Středa 15. dubna 1992

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Zemanovi. Teraz má slovo poslanec Tahy.

Poslanec SN M. Tahy: Vážené Federálne zhromaždenie! Na začiatok mám jednu poznámku k pánu poslancovi Zemanovi, ktorý na samom začiatku veľmi zalichotil tomuto Federálnemu zhromaždeniu, pretože poznám málo babičiek, ktoré majú vlastný chrup, aj keď je udržiavaný.

Mám tri pozmeňujúce návrhy k tomuto návrhu zákona. Prvý sa týka § 6 ods. 12 písm. b). Odporúčam doplniť novou vetou v texte za číslom 300 Kčs. Nová veta by znela: "Pokiaľ vzdialenosť presahuje 50 km, zvyšuje sa čiastka na 500 Kčs." Zdôvodnenie - pri súčasnej ekonomickej situácii, reštrukturalizácii národného hospodárstva sa nevyhneme značnej migrácii pracovných síl. Nemáme vytvorené také podmienky ako v západných trhových ekonomikách, kde sa jednoducho predávajú a kupujú celé byty a za prácou sa občania sťahujú. Jednoducho budú cestovať a mnohí budú cestovať nad 50 km. Nie je to podstatný pozmeňujúci návrh, ale myslím si, že je pragmatický, pretože o chvíľu bude aktuálny.

A ako tretí, z môjho pohľadu závažnejší, mám pozmeňujúci návrh, ktorý sa dotýka tejto problematiky. V § 40 ods. b) sa hovorí, že Federálne ministerstvo financií môže učiniť opatrenia na zníženie tvrdosti spôsobu zdanenia, pokiaľ ide o subjekty so sídlom v cudzine a o poplatníkov v pôsobnosti federácie. Kto môže učiniť opatrenia na zmiernenie tvrdosti voči poplatníkom v pôsobnosti republík, to v zákone nie je riešené. Preto odporúčam nový § 41 (tie ostatné by sa potom prečíslovali), ktorý by znel: "Republikové ministerstvá financií môžu učiniť opatrenia na odstránenie tvrdosti a nezrovnalosti a rozhodnúť v sporných prípadoch o spôsoboch zdanenia, pokiaľ ide o poplatníkov v pôsobnosti republík." To je všetko. Ďakujem.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Tahymu. Teraz má slovo pán poslanec Mikan.

Poslanec SN V. Mikan: Pane předsedající, dámy a pánové, Rada Evropy v usnesení o stavu zdravotní péče v Evropě konstatovala, že v zemích střední a východní Evropy je úroveň neuspokojivá a potřeba nutné pomoci. Komise Rady Evropy pro otázky sociální, zdravotní a rodinné po zasedání v Československu a po návštěvě našich nemocnic vyzvala ostatní země na pomoc zdravotnictví v našich zemích a k přímé spolupráci s našimi nemocnicemi.

V oblasti sportu, tělovýchovy a mládeže Rada Evropy zjišťuje klesající státní podporu tělovýchově v zemích střední a východní Evropy, což přímo ohrožuje některá odvětví. Vyzvala vlády těchto zemí, aby v přechodném ekonomickém období podpořily a umožnily přetrvat tělovýchově a sportu. Vlády ostatních zemí požádala o podporu, kterou už například Norsko poskytlo.

Veřejně prospěšné aktivity v naší zemi mají dnes financovat přímo obce a okresy, ale zoufale se jim nedostává peněz. Například obce převzaly sportovní

zařízení, ale nedostaly už prostředky ani na údržbu, ani na provoz. Mnohde to řeší prodejem. Tak například v Jičíně se nabízí celý sportovní areál, protože není na údržbu, přitom školy nemají kde cvičit. Jen v jedné části Bratislavy se nabízí k prodeji pět sportovních zařízení. Nikde není zajištěno, že noví majitelé umožní pokračovat v tělovýchově a neudělají z haly výnosnější výrobu či sklad. Podobná byla situace s bazény, kdy snížení podpory pro výuku plavání a provoz ohrožuje jejich existenci. Jistě, bazén lze za tři roky, až budou peníze, znovu napustit, ale přinejmenším zmizí trenéři, personál a zhroutí se osvědčený systém výuky plavání. Dopolední využití školami také zefektivňuje odpolední provoz pro veřejnost.

Mnozí asi znáte situaci v našem zdravotnictví, kdy například primáři, ředitelé, lékaři obíhají podniky a doslova žebrají o peníze. Česká lékařská komora konstatuje, že letos chybí deset miliard Kčs a hrozí zhroucení celé zdravotní péče.

Komise Federálního shromáždění pro mládež, tělovýchovu a sport jednala se zástupci tělovýchovných svazů, Sokola a dalších organizací a rozhodla se podpořit pozměňovací návrh zařadit do § 19 nový bod g) přednesený poslancem Hlavičkou, který mezi osvobození od daně zahrnuje loterie a podobné hry, jejichž výtěžek je alespoň z 90 % určen na veřejně prospěšné účely. To znamená loterie ve prospěch kultury, sportu, ekologie, zdravotnictví, například Hra o Niké ve prospěch mentálně postižených nebo Sazka, jejíž výnos se převádí na republiková ministerstva školství a ta přímo přidělují peníze na tělovýchovu. Je to podstatný rozhodující zdroj financování tělovýchovy a nikdy nebyl součástí státního rozpočtu, to znamená, že rozpočet se o to nezkrátí. Pokud by Sazka byla zdaněna, přijde tělovýchova o polovinu zdrojů a podpora tělovýchovy klesá. Například Česká republika dávala na údržbu a investice v roce 1989 600 miliónů Kčs, letos pouze 215 miliónů Kčs.

Z výnosů loterií a podobných her se podporuje řada humanitárních a veřejně prospěšných aktivit. Proto se připojuji k návrhu poslance Hlavičky na jejich osvobození od daně, to znamená přidání bodu g) k § 19.

Dále chci přednést pozměňovací návrh týkající se darů ve prospěch veřejně prospěšných činností. V § 20 odst. 4 navrhuji snížit dolní hranici hodnoty daru z 2 000 na 1 000 Kčs. Umožnilo by to, aby i drobní podnikatelé-řemeslníci podpořili i menší akce v obci. 1 000 Kčs může umožnit činnost a na druhé straně 2 000 Kčs mohou být pro některé dárce příliš vysoké. Totéž platí pro § 15 odst. 8.

Můj druhý pozměňující návrh se také týká darů. Ve stejném § 20 odst. 4 v poslední větě navrhuji zvýšit nejvyšší hodnotu daru z 2 % na 3 %. Zase by se to týkalo zejména menších a středních podnikatelů, kteří přešli z kategorie fyzických osob, kde mohli darovat až do výše 10 % ze základu, mezi právnické osoby. To znamená ze základu, který se nemusel podstatně změnit, by mohly darovat pouze 2 %. Částka, kterou byli ochotni poskytnout dříve, by byla tedy vyšší. Opět zvýšení na 3 % by ovlivnilo možnosti podpory místních a menších akcí, humanitárních, tělovýchovných, kulturních i charitativních.

Vážení kolegové, moje návrhy jsou v souladu se zmíněnými doporučeními Rady Evropy o potřebě udržet v období přechodu k tržnímu hospodářství podporu nezbytnou k zachování veřejně prospěšných aktivit.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Mikanovi. Teraz má slovo pán poslanec Bohumil Janča ako ďalší prihlásený do rozpravy. Pripraví sa poslanec Martin Kontra.

Poslanec SL B. Janča: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, kolegové, nejdříve bych se chtěl připojit k těm kolegům, kteří zde přednesli pozměňovací návrhy týkající se tělovýchovy, týkající se humanitárních organizací, a chtěl bych vás poprosit, jestli byste opravdu mohli podpořit potom tyto pozměňovací návrhy, které požadují, aby tyto loterie a případně jiné podobné hry nebyly zdaněny. Dále mi dovolte, abych při projednávání předloženého návrhu zákona o daních z příjmů připomněl problematiku, kterou jsme před časem řešili v souvislosti s učňovským školstvím. Šlo především o to, zajistit při nastupující privatizaci praktickou výuku učňů, poněvadž v důsledku přechodu podniků či objektů do soukromých rukou celé skupiny žáků o tuto možnost přišly. I když podle námi schválené novely školského zákona mohou občané s povolením ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy zřizovat pracoviště praktického vyučování, mají začínající podnikatelé tolik jiných starostí, že jejich zájem o zajišťování výuky učňů je minimální. Tento zájem je možné motivovat jediným způsobem, úlevami v daňovém systému.

Proto podávám následující pozměňovací návrh: V § 35, slevy na daních, v odst. 1 v bodu a) doplnit: "a za praktickou výuku každého učně". Jedná se o slevu, o 5 000 Kčs. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Jančovi. Vidím, že pán poslanec Kontra nie je prítomný. Pani poslankyňa Bellušová, prosím.

Poslankyně SN E. Bellušová: Zasadajú ústavnoprávne výbory.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Takže predbežne odložíme jeho prihlášku.

Ďalší v poradí je pán poslanec Jozef Klokner. Prosím, aby predniesol svoje návrhy. Pripraví sa poslanec Vojtech Filip.

Poslanec SN J. Klokner: Vážený pán predsedajúci, milé kolegyne, milí kolegovia! Dovoľte, aby som aj ja k tomuto návrhu zákona predložil svoj pozmeňujúci návrh, respektíve doplňujúci návrh, ktorý odôvodním takto: Chcem, aby sa v tomto zákone nejakým spôsobom prejavila možnosť ovplyvniť určité regióny, ktoré sú viac-menej rôznou formou ohrozené. Chcem zvýraznit a zamerať sa na regióny a lokality, v ktorých sú umiestnené jadrovoenergetické zariadenia, ktoré majú mimoriadny strategický význam pre ekonomiku a stabilitu republík. Pozitívom týchto zariadení je centralizovaná výroba elektrickej energie vo veľkých výkonoch s negatívnym dopadom do psychologickej oblasti obyvateľstva, zvýšených nárokov na jeho ochranu. Sú tam rôzne rozdelenia, plány vysťahovania atď., z titulu existencie enormného množstva rizikových faktorov, vyplývajúcich z havarovaných aj provizórnych jadrovoenergetických blokov, a následkom tejto činnosti vyvolávajúcich nutnosť existencie vzniku medziskládok vyhoreného paliva, skládok rádioaktívnych dopadov, nedoriešenia doby a spôsobu bezpečnej likvidácie týchto negatív, majúcich vplyv na obyvateľstvo a ekológiu regiónu.

Preto je treba, aby táto časť prostriedkov ostala v regióne, vymedzenom podľa zvláštnych predpisov na prevenciu a riešenie problémov spojených s týmito dopadmi.

Z toho dôvodu by zákon podľa môjho doplňujúceho návrhu mohol stanoviť úľavu až o 20 bodov a prostriedky, ktoré by sa takto získali, by boli nasmerované do rozpočtov obcí, ktorých sa to týka.

Uvedený postup je obvyklý v niektorých krajinách, napr. vo Francúzsku.

Teraz by som ho chcel konkrétne predniesť. Je to doplnenie do paragrafu 39 - nový odsek f): "Znížiť sadzbu dane až o 20 bodov organizáciám, ktoré vlastnia a prevádzkujú jadrové energetické zariadenia. Tieto prostriedky sa použijú v uvedených regiónoch, vymedzených zvláštnym predpisom. Spôsob rozdelenia prostriedkov upraví zvláštny predpis Ministerstva financií Slovenskej republiky a Ministerstva financií Českej republiky." Išlo by o to, že by mali republikové vlády v týchto regiónoch možnosť určitej voľnosti na presun ušetrených prostriedkov do daných regiónov. Ďakujem.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Kloknerovi. Ďalej vystúpi v rozprave pán poslanec Filip.

Ešte by som vás rád informoval, že nepremáva metro, neviem, či len smerom na Opatov, ale od stanice Florenc nepremáva. O 20. hodine bude pripravený autobus, aby vás odviezol do poslaneckej ubytovne Opatov. To je jedna informácia.

Druhá informácia: Zajtra ráno o 7. hodine bude pripravený autobus pri budove Federálneho zhromaždenia pre tých, ktorí sú zdraví a sú ochotní dať niečo zo svojej krvi v prospech ľudskej solidarity. Na riadne zasadnutie sa poslanci dostanú načas. Toto vám oznamujú poslanci dr. Šebek a pán Kačer.

Pokiaľ by ani zajtra nejazdilo metro, to sa teraz práve zisťuje, potom by sme zorganizovali autobus aj zajtra ráno z ubytovne do Federálneho zhromaždenia. To vám ale v priebehu schôdze ešte oznámim.

Hlási sa pani poslankyňa Adrianová.

Poslankyně SN M. Adrianová: Pán predsedajúci, chcela by som ešte povedať, že dnes zasadá náš klub a nestihnem byť o 20. hodine pri autobuse. Prosili by sme autobus na 21.30.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Zájdite za pani Zavřelovou alebo za službou. Neviem, koľko ľudí má klub. Autobus bude pripravený na 20. hodinu.

Poslanec SL J. Wagner: Pane předsedající, mám procedurální dotaz. Jak se bude dále postupovat? Pokud byste uzavřel rozpravu k tomuto návrhu zákona před hlasováním o prvním a druhém, pak by to nebylo asi nejlepší. Chtěl bych se ujistit, že rozprava k tomuto návrhu bude uzavřena až poté, co budou schváleny - prozatím nevíme v jaké variantě - první dva návrhy daňových zákonů. U prvních dvou problém není, u třetího už je. Rád bych se tedy ujistil, jaký bude procedurální postup. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Zatiaľ je do rozpravy prihlásených ešte asi desať poslancov. Dá sa predpokladať, že rozprava nebude uzatvorená ani z týchto dôvodov. Tento procedurálny návrh zatiaľ nikto nepodal.

Poslanec SN R. Senjuk: Tímto to činím. Skutečně se nedomnívám, že je možné uzavřít rozpravu k tomuto zákonu před hlasováním o předchozích daňových zákonech. Považoval jsem to za naprosto samozřejmou věc, o které není nutné hlasovat. Považuji to i nadále z odborného hlediska za věc naprosto samozřejmou, o které se hlasovat ani nemůže. Je natolik samozřejmá, že hlasování je zbytečné.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Tento postup som samozrejme konzultoval s pánom ministrom Klausom a aj s pánom predsedom výboru pre plán a rozpočet, pánom Zemanom. To znamená, že pozmeňovacie návrhy, ktoré event. súvisia aj so zákonom o dani z pridanej hodnoty, by museli byť podané za týchto okolností, povedzme, dvakrát. Ale teraz je zbytočné o tom diskutovať. Zatiaľ rozprava pokračuje.

Poslanec SL J. Wagner: Pane předsedající, nesdílím názor pana kolegy Senjuka, že všichni berou za samozřejmé, co on rozumně bere za samozřejmé. To, co bylo jím i mnou před tím řečeno, předkládám - až budou sněmovny usnášení schopné - jako formální procedurální návrh, aby rozprava k návrhu zákona o dani z příjmu byla přerušena, poté aby bylo hlasováno o prvních dvou zákonech a obnovena rozprava k zákonu o dani z příjmu. Prosím, je to podáno jako procedurální návrh.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Beriem to na vedomie. Slovo má pán poslanec Filip.

Poslanec SL V. Filip: Vážený zbytku Federálního shromáždění, nebudu unavovat dlouhým projevem, i když jsem měl připraveno několik otázek týkajících se tohoto zákona.

Myslím si, že podstatou tohoto zákona a našeho rozhodování by mělo být právě to, aby došlo k zachování určitých sociálních hodnot daňových úlev občanů, zejména úlev živitelů nezaopatřených dětí. Mělo

by dojít i k uznání nákladů zdravotního a sociálního pojištění zdravotně náročných profesí tak, že by to měla být odpočitatelná položka daňového základu.

Současně považuji za nutné, aby vláda uvažovala o vyčlenění dostatečných zdrojů z fondu národního majetku na plné financování zdravotního a zaměstnaneckého pojištění státem. Tolik kritizovaná Všeobecná zdravotní pojišťovna pravděpodobně neunikla pozornosti ani poslanců Federálního shromáždění.

Dovolte mi, abych v krátkosti navrhl jen několik pozměňovacích návrhů. V paragrafu 4 bych chtěl doplnit písmeno s), které by znělo, že "náklady zdravotního a sociálního připojištění zaměstnanců ve zdravotně náročných profesích je odpočitatelnou položkou daňového základu".

V paragrafu 15 odst. 1 písm. a) považuji za důležité zvýšit částku původně 20 400 Kčs, nyní v textu 24 000 Kčs na 25 000 Kčs. Uvažuji o tom proto, že navrhuji zároveň změnu v paragrafu 16, a to tak, aby došlo ke změně horních hranic minimálních sazeb. To znamená, že první sazba by byla 10 % do výše 100 000 Kčs, druhá sazba by byla 20 % v rozmezí 100 000 až 200 000 Kčs, to znamená, že by tam bylo 10 tis. Kčs plus 20 % z toho, co je nad 100 000 Kčs. Druhá sazba by byla 25 % do 300 000 Kčs, do 540 000 Kčs by byla sazba 32 %. Do 1,08 mil. Kčs by byla sazba 40 %.

Nyní mi dovolte říci, že zde je základní rozdíl v tom, že právě tento vznikající podnikatelský - jestli malý nebo střední - stav (nazvěte to jakkoli ) má vlastně nižší daňové zatížení než v předloženém návrhu, tj. že u 32 % je základ 55 000 Kčs plus 32 % a u těch od 0,5 mil. Kčs do 1 miliónu - zjednoduším-li to - je základ 131 800 Kčs plus 40 %. K tomu by adekvátně byla zvýšena ze 47 % sazba na 50 % u podnikatelů, kteří mají ke zdanění více než 1,08 mil. Kčs.

Dále by bylo možné hovořit o doplnění § 19 písmeno nyní g), nebo chcete-li f), které by se týkalo určitých ekologických aktivit. Vzhledem k tomu, že tento návrh tady již byl prezentován, předám jej pouze písemně zpravodajům. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem pánu poslancovi Filipovi. Teraz vystúpi pán poslanec Humpál, pripraví sa pán poslanec Gandalovič.

Poslanec SN M. Humpál: Pane předsedající, dámy a pánové, dovolte, abych podal dva pozměňovací návrhy, velmi stručné a jednoduché, které se týkají v podstatě ponechání toho systému, který dnes existuje u daně ze zisku v zemědělství, kde je tzv. odpočitatelné minimum ve výši 1 200 Kčs z jednoho hektaru zemědělské půdy.

Jak známo, tato daň končí a v dani z příjmů fyzických a právnických osob se toto odpočitatelné minimum již nevyskytuje. Chtěl bych své jednoduché dva návrhy zdůvodnit také, pokud možno, velice stručně.

Když jsem tady hovořil u daně předchozí o tom, že zemědělství oproti jiným odvětvím je ohromně daňově zatíženo (stále používám údajů ze zprávy ministerstva hospodářství, kterou jsme měli projednávat), že zemědělství v loňském roce na rozdíl od předchozího dosáhlo ztráty přes 21 miliard - tj. o 31,7 miliardy horší hospodářský výsledek než v roce předchozím.

Dále jsem tady říkal, že dokonce i při tomto velice nepříznivém hospodářském výsledku, ale při prudkém snížení dotací, došlo také k tomu, že zemědělství na rozdíl od roku 1990, kdy dostávalo od státu 4,3 miliardy navíc proti tomu co naopak odvedlo na daních a odvodech, v loňském roce už dalo 7, 7 miliard státnímu rozpočtu navíc proti tomu, co dostalo od něho. V letošním roce, pokud se nic dalšího nestane a vlády nepřijmou žádné opatření, bude už zemědělství minusové vůči státnímu rozpočtu 14 miliard. To je odpověď například panu náměstkovi Klakovi z federálního ministerstva financí, který v hospodářském výboru řekl, že do zemědělství jdou peníze "horem - dolem".

Chtěl bych ještě jedním argumentem podepřít otázku daněprostého minima do zemědělství, a to tím, že loňský rok dopadl pro zemědělství tak, že něco málo přes 25 % podniků docílilo zisk, takže tři čtvrtiny podniků u družstev, a dokonce 87 % u státních statků, hospodařilo se ztrátou. Je to jistě závažné. Zajímavé na tom je zejména to, že stejně dopadlo soukromé zemědělství. Ukazuje se tedy, že všechno, co zatím působí, působí v zemědělství velice plošně, neselektivně a že vlastně ten princip, který by měl znamenat, aby úspěšně vydržel, přečkal a byl prosperitní, zatímco neschopný nevydrží, bude ztrátový - ten princip zatím nefunguje. U soukromých zemědělců podle vzorků zkoumaného, a je to také v té zprávě, kterou máme k dispozici od ministerstva hospodářství, je tam jen 25 % soukromých rolníků, kteří hospodařili se ziskem, ostatní se ztrátou, a to při dotaci u těchto soukromých zemědělců 15 900 Kčs na hektar.

Právě proto, abychom tomuto odvětví přece jenom dovolili vydechnout v tomto přechodném období, navrhuji, aby jak pro soukromé zemědělce, kterým to umožní alespoň v začátcích zlepšit svou důchodovou situaci, tak i pro ostatní - tzn. pro právnické osoby, tyto dva pozměňující návrhy:

V § 15 doplnit nový odstavec 9 ve znění (myslím tím tisk 1489) - u fyzických osob hospodařících na půdě se snižuje základ daně o 1 200 Kčs na hektar zemědělské půdy. (Zase by tam byl odkaz, co je to fyzická osoba hospodařící na půdě ve smyslu zákona o soukromém podnikání občanů.)

Druhý návrh by se týkal právnických osob. V § 20 doplnit nový odstavec 6 v tomto znění - u právnických osob hospodařících na půdě se snižuje základ daně o částku 1 200 Kčs na hektar zemědělské půdy. Děkuji vám za pozornost.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Humpálovi. Prosím poslanca Gandaloviča, aby predniesol svoj príspevok do rozpravy. Po ňom sa pripraví pani poslankyňa Šormová.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP