Čtvrtek 16. dubna 1992

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Prosím pána poslanca Schneidera o príspevok do rozpravy.

Poslanec SL J. Schneider: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, myslím, že to byl dr. Kramář, který při diskusi před druhou světovou válkou o tom, jak dlouhé má být funkční období parlamentu, argumentoval pro delší, šestileté funkční období zhruba tímto způsobem: První rok fungování parlamentu je poznamenán tím, že parlament se sehrává a nefunguje tak, jak by měl. Poslední rok jeho fungování je předznamenán blížícími se volbami. Obávám se, že když toto schéma aplikujeme na náš parlament, tak náš parlament nemohl fungovat nikdy dobře.

Obávám se, že z tohoto hlediska je pro schvalování daňových zákonů nejméně vhodná doba. Ale, jak už jsem řekl, v těch dvou letech bychom asi těžko hledali dobu, která by byla výrazným způsobem vhodnější.

Chtěl bych říci, že zde padlo mnoho argumentů věcných, které - podle mého názoru - je třeba zvažovat, když se mluví o sazbách z daní. Je třeba totiž vždy mít na zřeteli státní rozpočet. Neříkám, jaký státní rozpočet má být, nicméně, ať je deficitní nebo vyrovnaný, musí se říci, odkud se vezmou peníze na výdaje. Mluvil o tom můj předřečník poslanec Jurečka.

Existuje několik možností, odkud je možno tyto peníze vzít. Je to buď vnitřní nebo vnější zadlužení, nebo je to víra v okamžité zlepšení správy daní, takže se zmírněním daňových úniků vyplní mezera, nebo velmi rychlé oživení ekonomiky. Ale i na to jsou třeba velmi rychle peníze.

Chtěl bych velmi zdůraznit, že za tato všechna rozhodnutí je třeba nést politickou odpovědnost. Obávám se, že tento parlament ani ne dva měsíce před volbami nemůže nést politickou odpovědnost za tato rozhodnutí, která se týkají horizontu ne jednoho roku, ale přinejmenším dvou tří let dopředu. A to si myslím, že je hlavní argument proti tomu, abychom zde vysílali jakékoli signály.

Bylo již zde řečeno, že vzhledem k podnikatelské sféře tyto signály nejsou zdaleka tak masivní, jak vypadají. Obávám se, že to jsou pouze signály k voličům. Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem kolegovi Schneiderovi. S faktickou poznámkou sa prihlásil pán poslanec Zelenay.

Poslanec SN R. Zelenay: Vážené kolegyne a kolegovia! Myslím, že nielen kolega Senjuk už asi trpí (neviem ako to nazvať) sklerózou či senilitou, ale asi aj ja. Tiež som zabudol jeden návrh, ktorý je dôležitý. Dovoľte, aby som ho doplnil, pretože sa skutočne jedná o skupinu, na ktorej by nám malo záležať.

K § 35 - týka sa to úľav na dani pre pracovníkov s ZPS a ZPS s ťažším zdravotným postihnutím - v ods. 1 písmeno a) sa navrhuje odpočítať sumu 5 000,- Kčs aj pre pracovníkov, ktorí poberajú invalidný dôchodok, ale nemajú priznanú ZPS, a 15 000,- Kčs odpočítané za pracovníka, ktorý poberá invalidný dôchodok so zvýšením tejto zľavy. Ďakujem.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem.

Slovo má pán poslanec Wagner.

Poslanec SL J. Wagner: Dámy a pánové, omlouvám se, že krátce po svém vystoupení jsem nucen reagovat na to, co nám zde řekl pan kolega Schneider. Hovořil o politické odpovědnosti. Domnívám se, že politická odpovědnost je zcela zřetelná. Nemůže patřit celému parlamentu, musí patřit těm, kteří nesou odpovědnost za to, že řešíme daňové problémy v situaci, kdy nemůžeme mít zdroje.

Mnozí jsme již 11. července 1990, v první den projednávání vládního programu této vlády, upozorňovali, že pokud dojdeme k situaci, že budeme příliš omezovat schopnost ekonomiky fungovat, bude to mít daňové důsledky. Nebyl to tento parlament, byla to tato vláda, která měla velmi špatné předpovědi co do úbytku hospodářské aktivity a co do výpadku tvorby zdrojů. Pokles byl daleko hlubší, než předpokládala, má to daňové důsledky. Nyní se těmito důsledky bude zatěžovat obyvatelstvo i podnikatelé.

Je zde skutečně jediná varianta - riskovat, že k oživení dojde a rozejít se s politikou, která vedla ke krachu.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem, slovo má poslanec Vild.

Poslanec SN J. Vild: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, také bych reagoval na to, co řekl pan poslanec Schneider. Za poslanecký klub Občanského hnutí musím říci, že pro nás je nepřijatelná politika zvyšování zdanění, zejména vůči zahraničním podnikatelům, a k tomu v tomto zákoně dochází. To, o čem hovoříte, o politickém signálu - to je politický signál - že nechceme jít na to, abychom ukazovali směrem ven, že u nás se zvyšují daně, že jdeme tímto směrem, že nejdeme směrem oživení, směrem podpory podnikání.

Občanské hnutí nechce jít na to, že budeme zvětšovat podíl rozpočtu na hrubém domácím produktu. To je pro nás také nepřijatelné.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem, slovo má pán poslanec Schneider.

Poslanec SL J. Schneider: Jen krátce budu argumentovat. To, co zde řekl kolega Vild, je jen část návrhu Občanského hnutí. Myslím, že podstatou mé argumentace je to, že politickou odpovědnost za tato rozhodnutí - a já jsem vřele pro to, aby nový parlament přijal politickou odpovědnost za tato riskantní rozhodnutí - musí nést právě nový parlament.

Obávám se, že z hlediska podnikatelských jistot je důležité vážit i vnější rámec, to znamená stabilitu měny a nelze činit některá rozhodnutí, která by mohla omezit tento makroekonomický rámec. Vřele se přimlouvám za to, abychom tuto diskusi absolvovali, aby ji absolvovali naši nástupci, ale myslím si, že je velmi nebezpečné, a řekl bych mírně nezodpovědné, činit tak již dnes.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. S faktickou poznámkou sa prihlásil kolega Senjuk.

Poslanec SN R. Senjuk: Skutečně se omlouvám, že vystupuji, ale nechci napadat ani kolegu Vilda, ani kolegu Schneidera, jichž si velmi vážím.

Nicméně by mě zajímalo, jaké záruky byly předloženy, že stávající vládní dikce zákonů není stejně nebezpečné rozhodování a podepsání bianco šeku. Žádali jsme na našem výboru - a kolega Schneider to velice dobře ví - ekonomické bilance a záruky o tom, že takto koncipované daně nebudou riskantním krokem do prázdna. To se nám nestalo. Kde se bere ta jistota, že ta či ona daň bude právě tím nebezpečným krokem do černé díry.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: S faktickou poznámkou sa hlási kolega Ježek, potom kolega Sokol, po ňom Soukup. Je tu ešte jeden procedurálny návrh, takže musíme odhlasovať eventuálne prerušenie rozpravy.

Poslanec SL K. Ježek: Pane předsedající, vážené Federální shromáždění, nechci zde podávat pozměňovací návrhy, nechci tahat za nitky složitého mechanismu daňového systému. Chci pouze upozornit, že poměrně složitý problém daňového zákona o daních z příjmu může vést k řadě inkonzistencí.

Projednáváme zde teď znění zákona v podobě tisku 1489 a již při jeho vypracování došlo k určitým chybám. Chtěl bych upozornit zde přítomné zpravodaje, že v § 19 písm. b) je odkaz na § 18 odst. 3 - zřejmě tam má být číslo 4 - poněvadž to nedává smysl. Už se o tom mluvilo. Bylo by dobře, kdyby se tyto záležitosti podrobně upravily, poněvadž složitost zákona a spousta změn, které se v něm udělaly, mohou vést k dalším chybám.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Pán poslanec Sokol má slovo.

Poslanec SN J. Sokol: Souhlasím s kolegy, kteří jsou nespokojeni, že o daních jednáme v takto nevhodné době. Chci jenom připomenout, že jsme si ji nevybrali. Co se týká námitek o předvolebním charakteru některých vystoupení, tomu se nedá zabránit. Měl jsem dojem, jako by u některých zazníval takový tón, který zpochybňuje upřímnost těchto návrhů. Tady bych chtěl přece jenom připomenout, že jsme jako poslanci Občanského hnutí zcela věrně a důsledně podporovali vládu v celé ekonomické reformě ve všech privatizačních zákonech a že nevidím důvod, proč by se upřímnost těchto návrhů měla zpochybňovat.

Druhá věc se týká toho, co řekl pan poslanec Téra. Naprosto s ním souhlasím. Rozdíl mezi námi vidím jenom v tom, že on také jako odborník vychází z teorie hry s nulovým výsledkem. Nám se zkrátka zdá, že tato hospodářská situace hrou s nulovým výsledkem není řešitelná, že situace nemá řešení, předpokládáme-li, že koláč, který se rozděluje, zůstává stejný a že se jenom to, co se někde ubere, někde přidá. Nám se zdá, že v této chvíli je třeba vsadit na hru s nenulovým výsledkem, a to je, myslím, celý klíč k našemu sporu. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Pán poslanec Soukup.

Poslanec SL J. Soukup: Pane předsedající, dámy a pánové, možná to není zcela namístě, ale diskuse se takto vyvinula. Rád bych podotkl, že návrhy Občanského hnutí, které byly podány v debatě nad daňovými zákony, vycházejí z uceleného hospodářského programu, který byl zveřejněn již před delší dobou. Pokud byste měli zájem, jsme schopni tento program všem členům tohoto parlamentu předat k dodatečnému prostudování. Domníváme se, že to je program, který je hospodářsky a ekonomicky zodpovědný a nemohu souhlasit s tezemi, které tu kolega Schneider před chvílí pronesl. Je mi trochu líto, že diskuse od ekonomických argumentů spadla do politické roviny. Jediná naše smůla je v tom, že o daňových systémech musíme rozhodnout již nyní. Předpokládám a myslím, že se dá s dostatečnou jistotou stanovit, že jak poslanecký klub Občanské demokratické strany, tak poslanecký klub Občanského hnutí budou mít svoji kontinuitu v příštím parlamentu a s vysokou pravděpodobností se budou podílet na příští vládní koalici. Jediným rozdílem, pokud diskusi vedeme už teď, je to, že Občanské hnutí přijímá zodpovědnost, o které mluvil poslanec Schneider, již v tuto dobu. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem kolegovi Soukupovi. Pán poslanec Klaus má faktickú poznámku.

Poslanec V. Klaus: Hlásím se jako poslanec k faktické poznámce a moc prosím, aby se tyto věci nepolitizovaly. Projednáváme vládní návrh, nikoliv návrh některé politické strany. Je to vládní návrh, který je kompromisním návrhem mezi třemi vládami, kompromisním návrhem mezi našimi sociálními partnery v Radě pro hospodářskou a sociální dohodu, je to výsledek mnohaměsíčního, víceméně dvouletého projednávání. Prohlašuji, že Občanské hnutí má většinu ve vládě, 7 ministrů ve vládě hlasovalo pro vládní návrh, takže je potřeba si tuto politizaci problému, která tady nastává, velmi dobře uvědomit.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Pán poslanec Schneider.

Poslanec SL J. Schneider: Jenom krátce. Pan kolega Sokol potvrdil to, co jsem říkal. Říkal, že je třeba vsadit na hru s nenulovým výsledkem. Když na něco sázím, musím nést riziko, o ničem jiném jsem nemluvil. O tom, kdo ponese rizika, kdo ponese odpovědnost, rozhodují voliči. Proto jsem mluvil o tom, že to bude až po volbách. Nechci to politizovat napříč tímto parlamentem, ale chci to politizovat v tom smyslu, že o tom měl rozhodovat příští parlament, aby mi bylo dobře rozuměno. Ještě to doplním. Nejde tady o soustavu daní a o daňový systém, ale o daňové sazby.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Pán poslanec Tichý.

Poslanec SN B. Tichý: Vážené Federální shromáždění, chtěl bych k projevu pana poslance Klause poznamenat, že odpovědnost za zákony nenese 7 ministrů OH ve vládě, nýbrž toto Federální shromáždění a ti příznivci, kteří tento zákon odsouhlasí.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Pán poslanec Wagner.

Poslanec SL J. Wagner: Dámy a pánové, je mi líto, kam debata sklouzla. Domnívám se, že i pan ministr Klaus je dobře informován o tom, jak zodpovědně všechny zde zúčastněné politické strany při projednávání v gesčních výborech postupovaly, jak se snažily nepolitizovat problém a jak se jednalo věcně. Domnívám se, že to potvrdí i pan ministr. Kývá hlavou, že ano. Doufám, že zakývá i podruhé, což už nebude pro něj tak příjemné.

Pan ministr otevřel onu politizaci problému sám, když na veřejném vystoupení v Ostravě oslovil nepřímo tento parlament a řekl onu domněnku, že "v předvolebním období". Pane ministře, tento parlament neměl nikdy jinou možnost, než možnost projednat to, co mu vláda předložila. Tu možnost jste dali až 13. března. Všechny daňové zákony nesou toto datum, tak jsme je dostali, měli jsme na to měsíc.

Abych tedy nemluvil o politické odpovědnosti, ale o odpovědnosti občanské, pokládám podle zákona o jednacím řádu otázku vládě České a Slovenské Federativní Republiky a očekávám, že přítomný místopředseda vlády a ministr financí odpoví, abychom nemuseli vystavovat bianco směnku.

Ptám se vás pane místopředsedo vlády a ministře financí - můžete zodpovědně říci, jaké bude daňové zatížení včetně zatížení fondového? Kolik budou muset občané této země ze svých příjmů platit na rozdíl od toho, co platí nyní? Přijde ke zvýšení či nikoliv? Zde je hlavní občanská odpovědnost naše k občanům. Před volbami blízko, či daleko. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem, teraz má slovo pán poslanec Vild, potom pán poslanec Zeman.

Poslanec SN J. Vild: Já bych se chtěl obrátit k panu ministru Klausovi. Řekl, že ministři Občanského hnutí podpořili koncepci těchto daňových zákonů. Je to pravda, ale již v české vládě se ministr Vrba stavěl proti takto vysokému zdanění.

A dále bych chtěl říci, že pan ministr sám řekl, když se jednalo o československo-německé smlouvě, že nerozumí všem slovíčkům v této smlouvě, a že se jí nezabývá, že věří jiným ministrům. Stejně tak naši ministři, kteří nejsou ekonomové, podpořili jeho koncepci v tom celku. Ale Klub Občanského hnutí na základě našich ekonomických ministrů přistupuje k tomuto problému tak, jak jsme zde tlumočili.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Teraz má slovo pán poslanec Zeman.

Poslanec SN M. Zeman: Vážení kolegové, chtěl bych nalít trochu oleje na rozbouřené vody. Domnívám se, že bychom zde neměli nespravedlivě křičet na pana ministra financí a místo toho mu uctivě poděkovat, že dnes dopoledne dal přednost československému parlamentu před mítinkem ve Vlašimi. (Smích v sále.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Konštatujem, že už ďalšie poznámky nie sú. Hlási sa pán poslanec Klaus.

Poslanec SL V. Klaus: Neodpustím si poznámku, že já jsem tady od 9.00 hodin již seděl, zatímco pan poslanec Zeman přišel asi v 10.17 hodin do tohoto sálu. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Keďže ďalšie prihlášky do rozpravy neboli, predkladám vám, vážené Federálne zhromaždenie, procedurálny návrh, ktorý predložil pán poslanec Wagner.

Ešte sa hlási pán poslanec Doksanský s faktickou poznámkou.

Poslanec SL J. Doksanský: Dobrý den, milé paní poslankyně, vážení páni poslanci. Já bych rád nasměroval vaši pozornost poněkud jinam.

V rozpravě k zákonu o dani z příjmů včera i dnes zazněla řada návrhů týkajících se daňových úlev pro zdravotně postižené občany. Objektivně vzato jsem přesvědčen o tom, že mnohé z těchto návrhů budou průchodné tímto parlamentem a že budou přijatelné i pro fedeerální vládu, jiné třeba poněkud méně.

Já bych v této souvislosti rád řekl jenom to, že jakákoliv výhoda, kterou budou naši zdravotně postižení občané mít v oblasti daňových úlev není výhodou, ale že se vlastně jedná o zmírňování důsledků handicapu, že tak je třeba tuto věc chápat.

Chtěl bych vám říci, že většina zdravotně postižených lidí by s velkou radostí vyměnila jakékoliv úlevy, jakékoliv výhody za zdraví. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Doksanskému. Pýtam sa, či chce ešte niekto vystúpiť v rozprave. Pán poslanec Ruml.

Poslanec SL J. Ruml: Já mám jenom malou poznámku. Je mi líto, že se tato debata takovýmto způsobem politizuje a mám jenom jednu otázku. Smím, prosím vás, jako nezávislý a nekandidující pro tento daňový systém hlasovat?

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Sú ešte nejaké ďalšie pripomienky, alebo sa chce ešte niekto vyjadriť? Nie je tomu tak. Takže v tejto časti by sme mohli rozpravu uzatvoriť, ale je tu procedurálny návrh pána poslanca Wagnera, ktorý žiada, aby rozprava o návrhu zákona o dani z príjmu sa prerušila a obnovila bezprostredne po hlasovaní o návrhoch zákonov o daniach z pridanej hodnoty a o dani spotrebnej. Prosím, pán poslanec, aby ste stručne odôvodnili tento procedurálny návrh. Budeme o ňom hlasovať.

Poslanec SL J. Wagner: Dámy a pánové, my jsme v gesčních výborech projednávali obdobným způsobem všechny 3 návrhy daňových zákonů. A dospěli jsme k obdobnému postupu, jaký navrhujeme zde. Dá se předpokládat, že u obou prvních zákonů - návrhu zákona o daních z přidané hodnoty i u daních spotřebních - může dojít při hlasování o pozměňujících návrzích k takovému variantnímu řešení, na které nebylo možno reagovat neboť nikdo nepovažoval za nutné reagovat do této chvíle, protože nepředpokládal přijetí takovéto varianty. Abychom neschválili zcela odlišnou logiku jednoho či druhého, považuji za vhodné, abychom si nechali otevřenou možnost event. ještě předložit pozměňovací návrhy odpovídající logice, v jaké budou schváleny první dva zákony. Takže doporučuji hlasovat o prvních dvou, poté obnovit rozpravu, pokud někdo takovýto návrh podá, a pokud bude pociťovat potřebu zasáhnout ještě dalším návrhem. Pokud by někdo chtěl ještě předložit další návrh a obnovit rozpravu. Pokud nebudou návrhy, samozřejmě rozprava není potřeba, ale posoudit, zda to bude nebo nebude potřeba, je skutečně možno až po hlasování o prvních dvou návrzích. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Budeme hlasovať o tomto procedurálnom návrhu, ktorý predniesol pán poslanec Wagner. Inak by sme mali rozpravu podľa Zákona o rokovacom poriadku ukončiť. S ohľadom na tento charakter, ktorý tu bol, myslím, odôvodnený, prosím, aby ste sa vyjadrili hlasovaním. Vysvetľujem to teda tak, že potom by boli prijaté len pozmeňujúce návrhy, ktoré by mali vzťah k prijatým zákonom o dani z pridanej hodnoty, prípadne o daniach spotrebných.

Ešte sa k tomu chce vyjadriť pán minister poznámkou. Prosím.

Místopředseda vlády a ministr financí ČSFR V. Klaus: Já jako předkladatel proti tomu samozřejmě nic nemám, protože správné by stejně bylo bývalo projednávat nejprve zákon o dani z přidané hodnoty, schválit ho, potom teprve další zákony. V tomto smyslu je to samozřejmě pouze technickou záležitostí. Já ovšem mám jednu doplňující poznámku.

Myšlenka, jak omezit další projednávání, pouze na pozměňující návrhy, vztahující se k přijetí, či nepřijetí tohoto zákona je složitá. Budeme-li to interpretovat extenzívně, pak každý návrh na snižování daňových sazeb je vlastně návrhem reagujícím na schválení o dani z přidané hodnoty. Takže to bychom se museli nějak přátelsky dohodnout, že opravdu zúžíme další diskusní příspěvky.

Jinak předkládám své zásadní vystoupení na závěr této diskuse, ale jestli se pouze přesouvá, tak proti tomu nic nemám.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP