Středa 15. dubna 1992

Místopředseda vlády a ministr financí ČSFR V. Klaus: Pane předsedo, dámy a pánové, vládní návrh zákona o dani z přidané hodnoty, který máte před sebou, je jedním z pilířů celé nové daňové soustavy. Proto mi dovolte, abych se mu ve svém úvodním slově věnoval trochu déle, než některým jiným zákonům.

Zavedení daně z přidané hodnoty představuje jeden z nejvýznamnějších a současně nejobtížnějších kroků v rámci komplexní daňové reformy a ekonomické reformy vůbec.

Daň z přidané hodnoty je nepřímou daní, která zatěžuje konečnou spotřebu, tedy především obyvatelstvo. Je daní neutrální z hlediska alokace kapitálu, neboť se uplatňuje na všechny podnikatele, tedy bez ohledu na formu vlastnictví, právní formu podniku a jeho organizační strukturu. Uplatňuje se stejným způsobem jak na zboží a služby domácího původu, tak na zboží z dovozu.

Daň z přidané hodnoty se svou konstrukcí a způsobem uplatňování zásadně liší od daně z obratu, na kterou jsme byli dosud zvyklí. Hlavní rozdíl je především v mechanismu jejího uplatňování. Zatímco daň z obratu se uplatňuje u téhož zboží pouze jednou, daň z přidané hodnoty se uplatňuje na každém stupni výroby a prodeje, kterým zboží prochází na cestě ke konečnému spotřebiteli. Všichni tedy nakupují zboží a služby za ceny s daní.

Plátce daně si samozřejmě od vlastní daňové povinnosti odečte daň zaplacenou v cenách svých nákupů, čímž je na každém stupni zdaňována pouze hodnota přidaná zpracováním (odtud také název - daň z přidané hodnoty).

Ze zákona jsou plátci povinně všechny právnické a fyzické osoby, které dodávají zboží a poskytují služby při podnikatelské činnosti, jejíž obrat překročí 1,5 miliónů Kčs za 3 měsíce, nebo 6 miliónů

Kčs za celý rok. Ostatní, jejichž obrat tohoto limitu nedosahuje, se mohou stát plátci této daně pouze na svou vlastní žádost.

Statut plátce daně je významný z hlediska práva na odpočet daně zaplacené v cenách nákupu, což může být v určitých podmínkách pro malého podnikatele, živnostníka výhodou, v jiných zase nevýhodou. Bude tedy záležet jedině na něm, na jeho schopnostech ocenit tyto výhody a nevýhody a rozhodnout se.

Hlavní důvody pro uplatnění této daně jsou čtyři.

Nejprve, a hlavně jde o to - vytvořit stejné, rovné podmínky pro podnikání všech podnikatelských subjektů.

Dalším významným důvodem je prudce se snižující funkčnost dosavadního systému daně z obratu. Ten nebyl konstruován pro podmínky tržní ekonomiky a jeho možné další zdokonalování za rámec změn, které jsme provedli v uplynulých dvou letech, již narazilo na nepřekročitelné systémové limity, podstatné limity této daně.

Třetím důvodem pro zavedení této daně je snaha začlenit naši zemi do evropského integračního procesu. Podle6. směrnice komise Evropských společenství je uplatnění této daně povinné pro členy Evropských společenství a jejím zavedením tak vytváříme předpoklady pro budoucí plnoprávné postavení ČSFR v tomto společenství.

Konečně čtvrtým důvodem je prakticky prokázaná efektivnost této daně. V tomto okamžiku je daň z přidané hodnoty uplatňována ve více než 50 zemích světa a zatím žádná ze zemí, které se rozhodly ji uplatnit, svůj názor nezměnila a nenahradila ji žádnou jinou formou nepřímé daně.

Přijetí vládního návrhu bude mít tři významné důsledky. Především dojde k určitému pohybu celkové cenové hladiny i ke změnám struktury legislativních cen celých skupin výrobků. Následně pak po všeobecném zavedení v období několika měsíců bude působit mechanismus přizpůsobování cen, který doladí postupně cenové relace v závislosti na konkrétních poměrech, které budou existovat na jednotlivých trzích. Hlavním zdrojem pohybu ve struktuře relativních cen bude sjednocení sazeb. Místo dnešních čtyř sazeb daně z obratu budou pouze dvě sazby a díky tomu bude na pohyb cen působit změna v těchto přesunech místo čtyř na dvě sazby.

Na druhé straně bude rozšířena základna, na kterou bude uplatňována daň z přidané hodnoty, o služby a výkony obchodu, kde bude uplatněna 5tiprocentní sazba (dnes nulová) což bude nepochybně působit na vzestup cenové hladiny. Celkové snížení sazby zase naopak bude působit k poklesu.

Přes značnou složitost problémů odhadu důsledků zavedení daně z přidané hodnoty na cenovou hladinu i cenovou strukturu jsme prováděli spousty orientačních propočtů, které trvale dopracováváme a zpřesňujeme. S pomocí dat o teprve nedávno známé struktuře spotřeby i výnosů daně z obratu za rok 1991 byl vypracován odhad, který říká, že za předpokladu uplatnění navrhovaných sazeb 5 procent a 23 procent se cenová hladina v lednu 1993 proti prosinci 1992 bohužel zvýší řádově o 7 procent díky zavedení této nové daňové soustavy nepřímých daní. Samozřejmě, že to jsou přímé vlivy daňové změny, nemůžeme vyloučit, že se někteří prodávající budou pokoušet využít změny daňového systému ještě k dalším cenovým pohybům, což je však velmi těžké odhadnout a je prakticky zbytečné pokoušet se k tomu dnes něco podstatného nebo zásadního kvantifikačního říci.

Druhým zřejmým důsledkem bude ve vazbě na to první určité zvýšení životních nákladů obyvatelstva. Orientační propočty ukazují, že v závislosti na typu domácnosti se jejich výdaje zvýší zhruba takto: v dělnicko-zaměstnaneckých domácnostech o 103 Kčs měsíčně, v domácnostech s vyšším počtem dětí o 64 Kčs, v domácnostech důchodců o 69 Kčs měsíčně, vždy na osobu. Uvedený odhad vychází též z teprve nedávno dostupné statistiky rodinných účtů u vybraných domácností zpravodajského souboru za rok 1991.

Třetím zřejmým důsledkem, který nebude tak viditelný pro veřejnost, ale který znamená určitý problém pro měnovou politiku naší centrální banky, bude určité zvýšení potřeby transakčních peněz v ekonomice, protože všichni budou dnes nakupovat za ceny s daní, zatím co vrácení nadměrných odpočtů bude časově odsunuto. Povede to k určitému zvýšení množství peněz v ekonomice.

Nový daňový zákon, zákon o dani z přidané hodnoty potřebujeme proto, že si nemůžeme dále dovolit, aby díky využívání objektivně existujících slabin systému daně z obratu docházelo k poklesu výnosů této daně a k masivním daňovým únikům. Jejich odstranění není v rámci dnešního systému možné.

Dovolte, abych vás na závěr svého expozé poprosil o pečlivé a zodpovědné posouzení návrhů, které se jistě objeví v průběhu vašeho jednání. Budou tady předloženy návrhy vedené nepochybně upřímně míněnými snahami řešit palčivé problémy strukturální, ekologické, sociální, kulturní a jiné cestou speciálních režimů daně z přidané hodnoty pro různé výrobce nebo pro různé podnikatele, pro různé použití zboží, pro různé použití služeb. Myslím, že se mnou budete souhlasit, když řeknu, že na cestě od více než 1600 sazeb daně z obratu a nespočetného množství speciálních režimů, které jsme měli, když jsme přišli do tohoto parlamentu, by přijetí podobných, sebelépe míněných návrhů znamenalo nepochybně krok zpátky, krok, který nechceme a který - vědomi si své odpovědnosti za průběh naší ekonomické transformace - ani nemůžeme udělat.

Doporučuji vám proto přijmout vládní návrh ve verzi návrhu usnesení výborů pro plán a rozpočet k vládnímu návrhu zákona o dani z přidané hodnoty. Jde o návrh funkčního systému, kterým se opět o významný krok přiblížíme vyspělým tržním ekonomikám.

Na závěr bych chtěl poděkovat poslancům a legislativním orgánům Federálního shromáždění, neboť návrh usnesení výborů pro plán a rozpočet znamená významné zdokonalení původního vládního návrhu. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem, pán minister Klaus. Konštatujem, že návrh bol prikázaný sociálnym a kultúrnym výborom, ústavnoprávnym výborom, výborom pre plán a rozpočet, hospodárskym výborom a výborom pre životné prostredie obidvoch snemovní. Po prerokovaní vo výboroch pripravili písomný podklad uznesenia pod číslom tlače 1488 výbory pre plán a rozpočet a ich členovia, poslanci V. Filip a H. Kočtúch boli nominovaní za spravodajcov k tomuto návrhu zákona. Teraz prosím obidvoch spravodajcov, pána poslanca Filipa zo Snemovne ľudu a pána poslanca Kočtúcha zo Snemovne národov, aby sa dostavili do spravodajských lavíc a predniesli spravodajské správy. Prosím, pán poslanec Kočtúch.

Společný zpravodaj výborů SN H. Kočtúch: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, vážené snemovne! Daň z pridanej hodnoty, metaforicky by sa dalo povedať, je kráľovnou medzi daňami. Preto sa jej aj z medzinárodného aj z nášho hľadiska venuje zaslúžená pozornosť.

Dovoľte mi jednu osobnú reminiscenciu. Ako poslanec FZ som bol ešte v piatom období spravodajcom k novelizácii dane z obratu. Spoločne s pánom federálnym ministrom Klausom, podpredsedom vlády, sme sa vtedy zhodli, že tá novelizácia nebude mať dlhý účinok, pretože nás čaká prechod od dane z obratu k dani z pridanej hodnoty.

Daňová reforma hlavne tejto dane je neodkladná, je dôležitá.

V zahraničí existuje práca v rozsahu 460 strán OECD - Úloha daňovej reformy v ekonomikách strednej a východnej Európy, ktoré podstupujú transformáciu. Tým len chcem dokázať, že táto otázka nemá len náš vnútorný, ale aj medzinárodný rozmer.

Preto sme vo výboroch pre plán a rozpočet venovali veľkú pozornosť všetkým pripomienkam, ktoré zazneli z jednotlivých výborov, všetkým pripomienkam expertov, bohato sme čerpali aj z legislatívneho odboru Kancelárie Federálneho zhromaždenia. Návrh, ktorý máte pred sebou, predstavuje zhruba 30 podstatných zmien pôvodného návrhu, ktorý nám bol dodaný a zhruba 60 drobných legislatívnych úprav. Tie sú tam vyznačené tučnými písmenami a podčiarknuté.

Dovoľte mi, aby som sa trochu zaoberal filozofiou tejto problematiky, aby som skutočne uviedol práve všeobecnejšie otázky. Koniec-koncov nadväzujem na to, čo povedal federálny minister a podpredseda vlády.

Daň z pridanej hodnoty je nesmierne citlivým inštrumentom, jej pedantnosť je v tomto smere, pretože ide o veľkú vec, potrebná, viac ako inde tu platí ono Michelangelovo:"Dokonalosť sa skladá z maličkostí, dokonalosť však nie je maličkosť."

Aké reálne daňové bremeno ponesú platcovia daní pri rôznom vývoji cien, pri rôznom vývoji hrubého domáceho produktu a pri rôznych daňových sadzbách, do akej miery päťpercentná sadzba a dvadsaťtripercentná sadzba je ozaj tou optimálnou sadzbou, ktorá zabezpečuje optimálne zdanenie? Tieto otázky si cez rôzne prepočty vyžadujú kvantifikáciu, senzitívnu analýzu, pravdepodobnostnú analýzu, analýzu zlomu atď. Otázka priemerného zdaňovania alebo optimálneho zdaňovania nie je otázkou našich dôb, táto otázka sa pertraktuje niekoľko storočí. Ekonómovia, teoretici i praktici, napríklad jeden prúd teórie ponukovej ekonomiky, ukazovali na súvzťažnosť medzi rastom príjmu štátneho rozpočtu, medzi rastom produkcie, medzi rôznymi daňovými sadzbami. Spomeniem tu aspoň Arthura Laffera, ktorý prepracoval Lafferovu krivku, ktorá ukazuje, kde je tá optimálna sadzba, kde je ten optimálny bod, ktorý vlastne dovoľuje maximálne príjmy štátneho rozpočtu, "take off" ekonomiky a aká sadzba dane je z tohto hľadiska potrebná. Samozrejme, obrazne povedané, keby táto sadzba bola stopercentná (Turci majú 8 sadzieb od 1 % do 100 %), zastaví sa výroba, pretože celý efekt by bol zdanený. Keby sadzba bola nulová, štát by nemal nijaké príjmy, ktoré potrebuje pre plnenie tých funkcií, ktoré má. Nemyslím socialisticko-realistický štát ani "welfare" štát, ale štát úspešnej práce "workfare" state. Nedá sa povedať, že 50 % (niečo medzi 0 % a 100 %) je vlastne optimum. To závisí od rôznych konkrétnych podmienok, ktoré treba uvažovať.

V týchto krajinách, o ktorých sa zmieňoval pán minister, sú sadzby diferencované. Štandardné sadzby sú od 14 do 20 %. Sú znížené sadzby, dokonca 1 %, ale sú tiež zvýšené sadzby. Sú jednotné sadzby, ale sú aj niekoľkoraké sadzby.

Pred nami teda stojí úloha, aby sme toto všetko so znalosťou veci prešli. Pôvodne sme si mysleli, že pripravíme štandardné pripomienky k jednotlivým paragrafom, ale pretože pripomienok je mnoho, rozhodli sme sa za pomoci pracovníkov Ministerstva financií aj za pomoci legislatívneho odboru a ich expertov predložiť vám toto znenie, ktoré máte v tlači 1488.

Sú veci, ktoré majú len legislatívno-právny charakter, kozmetické úpravy, definičné spresnenie atď., ale sú aj veci podstatné. Nechcem rozpočtové výbory chváliť, ale výbory pre plán a rozpočet urobili veľký kus práce, aby ste mohli dostať ten materiál, ktorý vám predkladáme na diskusiu. Prosím vás, aby ste mu venovali patričnú pozornosť.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Hvezdoňovi Kočtúchovi. Teraz so spravodajskou správou za výbory Snemovne ľudu vystúpi poslanec Vojtech Filip.

Společný zpravodaj výborů SL V. Filip: Vážený pane předsedo, pane předsedající, vážené Federální shromáždění, jsem velmi rád, že za dnešní dopoledne byly připraveny všechny podmínky, které nás přivedly až k projednávání jednotlivých daňových zákonů. Tím odpadla jedna z věcí, o které jsem tu hovořil, to je jednání, které od října loňského roku vedl výbor pro

plán a rozpočet, aby byl upraven § 12 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., kde koncepčně byly připraveny nové daně.

Předložený návrh zákona vychází tedy z koncepce reformy československého daňového systému a soustavy, se kterou počítá Evropské společenství od roku 1993. Daň z přidané hodnoty je svou ekonomickou podstatou obecnou spotřební daní nepřímého typu, která zatěžuje konečného spotřebitele, ale neodvádějí ji všichni dodavatelé zboží či služeb. Tato daň tedy postihuje celou soukromou a veřejnou osobní společenskou spotřebu a postihuje též dovoz. Tím se odlišuje od daně z obratu, která nemá obecný charakter.

Daň z přidané hodnoty se na rozdíl od daně z obratu vybírá po částech, to je podle jednotlivých fází výroby a odbytu, při prodeji a nákupu. Plátce daně má právo si však odečíst od své daňové povinnosti tu částku daně, kterou zaplatil svým dodavatelům při nákupu zboží či služeb. Tato daň má obrovské výhody. Je neutrální ke konkurenci i k zahraničnímu obchodu. Všichni výrobci i dovozci jsou zdaňováni ve stejné výši.

Systém je poměrně jednoduchý. Vylučuje jakoukoli nahodilost a zdaňuje služby na všech stupních zpracování při prodeji i nákupu. Je to daň čistá, neboť jí bude zatížen pouze rozdíl mezi cenou při nákupu a požadovanou cenou při prodeji zboží a služeb.

Má jednu velkou nevýhodu, o které všichni víme - vyžaduje důkladné proškolení širokého okruhu pracovníků z hospodářské a finanční sféry a skutečně solidní fungování daňové správy.

Nyní konkrétně k jednotlivým oblastem. Nejvíce kontroverzní budou oblasti pravděpodobně tři. Ty se také nejčastěji projevily při projednávání ve všech výborech Federálního shromáždění, ale i ve výborech České národní rady a Slovenské národní rady. Za prvé jde o diskusi o nezdaněném limitu. Při projednávání zásad byl nezdaněný limit schválen ve výši 1 mil. Kčs ročního obratu, při projednávání zákona 6 mil. Kčs ročního obratu s tím, že v jednotlivém čtvrtletí to bude 1,5 mil. Kčs.

Čili došlo k velikému posunu v uvažování o této dani od října loňského roku k dnešnímu dni.

Tou nejkomplikovanější a pravděpodobně nejdiskutovanější oblastí bude úroveň sazeb daně. Musíme si uvědomit, že ještě dnes máme pět daní z obratu, pět úrovní daně. Zde se jistě projeví oblast od jedné daně až do tří, možná i více. Uvidíme, co bude řečeno v rozpravě.

Zde je podstatné říci, že zavedení i dvousložkové daně z přidané hodnoty znamená - a pan místopředseda vlády a ministr financí to řekl, - zvýšení cen základních potravin. Vzhledem k tomu, že není přesně zjištěno, jaký dopad to bude mít nejen na ceny, ale na celý pohyb v koupěschopné poptávce obyvatel, je potřeba se nad tím zamyslet a řádně tento problém prodiskutovat a při hlasování to mít na paměti.

Další zásadní připomínkou byla specifikace dovozu, ale věřím, že až si přečtete poslední text návrhu, budete spokojeni a nebude to mít snad za následek větší kontroverze.

V průběhu projednávání zákona - kromě odstranění specifikace dovozu, která byla dlouhou dobu tématem diskusí a sporů - byla odstraněna řada nesrovnalostí a nesrozumitelností, které jsou v některých ustanoveních, respektive byly v některých ustanoveních. Po řadě expertních porad se myslím podařilo zajistit dostatečný podklad pro to, abychom měli kvalitní text, ke kterému nebude z legislativně technických důvodů zvláštních výhrad.

Zde mi dovolte jen jednu jedinou připomínku. Prosím vás, opravte si ve svém textu, který máte v § 31 v odstavci 2 dovětek "dále výrobků oční optiky". Při posledním jednání výboru pro plán a rozpočet to bylo vypuštěno, protože nechceme nedanit například potápěčské brýle a ostatní věci. Nepřišli jsme na konkrétní text, jak se zachovat k těm, kteří potřebují dioptrické brýle. Ale tento text tam nepatří a žádám vás proto, abyste si ho vyškrtli.

V § 54 odstavec 3 - pokud náhodou někdo máte v textu ještě 77% - pak je nutno uvést 23 %. Došlo totiž k opačnému počítání. Jde o malý omyl, nepovažuji to za důležité, každý, kdo by ten zákon četl, by na to přišel, ale vzhledem k tomu, že při přepisu došlo k chybě, považuji za nutné na to upozornit.

Jinak bych chtěl říci, že při projednávání tohoto zákona jsme se zabývali cca 98 připomínkami z jednotlivých výborů, z národních rad i z Federálního shromáždění. Řadu z nich jsme zapracovali, cca jedna třetina těch návrhů byla konzistentních, hodily se tam, výbory - myslím - uvažovaly ve správných směrech.

Pokud jde o legislativně technické úpravy, došlo ke konsensu mezi jednotlivými národními ministerstvy financí i federálním ministerstvem financí a myslím si, že jsou tedy všechny předpoklady pro to, aby daň z přidané hodnoty mohla být zavedena.

Opatření sice budou tak náročná, že i když dnes, tj. v dubnu toho roku zákon schválíme, bude pravděpodobně nejnáročnějším úkolem aparátu ministerstev financí vůbec zákon realizovat tak, aby byl od 1. 1. 1993 v účinnosti.

Nyní mi dovolte na závěr jen jedno maličké upozornění. Pro přijetí zákona platí zákaz majorizace, je tedy třeba souhlasného usnesení obou sněmoven a ve Sněmovně národů nadpoloviční většiny všech poslanců.

Tolik snad z povinností zpravodaje v úvodním slově. Děkuji vám.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Vojtechovi Filipovi, ktorý predniesol spravodajskú správu za výbory Snemovne ľudu.

Otváram rozpravu k tomuto vládnemu návrhu zákona, do ktorej sú prihlásení za poslanecké kluby Filip Šedivý, Miloš Zeman a Jan Vild. Ďalej pán poslanec Rynda a pán poslanec Zán.

Dávam slovo poslancovi Filipovi Šedivému, ktorý vystúpi za klub ODS. Pripraví sa poslanec Zeman.

Poslanec SN F. Šedivý: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, za klub Občanské demokratické strany chci velmi krátce vyjádřit podporu návrhu zákona o dani z přidané hodnoty.

Považujeme zavedení této daně náhradou za již překonanou daň z obratu za zcela nezbytnou podmínku ekonomické transformace, která vytváří stejné podmínky pro všechny subjekty v podnikání a zejména je zcela kompatibilní s daňovým systémem Evropských společenství.

Efektivnost daně z přidané hodnoty je naprosto nesrovnatelná s dosavadní daní z obratu, a proto se zcela přikláníme k vládnímu návrhu.

K vládnímu návrhu se přikláníme i v té části, kde se mluví o dvojí sazbě, protože se domníváme, že by nebylo vhodné dramaticky zvýšit ceny základních životních potřeb a tím porušit dosud trvající a poměrně křehký sociální konsensus. Kompenzaci zvýšení zavedením jedné sazby daně daní z příjmů nepovažujeme za dostatečnou.

Chtěl bych k tomu ještě na ilustraci uvést, že více než 50 zemí dnes má zavedenu daň z přidané hodnoty a drtivá většina z nich používá dvojí sazbu daně, ať už je to Spolková republika Německo, Francie, Rakousko atd.

Dovolil bych si zároveň přednést jeden pozměňovací návrh k § 22 odstavec 1, kde se říká, že navrácení přeplatku je do šesti měsíců, navrhujeme nahradit to slovem "dvou" s tím, že nechceme mít na zřeteli jenom blaho státního rozpočtu, a případné úvěrování státního rozpočtu plátci daně, ale i možnosti samotného plátce. Proto v rámci určité spravedlnosti pro podnikatele navrhujeme snížení této lhůty. Písemný návrh samozřejmě předám zpravodajům.

Děkuji vám.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP