Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Zemanovi. Teraz má
slovo poslanec Tahy.
Poslanec SN M. Tahy: Vážené Federálne
zhromaždenie! Na začiatok mám jednu poznámku
k pánu poslancovi Zemanovi, ktorý na samom začiatku
veľmi zalichotil tomuto Federálnemu zhromaždeniu,
pretože poznám málo babičiek, ktoré
majú vlastný chrup, aj keď je udržiavaný.
Mám tri pozmeňujúce návrhy k tomuto
návrhu zákona. Prvý sa týka §
6 ods. 12 písm. b). Odporúčam doplniť
novou vetou v texte za číslom 300 Kčs. Nová
veta by znela: "Pokiaľ vzdialenosť presahuje 50
km, zvyšuje sa čiastka na 500 Kčs." Zdôvodnenie
- pri súčasnej ekonomickej situácii, reštrukturalizácii
národného hospodárstva sa nevyhneme značnej
migrácii pracovných síl. Nemáme vytvorené
také podmienky ako v západných trhových
ekonomikách, kde sa jednoducho predávajú
a kupujú celé byty a za prácou sa občania
sťahujú. Jednoducho budú cestovať a mnohí
budú cestovať nad 50 km. Nie je to podstatný
pozmeňujúci návrh, ale myslím si,
že je pragmatický, pretože o chvíľu
bude aktuálny.
A ako tretí, z môjho pohľadu závažnejší,
mám pozmeňujúci návrh, ktorý
sa dotýka tejto problematiky. V § 40 ods. b) sa hovorí,
že Federálne ministerstvo financií môže
učiniť opatrenia na zníženie tvrdosti
spôsobu zdanenia, pokiaľ ide o subjekty so sídlom
v cudzine a o poplatníkov v pôsobnosti federácie.
Kto môže učiniť opatrenia na zmiernenie
tvrdosti voči poplatníkom v pôsobnosti republík,
to v zákone nie je riešené. Preto odporúčam
nový § 41 (tie ostatné by sa potom prečíslovali),
ktorý by znel: "Republikové ministerstvá
financií môžu učiniť opatrenia na
odstránenie tvrdosti a nezrovnalosti a rozhodnúť
v sporných prípadoch o spôsoboch zdanenia,
pokiaľ ide o poplatníkov v pôsobnosti republík."
To je všetko. Ďakujem.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Tahymu. Teraz má slovo
pán poslanec Mikan.
Poslanec SN V. Mikan: Pane předsedající,
dámy a pánové, Rada Evropy v usnesení
o stavu zdravotní péče v Evropě konstatovala,
že v zemích střední a východní
Evropy je úroveň neuspokojivá a potřeba
nutné pomoci. Komise Rady Evropy pro otázky sociální,
zdravotní a rodinné po zasedání v
Československu a po návštěvě
našich nemocnic vyzvala ostatní země na pomoc
zdravotnictví v našich zemích a k přímé
spolupráci s našimi nemocnicemi.
V oblasti sportu, tělovýchovy a mládeže
Rada Evropy zjišťuje klesající státní
podporu tělovýchově v zemích střední
a východní Evropy, což přímo
ohrožuje některá odvětví. Vyzvala
vlády těchto zemí, aby v přechodném
ekonomickém období podpořily a umožnily
přetrvat tělovýchově a sportu. Vlády
ostatních zemí požádala o podporu, kterou
už například Norsko poskytlo.
Veřejně prospěšné aktivity v
naší zemi mají dnes financovat přímo
obce a okresy, ale zoufale se jim nedostává peněz.
Například obce převzaly sportovní
zařízení, ale nedostaly už prostředky
ani na údržbu, ani na provoz. Mnohde to řeší
prodejem. Tak například v Jičíně
se nabízí celý sportovní areál,
protože není na údržbu, přitom
školy nemají kde cvičit. Jen v jedné
části Bratislavy se nabízí k prodeji
pět sportovních zařízení. Nikde
není zajištěno, že noví majitelé
umožní pokračovat v tělovýchově
a neudělají z haly výnosnější
výrobu či sklad. Podobná byla situace s bazény,
kdy snížení podpory pro výuku plavání
a provoz ohrožuje jejich existenci. Jistě, bazén
lze za tři roky, až budou peníze, znovu napustit,
ale přinejmenším zmizí trenéři,
personál a zhroutí se osvědčený
systém výuky plavání. Dopolední
využití školami také zefektivňuje
odpolední provoz pro veřejnost.
Mnozí asi znáte situaci v našem zdravotnictví,
kdy například primáři, ředitelé,
lékaři obíhají podniky a doslova žebrají
o peníze. Česká lékařská
komora konstatuje, že letos chybí deset miliard Kčs
a hrozí zhroucení celé zdravotní péče.
Komise Federálního shromáždění
pro mládež, tělovýchovu a sport jednala
se zástupci tělovýchovných svazů,
Sokola a dalších organizací a rozhodla se podpořit
pozměňovací návrh zařadit do
§ 19 nový bod g) přednesený poslancem
Hlavičkou, který mezi osvobození od daně
zahrnuje loterie a podobné hry, jejichž výtěžek
je alespoň z 90 % určen na veřejně
prospěšné účely. To znamená
loterie ve prospěch kultury, sportu, ekologie, zdravotnictví,
například Hra o Niké ve prospěch mentálně
postižených nebo Sazka, jejíž výnos
se převádí na republiková ministerstva
školství a ta přímo přidělují
peníze na tělovýchovu. Je to podstatný
rozhodující zdroj financování tělovýchovy
a nikdy nebyl součástí státního
rozpočtu, to znamená, že rozpočet se
o to nezkrátí. Pokud by Sazka byla zdaněna,
přijde tělovýchova o polovinu zdrojů
a podpora tělovýchovy klesá. Například
Česká republika dávala na údržbu
a investice v roce 1989 600 miliónů Kčs,
letos pouze 215 miliónů Kčs.
Z výnosů loterií a podobných her se
podporuje řada humanitárních a veřejně
prospěšných aktivit. Proto se připojuji
k návrhu poslance Hlavičky na jejich osvobození
od daně, to znamená přidání
bodu g) k § 19.
Dále chci přednést pozměňovací
návrh týkající se darů ve prospěch
veřejně prospěšných činností.
V § 20 odst. 4 navrhuji snížit dolní hranici
hodnoty daru z 2 000 na 1 000 Kčs. Umožnilo by to,
aby i drobní podnikatelé-řemeslníci
podpořili i menší akce v obci. 1 000 Kčs
může umožnit činnost a na druhé
straně 2 000 Kčs mohou být pro některé
dárce příliš vysoké. Totéž
platí pro § 15 odst. 8.
Můj druhý pozměňující
návrh se také týká darů. Ve
stejném § 20 odst. 4 v poslední větě
navrhuji zvýšit nejvyšší hodnotu
daru z 2 % na 3 %. Zase by se to týkalo zejména
menších a středních podnikatelů,
kteří přešli z kategorie fyzických
osob, kde mohli darovat až do výše 10 % ze základu,
mezi právnické osoby. To znamená ze základu,
který se nemusel podstatně změnit, by mohly
darovat pouze 2 %. Částka, kterou byli ochotni poskytnout
dříve, by byla tedy vyšší. Opět
zvýšení na 3 % by ovlivnilo možnosti podpory
místních a menších akcí, humanitárních,
tělovýchovných, kulturních i charitativních.
Vážení kolegové, moje návrhy
jsou v souladu se zmíněnými doporučeními
Rady Evropy o potřebě udržet v období
přechodu k tržnímu hospodářství
podporu nezbytnou k zachování veřejně
prospěšných aktivit.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Mikanovi. Teraz má
slovo pán poslanec Bohumil Janča ako ďalší
prihlásený do rozpravy. Pripraví sa poslanec
Martin Kontra.
