Přítomno: | 138 poslanců Sněmovny lidu |
71 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice | |
67 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice |
Nepřítomní poslanci:
Sněmovny lidu:
Adámek M., Andelová, Dienstbier st., Hanák,
Jambor, Kňažko, Kos, Minka, Miller, Szöcs, Vrabec,
Záležáková
Sněmovny národů zvolení v České republice:
Grebeníček, Němec, Pernica F., Vodehnal
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské republice:
Kubíček, Mečiar, Mišura, Molnár
J., Morovič, Slota, Šedovič, Vicen
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Vážené Federálne zhromaždenie,
vážené poslankyne, vážení
poslanci, vážení hostia! Otváram tretí
deň rokovania 22. spoločnej schôdze.
Na programe máme tieto body: Dokončenie rozpravy
vládneho návrhu zákona o dani z príjmu,
vládny návrh zákona o dani z pridanej hodnoty
a hlasovanie k tomuto vládnemu návrhu, vládny
návrh zákona o spotrebných daniach a tiež
hlasovanie k tomuto návrhu, ďalej bude hlasovanie
o vládnom návrhu zákona o daniach z príjmov,
ďalej vládny návrh o investičných
spoločnostiach a investičných fondoch, po
ňom bude vládny návrh zákona o burze
cenných papierov, ďalej bude vládny návrh
zákona o použití prebytku štátneho
rozpočtu federácie za rok 1991, ďalej máme
pripravený vládny návrh zákona, ktorým
sa mení a doplňuje devízový zákon
a vládny návrh, ktorým sa predkladá
k vysloveniu súhlasu FZ ČSFR Dohoda medzi vládou
ČSFR a vládou Spojeného kráľovstva
Veľkej Británie a Severného Írska o
podpore a ochrane investícií.
Ku všetkým týmto bodom je poverený vládou
podpredseda a minister financií Václav Klaus predniesť
úvodné slovo, prípadne reagovať na vaše
pripomienky.
Dovoľte mi, aby som medzi nami privítal pána
podpredsedu vlády a ministra financií Václava
Klausa.
Teraz pokračujeme v rozprave a prerokovávaní
programu tak, ako som ho uviedol. Rozprava, ako viete, bola včera
prerušená. Sú do nej ešte prihlásení
pán poslanec Voleník, pán poslanec Kontra,
pán poslanec Hladík a pán poslanec Vrchovský.
Slovo má teraz pán poslanec Voleník. Jeho
pozmeňujúce návrhy, ako som už bol informovaný,
sú už zahrnuté v tlači, ktorú
ste dnes dostali.
Poslanec SL L. Voleník: Vážený pane
předsedající, vážené kolegyně,
vážení kolegové, vážení
hosté. Dovoluji si přednést několik
pozměňujících návrhů
k tisku 1489, který obsahuje návrh na usnesení
k vládnímu návrhu zákona o daních
z příjmů.
V první řadě bych si dovolil upozornit na
drobnost, která se týká § 15 odst. 8
a dále do určité míry koresponduje
s ustanovením § 20 odst. 4. Je to otázka těch
darů, které jsou odečitatelnou položkou
od základu daně. Mně připadá
do určité míry nemravné, aby možnost
darů byla v některých případech
vázána k určitým specifickým
účelům pouze a to pokud jde o právnické
osoby z České a Slovenské Federativní
Republiky a na druhé straně byly tyto dary neomezeny
pokud jde o vztah k obcím. Domnívám se, že
v této situaci může dojít k takovým
ne právě příjemným okolnostem
v souvislosti s tím, že kdosi, jakási právnická
osoba, popř. fyzická osoba obdaruje obec a samozřejmě
tu částku, kterou daruje obci si bude moci odečíst
od základu daně. Na druhé straně není
v tomto případě vyloučeno, pokud tato
částka není účelově
vázána resp.směrována do určitého
konkrétního charitativního cíle, že
tento podnikatel získá fakticky určité
výhody oproti jiným právnickým osobám,
které např. podnikají v tom určitém
katastrálním území obce.
Proto se domnívám, že by bylo dobré
stanovit stejné podmínky, pokud jde o dary směrované
k právnickým osobám, tak i o dary směrované
k obcím. Tím se vyloučí veškeré
možné pochybnosti, které jsem zde naznačil.
Jde o jednoduchou legislativně technickou úpravu,
která pokud jde o stanovení § 15 by se týkala
v podstatě toho, že za slovo "poskytnuty"
v té první řádce se vsunula slova
"obcí a nebo" a vypustila slova "a dále
obcím", čili text by zněl: "Od
základu daně lze odečíst hodnotu darů
poskytnutých obcím a nebo právnickým
osobám se sídlem na území České
a Slovenské Federativní Republiky na financování
vědy a vzdělání, kultury a školství,
na požární ochranu, na podporu a ochranu mládeže,
na účely sociální, zdravotnické,
ekologické, humanitární, charitativní,
náboženské pro státem uznané
církve a společnosti, tělovýchovné,
sportovní, pokud úhrnná hodnota darů
ve zdaňovacím období přesáhne
2 % ze základu daně a nebo 2 000 korun." Těm
obcím je zde umožněno, aby získaly dary
zrovna tak, jako jiné právnické osoby a do
určité míry je to i opatření,
které je restriktivní, pokud jde o možnosti
odečítat některé tyto dary právě
od základu daně. Myslím si, že to je
žádoucí v tom pozitivním směru.
Obdobné ustanovení by bylo i v § 20, kde by
se za slovo "poskytnutých" vkládala slova
"obcím anebo" a vypustila by se slova "a
dále obcím", stejně tak jako se tato
slova vypustí v § 15 odst. 8.
Další pozměňující návrh,
který koresponduje v zásadě s usnesením
výboru pro životní prostředí,
se týká § 35 odst. 1. Tam se jedná o
otázku snížení daně o částky
za pracovníka se změněnou pracovní
schopností, resp. za pracovníka se změněnou
pracovní schopností s těžším
zdravotním postižením. Tuto otázku jsem
konzultoval dost široce a sám mám v této
oblasti dosti specifické zkušenosti. Je jednoznačně
evidentní, že částka jak 5 000 Kčs
u písm. a), tak 15 000 Kčs u písm. b) je
částka, která je pouze takovou krásnou
chimérou, ale reálný důsledek působení
tohoto ustanovení je velice mlhavý a spíš
jenom snem.
Proto se domnívám, že by bylo vhodné
tyto částky zreálnit. Koneckonců je
to i tím směrem, kterým bychom chtěli
do budoucnosti zaměřit právě sociální
politiku, kde bychom pokud možno omezili přímou
ingerenci státu do těchto určitých
sociálních oblastí, a naopak bychom vytvořili
prostor pro podnikání a v podstatě chování
se určitých podnikatelských subjektů
právě vstřícně ve vztahu k
takovýmto zdravotně postiženým osobám.
Proto navrhuji, aby se v písm. a) částka
5 000 Kčs nahradila částkou 20 000 Kčs
a v písm. b) částka 15 000 Kčs částkou
40 000 Kčs. Koneckonců umožní-li tato
změna zaměstnávat lidi se sníženou
pracovní schopností, resp. lidi zdravotně
těžce postižené, kteří dnes
vlastně nemají šanci vůbec se uplatnit
v pracovním životě, tito lidé tím,
že budou vydělávat, se stanou také poplatníky
a daň z jejich příjmů bude opět
směřována do státní pokladny.
V této souvislosti doporučuji zároveň
u § 39 vypustit písmeno e).
Pak bych chtěl ještě upozornit na poslední
maličkost, která se týká také
§ 20 odst. 4. Vracím se tam právě k
omezení darů, resp. odčitatelné položky
ze základu daně na 2 %, což považuji také
za nedostatečné. Doporučuji, aby číslovka
dvě byla nahrazena číslovkou pět.
Domnívám se, že gros konkrétních
částek darů, které budou směřovány
právě do charitativní oblasti, nepoplyne
od poplatníků, kteří jsou fyzickými
osobami, ale naopak, od právnických osob. Tam se
budou točit pravděpodobně ty největší
peníze. Je to zase, domnívám se, v souladu
se záměry sociální politiky, která
by měla být tou reálnou politikou budoucnosti.
Děkuji vám za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Voleníkovi. Ďalej
v našej rozprave vystúpi pán poslanec Martin
Kontra. Má slovo. Pripraví sa pán poslanec
Hladík.
Poslanec SN M. Kontra: Vážený pán predsedajúci,
vážené kolegyne poslankyne, vážení
kolegovia poslanci! Zákon o daniach z príjmov je
skutočne revolučný zásah do daňovej
sústavy, pretože nahradzuje celý rad čiastočných
daní organizácií a obyvateľstva. Ich
výpočet bol pomerne komplikovaný a spôsob
ich konštrukcie neodrážal nové postavenie
občana ako subjektu podnikateľskej činnosti.
Okrem toho zodpovednosť za plnenie daňových
povinností občanov doterajšia právna
úprava prenáša na zamestnanecké organizácie.
Je potrebné súhlasiť s prvým zo zámerov
federálnej vlády, že dane z príjmov
majú zabezpečiť pružné spojenie
príjmov rozpočtu s vývojom hrubého
domáceho produktu, zároveň možno spochybniť
druhý zámer, že sa touto úpravou má
napĺňať aj cieľ postupného znižovania
daňových príjmov na hrubom domácom
produkte. Zatiaľ to daňové sadzby,hlavne pri
vyšších rodinných príjmoch, nepotvrdzujú.
Doterajšie skúsenosti z daní z príjmu
obyvateľstva, poprípade z príjmov z literárnej
a umeleckej činnosti potvrdzujú, že nestačí
mať len dobre konštruovanú daň ako nástroj
fiškálnej politiky štátu, ale aj účinných
sankčných opatrení. A na túto druhú
stránku sme doteraz najviac doplácali a vytvárali
podmienky pre nelegálne podnikateľské činnosti,
a tým aj daňové úniky.
Keď vychádzame zo súčasných politických
prúdov v ekonomickom myslení a od nich odvodených
koncepcií hospodárskej politiky, je treba zdôrazniť,
že ako predstavitelia tzv. novej ekonómie, ktorí
vychádzajú z tradičných kynesovských
nástrojov, rovnako odmietajú progresívne
zdaňovanie dôchodkov, pretože to brzdí
podnety k podnikaniu a protirečí individuálnej
slobode.
Preto sme boli v posledných rokoch svedkami daňových
reforiem vo väčšine ekonomicky vyspelých
štátov, s cieľom znížiť celkové
daňové zaťaženie poplatníkov. Napríklad
americký ekonóm Friedmann navrhol dokonca zaviesť
aj takzvanú negatívnu (zápornú) dôchodkovú
daň, ktorá mala nahradiť všetky doterajšie
sociálne programy. Išiel až tak ďaleko,
že navrhoval, aby rodinám, ktorých príjem
je pod určitou hranicou spoločensky prijateľnej
chudoby, štát poskytol príspevok, s ktorým
by voľne disponovali.
Pripravovaná daňová reforma u nás
tento cieľ našťastie nesleduje, pretože odvodové
povinnosti zostávajú približne na rovnakej
úrovni ako doteraz.
Cieľ, ktorý si reforma dala, to je zjednotenie zdaňovania
všetkých druhov príjmov fyzických a
právnických osôb, je prinajmenšom sporný.
Pokus priblížiť sa touto daňovou reformou
daňovej sústave Európskych spoločenstiev
je problematický, pretože práve medzi jednotlivými
štátmi je možné pozorovať značné
rozdiely v úrovni zdaňovania, v najvyššej
a najnižšej sadzbe a v počte rozpätia sadzieb
podľa toho, aké miesto daňovej politike jednotlivé
štáty pripisujú v ich celkovej hospodárskej
politike.
Dôležitým atribútom daňových
sústav vyspelých trhových ekonomík
je princíp relatívnej stálosti ich pravidiel.
Preto by možnosť, aby národné rady oboch
republík mohli meniť sadzby priamych daní až
o desať bodov, mala byť v návrhu obmedzená
na celý kalendárny rok.
Obdobné zmeny pravidiel, spadajúce do kompetencií
federálnej vlády by, sa mali rovnako vyhlasovať
na celý kalendárny rok.
K otázke zdanenia pracujúcich dôchodcov je
treba povedať, že starobný dôchodok, vyplácaný
z Fondu sociálneho poistenia, nie je zdaňovaný,
čím by sa dali ospravedlniť vyššie
sadzby dane z príjmov zo závislej práce pracujúcich
dôchodcov, ale rozhodne nie vo výške 132 percent.
Znižuje sa tým zároveň záujem
o súbeh práce a starobného dôchodku.
K tejto otázke prišlo na adresu poslancov nemálo
kritických listov od samotných dôchodcov.
Na druhej strane je problematické ustanovenie, podľa
ktorého sa má pracujúcim dôchodcom
zrážať z ich mzdy poistné vo výške
14 % s argumentáciou, že sa jedná o zdroj pre
vyplácanie dávok v nemoci, ďalšie možnosti
čerpania, pretože platenie poistného nemá
vplyv na zvýšenie dôchodku, ani na vznik práva
na podporu v nezamestnanosti. Ustanovenie tým porušuje
všeobecný poisťovací princíp, že
kto do poistného fondu prispieva, môže z neho
aj čerpať.
V otázke daňového zaťaženia sú
znevýhodnení rozvedení občania, ktorí
platia výživné na deti z predchádzajúceho
manželstva. Nový návrh dane totiž zohľadňuje
len deti v priamej starostlivosti poplatníka, a tým
vytvára tlak na znižovanie výšky výživného
plateného na ostatné deti, čo sa prejaví
hlavne v podmienkach rastu životných nákladov.
V dôsledku toho sa zhorší postavenie neúplných
rodín a vzrastie tlak na sociálne výdavky
zo štátneho rozpočtu.
Pokiaľ ide o zdaňovanie tvorivých pracovníkov,
zrušenie dane z literárnej a umeleckej činnosti
a zaradenie tvorivých pracovníkov do vyšších
sadzieb dane z príjmov povedie k znevýhodneniu týchto
pracovníkov voči zdaneniu ostatných fyzických
osôb, pokiaľ základ dane nepresahuje 120 000,-
Kčs.
Zdanenie úrokov a prémií z úsporných
vkladov je vo vyspelých trhových ekonomikách
zahrňované do špecifickej dane, nazývanej
daň z výnosu kapitálu. Zahrnutie týchto
položiek do dane z príjmov je motivované snahou
nepreferovať úsporné dane pred vkladmi do finančného
kapitálu.
Teraz niekoľko konkrétnych pripomienok. K § 2
ods. 1 a § 17 ods. 1. žiadam doplniť odsek: "Poplatníci
daní sú aj vnútorné organizačné
jednotky, organizačné zložky podniku a podnik
poplatníka, ak je ich sídlo na území
inej republiky, než je sídlo materskej organizácie."
V nadväznosti na uvedené je potrebné doplniť
odvolania pod čiarou, a to v § 2 na odvolanie k §
17, § 18 zákona č. 455/1990 Zb. o živnostenskom
podnikaní a v § 17 na § 10 zákona č.
111/1990 Zb. o štátnom podniku a § 5, §
6 a § 7 Obchodného zákonníka.
Po druhé - v § 7 ods. 2 navrhujem uplatniť výdavky
percentom z príjmov takto: a) zo živočíšnej
výroby, chovu domácich zvierat, akvarijných
a terárijných živočíchov - 55
%, b) z pestovania zvláštnych kultúr - 45 %,
c) z ostatnej poľnohospodárskej výroby, odpredaja
preparovaných zvierat, z prechodného ubytovania,
prenechania časti bytu k trvalému bývaniu,
využitia zbierok a cenných predmetov - 40%, d) z podnikateľskej
činnosti a z prenájmu budov, pokiaľ sa neuplatnia
výdaje podľa písmena a) a c) - 30 %, e) v ostatných
prípadoch - 10 %.
Po tretie - v § 39 písmeno a) žiadame umožniť
nielen zvýšenie sadzieb dane o 10 bodov, ale aj o
ich zníženie o 5 bodov. Ďakujem za pozornosť.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Kontrovi. Ďalej bude
hovoriť v rozprave pán poslanec Hladík. Prosím
ho, aby sa ujal slova.
Poslanec SN J. Hladík: Vážený pane předsedo,
pane předsedající, vážené
dámy, vážení pánové, dovolte
mi přednést tyto pozměňující
návrhy:
První pozměňující návrh
- bude v § 20 odst. 4: Od základu daně lze
odečíst hodnotu daru v minimální výši
2 000 Kčs právnickým osobám se sídlem
na území ČSFR na financování
:
a) vzdělání, účely sociální
a zdravotnické, ekologické a dary od... ve výši
10 procent základu daně, b) požární
ochrany, záchranářské činnosti
a podporu a ochranu mládeže, účely humanitární,
náboženské, pro státně uznané
církve a náboženské společnosti,
kulturní, tělovýchovné a sportovní
do výše 8 procent základu daně,
c) maximální částka odečitatelná
od základu daně podle písm. a) a b) v úhrné
hodnotě nesmí přesáhnout 15 procent.
To byl první pozměňující návrh.
Druhý pozměňující návrh
- v § 24 odst. 2 zařadit nové písm.
za b) ve znění: Příjmy ze zemědělské
výroby vynaložené na nákup akcií
podniků zemědělského nákupu
a zpracovatelského průmyslu ve vlastnictví
Fondu národního majetku určených pro
zemědělskou prvovýrobu. Zdůvodnění:
Je v zájmu státu, aby rozhodujícími
akcionáři u zpracovatelského průmyslu
byli podnikatelé v oblasti zemědělské
prvovýroby. To má přímý dopad
na snížení cenové hladiny a omezení
přerozdělovacích procesů prostřednictvím
státního aparátu. Tržby ze zemědělské
výroby činily v průměru na 1 ha 23
000 korun, výdaje obyvatelstva na potraviny v přepočtu
na 1 ha činily 323 000 korun. Toto rozpětí
v tržbách prvovýrobců a zpracovatelů,
včetně obchodu může být snížené.
V paragrafu 7 odst. 7 písm. a) doporučuji nahradit
text novým zněním: 85 procent ze živočišné
a 75 procent ze speciální rostlinné a 65
procent z rostlinné zemědělské výroby
a 50 procent z lesního a vodního hospodářství
po dobu tří let, pokud nebude dosažen příjem
ve zdaňovacím období vyšší
než jeden a půl milionu korun. Odůvodnění:
V současné době se restituovaného
majetku ujímají především starší
lidé, kterým je třeba poskytnout určitý
čas na to, aby se naučili jednoduché účetnictví.
Toto ustanovení nevede k daňovému úniku,
protože náklady v zemědělské
výrobě jsou minimální o 10 bodů
vyšší než jinde.
Poslední pozměňovací návrh
se týká § 4 odstavec b), kde v první
větě navrhuji vypustit tečku a doplnit za
slova "po dobu pěti let" slova "a příjmy
z prodeje nemovitostí nabytých děděním
nebo darováním, pokud nedošlo k převodu
vlastnických práv po dobu pěti let před
prodejem".
To je všechno, děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Hladíkovi, prosím
poslanca Vrchovského o vystúpenie, druhé
v tejto rozprave.
Poslanec SL L. Vrchovský: Pane předsedo, pane předsedající,
dámy a pánové, dovolte, abych velmi stručně
upozornil, že v návrhu zákona o daních
z příjmů ve výčtu výdajů
je sice v § 24 odstavec 2 uvažováno o tvorbě
rezervy nákladů u pojišťoven ke krytí
závazků z pojistných smluv, zmíněný
odstavec § 24 však zcela pomíjí jednoznačně
potřebnou nutnost tvorby finančních prostředků
sloužících k úhradě důlních
škod a sanaci následků báňské
činnosti. Dovoluji si upozornit na ustanovení §
31 horního zákona, jímž je organizace
povinna k sanaci všech pozemků dotčených
těžbou vytvářet rezervu finančních
prostředků na vrub nákladů.
Doporučuji v zájmu podnikatelské zodpovědnosti,
aby přepracovaný zákon o dani z příjmů
respektoval tato ustanovení horního zákona
a umožnil pro zahlazení následků důlní
činnosti tvořit na úrovni podnikatelských
subjektů rezervu finančních prostředků
na vrub nákladů a navrhuji do § 24 odstavec
2 zařadit nové písmeno h) ve znění:
"Náklady sloužící k úhradě
důlních škod a sanaci následků
báňské činnosti s odkazem na §
31 odstavec 6 horního zákona."
Ostatní písmena by se pak posunula. Děkuji
za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem kolegovi Vrchovskému, teraz vystúpi
pán poslanec Sokol, po ňom ako posledný písomne
prihlásený vystúpi pán poslanec Senjuk.
Poslanec SN J. Sokol: Vážený pane předsedo,
vážený pane předsedající,
dámy a pánové. Ke všem splněným
snům těchto prvních dvou let parlamentní
demokracie přibývá v tyto dny další.
Parlament jedná o daních. Často se mluví
a píše o tom, že naše demokracie je slabá,
křehká a nezralá. Dovolím si tvrdit,
že už není. Že rychle a dobře dozrává.
Parlament se čím dál tím víc
zabývá věcmi, kterými se zabývat
má, a to způsobem, který mu přísluší.
Včera tu před poloprázdnou sněmovnou,
která též patří ke standardu
parlamentní demokracie, vystoupili moji kolegové
z Občanského hnutí a předložili
zásadní návrhy. Obsah a meritum těchto
návrhů nikdo podle mého názoru vážně
nezpochybnil. Námitky byly námitkami odborníků
- technokratů, kteří odkazují poslance
do patřičných mezí a zdůrazňují
naši odbornou nezpůsobilost. I tím se dostáváme
na úroveň dnešních parlamentních
debat v zemích s delší tradicí. I tam
se vedou i dnes velké spory a námitky odborníků
proti laickému rozhodování parlamentů
jsou jedním z nebezpečí, která hrozí
skutečnému parlamentarismu.
Nejsem, jak víte, ekonom. Ale domnívám se,
že o tom, jak funguje lidská společnost a jak
to v ní chodí, přece jen něco vím.
Rád bych poukázal na psychologickou, chcete-li
sociálně psychologickou stránku každého
hospodářského života. To, jak lidé
jednají, co si myslí, co očekávají,
čeho se bojí, má na jejich chování
- a to i hospodářské - obrovský vliv.
Politika je podle mého názoru řeč
o budoucnosti. O tom, co se nedá prostě spočítat.
A parlament je tu k tomu, aby dával jednoduché celkové
signály pro tuto budoucnost, kterou nikdo spočítat
nedovede. Nenechme si toto základní právo
a povinnost parlamentu vzít. Nenechme si vzít odvahu
říkat občanům jasné slovo.
Spoléháme na jejich schopnosti, na jejich odvahu
a podnikavost. Nikomu neslibujeme žádné laciné
dary, ale jejich práci a jejich nápadům chceme
vytvořit co nejlepší podmínky.
A proto navrhujeme snížit nejvyšší
hranici daně z příjmů na 40 %. To
je, chcete-li signál, nebo, jak včera řekl
jeden z našich kolegů, efekt, ale právě
to je podle našeho názoru úkolem parlamentu,
a je na odbornících, aby si s tím poradili.
Děkuji vám za pozornost.