Úterý 21. dubna 1992

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem, budeme hlasovať jednotlivo, najskôr o termíne 1. 1. a potom 1. 7., áno, pán poslanec Kincl? (Poslanec SL J. Kincl: Ano.)

Kto je pre schválenie termínu platnosti zákona od 1. 1. 1993, nech zdvihne ruku.

(Hlasování: 15.34)

(SN-ČR 10, SN-SR 5, SL 15)

Kto je proti?

(SN-ČR 33, SN-SR 24, SL 59)

Kto sa zdržal hlasovania?

(SN-ČR 13, SN-SR 19, SL 27)

Šesť a štyri nehlasovali, tento návrh prijatý nebol.

Teraz budeme hlasovať o termíne 1. 7. 1992.

Kto je pre tento návrh kolegu Kincla, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

(Hlasování: 15.35)

(SN-ČR 10, SN-SR 13, SL 22)

Kto je proti?

(SN-ČR 28, SN-SR 22, SL 56)

Kto sa zdržal hlasovania? (SN-ČR 20, SN-SR 12, SL 25)

Päť, päť a tri nehlasovali, ani tento návrh neschválili poslanci Federálneho zhromaždenia.

Pán poslanec Kostya.

Poslanec SN L. Kostya: Chtěl bych se zpravodajů před celkovým hlasováním o zákoně zeptat, v jaké podobě jsme schválili odstavec 7 § 24. Je to pozměňovací návrh pana poslance Maliny. Domnívám se, možná že se mýlím, že je tam nyní poněkud podivný text. Nejdříve jsme v odstavci prvním nahradili slova "jiné investiční fondy" slovy "jiné podílové fondy" a pak jsme tam za ty investiční společnosti opět ty investiční fondy v druhém odstavci vrátili. Rád bych, aby bylo přečteno celé znění odstavce 7 § 24.

Společný zpravodaj výborů SL Z. Malina: Pokusím se této žádosti vyhovět. § 24 odstavec 7 by měl podle mého názoru znít takto, po promítnutí po návrhů: "Investiční společnost a investiční fond nesmějí nakupovat podílové listy jiných podílových fondů", což je logické, protože podílové listy mají jenom podílové fondy, "nebo akcie jiných investičních společností a investičních fondů a osob, které mají na těchto investičních společnostech nebo investičních fondech větší než 25 % majetkovou účast."

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Je to jasné? Je tam vložené "a investičných fondov".

Společný zpravodaj výborů SL Z. Malina: Já se omlouvám, já jsem do toho vložil jednu vysvětlující poznámku, jestli dovolíte, přečtu znova znění odstavce 7 § 24.

"Investiční společnost a investiční fond nesmějí nakupovat podílové listy jiných podílových fondů nebo akcie jiných investičních společností a investičních fondů, ani osob, které mají na těchto investičních společnostech nebo investičních fondech větší než 25 % majetkovou účast." Tak zní tento paragraf.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem, pán poslanec Kostya.

Poslanec SN L. Kostya: Já jsem se ptal proto, že toto bylo označeno jako legislativní úprava, ale já se obávám, že toto legislativní úprava není, protože se zde zaměňují dva druhy fondů, jak je zákon uznává. To je meritorní otázka, o tom by se mělo hlasovat, jestli je to tak, jak to interpretuje pan poslanec Malina. Domníval jsem se, že je to pouze překlep.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Federálne zhromaždenie to akceptovalo ako legislatívno-technickú úpravu. Navrhujete nejakú zmenu? (Hlasy z pléna: To nejde.) Nie, ja som sa v každom prípade pýtal, pokiaľ má niekto iný názor, než navrhujú spravodajcovia, a videl som, že niekto má iný názor, vždy sme o tom hlasovali.

Pán poslanec Világi.

Poslanec SL O. Világi: Myslím, že musíme hlasovať o tejto zmene, potom by mohli byť nejaké pochybnosti po vydaní tohto zákona. Myslím, že je to závažný zákon, takže takéto možnosti by sme nemali nechať otvorené. Navrhujem, aby sme o týchto dvoch bodoch hlasovali.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Áno, ešte pred hlasovaním o celom návrhu zákona navrhuje pán poslanec Világi na základe podnetu pána poslanca Kostyu hlasovať o návrhoch pána poslanca Malinu, myslím, ktoré sme prijali ako legislatívno-technické zmeny. Prosím, keby ste ich uviedli, kde sú presne napísané v pozmeňujúcich návrhoch a o ide.