Poslanec SL B. Janča: Vážený pane předsedající,
vážené kolegyně, kolegové, nejdříve
bych se chtěl připojit k těm kolegům,
kteří zde přednesli pozměňovací
návrhy týkající se tělovýchovy,
týkající se humanitárních organizací,
a chtěl bych vás poprosit, jestli byste opravdu
mohli podpořit potom tyto pozměňovací
návrhy, které požadují, aby tyto loterie
a případně jiné podobné hry
nebyly zdaněny. Dále mi dovolte, abych při
projednávání předloženého
návrhu zákona o daních z příjmů
připomněl problematiku, kterou jsme před
časem řešili v souvislosti s učňovským
školstvím. Šlo především o
to, zajistit při nastupující privatizaci
praktickou výuku učňů, poněvadž
v důsledku přechodu podniků či objektů
do soukromých rukou celé skupiny žáků
o tuto možnost přišly. I když podle námi
schválené novely školského zákona
mohou občané s povolením ministerstva školství,
mládeže a tělovýchovy zřizovat
pracoviště praktického vyučování,
mají začínající podnikatelé
tolik jiných starostí, že jejich zájem
o zajišťování výuky učňů
je minimální. Tento zájem je možné
motivovat jediným způsobem, úlevami v daňovém
systému.
Proto podávám následující
pozměňovací návrh: V § 35, slevy
na daních, v odst. 1 v bodu a) doplnit: "a za praktickou
výuku každého učně". Jedná
se o slevu, o 5 000 Kčs. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Jančovi. Vidím,
že pán poslanec Kontra nie je prítomný.
Pani poslankyňa Bellušová, prosím.
Poslankyně SN E. Bellušová: Zasadajú
ústavnoprávne výbory.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Takže predbežne odložíme jeho
prihlášku.
Ďalší v poradí je pán poslanec
Jozef Klokner. Prosím, aby predniesol svoje návrhy.
Pripraví sa poslanec Vojtech Filip.
Poslanec SN J. Klokner: Vážený pán predsedajúci,
milé kolegyne, milí kolegovia! Dovoľte, aby
som aj ja k tomuto návrhu zákona predložil
svoj pozmeňujúci návrh, respektíve
doplňujúci návrh, ktorý odôvodním
takto: Chcem, aby sa v tomto zákone nejakým spôsobom
prejavila možnosť ovplyvniť určité
regióny, ktoré sú viac-menej rôznou
formou ohrozené. Chcem zvýraznit a zamerať
sa na regióny a lokality, v ktorých sú umiestnené
jadrovoenergetické zariadenia, ktoré majú
mimoriadny strategický význam pre ekonomiku a stabilitu
republík. Pozitívom týchto zariadení
je centralizovaná výroba elektrickej energie vo
veľkých výkonoch s negatívnym dopadom
do psychologickej oblasti obyvateľstva, zvýšených
nárokov na jeho ochranu. Sú tam rôzne rozdelenia,
plány vysťahovania atď., z titulu existencie
enormného množstva rizikových faktorov, vyplývajúcich
z havarovaných aj provizórnych jadrovoenergetických
blokov, a následkom tejto činnosti vyvolávajúcich
nutnosť existencie vzniku medziskládok vyhoreného
paliva, skládok rádioaktívnych dopadov, nedoriešenia
doby a spôsobu bezpečnej likvidácie týchto
negatív, majúcich vplyv na obyvateľstvo a ekológiu
regiónu.
Preto je treba, aby táto časť prostriedkov
ostala v regióne, vymedzenom podľa zvláštnych
predpisov na prevenciu a riešenie problémov spojených
s týmito dopadmi.
Z toho dôvodu by zákon podľa môjho doplňujúceho
návrhu mohol stanoviť úľavu až o
20 bodov a prostriedky, ktoré by sa takto získali,
by boli nasmerované do rozpočtov obcí, ktorých
sa to týka.
Uvedený postup je obvyklý v niektorých krajinách,
napr. vo Francúzsku.
Teraz by som ho chcel konkrétne predniesť. Je to doplnenie
do paragrafu 39 - nový odsek f): "Znížiť
sadzbu dane až o 20 bodov organizáciám, ktoré
vlastnia a prevádzkujú jadrové energetické
zariadenia. Tieto prostriedky sa použijú v uvedených
regiónoch, vymedzených zvláštnym predpisom.
Spôsob rozdelenia prostriedkov upraví zvláštny
predpis Ministerstva financií Slovenskej republiky a Ministerstva
financií Českej republiky." Išlo by o
to, že by mali republikové vlády v týchto
regiónoch možnosť určitej voľnosti
na presun ušetrených prostriedkov do daných
regiónov. Ďakujem.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Kloknerovi. Ďalej vystúpi
v rozprave pán poslanec Filip.
Ešte by som vás rád informoval, že nepremáva
metro, neviem, či len smerom na Opatov, ale od stanice
Florenc nepremáva. O 20. hodine bude pripravený
autobus, aby vás odviezol do poslaneckej ubytovne Opatov.
To je jedna informácia.
Druhá informácia: Zajtra ráno o 7. hodine
bude pripravený autobus pri budove Federálneho zhromaždenia
pre tých, ktorí sú zdraví a sú
ochotní dať niečo zo svojej krvi v prospech
ľudskej solidarity. Na riadne zasadnutie sa poslanci dostanú
načas. Toto vám oznamujú poslanci dr. Šebek
a pán Kačer.
Pokiaľ by ani zajtra nejazdilo metro, to sa teraz práve
zisťuje, potom by sme zorganizovali autobus aj zajtra ráno
z ubytovne do Federálneho zhromaždenia. To vám
ale v priebehu schôdze ešte oznámim.
Hlási sa pani poslankyňa Adrianová.
Poslankyně SN M. Adrianová: Pán predsedajúci,
chcela by som ešte povedať, že dnes zasadá
náš klub a nestihnem byť o 20. hodine pri autobuse.
Prosili by sme autobus na 21.30.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Zájdite za pani Zavřelovou alebo za
službou. Neviem, koľko ľudí má klub.
Autobus bude pripravený na 20. hodinu.
Poslanec SL J. Wagner: Pane předsedající,
mám procedurální dotaz. Jak se bude dále
postupovat? Pokud byste uzavřel rozpravu k tomuto návrhu
zákona před hlasováním o prvním
a druhém, pak by to nebylo asi nejlepší. Chtěl
bych se ujistit, že rozprava k tomuto návrhu bude
uzavřena až poté, co budou schváleny
- prozatím nevíme v jaké variantě
- první dva návrhy daňových zákonů.
U prvních dvou problém není, u třetího
už je. Rád bych se tedy ujistil, jaký bude
procedurální postup. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Zatiaľ je do rozpravy prihlásených
ešte asi desať poslancov. Dá sa predpokladať,
že rozprava nebude uzatvorená ani z týchto
dôvodov. Tento procedurálny návrh zatiaľ
nikto nepodal.
Poslanec SN R. Senjuk: Tímto to činím. Skutečně
se nedomnívám, že je možné uzavřít
rozpravu k tomuto zákonu před hlasováním
o předchozích daňových zákonech.
Považoval jsem to za naprosto samozřejmou věc,
o které není nutné hlasovat. Považuji
to i nadále z odborného hlediska za věc naprosto
samozřejmou, o které se hlasovat ani nemůže.
Je natolik samozřejmá, že hlasování
je zbytečné.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Tento postup som samozrejme konzultoval s pánom
ministrom Klausom a aj s pánom predsedom výboru
pre plán a rozpočet, pánom Zemanom. To znamená,
že pozmeňovacie návrhy, ktoré event.
súvisia aj so zákonom o dani z pridanej hodnoty,
by museli byť podané za týchto okolností,
povedzme, dvakrát. Ale teraz je zbytočné
o tom diskutovať. Zatiaľ rozprava pokračuje.
Poslanec SL J. Wagner: Pane předsedající,
nesdílím názor pana kolegy Senjuka, že
všichni berou za samozřejmé, co on rozumně
bere za samozřejmé. To, co bylo jím i mnou
před tím řečeno, předkládám
- až budou sněmovny usnášení schopné
- jako formální procedurální návrh,
aby rozprava k návrhu zákona o dani z příjmu
byla přerušena, poté aby bylo hlasováno
o prvních dvou zákonech a obnovena rozprava k zákonu
o dani z příjmu. Prosím, je to podáno
jako procedurální návrh.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Beriem to na vedomie. Slovo má pán
poslanec Filip.
Poslanec SL V. Filip: Vážený zbytku Federálního
shromáždění, nebudu unavovat dlouhým
projevem, i když jsem měl připraveno několik
otázek týkajících se tohoto zákona.
Myslím si, že podstatou tohoto zákona a našeho
rozhodování by mělo být právě
to, aby došlo k zachování určitých
sociálních hodnot daňových úlev
občanů, zejména úlev živitelů
nezaopatřených dětí. Mělo
by dojít i k uznání nákladů
zdravotního a sociálního pojištění
zdravotně náročných profesí
tak, že by to měla být odpočitatelná
položka daňového základu.
Současně považuji za nutné, aby vláda
uvažovala o vyčlenění dostatečných
zdrojů z fondu národního majetku na plné
financování zdravotního a zaměstnaneckého
pojištění státem. Tolik kritizovaná
Všeobecná zdravotní pojišťovna pravděpodobně
neunikla pozornosti ani poslanců Federálního
shromáždění.
Dovolte mi, abych v krátkosti navrhl jen několik
pozměňovacích návrhů. V paragrafu
4 bych chtěl doplnit písmeno s), které by
znělo, že "náklady zdravotního
a sociálního připojištění
zaměstnanců ve zdravotně náročných
profesích je odpočitatelnou položkou daňového
základu".
V paragrafu 15 odst. 1 písm. a) považuji za důležité
zvýšit částku původně
20 400 Kčs, nyní v textu 24 000 Kčs na 25
000 Kčs. Uvažuji o tom proto, že navrhuji zároveň
změnu v paragrafu 16, a to tak, aby došlo ke změně
horních hranic minimálních sazeb. To znamená,
že první sazba by byla 10 % do výše 100
000 Kčs, druhá sazba by byla 20 % v rozmezí
100 000 až 200 000 Kčs, to znamená, že
by tam bylo 10 tis. Kčs plus 20 % z toho, co je nad 100
000 Kčs. Druhá sazba by byla 25 % do 300 000 Kčs,
do 540 000 Kčs by byla sazba 32 %. Do 1,08 mil. Kčs
by byla sazba 40 %.
Nyní mi dovolte říci, že zde je základní
rozdíl v tom, že právě tento vznikající
podnikatelský - jestli malý nebo střední
- stav (nazvěte to jakkoli ) má vlastně nižší
daňové zatížení než v předloženém
návrhu, tj. že u 32 % je základ 55 000 Kčs
plus 32 % a u těch od 0,5 mil. Kčs do 1 miliónu
- zjednoduším-li to - je základ 131 800 Kčs
plus 40 %. K tomu by adekvátně byla zvýšena
ze 47 % sazba na 50 % u podnikatelů, kteří
mají ke zdanění více než 1,08
mil. Kčs.
Dále by bylo možné hovořit o doplnění
§ 19 písmeno nyní g), nebo chcete-li f), které
by se týkalo určitých ekologických
aktivit. Vzhledem k tomu, že tento návrh tady již
byl prezentován, předám jej pouze písemně
zpravodajům. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem pánu poslancovi Filipovi. Teraz
vystúpi pán poslanec Humpál, pripraví
sa pán poslanec Gandalovič.
Poslanec SN M. Humpál: Pane předsedající,
dámy a pánové, dovolte, abych podal dva pozměňovací
návrhy, velmi stručné a jednoduché,
které se týkají v podstatě ponechání
toho systému, který dnes existuje u daně
ze zisku v zemědělství, kde je tzv. odpočitatelné
minimum ve výši 1 200 Kčs z jednoho hektaru
zemědělské půdy.
Jak známo, tato daň končí a v dani
z příjmů fyzických a právnických
osob se toto odpočitatelné minimum již nevyskytuje.
Chtěl bych své jednoduché dva návrhy
zdůvodnit také, pokud možno, velice stručně.
Když jsem tady hovořil u daně předchozí
o tom, že zemědělství oproti jiným
odvětvím je ohromně daňově
zatíženo (stále používám
údajů ze zprávy ministerstva hospodářství,
kterou jsme měli projednávat), že zemědělství
v loňském roce na rozdíl od předchozího
dosáhlo ztráty přes 21 miliard - tj. o 31,7
miliardy horší hospodářský výsledek
než v roce předchozím.
Dále jsem tady říkal, že dokonce i při
tomto velice nepříznivém hospodářském
výsledku, ale při prudkém snížení
dotací, došlo také k tomu, že zemědělství
na rozdíl od roku 1990, kdy dostávalo od státu
4,3 miliardy navíc proti tomu co naopak odvedlo na daních
a odvodech, v loňském roce už dalo 7, 7 miliard
státnímu rozpočtu navíc proti tomu,
co dostalo od něho. V letošním roce, pokud
se nic dalšího nestane a vlády nepřijmou
žádné opatření, bude už
zemědělství minusové vůči
státnímu rozpočtu 14 miliard. To je odpověď
například panu náměstkovi Klakovi
z federálního ministerstva financí, který
v hospodářském výboru řekl,
že do zemědělství jdou peníze
"horem - dolem".
Chtěl bych ještě jedním argumentem podepřít
otázku daněprostého minima do zemědělství,
a to tím, že loňský rok dopadl pro zemědělství
tak, že něco málo přes 25 % podniků
docílilo zisk, takže tři čtvrtiny podniků
u družstev, a dokonce 87 % u státních statků,
hospodařilo se ztrátou. Je to jistě závažné.
Zajímavé na tom je zejména to, že stejně
dopadlo soukromé zemědělství. Ukazuje
se tedy, že všechno, co zatím působí,
působí v zemědělství velice
plošně, neselektivně a že vlastně
ten princip, který by měl znamenat, aby úspěšně
vydržel, přečkal a byl prosperitní,
zatímco neschopný nevydrží, bude ztrátový
- ten princip zatím nefunguje. U soukromých zemědělců
podle vzorků zkoumaného, a je to také v té
zprávě, kterou máme k dispozici od ministerstva
hospodářství, je tam jen 25 % soukromých
rolníků, kteří hospodařili
se ziskem, ostatní se ztrátou, a to při dotaci
u těchto soukromých zemědělců
15 900 Kčs na hektar.
Právě proto, abychom tomuto odvětví
přece jenom dovolili vydechnout v tomto přechodném
období, navrhuji, aby jak pro soukromé zemědělce,
kterým to umožní alespoň v začátcích
zlepšit svou důchodovou situaci, tak i pro ostatní
- tzn. pro právnické osoby, tyto dva pozměňující
návrhy:
V § 15 doplnit nový odstavec 9 ve znění
(myslím tím tisk 1489) - u fyzických osob
hospodařících na půdě se snižuje
základ daně o 1 200 Kčs na hektar zemědělské
půdy. (Zase by tam byl odkaz, co je to fyzická osoba
hospodařící na půdě ve smyslu
zákona o soukromém podnikání občanů.)
Druhý návrh by se týkal právnických
osob. V § 20 doplnit nový odstavec 6 v tomto znění
- u právnických osob hospodařících
na půdě se snižuje základ daně
o částku 1 200 Kčs na hektar zemědělské
půdy. Děkuji vám za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Humpálovi. Prosím
poslanca Gandaloviča, aby predniesol svoj príspevok
do rozpravy. Po ňom sa pripraví pani poslankyňa
Šormová.