Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Prosím pána poslanca
Schneidera o príspevok do rozpravy.
Poslanec SL J. Schneider: Pane předsedo, pane předsedající,
dámy a pánové, myslím, že to
byl dr. Kramář, který při diskusi
před druhou světovou válkou o tom, jak dlouhé
má být funkční období parlamentu,
argumentoval pro delší, šestileté funkční
období zhruba tímto způsobem: První
rok fungování parlamentu je poznamenán tím,
že parlament se sehrává a nefunguje tak, jak
by měl. Poslední rok jeho fungování
je předznamenán blížícími
se volbami. Obávám se, že když toto schéma
aplikujeme na náš parlament, tak náš parlament
nemohl fungovat nikdy dobře.
Obávám se, že z tohoto hlediska je pro schvalování
daňových zákonů nejméně
vhodná doba. Ale, jak už jsem řekl, v těch
dvou letech bychom asi těžko hledali dobu, která
by byla výrazným způsobem vhodnější.
Chtěl bych říci, že zde padlo mnoho
argumentů věcných, které - podle mého
názoru - je třeba zvažovat, když se mluví
o sazbách z daní. Je třeba totiž vždy
mít na zřeteli státní rozpočet.
Neříkám, jaký státní
rozpočet má být, nicméně, ať
je deficitní nebo vyrovnaný, musí se říci,
odkud se vezmou peníze na výdaje. Mluvil o tom můj
předřečník poslanec Jurečka.
Existuje několik možností, odkud je možno
tyto peníze vzít. Je to buď vnitřní
nebo vnější zadlužení, nebo je
to víra v okamžité zlepšení správy
daní, takže se zmírněním daňových
úniků vyplní mezera, nebo velmi rychlé
oživení ekonomiky. Ale i na to jsou třeba velmi
rychle peníze.
Chtěl bych velmi zdůraznit, že za tato všechna
rozhodnutí je třeba nést politickou odpovědnost.
Obávám se, že tento parlament ani ne dva měsíce
před volbami nemůže nést politickou
odpovědnost za tato rozhodnutí, která se
týkají horizontu ne jednoho roku, ale přinejmenším
dvou tří let dopředu. A to si myslím,
že je hlavní argument proti tomu, abychom zde vysílali
jakékoli signály.
Bylo již zde řečeno, že vzhledem k podnikatelské
sféře tyto signály nejsou zdaleka tak masivní,
jak vypadají. Obávám se, že to jsou
pouze signály k voličům. Děkuji za
pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem kolegovi Schneiderovi. S faktickou poznámkou
sa prihlásil pán poslanec Zelenay.
Poslanec SN R. Zelenay: Vážené kolegyne a kolegovia!
Myslím, že nielen kolega Senjuk už asi trpí
(neviem ako to nazvať) sklerózou či senilitou,
ale asi aj ja. Tiež som zabudol jeden návrh, ktorý
je dôležitý. Dovoľte, aby som ho doplnil,
pretože sa skutočne jedná o skupinu, na ktorej
by nám malo záležať.
K § 35 - týka sa to úľav na dani pre pracovníkov
s ZPS a ZPS s ťažším zdravotným postihnutím
- v ods. 1 písmeno a) sa navrhuje odpočítať
sumu 5 000,- Kčs aj pre pracovníkov, ktorí
poberajú invalidný dôchodok, ale nemajú
priznanú ZPS, a 15 000,- Kčs odpočítané
za pracovníka, ktorý poberá invalidný
dôchodok so zvýšením tejto zľavy.
Ďakujem.
Slovo má pán poslanec Wagner.
Poslanec SL J. Wagner: Dámy a pánové, omlouvám
se, že krátce po svém vystoupení jsem
nucen reagovat na to, co nám zde řekl pan kolega
Schneider. Hovořil o politické odpovědnosti.
Domnívám se, že politická odpovědnost
je zcela zřetelná. Nemůže patřit
celému parlamentu, musí patřit těm,
kteří nesou odpovědnost za to, že řešíme
daňové problémy v situaci, kdy nemůžeme
mít zdroje.
Mnozí jsme již 11. července 1990, v první
den projednávání vládního programu
této vlády, upozorňovali, že pokud dojdeme
k situaci, že budeme příliš omezovat schopnost
ekonomiky fungovat, bude to mít daňové důsledky.
Nebyl to tento parlament, byla to tato vláda, která
měla velmi špatné předpovědi
co do úbytku hospodářské aktivity
a co do výpadku tvorby zdrojů. Pokles byl daleko
hlubší, než předpokládala, má
to daňové důsledky. Nyní se těmito
důsledky bude zatěžovat obyvatelstvo i podnikatelé.
Je zde skutečně jediná varianta - riskovat,
že k oživení dojde a rozejít se s politikou,
která vedla ke krachu.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem, slovo má poslanec Vild.
Poslanec SN J. Vild: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, také bych reagoval
na to, co řekl pan poslanec Schneider. Za poslanecký
klub Občanského hnutí musím říci,
že pro nás je nepřijatelná politika
zvyšování zdanění, zejména
vůči zahraničním podnikatelům,
a k tomu v tomto zákoně dochází. To,
o čem hovoříte, o politickém signálu
- to je politický signál - že nechceme jít
na to, abychom ukazovali směrem ven, že u nás
se zvyšují daně, že jdeme tímto
směrem, že nejdeme směrem oživení,
směrem podpory podnikání.
Občanské hnutí nechce jít na to, že
budeme zvětšovat podíl rozpočtu na hrubém
domácím produktu. To je pro nás také
nepřijatelné.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem, slovo má pán poslanec
Schneider.
Poslanec SL J. Schneider: Jen krátce budu argumentovat.
To, co zde řekl kolega Vild, je jen část
návrhu Občanského hnutí. Myslím,
že podstatou mé argumentace je to, že politickou
odpovědnost za tato rozhodnutí - a já jsem
vřele pro to, aby nový parlament přijal politickou
odpovědnost za tato riskantní rozhodnutí
- musí nést právě nový parlament.
Obávám se, že z hlediska podnikatelských
jistot je důležité vážit i vnější
rámec, to znamená stabilitu měny a nelze
činit některá rozhodnutí, která
by mohla omezit tento makroekonomický rámec. Vřele
se přimlouvám za to, abychom tuto diskusi absolvovali,
aby ji absolvovali naši nástupci, ale myslím
si, že je velmi nebezpečné, a řekl bych
mírně nezodpovědné, činit tak
již dnes.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. S faktickou poznámkou sa prihlásil
kolega Senjuk.
Poslanec SN R. Senjuk: Skutečně se omlouvám,
že vystupuji, ale nechci napadat ani kolegu Vilda, ani kolegu
Schneidera, jichž si velmi vážím.
Nicméně by mě zajímalo, jaké
záruky byly předloženy, že stávající
vládní dikce zákonů není stejně
nebezpečné rozhodování a podepsání
bianco šeku. Žádali jsme na našem výboru
- a kolega Schneider to velice dobře ví - ekonomické
bilance a záruky o tom, že takto koncipované
daně nebudou riskantním krokem do prázdna.
To se nám nestalo. Kde se bere ta jistota, že ta či
ona daň bude právě tím nebezpečným
krokem do černé díry.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: S faktickou poznámkou sa hlási kolega
Ježek, potom kolega Sokol, po ňom Soukup. Je tu ešte
jeden procedurálny návrh, takže musíme
odhlasovať eventuálne prerušenie rozpravy.
Poslanec SL K. Ježek: Pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
nechci zde podávat pozměňovací návrhy,
nechci tahat za nitky složitého mechanismu daňového
systému. Chci pouze upozornit, že poměrně
složitý problém daňového zákona
o daních z příjmu může vést
k řadě inkonzistencí.
Projednáváme zde teď znění zákona
v podobě tisku 1489 a již při jeho vypracování
došlo k určitým chybám. Chtěl
bych upozornit zde přítomné zpravodaje, že
v § 19 písm. b) je odkaz na § 18 odst. 3 - zřejmě
tam má být číslo 4 - poněvadž
to nedává smysl. Už se o tom mluvilo. Bylo
by dobře, kdyby se tyto záležitosti podrobně
upravily, poněvadž složitost zákona a
spousta změn, které se v něm udělaly,
mohou vést k dalším chybám.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Pán poslanec Sokol má slovo.
Poslanec SN J. Sokol: Souhlasím s kolegy, kteří
jsou nespokojeni, že o daních jednáme v takto
nevhodné době. Chci jenom připomenout, že
jsme si ji nevybrali. Co se týká námitek
o předvolebním charakteru některých
vystoupení, tomu se nedá zabránit. Měl
jsem dojem, jako by u některých zazníval
takový tón, který zpochybňuje upřímnost
těchto návrhů. Tady bych chtěl přece
jenom připomenout, že jsme jako poslanci Občanského
hnutí zcela věrně a důsledně
podporovali vládu v celé ekonomické reformě
ve všech privatizačních zákonech a že
nevidím důvod, proč by se upřímnost
těchto návrhů měla zpochybňovat.
Druhá věc se týká toho, co řekl
pan poslanec Téra. Naprosto s ním souhlasím.
Rozdíl mezi námi vidím jenom v tom, že
on také jako odborník vychází z teorie
hry s nulovým výsledkem. Nám se zkrátka
zdá, že tato hospodářská situace
hrou s nulovým výsledkem není řešitelná,
že situace nemá řešení, předpokládáme-li,
že koláč, který se rozděluje,
zůstává stejný a že se jenom
to, co se někde ubere, někde přidá.
Nám se zdá, že v této chvíli
je třeba vsadit na hru s nenulovým výsledkem,
a to je, myslím, celý klíč k našemu
sporu. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Pán poslanec Soukup.
Poslanec SL J. Soukup: Pane předsedající,
dámy a pánové, možná to není
zcela namístě, ale diskuse se takto vyvinula. Rád
bych podotkl, že návrhy Občanského hnutí,
které byly podány v debatě nad daňovými
zákony, vycházejí z uceleného hospodářského
programu, který byl zveřejněn již před
delší dobou. Pokud byste měli zájem,
jsme schopni tento program všem členům tohoto
parlamentu předat k dodatečnému prostudování.
Domníváme se, že to je program, který
je hospodářsky a ekonomicky zodpovědný
a nemohu souhlasit s tezemi, které tu kolega Schneider
před chvílí pronesl. Je mi trochu líto,
že diskuse od ekonomických argumentů spadla
do politické roviny. Jediná naše smůla
je v tom, že o daňových systémech musíme
rozhodnout již nyní. Předpokládám
a myslím, že se dá s dostatečnou jistotou
stanovit, že jak poslanecký klub Občanské
demokratické strany, tak poslanecký klub Občanského
hnutí budou mít svoji kontinuitu v příštím
parlamentu a s vysokou pravděpodobností se budou
podílet na příští vládní
koalici. Jediným rozdílem, pokud diskusi vedeme
už teď, je to, že Občanské hnutí
přijímá zodpovědnost, o které
mluvil poslanec Schneider, již v tuto dobu. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem kolegovi Soukupovi. Pán poslanec
Klaus má faktickú poznámku.
Poslanec V. Klaus: Hlásím se jako poslanec k faktické
poznámce a moc prosím, aby se tyto věci nepolitizovaly.
Projednáváme vládní návrh,
nikoliv návrh některé politické strany.
Je to vládní návrh, který je kompromisním
návrhem mezi třemi vládami, kompromisním
návrhem mezi našimi sociálními partnery
v Radě pro hospodářskou a sociální
dohodu, je to výsledek mnohaměsíčního,
víceméně dvouletého projednávání.
Prohlašuji, že Občanské hnutí má
většinu ve vládě, 7 ministrů
ve vládě hlasovalo pro vládní návrh,
takže je potřeba si tuto politizaci problému,
která tady nastává, velmi dobře uvědomit.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Pán poslanec Schneider.
Poslanec SL J. Schneider: Jenom krátce. Pan kolega Sokol
potvrdil to, co jsem říkal. Říkal,
že je třeba vsadit na hru s nenulovým výsledkem.
Když na něco sázím, musím nést
riziko, o ničem jiném jsem nemluvil. O tom, kdo
ponese rizika, kdo ponese odpovědnost, rozhodují
voliči. Proto jsem mluvil o tom, že to bude až
po volbách. Nechci to politizovat napříč
tímto parlamentem, ale chci to politizovat v tom smyslu,
že o tom měl rozhodovat příští
parlament, aby mi bylo dobře rozuměno. Ještě
to doplním. Nejde tady o soustavu daní a o daňový
systém, ale o daňové sazby.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Pán poslanec Tichý.
Poslanec SN B. Tichý: Vážené Federální
shromáždění, chtěl bych k projevu
pana poslance Klause poznamenat, že odpovědnost za
zákony nenese 7 ministrů OH ve vládě,
nýbrž toto Federální shromáždění
a ti příznivci, kteří tento zákon
odsouhlasí.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Pán poslanec Wagner.
Poslanec SL J. Wagner: Dámy a pánové, je
mi líto, kam debata sklouzla. Domnívám se,
že i pan ministr Klaus je dobře informován
o tom, jak zodpovědně všechny zde zúčastněné
politické strany při projednávání
v gesčních výborech postupovaly, jak se snažily
nepolitizovat problém a jak se jednalo věcně.
Domnívám se, že to potvrdí i pan ministr.
Kývá hlavou, že ano. Doufám, že
zakývá i podruhé, což už nebude
pro něj tak příjemné.
Pan ministr otevřel onu politizaci problému sám,
když na veřejném vystoupení v Ostravě
oslovil nepřímo tento parlament a řekl onu
domněnku, že "v předvolebním období".
Pane ministře, tento parlament neměl nikdy jinou
možnost, než možnost projednat to, co mu vláda
předložila. Tu možnost jste dali až 13.
března. Všechny daňové zákony
nesou toto datum, tak jsme je dostali, měli jsme na to
měsíc.
Abych tedy nemluvil o politické odpovědnosti, ale
o odpovědnosti občanské, pokládám
podle zákona o jednacím řádu otázku
vládě České a Slovenské Federativní
Republiky a očekávám, že přítomný
místopředseda vlády a ministr financí
odpoví, abychom nemuseli vystavovat bianco směnku.
Ptám se vás pane místopředsedo vlády
a ministře financí - můžete zodpovědně
říci, jaké bude daňové zatížení
včetně zatížení fondového?
Kolik budou muset občané této země
ze svých příjmů platit na rozdíl
od toho, co platí nyní? Přijde ke zvýšení
či nikoliv? Zde je hlavní občanská
odpovědnost naše k občanům. Před
volbami blízko, či daleko. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem, teraz má slovo pán poslanec
Vild, potom pán poslanec Zeman.
Poslanec SN J. Vild: Já bych se chtěl obrátit
k panu ministru Klausovi. Řekl, že ministři
Občanského hnutí podpořili koncepci
těchto daňových zákonů. Je
to pravda, ale již v české vládě
se ministr Vrba stavěl proti takto vysokému zdanění.
A dále bych chtěl říci, že pan
ministr sám řekl, když se jednalo o československo-německé
smlouvě, že nerozumí všem slovíčkům
v této smlouvě, a že se jí nezabývá,
že věří jiným ministrům.
Stejně tak naši ministři, kteří
nejsou ekonomové, podpořili jeho koncepci v tom
celku. Ale Klub Občanského hnutí na základě
našich ekonomických ministrů přistupuje
k tomuto problému tak, jak jsme zde tlumočili.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Teraz má slovo pán poslanec Zeman.
Poslanec SN M. Zeman: Vážení kolegové,
chtěl bych nalít trochu oleje na rozbouřené
vody. Domnívám se, že bychom zde neměli
nespravedlivě křičet na pana ministra financí
a místo toho mu uctivě poděkovat, že
dnes dopoledne dal přednost československému
parlamentu před mítinkem ve Vlašimi. (Smích
v sále.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Konštatujem, že už ďalšie
poznámky nie sú. Hlási sa pán poslanec
Klaus.
Poslanec SL V. Klaus: Neodpustím si poznámku, že
já jsem tady od 9.00 hodin již seděl, zatímco
pan poslanec Zeman přišel asi v 10.17 hodin do tohoto
sálu. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Keďže ďalšie prihlášky
do rozpravy neboli, predkladám vám, vážené
Federálne zhromaždenie, procedurálny návrh,
ktorý predložil pán poslanec Wagner.
Ešte sa hlási pán poslanec Doksanský
s faktickou poznámkou.
Poslanec SL J. Doksanský: Dobrý den, milé
paní poslankyně, vážení páni
poslanci. Já bych rád nasměroval vaši
pozornost poněkud jinam.
V rozpravě k zákonu o dani z příjmů
včera i dnes zazněla řada návrhů
týkajících se daňových úlev
pro zdravotně postižené občany. Objektivně
vzato jsem přesvědčen o tom, že mnohé
z těchto návrhů budou průchodné
tímto parlamentem a že budou přijatelné
i pro fedeerální vládu, jiné třeba
poněkud méně.
Já bych v této souvislosti rád řekl
jenom to, že jakákoliv výhoda, kterou budou
naši zdravotně postižení občané
mít v oblasti daňových úlev není
výhodou, ale že se vlastně jedná o zmírňování
důsledků handicapu, že tak je třeba
tuto věc chápat.
Chtěl bych vám říci, že většina
zdravotně postižených lidí by s velkou
radostí vyměnila jakékoliv úlevy,
jakékoliv výhody za zdraví. Děkuji
vám za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Doksanskému. Pýtam
sa, či chce ešte niekto vystúpiť v rozprave.
Pán poslanec Ruml.
Poslanec SL J. Ruml: Já mám jenom malou poznámku.
Je mi líto, že se tato debata takovýmto způsobem
politizuje a mám jenom jednu otázku. Smím,
prosím vás, jako nezávislý a nekandidující
pro tento daňový systém hlasovat?
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Sú ešte nejaké ďalšie
pripomienky, alebo sa chce ešte niekto vyjadriť? Nie
je tomu tak. Takže v tejto časti by sme mohli rozpravu
uzatvoriť, ale je tu procedurálny návrh pána
poslanca Wagnera, ktorý žiada, aby rozprava o návrhu
zákona o dani z príjmu sa prerušila a obnovila
bezprostredne po hlasovaní o návrhoch zákonov
o daniach z pridanej hodnoty a o dani spotrebnej. Prosím,
pán poslanec, aby ste stručne odôvodnili tento
procedurálny návrh. Budeme o ňom hlasovať.
Poslanec SL J. Wagner: Dámy a pánové, my
jsme v gesčních výborech projednávali
obdobným způsobem všechny 3 návrhy daňových
zákonů. A dospěli jsme k obdobnému
postupu, jaký navrhujeme zde. Dá se předpokládat,
že u obou prvních zákonů - návrhu
zákona o daních z přidané hodnoty
i u daních spotřebních - může
dojít při hlasování o pozměňujících
návrzích k takovému variantnímu řešení,
na které nebylo možno reagovat neboť nikdo nepovažoval
za nutné reagovat do této chvíle, protože
nepředpokládal přijetí takovéto
varianty. Abychom neschválili zcela odlišnou logiku
jednoho či druhého, považuji za vhodné,
abychom si nechali otevřenou možnost event. ještě
předložit pozměňovací návrhy
odpovídající logice, v jaké budou
schváleny první dva zákony. Takže doporučuji
hlasovat o prvních dvou, poté obnovit rozpravu,
pokud někdo takovýto návrh podá, a
pokud bude pociťovat potřebu zasáhnout ještě
dalším návrhem. Pokud by někdo chtěl
ještě předložit další návrh
a obnovit rozpravu. Pokud nebudou návrhy, samozřejmě
rozprava není potřeba, ale posoudit, zda to bude
nebo nebude potřeba, je skutečně možno
až po hlasování o prvních dvou návrzích.
Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Budeme hlasovať o tomto procedurálnom
návrhu, ktorý predniesol pán poslanec Wagner.
Inak by sme mali rozpravu podľa Zákona o rokovacom
poriadku ukončiť. S ohľadom na tento charakter,
ktorý tu bol, myslím, odôvodnený, prosím,
aby ste sa vyjadrili hlasovaním. Vysvetľujem to teda
tak, že potom by boli prijaté len pozmeňujúce
návrhy, ktoré by mali vzťah k prijatým
zákonom o dani z pridanej hodnoty, prípadne o daniach
spotrebných.
Ešte sa k tomu chce vyjadriť pán minister poznámkou.
Prosím.
Místopředseda vlády a ministr financí
ČSFR V. Klaus: Já jako předkladatel proti
tomu samozřejmě nic nemám, protože správné
by stejně bylo bývalo projednávat nejprve
zákon o dani z přidané hodnoty, schválit
ho, potom teprve další zákony. V tomto smyslu
je to samozřejmě pouze technickou záležitostí.
Já ovšem mám jednu doplňující
poznámku.
Myšlenka, jak omezit další projednávání,
pouze na pozměňující návrhy,
vztahující se k přijetí, či
nepřijetí tohoto zákona je složitá.
Budeme-li to interpretovat extenzívně, pak každý
návrh na snižování daňových
sazeb je vlastně návrhem reagujícím
na schválení o dani z přidané hodnoty.
Takže to bychom se museli nějak přátelsky
dohodnout, že opravdu zúžíme další
diskusní příspěvky.
Jinak předkládám své zásadní
vystoupení na závěr této diskuse,
ale jestli se pouze přesouvá, tak proti tomu nic
nemám.