Společný zpravodaj výborů SN R. Ambros: Paragraf 24 ods. 7, keď si vezmete správu 1492, ten podtrhnutý text je tam iný.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Počkajte, pozmeňujúce návrhy na strane 6, áno?

Společný zpravodaj výborů SN R. Ambros: Na str. 6 Poslanec Malina navrhuje slová "iných investičných fondov" nahradiť slovami "iných podielových fondov". Vzhľadom na predchádzajúci text je to logická zmena a neprijatie by vytváralo určitý nezmysel.

Tá druhá zmena tiež v tomto odseku sa týka doplnenia: za slová "iných investičných spoločností" slová "a investičných fondov".

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Pán poslanec Világi navrhuje hlasovať o týchto dvoch pozmeňujúcich návrhoch, ktoré už boli Federálnym zhromaždením charakterizované a prijaté ako legislatívno-technické zmeny. Pán poslanec Magyar.

Poslanec SL F. Magyar: Vážený pán predsedajúci, žiadam vás, aby ste nepripúšťali takéto zmätkárenie. O čom sme sa už raz rozhodli, tak sme sa rozhodli. V § 29 sme tiež povedali, že bez hlasovania. Pán Filip sa včas ohlásil a hlasovali sme. I keď som už tu mal červené fajfky, musel som to prečiarknuť, pretože to v hlasovaní neobstálo. Keď nikto nepodal námietku, keď ste sa na to pýtali, dodatočne to nepripúšťajte!

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Pred hlasovaním o celom návrhu zákona musím pripustiť dodatočnú námietku ak si to niekto rozmyslel a má námietku a nepovažuje to za legislatívno-technickú zmenu. Sme pred hlasovaním o celom návrhu, je to v záujme veci, aby sa o tomto návrhu hlasovalo. Myslím, že ani pán poslanec Világi to nenavrhuje preto, že to chce tu uviesť do zmätku, ako to vy nazývate.

Kto je pre uvedené úpravy § 24, ako ich navrhuje pán poslanec Malina, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

(Hlasování: 15.42)

(SN-ČR 55, SN-SR 39, SL 83)

Kto je proti?

(SN-ČR 0, SN-SR 0, SL 0)

Kto sa zdržal hlasovania?

(SN-ČR 6, SN-SR 11, SL 18)

Ďakujem. Obidva tieto návrhy boli právoplatne hlasovaním prijaté a to poslancami obidvoch snemovní.

Sú to všetky pozmeňujúce návrhy? Sú všetky. Prosím všetkých poslancov, aby sa dostavili k hlasovaniu o celom zákone.

Pripomínam opäť, že platí zákaz majorizácie pri hlasovaní o tomto zákone. Budeme hlasovať naraz, teda súčasne obidve snemovne. Konštatujem, že sme schopní sa uznášať. V snemovni národov 117 poslancov, z toho 64 zvolených v Českej republike a 56 v Slovenskej republike a 110 poslancov Snemovne ľudu. Prikročíme k hlasovaniu.

Kto súhlasí s návrhom zákona o investičných spoločnostiach a investičných fondoch tak, ako je to uvedené v parlamentnej tlači 1412, v znení tlače 1492 a pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

(Hlasování: 15.45)

(SN-ČR 52, SN-SR 36, SL 82)

Kto je proti?

(SN-ČR 3, SN-SR 4, SL 5)

Kto sa zdržal hlasovania?

(SN-ČR 9, SN-SR 13, SL 23)

Hlasovali všetci prítomní poslanci. Musím konštatovať, že Snemovňa ľudu tento návrh prijala, poslanci v Snemovni národov neschválili uvedený vládny návrh zákona, pretože nezískal nadpolovičnú väčšinu všetkých poslancov Snemovne národov zvolených v Slovenskej republike.

Aj v tomto prípade sa bude postupovať podľa § 31 zákona o rokovacom poriadku. To znamená, že snemovne sa uznesú, ako tento rozdielny názor snemovní dať do súladu. (Hluk v sále.) Návrh snemovniam predložia predsedníctva ihneď po tom, ako sa o celej záležitosti poradia.

Ďakujem podpredsedovi vlády a ministrovi financií pánu Klausovi aj obom spravodajcom, ktorí pracovali na tomto zákone, aj na pozmeňujúcich návrhoch k nemu.

Teraz odovzdávam vedenie schôdze predsedovi Snemovne národov a podpredsedovi Federálneho zhromaždenia Milanovi Šútovcovi.

(Řízení schůze převzal předseda SN M. Šútovec.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Vážené Federálne zhromaždenie, pokračujeme v programe 22. spoločnej schôdze snemovní Federálneho zhromaždenia prerokovávaním vládneho návrhu zákona o použití prebytku štátneho rozpočtu federácie za rok 1991 - tlač 1448 a návrh uznesenia snemovní.

Bod programu 13: Vládny návrh zákona o použití prebytku štátneho rozpočtu federácie za rok 1991 (tlač 1448) a návrh uznesenia Snemovne ľudu a Snemovne národov (tlač 1468).

Vládny návrh odôvodní podpredseda federálnej vlády a minister financií, pán Václav Klaus. Žiadam poslancov, aby sa dostavili do snemovne, usadili sa vo svojich laviciach a zachovali primeraný kľud.

Návrh bol prikázaný výborom ústavnoprávnym a výborom pre plán a rozpočet obidvoch snemovní. Výbory poverili spravodajskou povinnosťou pána poslanca Wagnera a pani poslankyňu Adrianovú. Prosím pani poslankyňu a pána poslanca, aby zaujali miesto v spravodajskej lavici a pána ministra prosím, aby nás uviedol do problematiky.

Místopředseda vlády a ministr financí ČSFR V. Klaus: Vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi, abych jménem vlády poděkoval Federálnímu shromáždění, že operativně zařadilo na program jednání návrh zákona o použití přebytku státního rozpočtu federace za rok 1991. Vláda si je vědoma toho, že podle zákona o rozpočtových pravidlech by o této otázce mělo Federální shromáždění jednat až v souvislosti s projednáváním státního závěrečného účtu. Z časových a technických důvodů však nebylo možné závěrečný účet předložit, a proto by se vzhledem k volbám projednávání tohoto problému posunulo o několik měsíců. To by oslabilo účinnost záměru, který je obsažen v návrhu na použití přebytku federálního rozpočtu. Proto jsme navrhli rozhodnout o této věci samostatně formou zákona.

Ve zdůvodnění tohoto dnešního zákona se nebudu vracet k hodnocení výsledků rozpočtového hospodaření minulého roku, neboť příslušnou zprávu projednalo Federální shromáždění a přijalo k ní usnesení 12.3. tohoto roku.

Když vláda ČSFR posuzovala otázku použití federálního rozpočtu, a to včetně návrhu, který vycházel ze společného jednání tří ministrů financí, rozhodla se nakonec dát přednost řešení, které reagovalo na složitou finanční situaci zemědělských organizací a státního podniku Československé státní dráhy. Jak známo, doporučila federální vláda v minulém roce vládám republik, aby byl povolen odklad odvodů z objemu mezd a odměn těchto organizací za měsíce listopad a prosinec 1991. Toto doporučení vlády republik přijaly.

Federální vláda navrhuje, aby polovina odložených odvodů byla uhrazena z federálního přebytku, což představuje 2 mld. 276 mil. Kčs, z toho v České republice 1 mld. 342 mil. a ve Slovenské republice 934 mil. Věříme, že tím můžeme přispět k částečnému řešení finanční situace v zemědělských organizacích.

Na řešení finanční situace ČSD se navrhuje použít celkem 3,2 mld. Kčs, z toho 2 mld. na řešení platební neschopnosti, tj. na úhradu nezaplacených faktur dodavatelům, což může mít významný multiplikativní efekt a 1,2 mld. na splátku úvěru Investiční bance, který je v podstatě čtyřnásobně vyšší - 4,7 mld. Zbývající část federálního přebytku ve výši 914 mil. Kčs navrhuje vláda použít v rozsahu 800 mil. Kčs na úhradu ztrát, které vznikly a vznikají československým podnikům v důsledku embarga vůči Iráku a dále na vytvoření rezervy ve státních finančních aktivech federace ve výši 114 mil. Kčs. Pokud jde o tyto úhrady z titulu embarga, chci říci, že v roce 1991 bylo ze státního rozpočtu federace vynaloženo tímto směrem 578 mil. Kčs přímo ze státního rozpočtu a 1,5 mld. Kčs z prostředků státních finančích aktiv. Ve všech případech byly uhrazovány ztráty, resp. majetková újma, za období od vyhlášení embarga do konce roku 1990.

Podle pravidel vydaných usnesením vlády z ledna 1991 je však třeba v roce 1992 kompenzovat ztráty a vícenáklady a podobné položky vzniklé v roce 1991, přičemž ve státním rozpočtu federace na rok 1992 se na tyto účely nepodařilo zajistit prostředky. Právě proto vláda předkládá návrh, aby k tomu byla využita část přebytku z roku 1991.

Z předloženého návrhu zákona je tedy zřejmé, že rozpočtový přebytek je v rozhodující míře směrován účelově na konkrétní potřeby, které mají výlučný vztah k hospodaření v roce 1991. Pouze jeho malou část zhruba ve výši 100 mil. Kčs chce vláda využít k řešení finančního problému letošního roku, a to výslovně s jejím souhlasem.

Podle zákona o rozpočtových pravidlech federace má být návrh na použití přebytku nebo na úhradu schodku federace předem projednán s vládami republik. Považuji za nezbytné informovat vás o tom, že vláda České republiky vyslovila souhlas s tímto návrhem, vláda Slovenské republiky naopak vyslovila nesouhlas. K tomu poznamenávám, že zákon o rozpočtových pravidlech federace výslovně nepožaduje resp. nepodmiňuje řešení této otázky souhlasem vlád republik. Definitivní rozhodnutí je věcí Federálního shromáždění.

Jménem vlády ČSFR navrhuji, aby v zájmu průchodného řešení Federální shromáždění schválilo návrh zákona o použití přebytku státního rozpočtu federace za rok 1991.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Opakujem, že návrh prerokovali výbory ústavnoprávne a výbory pre plán a rozpočet obidvoch snemovní. Prosím teraz spravodajkyňu výborov Snemovne národov - pani Adrianovú o slovo.

Společná zpravodajka výborů SN M. Adrianová: Vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie! Výbory pre plán a rozpočet svojím uznesením č. 250, prijatým na 30. spoločnej schôdzi konanej 9. apríla 1992, prerokovali vládny návrh zákona o použití prebytku štátneho rozpočtu federácie za rok 1991 - tlač 1448, ktorý odôvodnil námestník ministra financií Ing. Kočárník. Výbory pre plán a rozpočet Snemovne národov v zmysle § 39 ods. 4 zákona č. 56/1991 Zb. o rokovacom poriadku Federálneho zhromaždenia po prerokovaní uvedeného návrhu zákona navrhujú Snemovni národov, aby predložený návrh schválila s týmito doplnkami:

V § 1 ods. 4 písmeno b) doplniť "z toho až do 15 mil. pre Ústavný súd ČSFR, 3,7 mil. pre Federálne ministerstvo kontroly, 5 mil. pre záchranný systém ČSFR".

Uznesenie národných rád nebudem uvádzať, pretože to už uviedol pán minister Klaus.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pani poslankyni Adrianovej. Slovo má poslanec Wagner.

Společný zpravodaj výborů SL J. Wagner: Pane předsedající, dámy a pánové, výbory pro plán a rozpočet SL jako gesční a výbory ústavně právní SL, které projednaly předložený vládní návrh zákona, doporučily shodně tento návrh k přijetí s tím, že doplnily pouze v § 1 odst.4 písm. b) totéž, co výbory Sněmovny národů. Považuji ovšem za nutné upozornit na problémy, které vznikly při jednání o těchto věcech, které se vzaly na vědomí a které - přesto, že jsou - nezměnily rozhodnutí výborů, jak jsem o něm informoval.

§ 19 zákona č. 563/90 Sb., tedy zákona o rozpočtových pravidlech federace, praví: "Vláda ČSFR předkládá po předchozím projednání s vládami České republiky a Slovenské republiky Federálnímu shromáždění ke schválení návrh na použití přebytku státního závěrečného účtu federace nebo na způsob úhrady jeho schodku."

Pokud tedy budeme rozhodovat o tomto zákonu, rozhodujeme de facto o nepřímé novele zákona o rozpočtových pravidlech federace, a tím jsme povinováni vzít na vědomí, že pro zákon o rozpočtových pravidlech federace platí zákaz majorizace. Na to jsem byl povinen upozornit. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pánu poslancovi Wagnerovi, hlási sa niekto do rozpravy? Pani poslankyňa Nazari-Buřivalová.

Hlási sa ešte niekto do rozpravy? Pani poslankyňa Nazari-Buřivalová. Prepáčte, je tu ešte prihlásený pán poslanec Magyar. Pán poslanec Magyar dáva prednosť pani poslankyni Buřivalovej.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP