Čtvrtek 16. dubna 1992

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Sokolovi. Než vystúpi v rozprave poslanec Senjuk, hlási sa s technickou poznámkou poslanec Novosád.

Poslanec SL K. Novosád: Pane kolego Sokole, velmi rád s vámi budu souhlasit, když mi zajistíte po volbách pokračování v dané politice a to, že do konce roku bude zprivatizováno minimálně 45 % státního majetku. To pak se s vámi ochotně přikloním k variantě 40 %.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem, teraz vystúpi pán poslanec Senjuk.

Poslanec SN R. Senjuk: Vážený pane předsedo, pane předsedající, nehodlám se připojit k polemice, která tu odezněla. Omlouvám se, že vystupuji znovu. Nicméně musím reagovat na vystoupení kolegy Hladíka, a pak jsem zjistil, že už přes moje mládí na mně dolehla skleróza a zapomněl jsem podat jeden pozměňovací návrh.

Tedy můj pozměňovací návrh zní: V § 5 zařadit nový odstavec 6: "Od základu daně může poplatník odečíst zároveň i částku podle § 20 odstavec 4, až do úhrnné částky."

V prvním pozměňovacím návrhu uvádím "12 %", totéž znění v dalším pozměňovacím návrhu "10", "5" a "2 %", které jsou původní vládní předlohou.

Ještě bych se u toho § 20 chtěl pozastavit. Možná některé z nás mýlí formulace § 20 odstavec 4, kde je

uvedeno, že od základu daně mohou být odečteny dary poskytnuté právnickým osobám až do úhrnné výšky 2 %.

Chtěl bych říci, že se nejedná přímo o dary. Argumentace, která se vede okolo darů, to znamená, že dary by se měly poskytovat z čistých zdaněných peněz, je správná, pokud se jedná o dary. Je nutno si uvědomit, že prostředky, které budou poskytnuty právnickými a podle mnou navrhovaného pozměňovacího návrhu doufám i fyzickými osobami, jsou finanční prostředky, které by státní rozpočet stejně musel poskytnout do oblastí, jako je kultura, zdravotnictví, školství, tělovýchova, sport a sociální zabezpečení.

Nejedná se tedy o dary jako takové, ale jedná se o zkrácenou formu využití daňových prostředků státu na přímé určené výdaje na přímé určené účty.

Domnívám se, že tato zkrácená forma alokace daně nemůže být považována za dar a tím pádem by ani neměla podléhat zdanění. Navíc se domnívám, že zdlouhavá cesta přes státní rozpočet a státní byrokracii v případě pomoci některým konkrétním projektům, především v regionech, obcích, městečkách atd., je nesrovnatelně lepší a rychlejší touto formou.

A nyní moje reakce na pozměňovací návrh kolegy Hladíka. Kolega Hladík navrhoval novou formulaci odstavce 4 § 20, kterou vřele doporučuji, ovšem domnívám se, že jestliže parlament neschválí úhrnnou částku, kterou navrhoval to znamená 15 %, měli bychom hlasovat o téže formulaci jeho pozměňovacího návrhu, v nižších částkách.

Proto navrhuji hlasovat o částce 10 %, tedy na části 6 % a 4 %, další 8 % - 5 a 3, 5 % - 3 a 2. To je všechno.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem pánu poslancovi Senjukovi. V rozprave ďalej vystúpi pán poslanec Lux, pripraví sa poslanec Wagner, s faktickou poznámkou sa prihlásil poslanec Téra.

Poslanec SL M. Téra: Chtěl bych jen reagovat. Protože já jsem tu včera mluvil zvýšeným hlasem o efektu, který znamená souhlas se 40 % sazbou.

Já netvrdím, že 45 % musí být, já jenom tvrdím, že 40 % sazba je daleko méně, než si myslíme.

Tento efekt, tento signál občanů je signál velice jednostranný. Musíme posuzovat všechno, co je v zákoně, všechny úlevy, změny, všechny pozitivní změny pro podnikání, které v něm jsou, a na druhé straně musíme si uvědomit, že dáváme signál jen určité vrstvě těch, kteří budou podnikat. Dáváme opačný signál těm, kteří jsou odkázáni na státní rozpočty, například školství, zdravotnictví, kde ještě nebude pojišťovna fungovat natolik, aby se obešlo bez státního rozpočtu.

Jestliže mluvíme o politické odpovědnosti, pak musíme myslet na všechny občany, nejen na podnikatelskou vrstvu. To je první věc.

Druhá věc. Poslanec Jurečka zde mluvil o Paretově křivce, o pravidlu 20, 80 atd. Těch několik set tisíc podnikatelů, kteří zde jsou, tvoří zanedbatelnou část daní. To gros daní tvoří několik tisíc státních podniků a státních akciových společností, dosud ještě.

Mohu odpovědně říci, jestliže snížíme daně, ohrozíme státní rozpočet, ale nepomůžeme podnikání. Snížení daní má efekt jen v případě, jestliže se promítne do investic, do technologií, jestliže nezmizí v rozpracovanosti, v zásobách, v udržení dosavadní struktury.

Protože nejsou vyjasněny vlastnické vztahy, protože první vlna kupónové privatizace skončí začátkem r. 1993, druhá ještě neproběhne, není v podstatě žádná zvláštní záruka, že by tyto peníze pomohly investicím. Vlastnické vztahy nejsou totiž dotaženy do konce. Vždy je jednodušší "sundat" sazbu, než ji zvyšovat. Prosím, aby takovýto signál byl brán také v úvahu. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Slovo má poslanec Lux.

Poslanec SN J. Lux: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, dámy a pánové, mám pouze jeden pozměňovací návrh, a to k příloze zákona zatřídění hmotného majetku a nehmotného majetku do odpisových skupin podle předpokládané doby odpisování.

Navrhuji změnit položku 9 následovně:

Z toho a) plemenné koně třída 3, b) dostihové koně třída 2, c) tažná zvířata třída 3, d) základní stádo skotu, plemenní býci třída 2, krávy třída 1, e) základní stádo prasat 1.

Základní hejno drůbeže doporučuji nezařazovat do tohoto zatřídění a neposuzovat jako základní hejno, z pohledu tohoto zákona.

Zdůvodnění je asi následující: Proto, aby mohla probíhat náročná selekce základních stád a efektivní šlechtění celých populací skotu, na základě odhadu vlastní užitkovosti krav po první laktaci nebo po prvních 100 dnech laktace, je třeba odepsat pro potřeby daňového přiznání zůstatkovou hodnotu do nákladů. V případě, že by tomu tak nebylo, byl by z těchto důvodů, to je zvýšení nákladů pro výpočet odvodu daně, znemožněn selekční proces v základních stádech.

Jinak bych chtěl říci, že tento návrh zákona podporuji.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Luxovi. S technickou poznámkou sa hlási kolega Senjuk.

Poslanec SN R. Senjuk: Omlouvám se, ale musím reagovat na vystoupení kolegy Téry. Má naprostou pravdu v tom, když říká, že pokud snížíme daňový základ nebo daňové zatížení, že efekt se projeví tehdy, budou-li tyto prostředky použity pro investice.

Nedomnívám se, že je naší chybou, že byla dvakrát odložena velká privatizace a že převod vlastnických vztahů nepokračuje tak, jak byl předpokládán. Naopak se domnívám, že snížení daňového zatížení bude tím stimulačním efektem, který donutí některé vládní úředníky, aby prováděli převod vlastnických vztahů tak, jak bylo řečeno. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. V diskusii ďalej vystúpi poslanec Wagner. Udeľujem mu slovo. Pripraví sa poslanec Zelenay.

Poslanec SL J. Wagner: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, dámy a pánové, můj předřečník kolega Senjuk se vyjádřil k jednomu z klíčových problémů, o nichž zde ve všech třech daňových zákonech je řeč, o daňovém zatížení jak občanské společnosti, tak podnikatelské sféry.

Domnívám se, že vše bylo dostatečně podloženo argumenty a že je pouze namístě, abych znovu a důrazně, jménem klubu poslanců sociálně demokratické orientace, podpořil návrhy, které zde již odezněly a jsou registrovány a o nichž budeme hlasovat, návrhy, které vytvářejí možnosti pro podnikatelskou sféru získat potřebné prostředky a zbavit se dědictví z komunistické éry - nadbytečného zatížení podnikatelských subjektů daněmi. Máme za to, že to je jedna z možností, jak může tento parlament přispět k oživení čs. hospodářství a hodláme tuto možnost důrazně podpořit.

Dalším vážným problémem, o němž zde byla řeč, je otázka, jaké budou započteny v zákonu o dani z příjmu úlevy ve vztahu k občanům v dani z příjmu obyvatelstva.

Ústy několika našich poslanců jsme zde již jednoznačně řekli, že považujeme za mimořádně důležité, aby tento zákon, zákon o dani z příjmů, respektoval naše vlastní minulá rozhodnutí, zejména rozhodnutí o výši částek stanovených pro životní minimum. Považujeme za nezbytné, aby příslušné částky, schvalované v zákoně o dani z příjmů, odpovídaly zcela jednoznačně již schváleným částkám v zákoně o životním minimu. A to nejen proto, abychom postupovali stejně při projednávání různých aspektů stejných problémů, ale hlavně proto, abychom vytvořili zcela jednoznačný předpoklad občanské společnosti, že nebude postižena nadbytečně nadbytečným příkořím jen proto, že jsme ne dost odpovědně byli ochotni posoudit věci, o nichž rozhodujeme.

Podmínkou pro náš souhlas s navrhovaným zákonem činíme schválení pozměňovacích návrhů podpořených i celými výbory, návrhů, aby úroky nebyly zdaněny.

Domníváme se, že zdanění úroků by postihlo podruhé, vzhledem k předpokládané a mnohokrát zde proklamované výši inflace, především malé střadatele a působilo by přesně proti logice toho, oč ve změněné situaci transformace ekonomiky jde. Jde o to, abychom dali impuls, aby se občané starali neutrácet své peníze, ale starali se je vhodně investovat. Pokud je nebudou střádat, nevytvoříme pro to podmínky mohou velmi obtížně něco investovat.

A k poslední věci. Domnívám se, že do jisté míry vystavujeme přijetím všech tří daňových zákonů bianco směnku. Hovořili jsme o problému daňového zatížení včetně zatížení příspěvky do fondů i při jednání v gesčních výborech. Nebylo možné a zřejmě není možné ani zde po vládě žádat, aby předložila kvantifikace, které by za normálních okolností musely být součástí toho jednání. Dokonce se domnívám, že za normálních okolností by muselo být součástí tohoto jednání též projednání návrhu zákona nebo zákonů o příslušných fondech - hovořím o fondech zdravotního pojištění, důchodového pojištění a pojištění v nezaměstnanosti nebo fondu zaměstnanosti. Částky, které byly předběžně inzerovány, že budou v těchto předpisech relevantní - oněch 14 a 34 procent - mají dvě vady. Jednak nejsou konečné a jednak nejsou úplné. Z mnoha dokladů, které jsme měli v průběhu práce v tomto parlamentu možnost vidět a studovat, je nám všem naprosto jasné, že se může velmi brzy stát, že příspěvkové hospodaření těchto fondů při stanovených částkách bude ohroženo. Budou zbývat pouze dvě řešení. Zvýšit příspěvky ať od podnikatelů nebo od obyvatelstva, případně dotovat tyto fondy ze státního rozpočtu. Ani jedno, ani druhé řešení není vhodné.

Domnívám se, že by přijetí daňových zákonů mělo být provázeno usnesením Federálního shromáždění, které zmocní vládu, aby využila příslušného ustanovení v zákoně 92 § 12 odst. d) a umožnila vytvořit pro jmenované fondy jiné zdroje, než zdroje příspěvkové a rozpočtové, to jest zdroje kapitálové. Tento návrh předkládám s tím, že očekávám, že je pouze jediná možnost jeho uskutečnění. Zbývá pouze dát všechnu kompetenci v rozhodování o této věci federální vládě, ale jednoznačně ji zmocnit, aby toto rozhodnutí provedla, včetně potřebné kvantifikace.

Původně jsem se domníval, že by bylo rozumné stanovit zde alespoň výši, do jakého procenta by měly být tyto fondy kryty z výnosu kapitálu, který by byl do fondů vložen v souvislosti s uplatněním citovaného ustanovení zákona č. 92/1991 Sb. Myslím si, že ani pro takovouto kvantifikaci nejsou teď předpoklady a je pouze potřeba zmocnit vládu a důrazně ji požádat, aby zajistila potřebné jistoty jak pro podnikatelskou sféru, tak pro obyvatelstvo, aby zbytečně nemuselo být zatěžováno a obdobně aby nemuselo být potřeba zatěžovat fondy.

Jinak k logice projednávání těchto zákonů závěrem.

Pan ministr financi vyjádřil veřejně obavy, aby při projednávání daňových zákonů nehrál roli předvolební populismus. Co na to říci?

Daňové zákony se dotýkají každého, zájem je všeobecný a jsme před volbami. Ani jedno, ani druhé nezměníme. Vláda poslala zákony parlamentu 13. března. Za měsíc posuzování ve výborech přicházejí do sněmoven. Parlament opět - riskuje vlastní pověst - v nejkratší možné době posoudí opožděné a neúplné návrhy. Daňové zákony bez zákonů o pojištění jsou bianco směnkou. Asi ji vyplníme, opět podle teorie menšího zla. Nebo chce někdo tvrdit, že daňové úniky řádově miliardové nejsou zlem, neboť pomáhají růstu domácího kapitálu? I toto zlo nová daňová soustava snad pomůže zmenšit v naději, že příští parlament bude více dbát na plnění vládního programu, na koncepční práci i na svou pověst.

Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Wagnerovi. Ďalej bude hovoriť pán poslanec Zelenay. Prosím, aby sa ujal slova. Pripraví sa pán poslanec Jurečka.

Poslanec SN R. Zelenay: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, dámy a páni! Dovoľte niekoľko návrhov na základe pripomienok Únie nevidomých a slabozrakých Slovenska. Máme dnes Zelený štvrtok a schvaľujeme pritom dane, mali by sme teda pamätať na skupiny obyvateľstva, ktoré sú určitým spôsobom zdravotne postihnuté, pričom chceme a máme veľký záujem o to, aby sa rovnocenne zapájali do normálneho života spoločnosti. Preto ihneď prídem k meritu veci.

K § 4 - Oslobodenie od dane: Tam navrhujeme premietnuť do zákona terajšie oslobodenie miezd a odmien nevidomých, ktorým posudková komisia sociálneho zabezpečenia s prihliadnutím na stupeň nevidomosti priznala preukaz ZTP/S. Doterajší stav je upravený § 4 č. 4 písmeno g) vyhlášky č. 161/1976 Zb. Navrhujeme, aby sa toto oslobodenie vzťahovalo len na odmeny zo závislej práce, a to bez obmedzenia ako doteraz, alebo do výšky priemerného zárobku, štatisticky vykazovaného za predchádzajúci kalendárny rok.

K § 15 - Nezdaniteľná časť základu dane: k ods. 1 písmeno b) - na vyživované dieťa 9 000,- Kčs a k ods. 1 písmeno c) - 12 000,- Kčs ročne na manželku.

Tu navrhujeme pri určovaní výšky nezdaniteľných položiek uplatniť kritériá, platné pri určovaní životného minima. To znamená, že suma potrebná na výživu a ostatné životné potreby je diferencovaná podľa veku dieťaťa, pričom na dieťa vo veku 15 - 26 rokov je potrebná suma vyššia (totiž 1 300,- Kčs mesačne) než na dospelú osobu (1 200,- Kčs mesačne). Nevidíme tam dôvod, aby pre účely dane z príjmov bola odpočítateľná položka na manželku vyššia než na vyživované dieťa.

K § 15 ods. 1 písmeno b) a c) navrhujeme odpočítateľné položky na dieťa a manžela (manželku) zvýšiť v prípade, keď dieťa alebo manžel (manželka) sú ťažko zdravotne postihnutí alebo bezvládni. Myslím, že zdôvodňovať to tu nie je potrebné, všetci takéto prípady poznáme.

K § 15 ods. 7 a k § 20 ods. 4 - odpočítanie darov na účely humanitárne, sociálne a zdravotné. Tu sa navrhuje, aby do limitu 10 % zo základu dane podľa § 15 ods. 7 a do limitu 2 % základu dane podľa § 20 ods. 4 bola započítaná aj hodnota investícií pre vlastného pracovníka so zmenenou pracovnou schopnosťou, s ťažším zdravotným postihnutím, keď ide o účelové pomôcky, nutne potrebné k výkonu zamestnania. Mohol by som aj tento návrh odôvodniť, ale domnievam sa, že to nie je potrebné, pretože je úplne jasné, o čo tu ide.

K § 25 písmeno a) - výdavky, ktoré nie je možné uznať ako nutné k dosiahnutiu zabezpečenia a udržania príjmu. Tu sa nadväzuje na predchádzajúci návrh, aby sa upravila dikcia § 25 písmeno a) tak, aby investície na špeciálne pomôcky pre pracovníkov so zmenenou pracovnou schopnosťou, s ťažším zdravotným postihnutím boli považované za výdavky s možnosťou odpočítania od základu dane ako dar na humanitné a sociálne účely. Tento prípad, myslím si, bude dosť častý.

A ešte k § 39 písmeno e) - zvýšenie zľavy podľa § 35. Navrhujeme, aby sa znížila zľava v prípadoch, kedy poplatník neplní limit zamestnanosti občanov so zmenenou schopnosťou a so zmenenou pracovnou schopnosťou s ťažším zdravotným postihnutím.

Často sa teraz stretávame pri celom rade družstiev či podnikov, ktoré na základe toho dali úľavy, s tým, že prví pracovníci, ktorých prepúšťali, boli pracovníci so zmenenou pracovnou schopnosťou, ale nijaké sankcie voči nim vyvodzované neboli. Táto skupina obyvateľstva sa potom skutočne dostala na perifériu záujmov a veľmi negatívne to pociťovala. To malo veľmi vážne sociálne a psychické následky.

Toto sú pozmeňujúce návrhy Únie nevidiacich a slabozrakých, s ktorými sa plne stotožňujem a odovzdávam ich spravodajcom. Ďakujem.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Zelenayovi. Teraz bude hovoriť pán poslanec Jurečka, pripraví sa poslanec Schneider.

Poslanec SL J. Jurečka: Pane předsedající, dámy a pánové, kolega Sokol dnes opět s naléhavostí plédoval pro 40 % sazbu daně z příjmu právnických osob. Kolega Téra velmi přesvědčivě ukázal úskalí tohoto - jak řekl pan poslanec Sokol - signálu. Protože jsem včera argumentoval pro 45 % sazbu a protože moje argumentace nebyla některými kolegy přesně pochopena, chtěl bych říci několik slov.

Řekl jsem, že 40 % sazba neumožní poskytnout podnikatelské prostředí pro podnikatele. Samozřejmě mi nešlo o přerozdělovací úlohu státu. Jde o to, že deficitní rozpočet si vynutí vydání státních obligací nebo pokladničních poukázek, které - podle analýz, které máme k dispozici - si s velmi malou pravděpodobností budou kupovat občané, ale budou nakoupeny peněžními ústavy, tedy bankami. Tyto banky tak podstatným způsobem zúží, sníží, vyčerpají svůj úvěrový rámec a na bankovní podporu, úvěrovou podporu podnikání se prostor výrazně sníží.

Při posuzování sazby daně, při posuzování všech odpočitatelných položek, nezdanitelných základů atd. je třeba, abychom si uvědomili, že nejde o vysílání izolovaných signálů. Jde a musí nám jít o vytvoření komplexního podnikatelského, ale i život rozvíjejícího prostředí. Děkuji.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP