Středa 15. dubna 1992

Poslanec SL I. Rynda: Děkuji předsedajícímu za příležitost velmi krátce uvést věc na pravou míru. Já se na plných sto procent ztotožňuji s názorem kolegy Tyla, který je ve své věci nepochybně odborníkem. Předmětem daně mají být pouze vybrané pesticidy, takže takové látky, jakou je například Boverol, Bathurin, Dipel a řada dalších, jsou pochopitelně ze zatížení spotřební daní vyňaty. A prosil bych kolegu Tyla a ostatní zemědělské odborníky, aby s přihlédnutím k tomuto faktu hlasovali o soustavě daní. Konkretizaci potom samozřejmě přednesu při probírání zákona o dani spotřební.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Kto chce ďalej vystúpiť v rozprave, vážené kolegyne a kolegovia? (Nikdo se nehlásil.) Nikto sa nehlási. Prehlasujem rozpravu za skončenú.

Záverečné slovo prednesie za vládu Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky jej podpredseda pán minister Václav Klaus. Prosím.

Místopředseda vlády a ministr financí ČSFR V. Klaus: Já chci hovořit mimo jiné k panu poslanci Ryndovi, takže pokud by si to chtěl vyslechnout.

Děkuji poslancům za přednesené připomínky. Chtěl bych přesto říci, že musím trvat na vládním návrhu, na verzi, v jaké byl tento návrh předložen. Já myslím, že to velmi přesně vyjádřil pan poslanec Téra, který řekl: Nepokoušejme se ve sněmovnách teď perfekcionizovat naši daňovou soustavu, která se skutečně dva roky připravovala a kde hrozí, že bychom teď mohli jedním náhodným slovem toho či onoho poslance pozměnit daňovou soustavu. O co mně jde v této chvíli? Jde mně zejména o návrh na ekologické daně.

Za prvé, zdá se mi evidentní, že ekologická problematika patří do oblasti republik a bude patřit do oblasti republik a je zbytečné se o to přít a je zbytečné prosazovat opak, přesazovat tuto problematiku na federální úroveň. Říkám to jak za jednání vlády, tak sám za sebe.

Za druhé, jak jste si všimli, v návrhu zákona o soustavě daní jsou daně ekologické, jsou daně k ochraně životního prostředí. Tyto daně budou předmětem jiného jednání. Řekli jsme, že jsou předmětem jednání v republikách a není nezbytné, abychom je přesouvali dnes, v tuto chvíli, do Federálního shromáždění.

V žádném případě nelze zasadit ekologické daně mezi daně spotřební. To je zcela jiná logika. To je koncepčně naprosto nemožné. Já myslím, že to bylo mnohokrát vysvětleno, že to bylo odmítnuto na jednání výborů. Teď se nám to sem vrací znovu na plenární zasedání. Daně ekologické mají své oprávnění, jsou v této soustavě zahrnuty, patří do daní sloužících k ochraně životního prostředí. Jsou to daně republikové.

Doporučuji, abychom nevnášeli do návrhu žádné další změny tohoto typu. To vůbec neznamená, že daň z pesticidů nebude existovat. K tomu se v tuto chvíli naprosto nevyjadřuji a je to také naprosto neadekvátní, abych se k tomu vyjadřoval.

Ještě jednu poznámku k vystoupení pana poslance Košnara. Já vítám, že jeho klub bude podporovat vládní návrh. Chtěl bych říci, že rozpočtové určení skutečně není předmětem tohoto návrhu zákona o soustavě daní, kde skutečně šlo o to taxativně vymezit maximální množství daní, které v Československu bude možné v budoucnu vybírat. Rozpočtové určení je předmětem jiné debaty a tam je možné uplatnit všechny názory tohoto typu.

Otázka dalších pojistných a podobných fondů, které dnes nejsou dořešeny, nejsou definitivně připraveny k projednání, je problematická pro nás pro všechny, včetně předkladatele. Zdá se mi, že nic nebrání tomu, aby při projednávání těchto zbývajících věcí nebyly všechny sazby a kvantitativní ukazatele posunuty (až bude potřeba) na takovou úroveň, aby nedošlo v žádném případě ke zvýšení, nýbrž ke snížení zatížení naší veřejnosti. To je všechno. Doporučuji přijetí vládního návrhu.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Pán minister, musím sa ešte opýtať na jednu vec. Súhlasíte s tým, aby bol prijatý ten zákon v takom znení, ako ho pripravili výbory pre plán a rozpočet, to znamená, ako je uvedené v tlači 1390? To je veľmi dôležité, pretože ste sa vyjadrili, že nechcete, aby sa na vládnom návrhu nič nezmenilo. A to je tlač 842. Samozrejme, potom ste to špecifikovali vo väzbe na pozmeňujúci návrh pána kolegu Ryndu.

Místopředseda vlády a ministr financí ČSFR V. Klaus: Ano, tam je rozdíl v § 5. Já už jsem to teď pozapomněl, protože jsem původně sám navrhoval vypustit tento paragraf, když jsem před měsícem přednášel úvodní slovo, které jsem už dnes nezopakoval. My jsme souhlasili s vypuštěním, s přečíslováním paragrafů. Nyní si to už přesně vybavuji. Základ pro jednání tvoří verze garančního výboru.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem ministrovi Klausovi. Chcú sa vyjadriť spravodajcovia? Pán poslanec Wagner.

Společný zpravodaj výborů SL J. Wagner: Já využívám ne zcela se zvyklostmi tohoto parlamentu závěrečné slovo k tomuto zákonu, a to ve vztahu k tomu, co zde řekl pan poslanec Košnar. Já se domnívám, že by bylo dobré, aby zákon o soustavě daní byl přijat co možná nejpodstatnější většinou a tedy aby byla vytvořena i patřičná atmosféra k projednávání dalších daňových zákonů. Je proto potřeba otevřeně říci, že některé věci, které jsme chtěli vědět a které je potřeba vědět, abychom mohli zodpovědně rozhodovat, prostě v danou chvíli nejsou připraveny, nemohou být vládou sděleny a nebyly vládou sděleny.

Pokusil jsem se získat informace o kvantifikaci příspěvků do sociálních fondů i od ministerstva práce. Žádný vládní orgán je nemá k dispozici v té podobě, abychom mohli o nich hovořit s naprostou odpovědností.

Chápu obavy pana poslance Košnara a možná i jiných, že budeme rozhodovat o daňovém zatížení obyvatelstva s tím, že nevíme, jaké další zatížení přinesou fondy. Předběžné sdělení, že se jedná o 14 a 34 % - 14 % pro občany a 34 % pro podnikatele - je předběžné. Chtěl bych přesto vyjádřit naději, že by bylo možné ještě při této schůzi vytvořit jistotu, aby pojišťovnické fondy příliš nezatěžovaly občany, a tím i jistotu, že můžeme s dobrým svědomím zvednout ruku pro navrhované daňové zatížení obyvatelstva v následujících daňových zákonech.

Domnívám se proto, že by bylo vhodné při projednávání některého z daňových zákonů tam, kde to bude věcně nejvhodnější, připojit usnesení Federálního shromáždění, které by doporučilo využití příslušného ustanovení zákona o velké privatizaci a umožnilo vládě, aby vytvořila pojišťovnickým fondům i jinou možnost získání zdrojů, než budou příspěvky, které by zatížily obyvatelstvo, než bude státní rozpočet, a to způsobem vytvoření jistého kapitálového zdroje.

Vzhledem k tomu, že i tato možnost je, považoval jsem za důležité to zmínit jako odpověď panu poslanci Košnarovi s tím, že samozřejmě všichni si uvědomujeme, že zde zůstává problém otevřený a zůstává otevřený s tím, že odpovědnost za jeho rozhodnutí už bude patřit zřejmě novému parlamentu. Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem kolegovi Wagnerovi. Teraz prosím pána poslanca Senjuka.

Společný zpravodaj výborů SN R. Senjuk: Dámy a pánové, doporučuji oběma sněmovnám návrh zákona o soustavě daní ve znění tisku 1390, jak je předložily výbory pro plán a rozpočet, přijmout.

Chtěl bych hned zaujmout stanovisko k jedinému pozměňovacímu návrhu, který předložil kolega Rynda. Domnívám se, že částečně bylo vysvětleno panem ministrem Klausem.

Problematiku ekologických daní není - podle mého názoru jako zpravodaje - vhodné řešit zákonem o dani spotřební, protože problematika se týká poněkud jiné oblasti, než je spotřební zboží, a vůbec daň, jak je koncipovaná daň spotřební.

Doporučoval bych panu kolegovi Ryndovi, aby své pozměňovací návrhy uplatnil buď přímo u spotřebních daní - pokud se domnívá, že tam by měla být problematika řešena - nebo spíš, aby se tato problematika řešila v oblasti daní ekologických. Tím říkám i svůj názor, že tento pozměňovací návrh jako zpravodaj Sněmovny národů nedoporučuji.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Dostali sme sa vlastne k etape hlasovania o pozmeňujúcich návrhoch. Počuli ste názor na pozmeňujúci návrh, ktorý tu bol prednesený pánom poslancom Ryndom. Počuli ste názor pána poslanca Senjuka, aj pána ministra Klausa. K odporúčaniu, ktoré vyjadril pán poslanec Senjuk, sa chce vyjadriť kolega Rynda. Prosím, má slovo.

Poslanec SL I. Rynda: Mám skutečně jen technickou poznámku, vážené kolegyně a kolegové, protože se domnívám, že se zde jedná o nedorozumění. Hovořil jsem o dani z freonů nebo z látek, které nepřípustným způsobem narušují ozónovou vrstvu, a hovořil jsem o dani z pesticidů. Tyto daně jsou stejně málo daněmi k ochraně životního prostředí a jsou daněmi k ochraně zdraví obyvatelstva, jako daň z tabákových výrobků, daň z alkoholu a daň z vína. V tomto smyslu naplňují v plném rozsahu systémově - jak jsem ve svém úvodním slově zdůvodnil - charakter spotřebních daní a nelze je ztotožňovat s daněmi z životního prostředí nebo k ochraně životního prostředí, o kterých mluví pan ministr Klaus. Existenci těchto daní samozřejmě v daňové soustavě rovněž podporuji.

Poslední poznámka: Mezinárodním garantem plnění Montrealských dohod a dalších dohod, které se týkají potravního řetězce, je pochopitelně jako subjekt federace, a nikoli republiky. Děkuji. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Odpoveď na odporúčanie kolegu Senjuka je taká, že poslanec Rynda trvá na svojom návrhu. S technickou poznámkou sa hlási pán minister Klaus.

Místopředseda vlády a ministr financí ČSFR V. Klaus: Snad ještě nikdy jsem si nevzal v tomto parlamentě technickou poznámku. Ale vystoupil-li pan poslanec Rynda s návrhem před sněmovnami, ve kterých je 20 poslanců, odpovím-li já před sněmovnami, kde je opět 20 poslanců, pak se svolají všichni a on si znovu vezme slovo a zopakuje to před třemi sty poslanci, myslím, že to je nefér. Musím odpovídat, že to tak není a znovu argumentovat. Myslím, že to není racionální.

Spotřební daně nejsou daně na freony a podobné věci. To je skutečně něco jiného. Spotřební daně spolu vytvářejí fiskální efekt státu (jsou to daně na výrobky, jejichž poptávka je cenově velmi nepružná), které ve všech státech využívá stát ke svým daňovým příjmům - je to alkohol, cigarety apod. Spojovat tyto daně jakýmkoli způsobem s ochranou životního prostředí či čehokoli jiného opravdu nemá opodstatnění. Více nechci zneužívat toto vystoupení v rámci technické poznámky.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Prosím, vyjadrite sa k odporúčaniu. Pán poslanec Soukup, môžem prijať len procedurálny návrh. (Poslanec SL J. Soukup: A faktickou poznámku?) Faktickú poznámku len k procedúre, pretože rozprava už skončila. Faktické poznámky k vecnej náplni nie sú v tejto etape prípustné. Záverečné slovo je záverečné slovo, teda konečné. Poslanec môže faktickou poznámkou reagovať na priebeh rozpravy. Keď rozprava skončila, faktická poznámka už môže byť len k procedurálnym otázkam. To hovorí zákon, ktorý sme prijali. Samozrejme, spravodajcovia sú v inej polohe, pretože uvádzajú jednotlivé návrhy.

Společný zpravodaj výborů SN R. Senjuk: Pokud bychom přijali návrh, jak jej předložil kolega Rynda, vyžádalo by si to komplexně novou koncepci odstavce, který se týká spotřebních daní. To znamená, že by se musel předělat a explicitně vyjmenovat, na které všechny spotřební daně se to vztahuje, pokud by se Federální shromáždění rozhodlo, že tyto čistě fiskální daně jsou daněmi spotřebními.

Poslanec SL J. Soukup: Toto Federální shromáždění obdrželo pod číslem 880 návrh zásad zákona o spotřební dani. Předpokládám, že to je vládní návrh zpracovaný ministerstvem financí.

Na straně 3 cituji: "Při výběru okruhu výrobků, které budou podléhat spotřební dani, se přihlíželo jednak k fiskálním záměrům státu, jednak k tomu, u kterých výrobků je účelné zvláštní sazbou daně regulovat jejich spotřebu společensky žádoucím směrem." Daň z freonů a daň z vybraných pesticidů je takovouto regulací. Chápu, že ekologické zájmy nemusí být ekonomům zcela jasné, ale v tomto případě doporučuji podporovat návrh kolegy Ryndy.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: To sú meritórne príspevky. Prosím, pán spravodajca, aby ste prečítali návrh kolegu Ryndu, budeme o ňom hlasovať.

Společný zpravodaj výborů SN R. Senjuk: Do § 1 odst. 1 (1) nové písmeno f) daň z látek proti ozónové vrstvě a písmeno g) daň z pesticidů.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Hlasujeme o tomto doplnení zákona o sústave daní podľa návrhu kolegu Ryndu. Chcel by som vás upozorniť, vážené Federálne zhromaženie, že pri schvaľovaní tohto zákona a pozmeňovacích návrhoch platí zákaz majorizácie, to znamená, že je potrebná nadpolovičná väčšina všetkých poslancov v Snemovni národov, a to v obidvoch častiach.

Poslanec Tichý má ešte faktickú poznámku, zrejme procedurálneho charakteru.

Poslanec SN B. Tichý: Je to poznámka procedurální i věcná. Do spotřební daně nemůže být zařazena daň, která spotřební charakter nemá. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Budeme hlasovať. Hlasujeme o návrhu pána poslanca Ryndu.

Kto je za doplnenie tohto zákona o sústave daní podľa jeho návrhu, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

(Hlasování: 15.10)

(SN-ČR 15, SN-SR 6, SL 29)

Pätnásť, šesť, dvadsaťdeväť.

Kto je proti?

(SN-ČR 8, SN-SR 9, SL 9)

Osem, deväť, deväť.

Kto sa zdržal hlasovania?

(SN-ČR 27, SN-SR 31, SL 63) Dvadsaťsedem, tridsaťjeden, šesťdesiattri. Jeden, traja a traja poslanci nehlasovali.

Poslanci Federálneho zhromaždenia tento návrh neprijali.

Sú ďalšie pozmeňujúce návrhy? (Nikoli.) Ďalšie návrhy neboli predložené.

Teraz budeme hlasovať o celom návrhu. Konštatujem, že obidve snemovne sú uznášaniaschopné, pretože v Snemovni národov je 102 poslancov, 52 zvolených v Českej republike a 50 zvolených v Slovenskej republike a v Snemovni ľudu je prítomných 105 poslancov.

Hlasujú obidve snemovne spoločne. Pýtam sa, kto súhlasí s návrhom zákona, ako je uvedený v parlamentnej tlači 842 v znení tlače 1390, samozrejme v tej časti, ktorá sa týka zákona o sústave daní a s odporúčaním obidvoch spravodajcov, nech zdvihne ruku a stisne tlačidlo!

(Hlasování: 15.11)

(SN-ČR 50, SN-SR 42, SL 99)

Päťdesiat, štyridsaťdva, deväťdesiatdeväť.

Kto je proti?

(SN-ČR 0, SN-SR 0, SL 0)

Nikto nie je proti.

Kto sa zdržal hlasovania?

(SN-ČR 2, SN-SR 6, SL 5)

Dva, šesť, päť.

Dvaja poslanci Snemovne národov zvolení na Slovensku a jeden poslanec Snemovne ľudu nehlasovali.

Konštatujem, že poslanci obidvoch snemovní zákon schválili. Po súhlasnom uznesení obidvoch snemovní môžem konštatovať, že Federálne zhromaždenie ČSFR schválilo zákon o sústave daní.

Prosím, vážení kolegovia, nerozchádzajte sa, musím vám ešte predložiť jeden procedurálny návrh. Je to súhlas s tým, aby tlač 1488, ktorú ste dostali k tlači 1407 (daň z pridanej hodnoty), ktorú ste dostali až včera, tzn. nie 48 hodín pred prerokúvaním, a tlač 1489 k tlači 1408 (to sa zase týka dane z príjmu), ktorú ste tiež dostali až včera, teda nebola podľa zákona o rokovacom poriadku dodržaná štyridsaťosemhodinová lehota,aby ste súhlasili tiež prerokúvaním týchto podkladov. Ide o uznesenie výborov pre plán a rozpočet k týmto vládnym návrhom zákonov, aby sme prerokovali a vychádzali z týchto podkladov aj napriek tomu, že podľa zákona sa nedodržala lehota 48 hodín. Pán poslanec Zeman má k tomu faktickú poznámku.

Poslanec SN M. Zeman: Vážení kolegové, podporuji návrh pana předsedajícího. Chtěl bych pouze dodat, že výbor pro plán a rozpočet své usnesení, geniální a moudré, zpracoval včas, a že důvod, proč je dostáváte pozdě, je způsoben pouze tiskárenskými kapacitami Kanceláře Federálního shromáždění.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Pýtam sa poslancov obidvoch snemovní, kto súhlasí s tým, aby sme prerokovali alebo pracovali s obidvoma návrhmi uznesení, aj keď neboli predložené Federálnemu zhromaždeniu 48 hodín vopred, ako to stanovuje zákon.

Kto súhlasí, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

(Hlasování: 15.15)

(SN 85, SL 86)

Osemdesiatpäť, osemdesiatšesť.

Kto je proti?

(SN 0, SL 2)

Dvaja zo Snemovne ľudu.

Kto sa zdržal hlasovania?

(SN 6, SL 4)

Šesť a štyri.

Štyria a traja poslanci nehlasovali. Poslanci obidvoch snemovní schválili tento postup, takže môžeme podľa neho pokračovať.

Ďalším bodom nášho programu je vládny návrh zákona o dani z pridanej hodnoty (tlač 1407) a návrh uznesenia Snemovne ľudu a Snemovne národov (tlač 1488).

Bod programu 7: Vládní návrh zákona o dani z přidané hodnoty (tisk 1407) a návrh usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny národů (1488).

Vládny návrh za vládu ČSFR odôvodní podpredseda vlády a minister financií pán Václav Klaus. Prosím, aby sa ujal slova.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP