformace anachronní. Současná síť směnárem je již schopná zabezpečit výměnu devizových prostředků pro všechny zahraniční osoby navštěvující ČSFR.

Důležitým impulsem pro tento krok je i znění zákona č. 22/1992 Sb., o Státní bance československé, kde se stanoví, že československá měna je jediným zákonným platidlem při všech platbách na území ČSFR.

Proto je jakékoliv vymáhání cizí měny na území ČSFR považováno za trestný čin dle trestního zákona.

Chtěl bych říci, že přijímáme jako východisko usnesení gesčního výboru. Pouze oznamuji, že v části tři, týkající se derogačních ustanovení, vláda jako předkladatel doporučuje alternativu I a nikoliv alternativu II. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem, pán podpredseda vlády. Oznamujem, že vládny návrh zákona bol prikázaný výborom ústavnoprávnym, zahraničným, pre plán a rozpočet, hospodárskym, sociálnym a kultúrnym a výborom pre životné prostredie. Spravodajské správy mali vypracovať výbory pre plán a rozpočet. Tie poverili spravodajcov k ich predneseniu. Prosím, pán poslanec Hlavička.

Vážení kolegovia, rád by som ešte povedal, že prerokovávanie predchádzajúcej problematiky, totiž návrhu zákona o použití prebytku štátneho rozpočtu, ukončíme hlasovaním prípadne ešte dnes večer, keď sa vráti pán minister financií, ktorý podá svoje stanovisko k príslušným pozmeňujúcim návrhom. Tu padli tri pozmeňujúce návrhy k rozdeleniu prebytku. Myslím, že by ste sa mali k tomu vyjadriť, keď sa vrátite po 18. hodine a potom by sme pristúpili k hlasovaniu. A potom by sme pristúpili eventuálne aj k hlasovaniu o tomto zákone, ktorý je teraz na programe.

Prosím, pán poslanec Hlavička.

Společný zpravodaj výborů SN B. Hlavička: Pane předsedající, vážené Federální shromáždění, pokusím se být maximálně stručný. Jako společný zpravodaj Sněmovny národů si vás dovolím seznámit s průběhem projednávání novely v jednotlivých výborech. Tato novela zákona, která, - jak zdůraznil předkladatel - rozšiřuje vnitřní směnitelnost zejména tím, že liberalizuje přístup k devizovým prostředkům i pro podnikatele - fyzické osoby podnikající dle obchodního zákoníku - zprůhledňuje devizové operace v oblasti devizových účtů a také umožňuje poskytování služeb a prodej zboží za cizí měnu na území ČSFR, byla postupně připomínkována ve výborech sociálních a kulturních, ústavně právních, zahraničních, životního prostředí, hospodářských, ve Slovenské národní radě a v České národní radě. Všechny tyto připomínky gesční výbory pro plán a rozpočet do novely zapracovaly a jsou obsaženy v tisku 1468.

Připomínky jsou zapracovány v bodech 3, 4, 5, 6, 14, 34 a 49 - to říkám pro to, že v tisku není zvýrazněno znění těchto připomínek, - a návrhu účinnosti zákona uvedeného tisku.

Zrušovací část je zpracována ve dvou variantách, o kterých budou muset sněmovny rozhodnout, a jak jste slyšeli předkladatele, ten doporučuje variantu číslo jedna.

Obecně lze říci, že novela byla projednána bez základních připomínek, ve staré terminologii by se řeklo, že proběhla "v srdečném a přátelském ovzduší

ke všeobecné spokojenosti všech zúčastněných stran". Vzhledem k tomu, že se jedná o novelu devizového zákona a jedna z největších lidských deviz kromě zdraví je i čas, dovolte mi už jenom závěr: omezím se na to, abych vás požádal o schválení této novely, tak, jak to doporučuje tisk 1468.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pánu poslancovi Hlavičkovi a teraz prosím odporúčanie pána poslanca Wagnera.

Společný zpravodaj výborů SL J. Wagner: Pane předsedající, dámy a pánové, po vyjádření kolegy zpravodaje za výbory Sněmovny národů mně nezbývá, než jeho slova potvrdit a požádat vás, abyste návrh novely devizového zákona podpořili. Omezím se pouze na jedinou připomínku, která ukázala, že existuje přece jenom jeden kontraverzní problém, a to je opět kontraverzní problém emigrantů z období let 1948 - 1989, kteří mohou být považováni v jistých případech za devizové tuzemce s mnoha nepříznivými důsledky, o nichž zde není potřeba hovořit, nebo se může stát i obrácený případ a jejich právní postavení podle tohoto zákona je minimálně nepraktické. To je jediná věc, která není řešena, která byla předmětem kritiky a bude zřejmě předmětem rozpravy a možná, že v tom smyslu padnou i jisté pozměňovací návrhy. Považoval jsem za nutné na tuto okolnost upozornit.

Jinak z pověření výborů pro plán a rozpočet doporučuji přijetí návrhu zákona sněmovnám. Děkuji.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pánu poslancovi Wagnerovi. Otváram rozpravu. Kto sa do nej hlási? Do rozpravy sa nikto neprihlásil. Rozpravu vyhlasujem za ukončenú. (Námitka.)

Pán poslanec Skalický sa prihlásil, ale nebol včas spozorovaný.

Poslanec SN J. Skalický: Pane předsedající, dámy a pánové, především bych chtěl přivítat částečnou liberalizaci, kterou přináší předložený vládní návrh novely devizového zákona. Domnívám se, že ji umožnila úspěšná první fáze přechodu na vnitřní konvertibilitu a tento druhý krok je nutno vidět jako další fázi postupného přechodu k plné konvertibilitě naší měny.

Nelze si zastírat, že jeho realizace přinese i určité problémy. Domnívám se, například, že bude velmi obtížné, ne-li přímo nemožné oddělit hospodaření u těch podnikatelů, kteří nejsou právnickými osobami, s těmi prostředky, které jsou určeny pro účely jejich podnikání a prostředky pro jejich soukromou potřebu. Nicméně chápu opatrnost vlády z rychlejšího postupu v přechodu na konvertibilitu naší měny a obavy z poškození slibně se vyvíjející platební bilance našeho státu. Otevření hranic a čilost styků našich občanů, ať už podnikatelů nebo soukromých osob, vedla i k potřebě vyplnění určitých mezer a i v této oblasti novelu devizového zákona lze jen přivítat.

Jedná se sice v některých okamžicích spíše o zpřísnění devizového hospodaření než o jeho další liberalizaci. To se týká např. zabránění vývozu kapitálu všem tuzemcům. Domnívám se, že takové opatření lze tolerovat jen jako velmi přechodné omezení.

Novela se však vůbec nedotýká pravidel hry pro občany, kteří nejsou registrovaní jako soukromí podnikatelé. Přitom čilost turistických styků, částečné znehodnocení koruny, ke kterému díky liberalizaci cen došlo, a skutečnost, že v cizích měnách díky současně platným kursům částka 5 000 korun znamená skutečně jen velmi mizivou částku, díky všem těmto skutečnostem, myslím, že lze předpokládat, že zákon je v současné době, v současné podobě porušován, protože toto omezení, které je v zákoně, je příliš pedantské.

Pokud něco naše občany motivuje k tomu, aby skutečně ukládali devizové prostředky, které přesahují zmíněnou částku 5 000 Kčs, je to rozhodně spíše úroková míra u příslušných vkladů a nikoliv dikce devizového zákona. Ani ne tak z nějakých ekonomických důvodů, protože se domnívám, že jejich dopad bude mizivý, ale spíše proto, aby zákony, které Federální shromáždění přijímá, požívaly patřičné úcty a váhy ve společnosti, domnívám se, že bychom částku 5 000 korun měli při příležitosti novelizace devizového zákona zvýšit. Domnívám se, že vzhledem k tomu, jakou částku mohou naši občané obdržet od banky v případě, že chtějí vycestovat, by adekvátní zvýšení představovalo trojnásobek - z pěti na patnáct tisíc korun.

Navrhuji tedy, aby v § 17, kde se to týká odstavce 1, 4 a 5, a poté jako promítnutí v § 27 odst. 1 písm. b) byla částka 5 000 korun nahrazena částkou 15 000 Kčs.

Domnívám se, že v návaznosti na přijetí tohoto opatření je možné vypustit odstavec 6 z § 17, kde se hovoří o tom, že omezení, které ukládá občanům, aby devizové prostředky nad 5 000 korun buď nabídli k výměně nebo je uložili na devizový účet, se nevztahuje na prostředky poskytnuté bankou. O tom je ale samozřejmě nutno hlasovat zároveň. Děkuji vám za pozornost.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP