Středa 15. dubna 1992

Poslanec SN P. Gandalovič: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, v následujících 4 až 6 letech budou nuceny všechny podniky, které mají jakékoli spalovací procesy, splnit limity zákona o ovzduší. Toto je samozřejmě možné udělat několika způsoby. Buď vyměnit technologii, čistit palivo ještě před jeho spálením anebo čistit kouřové spaliny vlastně až po spálení. Pokud mám informaci z těchto energetických závodů, je možnost nahradit stávající spalovací technologie zhruba asi v jedné třetině případů. U zbývajících dvou třetin se jedná o stávající technologii, která ještě není odepsaná a bude ji nutné dále používat a doplnit zařízeními pro čištění spalin, odsířovacím zařízením, odpopílkovacím zařízením apod.

Současná ekonomická pravidla, cenová opatření apod. nejsou zcela výhodná pro pořizování těchto zařízení a ani pro návratnost přijatých úvěrů, a proto navrhuji tento pozměňovací návrh: Zařízení pro čištění spaliv včetně odsíření (obor 429) zařadit do odpisové kategorie číslo 2 - tzn. osm let a konkrétně to zařadit jako odst. c) do přílohy zákona o dani z příjmů, bod 3. Děkuji vám za pozornost.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Hlási sa pán poslanec Soldát s technickou poznámkou ešte skôr, ako vystúpi pani poslankyňa Šormová.

Poslanec SL M. Soldát: Mám procedurální návrh. S ohledem na to, že tady již padlo mnoho pozměňovacích a doplňovacích návrhů ohledně životního prostředí, mohly by se sejít výbory pro životní prostředí a tyto návrhy projednat, protože si myslím, že jednoznačný názor výborů na tuto problematiku není. Bylo by dobré, aby to projednaly ještě před tím, než to projednají garanční výbory.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Neviem, či budú garančné výbory prerokovávať tieto pozmeňovacie návrhy. Predpokladám, že sa s tým ani neráta. Nikto samozrejme výborom pre životné prostredie nebráni, aby sa zišli a prerokovali pozmeňovacie návrhy. Predpokladám, že rozhodujúca časť pozmeňovacích návrhov sa spracuje ešte dnes večer, aby sme ich mohli zajtra dostať. Zajtra bude pravdepodobne rozprava ešte pokračovať, podľa toho, ako sú rečníci prihlásení.

Slovo má teraz poslankyňa Šormová, ktorá nám che tiež predniesť pozmeňovacie návrhy k tomuto vládnemu návrhu. Pripraví sa pani poslankyňa Adrianová, po nej pán poslanec Senjuk.

Poslankyně SL R. Šormová: Vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové, poněkud mne v této dnešní rozpravě o daňových zákonech překvapila jedna z úvah o účelnosti administrativních opatření za účelem snížení výroby látek, které poškozují životní prostředí.

Osobně se domnívám, že skutečně účinné jsou především nástroje ekonomické, a to vždy, když chceme někoho k něčemu motivovat. Netýká se to jen okruhu ekologických problémů, ale samozřejmě i jiných oblastí, které potřebují povzbudit a podpořit.

Jsem přesvědčena o tom, že jednou z těch oblastí je problematika zdravotně postižených občanů. V této souvislosti si dovoluji předložit několik pozměňovacích návrhů, které jsou zároveň usnesením výborů sociálních a kulturních a které nebyly do společné zprávy garančních výborů zapracovány. Jsou to úpravy týkající se dvou paragrafů a jejich smyslem je pomoci právě zdravotně postiženým spoluobčanům. Úpravy se týkají § 15 a § 35.

§ 15 se zabývá nezdanitelnou částí základu daně z příjmu a já navrhuji, aby v odstavci 1 písm. b) byla za středník doplněna slova "jde-li však o dítě vyžadující mimořádnou péči podle zákona č. 100/1988 Sb. § 71 odst. 5, o částku 12 000 Kčs ročně", a následně ve stejném paragrafu a odstavci v písmenu c) navrhuji za slovo "domácnosti" vložit úsek věty "nebo 16 000 Kčs ročně na manželku (manžela), která byla uznána plně invalidní podle zákona č. 100/1988 Sb., § 29 odst. 2".

Jde v podstatě o to, aby rodiny, které mezi sebou mají zdravotně postiženého člena, především zdravotně postižené dítě, měly svoji situaci poněkud ulehčenou a daňová úleva byla pro ně vyšší než pro rodiny, které mají dítě zdravé.

Druhý pozměňovací návrh se týká § 35, který nese název Sleva na dani. Ten se týká dospělých zdravotně postižených občanů a jejich zaměstnávání. Všichni myslím víme, že zaměstnanost zdravotně postižených je velmi problematická. Zdravotně postižení občané jsou skupinou, která se zaměstnává obtížně a zároveň myslím nikdo nepochybuje o tom, že právě zaměstnání pro tuto skupinu lidí má výrazný rehabilitační a socializační význam. Domnívám se, že sleva na daních, která byla navržena ve vládním návrhu zákona a následně i ve společné zprávě, není dostatečně motivující pro zaměstnavatele, protože vždy, chce-li invalidního občana přijmout, jsou s tím pro něj spojeny poměrně značné finanční výdaje, související s úpravou podmínek a pracovního prostředí pro přijímaného zaměstnance, který je zdravotně postižen.

Proto navrhuji v § 35 odst. 1 písm. a) zvýšit částku 5 000 Kčs na 10 000 Kčs a v písmenu b) částku 15 000 Kčs na částku 30 000 Kčs.

Jestliže by byla tato úprava přijata, navrhuji, aby to znamenalo následně v § 39 vypuštění písmene e), které jinak umožňovalo zvýšit částky v § 35 až o polovinu, prostřednictvím zákonů národních rad. Kdyby částky v § 35 byly přímo vyšší, domnívám se, že toto zmocnění by už bylo nadbytečné. Přimlouvám se velmi a prosím, abyste tyto návrhy podpořili. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem pani poslankyni Šormovej za jej vystúpenie. Ďalej k nám prehovorí pani poslankyňa Adrianová a po nej pán poslanec Senjuk.

Poslankyně SN M. Adrianová: Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, vážení kolegovia! Nevystupujem s pozmeňujúcim návrhom. Týmto svojím vystúpením by som chcela podporiť našich mladších športovcov a z týchto dôvodov sa pripájam a podporujem už mojich predrečníkov, pána poslanca Mikana a pána poslanca Hlavičku, ktorí podporujú verejne prospešné obecné i humanitárne účely, ako je napríklad podpora zdravotne postihnutých, kultúra a telovýchova. Tento návrh zákona v tlači 1408 k dani z príjmu budem podporovať. Ďakujem.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Teraz prednesie svojich pätnásť pozmeňujúcich návrhov pán poslanec Senjuk, ako nám tu avizuje na prihláške. Po ňom vystúpi pán poslanec Jurečka.

Poslanec SN R. Senjuk: Pane předsedající, dámy a pánové, nedomnívám se, že mých patnáct pozměňovacích návrhů je natolik zásadních, že by měnilo koncepci celého zákona, jsou to v podstatě - jak už je mým zvykem - pouze kosmetické úpravy.

Než začnu přednášet a odůvodňovat jednotlivé pozměňovací návrhy, u svých pozměňovacích návrhů vycházím z předpokladu, že daň z přidané hodnoty bude schválena jako jedna sazba daně z přidané hodnoty a nebude to tedy populisticky koncipovaná daň z přidané hodnoty, která by podporovala zatím monopolně postavený sektor zpracovatelského průmyslu zemědělských produktů a tím pádem přímé finanční dotace do tohoto sektoru, a dále podporovala přezaměstnanost a již tak naprosto pokřivené ceny ve výrobě potravin. Čili z této premisi přednáším tyto pozměňovací návrhy:

Za prvé § 4 písm. b) místo slov "u kterých poplatník vykonává podnikatelskou činnost" zařadit slova "které jsou nezbytné pro provozování podnikatelské činnosti, pokud v nich nejsou aspoň dvě bytové jednotky v nájmu třetí osobou".

Druhý pozměňovací návrh § 4 písm. b), slova "pěti let" nahradit slovy "tří let".

Třetí pozměňovací návrh je v § 6 odst. 6, snížit sazbu z původních 12 na 6 a z původního 1 procenta na půl procenta. Pokud by tento můj pozměňovací návrh neprošel, vypustit celý odstavec 6.

Další pozměňovací návrh, v pořadí pátý, v § 19 vypustit písm. d). U tohoto písmena bych se chtěl trochu pozastavit. Nevidím totiž jediný důvod, proč by osvobozeny od daně měly být příjmy družstev z nájemného a úhrad spojených s užíváním družstevních bytů a družstevních garáží, pokud předmětem podnikání tohoto družstva je tato činnost. Táži se totiž, jaký je rozdíl mezi družstvem a obchodní společností, která má naprosto stejný předmět podnikání. Jsou to snad některé přátelské vazby nejmenovaných členů vlády?

§ 20 odst. 4 další pozměňovací návrh, částku 2 % zvýšit na 10 procent. I u tohoto paragrafu bych se rád zastavil. V současné době platí ustanovení, že příspěvky poskytované právnickým osobám na vzdělávání, kulturu a zdravotnictví atd.je možné odečítat až do výše 10 procent zdanitelného základu. Nedomnívám se, že nadále v případě, pokud chceme provést odstátnění zdravotnictví - především zdravotnictví - by snížení dotační částky z 10 na 2 procenta umožnilo vznik kapitálu na odstátnění především zdravotnictví, ale i dalších kulturních zařízení, o školách nemluvě. Osobně se domnívám, že § 20 odst. 4 by stálo zato přeformulovat a překoncipovat. Doufám, že některý z kolegů tak učiní. Já se omezuji pouze na zvýšení částky ze 2 na 10 procent. Pokud by tento návrh neprošel, předkládám další pozměňovací návrh, a to zvýšit ze 2 alespoň na 5 procent.

Osmý pozměňovací návrh, § 21, tedy sazba daně, snížit sazbu daně ze 45 procent o 5 bodů dolů, tedy na 40 procent. Domnívám se totiž, že 45 procent je natolik vysoká sazba, že nestimuluje objemově vznik dalších podnikatelských subjektů, kdežto jakékoliv snižování sazby na únosnou mez, za kterou já považuji 40 procent, může být zárodečným podhoubím pro vznik nových podnikatelských subjektů, kdy zisky takto koncipované daně se dají dosáhnout objemem příjmových prostředků.

Devátý pozměňovací návrh je v § 24, zařadit do odstavce 2 písmeno p). Zpravodajové včetně navrhovatele mohou namítnout, že to, co nyní navrhnu, je už implicitně obsaženo v odstavci 1, nicméně dosavadní právní úprava nákladů na reklamu je omezena sazbou 1 procento ze zdanitelného základu.

Byl bych nerad, aby stávající finanční úřady vykládaly ustanovení tohoto paragrafu ve smyslu minulých daňových předpisů. Proto navrhuji nové písmeno p) do odstavce 2, aby bylo naprosto zřejmé, že odečitatelnými náklady jsou i náklady na reklamu. Navrhuji tedy nové písmeno p) ve znění:" Náklady na reklamu."

Dále se domnívám, že pro rozvoj soukromého podnikání a podnikání vůbec je třeba uznat některé částky na reprezentaci firmy. Proto navrhuji do § 24 zařadit další písmeno r) do odstavce 2, a to: "Náklady na reprezentaci do výše 5 % zdanitelného základu." Mohu svůj návrh odůvodnit tím, že jsem byl svědkem dosti důležitých obchodních jednání, kdy to, že zástupci našich obchodníků vypadali poněkud nuzněji než naši zahraniční partneři, způsobilo neuzavření obchodu. Myslím, že toto ustanovení je možné příštím parlamentem v budoucnosti novelizovat tak, že to tam nebude, ale po přechodnou dobu, než bude podnikatelská sféra i v této úrovni konkurenceschopná zahraničním partnerům, se domnívám, že tato částka by mohla být dostačující.

Co se týče dalšího pozměňovacího návrhu, to je už v pořadí dvanáctý, jde o to v § 25 vypustit písm.t). Říká se tam, že odečitatelnými náklady nemohou být náklady na reprezentaci. To si vynutil předchozí pozměňovací návrh.

V § 25 písm. u) doplnit slovy "pokud přesáhne 10 000 měsíčně". Jedná se o odečitatelnou položku osobní spotřeba poplatníka.

Předposlední pozměňovací návrh - § 36 odst. 1 písm. c) vypustit. Jde jen o malou kosmetickou úpravu. Pokud tento pozměňovací návrh neprojde, navrhuji sazbu v tomto paragrafu 36 odst. 1 písm. c) snížit na 0,25 %. Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Tiež ďakujem. Ďalej v rozprave vystúpi poslanec Jurečka, po ňom sa pripraví pán poslanec Voleník. Ďalším písomne prihláseným je pán poslanec Kontra. Prosil by som pani poslankyňu Bellušovú, aby upozornila pána poslanca Kontru.

Poslankyně SN E. Bellušová: Už sa stalo. Ale pán poslanec odkazuje, že vedie schôdzu výboru, takže nemôže prísť.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Musí sa rozhodnúť, či chce v rozprave vystúpiť, alebo sa vzdať slova.

Poslankyně SN E. Bellušová: Prepáčte, bolo povedané, že rozprava bude pokračovať aj zajtra.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Rozprava bude zajtra pokračovať jedine v nadväznosti na uznesenie k zákonu o pridanej hodnote, to znamená, že dnes máme šancu rozpravu ukončiť. Má to ten význam, že sa budú môcť spracovať pozmeňujúce návrhy. Zajtra ich dostaneme. Keď odhlasujeme zákon o dani z pridanej hodnoty a z týchto pozmeňujúcich návrhov vyplynie nejaký záver, ktorý by mal byť prijatý v tomto zákone, tak by sme k tomu ešte otvorili rozpravu, inak nie. Prosil by som, pokiaľ pán poslanec Kontra chce vystúpiť, aby vystúpil ešte dnes. Slovo má pán poslanec Jurečka.

Poslanec SL J. Jurečka: Pane předsedající, dámy a pánové, gesční výbory schválily doplnění § 6 odst. 8, písm. e) a § 6 odst. 12 písm. a) o text, kterým se osvobozují od daně částky placené zaměstnavatelem za zaměstnance na důchodové připojištění na komerčním principu a částky na důchodové připojištění placené zaměstnancem se mohou odečítat od mzdy zaměstnance. Podle mého názoru tato doplnění, podporující připojištění na komerčním principu, nejsou vhodná, a to především z těchto důvodů:

1. Favorizují zaměstnance těch podniků, které si mohou dovolit připojištění platit.

2. Favorizují ty pracovníky, kteří mají vyšší příjmy a odpočet od mzdy vedle ostatních odečitatelných položek snižujících zdanitelný základ má pro ně význam.

3. Preferují komerční připojištění na smluvním základě s pojišťovnami.

K tomu bych chtěl uvést, že se připravuje právní úprava doplňkových důchodových systémů, které budou navazovat na zákon o financování sociálního pojištění, a je tedy účelné řešit daňovou problematiku až při projednávání tohoto zákona o těchto doplňkových systémech.

Proto navrhuji, aby v § 6 odst. 8 písm. e) a v § 6 odst. 12 písm. a) byly vypuštěny ty doplňky, které byly do textu dány na základě jednání garančních výborů a aby byl v těchto odstavcích, v těchto písmenech ponechán text vládního návrhu.

Dovolte mi, abych se krátce dotkl některých návrhů, které zazněly v rozpravě. Opakovaně se navrhuje sazba daně z příjmu právnických osob 40 %. Kolega Vild obvinil vládu z krátkodobého posuzování dopadu a významu tohoto návrhu, kolega Senjuk má za to, že tato sazba nestimuluje podnikatele. Já myslím, že ani jedna z těchto argumentací není správná.

Ke kolegovi Vildovi - výpadek ve státním rozpočtu, který by představovala změna ze 45 % na 40 % sazby daně by pro příští rok představoval 15 mld. Kčs. Ano, toto je krátkodobý pohled, krátkodobý odhad, ale uvědomme si, co znamená deficitní rozpočet. Znamená, že nelze poskytovat ty podpory a další kroky na podporu podnikání a kromě toho má takto deficitní rozpočet v sobě prvky inflační, takže okamžitý profit jak podnikatelů, tak dalších by měl za následek velké znejistění podnikatelského klimatu a v podstatě ztížení situace.

Kromě toho si myslím, že i argumentace, že 45 % sazba neumožňuje oživení hospodářského růstu, je spekulací. Vždyť oživení závisí na celé řadě jiných faktorů, nejen na daních, mj. na politice banky, úvěrech, úrocích atd.

Stejně tak se mi zdá spekulací poukaz na brzdu této sazby pro podnikání zahraničních investorů.

Chtěl bych se několika větami dotknout jednoho z návrhů kolegy Zemana. Předtím si však nemohu odpustit poznámku. Kolega Zeman se sžíravou ironií jemu vlastní podrobil tento parlament kritice, že v lavicích není dostatečné pensum poslanců. Ať se dívám jak dívám, pan poslanec Zeman závěru rozpravy nevyčkal. Chtěl bych se vyjádřit k jeho návrhu na zdanění příjmu při prodeji akcií z kupónové privatizace. V jiné formě, časově omezené na jeden rok, byl tento návrh předložen při jednání gesčních výborů a byl těmito výbory odmítnut.

Dnes jsme tento návrh zde slyšeli v časově neomezeném horizontu. Takto podán se mi zdá až zlomyslný, protože by znamenal ve skutečnosti zmrazení kapitálového trhu, výrazný zásah do podmínek, ve kterých vznikaly a působí - a budou působit - investiční privatizační fondy. Zvláště proto, že toho hlavního cíle, o kterém se pan poslanec zde zmiňoval, totiž zamezení úniku do zahraničí - lze dosáhnout účinněji, efektivněji a ve vztahu ke kapitálovému trhu bezbolestněji úpravou zákona, který máme rovněž na pořadu této schůze, to jest zákona o investičních společnostech a fondech.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem kolegovi Jurečkovi, pán poslanec Špaček sa hlási.

Poslanec SL J. Špaček: Pane místopředsedo, já jsem návrh, který tu předložil kolega Senjuk a Wagner jako návrh procedurální, pokud jde o uzavření diskuse k tomuto návrhu zákona, pochopil poněkud jinak, než jste ho potom vyložil vy. Jde totiž o to, že z podoby, v jaké bude schválen zákon o dani z přidané hodnoty, popřípadě o dani spotřební mohou vyplynout některé nové návrhy nebo nové připomínky k návrhu zákona o dani z příjmů. A podle názoru kolegů, jak jsem ho pochopil a jak se k němu připojuji, není možné uzavřít rozpravu k tomuto návrhu zákona o dani z příjmů do té doby, dokud nebudou dva první daňové zákony schváleny.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ja som tiež nič iné netvrdil. Len som povedal, že uzatvoríme rozpravu na základe tých informácií, aké máme teraz, aby bolo možné evidovať všetky pozmeňujúce návrhy a potom, keď schválime obidva predchádzajúce zákony, sa k tomu opäť vrátime z pozície týchto zákonov a už by mali byť predložené len pozmeňujúce návrhy, ktoré vyplynú z toho, čo bolo prijaté pri dvoch predchádzajúcich zákonoch. Nič iné som nepovedal, len toto. Pán poslanec Vild má slovo.

Poslanec SN J. Vild: Děkuji. Já nemám poznámku k proceduře, jestli tedy někdo z kolegů chtěl k proceduře něco říci, dám mu přednost.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Netreba. Máte slovo.

Poslanec SN J. Vild: Děkuji, chtěl bych se tedy vyjádřit k tomu, co řekl pan poslanec Jurečka. On reagoval na mé vystoupení a proto bych chtěl říci poznámku ke dvěma věcem, které řekl.

On vlastně navrhoval podporovat podnikání přes státní rozpočet, přerozdělováním státní podporu. My se domníváme, že je správné, aby prostředky zůstaly u podnikatelů, kteří je vytvořili. To znamená, aby stát podporoval podnikatele tak, že jim prostředky, které vytvoří, nechá, a ne, aby jim je bral a přerozděloval to tímto způsobem. To je pro nás nepřijatelné. (Potlesk.) To je první poznámka.

Druhá se týká spočítaných ztrát 15 miliard. To je statický výpočet, který vychází z fikce - podle mého názoru -, že vyšší daně znamenají vyšší příjmy do státního rozpočtu. To není pravda. Když snížíme daně, pak to neznamená, že rozpočet utrpí ztrátu.

A i kdyby to zůstalo takto statické, pak to neznamená 15 miliard. 15 miliard to znamená podle našich výpočtů dohromady i se snížením daně ze 47 % na 40 % u fyzických osob, kdyby to bylo bráno takto staticky.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. S faktickou poznámkou pán poslanec Soukup.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP